Решение по дело №647/2020 на Районен съд - Разград

Номер на акта: 12
Дата: 19 януари 2021 г. (в сила от 2 март 2021 г.)
Съдия: Доротея Енчева Иванова
Дело: 20203330200647
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 12
гр. Разград , 19.01.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – РАЗГРАД в публично заседание на двадесет и първи
декември, през две хиляди и двадесета година в следния състав:
Председател:ДОРОТЕЯ Е. ИВАНОВА
при участието на секретаря ГАНКА А. АТАНАСОВА
като разгледа докладваното от ДОРОТЕЯ Е. ИВАНОВА Административно
наказателно дело № 20203330200647 по описа за 2020 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Постъпила е жалба от Т. С. Ч. от с. Х. против Електронен фиш /ЕФ/ Серия К №
3873717 от 13.06.2020г., с който на основание чл.189, ал.4 във вр. с чл.182, ал.1, т.2 от ЗДвП
му е наложена глоба в размер на 50 лв., за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП. В жалбата се
твърди, че на посочената дата не е управлявал лекия автомобил, тъй като не притежава
СУМПС, оспорва фактическата обстановка, както и годността на АТС, както и че фиша не
отговаря на изискванията на закона, поради което моли да бъде отменен изцяло.
Въззиваемата страна – ОДМВР- Разград, при редовност в призоваването не се
явява представител в с.з. и не заявява становище по жалбата и ЕФ.
Районна прокуратура гр.Разград при редовност в призоваването, не изпраща
представител и не заявява становище по жалбата.
Разградският районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства,
намира за установено от фактическа страна следното:
На 13.06.2020 г. в 18:05ч., в гр. Цар Калоян, ул. Дружба до дом № 40 в посока гр.
Разград, с автоматизирано техническо средство било установено и заснето движение със
скорост от 69 км/ч, при разрешена 50 км/ч, на МПС – Сузуки Витара с рег. № **** на GPS
координати ЕL 26.231383 и NL 43.611834. Посочено е, че са приспаднати - 3км./ч. грешка на
техн. средство. Сочи се, че нарушението е заснето с автоматизирано техническо средство
АТСС ARHCAM S1. Прието е, че е нарушен чл. 21, ал.1 от ЗДвП и на основание чл. 189,
ал.4, вр. с чл. 182, ал.1, т.2 от ЗДвП на Ч. е наложена глоба в размер на 50 лв.
1
Към преписката са приложени снимка № 0099796, заснета от техническото
средство, справка за регистрацията на МПС, протокол от проверка на мобилната система за
видеоконтрол, протокол за одобрен тип средство за измерване, протокол за използване на
АТСС за дата 13.06.2020г. Изискана е и справка от АНО вх.№ 9258/18.12.2020г., от която е
видно, че фиша е връчен на 18.09.2020г.
Въз основа на така изложените фактически обстоятелства, съдът направи
следните правни изводи:
Жалбата е допустима, като подадена в срока от надлежна страна срещу
подлежащ на обжалване акт, а разгледана по същество се явява неоснователна и недоказана.
Нарушението е установено със стационарно преносим уред за контрол на
скоростта- АТСС ARHCAM S1, което техническо средство представлява преносима система
за контрол на скоростта на МПС с вградено разпознаване на номера и комуникация, което е
видно и от приложения протокол от проверка на Българския институт по метрология.
Техническото средство, предполага единствено включване и изключване на мобилното
устройство, съобразно изискванията на Наредба № 8121з- 532/12.05.2015г. на Министъра на
вътрешните работи.
Съгласно чл.189, ал.4 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето с
автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание
лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни
точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за
налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение, при спазване процедурата
по чл.186, ал.4 и чл.188 от ЗДвП- изпращане на покана и попълване на декларация.
С изменението на ЗДвП - ДВ бр. 19 от 2015 г., е дадена легална дефиниция на
понятието "Автоматизирани технически средства и системи". Съгласно т.65 от §6 от ДР на
ЗДвП "Автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи
самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за
измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или
отсъствие на контролен орган и могат да бъдат както стационарни - прикрепени към земята
и обслужвани периодично от контролен орган, така и мобилни - прикрепени към превозно
средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. С
приемането на новата Наредба № 8121з- 532/12.05.2015г. на Министъра на вътрешните
работи уредите, попадащи в обхвата на дефиницията, могат да се установяват нарушения,
респ. може да се ангажира отговорността посредством електронен фиш. Изключенията за
нарушения, установени и заснети с АТСС визирани в чл. 189, ал.4 от ЗДвП касаят
единствено нарушения, за които се предвижда наказание лишаване от право да се управлява
моторно превозно средство или отнемане на контролни точки /в този случай не се издава
ЕФ, а по общите правила следва да бъде издаден АУАН/.
2
Цитираното стационарно средство, с което в случая е установено и заснето
нарушението на жалбоподателя отговаря на изискванията на чл.189, ал.4 от ЗДвП и на тези
в специалната Наредба № 8121з- 532/12.05.2015г. на Министъра на вътрешните работи-
установяването на административното нарушение е осъществено автоматично от
съответната система, без намесата на човешки фактор, при това при наличието на
специално обозначение за това. Същото е технически изправно и годно, поради което
нарушението е установено по несъмнен начин от обективна страна.
Въпреки предоставената възможност, жалбоподателят не е представил
декларация по чл.189, ал.5 от ЗДвП, в която да посочи кое лице е управлявало автомобила
процесния ден и по този начин да се освободи от отговорност. Твърденията му в жалбата, че
не е управлявал автомобила, тъй като не притежава МПС са илеревантни, тъй като той носи
отговорност като собственик на процесното МПС. За да се освободи от отговорност
законодателят е предвидил специален ред в чл.189, ал.5 от ЗДвП чрез представяне на
декларация, в която да се посочат имената на лицето, управлявало МПС процесните дата и
час, ведно с копие от свидетелството му за управление. Ако собственикът на МПС не стори
това, то издадения срещу него ЕФ подлежи на изпълнение.
Нарушението е установено по несъмнен начин както от обективна, така и от
субективна страна, тъй като на инкриминираната дата автомобилът на жалбоподателят Ч. се
е движил в населено място, където максимално разрешената скорост на движение е 50 км/ч,
над тази скорост, а именно с 69 км/ч, което е нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП, като
превишаването е с 19 км/ч. Разпоредбата на чл.182, ал.1, т.2 от ЗДвП в този случай
предвижда наказание глоба в размер на 50лв.
Нарушението е индивидуализирано точно, ясно и с всички необходими елементи
от обективна страна, като е издаден и съответен ЕФ при спазване на предвидената
процедура. Наложеното наказание е в размер на предвидения в чл.182, ал.1, т.2 от ЗДвП и
няма възможност за неговото изменяване, поради което се явява справедливо и съответно.
Ето защо и по изложените съображения, съдът намира, че атакуваният
електронен фиш следва да бъде потврърден като законосъобразен.
Воден от гореизложеното, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш /ЕФ/ Серия К № 3873717 от 13.06.2020г., с
който на основание чл.189, ал.4 във вр. с чл.182, ал.1, т.2 от ЗДвП на Т. С. Ч. от с. Х. му е
наложена глоба в размер на 50 лв., за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП.
Решението подлежи на касационно обжалване по реда на АПК пред Разградски
административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
3
Съдия при Районен съд – Разград: _______________________
4