Р Е Ш Е Н И Е
№ 40 13.01.2021г. гр. Бургас
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Бургаският
административен съд двадесети състав, в публично заседание на четиринадесети
декември две хиляди и двадесета година, в състав
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ХР. ХРИСТОВ
при
секретаря Ирина Ламбова, като разгледа докладваното от съдия Хр. Христов
административно дело № 926 по описа за 2019 година, за да се произнесе, взе
предвид следното:
Образувано е по жалба от „БЛЕК СИЙ МЪСЪЛС“ ЕООД, ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление: област Бургас, община Созопол,
гр.Созопол, ул.“Димитър Ташев“ № 2, представлявана от управителя П.Г.Кпротив Решение №
РД-135/05.03.2019г. за налагане на финансова корекция, на Изпълнителния
директор на Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури /ИАРА/, с което на
жалбоподателя е определена финансова корекция в размер на 708.65 лева.
С
жалбата се иска обявяване нищожността на оспореното решение или евентуално отмяна му като
необосновано и неправилно, постановено в нарушение на материалния закон.
Претендира се присъждане на направените разноски.
В съдебно заседание за
жалбоподателят „БЛЕК СИЙ МЪСЪЛС“ ЕООД се представлява от адвокат
П.Ч., който поддържа жалбата и искането за присъждане на разноски. Представя по
делото писмена защита, в която излага допълнителни съображения за
незаконосъобразността на оспорения административен акт.
За ответната
страна ИЗПЪЛНИТЕЛНИЯ ДИРЕКТОР НА ИЗПЪЛНИТЕЛНА АГЕНЦИЯ
ПО РИБАРСТВО И АКВАКУЛТУРИ - БУРГАС, редовно уведомена, не се явява
процесуален представител. По делото е представен писмен отговор на подадената
жалба от изпълнителния директор на ИАРА, в която са изложени съображения за
неоснователността на жалбата и за законосъобразността на оспореното решение.
Съдът,
като взе предвид разпоредбата на чл.168 от АПК и прецени събраните по делото
доказателства, ведно с доводите и
изразените становища прие за установено следното:
Със заявление за кандидатстване по мярка 2.1
„Производствени инвестиции и аквакултури“, към оперативна програма за развитие
на сектор „Рибарство“ 2007-2013г., приоритетна ос 2 „Аквакултура, риболов във
вътрешни водоеми, преработка и маркетинг на продукти от риболов и аквакултура“,
„БЛЕК СИЙ МЪСЪЛС“ ЕООД е заявило участие с проект
„Изграждане на мидена ферма за култивиране на черни миди“ (л.54-61). В част „Б“
към инвестиционното намерение (л.61 гръб-63) дружеството е приложило
производствена програма след реализация на инвестиционния проект, според която
през третата производствена година (2014г.) след изграждане на фермата
очакваната продукция е посочена в размер на
На 16.02.2011г. между ИАРА от една страна и жалбоподателя
от друга страна е сключен договор № 21/16.02.2011г. за проектно предложение УНП
BG0713EFF-211-20070 „Изграждане на мидена ферма за култивиране на черни миди“
по посочената по-горе мярка (л.43-47). Предмет на договора е предоставянето на
безвъзмездна финансова помощ от ИАРА, чрез Държавен фонд „Земеделие“ –
Разплащателна агенция, за изпълнение на проект „Изграждане на мидена ферма за
култивиране на черни миди“, като крайният срок за изпълнение на договора е
16.08.2011 година. Първоначално одобрената безвъзмездна финансова помощ е в
размер на 82 963,25 лева, представляващи 60% от цялата одобрена инвестиция, от
които 75% в размер на 62 222.44 лева, се осигуряват от Европейския съюз и
25% в размер на 20 740.81 лева от Държавния бюджет на Република България.
Въз основа на постъпила от страна на „БЛЕК СИЙ МЪСЪЛС“ ЕООД заявка за плащане, с
оторизационно писмо № 0/0/0/3/6/27.07.2011г. е извършена оторизация на сумата
от 82 883.20 лева, и същата респективно е изплатена, видно от уведомително
писмо за извършени плащания от 08.08.2011г.
Във връзка с осъществяване на контрол по изпълнението на
договора от страна на ИАРА с писмо изх.№ 2600-16206/24.11.2016г. (л.64) от бенефициента „БЛЕК СИЙ МЪСЪЛС“ ЕООД била изискана информация и документи относно
изпълнението на производствената програма за 2016г., заложена Таблица 4 от Инвестиционното намерение, част
Б, неразделна част от Заявлението за кандидатстване.
С писмо изх.№ 2600-7064/31.03.20167. (л.65) бенефициента „БЛЕК СИЙ МЪСЪЛС“ ЕООД предоставил на ИАРА исканата информация и документи.
Във връзка със сигнал за нередност с вх.№
Z-926/16.01.2018г. (л.50-51) и докладна записка № Z-10981/15.06.2018г. (л.121),
изготвена от служители за борба с измамите - експерти ДСФР до изпълнителния
директор на ИАРА и на основание извършената административна проверка бил
изготвен доклад по сигнал за нередност вх.№ Z-12445/13.07.2018г. (л.32-36), с
който било изготвено предложение установената нередност да бъде регистрирана
под национален идентификационен номер и на бенефициента да бъде изпратена
покана за доброволно изпълнение за възстановяване на предоставените му средства
от публично финансиране. В резултат на констатациите на доклада било открито
производство за налагане на финансова корекция по ДБФП № 21/16.02.2011г.,
сключен с бенефициера „БЛЕК СИЙ МЪСЪЛС“ ЕООД. Дружеството
било уведомено за откриване на производството с писмо изх.№
2600-17847/14.11.2018г. (л.22-23), което било получено с известие за доставяне по пощата на
2011.2018г. (л.24).
„БЛЕК СИЙ МЪСЪЛС“
ЕООД изготвило възражение до ИАРА вх.№ 2600-17847/1//05.12.2018г. (л.25-26), с което
поискало прекратяване на административното производство за налагане на
финансова корекция, поради липса на основание, недопустимост, необоснованост и
противоречие със закона.
Служителите за борба с измамите - експерти ДСФР, които
съставили докладна записка № Z-10981/15.06.2018г. изготвили до изпълнителния
директор на ИАРА Второ становище по сигнала за нередност с вх.№ Z-5168/002019г.
(л.18-21), с което му представили проект на Решение за финансова корекция по
чл.73, ал.1 от ЗУСЕСИФ.
Въз основа на постъпилото
становище Изпълнителният директор на ИАРА е издал Решение № РД-135/05.03.2019г.
за налагане на финансова корекция, на Изпълнителния директор на Изпълнителна
агенция по рибарство и аквакултури /ИАРА/, с което на „БЛЕК СИЙ МЪСЪЛС“ ЕООД е определена финансова корекция в размер на
708.65 лева.
Решението е връчено на
жалбоподателя на 02.04.2019г. видно от представеното известие за доставяне (л.17).
Недоволно от решението дружеството
подало жалба против него до Административен съд Бургас, чрез административния
орган с вх.№ 26-00-5444/15.04.2019г., във връзка с която е образувано
настоящото производство.
При така установената фактическа
обстановка, съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима,
като подадена в срока по чл.149, ал.1 от АПК, от надлежна страна, имаща право и
интерес от обжалването. Разгледана по същество същата се явява основателна поради следните
съображения:
Предмет на
оспорване в настоящото съдебно производство е Решение № РД-135/05.03.2019г. за налагане на
финансова корекция, на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по
рибарство и аквакултури /ИАРА/, с което на жалбоподателя е определена финансова
корекция в размер на 708.65 лева.
Оспореният административен акт е издаден от компетентен
орган –изпълнителния директор на ИАРА, който е ръководителят на органа, одобрил
проекта, в кръга на неговите правомощия, съобразно разпоредбата на чл.73, ал.1
във връзка с чл.69, ал.1 от ЗУСЕСИФ и чл.46 от Наредба № 6 от 3.05.2012г. за
условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка 2.1.
„Производствени инвестиции в аквакултурата“ по Приоритетна ос № 2 „Аквакултура,
риболов във вътрешни водоеми, преработка и маркетинг на продукти от риболов и
аквакултура“ от Оперативната програма за развитие на сектор „Рибарство“ на
Република България, финансирана от Европейския фонд за рибарство за програмен
период 2007 - 2013г., в съответната писмена форма и необходимите реквизити,
което го прави валиден.
Административният акт
е в предвидената от закона форма, мотивиран - съдържа фактически и правни
основания за неговото издаване - наименование на
органа, който го издава, наименование на акта, адресат, разпоредителна част,
определяща правата и задълженията на адресата, начина и срока на изпълнение,
срокът и реда за обжалване и подпис на физическото лице, персонализиращо административния
орган.
При издаването на заповедта е спазена процедурата
предвидена в закона и по-конкретно разпоредбата на чл.73, ал.2 от ЗУСЕСИФ. „БЛЕК СИЙ МЪСЪЛС“ ЕООД е бил уведомено за извършваната
проверка с писмо изх.№ 2600-17847/14.11.2018г.,
което изготвило възражение до ИАРА вх.№ 2600-17847/1//05.12.2018г.
Същевременно настоящият съдебен
състав намира, че процесната заповед е немотивирана и недоказана, издадена при
неясна фактическа обстановка, в резултат на което е постановена в
несъответствие с материалния закон. Съображенията за това са следните:
Оспореният
административен акт е издаден при неспазване на формата му и при съществено
нарушение на процесуалните правила - наличие на отменителни основания по
чл.146, т.2 и т.3 от АПК. В същия не са изложени в пълен обем фактическите
основания, които да обосноват издаването му, което от своя страна е довело
неясна и непълна разпоредителна част. Съществена част от формата, в която
следва да бъде издаден един административен акт е излагането на фактическите и
правните основания съгласно чл.59, ал.2, т.4 от АПК. Неспазването на това
изискване има за последица издаването на административен акт, постановен при
съществено нарушение на закона. Изискването за обосноваване на административния
акт е една от гаранциите за законосъобразност на същия, които законът е
установил за защита на правата и законните интереси на гражданите и
организациите в административното производство. Тази гаранция се проявява в две
насоки. От една страна с излагане на мотивите за издаване административния акт
се довеждат до знанието на страните съображенията, които са дали основание на
административния орган за издаването му, което им дава възможност да осъществят
в пълен обем правото си на защита, а от друга наличието на ясно формулирани
мотиви прави възможен контрола върху законосъобразността и правилността на
акта, упражняван при оспорването му по административен ред и пред съда. В този
смисъл липсата на мотиви или излагането им в недостатъчна степен и пълнота,
както и/или неясно формулирана или непълна разпоредителна част на
административния акт, представлява съществено нарушение на процесуалните
правила за издаване на административния акт и е основание за неговата отмяна
съгласно чл.146, т.2 и т.3 от АПК.
В
конкретния случай административният орган е издал оспореното решение без да
посочи методиката, която е използвал за начина на изчисляване размера на
наложената финансова корекция. В решението е отбелязано, че размерът на финансовата
корекцията е 8% (2х4%) върху преизчислената БФП на стойност 70 865.14 лв.,
изчислена за 1.5 месеца период на мониторинг за 2016г. (01.01.2016г. –
16.02.2016г.). Същевременно от обстоятелствената част на
решението (стр.5,
предпоследен абзац) може да се предположи, че същата е
определена съобразно Методика за определяне размера на финансовите корекции по проекти,
финансирани от Оперативна програма за развитие на сектор „Рибарство“
2007-2013г. (ОПРСР), издадена от Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция
по рибарство и аквакултури (Методиката). Този извод може да се направи въз
основа на коментара на административния орган по отношение на възражението на
бенефициента „БЛЕК СИЙ МЪСЪЛС“ ЕООД именно във
връзка с цитираната методика, като е посочил, че същата е публична и е
публикувана на страницата на ИАРА.
Настоящият
съдебен състав намира, че използване на посочената Методика е незаконосъобразно
и в противоречие с материалните разпоредби на закона, тъй като не съществува
правна норма, която да оправомощава изпълнителния директор на Изпълнителна
агенция по рибарство и аквакултури да издаде такъв акт. Разпоредбата на член 56
във вр. с член 96 от Регламент №1198/2006 е правно основание за извършване на
финансови корекции от държавата, но не е правно основание за издаване от
изпълнителния директор на акт, в който са определени процентни показатели за
определяне на финансови корекции. Методиката, в последния публично достъпен
вариант, е одобрена от изпълнителния директор на ИАРА на 02.11.2018 година.
Същата е публикувана на интернет страницата на Изпълнителната агенция по
рибарство и аквакултури - http://oprsr.government.bg/?page_id=3557,
но не е обнародвана в Държавен вестник. Доколкото от публично достъпното
съдържание на методиката е видно, че цели създаване на правила за поведение по
смисъла на чл.75, ал.1 от АПК, то неспазването на изискването на чл.38 от
Закона за нормативните актове и липсата на надлежно оправомощаване прави
ирелевантно позоваването на този акт от съда като нормативно основание за
определяне на размера на финансовата корекция.
Процедурата за извършване на мониторинг и определяне на размера на финансови
корекции по проекти, финансирани по ОПРСР“ не може да бъде годно правно
основание за определяне на размера на финансовите корекции, тъй като не е нито
нормативен акт на Министерския съвет, нито указание на министъра на финансите
по смисъла на §8, ал.2 от ЗУСЕСИФ.
Следователно,
изводът на съда е, че размерът на финансовата корекция е неправилно и
законосъобразно определен и несъответен на материалния закон.
В този
смисъл е Решение № 13793/06.11.2020г. а ВАС на РБ, постановено по адм.дело №
9659/2019г. по описа на съда.
Предвид
изложеното съдът намира, че оспореният административен акт е издаден при
допуснато съществено нарушение на формата и административно-производствените
правила, поради което се явява неясен, немотивиран и поради това постановен в
несъответствие с процесуалните разпоредби и целта на закона. Отделно от това
същият е издаден и в нарушение на разпоредбите на материалния закон, поради
което жалбата против него се явява основателна и същият следва да бъде отменен
като незаконосъобразен.
При този
изход на делото и чл.143, ал.1 от АПК, съдът намира за основателно искането на
процесуалния представител на жалбоподателя за присъждане на направените по
делото разноски за внесена държавна такса в размер на 7.10 лева и за изплатено
възнаграждение на адвокат в размер на 300.00 лева.
Водим от горното и на основание
чл.172, ал.2 от АПК, Бургаският административен съд, двадесети състав
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Решение № РД-135/05.03.2019г. за налагане на
финансова корекция, на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по
рибарство и аквакултури /ИАРА/, с което на жалбоподателя е определена финансова
корекция в размер на 708.65 лева.
ОСЪЖДА
ИЗПЪЛНИТЕЛНИЯ ДИРЕКТОР НА
ИЗПЪЛНИТЕЛНА АГЕНЦИЯ ПО РИБАРСТВО И АКВАКУЛТУРИ - БУРГАС да
заплати на „БЛЕК СИЙ МЪСЪЛС“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес
на управление: област Бургас, община Созопол, гр.Созопол, ул.“Димитър Ташев“ №
2, представлявана от управителя П.Г.Кнаправените по делото
разноски за държавна такса и възнаграждение
на адвокат общо в размер на 307.10 лева /триста и седем лева и 10ст./.
Решението подлежи на обжалване с
касационна жалба пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните.
СЪДИЯ: