Решение по дело №704/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 61
Дата: 27 февруари 2023 г.
Съдия: Дарина Славчева Драгнева
Дело: 20227240700704
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 октомври 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№61                                          27.02.2023г.                               Стара Загора

В ИМЕТО НА НАРОДА

СТАРОЗАГОРСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД

На шестнадесети януари                                                                            2023г                              в открито заседание в следния състав:

                                                                          СЪДИЯ: ДАРИНА ДРАГНЕВА

Секретар: Ива Атанасова

Като разгледа докладваното от съдия Драгнева административно дело №704 по описа за 2022г. и за да се произнесе взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл. 156 и сл. от ДОПК, образувано по жалбата на „ВИП ДЕЛИВЪРИ“ ООД ЕИК ********* със седалище и адрес на управление град Стара Загора, зона „Голеш“, представлявано от управителя Й. Р., а в съдебно производство от редовно упълномощен адвокат, против Ревизионен акт №Р-16002421006626-091-001/20.06.2022г., издаден от И. К.– Началник сектор, възложил ревизията и Е. С. на длъжност главен инспектор по приходите – ръководител на ревизията, на основание чл.119 ал.2 от ДОПК, потвърден с Решене №415/13.09.2022г на директор Дирекция „ОДОП“ град Пловдив. РА е връчен на 27.06.2022г /стр.77, том І/, а жалбата против него е подадена на 11.07.2022г / последния ден от 14-дневния срок, понеделник/. Преписката е постъпила при решаващия орган на 27.07.2022г, поради което към 13.09.2022г не е изтекъл 60-дневния преклузивен срок за произнасяне. Решение №415/13.09.2022г е връчено на РЛ на 14.09.2022г / стр.15, томІ/, а жалбата е подадена на 28.09.2022г по пощата / стр.14, том І/, поради което е допустима.

     С РА №Р-16002421006626-091-001/20.06.2022г е отказано признаване на правото на приспадане на данъчен кредит в размер на 12 798.21лв на основание чл.70 ал.5 вр. с чл.68 ал.1 т.1 и ал.2, и чл.69 ал.1 т.1 от ЗДДС с доводи, че липсва реално осъществена доставка по смисъла на чл.9 от ЗДДС на услугата „организиране на транспортни услуги“, предмет на  издадените от „ФЛОРИНА СТРОЙ“ ЕООД тринадесет броя фактури с данъчна основа 63 991.09лв и ДДС 12 798.21лв., въз основа на които РЛ претендира признаване на правото да приспадне данъчен кредит в размер на начисления данък върху добавената стойност върху цената на фактурираните услуги. От събраните и представени в хода на ревизията документи е направен извод, че прекия доставчик на услугата, посочена във фактурите няма техническа и кадрова обезпеченост да я достави, а същата не е и заявявана от РЛ конкретно за извършване, тъй като липсват товарителници, заявки, пътни листове, а стоките, които РЛ е доставило на трети търговци, не са превозени от издателя на спорните фактури. Изложени са твърдения, че и собственика на превозните средства и работодател на техните водачи „МАРГАРИТА 08“ ЕООД не е под изпълнител на „ФЛОРИНА СТРОЙ“ ЕООД, защото това трето лице, не е представило доказателство за редовно водено счетоводство относно разходи за материали, и други необходими ресурси за извършване на превоза. МАРГАРИТА 08 ЕООД има назначени петима водачи на ППС, но не за всички периоди, през които са издадени фактурите. Няма данни посочените в описите към фактурите МПС да са хладилни транспортни средства, притежаващи удостоверение за превоз на месо и месни продукти, издадено от БАБХ, валидно за периода на ревизията, нито документи за отчетен разход на гориво за извършените услуги. Предмета на доставките е организиране на транспорт на месни продукти, поради което за да се приеме, че е възникнало данъчно събитие е необходимо услугата да е извършена, както е уговорена – вид, количество и качество на престацията. Конкретната изисква квалифициран персонал и специализирани хладилни транспортни средства, за които липсват доказателства.  

        В хода на ревизионното производство е установено, че РЛ има сключен договор за дистрибуция с „КЕН“ АД с предмет закупуване, доставка и продажба на месни продукти с търговски марки „КЕН“, „ОРЕНДА“ и „ЧОКИ“, върху които получава търговска отстъпка в размер на 16.5% от ценовата листа, като сумата на отстъпката се приспада от всеки артикул. Договорени са допълнителни условия за превоз на храни от животински произход, а именно превозните средства да са чисти и дезинфекцирани, хладилни с падащ борд и да имат разрешителни от БАБХ за превоз на месни продукти при температура от 0-6 градуса по Целзий с възможност за извеждане на информация на хартиен носител за температурата по време на превоза.  В Ревизирания период от 01.09.2021г до 30.11.2021г,  са издадени от ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД 13 на брой фактури, подробно описани на стр.3 от РА /стр.61, том І/, но и подредени на стр.  130-145, том ІІ за фактури с номера от 11 до 18/, на стр.483-491, том V за фактури 19,20,21,22, и на стр. 13 от том VІІ за фактура 23, за доставка на транспортна услуга в полза на РЛ.  „ВИП ДЕЛИВЪРИ“ ООД /РЛ/ не притежава собствени МПС, които да отговарят на изискванията на договора за дистрибуция, а ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД не притежава нито МПС, нито има наети по трудови договори водачи на МПС. Едноличен собственик на капитала и управител е лицето Г.Т. С. с поС.ен и настоящ адрес ***, но не се осигурява на това основание. Работил е по трудови правоотношения с „Бургас Комерс“ ООД през периода 11.2020-07.2021г като работник товаро-разтоварна дейност. „ФЛОРИНА СТРОЙ“ ЕООД няма регистрирани трудови договори, няма назначени лица в дружеството, а представляващия С. не се осигурява като негов управител. Дружеството има за основен предмет на дейност строителство на жилищни и нежилищни сгради и задължения към НАП. При извършената проверка в информационните масиви се установява, че в периода от 11.11.2019г до 30.11.2021г дружеството ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД е извършвало продажби на услуги единствено към ВИП ДЕЛИВЪРИ ООД.  В хода на ревизията ВИП ДЕЛИВЪРИ ООД представя Договор от 31.05.2021г, сключен с ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД /том ХІІ, стр. 369/ наименован Договор за спедиция, по силата на който РЛ възлага на изпълнителя ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД да организира превоз, с подходящи за извършване на транспорта МПС, на следния товар: Месни продукти, транспортен амбалаж по направления и срещу възнаграждение, съгласно Приложение І към договора. Превозът може да бъде извършен, чрез под изпълнител лицензирана фирма за превоз на товари или от Изпълнителя с подходящи за извършване на транспорта МПС, собственост на или наети от Изпълнителя. Превозът се извършва при следните хладилни условия: температура от 0 -6 градуса по Целзий и при спазване на нормативните изисквания за превоз на храни от животински произход, с чисти, дезинфекцирани хладилни превозни средства с падащ борд, които имат разрешителни от БАБХ за превоз на месни продукти при температурен режим 0-6 градуса по Целзий, с възможност за извеждане на информация на хартиен носител за температурата по време на превоза. Условия за предаване на товара: Възложителя известява Изпълнителя поне 4 часа преди предаването на товара за готовността си да го натовари на превозното средство. Ако Изпълнителя не възрази в рамките на 1 час от известяването, счита се че е приел поръчката за организиране на превоз на товара на заявената дата и час. Следват уговорки относно задълженията на възложителя да натовари товара на превозните средства, организирани от изпълнителя, да предаде товара в съС.ие и в опаковка, годни да издържат превоза, да предупреди изпълнителя и да обяви всички специални товари -  опасни, извънгабаритни, и други подобни, задължение за предаване на товара, заедно с документите, необходими за пристигането му до получателя, да осигури разтоварването на товара в пункта по местоназначението. Изпълнителя е длъжен да организира извършването на превоза в определения срок -4 часа от известяването, да го извърши между начална и крайна точка по най-краткия път, съгласно Приложение №1. Договора е подписан от Изпълнителя, но няма подпис от Възложителя, същото се отнася и до Приложение 01 /стр.371, том ХІІ/. „ФЛОРИНА СТРОЙ“ ЕООД е сключило договор с „МАРГАРИТА 08“ ЕООД за наем на МПС с дата 15.03.2019г / недостоверна, както и датата на Договора за спедиция – същите по правилата на ГПК са съставени най-късно на датата на представянето им в хода на ревизионното производство, но не са оспорени с доводи, че са създадени специално за доказване реалността на доставките, поради което и предвид липсата на материална доказателствена сила на частни диспозитивни документи, същите ще бъдат коментирани относно тяхното изпълнение, предвид реалния характер на договора за наем/ - стр.60, том ІІ, съгласно който „МАРГАРИТА 08“ ЕООД ЕИК ********* град Сливен предоставя на наемателя ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД за временно ползване три товарни автомобила: ВОЛВО „ФЛ 6 Х 42 Р“ с регистрационен номер ****, ВОЛВО „ФЛ 6 Х42 Р“ с рег. №**** и МЕРЦЕДЕС АТЕГО 1217 с рег. №****, при това заедно с водачите на съответните камиони за периода от 15.03.2019г до 31.12.2021г които остават наети във фирмата – наемодател. Възнаграждението по договора за наем /цена/ е 10 курса на седмица в полза на МАРГАРИТА 08 ЕООД, извършени от и за сметка на наемателя ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД, съгласно график за съответния месец, изготвен до 5-то число на предходния. Договорът е реален, поради което за неговото сключване важи уговорката, че ще започне да се изпълнява на датата 15.03.2019г, когато се предадат ключовете и документите на МПС. Подписи под този диспозитивен частен документ на страните няма. С Анекс към договора за наем /стр.366,том ХІІ/ се сочи, че е  извършена поправка относно предмета на договора, но са изброени същите товарни автомобили с регистрационни номера и номер на рама, но под анекса има положени подписи на управителите и печати на дружествата МАРГАРИТА 08 ЕООД и ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД. Няма изявления за предаване на товарните МПС на датата на подписване на анекса, нито доказателства за предаване на ключовете и документите на трите товарни автомобила, нито графици за изпълнение на уговорените като наемна цена престации на 10 курса седмично за всеки месец от срока на договора. В писмените си обяснения /стр.59, том ІІ/, управителя на МАРГАРИТА 08 ЕООД посочва, в отговор на искане, че дружеството има лиценз за извършване на транспорти услуги от 12.11.2018г до 12.11.2028г. Работи с ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД, което дружество я свързва с Вип Деливъри ООД, независимо, че са представени в хода на ревизията товарителници от юни-юли 2021г между ВИП ДЕЛИВЪРИ ООД и МАРГАРИТА 08 ЕООД за извършено натоварване на месни продукти – удостоверени са договори за транспорт за стоки, обективирани в товарителници, имащи значение на писмена форма за доказване. Към обясненията управителя на МАРГАРИТА 08 ЕООД представя договора за наем и анекса към него. Прилага и копия на процесните фактури, издадени от ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД на ВИП ДЕЛИВЪРИ ООД. Няма фактури за плащане на цената по договора за наем, защото плащането е в натура – 10 курса на седмица всеки месец, за сметка на наемателя ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД които не са реализирани, защото наемодателя МАРГАРИТА 08 ЕООД не е имало потребност от тяхното извършване. Представени са товарителници за превоз, възлаган от Вип Деливъри ЕООД на МАРГАРИТА 08 ЕООД през месец 06-07.2021г, преди първата издадена през месец 09.21г фактура от ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД на Вип Деливъри ЕООД, което сочи, че МПС, предмет на наемния договор, сключен между ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД и МАРГАРИТА 08 ЕООД не е изпълняван – МПС се ползват от техния собственик, заедно с наетите по трудов договор водачи и няма необходимост да се извършва насрещна престация от наемателя. Управителя на МАРГАРИТА 08 ЕООД представя трудови договори на лицата, управлявали МПС – предмет на договора за наем, ведомости за изплатени възнаграждения / няма спор, че водачите са с регистрирани трудови договори/, СУМПС, копия на документи за извършван транспорт в периода на товарителниците преди 09.2021г – пътни листи, товарителници, тахографски шайби, застраховки, лицензи, от които е видно, че МАРГАРИТА 08 ЕООД е експлоатирала МПС, които са предмет на договора за наем и е извършвала транспортна услуга в полза на РЛ. Прилага и копия на фактури за закупено гориво и документи, доказващи че МПС посочени в договора за наем са хладилни. Например от пътен лист на стр.98, том ІІ е видно, че МПС с рег. №****, който принадлежи на МПС ВОЛВО „ФЛ 6 Х42 Р“-предмет на договор за наем, е изпълнявало превоз на товари по товарителница №215875 на 21.06.2021г от 01.00часа до 21.06.2021г 13.00ч, с водач С. Г. М., превозвача е МАРГАРИТА 08 ЕООД тоест към тази дата договора за наем по отношение на това транспортно средство не е в действие. На стр.109 и сл. от том ІІ са подредени товарителници с изпращач „Вип Деливъри“ ООД и превозвач МАРГАРИТА 08 ЕОД град Сливен с предмет превоз на колбаси по маршрут Стара Загора – Велико Търново-Сливен,  дата на натоварване 13.06.2021г и разтоварване на 13.06.2021г, МПС е Мерцедес **** / и това МПС предмет на договор за наем, но не предадено на наемателя, нито има данни това да се е случило през периода на издаване на процесните фактури от наемателя ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД към РЛ /. На 17.06.2021г е изготвена товарителница за превоз месни продукти до  МЛ Лидер в град Плевен, до който се твърди в описите към процесните фактури, че и ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД е извършвала превози по-късно, през ревизирания период. Товарителниците съдържат реквизитите по чл.53 от ЗавтП, същите са форма за доказване на сключен договор за превоз, / валидността му не зависи от формата на доказване чл.50 от Закона за автомобилните превози/,  но също е доказателство за получаване на товара от превозвача, до доказване на противното – оборима законова презумпция на чл.60 от ЗавтП. Товарителници към процесните фактури обаче няма и не се твърди да има, също така не се твърди да има заявки от ВИП ДЕЛИВЪРИ ООД към ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД, както е уговорено. Товарителниците издадени на товародателя ВИП ДЕЛИВЪРИ от МАРГАРИТА 08 ЕООД в период от 13.06.2021г до 29.07.2021г са подредени на стр. 109 до 126, том ІІ по делото и са представени от третото лице МАРГАРИТА08 ЕООД с отговора на искането за представяне на писмени обяснения и документи.

   Към всички процесни фактури са представени идентични частни документи. Фактурите са за доставка „организиране на транспортни услуги“ с посочена цена и на отделен ред ДДС, като няма спор и се установява, че цената за услугите по фактурите е заплатена от РЛ по банков път и по сметка на ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД. Към фактурите има описи, в които в табличен вид са описани направленията /маршрутите/, датите на които са изпълнявани превози по тези направления, с посочване на регистрационния номер на МПС и фамилиите на водачите, които са пътували. Описите са подписани от управителя и подпечатани с печата на ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД. Към всяка процесна фактура с опис на пропътувани направления, са представени отделно фактури за доставка на месни продукти, издадени от ВИП ДЕЛИВЪРИ ООД с посочени място и дата на извършване на доставката на месните продукти, които дати и места съвпадат с датите и маршрутите, посочени в описите към процесните фактури за транспортна услуга. Приложен към всяка процесна фактура е и търговски документ, в който са описани фактурираните от ВИП ДЕЛИВЪРИ ООД доставки на месни продукти, които представляват  превозвания товар, с положени подписи на ВИП ДЕЛИВЪРИ ООД- изпращач, подписи на получателя – съответния търговец, а за превозвача, чието име не е посочен в нито един от тези търговски документи, подпис е полаган от водача на МПС с изписан регистрационен номер. Не под всички търговски документи е положен подпис за превозвача, като се установява, че когато водач на МПС е лицето М., съгласно описите към процесните фактури, има подпис и на търговския документ, но когато водач би следвало да е И., подпис няма. Съответствие е налично между съдържанието на фактурите, издадени от ВИП ДЕЛИВЪРИ ООД за доставка на месни продукти и подписаните от получателите на тези продукти търговски документи, по-конкретно между изброените месни продукти вид и количество, дата и място на доставянето им. Датите на изпълнено направление, посочени в описа към всяка от спорните фактури съответстват на датите на търговския документ, с който се удостоверява, че фактурираните от ВИП ДЕЛИВЪРИ ООД месни продукти са получени от съответните търговци.  Поради това органите по приходите не твърдят, че стоките, предмет на фактурите издадени от ВИП ДЕЛИВЪРИ ООД не са достигнали до техния получател, но твърдят, че услугата по превозване на тези стоки не е извършена от ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД, нито пък МАРГАРИТА 08 ЕООД е подизпълнител на издателя на процесните фактури. Основанието да се откаже право на данъчен кредит е тезата, че са издадени фактури за доставка на тази услуга, без да е налице реалното й извършване от издателя на фактурите в полза на техния получател – чл.69 ал.1 от ЗДДС. Решаващия орган счита, че се касае за данъчна измама и за съзнателно сключване на договор за спедиция, осчетоводяване на процесните фактури и плащане по тях по банков път, за да се упражни право на данъчен кредит, без да се е сбъднало материално правното основание, от което това право произтича. В тази връзка се позовават на липсата на заявки, на пътни листи, на доказателства за предаване на стоките от РЛ на издателя на процесните фактури / товарителници/ и считат, че не е ясно на кого са предадени  месните продукти, фактурирани от ВИП ДЕЛИВЪРИ ООД и доставени на третите търговски дружества, съгласно съставените търговски документи със съдържание, идентично на приемо-предавателен протокол. Няма спор относно това, че РЛ има редовно водено  счетоводство, относно отразяването в дневниците за покупки-продажби, включването на фактурите в СД за съответните месечни периоди. Спора и основанието за не признаване правото на приспадане на ДДС по процесните фактури е относно реалното извършване на превоза от ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД с оглед изложените до тук факти, удостоверени от събраните в хода на ревизията документи. Твърди се още, че РЛ не е положило грижата на добър търговец, за да се увери, че сключва договор за спедиция с друг търговец, който има способност да го изпълни, а относно извода, че съзнателно ползва издадените процесни фактури за упражняване на право, което не му се следва, органите по приходите се позовават на липсата на каквито и да било документи или следи за предаване на стоката между товародателя и ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД. В тази връзка се сочи, че заключението по допусната съдебна експертиза не може да обоснове реалност на доставката – превоз на стоки, независимо, че фактурираните от ВИП ДЕЛИВЪРИ ООД на други търговски дружества доставки на колбаси КЕН, ОРЕНДА И ЧОКО са доставени, съгласно положените от тях подписи под търговските документи, представени към спорните фактури.

   С жалбата се иска от съда да отмени РА изцяло като издаден при неправилно приложение на материалния закон и нарушение на принципа за обективно изследване на всички факти, които доказват реалността на доставката на месните продукти от подизпълнителя МАРГАРИТА 08 ЕООД, а вместо това е възприет незаконосъобразния подход да не се ценят представените писмени документи, доказващи, че ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД разполага с три транспортни средства, които са наети от МАРГАРИТА 08 ЕООД, същите са управлявани от водачите, посочени с първа буква от лично име и изписана изцяло фамилия, което позволява тяхната индивидуализация, включително чрез проверка при техния работодател МАРГАРИТА 08 ЕООД, че не са зачетени търговските документи, представляващи приемо-предавателни протоколи, с положени подписи от доставчика на стоката - ВИП ДЕЛИВЪРИ ООД, съгласно фактури с дата на доставка, кореспондираща с датата на извършване на превоза, посочена в описа към фактурата издадена от ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД, подпис на дружеството, получател на тази стока и подпис на водача на управляваното МПС, индивидуализирано с регистрационен номер, който доказва, че същото МПС е предмет на договора за наем, както и че МАРГАРИРА 08 ЕООД е подизпълнител на ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД, за което има уговорка в договора за спедиция, а това означава, че договорената с този договор и фактурирана с процесните 13 фактури транспортна услуга е извършена в полза на РЛ – стоките са пристигнали до тяхното местоназначение, посредством превоза извършен от водачи и с МПС на подизпълнителя МАРГАРИТА 08 ЕООД.  Твърди се, че причината – основанието, за сключване на договор за спедиция с ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД е добрата уговорена най-ниска цена на дизеловото гориво в този период, което да се цени като проява на добра търговска грижа за собствените работи на ревизираното дружество, което е получило търсената полза с доставяне на стоката до нейния краен получател и платило по банков път за извършена транспортна услуга на ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД. Техническата и кадрова обезпеченост на доставчика не е относимо обстоятелство за реалността на доставката, тъй като от представените търговски документи и описи към процесните фактури се установява с категоричност, че стоките, които РЛ е трябвало да достави до трети търговци в различни населени места / направленията по описа към процесните фактури/ са пристигнали до техния получател, за което последния е положил подпис и печат на съответното търговско дружество. Ето защо не следва да се счита, че ответника е доказал факти с правна квалификация на измама или опит за измама. Няма правно значение и факта дали МПС са хладилни, но този факт е и доказан, както и свързаното с него изискване да са регистрирани в БАБХ. Тези факти касаят качество, а не реалност на услугата. Претендира разноските по делото, съгласно представен списък.

     Ответника Директор дирекция „ОДОП“ град Пловдив поддържа в писмено становище идентични  мотиви с тези, които са посочени в решението му за потвърждаване на ревизионния акт, изложени по-горе. Претендира възнаграждение за юрисконсулт.  

    Административен съд Стара Загора като взе предвид доводите на страните, съобразно доказателствата и закона, намира за установено следното: Жалбата е неоснователна, а РА е издаден от компетентен орган и при правилно приложение на материалния закон.

       Със Заповед № №Р-16002421006626-020-001/25.11.2021г на Началник сектор И. К., компетентен съгласно Заповед № РД-09-1979/30.09.2021г и Приложение №1 към нея, издадена от Директор ТД НАП Пловдив, е възложена ревизия на ВИП ДЕЛИВЪРИ ООД, която да се извърши от главен инспектор по приходите Е. С. и старши инспектор по приходите С. С., подписали РД. РА е подписан от органа, възложил ревизията и от ръководителя на екипа – главен инспектор по приходите С.. Предмета на ревизията е задължения за Данък върху добавената стойност за периода 01.09.2021г до 31.01.2021г, като е изменен със ЗВР №Р-16002421006626-020-002/18.01.2022г, преди изтичане на три месечния срок по ЗВР от 25.11.2021г, считано от нейното връчване като е определено да обхване ДДС за периода от 01.09.2021г до 31.11.2021г, поради ползван от РЛ данъчен кредит по фактури, издадени от ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД, а дружеството-доставчик е включено в База данни на рискови субекти на 28.08.2020г. ЗВР от 25.11.2021г е връчена на 06.12.2021г., а тази за изменение на предметния обхват от 18.01.2022г, е връчена на РЛ на 19.01.2022г. На 04.03.2022 и на 30.03.2022г са издавани ЗИЗВР от компетентния орган за удължаване срока на ревизията с общо до два месеца, а именно до 05.05.2022г., поради необходимост от извършване на насрещни проверки на ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД и на МАРГАРИТА 08 ЕООД. РД е издаден на 19.05.2022г при срок за завършване на ревизията -05.05.2022г или в рамките на 14-дневния срок.

            В хода на ревизията е прието, че в счетоводството на дружеството са използвани фактури, които са с невярно съдържание – не документират търговски сделки за м.09, м.10 и м.11 2021г, по които РЛ е упражнило право на приспадане на данъчен кредит по фактури издадени от Флорина Строй ЕООД в общ размер от 12 798.21лв. Отчетени са неправомерни разходи по тези фактури в размер на 63 991.09лв, с което са нарушени принципите на чл.3 от Закона за счетоводството. Фактурите са с номера от 11 до 23, с дати 06.09.,13.09.,20.09.,27.09., 04.10., 11.10, 18.10, 25.10., 01.11, 08.11, 15.11, 22.11, 29.11 от 2021г. с предмет организиране на транспортна услуга/транспорт с посочена стойност и на отделен ред ДДС, описани на стр. 6 от РД /стр.85 том І/. От РЛ са изискани всички документи за покупки и продажби за периода 01.09.2021г-30.11.2021г, хронологични и аналитични записвания по счетоводни сметки, оборотни ведомости, главна книга, извлечения от банковите сметки или съгласие за разкрИ.е на банкова тайна, договори с клиенти и доставчици, извлечения от счетоводна сметка доставчици относно Флорина Строй ЕООД и „Кен“ АД, разплащателни ведомости, касови книги, банкови извлечения, банкови бордера, платежни нареждания, протоколи за прихващане, документи за притежавани превозни средства и недвижими имоти, транспортни документи и документи за доставки – фактури, товарителници, писмени потвърждения, за физическо предаване и приемане, кореспонденция с клиенти, митнически документи. Заверени копия на процесните фактури, всички съпътстващи документи, във връзка с доставките – договори, заявки и други, както и за разплащания по фактурите, извлечения от счетоводни сметки за осчетоводяване на фактурите, по какви критерии е избрана Флорина Строй ЕООД и как е доказала, че може да извърши съответните доставки. РЛ е представило договора за спедиция от 31.05.2021г, хронологични записвания по счетоводни сметки, главни книги и оборотни ведомости, извлечения от банкови сметки за периода 01.09.-30.11.2021г, и извлечение от счетоводна сметка доставчици относно доставчика Флорина Строй ЕООД за периода 09.2021г. Справки за притежавани активи, стопанисвани обекти и други по връчените образци. Писмените обяснения относно причината за избор на Флорина Строй са конкурентното възнаграждение за организиране на превози, предвид цената на подобни услуги, заплащана от дружеството на други доставчици. Предвид уговорката, че с предаване на товара на клиента, лицето, извършващо превоза трябва да върне на възложителя /РЛ/ подписани от крайния клиент стокова разписка и фактура / издадените от РЛ фактури за доставка на месните продукти с получател трети дружества с местонахождение градовете, представляващи крайна точка на направленията в описите към спорните фактури и съгласно приложението към договора за спедиция/ РЛ поддържа, че представените към спорните фактури опис за организирани и извършени превози по направленията Стара Загора – София, Бургас, Добрич, Плевен, Ловеч, Троян с автомобили **** /товарен Мерцедес/, **** /Волво/ и **** /Волво/ всички предмет и на наемния договор, и основно търговските документи, имащи значението на стокова разписка и приемо-предавателен протокол, е доказано извършването на транспортните услуги. Други документи РЛ не твърди да притежава, но се позовава на  съответствието между датите и място на доставка на месните продукти по издадените от него като доставчик фактури и датите на извършените пътувания по направленията в описите към процесните фактури, наред с извършеното разплащане на транспортните услуги по банков път и доказаното с подписа на трето дружество получаване на товар – месни продукти, ведно с уговорката в договора за спедиция, че може да се наеме под изпълнител. В РД и РА органите по приходите са посочили подробно за всяка фактура за кои направления се отнася, кои са МПС посочени в описа към фактурата, както и датата и начина на извършеното разплащане по банков път. За да установят, че превозвач е ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД са изискали писмени обяснения и документи, в отговор на което са получили потвърждение, че е сключен договор за спедиция и договор за наем /описани подробно по-горе/. Поискани са изрично документи свързани с транспортиране на стоките – товарителници, пътни листове, тахо графсски шайби, командировъчни на шофьорите, застраховки, лиценз, фактури за закупено гориво, документи за изписването му, но нито един от тези документи не е представен, нито е установен при извършена Насрещна проверка. Счетоводната къща, обслужваща дружеството е посочила, че няма връзка от няколко месеца. Изпратено е искане и на Маргарита 08 ЕООД, чийто управител е представил писмените обяснения и документи, също посочени по-горе – товарителници, тахо графски шайби, договор за наем и анекс към него, процесните фактури, лиценз №1771/12.11.2018г за международен автомобилен превоз на товари, документи за собственост на трите МПС, пътни листи, стикер от БАБХ за МПС ****. Органите по приходите са поискали представяне на протокол за предаване на МПС по договора за наем, но такъв не е представен, нито фактури във връзка с изпълнението на наемния договор в периода 01.09.2021г -30.11.2021г, нито документи свързани с транспортиране на стоките – товарителници, пътни листове, шайби. Установена е липса на декларирани доставки от Маргарита 08 ЕООД, което има връзка с тезата на РЛ, че това дружество е под изпълнител на Флорина Строй ЕООД, но дори да не е изпълнено условието за деклариране на тези доставки, представените документи – частни диспозитивни, обсъдени в тяхната съвкупност не водят до извода, че Маргарита 08 ЕООД е под изпълнител на Флорина Строй ЕООД.

      На първо място, договора между ВИП ДЕЛИВЪРИ ООД е ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД е сключен на 31.05.2021г, датата не е оспорена и се приема за достоверна, но след тази дата през месеците юни и юли, ВИП ДЕЛИВЪРИ ООД има отношения по договори за превоз на товар  с МАРГАРИТА 08 ЕООД, доказани от представените от това дружество товарителници – том ІІ стр.109 и сл., към които са представени и удостоверителни изявления на лекар Генова за извършена проверка относно превоза на колбаси. Следователно към тази дата договора за наем не е бил действащ – той е реален и произвежда действие с предаване на вещта, която ще се ползва срещу възнаграждение, а доказателствата по делото за положителни факти сочат на извод за  отрицателния - не предаване на вещта  На следващо място, наемодателя МАРГАРИТА 08 ЕООД обяснява, че не е имало нужда от възнаграждение – от извършване на десет курса всяка седмица, а липсата на такава необходимост се установява от факта, че собственика на МПС –ва си служи с тях за извършване на превози при това по договори /товарителници/ с ВИП ДЕЛИВЪРИ ООД.  След като МПС и водачите са на разположение на МАРГАРИТА 08 ЕООД /наемодател/, то се налага извода, че предаване на трите МПС-ва, които са посочени в описите към процесните фактури, не са били предоставени на ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД за ползване по договор за наем. Нещо повече, РЛ не се ползва от особено ниската за него цена на дизелово гориво от 2лв, в периода от 31.05.2021 до началото на септември 2021г, в който период ползва услугите на МАРГАРИТА 08 ЕООД и за натоварването са съставяни товарителници. През месец септември и до края на месец ноември товарителници между РЛ и ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД или МАРГАРИТА 08 ЕООД не се твърди да има, но няма и заявки към издателя на процесните фактури за извършване на превоз.  Дори да беше изпълняван договора за наем между ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД като наемател и МАРГАРИТА08 ЕООД като наемодател, за което липсва дори косвен доказателствен факт, то тази договореност не би позволила извод, че МАРГАРИТА 08 ЕООД е под изпълнител на ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД, както твърди жалбоподателя. Този извод – МАРГАРИТА 08 ЕООД е под изпълнител на ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД,  е довеждане до абсурд на правни норми, защото  договор за наем на МПС не създава  отношения между изпълнител и под изпълнител на услуга, поради предметното си съдържание –обекта на правоотношението е вещ, а съдържанието му е правото да бъде използвана по предназначение срещу заплащане или не, както и да бъде върната в предаденото й съС.ие, при отчитане на съответното овехтяване.  Наемането на вещи, чрез които е необходимо да се извърши договорена транспортна услуга лично от спедитора не означава, че наемодателя е под изпълнител, нито обратното – че наемателя е негов под изпълнител. Подписите под главните доказателства на жалбоподателя – търговските документи, положени от лица с изписани фамилия и първа буква от лично име за превозвача, който не е посочен, не доказват, че превоза е извършен от ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД, чрез подизпълнител - МАРГАРИТА 08 ЕООД, само защото фамилиите принадлежат на водачи, с които МАРГАРИТА 08 ЕООД има трудово правни отношения.  Може да се счита за вероятно, че превозът е извършен от МАРГАРИТА 08 ЕООД – превозните средства, посочени в процесните фактури и придружаващите ги търговски документи, съответно в описите към всяка фактура са собственост на МАРГАРИТА 08 ЕООД, а водачите имат фамилии, съвпадащи с тези на наетите по трудов договор лица, но не това дружество е издател на процесните фактури, по които е упражнено право на данъчен кредит. Настоящия случай е пример за съзнателно използване на фактури с невярно съдържание тоест участие в данъчна измама на РЛ. Превъзлагането на задължението за извършване на превоз на товари, което е уговорено в договора за спедиция от 31.05.2021г не е сбъднало се събитие, защото няма нито едно писмено доказателство или обективен факт, който да сочи, че между ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД и МАРГАРИТА 08 ЕООД има договор с  предмет превоз на товари. Управителя на МАРГАРИТА 08 ЕООД не твърди търговски взаимоотношения със съдържание изпълнение от МАРГАРИТА 08 ЕООД на договора за спедиция, сключен между ВИП ДЕВИЛЪРИ ООД и ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД.   Освен това след като се твърди да има договор за наем на МПС, заедно с водачите, то тогава ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД ще е следвало, но не е сторено, да извърши превозите и дори да престира по десет курса  на седмица в полза и на наемодателя. Договора за наем е с посочена дата от 15.03.2019г, но реално не е произвел правно действие, защото няма предаване на моторните превозни средства и техните водачи. ВИП ДЕЛИВЪРИ ООД в лицето на неговия управител, което физическо лице формира воля и взема решение от името на управляваното дружество е знаело със сигурност, че МАРГАРИТА 08 ЕООД има МПС-ва, които са регистрирани да извършват международен превоз на товари, тъй като знае фактите по съставените товарителници в периода юни –юли 2021г, което е доказателство за фиктивност на договора за спедиция от 31.05.2021г. ВИП ДЕЛИВЪРИ ООД сключва след 31.05.2021г  договори за превоз на товари с МАРГАРИТА 08 ЕООД / товарителниците от месеците юни-юли 2021г/ и не ползва посредника ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД, който факто противостои на обясненията, че договора с ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД цели да пести средства от цената на горивото, което плаща за транспорт. Управителя на Маргарита 08 ЕООД обяснява, че ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД прави връзка между дружеството и ВИП ДЕЛИВЪРИ тоест ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД е намерило на МАРГАРИТА 08 ЕООД клиент за предлаганите транспортни услуги, които са извършвани по товарителници след 31.05.2021г през месеците юни-юли, а от месец септември товарителници вече не се съставят, идва нуждата от евтин дизел, и се съставят фактури от името на ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД с описи към тях, като в търговските документи се вписват номерата на МПС-ва, за които се съзнава, че се ползват от МАРГАРИТА 08 ЕООД. Следователно, когато си е служил с процесните фактури управителя на ВИП ДЕЛИВЪРИ ООД е съзнавал, че участва в данъчна измама, защото е знаел, че МПС-ва посочени в описите към всяка от процесна фактура се ползват от МАРГАРИТА 08 ЕООД, а не от издателя им ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД. Ето защо липсват товарителници – стоката не е товарена по договор за превоз, който се доказва с писмена форма, макар същата да не е форма за неговата действителност. Пристигането на колбасите по фактурите, издадени от ВИП ДЕЛИВЪРИ ООД до получателите им, за което има писмени частни документи – така наречените търговски документи, касае реалността на доставката на стоки, съставлява и доказателство, че тези стоки са пристигнали, пътували са от базата на Кен АД до мястото, където трябва да се доставят, но в никакъв случай не доказват, че превоза е услуга, доставена от ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД, която не е ползвала посочените в тези търговски документи, със своите регистрационни номера, МПС. Водачът Т. е полагал подпис, но не и водача И. и това се установява при съвместния прочит на описа към процесните фактури  и търговския документ като последния, имайки съдържание на приемо-предавателен протокол удостоверява, че колбасите са доставени и доставката, за която ВИП ДЕЛИВЪРИ ООД издава фактури е извършена, но главното е дали издателя на процесните фактури за доставка на услугата превоз на товар е реалния неин изпълнител. Съставени са фактурите за превоз, но посочения като техен издател търговец не ги е извършил, а получателя е съзнавал този факт, и правилно е заключено, че се касае за упражняване на право при знание, че не се е сбъднало условието по чл.69 от ЗДДС, което изисква прилагане на чл.70 ал.5 от същия закон. Няма решение на Съда на ЕС, което да сочи, че държавите-членки следва да признават формално правото на данъчен кредит. Точно обратното следва от практиката на СЕС – не се отказва право на формални основания, чието не изпълнение не засяга материалното основание, но неговата липса е абсолютна пречка за упражняване правото на данъчен кредит, а когато е съзнавана или е следвало търговеца да провери, тогава правото не може да бъде признато. През месеците юни-юли 2021г се извършва транспорт на стоки от МАРГАРИТА 08 ЕООД, съгласно товарителниците, въпреки договор за спедиция от 31.05.2021г с трето дружество- издател на процесните фактури, което доказва знание у РЛ за това кое дружество разполага с МПС по описите към фактурите с невярно съдържание. Плащането по банков път в този случай е без правна релевантност, защото РЛ съзнателно е ползвало документи с невярно съдържание. Тезата му, че МАРГАРИТА 08 ЕООД е превозвача е вероятна, защото  дружеството не е предало по договора за наем процесните МПС на ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД, а това означава, че е разполагало с посочените в описите МПС и водачи, но това не е достатъчно, за да се приеме, че МАРГАРИТА 08 ЕООД е под изпълнител на ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД, от който факт зависи фактурите да имат вярно съдържание. Договора за наем не може да се счита за договор за възлагане на поетото от ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД задължение за превоз на товари в полза на ВИП ДЕЛИВЪРИ ООД. Всеки договор има съдържанието, което съответства на изявената воля на страните по него, поради което договорът за наем не може да се счита като договор за възлагане на превоз на товари от ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД на МАРГАРИТА 08 ЕООД. Възможно е обратното с оглед уговорения начин на плащане, а именно ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД да извършва по десет курса на седмица в полза на МАРГАРИТА 08 ЕООД, което обаче не е престирано поради липсата на реално изпълнение на договора за наем – не са предадени нито МПС, нито техните водачи. Освен това „под изпълнителя“ не е осчетоводил нито една предоставена услуга на главния изпълнител Флорина Строй ЕООД, а всичко това е риск на ВИП ДЕЛИВЪРИ ООД, който ползва фактури с невярно съдържание. В търговския документ име на превозвач няма, а водачът на МПС не е превозвач, а лице, наето от превозвач. Не е обичайно, с оглед данните по делото за извършвана от ВИП ДЕЛИВЪРИ ООД дейност по дистрибуция на колбаси и извън границите на страната и вътре в нея, ВИП ДЕЛИВЪРИ изведнъж да спре да се снабдява с товарителница и да възложи работите си на лице, което дори не е реален управител на дружеството си, а то самото има за предмет на дейност строителство и няма нито едно МПС, нито е нормално като дистрибутор на голям производител на колбаси, да не провери и за него да няма значение дали камионите са чисти, хладилни, и могат да доставят безопасно храните. Единствено възможния извод, който следва от доказаните по делото факти е, че стоката на ВИП ДЕЛИВЪРИ е пристигала до получателя, което означава, че е превозена, но не и от издателя на процесните фактури ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД. Знае се номера на камиона и понякога името на водача, както и датата на която стоката е пристигнала до местоназначението, но няма нито една заявка, нито една товарителница. Освен всичко, видно е от РД, че органите по приходите са изискали от МАРГАРИТА 08 ЕООД документи за установяване извършване на превози в ревизирания период, но са представени такива за 06-07 2021г. Тезата на жалбоподателя е, че след като колбасите са достигнали до търговците по издадените от ВИП ДЕЛИВЪРИ ООД фактури, а съгласно търговските документи са превозени и от водачите на посочените в тези документи МПС, които са собственост на МАРГАРИТА 08 ЕООД, то превоза е извършен от това дружество в качеството му на под изпълнител на ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД. Само, че търговските документи доказват доставката на стоката,  не и от кого е извършена доставката на услугата – превоз на стока, като за извода, че е изпълнена от ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД, чрез подизпълнител не е достатъчно установеното право на собственост на МАРГАРИТА 08 ЕООД върху МПС, посочени в търговските документи и описи към процесните фактури. Няма данни, дори косвени за търговски отношения между ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД и МАРГАРИТА 08 ЕООД, възникнали за да се изпълни договора между РЛ и ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД от 31.05.2021г. Ето защо жалбата е неоснователна, а спорния по делото въпрос дали ФЛОРИНА СТРОЙ ЕООД е доставчик на фактурираните услуги намира отрицателен отговор от анализа на положителните доказани факти. Лицето има право да приспадне данъка за стоките или услугите, които доставчикът - регистрирано по този закон лице му е доставил или предстои да му достави. Това е материалното основание на правото на данъчен кредит.

   При този изход от спора на ответника се следва възнаграждение за юрисконсулт, определено по правилата на чл.8 ал.1 т.4 от Наредбата за минималните размери на адвокатските възнаграждения в ред. ДВ бр. брой 68/31.07.2020г, действала до 04.11.2022г, а именно в размер от 914лв.

    Мотивиран от изложеното Административен съд Стара Загора

Р Е Ш И

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „ВИП ДЕЛИВЪРИ“ ООД ЕИК ********* против РА № Р-16002421006626-091-001/20.06.2022г. издаден от ТД на НАП –Пловдив, с който не е признато право на данъчен кредит в размер на 12 798.21лв за данъчен период 01.09.2021г – 30.11.2021г.

ОСЪЖДА „ВИП ДЕЛИВЪРИ“ ООД ЕИК ********* да заплати на Национална агенция за приходите гр. София сумата 914лв / деветстотин и четиринадесет/ представляваща възнаграждение за юрисконсулт по адм.д.№704/22г по описа на АС Стара Загора.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от връчването му на страните.

 

 

                               АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: