№ 161
гр. Ямбол, 14.03.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – ЯМБОЛ, I ВЪЗЗИВЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на седми март през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:Росица Ст. Стоева
Членове:Калина Г. Пейчева
Яна В. Ангелова
при участието на секретаря П.Г.У.
като разгледа докладваното от Калина Г. Пейчева Въззивно гражданско дело
№ 20232300500071 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл.258 и сл. от ГПК.
Образувано е по въззивна жалба на ГД "Гранична полиция" при МВР - гр.София,
подадена от юриск.Т., против Решение № 224 от 12.12.2022г. на Елховския районен съд,
постановено по гр.д.№ 243/2022г. по описа на ЕРС.
С въззивната жалба от ГД"Гранична полиция" при МВР - гр.София се обжалва
Решение № 224 от 12.12.2022г. на Елховския районен съд, постановено по гр.д.№ 243/2022г.
по описа на ЕРС. С обжалваното решение ЕРС ОСЪЖДА ГЛАВНА ДИРЕКЦИЯ
„ГРАНИЧНА ПОЛИЦИЯ" към МВР -гр.София, със седалище и адрес на управление - 1202
София, бул. „Княгиня Мария Луиза" 46, представлявана от Директора Гл.комисар Р.Д., ДА
ЗАПЛАТИ на И. К. С., ЕГН **********, с адрес: гр.*****, на основание чл.178, ал.1, т.3, вр.
с чл. 187, ал.5, т.2 от ЗМВР / редакция ДВ бр. 14 от 2015 г./ сумата от 800.28 лева,
представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд за
периода от 25.05.2019г. до 09.07.2020г., получен в резултат на преизчисляване на положен
нощен труд в дневен, ведно със законната лихва върху тази сума, считано от датата на
предявяване на исковата молба в съда - 25.05.2022г. до окончателното й изплащане; на
основание чл.86 ал.1 от ЗЗД сумата от 179.08 лева, представляваща лихва за забава върху
главницата от 800.28 лева, начислена за периода на забавата от момента, когато сумите по
тримесечия са станали дължими до датата на подаване на иска в съда - 25.05.2022 г.;
1
разноски по компенсация за съдебното производство в размер на 296,94 лева, като ГД
"Гранична полиция" при МВР - гр.София на основание чл.78, ал.6 от ГПК е осъдена да
заплати ДТ в размер на 50лв., разноски в размер на 200лв. в полза на ЕРС и ДТ в размер на
5 лв. за служебно издаване на изпълнителен лист. Въззивникът обжалва решението като
постановено при съществено нарушение на материалния закон, несъобразено с
приложимите към изплащане на претендираното възнаграждение норми и немотивирано. В
жалбата са изложени съображения по същество на направените оплаквания. Въззивникът
твърди, че за процесния период ищецът е изпълнявал служебните си задължения на 12-
часови работни смени, съгласно месечни графици, като отработеното време се е
изчислявало сумирано и в резултат на това сумирано изчисляване, чрез прихващане на
положителните с отрицателните разлики на отработеното време за процесния период, е
формиран резултат, който при надвишаване на нормата работни часове му е заплащан на
основание разпоредбата на чл. 178, ал.1, т.З от ЗМВР, като извънреден труд.
Въззивникът смята, че в случая КТ не намира субсидиарно приложение по
отношение на държавните служители, работещи в МВР. Посочва, че при изчисляване на
времето, отработено от ищеца, съответно за компенсиране на положения извънреден труд, е
приложена нормативната уредба по специалния Закон за МВР, че за процесния период редът
е регламентиран с Наредба №8121з-776/29.07.2016 г., (обн. ДВ. бр.60 от 2 Август 2016г..
изм. и дои. ДВ. бр.99 от 13 Декември 2016 г.) и Наредба №8121з-908 от 02.08.2018 г. (обн.
ДВ. бр.67 от 14 Август 2018г.)
Според въззивника тази нормативна база изчерпателно урежда основанието и реда за
изплащане на възнагражденията за нощен труд на държавните служители в МВР и
неправилно районният съд е приел, че по отношение на държавните служители в МВР са
приложими разпоредбите на Наредбата за структурата и организацията на работната заплата
(НСОРЗ), издадена на основание КТ, касаеща само работници и служители по трудово
правоотношение. За обосноваване на неприложимостта на НСОРЗ се сочи, че защитата на
служителите в МВР, полагащи нощен труд, се изразява в предвиденото в ЗМВР по-високо
заплащане и по-висока социална закрила чрез компенсиране на извънредния труд, почивки,
отпуски и др. придобивки, по-благоприятни от тези на държавните служители по ЗДСл и на
работещите по трудово правоотношение по КТ. Сочи се, че разпоредбата на ЗМВР,
уреждаща формирането на основното трудово възнаграждение на служителите на МВР
отчита спецификата на тяхната дейност, включително полагането на нощен труд и им
гарантира по-високо основно възнаграждение в сравнение с другите категории служители.
Системата за образуване на възнагражденията включва и заплащане на нощния труд, без да
се начислява допълнително възнаграждение за него. Според въззивника за нощния труд на
служителите в МВР е неприложима разпоредбата на чл.9 от НСОРЗ, поради това, че за да се
въведе увеличение с коефициент, равен на отношението между нормалната
продължителност на дневното и нощното работно време, са необходими предвидените в
нормата четири предпоставки, между които: продължителност на нощното работно време,
по-малка от продължителността на дневното, и трудово възнаграждение, заработено по
2
трудови норми, а в случая те не са налице - дневното и нощното работно време са с една и
съща продължителност от 8 часа и не е налице работа по трудови норми. Въз основа на
изложените съображения иска отмяна на решението на ЕРС и постановяване на ново, с
което предявените в производството искове бъдат отхвърлени. Претендира присъждане на
разноските пред двете съдебни инстанции. Направено е и възражение за прекомерност на
адвокатското възнаграждение на въззиваемата страна, с оглед фактическата и правна
сложност на делото. Няма доказателствени искания.
В срока за отговор на въззивната жалба е депозиран писмен отговор от И. К. С., чрез
адв. Д. от АК-Хасково, в който се излага подробно становище за неоснователност на
жалбата и съображения, че първоинстанционното решение е правилно и обосновано. Моли
въззивния съд да потвърди обжалваното решение като правилно и присъди на въззиваемата
страна направените разноски пред въззивната инстанция.
В о.с.з. страните, редовно и своевременни призовани, не се явяват и не се
представляват.
От пълномощника на въззиваемия е постъпила молба, в която е заявено, че се
поддържа отговора на въззивната жалба и се иска последната да бъде оставена без уважение,
а обжалваното решение - да се потвърди. Иска се и да се присъдят разноски пред въззивната
инстанция.
Като прецени оплакванията по жалбата и доказателствата по делото, ЯОС приема за
установено от фактическа страна следното:
Няма спор между страните, че през процесния период са били обвързани от служебно
правоотношение. Ищецът И. К. С. е бил със статут на държавен служител по смисъла на
чл.142, ал.1, т.1, предл.1 от ЗМВР като е заемал длъжността „младши експерт"/КО в 03
група „Охрана на държавната граница" от Гранично полицейско управление - Елхово в
Регионална Дирекция "Гранична полиция" - Елхово към Главна Дирекция „Гранична
полиция"- София. С оглед характера на заеманата длъжност през процесния период ищецът
е работил на смени, всяка с продължителност 12 часа, като в тази връзка е полагал труд и
през нощта, а отработеното работно време се е изчислявало сумирано, за което
обстоятелство също няма спор между страните.
Пред ЕРС е назначена и изслушана неоспорена съдебно-икономическа експертиза,
основана на отчетните протоколи за положен труд, нарядни дневници, счетоводни
документи, извлечения, справки и ведомости, предоставени на вещото лице от ответника,
видно от която за периода от 25.05.2019г. до 09.07.2020г. ищецът е положил нощен труд
общо в размер на 651 часа /подробно описани в колона 6 на Таблица 1, съставляваща
Приложение №1 към заключението/. Посочено е, че отработеният от ищеца нощен труд не е
превръщан в дневен. В резултат на превръщането на положения от ищеца нощен труд в
дневен с коефициент 1.143, е установено, че същият възлиза общо на 744.09 часа /колона 7
на Таблица 1, съставляваща Приложение №1 към заключението/. Разликата между
положеният нощен труд в часове и приравнения, е общо за процесния период в размер на
3
93.09 часа. Вещото лице изрично е уточнило, че на ищеца не било заплащано към момента
на проверката от експерта в счетоводството при ответника -17.08.2022г. допълнителен
извънреден труд, преизчислен съгласно положения нощен труд с коефициент 1.143 за
превръщането му в дневен труд. В.л. дава заключение, че допълнителното възнаграждение
за положен извънреден труд за процесния период възлиза общо на 800.28 лв. Установеният
от вещото лице общ размер на обезщетението за забава върху претендираното допълнително
възнаграждение за положен извънреден труд за процесния период, с натрупване за периода
на забавата, считано от съответния падеж на всяко отделно задължение по тримесечия,
начиная от 31.07.2019г., когато е било дължимо първото такова възнаграждение от
процесния период, до подаването на исковата молба в съда - 25.05.2022г., възлиза на общата
сума от 179.08 лева, като лихвата за забава е изчислена от вещото лице само върху
дължимите възнаграждения за положен от ищеца извънреден труд за периода от 25.05.2019г.
до 09.07.2020г.
Въз основа на установената фактическа обстановка, ЯОС прави следните правни
изводи:
Въззивната жалба е допустима, тъй като е подадена в предвидения в чл.259, ал.1 от
ГПК преклузивен двуседмичен срок. Преценена по същество, жалбата е неоснователна.
При извършената служебна проверка по чл.269 от ГПК ЯОС намира решението на
първоинстанционния съд за валидно и допустимо.
Предявени са обективно съединени осъдителни искове по чл.178, ал.1, т.3 вр.
чл.187, ал.5, т.2 от ЗМВР и по чл.86 от ЗЗД.
Съгласно чл.176 от Закона за Министерство на вътрешните работи (ЗМВР)
брутното месечно възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно
месечно възнаграждение и допълнителни възнаграждения. В чл.178, ал.1, т.3 от ЗМВР е
казано, че към основното месечно възнаграждение на държавните служители се изплащат
допълнителни възнаграждения за извънреден труд. Съгласно чл.143, ал.1 от Кодекса на
труда (КТ) извънреден е трудът, който се полага по разпореждане или със знанието и без
противопоставянето на работодателя или на съответния ръководител от работника или
служителя извън установеното за него работно време. Нормалната продължителност на
работното време на държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-
дневна работна седмица (чл.187, ал.1 от ЗМВР). Работното време на държавните служители
се изчислява в работни дни – подневно, а за работещите на 8-, 12- или 24-часови смени –
сумирано за тримесечен период (чл.187, ал.3, изр.1 ЗМВР). При работа на смени е възможно
полагането на труд и през нощта между 22.00 и 6.00 ч. като работните часове не следва да
надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период (чл.187, ал.3, изр.3 ЗМВР). Работата
извън редовното работно време до 280 часа годишно се компенсира с възнаграждение за
извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период – за служителите, работещи
на смени, чрез заплащане с 50 на сто увеличение върху основното месечно възнаграждение
(чл.187, ал.5, т.2 вр. ал.6 ЗМВР).
4
Редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане,
за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време,
режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят
с наредба на министъра на вътрешните работи (чл.187, ал.9 ЗМВР). Издадените от
Министъра на вътрешните работи и действали в рамките на процесния период Наредби,
които са относими към спора, както правилно е посочил в решението си
първоинстанционния съд са: Наредба №8121з-407 от 11.08.2014 г., Наредба №8121з-592 от
25.05.2015 г. и Наредба №8121з-776 от 29.07.2016 г. Наредба №8121з-592/25.05.2015 г. е
била отменена с Решение №8585/11.07.2016 г. на ВАС по адм.д.№5450/2016 г. (влязло в
сила и обнародвано на 29.07.2016 г. с ДВ, бр.59). С §4 от заключителните разпоредби на
Наредба №8121з-592/25.05.2015 г. е била отменена Наредба №8121з-407/11.08.2014 г. за
реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за
компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето
за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи
(обн., ДВ, бр.69/2014 г.), която е възстановила действието си след отмяната на подзаконовия
нормативен акт, с който е била отменена. Съгласно чл.195, ал.1 АПК подзаконовият
нормативен акт се смята за отменен от деня на влизането в сила на съдебното решение.
Наредба №8121з-407 от 11.08.2014 г. е била отменена с §4 от заключителните разпоредби на
Наредба №8121з-776/29.07.2016 г. за реда за организацията и разпределянето на работното
време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време,
режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в
Министерството на вътрешните работи (обн., ДВ, бр.60/02.08.2016 г., в сила от 02.08.2016
г.). Разпоредбите на чл.3, ал.3 от Наредба №8121з-407/11.08.2014 г., Наредба №8121з-
592/25.05.2015 г. и Наредба №8121з-776/29.07.2016 г. са аналогични и гласят, че за
държавните служители в МВР е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и
6,00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов
период. В Наредба №8121з-592/25.05.2015 г. и Наредба №8121з-776/29.07.2016 г. обаче
липсва изрично правило, аналогично на чл.31, ал.2 от Наредба №8121з-407/11.08.2014 г.,
съгласно който при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове положен
труд между 22,00 и 6,00 ч. за отчетния период се умножава по 0,143, като полученото число
се сумира с общия брой отработени часове за отчетния период. В разпоредбите на чл.31 от
Наредба №8121з-592/25.05.2015 г. и Наредба №8121з-776/29.07.2016 г. е предвидено, че
отработеното време между 22,00 и 06,00 ч. се отчита с протокол, като са посочени лицата,
които го изготвят, сроковете за това и начинът на отчитане на броя отработени часове.
При липсата на специално правило, което да определи методология за
превръщането на отработените нощни часове в дневни при сумирано изчисляване на
работното време по отношение на държавните служители в МВР, съдът намира, че е налице
нормативна празнота, която следва да се преодолее чрез субсидиарното приложение на чл.9,
ал.2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата (НСОРЗ). Съгласно
това общо правило при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се
превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната
5
продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане
на работното време за съответното работно място, т. е. приложимият коефициент за
преизчисляване на нощния труд в дневен е 1,143, получен като частно при деление на
нормалната продължителност на дневното /8 часа/ и нощното /7 часа/ работно време.
Възприемането на обратното становище би поставило държавния служител в МВР в
неравностойно положение спрямо работниците и служителите, чиито правоотношения се
регулират от Кодекса на труда и Наредбата за структурата и организацията на работната
заплата. Ето защо съдът намира за неоснователни изложените във въззивната жалба
възражения относно приложимостта на установения в чл.9, ал.2 от НСОРЗ коефициент към
процесното служебно правоотношение.
В същия смисъл е и даденият от Съда на Европейския съюз отговор на поставения
въпрос по дело С-262/20 г. /до приключване, на което производство настоящото бе спряно/ -
че не се налага приемане на национална правна уредба, която да предвижда, че нормалната
продължителност на нощния труд за работниците от публичния сектор като полицаите и
пожарникарите е по-кратка от предвидената за тях нормална продължителност на труда през
деня, но при всички случаи в полза на такива работници трябва да се вземат други мерки за
защита, които да компенсират особената тежест на полагания от тях нощен труд - под
формата на продължителност на работното време, заплащане, обезщетения или сходни
придобивки. В случая при липса на други приложени мерки, именно уважаването на
претенцията за заплащане на положения извънреден труд през нощта дава тази компенсация
за тежестта на положения от ищеца нощен труд.
Предвид изложеното, настоящият състав намира, че исковата претенция за
заплащане на извънреден труд за процесния период, получен след преобразуване на
положените часове нощен труд в дневен, се явява основателна. Същата е доказана и по
размер като съгласно заключението на в.л. дължимата сума е 800,28 лв., поради което искът
следва да се уважи ведно със законната лихва считано от датата на подаване на исковата
молба до окончателното изплащане. При уважаване на иска за главница правилно и с оглед
заключението на ССЕ е уважена и претенцията по чл.86 ЗЗД.
Обжалваното решение е правилно, поради което и на основание чл.271, ал.1,
предл.1-во от ГПК, следва да бъде потвърдено изцяло. Въззивният съд напълно споделя
мотивите към решението на първоинстанционния съд и на основание чл.272 от ГПК
препраща към тях.
При този изход на делото въззивникът следва да бъде осъден да заплати на
въззиваемия направените пред въззивната инстанция разноски, съставляващи заплатено
възнаграждение за адвокат. Въззивникът е направил възражение по чл.78, ал.5 от ГПК за
прекомерност на адвокатското възнаграждение на насрещната страна, което се прецени за
неоснователно. В случая, съобразно цената на общо на уважените по делото искове,
минималният размер на адвокатското възнаграждение, определен по реда на чл.7, ал.2, т.1 от
Наредба №1/2004г., възлиза на 400 лв. Претендираното от въззиваемата страна адвокатско
възнаграждение в размер на 400 лв. не се явява прекомерно с оглед фактическа и правна
6
сложност на делото, поради което не следва да бъде намалено.
На основание изложеното, ЯОС
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Решение № 224 от 12.12.2022г. на Елховския районен съд,
постановено по гр.д.№ 243/2022г. по описа на ЕРС.
ОСЪЖДА ГД "Гранична полиция" при МВР - гр.София да заплати на И. К. С., ЕГН
**********, с адрес: гр.***********, сумата 400 лв.- разноски пред въззивната инстанция.
Решението е окончателно и не подлежи на обжалване, съгласно разпоредбата на
чл.280, ал.3, т.1, пр.1 от ГПК.
Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
2._______________________
7