Решение по дело №158/2020 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 26 май 2020 г. (в сила от 26 май 2020 г.)
Съдия: Огнян Методиев Евгениев
Дело: 20207140700158
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 април 2020 г.

Съдържание на акта

                                   Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                      

               № 222/26.05.2020г.

 

                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Монтана, І-ви състав в съдебно заседание на двадесет и първи май през две хиляди и двадесета година в състав

 

                                                                    Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

 

при секретар  Антоанета Лазарова                                                        разгледа

Адм.дело №158/2020г. по описа на    

Административен съд Монтана

 

            Производството е по реда на чл.211 от Закон за министерството на вътрешните работи (ЗМВР) във вр. с чл.145 и сл. от Административнопроцесуален кодекс (АПК).

         Образувано е по жалба на К.Г. ***, подадена чрез пълномощника му адвокат Г., срещу Заповед №370з-46/20.02.2020г. на Началник РУ Вършец  към ОД на МВР Монтана, с която на основание чл.194, ал.2, т.2, чл.197, ал.1, т.1, чл.198, ал.1 и чл.204, т.4 ЗМВР  на оспорващия е наложено дисциплинарно наказание „мъмрене” за срок от един месец, считано от датата на връчване на заповедта. В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт, като се поддържа искането за неговата отмяна при допуснати нарушения на материалния закон. В съдебно заседание оспорващият, чрез пълномощника си адвокат Г., поддържа жалбата си и моли да бъде отменен оспорения административен акт при доводи, които излага в писмени бележки.

         Ответника, чрез пълномощника си юрисконсулт Димитрова, оспорва жалбата и излага доводи в подкрепа на законосъобразността на оспорения административен акт. 

Настоящият състав на Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда на чл.168, ал.1 от АПК намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално допустима. Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за това са следните:

Предмет на спора е законосъобразността на Заповед №370з-46/20.02.2020г. на Началник РУ Вършец  към ОД на МВР Монтана, с която на основание чл.194, ал.2, т.2, чл.197, ал.1, т.1, чл.198, ал.1 и чл.204, т.4 ЗМВР  на оспорващия е наложено дисциплинарно наказание „мъмрене” за срок от един месец, считано от датата на връчване на заповедта. Административния орган е приел в мотивите на оспорения административен акт, че оспорващия е извършил нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл.194, ал.2, т.2 от ЗМВР „неизпълнение на служебните задължения”, за което е предвидено налагане на дисциплинарно наказание „мъмрене”.

От фактическа страна е безспорно се установява следното:

Във връзка с извършена проверка е изготвена Докладна записка рег.№3286р-48664/04.11.2019г. на ГД „Национална полиция (л.26-37 по делото).

Във връзка с извършена проверка до Директора на ОД на МВР-Монтана е изготвена Справка рег.№301р-24055/14.11.2019г. (л.20-25 по делото). Във връзка с изготвена Справка рег.№301р-24055/14.11.2019г., със Заповед №370з-279/21.11.2019г. на Началника на РУ Вършец (л.12 по делото) е наредено извършване на проверка от назначена комисия. Във връзка с проверката от оспорващия са дадени обяснения вх.№УРИ 370р-365/10.01.2020г. (л.15 по делото). Със Справка рег.№УРИ370р-1709/13.02.2020г. (л.10(11 по делото) е обобщена информацията от проверката и на Началника на РУ Вършец е дадено предложение да наложи на оспорващия дисциплинарно наказание „мъмрене“, което съответства на установеното дисциплинарно нарушение, което е квалифицирано като маловажно от комисията.  

С оспорената Заповед №370з-46/20.02.2020г. на Началник РУ Вършец  към ОД на МВР Монтана, с която на основание чл.194, ал.2, т.2, чл.197, ал.1, т.1, чл.198, ал.1 и чл.204, т.4 ЗМВР  на оспорващия е наложено дисциплинарно наказание „мъмрене” за срок от един месец, считано от датата на връчване на заповедта.   Административния акт е връчен на оспорващия на 27.02.2020г., което се установява от личния подпис положен върху него (л.9 по делото), тоест жалбата с вх.* -2512/11.03.2020г., с която е сезирана настоящата съдебна инстанция е подадена в рамките на законоустановения срок и е процесуално допустима.

От така описаната фактическа обстановка въз основа на събраните по делото писмени доказателства, съдът, извежда следните правни изводи по същество на спора:

Оспорения административен акт е издаден от компетентен орган. По аргумент от разпоредбата на чл.204, т.4 от ЗМВР дисциплинарните наказания се налагат със заповед на служители на висши ръководни и ръководни длъжности – за наказанията по чл. 197, ал. 1, т. 1 – 3. Със Заповед №8121з-141/24.01.2018г. на Министъра на вътрешните работи е утвърдено прилагането на класификатора на длъжностите в МВР, като длъжността на Началник РУ в ОД на МВР е под номер седем в раздела на ръководните длъжности, тоест в случая оспорения административен акт е издаден от компетентен орган, които на ръководна длъжност по смисъла на чл.204, т.4 от ЗМВР. Следва да се отбележи с оглед изчерпателност, че видно от Удостоверение УРИ301р-6565/12.03.2020г. (л.8 по делото) издателя на административния акт Главен инспектор Мариян Божинов е временно назначен на длъжност Началник на РУ Вършец при ОД на МВР Монтана, тоест той е овластен с правомощия да издаде оспорения административен акт.

Неоснователно в жалбата се поддържа, че оспорения административен акт не е издаден в предвидената форма от разпоредбата на чл.210 от ЗМВР. Това е така, тъй като в оспорения административена акт надлежно са посочени извършителят; мястото, времето и обстоятелствата, при които е извършено нарушението; разпоредбите, които са нарушени, доказателствата, въз основа на които то е установено; правното основание и наказанието, което се налага; срокът на наказанието; пред кой орган и в какъв срок може да се обжалва заповедта, тоест спазена е предвидената форма в действащата редакция на специалния закон.

При извършена служебна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт по реда на чл.168, ал.1 от АПК, настоящият съдебен състав установява, че при налагане на дисциплинарното наказание не са спазени административнопроизводствените правила. Съгласно разпоредбата на чл.206, ал.1 ЗМВР дисциплинарно наказващият орган е длъжен преди налагане на дисциплинарното наказание да изслуша държавния служител или да приеме писмените му обяснения, освен когато по зависещи от държавния служител причини той не може да бъде изслушан или да даде писмени обяснения. По делото липсват доказателства да е изпълнено това изрично условие на материалния закон, което е гаранция за упражняване на правото на защита на оспорващия. След като в конкретния случай по делото липсват каквито и да е доказателства, от които да се установи, че преди налагане на дисциплинарното наказание е спазено императивното изискване на чл.206, ал.1 ЗМВР, което е гаранция за законосъобразно протичане на дисциплинарното производство и гаранция за надлежно упражняване на правото на защита на служителя по отношение на които се води дисциплинарното производство, следва да се приеме, че при издаване на оспорения административен акт са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Пълнотата изисква да се отбележи, че даването на обяснения в хода на извършваната дисциплинарна проверка не изпълнява изискванията на чл.206, ал.1 ЗМВР, тъй като тези обяснения не са дадени след запознаване със събраните доказателства по дисциплинарната преписка и препятстват възможността на служителя да упражни правата си по надлежен ред. Императивното изискване, регламентирано в чл. 206, ал. 1 от ЗМВР задължава дисциплинарнонаказващия орган преди налагане на дисциплинарното наказание да изслуша държавния служител или да приеме писмените обяснения, както и да събере и оцени посочените от него доказателства и събраните при проверката такива - ал. 4 на чл. 206. От събраните в административното и съдебно-административното производство доказателства се установява, че тези изисквания не са спазени. Липсата на всяко от алтернативно предвидените в чл.206, ал.1 от ЗМВР самостоятелни действия на дисциплинарнонаказващия орган е основание за отмяна на заповедта, като представляващо съществено нарушение на административнопроизводствените правила. Изслушването на държавния служител или приемането на писмени обяснения имат за цел да гарантират всестранното и обективно изясняване на обстоятелствата, свързани с налагане на дисциплинарното наказание. Изслушването на държавния служител или определянето на срок за изготвяне на писмените му обяснения са действия на наказващия орган, които са предвидени като гаранция за обективното провеждане на дисциплинарното производство, така че в най-голяма степен да бъде предотвратена възможността за съществено увреждане на законни права и интереси на дисциплинарноотговорните лица. Двете законови възможности са предоставени на служителя, по отношение на който е образувано дисциплинарно производство, но наказващия орган е задължен да създаде условия за тяхното реализиране. Поради това служителят може да се ползва от тези предоставени му възможности или да се откаже от тях, но следва да му бъдат осигурени от административния орган. В тази насока настоящият съдебен състав съобразява константна практика на ВАС при установено нарушение на изискването на чл.206, ал.1 от ЗМВР, като например: Решение №9921/26.07.2017г. по Адм.дело №1594/2016г., Решение №15845/21.12.2017г. по Адм.дело №11963/2017г. на V-чл.състав на ВАС и други все в тази насока.

При наличието на това самостоятелно основание за отмяна на оспорения административен акт е безпредметно да се обсъждат наведените от пълномощника на оспорващия основания, които са свързани с нарушения на материалния закон.

Съобразно гореизложеното настоящият съдебен състав намира, че оспорената Заповед №370з-46/20.02.2020г. на Началник РУ Вършец  към ОД на МВР Монтана, с която на основание чл.194, ал.2, т.2, чл.197, ал.1, т.1, чл.198, ал.1 и чл.204, т.4 ЗМВР  на оспорващия е наложено дисциплинарно наказание „мъмрене” за срок от един месец, считано от датата на връчване на заповедта е незаконосъобразна и следва да бъде отменена, поради, което на основание чл.172, ал.2 от АПК, І-ви състав на Административен съд Монтана

 

                                                Р Е Ш И

 

ОТМЕНЯ Заповед №370з-46/20.02.2020г. на Началник РУ Вършец  към ОД на МВР Монтана, с която на основание чл.194, ал.2, т.2, чл.197, ал.1, т.1, чл.198, ал.1 и чл.204, т.4 ЗМВР  на К.Г.К. – младши автоконтрольор  в група „Охранителна полиция“ към РУ Вършец при ОД на МВР Монтана е наложено дисциплинарно наказание „мъмрене” за срок от един месец, считано от датата на връчване на заповедта.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: