Определение по дело №274/2023 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 октомври 2023 г.
Съдия: Ваня Георгиева Бянова Нейкова
Дело: 20237280700274
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 септември 2023 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

403

Ямбол, 10.10.2023 г.

Административният съд - Ямбол в закрито заседание в състав:

Съдия:

ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА

Като разгледа докладваното от съдия ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА административно дело № 20237280700274 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано по жалба рег.№2801-20199/19.09.2023г. в община Ямбол от Сдружение с нестопанска цел"*", ЕИК *, против мълчалив отказ на кмета на община Ямбол да издаде заповед за премахване на незаконно строителство, който е във връзка с Констативен протокол №155/24.08.2023г. за изпълнени строителни дейности по 55-метров пилон със знаме на хълм"Боровец", изграден върху ПИ с идентификатор 87374.524.6 по КК на гр.Ямбол-публична общинска собственост.

С молба с вх.№2176/02.10.2023г. нередовностите в жалбата са отстранени, като е представен документ за платена държавна такса в размер 10лв.

С разпореждане от 27.09.2023г. съдът е изискал от кмета на община Ямбол да представи заверени преписи на Констативен протокол №155/24.08.2023г. ; доказателства за връчване на протокола на жалбоподателя; документът, въз основа на който е започнало производството, последвалите го актове и крайния акт на производството.Доказателства са постъпили с писмо вх.№2173/02.10.2023г. от община Ямбол. По разпореждане на съда от 03.10.2023г. служебно са изготвени и заверени преписи на постъпили писмени доказателства по адм.д.№279/2022г. на ЯАС във връзка с предходен съставен Констативен протокол №144/13.06.23г.Като относими към предмета на спора доказателствата са приобщени по делото на осн. чл.171, ал.6 АПК.От същите се установява следното:

Жалбоподателят Сдружение с нестопанска цел"*", ЕИК * е подал сигнал с вх.№Я-329-00-585/12.04.2023г. в РДНСК-Ямбол, изпратен с писмо изх.№Я-329-00-161/15.05.2023г. на началника на РДНСК-Ямбол по компетентност на кмета на община Ямбол, който дължи проверка за незаконни строежи от четвърта до шеста категория.

Извършена е проверка от длъжностни лица в община Ямбол, които са съставили Констативен протокол №114/13.06.2023г. Видно от протокола, собственик на поземлен имот с идентификатор 87374.524.6 по КК на гр.Ямбол е община Ямбол, извършен е оглед в имота, свързан с поставяне на съоръжение, за което има издадено разрешение за поставяне на преместваем обект от 05.01.2023г. на главния архитект на община Ямбол.протоколът съдържа констатациие, че съоръжението представлява преместваем обект по смисъла на §5, т.80 от ДР на Закона за устройство на територията(ЗУТ), няма характеристиките на строеж съгласно §5, т.38 от ЗУТ и не са налице основания за предприемане на действия по реда на чл.57а или чл.225а от ЗУТ.

Последвал е друг сигнал на Сдружение с нестопанска цел"*", депозиран с вх.№92-00-366/14.07.2023г. в ДНСК срещу непредприемане на действия от страна на кмета на община Ямбол, разпоредени с писмо изх.№Я-329-00-161/15.05.2023г. на началника на РДНСК-Ямбол. С писмо вх.№ЕО-Я-1470/03.08.2023г. в община Ямбол Началникът на ДНСК е разпоредил на кмета в срок от 15 работни дни от получаване на писмото извършване на нова проверка по сигнала. За извършена такава проверка е съставен друг Констативен протокол №155/24.08.2023г. от длъжности лица, определени от кмета, с който се потвърждават констатациите в Констативен протокол №114/13.06.2023г.

Констативен протокол №155/24.08.2023г. е съобщен на подателя на сигнала Сдружение с нестопанска цел"*" и на ДНСК на 12.09.2023г.

По делото няма представени доказателства за издадена заповед за премахване на незаконно строителство.В тази връзка жалбоподателят твърди мълчалив отказ на кмета, като оспорва извода на проверяващите общински служители, че изграденото в имота е преместваем обект.

Съдът счита жалбата за недопустима, поради липса на предмет на спора, подлежащ на съдебен контрол, и правен интерес за жалбоподателя.

По реда на чл.225а от Закона за устройство на територията кметът на общината или упълномощено от него длъжностно лице издава заповед за премахване на строежи от четвърта до шеста категория, незаконни по смисъла на чл. 225, ал. 2, или на части от тях. Заповедта се издава въз основа на констативен акт, съставен от служителите по чл. 223, ал. 2. Актът се връчва на заинтересуваните лица, които могат да подадат възражения в 7-дневен срок. Когато нарушителят е неизвестен, копия от констативния акт и от заповедта се поставят на строежа и на определените за това места в сградата на общината, района или кметството.

В случая по първия сигнал е бил издаден Констативен протокол от 13.06.2023г., съставен от служителите по чл. 223, ал. 2 от ЗУТ, определени със заповеди на кмета с №РД/02-00668/18.08.2020г. и с №РД/02-00417/26.04.2023г. Постъпването на втория сигнал е последвано от нов Констативен протокол от 24.08.2023г. на същите общински служители. Установен е собственикът на поземлен имот с идентификатор 87374.524.6 по КК на гр.Ямбол - община Ямбол, за което е наличен и акт за публична общинска собственост №1156/22.2.2005г.; установено е издадено от главния архитект в полза на община Ямбол Разрешение за поставяне на преместваемо съоръжение №21045/05.01.2023г. - за поставяне на монументално-декоративен елемент - петдесет и пет метров пилон със знаме с площ 49 кв.м. в ПИ 87374.524.6 по КК на гр.Ямбол..Констатациите и в двата констативни протокола в случая са отрицателна предпоставка за издаване на заповед за премахване на незаконен строеж, поради което кметът на общината няма дължимо поведение да издаде заповед с такава разпоредителна част.

Производството по проверка за незаконни строежи се развива служебно пред административния орган.Подаден сигнал за незаконно строителство не задължава кмета на общината непременно да издаде заповед по чл.225а от ЗУТ, следователно мълчалив отказ по подадения сигнал не може да бъде формиран.Подателят на сигналите Сдружение с нестопанска цел"*" не е и заинтересувана страна в производството.Такива са само лицата, които са адресати или могат да бъдат адресати на заповедта за премахване на незаконния строеж, а именно собственика на имота, в който е извършен незаконния строеж или извършителя на строежа. Само техни права могат да бъдат засегнати и то само при наличие на издадена заповед за премахване на незаконен строеж, за която съдебен контрол е допустим по реда на чл.213 и следв. от ЗУТ.

Водим от горното и на осн. чл.213 от Закона за устройство на територията във връзка с чл.159, т.1 и т.4 от Административнопроцесуалния кодекс, съдът

ОПРЕДЕЛИ:

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба рег.№2801-20199/19.09.2023г. в община Ямбол от Сдружение с нестопанска цел"*", ЕИК *, против мълчалив отказ на кмета на община Ямбол да издаде заповед за премахване на незаконно строителство - петдесет и пет метров пилон със знаме на хълм"Боровец", изграден в ПИ с идентификатор 87374.524.6 по КК на гр.Ямбол-публична общинска собственост, който е във връзка с Констативен протокол №155/24.08.2023г. на служители от Общинска администрация Ямбол.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д.№274/2023г. на Административен съд Ямбол.

Определението подлежи на обжалване в 7-дневен срок пред Върховния административен съд на Република България.

Да се съобщи на жалбоподателя и кмета на община Ямбол.

Съдия:

П /не се чете/