Р Е Ш Е Н И Е
№ 133
гр.Плевен, 24.03.2022 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд-гр.Плевен, тричленен състав, в открито
съдебно заседание на петнадесети март две хиляди двадесет и втора година, в
състав:
Председател: Цветелина Кънева
Членове: Снежина
Иванова
Венелин Николаев
При секретаря Милена Кръстева и с участието на
прокурора Дойчо Тарев, като разгледа докладваното от съдия Кънева адм.дело
№62 по описа за 2022год. на Административен съд-Плевен и за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл.185-196 от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.
Производството по делото е образувано по протест на
прокурор при Окръжна прокуратура Плевен против чл.13 ал.5 изр.2; чл.14; чл.43
ал.3; чл.50 ал.2 и чл.116 ал.2 от
Правилника за организацията и дейността на Общински съвет, неговите комисии и
взаимодействието му с общинската администрация за мандат 2019г.-2023г., на
Общински съвет Червен бряг, където е въведена фигурата и са предвидени функции
на т.нар. „Председателски съвет“.
В протеста се сочи, че общинските отношения, свързани
с местното самоуправление и местната администрация се уреждат със ЗМСМА, в
който закон председателски съвет не фигурира като орган на управление на
местния орган на власт. Сочи се още, че в ЗМСМА изрично са регламентирани
правомощията на председателя на общинския съвет, на заместник-председателите и
на комисиите към общинския съвет. Счита се, че с въвеждане фигурата на
„председателски съвет“ с правилника, същият придобива собствена компетентност,
а същевременно в състава му са включени органи със свои законово регламентирани
правомощия. Сочи се, че с конституирането на такъв „председателски съвет“, с
правилника се делегират и предоставят права нормативно дадени от ЗМСМА на други
органи. Твърди се, че компетентността на всеки орган на власт се определя в
съответствие с материалния закон. Счита се, че законовите разпоредби,
регламентиращи компетентността на всеки орган на власт не могат да се тълкуват
разширително, поради техния изключителен характер, тъй като всяка власт се
учредява изрично със закон. От изложеното се прави заключение, че създаването
на т.нар. „председателски съвет“ в Правилника за организацията и дейността на Общински
съвет Червен бряг за мандат 2019г.-2023г. и предоставянето му на правомощия и
компетентност е в противоречие със ЗМСМА, който е по-висок по ранг нормативен
акт. Моли се за отмяна на протестираните норми.
От ответника по делото-Общински съвет-Червен бряг не е
депозиран писмен отговор по протеста.
В съдебно заседание протестиращият прокурор не се
явява.
За ответника в открито съдебно заседание се явява адв.Б.,
която счита протеста на неоснователен. Твърди, че въведеният в правилника
„председателски съвет“ не изземва и не упражнява чужди правомощия, а подпомага
дейността на председателя във вътрешно-организационните отношения. Не счита за
закононарушение съществуването на такова структурно образувание. Моли протеста
да бъде отхвърлен и претендира присъждане на разноски.
Участващият на основание чл.192 от АПК в делото
прокурор дава заключение за основателност на протеста. Прави искане за
присъждане в полза на прокуратурата на разноски в размер на 20лева.
Оспорването е съобщено по реда на чл.181 ал.1 и ал.2
от АПК във вр. с чл.188 от АПК, чрез публикуване на обявлението в бр.15/2022г.
на „Държавен вестник” и в сайта на Върховен административен съд, както и чрез поставяне
на обявление в сградата на Административен съд-Плевен. По делото не са встъпили
заинтересовани страни по смисъла на чл.189, ал.2 от АПК.
Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства
и обсъди доводите на страните, приема за
установено следното от фактическа и правна страна:
С Решение №4 по Протокол №1/11.11.2019г. на заседание
на Общински съвет Червен бряг е избрана Временна комисия за разработване на
Правилник за организацията и дейността на Общинския съвет, неговите комисии и
взаимодействието му с общинската администрация за мандат 2019-2023г.
Временната комисия е провела две заседания, видно от
Протокол №1/13.11.2019г и Протокол №2/14.11.2019г., като на второто заседание е
прието Проектът на Правилник за организацията и дейността на Общинския съвет,
неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация за мандат
2019-2023г., да се публикува на интернет страницата на Общински съвет Червен
бряг, ведно с мотивите за приемането му, като се предостави възможност на
заинтересованите лица в 30-дневен срок за предоставят становища.
С Предложение рег.№022-00-8/15.11.2019г. до Общински
съвет Червен бряг, временната комисия е предложила на общинските съветници да
бъде приет Правилник за организацията и дейността на Общински съвет Червен бряг,
неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация за мандат
2019-2023г.
На 15.11.2019г. на интернет страницата на Общински
съвет Червен бряг е публикуван проекта на правилника, ведно с мотивите за
неговото приемане.
От общински съветник от групата на ПП ГЕРБ е направено
предложение рег.№022-00-8(1)/09.12.2019г.
за изменение на проекта на правилника, както и всички постоянни комисии на свои
заседания на 18 и 19.12.2019г. са разгледали проекта и са излезли с едно общо
предложение за приемане на правилника, съгласно внесеното предложение от
временната комисия, с едно изменение в чл.26 да отпадне ал.4.
С Решение №39/30.12.2019г. по Протокол №3/30.12.2019г.
на Общински съвет Червен бряг, на основание чл.21 ал.3 от ЗМСМА е приет Правилник
за организацията и дейността на Общински съвет Червен бряг, неговите комисии и
взаимодействието му с общинската администрация за мандат 2019-2023г. На
проведеното заседание от общо 29 общински съветници са присъствали и гласували 28
общински съветници, като „за“ приемане на Правилника са гласували 26, „против“ е
гласувал 1, „въздържали се“ е гласувал 1.
Приетият Правилник е публикуван на официалния сайт на
Общински съвет Плевен, видно от доказателствата по делото.
С рег.№06-01-65/05.11.2020г. от Председателя на
Общински съвет Червен бряг е направено предложение за допълване на Правилника,
като се създаде чл.74а. Това предложение, ведно с мотивите за допълването на
правилника, е разгледано на заседания от всички постоянни комисии и е
публикувано на интернет страницата на общинския съвет на 05.11.2020г. С
рег.№06-01-65/26.11.2020г. от Председателя на Общински съвет Червен бряг е
направено предложение за изменение и допълване на Правилника относно чл.74а
ал.3.
С Решение №248 по Протокол №13/27.11.2020г. от
заседание на Общински съвет Червен бряг, на основание чл.21 ал.3 от ЗМСМА, чл.7
ал.1 и чл.15 ал.1 от ЗНА и чл.76 ал.1 и ал.3 от АПК е приет Правилник за
допълване на Правилник за организацията и дейността на Общински съвет Червен
бряг, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация за
мандат 2019-2023г. , като е създаден нов раздел VII А „Заседания от разстояние на комисиите и на общински
съвет“ и чл.74а. На проведеното заседание от общо 29 общински съветници са
присъствали и гласували 27 общински съветници, като „за“ приемане на Правилника
са гласували 22, „против“ са гласували 2, „въздържали се“ са гласували 3.
Приетият с решение №39/30.12.2019г. и изменен с
решение №248/27.11.2020г. Правилник е публикуван на 04.12.2020г. на официалния сайт
на Общински съвет Плевен, видно от доказателствата по делото.
При така установеното от фактическа страна, съдът
прави следните правни изводи:
Правилника за организацията и дейността
на Общински съвет Червен бряг, неговите комисии и взаимодействието му с
общинската администрация за мандат 2019г.-2023г. е подзаконов нормативен акт по
смисъла на чл.75 ал.1 от АПК. Приемането му е от компетентността на Общински съвет – гр. Червен бряг като орган
на местната власт и местното самоуправление, съгласно чл. 138 от Конституцията на РБ и чл. 18, ал. 1 от ЗМСМА, който се избира от жителите на общината при условия и по
ред, определени от закона.
Предмет на протестиране са разпоредбите на чл.13 ал.5 изр.2; чл.14; чл.43 ал.3; чл.50 ал.2 и
чл.116 ал.2 от Правилника в частта им, където е въведена фигурата и са
предвидени функции на т.нар. „Председателски съвет“. Като
самостоятелни разпоредби от такъв акт тяхното оспорване пред съд е
регламентирано в дял трети, глава
Х, Раздел ІІІ, чл. 185-196 от АПК. Правилникът за организацията и дейността на Общински съвет – Червен
бряг, е вътрешноустройствен и
организационен акт, чрез който се регулира материя, която се отнася не само до
вътрешната организация, но и до съдържанието на дейността на съвета. В този
смисъл, съдържа вторични правни норми, които създават общи задължителни правила
за регулиране на обществени отношения в границите на съответната община.
Съгласно чл.186 ал.1 от АПК, право да оспорват
подзаконов нормативен акт имат гражданите, организациите и органите, чиито
права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати
от него или за които той поражда задължения. А съгласно ал.2 на същата
разпоредба, прокурорът може да подаде протест срещу акта. Т.е. законодателят е предоставил правомощията по
оспорване на административен акт чрез подаване на протест на прокурора, без
разграничение за йерархическата му поставеност в системата на прокуратурата, с
оглед общата компетентност на прокуратурата по чл.127 т.5 от Конституцията на
РБ и чл.16 ал.1 т.1 от АПК. Ето защо прокурорът при ОП-Плевен притежава
процесуална легитимация за оспорване на отделни разпоредби от Правилника за
организацията и дейността на Общински съвет Червен бряг, неговите комисии и
взаимодействието му с общинската администрация за мандат 2019г.-2023г.
Съобразно чл.187 ал.1 от АПК, подзаконовите нормативни
актове могат да бъдат оспорени без ограничение във времето. От изложеното
следва извода, че производството е резултат от валидно и допустимо сезиране на
съда.
Разгледан по същество, протестът е основателен.
Според чл.168, ал.1 от АПК, приложим в настоящото
производство по силата на препращащата разпоредба на чл.196 от АПК, съдът не се
ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от протестиращия, а е
длъжен въз основа на представените от страните доказателства да провери
законосъобразността на протестираните норми на всички основания по чл. 146 от АПК.
Редът за издаване на нормативни административни актове
е регламентиран в чл.75-80 от АПК, а за неуредените въпроси се прилага
субсидиарно Закона за нормативните актове по аргумент от чл.80 от АПК.
Общинският съвет е орган на
местното самоуправление, който се избира от населението на общината и
осъществява своите правомощия предвидени в чл.21 ал.1 от ЗМСМА и други закони, като по аргумент на алинея 2 от
горната разпоредба "в изпълнение на правомощията си по алинея 1,
общинският съвет приема правилници, наредби и инструкции, решения, декларации и
обръщения". Правната форма на нормативните актове на местните органи са и
правилниците. Общинският съвет като орган на местно самоуправление на
територията на общината, решава самостоятелно въпросите от местно значение.
Съгласно чл.5 ал.2 от Правилника за организацията и дейността
на Общински съвет Червен бряг, неговите комисии и взаимодействието му с
общинската администрация за мандат 2019-2023г., Общински съвет Червен бряг се състои от 29 общински съветници. Съгласно чл. 45 ал.2 от
Правилника, решенията на общинския съвет се вземат с явно гласуване с
мнозинство повече от половината от присъстващите съветници. В настоящия случай Решение
№39/30.12.2019г. е взето при наличие на изискващия се заседателен кворум
съгласно чл.27 ал.2 от ЗМСМА вр. с чл. 45 ал.2 от Правилника, а именно да присъстват повече от половината от
общия брой на общинските съветници, като
приемането е станало с гласовете на повече от половината от общия брой
съветници при поименно гласуване съгласно изискванията на ЗМСМА. Спазена е и изискуемата от закона
специална форма-в решението, с което е приет Правилника е посочен видът на
акта, органът, който го е приел и е отразен главният му предмет. Посочено е и
правното основание за приемане, а именно чл.21 ал.3 от ЗМСМА.
Процедурата по издаване на
действащите в страна нормативни актове е уредена в Закона за нормативните
актове. В чл. 8 от ЗНА се дава право на всеки Общински съвет да издава правилници,
с които да урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредените
от тях обществени отношения с местно значение. Независимо от обстоятелството,
че действието на тези актове се ограничава само върху територията на
съответната община, при съставянето и приемането им следва да се спазват
изискванията, заложени в ЗНА. Съгласно
разпоредба на чл.26 ал.3 и ал.4 от ЗНА, в относимата редакция,
изисква преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или
приемане от компетентния орган, съставителят на проекта да го публикува на
интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно
доклада, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 14-дневен срок
за предложения и становища по проекта. Последното задължение е императивно и
има за цел да гарантиране принципите на обоснованост, стабилност, откритост и
съгласуваност. В конкретния случай това изискване е изпълнено и не са допуснати
съществени нарушения на процедурата, които да са основание за отмяна на
протестираните норми.
По отношение приложението на
материалния закон съдът съобрази следното:
При приемането на
протетираните разпоредби от
Правилника, според настоящият състав
същите не са съобразени с изискванията за съответствието им с материален закон
от по-висок ранг, поради което тези норми са незаконосъобразни. Съгласно чл.7 от ЗНА, правилникът е нормативен акт, който се издава за
прилагане на закон в неговата цялост, за организацията на държавни и местни
органи или за вътрешния ред на тяхната дейност. Съгласно чл.15 ал.1 от ЗНА, нормативният акт трябва да съответства на Конституцията и на другите нормативни актове от по-висока степен.
По делото няма спор, че правилникът е
приет на основание чл. 21, ал. 3 от ЗМСМА, поради което предмет на преценка в настоящото
производство ще бъде въпроса за противоречието на протестираните от него норми
с материалните закони от по-висок ранг, един от които е ЗМСМА. Предмет на
протеста са разпоредбите на чл.13 ал.5 изр.2; чл.14; чл.43 ал.3; чл.50
ал.2 и чл.116 ал.2 от правилника в
частта, където е въведена фигурата и са предвидени функции на т.нар.
„Председателски съвет“.
С чл.14 ал.1 и ал.2 от
Правилника се въвежда фигурата на Председателския съвет, като според ал.1 в
състава му влизат председателя на общинския съвет; заместник-председателите;
председателите на постоянните комисии и ръководителите на групи съветници, а
според ал.2 председателският съвет подпомага дейността на председателя на
общинския съвет като разработва проект за дневен ред на заседанията, съгласно
приетия план за работа на общинския съвет; провежда политически консултации във
връзка с дейността на общинския съвет; предлага състав на делегации за
международни контакти; разглежда постъпили сигнали, жалби и предложения от
граждани по обществено значими въпроси
на общината.
В чл.13 ал.5 изр.2 от
Правилника е регламентирано, че заместник-председателите на общинския съвет
участват в председателския съвет.
Според чл.43 ал.3 от
Правилника, заседанията на Общинския съвет се провеждат на дати, определени от
председателския съвет.
В чл.50 ал.2 от Правилника е
предвидено, че председателският съвет разглежда по реда на постъпването им в
деловодството на общинския съвет исканията по предходната алинея /за
изказвания, питания, становища и предложения на граждани/ и включва в проекта
за дневния ред онези от тях, които са по обществено значими въпроси.
Според чл.116 ал.2 от
Правилника, предложение за изпращане на делегации на Общинския съвет в чужбина,
както и приемане на чужди делегации, се обсъждат и решават от председателския
съвет.
Настоящият тричленен състав
счита, че посочените норми от Правилника противоречат на нормативни актове от
по-висока степен, а именно на чл.21 ал.3 от ЗМСМА, което е в нарушение на изискването на чл.75, ал.2,
чл.76, ал.3 от АПК, чл.1а, чл.7, ал.1, пр.2 и чл. 8 от Закона за
нормативните актове.
Видно от протестираните
разпоредби с формирането на Председателски съвет се създава орган със
самостоятелна компетентност, който изземва част от правомощията на други,
законово регламентирани органи в ЗМСМА. Същият не е предвиден да изпълнява тези
правомощия по ЗМСМА, което е в противоречие с разпоредбите на закона/чл. 21-25, чл. 28а,
чл. 29а,
чл. 48 и др. ЗМСМА/.
В чл. 21, ал. 1 е
прието, че Общинският съвет създава постоянни и временни комисии и определя
техните членове, в чл. 24, ал. 1 и ал. 2 се предвижда общинските съветници да
изберат от своя състав председател и зам. -председатели. Не е предвидено в
състава на Общинските съвети да съществуват други органи, а с приетия Правилник
не може да се доразвива закона и да се създават допълнителни органи със
съответните функции и правомощия, като се има предвид че с част от разпоредбите
се създават задължения за Председателския съвет, каквито не са предвидени в закона.
Предвид изложеното,
протестираните разпоредби от Правилника на Общински съвет –Червен бряг са незаконосъобразни, като противоречащи на
нормативен акт от по-висока степен - ЗМСМА, поради което следва да бъдат
отменени.
При този изход на делото и с
оглед направеното искане, на Окръжна прокуратура-Плевен следва да се
присъдят направените деловодни разноски
в размер на 20 лв. за публикация на обявлението в ДВ.
Воден от горното,
Административен съд-Плевен
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ чл.13 ал.5 изр.2;
чл.14; чл.43 ал.3; чл.50 ал.2 и чл.116 ал.2
от Правилника за организацията и дейността на Общински съвет Червен бряг,
неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация за мандат
2019г.-2023г., където е въведена фигурата и са предвидени функции на т.нар.
„Председателски съвет“.
ОСЪЖДА Община – Червен
бряг да заплати на Окръжна прокуратура – Плевен направените деловодни
разноски в размер на 20 лв. за публикация на обявлението в ДВ.
РЕШЕНИЕТО подлежи на оспорване, чрез Административен
съд Плевен, пред Върховен административен съд с касационна жалба в 14-дневен срок
от съобщаването му на страните.
Препис от същото да се изпрати на страните.
Решението да се разгласи по реда на чл.194 от АПК при
неподаване на касационна жалба или протест или ако те са отхвърлени, като от
Общински съвет-Червен бряг се представят доказателства пред Административен
съд-Плевен за изпълнение на това задължение.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: /П/ ЧЛЕНОВЕ:1. /П/ 2. /П/