РЕШЕНИЕ
№ 709
Кърджали, 19.03.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Кърджали - IV състав, в съдебно заседание на двадесет и четвърти февруари две хиляди двадесет и пета година в състав:
Съдия: | МАРИЯ БОЖКОВА |
При секретар МАРИАНА КАДИЕВА като разгледа докладваното от съдия МАРИЯ БОЖКОВА административно дело № 20247120700371 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.73, ал.4 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ).
Образувано е по жалба на „Перфект-2“ ЕООД с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: [населено място], [жк], [адрес], ***, чрез упълномощен от управителя адвокат, срещу Решение №РД-248/ 02.09.2024 г. на ръководител на управляващия орган на Програма „Развитие на човешките ресурси“ 2021-2027, с което е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ за проектно предложение с регистрационен номер от ИСУН BG05SFPR002-1.012 „Устойчива заетост за хора в неравностойно положение“.
Претендира се нищожност на оспорения акт, като постановен от орган без материална компетентност. Твърди се, че от текста на постановеното решение не става ясно кой е авторът му. По силата на разпоредбите на ЗУСЕФСУ ръководителят на управляващия орган издава мотивирано решение, с което отказва предоставянето на безвъзмездна финансова помощ. Видно от текста на писмото с него контрол за изпълнение на Решението е възложен на началник отдел „Програмиране и договаряне“ в Главна дирекция „Европейски фондове, международни програми и проекти. Твърди се, че в случая, дори да е налице делегация на права, това не става ясно от текста на решението.
Като следващо основание за незаконосъбразност на обжалваното решение се сочи, че то е постановено в противоречие с административнопроизводствените правила. Цитира се разпоредбата на чл. 35 от АПК, съгласно която индивидуалният административен акт се издава, след като се изяснят всички факти и обстоятелства от значение за случая и се обсъдят обясненията и възраженията. Твърди се, че решението е постановено при неизяснена фактическа обстановка. С писмо от 29.07.2024 г. от дружеството са изискани редица документи, изброени в 9 пункта. Изискано е представянето на документ, удостоверяващ липса на задължения по Закона за местните данъци и такси от общината, в която се намира седалището на дружеството.
В жалбата се сочи, че в чл. 25, ал. 2 от ЗУСЕФСУ са поставени основните законови изисквания, за да може един кандидат да бъде допуснат да получи безвъзмездна финансова помощ. Изрично е посочено, че в процедура по подбор на проектни предложения, каквато е процедурата, по която кандидатства дружеството и по която е класирано, не може да участват и да получат безвъзмездна финансова помощ лица, за които са налице обстоятелства за отстраняване от участие в процедура за възлагане на обществена поръчка съгласно Закона за обществените поръчки или които не са изпълнили разпореждане на Европейската комисия за възстановяване на предоставената им неправомерна и несъвместима държавна помощ. Разпоредбите на чл. 54 и чл. 55 от ЗОП съдържат изчерпателно изброяване на основанията за отстраняване на кандидати или участници в процедури по ЗОП - кандидати или участници, в които лицата, които представляват участника или кандидата, членовете на управителни и надзорни органи и задруги лица, които имат правомощия да упражняват контрол при вземането на решения от тези органи, са осъждани и не са реабилитирани, имат задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от ДОПК към държавата или общината, по отношение на тях е допуснат конфликт на интереси и пр.
Съгласно условията за кандидатстване по процедурата не могат да получат безвъзмездна финансова помощ кандидати, които имат задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от Данъчно-осигурителния кодекс и лихвите по тях, към държавата или към общината по седалището на УО и на кандидата, или аналогични задължения, съгласно законодателството на държавата, в която кандидатът е установен, доказани с влязъл в сила акт на компетентен орган или размерът на неплатените дължими данъци или социално-осигурителни вноски е повече от 1 на сто от годишния оборот за последната приключена финансова година или повече от 50 000 лв. В писмото на УО не се сочат такива нередовности.
Ha 28.08.2024 г. c писмо-кореспонденция в ИСУН, дружеството е представило такава справка. В нея не се съдържа информация за задължения на дружеството дори в минимален размер. Същата обаче е преценена като неотговаряща на изискванията на Управляващия орган на ПРЧР директно в решението за отказ за сключване на административен договор. Изразява се становище, че оспореното решение е неправилно и несъответно на материалния и процесуалния закон по причина, че в случай, че документи/доказателства за съответствие все пак са представени, то управляващия орган е бил длъжен да укаже на дружеството, че представените писмени доказателства за липса на задължения не удовлетворяват в достатъчност пред него критериите му за доказаност на обстоятелствата, съгласно които подлежи на отстраняване по чл. 25, ал.2 от ЗУСЕФСУ.
Предвид изложеното се твърди, че постановеното решение е в противоречие и със залегналия в чл. 6 от АПК принцип за съразмерност. Не е спазено изискването правомощията на административния орган да се упражняват добросъвестно, справедливо и разумно. Представеното писмено доказателство от дружеството, преценено като недостатъчно, всъщност е основание за даване на указания към дружеството за отстраняване на констатираното несъответствие в документацията, а не да бъде постановен отказ за сключване на договор.
Въпреки липсата на допълнителни указания от УО относно вида на изискуем за удостоверяване на липсата на задължения – електронен, на хартия или подписан с КЕП документ, от страна на дружеството е представено допълнително и удостоверение издадено в хартиен вариант.
Твърди се, че дружеството отговаря на нормативните изисквания за сключването на договор с УО, установени от нормите на ЗОП и приложими за производствата по ЗУСЕФСУ. Искането е да се отмени обжалваното решение. Претендира се присъждане на деловодни разноски. В съдебно заседание жалбата се поддържа от упълномощен адвокат, който в писмено становище излага съображения за незаконосъобразност на обжалваното решение.
Ответникът – Ръководител на управляващия орган на Програма „Развитие на човешките ресурси“ (РУО на ПРЧР) 2021-2027, чрез упълномощен представител с юридическо образование, изразява становище за неоснователност на жалбата. Поискано е присъждане на юрисконсултско възнаграждение в полза на МТСП и е направено възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.
Жалбата е подадена в 14-дневния срок по чл.149, ал.1 от АПК, във вр. с чл.73, ал.4 от ЗУСЕФСУ, от лице, засегнато от оспорения АА.
За да се произнесе по съществото на жалбата АС – Кърджали приема за установена следната фактическа обстановка:
Със Заповед № РД-01-382/ 22.12.2023 г. на РУО на ПРЧР е утвърдена документация за провеждане на процедура чрез подбор на проектни предложения по процедура BG05SFPR002-1.012 „Устойчива заетост за хора в неравностойно положение“ и е открита процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор на проектни предложения BG05SFPR002-1.012 „Устойчива заетост за хора в неравностойно положение.“
Със Заповед № РД-01-27/ 31.01.2024 г. на РУО на ПРЧР е изменена Заповед № РД-01-382/22.12.2023 г. за утвърждаване на документация за провеждане на процедура чрез подбор на проектни предложения BG05SFPR002-1.012 „Устойчива заетост за хора в неравностойно положение” по Програма „Развитие на човешките ресурси” 2021-2027 (ПРЧР).
Със Заповед № РД-01-42/ 14.02.2024 г. на РУО на ПРЧР е изменена Заповед № РД-01-382/22.12.2023 г. за утвърждаване на документация за провеждане на процедура чрез подбор на проектни предложения BG05SFPR002-1.012 „Устойчива заетост за хора в неравностойно положение” по Програма „Развитие на човешките ресурси” 2021-2027.
„Перфект-2“ ЕООД, [населено място] подало проектно предложение в ИСУН с регистрационен № [регистрационен номер].
Със Заповед № РД-02-45/04.04.2024 г. ръководителят на УО на ПРЧР определил състава на оценителната комисия по процедурата.
На 04.07.2024 г. председателят на Оценителната комисия предал на РУО Оценителен доклад по Процедура чрез подбор на проектни предложения BG05SFPR002-1.012 „Устойчива заетост за хора в неравностойно положение“, който РУО одобрил на 15.07.2024 г.
На 16.07.2024 г., чрез ИСУН, „Перфект-2“ ЕООД е уведомено, че на основание чл. 36, ал. 1 от ЗУСЕФСУ, ръководителят на управляващия орган на Програма „Развитие на човешките ресурси“ (ПРЧР) е одобрил доклада от работата на комисия за оценка на проектни предложения по процедура чрез подбор BG05SFPR002-1.012 „Устойчива заетост за хора в неравностойно положение“. Към съобщение са приложени:
1.Списък на одобрените за финансиране проектни предложения за по-слабо развити региони, подредени по реда на тяхното класиране, й размера на безвъзмездната финансова помощ, която да бъде предоставена за всяко предложение;
2.Списък на одобрените за финансиране проектни предложения за регион в преход, подредени по реда на тяхното класиране, и размера на безвъзмездната финансова помощ, която да бъде предоставена за всяко предложение;
3.Списък с резервни проектни предложения за регион в преход, които успешно са преминали оценяването, но за които не достига финансов ресурс, подредени по реда на тяхното класиране;
4.Списък на отхвърлените проектни предложения след етап техническа и финансова оценка и основанията за отхвърлянето им;
5.Списък на оттеглените по време на оценката проектни предложения.
На 29.07.2024 г., чрез ИСУН, до „Перфект-2“ ЕООД е изпратена покана за представяне на документи за сключване на административен договор по процедура BG05SFPR002-1.012 „Устойчива заетост за хора в неравностойно положение“. В поканата е указано, че за изготвянето на административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ между Управляващия орган на Програма „Развитие на човешките ресурси“ и „Перфект-2“ ЕООД, в съответствие с чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕФСУ, е необходимо в срок до 30 дни от получаването на съобщението да представи документите, посочени в поканата:
1.Удостоверение за липса на задължения по Закона за местните данъци и такси от общината по седалището на кандидата (когато общината е различна от Столична община) - издадено не по-рано от 3 месеца преди датата на представянето му.
2.Нотариално заверено пълномощно в случаите, в които при сключване на административния договор кандидатът се представлява от лице, различно от законните му представители. Упълномощеното за подписване на договора лице следва да представи и Декларация за нередности.
3.Декларация за минимални помощи (по образец Приложение II към условията за изпълнение) - актуална декларация към момента на подписване на договор. Моля представете декларация от всяко едно от лицата, овластени да представляват кандидата. Моля, обърнете внимание, че Декларация за минимални помощи (Приложение П) е изменена през февруари 2024 във връзка с влизане в сила на Регламент (ЕС) 2023/2831 на Комисията относно прилагането на членове 107 и 108 от Договора за функционирането на Европейския съюз към помощта de minimis. Следва да попълните и изпратите новия образец на декларацията. В декларацията трябва да се съдържат данни за получените минимални помощи за период от 3 предходни години от дата до дата.
4.Формуляр за финансова идентификация (по образец. Приложение IV към условията за изпълнение). Моля уверете се, че сте поставили дата в полето „Дата и подпис на титуляра на сметката“.
5.Декларация за нередности (по образец, Приложение VI към условията за изпълнение). Моля представете декларация от всяко едно от лицата, овластени да представляват кандидата. Декларация следва да се представи и от упълномощеното за подписване на административния договор лице.
6.Декларация във връзка с Регламент (ЕС) № 833/2014 на Съвета от 31 юли 2014 г. относно ограничителни мерки с оглед на действията на [държава], дестабилизиращи положението в [държава], изменен с Регламент (ЕС) № 2022/576 на Съвета от 8 април 2022 г. - по образец, приложен към настоящата комуникация.
7.Декларация относно данни за действителни собственици на предприятието-бенефициент (Директива (ЕС) 2015/849, чл. 3, т. 6) - по образец, приложен към настоящата комуникация.
8.Заявление за профил за достъп на ръководител на бенефициента до ИСУН 2020 (по образец, приложен към условията за изпълнение)
и/или
Заявление за профил за достъп на упълномощени от бенефициента лица до ИСУН 2020 - подписано от лицето/ата, вписани като представляващи предприятието в търговския регистър или определени като такива в учредителен акт, когато тези обстоятелства не подлежат на вписване (по образец, приложен към условията за изпълнение).
9.За изготвяне на договора, моля да уточните предпочитаното от Вас начало за изпълнение на проекта, съгласно възможностите, посочени в чл. 2.3 на образеца на договор (административен договор), публикуван на интернет страницата на УО, а именно:
от датата на сключването на настоящия договор
или
от .......... (посочва се конкретна дата, избрана от бенефициента).
В поканата е посочено, че в съответствие с разпоредбите на чл. 38 от ЗУСЕФСУ ръководителят на УО на ПРЧР ще издаде решение, с което отказва предоставянето на безвъзмездна финансова помощ, в случай че кандидата не представи посочените по-горе документи в определения 30-дневен срок - срокът е преклузивен или се установи, че не отговаря на изискванията за бенефициент.
На 26.08.2024 г. от „Перфект-2“ ЕООД са представени следните документи: 1.Декларация Относно предоставяне на данни за действителни собственици на предприятието-кандидат във връзка с чл. 3, т. 6 от Директива (ЕС) 2015/849 на Европейския Парламент и на Съвета за предотвратяване използването на финансовата система за целите на изпирането на пари и финансирането на тероризма и чл. 72 параграф 15 буква д) от Регламент (ЕС) 2021/1060 на Европейския Парламент и на Съвета; 2. Декларация Относно Регламент (ЕС) № 833/2014 на Съвета от 31 юли 2014 г. относно ограничителни мерки с оглед на действията на [държава], дестабилизиращи положението в [държава], изменен с Регламент (ЕС) № 2022/576 на Съвета от 8 април 2022 г.; 3. декларация1 за нередности; 4. Декларация за минимални2 и държавни помощи; 5. Финансова идентификация; 6. Заявление за профил за достъп на законния представител на бенефициента до исун 2020;
На 27.08.2023 г., чрез ИСУН, до „Перфект-2“ ЕООД е изпратено писмо с искане на допълнителни документи за подготовка на договор по процедура BG05SFPR002-1.012 „Устойчива заетост за хора в неравностойно положение". В писмото е посочено следното:
1. Представената Декларация за минимални помощи не е по актуалния образец. Кандидатът следва да представи Приложение II - Декларация за минимални помощи, попълнена по актуалния образец, публикуван с изменените Условия за кандидатстване по процедурата от м. февруари 2024г. и подписана от законния представител на кандидата с КЕП.
2.Удостоверение за липса на задължения по Закона за местните данъци и такси от общината по седалището на кандидата (когато общината е различна от Столична община) - издадено не по-рано от 3 месеца преди датата на представянето му.
3. Искане да уточни предпочитаното начало за изпълнение на проекта, съгласно възможностите, посочени в чл. 2.3 на образеца на договор (административен договор), публикуван на интернет страницата на УО, а именно:
от датата на сключването на настоящия договор
или
от..............(посочва се конкретна дата, избрана от бенефициента).
В съответствие с разпоредбите на чл. 38 от ЗУСЕФСУ е указано, че ръководителят на УО на ПРЧР ще издаде решение, с което отказва предоставянето на безвъзмездна финансова помощ, в случай че „Перфект-2“ ЕООД не представи посочените по-горе документи в определения преклузивен срок - 28.08.2024 г. или се установи, че не отговаря на изискванията за бенефициент.
От „Перфект-2“ ЕООД, на 28.08.2024 г., са представени следните допълнително изискани документи: 1. Декларация за минимални помощи; 2. Екранна снимка от [интернет адрес] – Информация за задължения и начини на плащане. Съгласно наличния текст на „Задължения за плащане“, е отразено, че няма налични задължения. Също така е изписано: „Към момента в системата няма регистрирани Ваши задължения, очакващи плащане“. Относно „Последни движения“ е отразено: „В системата няма регистрирани Ваши задължения, платени чрез Средата за електронни плащания.“3. Уточнено е началото на изпълнение на договора – 15 октомври 2024 година.
Административната процедура е завършила с издаване на оспореното Решение № РД-21-248/ 02.09.2024 г. на А. Н. – заместник главен директор ГД ЕФМПП и РУО на ПРЧР. С него, на основание чл. 38, т. 3, предл. второ от ЗУСЕФСУ и заповед № РД-03-31/15.09.2022 г. на министъра на труда и социалната политика, във връзка с одобрен оценителен доклад от 15.07.2024 г. по процедура BG05SFPR002-1.012 „Устойчива заетост за хора в неравностойно положение“ Програма „Развитие на човешките ресурси“ 2021-2027 и изпратена покана по реда на чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕФСУ е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ за проектно предложение с регистрационен номер от ИСУН [регистрационен номер], подадено от кандидата „Перфект-2“ ЕООД (ЕИК: ***) в рамките на процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор BG05SFPR002-1.012 „Устойчива заетост за хора в неравностойно положение“. От мотивите на обжалвания административен акт се установява, че съгласно т. 25.7. от Условията за кандидатстване по процедурата, кандидатите, чиито проектни предложения са предложени за финансиране, се поканват да представят в 30-дневен срок доказателства, че отговарят на изискванията за бенефициент, като представят необходимите документи, както следва:
1. Удостоверение, потвърждаващо че кандидатът не е обявен в несъстоятелност и не е в производство по несъстоятелност, издадено от съответния съд не по-рано от 3 месеца преди датата на предоставянето. В случай че кандидатът е регистриран по Закона за Търговски регистър и регистър на юридическите лица с нестопанска цел, се извършва служебна проверка
2. Удостоверение, потвърждаващо че кандидатът не е обявен в процедура по ликвидация, издадено от съответния съд не по-рано от 3 месеца преди датата на предоставянето му. В случай, че кандидатът е регистриран по Закона за Търговския регистър и регистър на юридическите лица с нестопанска цел, се извършва служебна проверка /\
3. Удостоверение за липса на задължения от общината по седалището на кандидата (когато общината е различна от Столична община) - издадено не по-рано от 3 месеца преди датата на представянето му . •
4. Нотариално заверено пълномощно в случаите, в които при сключване на административния договор кандидатът се представлява от лице, различно от законните му представители
5. Декларация за минимални помощи (по образец Приложение II) - актуална декларация към момента на подписване на договор
6. Формуляр за финансова идентификация - (по образец, приложен към условията за изпълнение)
7. Декларация относно произхода на финансовия принос на проекта - (по образец приложен към условията за изпълнение), приложима ако има съфинансиране от страна на кандидата
8. Декларация за нередности (по образец, приложен към условията за изпълнение)
9. Заявление за профил за достъп на ръководител на бенефициента до ИСУН 2020 (по образец, приложен към условията за изпълнение) и/или Заявление за профил за достъп на упълномощени от бенефициента лица до ИСУН 2020 - подписано от лицето/ата, вписани като представляващи предприятието в търговския регистър или определени като такива в учредителен акт, когато тези обстоятелства не подлежат на вписване (по образец, приложен към условията за изпълнение).
В решението е посочено, че нa 29.07.2024 г., посредством кореспонденция в ИСУН, и на основание чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕФСУ, УО на ПРЧР е отправил покана към кандидата „Перфект“-2 ЕООД (ЕИК: ***) за представяне в 30-дневен срок на доказателства, че отговаря на изискванията за бенефициент, включително на условията, посочени в Условията за кандидатстване по процедура BG05SFPR002-1.012 „Устойчива заетост за хора в неравностойно положение“.
Един от изискуемите документи, посочен като т. 1 в поканата е: Удостоверение за липса на задължения по Закона за местните данъци и такси от общината по седалището на кандидата- издадено не по-рано от 3 месеца преди датата на представянето му.
В рамките на 30-дневния срок, изтекъл на 28.08.2024 г., кандидатът не е представил удостоверение за липса на задължения по Закона за местните данъци и такси от общината по седалището на кандидата, а именно - [община]. Вместо исканото удостоверение, кандидатът представя принтскрийн от портала за електронни услуги на Министерство на електронното управление (МЕУ), от който не става ясно за кого се отнася информацията. Освен посоченото, органите по приходите в местните администрации нямат задължение да публикуват такава информация в портала за електронни услуги на МЕУ. Съгласно разпоредбата на чл. 87, ал. 12, т. 1 от ДОПК, редът за изискване и предоставяне на информацията от данъчно-осигурителната сметка на даден субект се определя от кмета на общината - за информацията, обменяна от общините. Този ред за изискване и предоставяне на информация не се определя от министъра на електронното управление и съответно информацията не се администрира в цитирания портал:
Непредставянето на удостоверение за липса на задължения по Закона за местните данъци и такси от общината по седалището на кандидата прави невъзможна проверката относно съответствието на кандидата с изискванията на чл. 25, ал. 2 от ЗУСЕФСУ.
Въпреки предоставената му възможност, кандидатът не е представил в определения от закона срок доказателства за обстоятелството, че отговаря на изискванията за бенефициент.
При така установената фактическа обстановка съдът приема, че жалбата е неоснователна.
Жалбата е подадена в 14-дневния срок по чл.149, ал.1 от АПК, във вр. с чл.73, ал.4 от ЗУСЕФСУ, от лице, засегнато от оспорения АА. Оспореното решение е изпратено в ИСУН на 02.09.2024 г., а жалбата е подадена на 16.09.2024 г., видно от клеймо върху пощенския плик, с който е изпратена.
Със Закон за изменение и допълнение (ЗИД) на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) (ДВ, бр. 51 от 2022 г., в сила от 01.07.2022 г.) заглавието на нормативния акт е изменено на Закон за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ). В § 70 от ПЗР на ЗИД на ЗУСЕСИФ е посочено, че до приключването на програмите за програмен период 2014-2020 г., съфинансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЕСИФ), разпоредбите на ЗУСЕСИФ, отменени или изменени с този закон, запазват своето действие по отношение на управлението на средствата от ЕСИФ, както и по отношение на изпълнението и контрола на тези програми. В срок до 6 месеца от влизането в сила на този закон Министерският съвет и министърът на финансите следва да приемат или приведат в съответствие с него нормативните актове по прилагането на ЗУСЕСИФ, като приетите от Министерския съвет и министъра на финансите нормативни актове до влизането в сила на този закон запазват своето действие по отношение на програмния период 2014-2020 г. и същите ще се прилагат до приемането на актовете за програмен период 2021-2027 г., доколкото не противоречат на този закон (арг. от § 71 от ЗИД на ЗУСЕСИФ, ДВ, бр. 51 от 2022 г.).
За настоящото съдебно производство, доколкото същото е с предмет административен акт, издаден по повод управлението на средствата по програма от програмен период 2021-2027 г., се прилагат понастоящем действащите разпоредби на закона и относимите към него подзаконови нормативни актове.
Оспореното решение, издадено на основание чл. 38, т. 3 от ЗУСЕФСУ, е постановено от компетентен орган.
В чл. 9, ал. 5 от ЗУСЕФСУ е предвидено, че ръководител на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият орган, или оправомощено от него лице. В ал. 2 на същата разпоредба е предвидено, че управляващите органи се създават като звено в администрация по реда на Закона за администрацията или Закона за местното самоуправление и местната администрация, или като отделна администрация. Доколкото това е приложимо съгласно правото на Европейския съюз, функциите на такъв орган може да се предоставят за изпълнение и от друг орган или организация.
Съгласно чл. 29, ал. 1, т. 1 от Устройствения правилник на Министерството на труда и социалната политика (МТСП), Главна дирекция "Европейски фондове, международни програми и проекти" изпълнява функциите на Управляващ орган на Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" и Програма "Развитие на човешките ресурси" и отговаря за управлението и изпълнението им в съответствие с принципа за правилно финансово управление. Следователно, на основание чл. 9, ал. 5 ЗУСЕФСУ министърът на труда и социалната политика, като ръководител на министерството, на основание чл. 25, ал. 1 от Закона за администрацията е ръководител на УО, одобрил проекта и той е компетентният орган, който би следвало да е автор на административния акт, с който се отказа сключване на административен договор. Нормата на чл. 9, ал. 5, предл. последно от ЗУСЕФСУ дава възможност министърът да делегира своите правомощия на друго лице. Това е направено, съобразно приобщената Заповед № РД-03-31/15.09.2022 г. на Министъра на труда и социалната политика, с която министърът е определил Ц. С. – Главен директор на ГДЕФМПП за ръководител на УО на ПРР 2021-2027. С т.2. от тази Заповед министърът на труда и социалната политика е определил А. Н. М. - заместник главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове, международни програми и проекти” или Н. И. А. - заместник главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове, международни програми и проекти” да изпълняват дейността по т. 1 в отсъствието на Ц. И. С. - главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове, международни програми и проекти". Със Заповед на главния секретар на МТСП на Ц. И. С. е разрешено да ползва платен годишен отпуск от 4 дни за 2023г., считано от 02.09.2024г. до 05.09.2024г. вкл. Разпоредено е да бъде заместван от А. Н. М. на длъжност Заместник главен директор.
От изложеното следва, че оспореното решение е издадено при условията на заместване. Тъй като в утвърдените Условия за кандидатстване е предвидено процедурата да се проведе изцяло в електронна среда чрез системата ИСУН решението е издадено като електронен документ, който е подписан с валиден КЕП от посоченото като издател лице – А. Н., заместващо титуляра. При формиране на този извод съдът възприема изцяло заключението по допълнителната съдебно-компютърна експертиза, като изготвено след надлежно извършени проверки, даващи възможност да се установи с достоверност наличието на КЕП на издателя на оспорения документ. Съдът не кредитира заключението по първоначалната съдебно-компютърна експертиза, защото е изготвено при проверка за валидността на КЕП на издателя на АА, която е извършена чрез профила в ИСУН на управителя на „Перфект-2“ ЕООД.
Като фактическо основание за издаване на акта е посочено констатираното конкретно обстоятелство, възприето като основание за отказ от сключване на административен договор, а именно непредставяне от кандидата на удостоверение за липса на задължения по Закона за местните данъци и такси от общината по седалището на кандидата, а именно - [община].
Правното основание, на което е издадено обжалваното решение за отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, е чл. 38, т. 3 от ЗУСЕФСУ, според който в 14-дневен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от изтичането на срока по чл. 36, ал. 2 ръководителят на управляващия орган издава мотивирано решение, с което отказва предоставянето на безвъзмездна финансова помощ на кандидат, който не отговаря на изискванията за бенефициент или не е представил в срок доказателства за това.
Спазени са административнопроизводствените правила, разписани в закона и в Условията за кандидатстване. Съгласно разпоредбите на чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕФСУ и т. 25.7 от Условията за кандидатстване, кандидатите, чиито проектни предложения са предложени за финансиране, се поканват да представят в 30-дневен срок доказателства, че отговарят на изискванията за бенефициент, като представят необходимите документи. В същата точка от Условията за кандидатстване, раздел I е указано, че кандидатът трябва да представи следните документи: т.3. Удостоверение за липса на задължения по Закона за местните данъци и такси от общината по седалището на кандидата (когато общината е различна от Столична община), издадено не по-рано от 3 месеца преди датата на представянето му.
От административната преписка се установи, че на 29.07.2024 г., на жалбоподателя е изпратена покана за представяне на конкретни документи за сключване на административен договор по процедура BG05SFPR002-1.012 „Устойчива заетост за хора в неравностойно положение“, сред които и необходимото Удостоверение за липса на задължения по ЗМДТ. Такова удостоверение не е било представено. След повторно изискване, на 27.08.2023 г., на същото удостоверение, е представена екранна снимка от портала за електронни услуги на Министерство на електронното управление (МЕУ). Както е посочено в оспореното решение, от тази снимка не става ясно за кой субект се отнася. На следващо място, не може да се установи и коя е датата, на която е направена тази екранна снимка, както и вида на задълженията.
В одобрените Условия за кандидатстване по процедурата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ е указано, че преди сключване на договор, всеки одобрен кандидат следва да представи удостоверение за наличие/липса на задължения по ЗМДТ от общината по седалището на кандидата. Този документ е в съответствие с чл. 7, ал. 7. т. 2, б. „а“ от Постановление № 23 на МС от 13.02.2023 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от Европейските фондове при споделено управление за програмен период 2021 - 2027 г. (Обн., ДВ, бр. 16 от 17.02.2023 г., в сила от 17.02.2023 г.). Такъв документ е удостоверението по чл. 87, ал. 6 от ДОПК. Това е нормативно установеният официален документ, който чл. 7, ал. 7, т. 2. б. „а“ от Постановление на МС № 23 от 2023 г. изисква и който е указан в Условията за кандидатстване, и в писмото до кандидата, изпратено в производството по сключване на договор. Доколкото този официален документ е нормативно установен и изрично посочен както в Условията за кандидатстване, така и в писмото до кандидата в производството по сключване на административния договор, неоснователно е оплакването, че УО не бил посочил изрично какъв следва да е документът, е който се установява липсата на задължения за местни данъци такси.
С оглед проверката дали даден кандидат отговаря на изискванията за бенефициент и конкретно по отношение на наличието на публични държавни или общински вземания, следва да се отбележи, че дори и да са налице публични задължения, УО може да прецени, че даден кандидат отговаря на изискванията по чл. 54 от ЗОП, ако за този кандидат може да се установи, че е изпълнил мерките за доказване на надеждност по чл. 56 от ЗОП. Това е така, тъй като в чл. 25, ал. 2 от ЗУСЕФСУ изрично е указано, че безвъзмездна финансова помощ не може ла се предостави на кандидати, за които са налице обстоятелства за отстраняване от участие в процедура за възлагане на обществена поръчка съгласно ЗОП. В чл. 56 от ЗОП се съдържат правила, които обуславят допустимост на участниците, дори и когато за тях е налице някое от обстоятелствата но чл. 54 от ЗОП. Именно с тази цел УО е длъжен да изследва не само дали е налице някое от обстоятелствата, водещи до отстраняване по ЗОП, но също така дали и по отношение на такова обстоятелство кандидатът не е предприел някоя от предвидените мерки за надеждност, което би довело до неговото съответствие с изискванията на ЗОП, съответно с изискванията на чл. 25, ал. 2 от ЗУСЕСИФ.
За да може да осъществи такава проверка УО следва да получи в цялост информацията от данъчно-осигурителната сметка на лицето. С оглед наличието на данъчна тайна, тази информация е невъзможно да бъде предоставена в цялост на УО. Съгласно чл. 87, ал. 11 от ДОПК за целите на комплексното административно обслужване компетентните органи и други правоимащи лица изискват и получават служебно по електронен път от Националната агенция за приходите, Агенция "Митници” и общините информация за наличие или липса на задължения на лицата с изключение на задължения по невлезли в сила актове, както и разсрочени, отсрочени или обезпечени задължения. Видно от цитираната разпоредба, информацията, която съответната община би предоставила по този ред не съдържа цялата необходима информация, за да се прецени дали в хипотеза на наличие на задължения са спазени мерките за надеждност. УО не би могъл да получи информация за разсрочени, отсрочени или обезпечени задължения. По този ред не се представя и информация за размера на задълженията, ако има такива, за да може да се прецени дали те попадат в изключението на чл. 54, ал. 5 от ЗОП. В тази връзка, единственият субект, който може да представи пълна информация е самият кандидат и именно по тази причина е поставено изискването той да представи удостоверение от общината по неговото седалище, каквото не е представено.
Поради изложеното, решението е постановено от компетентен орган, в предписаната от закона форма, съобразено е с административнопроизводствените правила, с материалния закон и неговата цел, и жалбата срещу него следва да се отхвърли.
При този изход на спора в полза на Министерството на труда и социалната политика следва да се присъдят деловодни разноски в размер на 500 лв., представляващи заплатено възнаграждение за ВЛ по приетата допълнителна съдебно-компютърна експертиза.
Ето защо и на основание чл.172, ал.2, предл.5-то от АПК, АС – Кърджали
Р Е Ш И:
Отхвърля жалбата на „Перфект-2“ ЕООД с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: [населено място], [жк], [адрес], ***, срещу Решение №РД-248/ 02.09.2024 г. на ръководител на управляващия орган на Програма „Развитие на човешките ресурси“ 2021-2027.
Осъжда „Перфект-2“ ЕООД с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: [населено място], [жк], [адрес], *** да заплати на Министерството на труда и социалната политика деловодин разноски в размер на 500 лв. (петстотин лева).
Решението може да се обжалва с касационна жалба, чрез АС – Кърджали, пред ВАС в 14-днвен срок от съобщаването му.
Препис от решението да се изпрати на страните на основание чл.138, ал.3 от АПК.
Съдия: | |