Решение по дело №2424/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1894
Дата: 29 ноември 2021 г.
Съдия: Даниела Динева Драгнева
Дело: 20217040702424
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 1894             Година 29.11.2021          Град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - БУРГАС, Х състав, на шестнадесети ноември две хиляди двадесет и първа година, в публично заседание, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Даниела Драгнева

Секретаря Йовка Банкова

Прокурор

Като разгледа докладваното от съдия Драгнева административно дело № 2424 по описа за 2021 година и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и следващите от Административно процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.39, ал.1 от Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД).

Образувано е по жалба на М.Т.Т. ***, чрез адв.Г.С. ***, със съдебен адрес ***, офис 210 против отказ обективиран в писмо с изх.№ 66-00968/11.10.2021г. на Агенцията по вписванията. Прави искане да се отмени отказа и да се задължи Агенцията по вписванията да изтрие/заличи личните му данни, в качеството му на едноличен собственик и управител на „Старлайт Инженеринг“ ЕООД, съдържащи се в публикувания учредителен акт по партидата на дружеството, раздел „Актуален учредителен акт“ в Търговския регистър и регистъра на ЮЛНЦ, както и да му се присъдят направените по делото разноски.

Ответникът – Изпълнителен директор на Агенция по вписванията, представя административната преписка по издаване на обжалвания отказ и не изразява становище по жалбата.

Административен съд Бургас намира, че жалбата е процесуално допустима, като подадена в срок от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. Разгледана по същество е основателна.

Заявление с вх.№ 66-00-968/17.09.2021г. (л.21 от делото) е подадено от М.Т. - едноличен собственик на капитала и управител на дружеството „Старлайт Инженеринг“ ЕООД до Агенцията по вписванията, с искане за изтриване/заличаване на личните данни, съдържащи се в публикувания учредителен акт на дружеството, по начин по който да не бъде идентифициран от трети лица. В искането изрично е отбелязал, че в случай, че се приеме, че личните данни са били предоставени на основание чл.13, ал.9 от ЗТРРЮЛНЦ, то оттегля съгласието същите да бъдат обработвани, чрез публикуването/обявяването им в учредителния акт по партидата на дружеството.

С писмо изх.№ 66-00968/11.10.2021г. (л.23 от делото) изпълнителният директор на Агенция по вписванията е уведомил жалбоподателя, че освен администратор на лични данни, агенцията е и получател на данни, предоставяни от заявителите в хода на регистърното производство, с оглед вписване/обявяване във водения и съхранявания от нея. „Старлайт Инженеринг“ ЕООД има качеството на администратор на лични данни по смисъла на ОРЗЛД по отношение на субектите, чийто лични данни са посочени в заявените документи. Съгласно принципа за свеждане на данните до минимум подадения от администратора учредителен акт следва да съдържа заличени лични данни, а такъв не е подаден, поради което по партидата на търговеца е обявен единствено представяния учредителен акт без заличени данни. Разпоредбите на чл.13, ал.6, изр.последно от ЗТРРЮЛНЦ и чл.20, т.1, б.“б“ Наредба №1/14.02.2007г. за водене, съхраняване и достъп до ТРРЮЛНЦ, ведно с разпоредбите на чл.5, б.“в“ от ОРЗЛД, създават задължение на администратора на лични данни – заявител в регистърното производство да входира за вписване акт със заличени лични данни, освен изискващите се по закон. Ето защо е необходимо да се представи в общото деловодство на агенцията заверен препис от дружествения договор, в който личните данни са заличени. Посоченото действие ще позволи на Агенцията да ограничи достъпа до личните данни на М.Т. в публичната част на регистъра.

Отказът е обжалван по съдебен ред с жалба вх.№ 10474/13.10.2021г., подадена в срока по чл.149, ал.1 от АПК.

При така изложените фактически данни, които се подкрепят от приложените по делото писмени доказателства съдът достигна до следните правни изводи:

Съобразно разпоредбата на чл.168, ал.1 от АПК, съдът преценява законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 от АПК.

По своя характер писмо изх.№ 66-00968/11.10.2021г. на изпълнителният директор на Агенция по вписванията, представлява отказ да се извърши заличаване на лични данни по подаденото заявление вх.№ 66-00-968/ 17.09.2021г.

Отказът е издаден от компетентен орган - изпълнителният директор на Агенцията по вписванията, в обхвата на правомощията му, регламентирани с нормата на чл.6, ал.2 от Устройствения правилник на Агенцията по вписванията, в предписаната от закона форма, при липсата на допуснати в хода на административното производство съществени процесуални нарушения, но при неправилно приложение на материалния закон.

Съгласно чл.17 от Регламент (ЕС) 2016/679,: „Субектът на данни има правото да поиска от администратора изтриване на свързаните с него лични данни без ненужно забавяне, а администраторът има задължението да изтрие без ненужно забавяне личните данни, когато е приложимо някое от посочените по-долу основания: ………б) субектът на данните оттегля своето съгласие, върху което се основава обработването на данните съгласно член 6, параграф 1, буква а) или член 9, параграф 2, буква а), и няма друго правно основание за обработването….“.

В случая, с подаденото заявление, жалбоподателят е поискал личните му данни, съдържащи се в публикувания учредителен акт по партидата на „Старлайт Инженеринг“ ЕООД, да бъдат изтрити/заличени по начин, по който да не бъде идентифициран пред трети лица, с което е упражнил правото да поиска изтриване на лични данни, като се е позовал и на хипотезата на оттегляне на съгласие.

Неправилно административният орган е приел, че той има качеството на получател на данните и тяхното заличаване следва да се извърши по реда на регистърното производство, с представянето на нов екземпляр на подлежащия на вписване акт, със заличени от заявителя лични данни, съдържащи се в него.

Не е спорно между страните, че при упражняване на дейността си по чл.3, ал.1 от ЗТРРЮЛНЦ, Агенцията по вписванията действа в качеството си на администратор на лични данни по смисъла на чл.4, § 7 от Регламент (ЕС) 2016/679 и именно като такъв ги обработва по смисъла на чл.4, § 2 от Регламента.

Съгласно чл.2, ал.2 от ЗТРРЮЛНЦ, обстоятелствата и актовете по ал.1 се обявяват без информацията, представляваща лични данни по смисъла на чл.4, т.1 от Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016г. относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни и за отмяна на Директива 95/46/EО (Общ регламент относно защитата на данните) (ОВ, L 119/1 от 4 май 2016 г.), с изключение на информацията, за която със закон се изисква да бъде обявена.

В случая, обявеният акт е учредителен акт на еднолично дружество с ограничена отговорност. Съгласно чл.114, ал.3 от Търговския закон, когато дружество с ограничена отговорност се създава от едно лице, вместо дружествен договор се съставя учредителен акт и законово изискуемите реквизити въведени с чл.115 от ТЗ по отношение на дружествения договор са относими и по отношение на учредителния акт, който следва да съдържа и името, съответно фирмата и единния идентификационен код на едноличния собственик на капитала. В тази хипотеза едноличният собственик на капитала е физическо лице, поради което и в съответствие с цитираните норми, в учредителния акт като задължителен реквизит е въведено само името на лицето. Обстоятелствата, подлежащи на вписване по отношение на дружествата с ограничена отговорност, в т.ч. и едноличните такива се заявяват по реда на чл.13, ал.6 от ЗТРРЮЛНЦ и съобразно разпоредбите на чл.19-чл.21 от Наредба № 1/14.02.2007г., като за целта заявителят представя и заверени преписи от актовете, подлежащи на обявяване в ТР, в които личните данни, освен тези, които се изискват по закон, са заличени. Съгласно чл.13, ал.9 от ЗТРРЮЛНЦ когато в заявлението или в приложените към него документи, са посочени лични данни, които не се изискват по закон, се смята, че предоставилите ги лица са дали съгласието си за тяхното обработване от Агенцията и за предоставянето на публичен достъп до тях.

Въведената в нормата на чл.13, ал.9 от ЗТРРЮЛНЦ презумпция за съгласие противоречи на разпоредбите на чл.4, т.11 и чл.6, т.1, б.“а“ от Регламент (ЕС) 2016/679. Съгласно легалната дефиниция на понятието, дадена в чл.4, т.11 от Регламента „съгласие на субекта на данните“, е всяко свободно изразено, конкретно, информирано и недвусмислено указание за волята на субекта на данните, посредством изявление или ясно потвърждаващо действие, което изразява съгласието му свързаните с него лични данни да бъдат обработени. Съответно разпоредбата на чл.6, т.1, б.„а“ сочи, че обработването е законосъобразно, само ако и доколкото е приложимо поне едно от посочените условия, а именно - субектът на данните е дал съгласие за обработване на личните му данни за една или повече конкретни цели. В този смисъл съгласието не може да бъде презумирано и представянето на учредителния акт за обявяване, без заверен препис от същия със заличени данни, не може да бъде определено като ясно потвърждаващо действие, което изразява съгласието на лицето, свързаните с него лични данни да бъдат обработени. Следва да се посочи и че нормата на чл.13, ал.9 от ЗТРРЮЛНЦ на практика освобождава администратора от задължението, вменено му с чл.7, т.1 от Регламента, когато обработването се извършва въз основа на съгласие, администраторът да е в състояние да докаже, че субектът на данни е дал съгласие за обработване на личните му данни. Същевременно задължение на администратора на лични данни е и да спазва забраната, въведена с чл.2, ал.2 от ЗТРРЮЛНЦ. Ето защо, дори да не е представен препис от документа със заличени данни, администраторът в изпълнение на законово разписаните му задължения е длъжен да ги заличи или преди обявяване на акта да изиска недвусмислено изразено съгласие от субекта на данните.

Неправилно в обжалвания отказ е прието, че заявената от жалбоподателя претенция за изтриване/заличаване на личните му данни от обявения в регистъра дружествен договор може да бъде удовлетворена единствено по реда на самото регистърно производство, уредено в ЗТРРЮЛНЦ, посредством представяне на нов екземпляр от подлежащия на обявяване акт, в който личните данни, които не се изискват по закон, са заличени. В случая, са налице две отделни производства, протичащи при различни условия и ред, съответно установени в отделни нормативни актове и насочени към реализирането на различни правни последици, настъпващи в правната сфера на различни субекти. От една страна, е регистърното производство по ЗТРРЮЛНЦ, чийто характер и цел касаят регистрацията, воденето, съхраняването и достъпа до търговския регистър и до регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, както и действието на вписванията, заличаванията и обявяванията в тях. То се развива между търговеца/юридическото лице и агенцията, и в него заявители на обстоятелствата, подлежащи на вписване и на актовете, подлежащи на обявяване, са именно лицата, притежаващи качеството търговци, клонове на чуждестранни търговци, юридически лица с нестопанска цел и клонове на чуждестранни юридически лица с нестопанска цел. От друга страна, са предвидените в чл.15-22 от Регламент (ЕС) 2016/679 производства по реализиране на конкретни права от субектите на данни, част от които е и правото на изтриване по смисъла на чл.17 от Регламента.

Жалбоподателят е подал нарочно заявление с вх.№66-00-968/17.09.2021г., в лично качество на субект на данни по смисъла на чл.4, параграф 1 от Регламента, а не в качеството си на представляващ търговското дружество. В това си качество на субект на данните, той разполага с правата по чл.15-22 от Регламента, включително и с това по чл.17, §1. Процедурата по този параграф е самостоятелна и различна от регистърното производство по ЗТРРЮЛНЦ, каквито указания за неговата приложимост е дал административния орган. Независимо, че жалбоподателят не се е позовал изрично на разпоредбата от Регламента в заявлението си до Агенция по вписванията, то видно от неговото съдържание безспорно е упражнил именно това право. В производството по упражняване на правата по чл.15-22 от Регламента, заявителят е субектът на данните. В този смисъл, по реда на ЗТРРЮЛНЦ, респ. по реда на регистърното производство не може да се упражни правото на изтриване на данни на основание Регламент (ЕС) 2016/679, без значение, че и в двата случая, Агенцията по вписванията е компетентният административен орган, пред който се развива съответното производство.

Със заявлението си М.Т. изрично и недвусмислено е направил искане за изтриване/заличаване на личните му данни от обявения учредителен акт. В съответствие с чл.7, т.3, пр.1 и чл.17, т.1, б.„б“, пр.1 от Регламента, той е заявил, че в случай, че бъде прието, че е предоставил личните си данни на основание чл.13, ал.9 от ЗТРРЮЛНЦ, то заявява оттегляне на съгласието си те да бъдат обработвани, чрез публикуването/обявяването им в учредителния акт по партидата на „Старлайт Инженеринг“ ООД, раздел „актуален учредителен акт“ до неограничен кръг от хора. Независимо от заявеното категорично оттегляне на съгласие, ответникът в нарушение на задълженията си по чл.17, т.1, б.„б“, пр.1 от Регламента, вместо да изтрие без ненужно забавяне личните данни, е постановил процесния отказ, с който незаконосъобразно е указал необходимостта от входиране за вписване на акт със заличени данни, което указание е неотносимо към заявеното искане.

С оглед на изложеното, обжалваният отказ е незаконосъобразен и следва да бъде отменен. На основание чл.173, ал.2 от АПК, преписката следва да бъде изпратена за ново произнасяне на администратора на лични данни, по подаденото от М.Т. заявление, при съобразяване с указанията по тълкуване и прилагане на закона, дадени с настоящото решение.

При този изход на спора и на основание чл.143, ал.1 от АПК, в полза на жалбоподателя следва да се присъдят направените по делото разноски в общ размер на 510,00 лева, от които 10,00 лева държавна такса за образуване на съдебното производство и 500,00 лева платено адвокатско възнаграждение.

Мотивиран от изложеното, Административен съд Бургас, Х-ти състав,

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ отказ на изпълнителния директор на Агенцията по вписванията, обективиран в писмо изх.№ 66-00968/11.10.2021г., за заличаване на лични данни на М.Т.Т. *** по подадено от него заявление вх. №66-00-968/17.09.2021г.

ИЗПРАЩА преписката на Агенция по вписванията гр.София за ново произнасяне по заявлението на М.Т.Т., в сроковете по чл.12, ал.3 Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016г. относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни и за отмяна на Директива 95/46/ЕО, съобразно указанията по тълкуване и прилагане на закона, дадени с настоящото решение.

ОСЪЖДА Агенцията по вписванията гр.София да заплати в полза на М.Т.Т. ***, направените по делото разноски в размер на 510,00 лева петстотин и десет лева).

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд  в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

СЪДИЯ: