Решение по дело №188/2021 на Окръжен съд - Кюстендил

Номер на акта: 11
Дата: 30 юни 2021 г.
Съдия: Евгения Христова Стамова
Дело: 20211500500188
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 5 май 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 11
гр. Кюстендил , 29.06.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – КЮСТЕНДИЛ, I СЪСТАВ в публично заседание на
петнадесети юни, през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Пенка Н. Братанова
Членове:Евгения Хр. Стамова

Елисавета Г. Деянчева
при участието на секретаря Симона Р. Цикова
като разгледа докладваното от Евгения Хр. Стамова Въззивно гражданско
дело № 20211500500188 по описа за 2021 година
С решение №260120 от 10.03.2021г. постановено по гр.д.№971/2020г. Дупнишкият
районен съд е уважил предявените от С. АЛ. СЛ.,ЕИГН********** от гр.С.Б срещу Община
С.Б искове по чл.344, ал.1 т.1, т.2 и т.3 във вр. с чл.225, ал.1 КТ като е отменил, като
незаконосъобразна заповед за уволнение №**********/05.05.2020г. на Кмета на Община
С.Б, възстановил е С.А. С., ЕГН ********** на заеманата от нея преди уволнението
длъжност „****************“ и е осъдил Община С.Б да заплати на С. АЛ. СЛ.,
обезщетение за незаконно уволнение в размер на **** лева, ведно със законната лихва от
09.07.2020г. и ****** лева деловодни разноски, и да внесе в Бюджета ***** лeва разноски.
В срока за обжалване на решението ( съобщение е получено от работодателя Община
С.Б на 22.03.2021г.) на 23.03.2021г. е подадена въззивна жалба, по която е образувано
настоящото производство. В жалбата се твърди неправилност, незаконосъобразност и
необоснованост на решението и се съдържа искане за отмяна и отхвърляне на предявените
искове.Жалбоподателят оспорва като необоснован извода за незаконосъобразност на
уволнението, обоснован с факта, че е назначено на работа друго лице М. на длъжност
„******************“, като посочената длъжност е със същите трудови функции.Позовава
се на съдържанието на отправено до НАП уведомление, в което била допусната грешка,
относно заеманата длъжност, като е посочено, че същата е назначена на длъжността „
****************“, коригирана по реда на Приложение №1, към чл.1, ал.1 от Наредба
№5/29.12.2002г. с посочване на действителната длъжност „ ********“ , която се различава
по функции и компетентности с длъжността на С..Твърди, че е налице реално съкращаване
на щата – видно от длъжностно разписание, утвърдено от Кмета на Общината на
01.01.2020г. и аналогично, утвърдено на 30.04.2020г., в първото от което по дейност „
************“ са предвидени три бр.щатни длъжности, а именно: „********
„************“, „******************“ и ********“***********“.Според утвърденото на
30.04.2020г. длъжностно разписание, са съкратени двете щатни бройки, като в дейност
„други дейности на културата“ е останала само длъжността „********
„***********“.Поддържа, че към момента длъжността „ ******************та“ не
1
съществува, както наименование, така и функции.Галерията не функционира и не приема
посетители, видно от свидетелски показания, дадени пред ДРС.Сочи свидетелски
показания за това, че Галерията не е работила от прекратяване на трудовото
правоотношение на ищцата и до момента същата не е отваряна за посетители и не
работи.Заявява, че заеманата от ищцата длъжност е премахната – съкратена.В новото
длъжностно разписание съществува само една от три съществували към 01.01.2020г.
длъжности в тази дейност, няма пълно или преобладаващо тъждество между длъжностните
характеристики на ищцата и на другите служители в Общината, както на основните, така и
на определящи ги функции, включително и за ********“***********“ – не е налице
фиктивно съкращаване на щата, касателно длъжността на ищцата, тъй като е премахната
както длъжността, така и трудовата й функция по отношение на съществените й права и
задължения.Визира противоречие в мотивите на съда и направеното заключение от факта на
назначаването на посоченото лице М. на работа,доколкото съдът веднъж приема, че М. е
назначена на същата длъжност, а втори път приема, че е променено наименованието на
длъжността на ******** и трети път, че е налице тъждество между задълженията на двете
длъжности, като отново преповтаря тезата си, че трудовите функции на двете лица са
различни.В жалбата са изложени съображения и за това, че в разглеждания случай, за
работодателя не е съществувало задължение за извършване на подбор, при уволнение на
ищцата, тъй като такъв се извършва задължително само ако за една и съща длъжност е
имало повече от една бройки, а се съкращават само няколко от тях.Заявява, че работодателят
не е имал между кого да извършва подбора, тъй като длъжността, като такава се закрива
изцяло и е единствена, като вид и трудови функции.
В срока за подаване на отговор жалбата е постъпил такъв от адв.Д., процесуален
представител на С.С. с постоянен адрес в гр.С.Б., общ.С.Б., обл.К.л.“Б.“№*****, ЕГН
********** и адрес за призоваване гр.Д., ул.“С.“********.В отговора се твърди бланкетност
на подадената жалба- не са посочени конкретни факти и обстоятелства, в съответствие с
изискването на чл.260 т.3 и т.4 ГПК и счита, че това обосновава потвърждаване на
обжалваното решение.Посочено е, че в жалбата са преповторени доводите изложени в
отговора на исковата молба, но не се сочат никакви процесуални нарушения от съда или
такива на материалния закон.Заявява, че в жалбата не се съдържат твърдения по които съдът
да не е изразил становище в обжалваното решение, изложените съображения са
обстоятелствени, а изводът за незаконност на уволнението правилен.Както съдът е посочил,
доказателствената тежест за правомерността на уволнението носи ответника работодател,
който с всички доказателствени средства е следвало да докаже, че са нарушени
процедурните правила и материалния закон при издаване на атакуваната заповед.Съдът е
приел, че след уволнението на ищцата е сключен трудов договор с Г. М. за длъжността
уредник изкуства на 06.07.2020г., като на следващия ден длъжността е коригирана на
******** т.е не е налице съкращение на щата след като на същата длъжност е назначен друг
работник, променено е само наименованието на длъжността.Счита, че решението за отмяна
на заповедта и възстановяване на ищцата на заеманата от нея преди уволнението длъжност,
както присъденото обезщетение в размер на *********** лева, ведно със законната лихва от
09.07.2020г. и разноски в размер на ****** лева е правилно.Позовава се на свидетелски
показания, с които е установено, че галерията в гр.С.Б., продължава да работи, не е със
закрита дейност и в нея има назначено друго лице, което извършва същите трудови
функции, обстоятелство потвърдено от изпратената справка от НАП гр.С., от която е видно,
че на 06.07.2020г. там е назначена на работа Г. М., на следващия ден, в който е изтекъл
двумесечния срок за обжалване на процесната заповед, като не е съобразено, че заповедта е
била връчена по време на извънредно положение, по време на което сроковете са спрени,
като след като разбрали, че ищцата ще обжалва заповедта, била извършена корекция
относно промяна на наименованието на длъжността – „******************“.Искането в
отговора е обжалваното решение постановено по гр.д.№971/2020г. да бъде потвърдено , като
правилно и законосъобразно.
Тъй като жалбата е подадена в срок, от надлежна страна и е насочена срещу
2
подлежащ на въззивно обжалване съдебен акт, делото следва да бъде насрочено за
разглеждане в с.з.
Страните не твърдят допуснато от съда нарушения на съдопроизводствените правила
във връзка с извършване на доклад по спора.Нови доказателства не са посочили.Съдът не
намира основание да изслуша отново разпитаните свидетели и вещо лице.
Съгласно чл.269 ГПК въззивният съд се произнася служебно по валидността на
решението, а по допустимостта – в обжалваната му част, по останалите въпроси той е
ограничен от посоченото в жалбата.
Обжалваното решение е валидно и допустимо Изготвено е от надлежен орган,
функциониращ в надлежен състав, в писмена форма, подписано е и волята на съда е
разбираема. (Решение № 1553/12.11.2001 г. на IV г. о. на ВКС ; Решение № 874/13.05.2002 г.
на IV г. о. на ВКС.).Постановено е решение - при наличие на изискванията, при които
делото може да се реши по същество - по надлежно предявен иск, чрез отговарящи на
изискванията по чл.127 и чл.128 ГПК искова молба, при отсъствие на процесуални пречки за
правото на иск и в съответствие с търсената с исковата молба защита – решението е
допустимо.
Както бе посочено, по останалите въпроси съдът е ограничен от посоченото в
жалбата.За да уважи предявените искове по чл.344, ал.1 т.1, т.2 и т.3 от КТ в разглеждания
казус първоинстанционният съд е приел въз основа на доказателствата по делото, че в
случая не е налице реално съкращаване в щата, тъй като на същата длъжност, но с
променено наименование „********“ е назначен друг работник, променено е само
наименованието на длъжността, съществувала до този момент под наименованието
„****************“.
Този извод е оспорен – както факта, че е назначено друго лице изпълняващо същите
функции, така и извода, че не е налице реално съкращаване в щата.
От събраните по делото доказателства се установява следното:
Няма спор, че страните са се намирали в трудово – правна връзка, като ищцата е
заемала длъжността:“****************“ код по НКПД 26216005, с място на работа
дейност – „**************“( трудов договор №*********/01.09.2014г. и допълнителни
споразумения от 21.01.2015г., 08.07.2015г., 21.01.2019г.
На С. АЛ. СЛ. е връчена длъжностна характеристика наименование – уредник,
***************, съдържаща вменяване на следните отговорности и с посочени следните
цели: организира, планира, анализира и отчита цялостната дейност на галерията пред
общинската администрация, създава условие за ефективно реализиране на функциите на
галерията, отговаря за спазване на нормативните документи, свързани с разходването на
бюджетни средства и изпълнение на бюджета на галерията, изготвя и спазва правилата за
вътрешния трудов ред в галерията, опазването на собствеността, управлението и
стопанисването на имуществото на галерията, организира изложби, промотира изложби и
урежда специални изложения с общо, специализирано или образователно значение, участва
в разработването на програми, касаещи дейността на галерията, отговаря за изпълнението
на нормативните документи в областта на дейността на галерията, изпълнява задачи,
възложени му с административните актове на кмета на Общината, изготвя необходимите
становища, писма, справки, предложения и други документи, свързани с галерията,
организира изложби и пленери, включени в културния календар на Община С.Б. и във
вътрешния правилник на галерията, координира съвместната дейност и определя формите
на сътрудничество между галерията и останалите културни институти, изпълнява и други
задачи в тази сфера, възложени му от прекия ръководител, отговаря за организацията и
изпълнението на задълженията си и поставените от ръководството задачи при спазване на
3
срокове, регулярност и ефективност, отговаря за своевременно и качествено изпълнение на
всички задачи, свързани с дейността му, подава своевременно информация към прекия си
ръководител, касаеща изпълнението на задачите.За заемане на длъжността се посочени
следните изисквания, образователна степен – висше бакалавър, образование – висше
художествено или история на културата, професионален опит не се изисква, допълнителна
квалификация – компютърни умение на ниво текстообработващи програми, владеене на
английски език, способност да планира и организира собствената си работа, стремеж да
развива собствения си потенциал, отдаденост на работата и способност да работи добре под
напрежение, способност да адаптира поведението си към ситуации и хора, за да постигне
определен резултат, да спазва КТ и вътрешния правилник на галерията, както и
установеното работно време.
Според действащо от 01.01.2020г. длъжностно разписание в направление
„************“ са предвидени, три длъжности:******** „************“,
**************** и ******** „***********“ с кодове съгласно НКП ************,
26216005,************, посочени са размери на основната месечна заплата за първите две
длъжности, и размери на допълнителни възнаграждения.Длъжностното разписание е
подписано от „********“, г******** и *********.
Със заповед № ***********/30.04.2020г. на кмета на Община С.Б. е прекратена
дейността на туристически ************ „*********“и „***************“, наредено е да
бъде преустановено приемането на посетители, какот и прекратени каквито и да било
дейности, базирани в туристическия ************.Разпоредено е служителите С.Х.К. на
длъжност ******************* –„************“ – дейност „**************“ и С. АЛ. СЛ.
на длъжност „****************“ – дейност „**************“, да предадет документацията
и ключовете на съхранение на секретаря на Община С.Б. Д.К..Постаноли е изготвянето на
ново щатно разписание с цел оптимизация и облекчаване на общинския бюджет.
Изготвено е ново длъжностно разписание( л.17 от д) подписано от същите лица,
касаещо дейност –„************“, в която е предвидена 1 бройка – ******** –
„***********“ с кодан съгласно НКП************ и основна месечна заплата ******.00
лева.
Със заповед № **********/05.05.2020г. е прекратено трудовото правоотношение със
С. АЛ. СЛ. – извършено съкращаване на щата, поради прекратяване дейността на
************, съгласно заповед №***********/30.04.2020г. и утвърждаване на ново щатно
разписание от 30.04.2020г., в което длъжността “******************“ не съществува и тази
бройка е премахната от общата численост на персонала, наложило се поради
преустановяване приема на посетители в галерията, и прекратяване на каквито и да било
други дейности, базирани в „************“.Постановено е на С. да се изплатят следните
обезщетения – за неспазен срок на предизвестие обезщетение в размер на брутното трудово
възнаграждение за срок от 1 месеца, по чл.222, ал.1 КТ обезщетение за оставане без работа,
но не за повече от 1 месец и по чл.224, ал.1 КТ за неизползван платен годишен отпуск за
2020г. – 9 дни.
Въз основа на уведомление от работодател по чл.62 КТ за периода от 30.04.2020г. до
15.07.2020г., представено от НАП с писмо вх.№***********/_21.01.2021г., се установява, че
през този период са били подадени за новоназначени лица на длъжности: домашни
помощници, лични асистенти, полски пазач, старши експерт, ******** и уредник
„***************та“.Във връзка с последното е посочено, като новоназначено лице Г. Н.
М., със срок на договора от 06.07.2020г. до 05.10.2020г., с код НКПД 26216005, като това е
станало със заявление подадено по интернет на 06.07.2020г.Със заявление подадено на
07.07.2020г. пък е коригирано предходното заявление, като е посочено, че със същия срок на
трудовия договор лицето Г. Н. М. е назначена на длъжност“ ********“ с код по
НКПД************.По делото е представена и длъжностна характеристика на длъжността
4
„******** –***********“.
В представената длъжностна характеристика на длъжността“ ******** –
*********** “, подписана от кмета на Община С.Б. и от Г. М., са посочени следните
задължения и отговорности:подготвя и изнася през музейни посетители в
музей“***********“ беседи на български език в областта на етнографското наследство,
предлага маршрути в града и Общината като цяло при посещения на обекти с етнографско
значение, занимава се с изследване на традициите, културата, облеклото, занятите и
вярванията, организира съхранението, издирването и опазването на етнографските културни
ценности, материални свидетелства за бит, занаяти, умения, обичаи и вярвания, които са
свързани с пространствената среда, организира съхранението, издирването и опазването на
движими вещи, които са свидетелства за начина на живот и работа, традициите, обичаите,
обредите, вярванията и занаятите и дават възможност да се проучат етническите
характеристики и промените в материалната и нематериалната култура, участва в комисии
по реда на чл.73 от ЗКН, спомага за запазването на занаяти и за развитието на индустрии,
развиващи се на основа на културно наследство и ценности, включително културен туризъм,
като предприемачески инструмент, който може да осигури по – добра финансова
устойчивост на общината, предлага на общинското ръководство програми и стратегии, за
изграждане на междусекторни партньорства и обмяна на опит и добри практики, които
подпомагат Общината в развитието й, като културна дестинация, изготвя проекти за
разработване и развитие на игри, които използват елемент/ тема за културни ценности и
наследство, разработва културни маршрути и пътеводители, стимулиращи интерес към
малко познати културни ценности или туристически пакети, фокусирани върху опознаване
на културното наследство, чрез преживяване, създаване на споделени пространства / или
процеси за предоставянето на занаяти, обичаи, културни практики, събития и др. между
местното население и техните гости, разработва проекти, които активно включват
образователните институции в опазването на етнографските културни ценности – детските и
ученическите и осигурява тяхната съпричастност чрез комуникиране на нови познания за
стойността на културното наследство, създавана връзка между Общината и трети лица с цел
съвместно производство и разпространение на културни продукти, базирани на елементи на
нематериалното културно наследство на местно ниво, включително работи по проекти в
тази област, адаптиране към технологичния напредък и развитието на местността и
привличане интереса на значимите обществени медии; създава условия за опазване и
популяризиране на обичаите, отговаря за спазването на нормативните документи, свързани с
опазването и съхраняването на културните ценности, изготвя необходимите становища,
писма, справки, предложения и други документи, свързани с етнографското наследство,
организира, анализира, планира и отчита дейността си пред общинската администрация,
изпълнява и други задачи в тази сфера, възложени му пряко от прекия ръководител.За
заемане на длъжността работодателят предвижда:образователна степен – средно,
професионален опит – не се изисква, допълнителни квалификации – компютърни умения на
ниво текстообработващи програми, владеене на английски език, специални умения/
компетенции, способност да планира и да организира собствената си работа, стремеж да
развива собствения си потенциал, способност да адаптира поведението си към ситуации и
хора, за да постигне определен резултат, да спазва КТ и установеното работно време.
Няма спор между страните, че с оглед полученото последно брутно трудово
възнаграждение, за пълен отработен месец преди уволнението размерът на 6м. обезщетение
възлиза на **** лева.
Свидетелят Славчо Коларски установява, че галерията в С.Б. не работа, няма
назначен човек, откакто е уволнена Силвия, той бил приел описа на имуществото, друг
човек в галерията след Силвия не е работил, галерията била затворена заради
пандемията.Славчо Коларски е зам.кмет на Община С.Б..
Свидетелят Благоев минавайки покрай галерията през м.юни, видял, че в галерията
5
има млада жена, която седи там.Свидетелят разказва за разговор със зам.кмета Славчо
Коларски, в който той бил споделил, че Силвия ще бъде върната на работа след два месеца,
след извънредното положение, както знание за това, че всички 25 човека в Общината са
върнати на работа с изключение на Силвия.Свидетелят е разпитан в с.з. на 10.11.2020г., като
заявява, че към този момент не е минавал покрай галерията и не знае дали работи, а също че
галерията е работила след уволнението на ищцата, което станало през м.май иили юни.
Предвид изложените обстоятелства подадената жалба, съдът намира за
неоснователна.Съображения:
Съгласно чл.328, ал.1 т.2 от КТ -работодателят може да прекрати трудовия договор,
като отправи писмено предизвестие до работника или служителя в сроковете по чл. 326, ал.
2 в следните случаи:при закриване на част от предприятието или съкращаване на
щата.съгласно чл.329, ал.1 КТ -при закриване на част от предприятието, както и при
съкращаване в щата или намаляване на обема на работата, работодателят има право на
подбор и може в интерес на производството или службата да уволни работници и
служители, длъжностите на които не се съкращават, за да останат на работа тези, които имат
по-висока квалификация и работят по-добре.
Приема се, че съкращаването на щата представлява премахване на щатни бройки от
щатното разписание на предприятието.Компетентен да извърши промяна на щата на
общинската администрация въз основа на решението на ОС и в съответствие с утвърдената
от него структура, е кметът на общината – Решение № 284/21.07.2010 г. по гр.д. № 378/2009
г. IV г.о.; Решение № 654/ 01.11.2010 г. по гр.д. № 1880/2009 г. IV г.о.Приема се в съдебната
практика, че основанието за уволнение по чл. 328, т. 2 е приложимо само когато
съкращаването на щата е реално – т.е. когато не само е премахната длъжността като щатна
бройка, но и когато трудовата функция е престанала да съществува като съдържание на
отделна длъжност, независимо от наименованието. Когато длъжността е премахната като
наименование, но трудовата функция в съществените си права и задължения е запазена като
съдържание на новооткрита длъжност, е налице фиктивно съкращаване на щата, а
уволнението на посоченото основание е незаконно. Реално е съкращаването на щата и
когато длъжността е съкратена, а нейните функции са разпределени и поети от други
работници и служители или част от тях (или изцяло) са възложени за извършване от лица по
граждански договор – Решение 1266/06.07.2005 г. по гр.д. 767/03 г. III г.о. ВКС. По аргумент
от чл. 329, ал. 1 КТ се приема, че когато се извършва уволнение на някое от посочените в
разпоредбата основания, което основание засяга част служителите на съответната длъжност,
подборът е задължителен – Решение № 752/13.12.2010 г. по гр.д. № 1095/ 2009 г. IV г.о.
Когато подборът е задължителен липсата му води до признаване на уволнението за
незаконно и неговата отмяна. При премахване на всички щатни бройки за длъжността или
на единствената щатна бройка, подборът не е задължителе В чл. 329, ал. 1 КТ е уредено
правото на работодателя чрез подбор, в интерес на производството или службата, да уволни
работници и служители, чиито длъжности не се съкращават, за да останат на работа тези,
които имат по-висока квалификация и работят по-добре. Длъжностите трябва да съдържат
близки или сходни трудови функции за да може да се извърши съпоставка -решение № 249
от 17.06.2015 г. на ВКС по гр. д. № 294/2015 г., IV г. о., ГК. Според решение №17 от
31.01.2013г. по гр.д.№1168/2012г. на ВКС -съкращаване на щата по смисъла на чл. 328, ал.
1, т. 2 КТ има тогава, когато престава да съществува трудовата функция за съответната
длъжност. Няма значение дали изпълнението на тази функция е разпределено между други
(назначени отпреди това) служители или отпада изцяло, тъй като не е необходима на
работодателя - съкращаването на щата е реално, когато служителите, изпълняващи тази
функция, намаляват в резултат на промяната в щата. Не е такова положението когато за
изпълнение на същата трудова функция работодателят наема друго лице на мястото на
уволнения работник. Ирелевантно е как е наименован от страните по него договорът, въз
основа на който новонаетото лице изпълнява задълженията си. Неговото естество се
определя според това, какви са уговорените права и задължения.
6
В случая са представени два длъжностни разписания – действали до 30.04.2020г. и
след 30.04.2020г., утвърдени от кмета на Община С.Б., като при съпоставянето им е видно,
че заеманата от ищцата длъжност „**************“ до 30.04.2020г., след утвърждаване на
ново длъжностно разписание, след 30.04.2020г. не съществува.От съдържанието на двете
разписания, става ясно, че след 30.04.2020г. в одобреното длъжностно разписание, на
Общинска администрация, Дейност „************“ фигурира само съществувалата и до
този момент, наред с длъжностите „****************“, „******** –„************“
ДЛЪЖНОСТ „******** ***********“, а длъжността „**************“ е премахната.
Според представеното уведомление до НАП след 30.04.2020г. на работа в Община
С.Б. е назначено лице за заемане на длъжността „********“.Според длъжностно разписание
към 01.01.2020г. и 30.04.2020г., с код ************, съгласно номенклатурата на НКП са
регистрирани 4 бройки за длъжността ******** – съответно „********“ с.О., с.С., с.Р. и
ОбС, като част от общинска дейност -„************“.Тези длъжности са описани в
Националния класификатор на професиите в отдел Помощен административен персонал,
общи административни служители и оператори на организационна техника.В този отдел
длъжност „******** – ***********“ липсва, съществува длъжност „архивист офис“.В отдел
262 библиотекари, архивисти и уредници са посочени различни длъжности, сред тях
26217001 – главен уредник музей,26217003 – главен уредник, ***************та,
********** уредник музей, ************ уредник зооколекция и зоологическа градина,
архивисти, библиотекари и други.
При сравнение на трудовите функции вменени за двете длъжност и необходимото за
изпълнението им образование и квалификации се установяват различия, както относно
трудовите функции така и съществени различия относно изискващата за заемане на
длъжността специалност и умения.Така възложените на длъжността „**************“
функции са свързани главно с промотиране на изложби и уреждане на специални
изложения с общо, специализирано или образователно значение, участие в разработването
на програми, касаещи дейността на галерията, отговаря за изпълнението на нормативните
документи в областта на дейността на галерията, с място на работа – галерия, намираща се в
гр.С.Б. и изискване относно притежаване на висше образование - образователна степен –
висше бакалавър, специалност – висше художествено или история на културата.
Съществувалата до закриване на тази длъжност в същото подразделение ,“ ********
- *********** „е с място на работа „************“ и съдържа трудови функции, свързани
преди всичко с изследване на традициите, културата, облеклото , занаятите вярванията,
предлага маршрути в града и Общината, като цяло при посещения на обекти с етнографско
значение, организира съхранението, издирването и спазването на етнографските културни
ценности, материални свидетелства за бит, занаяти, умения, обичаи и вярвания, които са
свързани с пространственвата среда, издирване и опазване на вещи свидетелстващи за
начина на живот и работа, традиции, обичаи, обреди, вярвания и изследване на етнически
характеристики и промените в материалната и нематериална култура, спомага за запазване
на занаяти и развитие на индустрии, развиващи се на основата на културно наследство и
ценности, без изискване за притежаване на висше образование за заемане на длъжността и
професионална квалификация в сферата на изкуствата или културата.
Съгласно чл.24 от ЗКН -музеят е културна и научна организация, която издирва,
изучава, опазва и представя културни ценности, природни образци и антропологични
останки с познавателна, образователна и естетическа цел. Съгласно пар.1държавните и
общинските художествени галерии са със статут на музеи.Съгласно чл.47 от същия
7
закон:според научната и културната област, към която се отнасят, недвижимите културни
ценности са:1. археологически: материални следи за човешка дейност, неделими от средата,
в която са създадени, които се идентифицират чрез археологически изследвания;2.
исторически: сгради, съоръжения, други структури и паметни места, свързани със
забележителни исторически събития и личности;3. архитектурно-строителни: сгради,
съоръжения, конструкции, части или съчетания от тях, които имат историческа, естетическа,
техническа, културно- и производствено-техническа, пространствена и функционална
стойност;4. художествени: произведения на изящните и приложните изкуства - неразделни
елементи от пространствената среда, в която или за която са създадени;5. урбанистични:
обособими части от селищна територия и селищни образувания, чиито елементи са
пространствено свързани и могат да се разграничат топографски;6. (изм. - ДВ, бр. 54 от 2011
г.) културен ландшафт: съвкупността от пространствено обособени устойчиви културни
напластявания, резултат от взаимодействие на човека и природната среда, характеризиращи
културната идентичност на дадена територия;7. парково и градинско изкуство: исторически
паркове и градини от значение за развитието на паркоустройственото изкуство и наука;8.
етнографски: материални свидетелства за бит, занаяти, умения, обичаи и вярвания, които са
свързани с пространствената среда;9. (нова - ДВ, бр. 54 от 2011 г.) културен маршрут:
съвкупност от историческо трасе на традиционен път с включените към него обекти на
недвижимото културно наследство и ландшафти.
От изложеното става ясно, че в длъжностното разписанието на Община С.Б., в
направление „************“ са съществували няколко длъжности –
********“************“, ******************, ********“***********“.Т.е длъжностите
„******************“ и „******** „***********“ са съществували паралелно, като две
отделни длъжности.
Преценката за законността на уволнението при това в случая е обусловена от факта,
дали са касае за идентични длъжности, в който случай е следвало да бъде извършен подбор,
като условие за законността на уволнението.
Между двете длъжности има съществени различия, които обосновават извода, че
извършването на подбор в случая не е било задължително.Видно от съдържанието на двете
длъжностни характеристики - е, че длъжността ********“ ***********“ е свързана с
дейност, насочена към издирване, съхранение и опазване на етнографски културни
ценности, а длъжността „**************“ с функционирането на галерията, организира
изложби, промотира изложби и урежда специални изложения с общо и специализирано или
образователно значение, изложби и пленери включени в културния календар на Община
С.Б. т.е това може да включва и изложение на етнографски културни ценности, но може да
включва и изложение на художествените произведения на изящните и приложни
изкуства.Тези различия, завишените изисквания относно специално образование за
заемане на длъжността „**************“, сочи на извод за липса на идентичност и
сходство между двете длъжности, при което извършването на подбор би било
8
задължително.
От факта, че на длъжност „******** – ***********“ след уволнението на ищцата е
назначено друго лице, извод за незаконосъобразност на атакуваната заповед не може да се
направи.Не се касае за новосъздадена длъжност, която да е с трудови функции, идентични с
тези на премахнатата .Стана ясно, че двете длъжности не са идентични.По делото не е
изяснено какво е наложило назначаването на нов служител, за идентичност на длъжността
„технически секретар“ и „Технически секретар ***********“, но каквито и да са причините,
това не рефлектира върху законосъобразността на атакуваната заповед.Съдът намира за
неоснователни възраженията на ищцата, в писмения отговор, основаващи се на свидетелски
показания, с които било установено, че галерията продължава да работи, същата не е със
закрита дейност и в нея има назначено друго лице, което извършва същите трудови
функции.Сведенията за това са твърди оскъдни, в показанията на свид.Благоев, който
веднъж през м.юни 2020г. видял галерията отворена и седяща в галерията жена, и
декларацията му, че след това галерията била отворена и работела, без подробности за това,
кой е работил в галерията и каква дейност се е извършвала в нея и не създават у съда
убеждение за сигурност на обстоятелството, че след 30.04.2020г., за период от 6 месеца или
по – дълъг галерията е работила.Съдът има предвид и показанията на зам.кметът, който в
качеството на такъв би трябвало да знае дали галерията е работила, който е категоричен, че
галерията не е работела.
С оглед на изложеното предявеният иск за признаване незаконността на уволнението
и отмяна на заповедта, с която то е извършено е неоснователен и подлежи на отхвърляне.
Неоснователността на иска за признаване уволнението за незаконно и отмяна на
заповедта, с която то е извършено, обосновава извод и за неоснователност на обективно
кумулативно съединените искове, за възстановяване на ищцата на заеманата от нея преди
уволнението длъжност“ ******************та“ и за заплащане на обезщетение, за
пропуснати ползи, поради оставането и без работа, в следствие на незаконното уволнение в
размер на 6 брутни трудови възнаграждения.
С оглед неоснователността на предявените искове, неоснователно предвид
разпоредбата на чл.78, ал.1 ГПК е и искането за заплащане на деловодни разноски.
Въззивникът от своя страна не претендира разноски и такива не му се присъждат.
РЕШИ:
ОТМЕНЯ, КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО решение №260120/10.03.2021г.
постановено по гр.д.№971/2020г. на Дупнишкия районен съд, с което е отменена, като
незаконосъобразна заповед за уволнение №**********/05.05.2020г. на Кмета на Община
С.Б., възстановена е С. АЛ. СЛ.,ЕГН ********** на заеманата от нея преди уволнението
длъжност „****************“ и Община С.Б. е осъдена да заплати на С. АЛ. СЛ.
обезщетение за незаконно уволнение в размер на **** лева, ведно със законната лихва от
09.07.2020г. и ******.00 лева деловодни разноски, а по сметка на съда държавна такса в
размер на *****.00 лева, като вместо това ПОСТАНОВЯВА:
ОТХВЪРЛЯ, КАТО НЕОСНОВАТЕЛНИ предявените от С. АЛ.
9
СЛ.,ЕИГН********** от гр.С.Б., обл.К.л.“Б.“№***** срещу Община
С.Б.,ЕИК**************** гр.С.Б., ул.“Г.“№1 представлявана от кмета К.Г. искове с
правно основание чл.344, ал.1 т.1, т.2 и т.3 във вр. с чл.225, ал.1 КТ, за признаване
незаконосъобразността на заповед №**********/05.05.2020г. на Кмета на Община С.Б., с
която прекратено трудовото правоотношение с ищцата С.А. С., ЕГН ********** поради
съкращаване в щата и отмяна на заповедта, за възстановяването на С.А. С., ЕГН **********
на заеманата от нея преди уволнението длъжност „****************“ и за осъждането на
Община С.Б., ,ЕИК**************** да заплати на С.А. С., ЕГН ********** сумата от
**** лева, като обезщетение за оставането и без работа, следствие на незаконното
уволнение, в размер на брутното трудово възнаграждение за 6 месеца, считано от
05.05.2020г. до 05.11.2020г., ведно със законната лихва от 09.07.2020г. – датата на завеждане
на исковата молба до окончателното изплащане на сумата.
Решението подлежи на обжалване от страните с касационна жалба пред ВКС в 1 –
месечен срок от датата на обявяването му – 29.06.2021г.
Председател: _______________________
Членове:
*._______________________
2._______________________
10