№ 120
гр. /населено място/, 10.04.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – /населено място/, ВТОРИ НАКАЗАТЕЛЕН
СЪСТАВ, в публично заседание на тринадесети март през две хиляди
двадесет и трета година в следния състав:
Председател:Божана Манасиева
при участието на секретаря Силвия Кирова
като разгледа докладваното от Божана Манасиева Административно
наказателно дело № 20221230200441 по описа за 2022 година
Производството е с правно основание чл.59 ЗАНН, във вр. с чл.179, ал.3а от
Закона за движение по пътищата и е образувано по жалба на А. А. Б., ЕГН:
**********, от /населено място/, чрез адв.М. А., от АК-/населено място/, със
съдебен адрес гр./населено място/, ул."Ц.А" № * против Наказателно
постановление № 663/02.06.2022 г. на Началник отдел "Контрол и
правоприлагане" в Национално ТОЛ управление към Агенция "Пътна
инфраструктура".
С жалбата се навеждат доводи за неправилност и незаконосъобразност на
наказателно постановление. Твърди се, че при съставяне на АУАН и НП не е
посочено мястото на извършване на нарушението, налице е разминаване в
констатациите на акта и НП, довело до липса на точно описание на
обстоятелствата, при които е извършено нарушението. Твърди се, че
санкциониращият орган в НП е изложил нови констатации около
съставомерността на деянието, извън тези посочени в АУАН. Сочи се, че
липсва индивидуализация на нарушението. Освен това не е посочено
основанието,на което е наложена глобата, както и не е изяснена субективната
страна на нарушението.
Иска се от съда да отмени Наказателно постановление № 663/02.06.2022 г. на
1
Началник отдел "Контрол и правоприлагане" в Национално ТОЛ управление
към Агенция "Пътна инфраструктура".
В съдебно заседание жалбоподателят не се явява, представлява се от адв.А.,
която поддържа жалбата по изложените в нея съображения. Представя
допълнителни доказателства. Иска отмяна на атакуваното НП. Претендира
заплащане на сторените разноски, съгласно приложен по делото списък за
разноски и договор за правна помощ. Представя писмени бележки и съдебна
практика.
За административно-наказващия орган се явява юрисконсулт Р.. Оспорва
жалбата,сочи доказателства. Излага съображения за правилност и
законосъобразност на издаденото НП и иска да бъде потвърдено. Претендира
присъждане на разноски по делото, а именно юрисконсултско
възнаграждение.
За ТО-/населено място/ при Районна прокуратура-/населено място/,редовно
призовани, представител не се явява.
По делото са събрани писмени доказателства. Разпитани са свидетелите Е. К.
К. и Р. В. К..
Съдът, след като съобрази доводите на страните, събрания по делото
доказателствен материал и закона, установи за безспорно от фактическа
страна следното:
На 06.12.2021г. в 05.43ч., при излизане от територията на Р България при
ГКПП - К., свидетелят Е. К. К. – инспектор в отдел ПТРР при ТД Митница-
/населено място/, извършила проверка на жалбоподателя А. А. Б.,управляващ
ППС с рег.№ ***, вид: ВЛЕКАЧ, марка ДАФ ФТ ХФ 105.460Т, с обща
технически допустима максимална маса – над 12 тона. В хода на проверката е
установено, че на 23.11.2021г. в 17:46 ч, превозното средство е извършило
нарушение, поради което в системата констатира нередовност на описаното
МПС. За извършеното нарушение е генериран доказателствен запис /доклад/
от електронната система с номер на нарушението, видно от който се касае за
нарушение "no payment". Съставен е АУАН № 663/06.12.2021 г., в който е
отразено, че МПС е засечено на 23.11.2021г. в 17:46 ч. в района на /населено
2
място/, път А-3, км. 163+488, включен в обхвата на платената пътна мрежа,
без заплатена пътна такса по чл.10,ал.1,т.2 от Закона за пътищата. Като място
на нарушението е посочен път А-3, км. 163+488, за който се събира такса за
изминато разстояние – тол такса, съгласно Приложение към т. 1 на Решение
№ 101 на Министерски съвет от 20.02.2020 г. за приемане на Списъка на
републиканските пътища, за които се събира такса за изминато разстояние –
тол такса. АУАН е връчен на жалбоподателя лично, като същият е посочил ,че
„няма възражения“.
Въз основа на така съставения АУАН е издадено обжалваното Наказателно
постановление № 663/02.06.2022 г. на Началник отдел "Контрол и
правоприлагане" в Национално ТОЛ управление към Агенция "Пътна
инфраструктура", в което е възпроизведена идентична фактическа обстановка
с установената в съставения акт и е възприето осъществяване на същото
административно нарушение, поради което на основание чл.179а, ал.3а от
ЗДвП, на жалбоподателя е наложено административно наказание глоба в
размер на 1800 лв.
Представя се договор от 26.08.2020г,който собственикът на ППС/"П.21"/ е
сключил с Интелигентни трафик системи като се настоява,че по силата на
този договор дружеството е действало добросъвестно и е поддържало
постоянен депозит в размер, достатъчен да покрие целия заложен маршрут,
поради което е изпълнило задължението си за заплащане на тол такса. В тази
връзка е изискана справка от Интелигентни трафик системи,но от същата се
установява,че бордовото устройство,асоциирано към МПС с рег. ППС с рег.№
*** е било изключено или неправилно включено в електрическото захранване
в периода от 23.11.2021г в 06.22ч до 24.11.2021г в 15.44ч. като в следствие
на изключеното бордово устройство в този период не са генерирани данни за
геолокация на бордовото устройство и съответно няма създадени тол
декларации.Посоченото е изтъкнато като причина за регистрираното
неправомерно ползване на платената пътна мрежа.
Съгласно становище на отдел „Управление на информационна система и
инфраструктура“при Национално тол управление/НТУ/,изготвено от експерт
анализатор в.п.,дължимата такса за посоченото ППС за сегмент ********** е
0.39лева.
Собственик на ППС с рег. ППС с рег.№ ***, вид: ВЛЕКАЧ, марка ДАФ ФТ
3
ХФ 105.460Т, с обща технически допустима максимална маса – над 12 тона е
"П.21"-/населено място/.
С оглед установяване авторството на деянието на датата на нарушението-
23.11.2021г са изискани справки и доказателства от дружеството собственик
на МПС. От дружеството-собственик на ППС, "П.21" се представя пътен лист
№244761 за дата 23.11.2021г,видно от който е ,че на същата дата,но в друг
часови диапазон водачът А. А. Б. е управлявал товарен автомобил ДАФ
105ХF с РЕГ.№ *** и полуремарке Кроне с РЕГ.№ ***.Уточненено е,че не
могат да представят извлечение от дигиталния тахограф на МПС и
дигиталната карта на водача ,тъй като е изтекла повече от една година от
извършване на нарушението,поради което дружеството няма задължението да
съхранява тези данни съгласно Регламент /ЕО/ №561/2006 на ЕП и Съвета от
15.03.2006г.
Съгласно справка изискана от Интелигентни трафик системи,бордовото
устройство,асоциирано към МПС с РЕГ.№ *** е било изключено или
неправилно включено в електрическото захранване в периода от 23.11.2021г в
06:22 ч. до 24.11.2021г в 15:44 ч. като в следствие на изключеното бордово
устройство в този период не са генерирани данни за геолокация на бордовото
устройство и съответно няма създадени тол декларации като посоченото е
изтъкнато като причина за регистрираното неправомерно ползване на
платената пътна мрежа.
Изложената фактическа обстановка, съдът прие за установена въз основа на
разпитаните по делото свидетели и от приетите писмени доказателства, които
са безпротиворечиви, относно подлежащите на доказване факти и установяват
по несъмнен начин възприетата фактическа обстановка, като последователна
и логична.
При така установеното, съдът приема от правна страна следното:
Жалбата е подадена от надлежно лице (спрямо което е издадено
Наказателното постановление) и в законоустановения срок. НП е връчено
лично на жалбоподателя на 22.06.2022г.,а жалба срещу последното е
депозирана пред АНО на 01.07.2022г. Поради това жалбата е допустима.
4
Жалбата е неоснователна по следните съображения.
С измененията на Закона за движението по пътищата и Закона за пътищата е
предвиден нов начин на заплащане на такси за преминаване по платената
пътна мрежа, при която се въвежда смесена система за таксуване на
различните категории пътни превозни средства - винетни такси и такси на
база време и на база изминато разстояние - тол такси. Това изменение
въвежда съответно и различни санкционни последици за нарушенията,
свързани с неплащане на дължимите такси.
Съгласно чл. 139, ал. 5 от ЗДвП движението на пътни превозни средства по
път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, се извършва след
изпълнение на съответните задължения, свързани с установяване размера и
заплащане на пътните такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата , а в чл.
139, ал. 7 от ЗДвП е въведено изричното задължение за водача на пътно
превозно средство от категорията по чл. 10б ал. 3 от Закона за пътищата
преди движение по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, да
закупи маршрутна карта за участъците от платената пътна мрежа, които ще
ползва, или да изпълни съответните задължения за установяване на
изминатото разстояние и заплащане на дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2
от Закона за пътищата, освен когато тези задължения са изпълнени от трето
лице.
Административно-наказателната отговорност на А. А. Б. е ангажирана за
това, че на 23.11.2021г. в 17.46ч по път А-3, км. 163+488, включен в
обхвата на платената пътна мрежа е управлявал ППС с рег.№ ***, вид:
влекач, марка и модел „ДАФ ФТ ХФ 105.460Т, с обща технически
допустима максимална маса – над 12 тона, без заплатена пътна такса по
чл.10,ал.1,т.2 от Закона за пътищата.
Съгласно чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата (ЗП) за преминаване по
платената пътна мрежа се въвежда смесена система за таксуване на
различните категории пътни превозни средства и такси на база време и на
база изминато разстояние: т. 1 - такса за ползване на платената пътна мрежа -
винетна такса за пътни превозни средства по чл. 10а, ал. 7; заплащането на
винетната такса дава право на едно пътно превозно средство да ползва за
определен срок платената пътна мрежа и т. 2 – такса за изминато
разстояние - тол такса за пътни превозни средства по чл.
5
10б,ал.3;заплащането на тол таксата дава право на едно пътно превозно
средство да измине разстояние между две точки от съответния път или
пътен участък, като изминатото разстояние се изчислява въз основа на
сбора на отделните тол сегменти, в които съответното пътно превозно
средство е навлязло, а дължимите такси се определят въз основа на сбора
на изчислените за съответните тол сегменти такси; таксата за изминато
разстояние се определя в зависимост от техническите характеристики на пътя
или пътния участък, от изминатото разстояние, от категорията на пътното
превозно средство, броя на осите и от екологичните му характеристики и се
определя за всеки отделен път или пътен участък.
Съгласно чл. 167а, ал. 3 от ЗДвП електронната система за събиране на пътни
такси по чл. 10, ал. 1 от ЗП създава доклади за всяко установено нарушение
по чл.179, ал. 3 - 3в, към които автоматично се прилагат статични
изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения -
видеозаписи. Докладите, заедно с приложените към тях статични
изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения -
видеозаписи, представляват доказателства за отразените в тях обстоятелства
относно пътното превозно средство, неговата табела с регистрационен номер,
датата, часа и мястото на движение по участък от път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, и местонахождението на техническото средство-част
от системата.
От изложеното от фактическа страна е видно,че е установена по безспорен
начин както датата ,така и мястото на извършване на нарушението,поради
което не се възприема оспорването на НП като
незаконосъобразно.Нарушението е извършено на 23.11.2021г в 17.46ч,а
същевременно е констатирано на 06.12.2021г,след като същото ППС се е
явило на ГКПП-К. за излизане от страната,от което следва извода,че ясно и
категорично се отразява, че на 06.12.2021г е констатирано нарушението,а
същото ППС е управлявано от водача Б. на 23.11.2021г,когато е извършено
нарушението на чл.10,ал.1,т.2 от ЗП.Движението на товарен автомобил с рег.
№ *** е осъществено на път А-3, км163+488,/населено място/.В тази връзка се
представят безспорни доказателства,че този пътен участък попада в района на
/населено място/,общ./населено място/,част от обхвата на платената мрежа,
6
поради което за същият се дължи такса за изминато разстояние – тол такса.
Установява се както от доказателствения запис/доклад/,така и от становище
на Национално тол управление,че за преминаване през конкретния пътен
участък,за процесното МПС, не е била заплатена такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от
Закона за пътищата.
От всички събрани в хода на производството доказателства безспорно се
доказа от обективна страна, че на 23.11.2021 г. е извършено нарушение на чл.
179, ал. 3а от Закона за движението по пътищата, съгласно която норма водач,
който управлява пътно превозно средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 от
Закона за пътищата по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за
което не са изпълнени съответните задължения за установяване на
изминатото разстояние, съгласно изискванията на Закона за пътищата, за
участъка от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, който е
започнал да ползва, или няма закупена маршрутна карта за същата, съобразно
категорията на пътното превозно средство, се наказва с глоба в размер 1800
лева.
Доколкото възможностите за заплащане на тол таксите и отчитането им чрез
Електронна система за събиране на тол такси са две – чрез закупуване на
маршрутна карта или таксуване чрез бордови устройства по см. на § 1, т. 7 от
ДР на Наредба за условията, реда и правилата за изграждане и
функциониране на смесена система за таксуване на различните категории
пътни превозни средства на база време и на база изминато разстояние, то
безспорно е извършено нарушение,което правилно е подведено под нормата
на чл. 179, ал.3а от ЗДвП.
Липсва съмнение и относно авторството на деянието.От страна на
собственика на процесния товарен автомобил "п.21" ЕООД се представя
пътен лист от дата 23.11.2021г, видно от който е, че на 23.11.2021 г. водачът
А. А. Б. е извършил международен превоз с друг товарен автомобил марка
ДАФ 105ХF, с РЕГ.№ ***, полуремарке КРОНЕ с РЕГ.№ ***, с маршрут
/населено място/ дата и час на тръгване 23.11.2021г.-04:29 часа и пристигане в
/населено място/ на 23.11.2021 г. 08:45 часа, като на същия ден водачът Б. е
извършил обратен курс към Р България като е тръгнал от /населено място/ на
23.11.2021 г. в 12:01 часа и е пристигнал в /населено място/ на същата дата
23.11.2021 г. в 13:17 часа.
7
Представянето на описания пътен лист обаче не изключва възможността
процесния товарен автомобил да е управляван от А. Б. на 23.11.2021г в
17.46ч,тъй като нарушението е констатирано четири часа и половина след
приключване на курса,описан в коментирания пътен лист. В казуса,при
съставянето на АУАН на 06.12.2021г и връчването му на жалбоподателя А. Б.
относно констатацията за извършено нарушение на 23.11.2021г ,последният
не е направил възражение относно управлението на товарния автомобил на
посочената дата.Напротив,вписал е в съставения му АУАН „нямам
възражение“.Съгласно чл. 189е, ал. 1 от ЗДвП, актовете за установяване на
административни нарушения по чл. 179, ал. 3 – 3в се съставят от
длъжностните лица на службите за контрол по чл. 165, чл. 167, ал. 3 – 3б и чл.
167а съобразно тяхната компетентност. Съгласно чл. 189е, ал. 13 от ЗДвП, за
съставените актове за установяване на административни нарушения и
издадените наказателни постановления по този член се прилагат разпоредбите
на чл. 189, ал. 1 – 3 и ал. 13 – 16. Съгласно чл. 189, ал. 2 от ЗДвП, редовно
съставените актове по този закон имат доказателствена сила до доказване на
противното. При условие, че съдът не установява порок в редовността на
АУАН, както и липсват доказателства,че към процесната дата и час
жалбоподателят не е управлявал товарния автомобил,то съдът прие за
доказано и авторството на нарушението.
Предвид на изложената аргументация съдът намира, че в случая правилно е
определен субекта на отговорността.
Случаят не може да бъде възприет и за маловажен. Административното
нарушение не е с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с
обикновените случаи на нарушения от същия вид. Задълженията за заплащане
на пътни такси и контролът са свързани със събираемостта на приходите
относно поддържането на републиканската пътна мрежа. В този смисъл, няма
основание да се приеме, че случаят е маловажен. Аргумент в тази насока е и
разпоредбата на чл. 189з от ЗДвП (ДВ бр. 109 от 2020 г., в сила от 23.12.2021
г.), която макар и неприложима към конкретния случай (доколкото
нарушението е извършено на 23.11.2021 г.) изключва възможността
нарушенията по ЗДвП да бъдат квалифицирани като маловажни по смисъла
на чл. 28 ЗАНН.
С оглед на всичко изложено,съдът достигна до извод за законосъобразно
8
провеждане на административно -наказателно производство, без допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила,за правилно прилагане на
материалния закон,за категорична установеност на нарушението и неговия
автор, както и справедливост на наказанието,поради което обжалваното
наказателно постановление следва да бъде потвърдено.
Съгласно чл. 63д, ал. 1 от ЗАНН страните имат право на разноски по реда на
АПК. Правилата на чл. 143 от АПК предвиждат в случай, че съдът отхвърли
оспорването, ответникът да има право на разноски, включително
юрисконсултско възнаграждение, определено съгласно чл. 37 от Закона за
правната помощ и Наредба за заплащане на правна помощ, където в текста на
чл. 27е е предвидено възнаграждението за защита в производства по Закона за
административните нарушения и наказания да е от 80 до 150 лв. Съдът счита,
че съобразно с правната и фактическа сложност по делото и осъщественото
процесуално представителство на наказващия орган, следва да бъде
присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева. Ето защо с
оглед изхода на делото,на основание чл. 63д, ал. 4 и ал. 5 от ЗАНН във вр. чл.
27е от Наредбата за заплащането на правната помощ конкретното
възнаграждение следва да бъде възложено в тежест на жалбоподателя.
Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 2, т. 5,във вр. с чл.58д,т.1 от ЗАНН,
Съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 663/02.06.2022 г. на
Началник отдел "Контрол и правоприлагане" в Национално ТОЛ управление
към Агенция "Пътна инфраструктура",с което на А. А. Б., ЕГН: **********,
от /населено място/,на основание чл.179,ал.3а от Закона за движение по
пътищата е наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 1 800
/хиляда и осемстотин/ лв.
ОСЪЖДА А. А. Б., ЕГН: **********, от /населено място/, ДА ЗАПЛАТИ на
Агенция "Пътна инфраструктура", сумата от 100 лева /сто лева/,
представляваща направени по делото разноски за юрисконсултско
9
възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване по касационен ред по реда на АПК, пред
Административен съд-/населено място/ ,в 14 дневен срок от съобщаването му
на страните по реда на АПК.
Съдия при Районен съд – /населено място/: _______________________
10