№ 354
гр. Бургас, 02.03.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – БУРГАС, V ВЪЗЗИВЕН ГРАЖДАНСКИ
СЪСТАВ, в публично заседание на двадесет и седми февруари през две
хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:Вяра Ив. Камбурова
Членове:Галя В. Белева
Димитър П. Стоянов
при участието на секретаря Мирослава Хр. Енчева
като разгледа докладваното от Димитър П. Стоянов Въззивно гражданско
дело № 20232100500092 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл. 258 - чл. 273 от ГПК.
С Решение № 2423 от 02.11.2022 г. по гр.д. №5090/2022 г. по описа на РС-Бургас,
Главна дирекция „Гранична полиция“, със седалище и адрес на управление: гр. София, бул.
Княгиня Мария Луиза № 46, представлявана от Светлан Кичиков, е осъдена да заплати на Д.
К. Й., ЕГН **********, с адрес ***, следните суми: сумата от 329,95 лева /триста двадесет и
девет лева и деветдесет и пет стотинки/, представляваща допълнително възнаграждение за
положен извънреден труд в размер от 36,61 часа за периода от 22.11.2019 г. до 09.07.2020 г.,
дължимо по силата на служебно правоотношение за длъжност „Полицай“, ведно със законна
лихва от депозиране на исковата молба в съда – 05.08.2022 г., до окончателното изплащане
на задължението, както и сумата от 71,35 лева /седемдесет и един лева и тридесет и пет
стотинки/, представляваща обезщетение за забава, считано от падежа на всяко вземане за
периода от 02.02.2020 г. до 04.08.2022 г.
С решението си Районен съд – Бургас е осъдил Главна дирекция „Гранична
полиция“, да заплати на С.К.Н., сумата от 360 лв., представляващи разноски, направени по
водене на делото. Ответникът е осъден да заплати по сметка на БРС сумата от 300 лева за
държавна такса и възнаграждение на вещо лице, от които 100 лева държавна такса и 200
лева възнаграждение за вещо лице.
Подадена е въззивна жалба с вх.№43777 от 25.11.2022 г. от Главна
дирекция „Гранична полиция“, със седалище и адрес на управление: гр. София, бул.
Княгиня Мария Луиза № 46, представлявана от Светлан Кичиков, против Решение № 2423
от 02.11.2022 г. по гр.д. №5090/2022 г. по описа на РС-Бургас.
С въззивната жалба се твърди, че решението е неправилно, поради неправилно
прилагане на материалния закон.
Твърди се, че за процесния период ищецът е изпълянявал служебните си задължения
на 12-часови дневни и нощни смени, съгласно месечни графици, като отработеното време се
е изчислявало сумирано. В резултат на това сумирано изчисляване, чрез прихващане на
положителните с отрицателните разлики на отработеното време за процесния период, е
1
формиран резултат, който при надвишаване на нормата работни часове му е заплащан на
основание разпоредбите на чл.178, ал.1, т.3 от ЗМВР, като извънреден труд.
Излага подробни доводи, в насока неприложимостта на Наредбата за структурата и
организацията на работната заплата (НСРОЗ), която не следва да се прилага за служители на
МВР, тъй като по отношение на тях в процесния период е действала друга наредба, в която
липсва изрична норма, която допуска превръщането на нощните часове положен труд в
дневни с определен коефицент.
Посочва, че за да се твърди налице положен извънреден труд, който не е заплатане от
ответника, следва ищецът действително да е работил извън установеното за него работно
време по график, а всеки положен от него час труд своевременно му бил заплащан
ежемесечно, видно от платежните бележки. Сочи, че неправилно съдът е посочил в
диспозитива на решението, че осъжда ответника да заплати сумата за положен и незаплатен
извънреден труд, тъй като превръщането на нощните часове в дневни с коефицент 1,143 е
било установено с цел увеличаване заплащането за положен нощен труд с допълнително
възнаграждение от 0,25 лв., а не за генериране и заплащане на извънреден труд. Твърди се,
че в МВР е разрешено полагане на 8 часа нощен труд, за разлика от останалите държавни
служители, което води до неприложимост на посочения коефицент.
Поддържа се, че страните по делото са обвързани от служебното правоотношение,
регламентирано от ЗМВР и подзаконовите нормативни актове по неговото приложение, като
в закона няма специална препращаща норма, която да даде основание да се прилагат
субсидиарно разпоредбите на ЗДСл или на КТ, както и на издадени въз основа на тях
нормативни актове.
Моли въззивният съд да постанови решение, с което първоинстанционното решение
да бъде отменено като неправилно, като вместо него съдът да постанови друго, с което да
отхвърли предявените искове.
Претендират се разноски. Не са заявени доказателствени искания.
В срока по чл.263 ал.1 от ГПК е постъпил писмен отговор на въззивната жалба от
ищцовата страна, с който се оспорва подадената въззивна жалба.
Твъри, че е безспорно, че ищецът през процесния период е бил на служебно
правоотношение в структурата на въззивниката, както и че е осъществявал служебните си
задължения на 12 – часови смени по график, включващи и труд между 22.00 до 6.00 часа.
Посочва, че съгласно чл.176 от ЗМВР брутното месечно възнаграждение на
държавните служители се състои от основно месечно възнаграждение и допълнителни
възнаграждения. Едно от допълнителните възнаграждения е това за извънреден труд (чл.178,
ал.3, изр.1 от ЗМВР). Нормалната продължителност на работното време на държавните
служители в МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5 – дневна работна седмица,
чл.187, ал.1 от ЗМВР. Работното време на държавните служители се изчислява в работни
дни – подневно, а за работещите на 8, 12 или 24 часови смени – сумирано за тримесечен
период. При работа на смени е възможно полагане на труд и през нощта, като работните
часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24 – часов период. Работата извън
редовното работно време до 280 часа годишно се компенсира с възнаграждение за
извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период – за служителите, работещи
на смени, чрез заплащане с 50 на сто увеличение върху основното месечно възнаграждение.
Разпоредбата на чл.188, ал.2 от ЗМВР предвижда, че държавните служители, които полагат
труд за времето от 22.00 до 6.00 часа се ползват със специалната закрила по Кодекса на
труда.
Посочва, че за процесния период е действала Наредба № 8121з-776 от 29 юли 2016 г.
и Наредба № 8121з-36 от 07 януари 2020 г., като в този подзаконов нормативен акт липсва
изрично правило, съгласно което при сумирано отчитане на отработеното време общият
брой часове положен труд между 22.00 и 6.00 ч. за отчетния период да се умножава по 0.143,
като полученото число да се сумира с общия брой отработени часове за отчетния период.
Оспорва твърдението, че по отношение на държавните служители в МВР следва да се
прилагат само наредбите, издадени от Министъра на вътрешните работи, но не и Наредбата
2
за структурата и организацията на работната заплата. Цитира тълкувателна практика на
ВКС. Излага подробни аргументи относно приложението на Наредбата за структурата и
организацията на работната заплата, както и установяване на приложимия коефицент в
размер на 1.143.
Моли съдът да потвърди решението на първоинстанционния съд като правилно и
законосъобразно, като отхвърли въззивната жалба като неоснователна.
Претендират се разноски. Не са заявени доказателствени искания.
След преценка на събраните по делото доказателства и като обсъди съображенията на
страните, Бургаският окръжен съд прие за установено следното:
Първоинстанционният съд е бил сезиран от Д. К. Й. с искова молба, предявена срещу
ГД „Гранична полиция“ на МВР – гр. София, за осъждане на ответника да заплати на ищеца
следните суми: сумата от 330 лева, представляваща допълнително възнаграждение за
положен извънреден труд в размер от 55 часа за периода от 20.11.2019 г. до 09.07.2020 г.,
дължимо по силата на служебно правоотношение за длъжност „Полицай“, ведно със законна
лихва от депозиране на исковата молба в съда – 05.08.2022 г., до окончателното изплащане
на задължението, както и сумата от 33 лева, представляваща обезщетение за забава, считано
от падежа на всяко вземане за периода от 10.07.2017 г. до 03.07.2022 г., на основание чл. 179
ал. 1 ЗМВР вр. чл. 178 ал. 1 т. 3 от ЗМВР и чл. 86 ЗЗД..
Излагат се доводи за приложимост на нормата на чл. 9, ал. 2 от Наредбата за
структурата и организацията на работната заплата, който предвижда, че при сумирано
изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен
на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време,
установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място.
В хода на производството ищецът е направил изменение на иска си, като от
първоначално предявения размер на главния иск от 330,00 лева я е намалил до размера от
329, 95 лева за положен извънреден труд и е и увеличил размера на мораторната лихва – от
33 лева на 71,35 лева за периода от 02.02.2020 г. до 04.08.2022 г.
В отговора на исковата молба ответната страна е оспорила предявените искове като
счита същите за неоснователни, както и оспорва претендирания размер на претенцията.
Счита, че в случая ищецът е полагал труд при сумирано изчисляване на работното
време, в резултат на което след прихващане на положителните и отрицателните разлики в
отработеното време за процесния период бил формиран резултат, който при надвишаване на
нормата работни часове му бил заплащан като извънреден труд. Направен е анализ на
приложимото законодателство – ЗМВР, както и действалите Наредба № 8121з-
407/11.08.2014г. за реда за организацията, разпределението на работното време, за неговото
отчитане, компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на
дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР, Наредба №
8121з-776/29.07.2016г. за реда за организацията, разпределението на работното време, за
неговото отчитане, компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на
дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР и Наредба №
8121з-908/02.08.2018г. за условията и реда за изплащане на допълнителни възнаграждения
на държавните служители в Министерството на вътрешните работи за научна степен, за
полагане на труд през нощта от 22,00 до 6,00 ч., за полагане на труд на официални празници,
за времето на разположение и за изпълнение на специфични служебни дейности. Оспорва се
приложението на чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ, която според ответната страна била приложима само
за работещите по трудово правоотношение. Сочи се, че следвало да се има предвид и
приложението на чл.9г от НРВПО за периода 01.01.2018г. до 30.06.2018г., която в
съотношение с чл. 9б не позволява превръщането на нощните часове в дневни.
Първоинстанционният съд е приел, че в Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. и Наредба
№ 8121з-36/07.01.2020 г. липсва изрична норма за преобразуване на часовете положен
нощен труд, съответстваща на чл. 31, ал. 2 от Наредба № 8121з-407, но това не следва да се
тълкува като законова забрана за подобно преизчисляване, тъй като би поставило
3
служителите в МВР в по-неблагоприятно положение от другите държавни служители.
Прието, че при наличието на такава непълнота в специалната уредба следва субсидиарно да
се приложи общото правило на чл. 9, ал. 2 от Наредбата за структурата и организацията на
работната заплата, съгласно което приложимият коефициент за преизчисляване на нощния
труд в дневен е 1, 143, получен като частно при деление на нормалната продължителност на
дневното (8 часа) и нощното (7 часа) работно време.
В съответствие с правомощията си по чл. 269 ГПК въззивната инстанция намира, че
обжалваното решение е валидно и допустимо, поради което следва да разгледа спора по
същество, в рамките на заявените оплаквания във въззивната жалба.
Въззивният съд намира, че фактическата обстановка по делото се установява такава,
каквато е изложена в обжалваното решение и по нея не е налице спор между страните.
Районният съд е съобразил и анализирал всички относими и допустими доказателства, въз
основа на които е достигнал до правилни изводи относно това какви релевантни за спора
факти и обстоятелства се установяват с тях. Във въвзивното производство не са ангажирани
доказателства, които да променят приетата и изяснена от първата инстанция фактическа
обстановка, поради което, настоящият съд я възприема изцяло и препраща към нея на
основание чл.272 ГПК, като не е необходимо същата да се преповтаря и в настоящото
решение. Следва да се посочи и, че във въззивната инстанция спорът е концентриран върху
правните изводи на съда, като по същество страните не оспорват представените
доказателства и приетата за установена фактическа обстановка.
По наведените оплаквания за неправилност на решението, по които въззивният съд
дължи произнасяне, съдът намира следното:
Наведените във въззивната жалба възражения обобщено се свеждат до това, че по
отношение на служителите на МВР следва да се прилагат наредбите, издадени от министъра
на вътрешните работи, на основание законовата делегация на чл.187, ал.9 ЗМВР, които
уреждат реда за организация и разпределяне на работното време, за неговото отчитане и
компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време,
режимът на дежурствата, времето за отдих и почивки, поради което се счита от въззивника,
че първоинстанционният съд неправилно е приел наличие на непълнота в специалната
уредба, при която следва субсидиарно да се приложи Наредбата за структурата и
организацията на работната заплата, в т. ч. и нормата на чл.9, ал.2 от НСОРЗ.
Настоящата инстанция намира така релевираните възражения за неоснователни.
Съгласно разпоредбата на чл.178, ал.1, т.3 от ЗМВР, към основното месечно
възнаграждение на държавните служители се изплащат допълнителни възнаграждения за за
извънреден труд. Какво се разбира под извънреден труд се казва в нормата на чл.143, ал.1 от
КТ – „извънреден е трудът, който се полага по разпореждане или със знанието и без
противопоставянето на работодателя или на съответния ръководител от работника или
служителя извън установеното за него работно време“. В случая, съгласно чл.187, ал.1
ЗМВР нормалната продължителност на работното време на държавните служители в МВР е
8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица, като работното време на
държавните служители се изчислява в работни дни – подневно, а за работещите на 8-, 12-
или 24-часови смени – сумарно на тримесечие, а при работа на смени е възможно полагането
на труд и през нощта между 22. 00 и 6. 00 ч., като работните часове не следва да надвишават
средно 8 часа за всеки 24-часов период (чл.187, ал.3 ЗМВР). А разпоредбата на чл.187, ал.5,
т.2 и ал.6 ЗМВР/в нейната предходна редакция, приложима към настоящата хипотеза/
постановява, че работата извън редовното работно време от 280 часа годишно се компенсира
с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечие – за
служителите, работещи на смени, чрез заплащане с 50% увеличение върху основното
месечно възнаграждение.
Действително, по отношение реда за организацията и разпределянето на работното
време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън
редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за
4
държавните служители, са създадени специални правила, определени с наредба на
министъра на МВР на основание законовата делегация на чл.187, ал.10 ЗМВР /преди ал.9/.
Така, за процесния период 20.11.2019 г. до 09.07.2020 г. са действали правилата на Наредба
№ 8121з-776/29.07.2016 г. и Наредба № 8121з-36/07.01.2020 г. на министъра на вътрешните
работи, уреждащи реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото
отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на
дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на
вътрешните работи. Цитираните наредби съдържат аналогични текстове относно
възможността на държавните служители в МВР да полагат труд и през нощта между 22. 00 и
06. 00 часа, като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов
период (чл. 3, ал. 3 от двете наредби). И в двете наредби – в чл. 31 от тях е предвидено, че
отработеното време между 22. 00 и 06. 00 часа се отчита с протокол, който се изготвя до
десето число на месеца, следващ месеца на полагане на труда, като при отчитане на броя
часове време на труд между 22. 00 и 06. 00 часа, в протоколите за отчитането им броят
часове се посочва само в цяло число.
Видно е обаче и е безспорен факт, че в Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. и Наредба №
8121з-36/07.01.2020 г. липсва изрично регламентирано правило за начина и методологията,
по която следва да се отчитат отработените часове за положения труд пред нощта, както е
било уредбата в предходната Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. (отм.); – чл. 31, ал. 2 от
същата, който гласи, че при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове
положен труд между 22. 00 и 06. 00 часа за отчетния период се умножава по 0, 143, като
полученото число се сумира с общия брой отработени часове за отчетния период. При това
положение, въззивният съд намира, че в действащите в процесния период подзаконови
нормативни актове е налице празнота в специалната уредба, касаеща служителите в МВР,
както правилно е приел и районния съд, като възраженията на въззивника в този смисъл са
неоснователни.
Съгласно чл.46, ал.2 ЗНА, когато нормативният акт е непълен, за неуредените от него
случаи се прилагат разпоредбите, които се отнасят до подобни случаи, ако това отговаря на
целта на акта. Именно такъв е и настоящият случай. С оглед безспорния факт, че
служителите в МВР са държавни служители, то за неуредените в специалния закон
отношения следва да се приложи общия закон, а именно Закона за държавния служител
(ЗДСл). Аргумент за субсидиарно приложение на ЗДСл за правоотношенията на
служителите на МВР и при липса на изрична разпоредба в ЗМВР, е и това, че обратното
разбиране би поставило в неравностойно положение държавните служители в МВР спрямо
другите държавни служители, както и спрямо работниците и служителите, работещи по
трудови правоотношения. Ето защо, макар и в действащия ЗМВР да няма законова
делегация, препращаща към общия Закон за държавния служител, както това е било уредено
в отменения ЗМВР, то доколкото няма изрично уредено нещо друго, за неуредените
отношения приложение намира ЗДСл, който от своя страна пък препраща към трудовото
законодателство по КТ. Така, разпоредбата на чл.67, ал.3 ЗДСл постановява, че
минималните и максималните размери на основните заплати по нива и степени за
държавните служители, размерите на допълнителните възнаграждения и редът за
получаването им се определят с наредба на Министерския съвет и не могат да бъдат по-
ниски от определените в трудовото законодателство.
Предвид горното и тъй като размерите на допълнителните възнаграждения на
държавните служители не могат да бъдат по-ниски от определените в трудовото
законодателство, то при безспорната липса на изрична уредба в специалните наредби,
издадени от министъра на МВР, в случая субсидиарно приложение намират правилата на
Наредбата за структурата и организацията на работната заплата. Ето защо, изводите на БРС
са правилни, а всички изложени възражения от въззивника са неоснователни.
Съгласно разпоредбата на чл.9, ал.2 НСОРЗ, при сумарно изчисляване на работното
5
време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на съотношението между
нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за
подневно отчитане на работното време за съответното работно място, т. е. приложимият
коефициент е 1, 143. Предвид изложените по-горе съображения, въззивният съд намира, че
при липсата в случая на специално правило, което да определя методология за
превръщането на отработените нощни часове в дневни при сумирано изчисляване на
работното време на държавните служители в МВР, то наличната нормативна празнота
следва да се преодолее чрез субсидиарното приложение на чл.9, ал.2 НСОРЗ. Както бе
посочено, възприемането на обратното становище би поставило държавния служител в
системата на МВР в неравностойно положение спрямо работниците по трудово
правоотношение и другите държавни служители, чийто правоотношения се регламентират
от КТ и ЗДСл. Ето защо, настоящата инстанция намира за неоснователни изложените във
въззивната жалба възражения и доводи относно неприложимост към процесното служебно
правоотношение на установения в нормата на чл.9, ал.2 НСОРЗ коефициент за
преизчисление на нощния труд в дневен.
С оглед изложените съображения и предвид събраните по делото доказателства,
въззивният съд намира, че исковата претенция за заплащане на допълнително
възнаграждение за положен от ищеца извънреден труд за процесния период, получен след
преобразуване на положените часове нощен труд в дневен, се явява доказана по основание.
По отношение на размера на претенцията, съдът съобрази приетата в първата инстанция
съдебно-икономическа експертиза, от която се установява, че реално положен нощен труд за
процесния период е 256 часа, които преизчислени с коефициент 1, 143 и приравнени на
дневно работно време възлизат на 292,61 часа, като разликата от 36,61 часа не е отчетена по
протоколи за положен труд и стойността на тези 36,61 часа в размер на 329, 95 лв. не е
начислена, съответно – не е изплатена на ищеца. Ето защо, предявеният иск се явява
основателен и доказан в претендирания размер от 329, 95 лв., поради което следва да бъде
уважен изцяло, ведно с претенциите за мораторна и законната лихва върху сумата за периода
от падежа на задължението до подаването на исковата молба, както и за периода след
подаването на иска.
За пълнота, следва да се посочи, че Решение на СЕС от 24.02.2022г. по дело С-262/20,
образувано по преюдициално запитване, отправено от РС –Луковит, не налага различно от
направеното от настоящия съд, тълкуване на националноправната уредба. В решението е
прието, че чл. 8 и чл. 12, буква „а“ от Директива 2003/88ЕО не налагат да се приема
национална правна уредба, която да предвижда, че нормалната продължителност на нощния
труд за работници в публичния сектор е по-кратка от нормалната продължителност на труда
през деня. Съдът е приел, че във всички случаи в полза на такива работници трябва да има
други мерки за защита под формата на продължителност на работното време, заплащане,
обезщетения или сходни придобивки, които да позволят да се компенсира особената тежест
на нощния труд. Именно предвид липсата на предвиден адекватен механизъм за
компенсиране на служителите в МВР, който да не ги поставя в по – неблагоприятно
положение от работниците и служителите, полагащи труд по общото трудово
законодателство, както и отчитайки тежестта, обществената значимост и правата на
служителите в МВР, настоящият състав намира, че прилагането на общите правила на
трудовото законодателство осигурява в пълнота спазването на принципните положения,
установени от европейското законодателство в рамките на процесната хипотеза.
Водим от горните мотиви, въззивният съд намери, че първоинстанционното решение
следва да се потвърди като правилно и законосъобразно, а въззивната жалба - оставена без
уважение като неоснователна.
Пред въззивния съд искане за разноски заявява всяка една от страните. Предвид изхода
по спора разноски се дължат на въззиваемата страна на основание чл.78, ал.3 от ГПК.
Последните са своевременно поискани, като са представени доказателства за заплащане на
6
сумата от 480 лв., представляваща адвокатско възнаграждение за въззивното производство.
Съдът намира за неоснователно направеното от въззивника възражение за прекомерност,
като заплатеният адвокатски хонорар е съобразен с правната и фактическа сложност по
делото, а и не надвишава значително установените с Наредба № 1/2004 г. за минималните
размери на адвокатските възнаграждения, размери, предвидени в чл.7, ал.2 от същата.
Мотивиран от изложеното, Бургаският окръжен съд
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Решение № 2423 от 02.11.2022 г. по гр.д. №5090/2022 г. по описа на
РС-Бургас.
ОСЪЖДА Главна дирекция „Гранична полиция“ – МВР, адрес: гр. София, бул.
"Княгиня Мария Луиза" № 46, представлявана от директора, да заплати на Д. К. Й., ЕГН
**********, с адрес ***, сумата от 480 лв. за направените във въззивното производство пред
БОС съдебни разноски за заплатено адвокатско възнаграждение.
Решението е окончателно и не подлежи на касационно обжалване.
Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
2._______________________
7