Р
А З П
О Р Е
Ж Д А
Н Е
№ 6697
ПЛОВДИВСКИ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в закрито заседание на 29 Октомври 2021г. в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЯВОР КОЛЕВ
като разгледа, докладваното от съдия ЯВОР КОЛЕВ, ч. адм. дело
№2504/2021г. и като обсъди:
Производството
е по реда на чл.306 във връзка с чл.304 АПК.
Образувано е по молба, наименована жалба, подадена от К.П.Ч. ***, с която се търси
ангажиране на административнонаказателна отговорност
на длъжностното лице – Кмет на Община Раковски за неизпълнение на влязло в сила
Определение №270/ 30.01.2008г., постановено по адм. дело №979/2007г. по описа
на Административен съд – Пловдив, ХVI състав.
В молбата се твърди, че със съдебния
акт е отменен отказ на Кмета на Община Раковски да разгледа по същество молба
вх. №94К-00-28/12.06.2007г., като е върната преписката на Кмета на Община
Раковски за произнасяне, но въпреки изминалия дълъг период от време, до момента
на депозиране на сезиращата молба, съдебното определение не е изпълнено –
кметът не се е произнесъл по същество по молбата му и по този начин не е
изпълнил решение, задължително за него. В тази връзка и се търси ангажиране административнонаказателна отговорност по реда на чл.304 АПК на длъжностното лице – Кмет на Община Раковски.
В съответствие с изискването на
разпоредбата на чл.306 ал.3 АПК, е предоставена възможност на Кмета на Община
Раковски – П. А. Г. да даде писмени обяснения и представи доказателства в
14-дневен срок от получаване на препис от молбата по чл.304 АПК, за изпълнение
на съдебния акт.
В указания срок по делото не е
постъпил отговор, не са представени и доказателства.
Към преписката са приложени:
съхранените документи след унищожаване на адм. дело №979/2007г. по
Административен съд – Пловдив, ХVІ състав, с арх.№580/2008г., изискани служебно от
съда; преписи от Определение №270/30.01.2008г., постановено по адм. дело
№979/2007г. по описа на Административен съд – Пловдив, ХVІ състав и Удостоверение за
наследници изх.№20/05.05.2021г., издадено от
Кметство с.Болярино, Община Раковски, представени със сезиращата молба;
служебно изготвени справки по ч. адм. дело №281/2009г. и адм. дело №2554/2021г.
и двете по описа на Административен съд – Пловдив.
След извършена служебна справка
по адм. дело №979/2007г. на Административен съд - Пловдив, ХVІ състав, установих следното.
Производството е образувано по
жалба на К.П. Ч. ***, с
която моли да бъде отменен отказът на кмета на Община Раковски да му издаде
удостоверение и скица със съдържание и по реда на чл.13 от Правилника за
прилагане на Закона за собствеността и ползуването на
земеделските земи /ППЗСПЗЗ/, обективиран в писмо изх.№ 52-07-10/13.06.2007г.
С Определение №270/30.01.2008г.
по адм. дело №979/2007г., Административен съд – Пловдив, ХVІ състав е отменил отказа на
Кмета на Община Раковски да разгледа по същество молба вх.№
94К-00-28/12.06.2007г. от К.П.Ч. *** за издаване на удостоверение и скица по
реда на чл.13 ППЗСПЗЗ, обективиран в писмо изх.№52-07-10/13.06.2007г. Със
същото определение съдът е върнал преписката на Кмета на Община Раковски за
произнасяне по молбата на К.П.Ч. от с.Болярино, подадена с вх.№
94К-00-28/12.06.2007г. За да стори това, съдът е приел на първо място, че е
сезиран със спор по чл.197 и сл. АПК, т.е. отказ за разглеждане на искане за
издаване на административен акт, поради което и е изследвал само дали са
налице или не предпоставките за произнасяне от административния орган по направено
искане.
На следващо място е приел, че
компетентен да се произнесе по направеното искане от Ч. – лице за което е
налице правен интерес да поиска издаването на документите, е именно Кметът на
Община Раковски, поради което и е върнал преписката за провеждане на процедура
по разглеждане на искането за предоставяне на исканата административна услуга.
Така постановеното определение не
е оспорено и е влязло в сила на 22.02.2008г.
С писмо изх.№1226/09.05.2008г. по
описа на Административен съд – Пловдив заверен препис от влязлото в сила
определение е изпратен на Кмета на Община Раковски за сведение и изпълнение.
При така установеното от
фактическа страна, след преценка на изложеното в молбата и след служебна
проверка по адм. дело №979/2007г. по описа на Административен съд – Пловдив, ХVІ състав, се формират следните
правни изводи.
На първо място следва да бъде
съобразено, че настоящото производство е административноказателно
по своя характер и доколкото в АПК не е уредено друго, се прилагат
разпоредбите на ЗАНН - основен закон в областта на административното наказване,
където в чл.34 е предвидено, че не се образува административнонаказателно
производство, ако не е съставен акт за установяване на нарушението в
продължение на три месеца от откриване на нарушителя или ако е изтекла една
година от извършване на нарушението. В конкретния случай и доколкото съгласно
чл.306 ал.1 АПК в случаите на нарушения по чл.304 актове за установяването им
не се съставят, а от 2008г. до сега е изминала повече от една година, то дори и
да е било извършено нарушение от Кмета на Община Раковски, е изтекъл давностният срок по чл.34 ЗАНН. Или, молбата на Ч. следва
да се остави без уважение само на това основание.
Независимо от гореизложеното в случая, съдът намира, че не са изпълнени
кумулативните предпоставки на чл.304 АПК спрямо длъжностното лице – Кмет на
Община Раковски – П. А. Г. и поради следното.
Съгласно разпоредбата на чл.304 АПК,
длъжностно лице, което не изпълни задължение, произтичащо от влязъл в сила съдебен
акт, извън случаите по дял пети, се наказва с глоба от 200 до 2 000 лева. За да
се приложи обаче разпоредбата на чл.304 ал.1 АПК, следва да е налице задължение
за административен орган, произтичащо от влязъл в сила съдебен акт, което да
не е изпълнено. Разпоредбата вменява реализиране на административнонаказателна
отговорност спрямо длъжностно лице за неизпълнение на задължение, произтичащо
от влязъл в сила съдебен акт. Следователно, необходимо е неизпълнението да е в
резултат на виновно поведение на длъжностното лице и да е налице влязъл в сила
съдебен акт.
За да бъде сторено това, следва
да са налице трите кумулативни предпоставки на чл.304 ал.1 АПК, а именно: 1)
влязъл в сила съдебен акт, който предписва определено поведение за административния
орган; 2) изпращане на препис от влезлия в сила съдебен акт и/или преписка
на задължения административен орган, с оглед узнаване на задължението, което
следва да изпълни и 3) неизпълнение на този съдебен акт от страна на
административния орган – адресат на дължимото поведение.
С постановеното съдебно
определение №270 от 30.01.2008г. по адм. дело №979/2007г. по описа на
Административен съд – Пловдив, ХVI състав, е отменен отказ на Кмета на Община
Раковски да разгледа депозирана молба от Ч. за издаване на удостоверение и
скица по реда на чл.13 ППЗСПЗЗ и е върната преписката за произнасяне по молбата
на лицето, т.е. съдът не е разгледал спора по същество, нито е задължил органа
да издаде акт и/или документ с определено съдържание.
В тази
връзка и следва да бъде съобразено, че в случаи от категория на процесния, когато съдът отмени изричен отказ на административен
орган да разгледа по същество отправено до него искане за издаване на
индивидуален административен акт и върне преписката за произнасяне по
същество, за органа срокът за произнасяне тече от момента на постъпване на
преписката при него.
В
случая и доколкото съдът не е определил срок по чл.174 АПК, следва да се
приеме, че срокът за произнасяне е този по чл.57 АПК, т.е. 14-дневен. За
лицето, което е сезирало административния орган, въпросът с началният момент на
теченето на срока по чл.57 АПК е изключително важен, тъй като предопределя
срочното упражняване на правото му на оспорване при мълчалив отказ.
От
събраните по делото доказателства не може да бъде установено по безспорен
начин кога влязлото в сила съдебно определение е стигнало до знанието на Кмета
на Община Раковски. Но началният момент е лесно установим от заявителя чрез
искане на информация за постъпването на определението в кметството. След като
това не е било сторено и липсва произнасяне на кмета, повече от ясно е, че е
формиран мълчалив отказ по същество, който подлежи на обжалване на
самостоятелно правно основание. А дали този мълчалив отказ е законосъобразен
или незаконосъобразен, може и следва да се разреши по установения за това ред,
т.е. с обжалването му пред съда, ако Ч. е бил недоволен.
Друг е
въпросът, че при служебна справка се установи, че молителят К.П.Ч. веднъж
вече е сезирал Председателя на Административен съд – Пловдив с искане за
налагане на санкция на ВРИД Кмет на Община Раковски за това, че не е изпълнил
влязлото в сила Определение №270/30.01.2008г., постановено по адм. дело
№979/2007г. по описа на Административен съд – Пловдив/същото определение, за
чието неизпълнение и сега се търси налагане на административно наказание на
Кмета на Община Раковски/ което искане е оставено без уважение, тъй като е
установено, че към 16.04.2009г. не е било налице неизпълнение на задължения,
произтичащи от влязъл в сила съдебен акт/така Разпореждане №1613/16.04.2009г.,
постановено по ч. адм. дело №281/ 2009г. по описа на Административен съд –
Пловдив/. Мотивирано е в тази насока, че с писмо изх.№94-К-88-1/10.12.2008г.
ВРИД Кмет на Община Раковски е уведомил Ч., че за да се изпълни съдебното
определение, поради липсата на трасировъчни и цифрови данни за възстановения
имот, молителят следва да представи парцеларен план,
изготвен от съответно правоспособно лице, след което ще е възможно издаването
на исканите скица и удостоверение.
С
други думи казано, доколкото в съответствие с разпоредбите на ЗСПЗЗ и ППЗСПЗЗ е
въпрос на оперативна самостоятелност на кмета да реши кой да изготви помощния
план – дали администрацията или правоимащите, чиито
имоти не са нанесени в кадастралния план или регулационния план, и доколкото
кметът е дал съответните указания на Ч., за да получи исканата от администрацията
услуга, които не са били изпълнени, няма как да се приеме, че неизпълнението на
съдебното определение се дължи на виновно поведение на администрация – в
частност на Кмета на Община Раковски.
Друг е
въпросът и че към настоящия момент в Административен съд – Пловдив е в ход
производство/адм. дело №2554/2021г./ образувано по жалба на Ч. против мълчалив
отказ на Кмета на Община Раковски за издаване на скица по заявление, идентично
с това, отказът за произнасяне по което е бил отменен с определението по адм.
дело №979/2007г. по описа на Административен съд – Пловдив. Очевидно молителят
е приел, че производството по първоначално подаденото от него заявление от
2007г., е приключило, поради което и е стартирал ново такова.
С оглед всичко, изложено до тук,
намирам, че към датата на постановяване на настоящото разпореждане, не е налице
влязъл в сила съдебен акт, който виновно да не е изпълнен от Кмета на Община
Раковски, което неизпълнение да е основание за реализиране на административнонаказателната му отговорност по реда на
чл.304 във връзка с чл.306 АПК.
Изложените до тук съображения
налагат молбата, по повод на която е образувано настоящото производство, да
бъде оставена без уважение.
Тъй като молбата не се уважава,
то сезиралото Председателя на съда лице няма право на жалба/така Определение
№10468 от 9.08.2018г. на ВАС по адм. д. №4454/2018г., II о.; Определение № 7043
от 29.05.2018г. на ВАС по адм. д. №6405/2018г., III о.; Определение №2514 от
27.02.2018г. на ВАС по адм. д. №2272/2018г., VII о. и Определение №137 от
4.01.2018г. на ВАС по адм. д. № 14548/ 2017г., VIII о. и много други/, а с
оглед резултата, такова право няма и соченият за нарушител – Кмет на Община
Раковски – П. А. Г.
Ето защо и на основание чл.306
ал.2 във връзка с чл.304 ал.1 АПК,
Р А З П О Р Е Ж
Д А М
ОСТАВЯМ БЕЗ УВАЖЕНИЕ молбата на К.П. ***, Община Раковски,
ул.“Деветнадесета“ №4, с която се търси ангажиране на административнонаказателна
отговорност на длъжностното лице – Кмет на Община Раковски – П. А. Г. за
неизпълнение на влязло в сила съдебно определение №270/30.01.2008г.,
постановено по адм. дело №979/2007г. по описа на Административен съд – Пловдив,
ХVI състав, като
НЕОСНОВАТЕЛНА.
ПРЕПИС от настоящото разпореждане да се връчи на К.П.Чакъров и на Кмета на Община
Раковски – П. А.Г.
РАЗПОРЕЖДАНЕТО НЕ подлежи на
обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: