Решение по дело №225/2025 на Районен съд - Ямбол

Номер на акта: 84
Дата: 12 юни 2025 г. (в сила от 12 юни 2025 г.)
Съдия: Светлана Димитрова Митрушева Атанасова
Дело: 20252330200225
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 март 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 84
гр. Ямбол, 12.06.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЯМБОЛ, II СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и осми април през две хиляди двадесет и пета година в следния
състав:
Председател:Светлана Д. Митрушева

Атанасова
при участието на секретаря Г.Б.М.
като разгледа докладваното от Светлана Д. Митрушева Атанасова
Административно наказателно дело № 20252330200225 по описа за 2025
година
Производството по делото е образувано по жалба на Община Тунджа срещу
Наказателно постановление № НЯСС-18/10.02.2025г. на Председателя на ДАМТН гр.София,
с което, на осн. чл. 201 ал.12 и чл. 200 ал.1 т.39 ЗВ на жалбоподателя е наложена
имуществена санкция в размер на 2000лв. за две нарушения на чл. 190а ал.2 вр. ал.1 т.3 от
ЗВ. В жалбата се излагат съображения за процесуална и материална незаконосъобразност на
атакуваното наказателно постановление. Иска се отмяната му.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не изпраща представител и не
взема становище по основателността на жалбата.
Въззиваемата страна Председателя на ДАМТН София чрез процесуалния си
представител изпраща писмено становище по делото с което оспорва жалбата. Счита
атакуваното с нея наказателно постановление за правилно и законосъобразно и моли за
оставането му в сила. Иска се присъждане на разноски.
Съдът, след като обсъди по отделно и в тяхната съвкупност събраните и проверени в
хода на съдебното следствие доказателства по делото приема за установена следната
фактическа обстановка:
Страните по делото не спорят, че язовир с идентификатор 18259.35.59 (стар № 000089),
находящ се в землището на с.Гълъбинци, съгласно Акт за публична общинска собственост
№ 5244/27.03.2018г е собственост на Община Тунджа.
На 27.11.2023г била извършена проверка на процесния язовир от служители на Главна
1
дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“. В констативен протокол №
09-01-196/29.11.23г. на собственика на язовира били дадени следните предписания: 1. Да се
премахнат издънките от въздушния откос - със срок на изпълнение 30.06.2024г и 2.Да се
премахнат единичните дървета от бързотока- със срок на изпълнение 30.06.2024г.
На 19.08.2024г била извършено последваща проверка на язовира при която било
установено, че въздушния откос не е почистен от издънките. Издънките са прораснали в
гъста храстовидна и дървесна растителност по цялата дължина на въздушния откос, което
прави невъзможен достъпа до него за оглед и обход. Установено е също наличие на
единични дървета в бързотока, а така също и паднало изгнило дърво, което затруднява и
ограничава проводимостта му.И по въздушния откос и в бързотока не са установени следи
от почистване. За установеното по време на последващата проверка е съставен Констативен
протокол № 09-01-148/19.08.24
На 26.09.2024г в присъствието на упълномощен представител на Община Тунджа на
жалбоподателя е съставен АУАН № 09-013/26.09.2024г за две нарушения на чл. 190а ал.2 вр.
ал.1 т.3 от ЗВ. Актът е подписан от упълномощения представител на нарушителя, който е
вписал, че ще представи писмени възражения в законоустановения срок
Въз основа на така съставения АУАН било издадено Наказателно постановление №
НЯСС-18/10.02.2025г. на Председателя на ДАМТН гр.София, с което, на осн. чл. 201 ал.12 и
чл. 200 ал.1 т.39 ЗВ на жалбоподателя била наложена имуществена санкция в размер на
2000лв. за две нарушения на чл. 190а ал.2 вр. ал.1 т.3 от ЗВ.
Наказателното постановление било връчено на представител на жалбоподателя на
7.03.2025г.
Въз основа на така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни
изводи:
Жалбата е процесуално допустима като подадена от надлежно легитимирано лице в
преклузивния срок по чл. 59 ал.2 ЗАНН при наличие на правен интерес от обжалването.
Разгледана по същество се преценя като неоснователна, поради следните съображения:
Като неоснователно се преценя и възражението за съставяне на акта извън сроковете
по чл. 34 ал.1 ЗАНН. В конкретния случай вмененото административно нарушение се
изразява в неизпълнение на предписание и се осъществява чрез бездействие.
Осъществяването на изпълнителното деяние започва с изтичане на срока за изпълнение на
предписанието – 30.06.2024г. и продължава непрекъснато и трайно във времето в
конкретния случай до извършване на последващата проверка на 19.08.2024г . Ето защо от
тази дата – 19.08.2024 – датата на откриване на нарушението ( към която дата
осъществяването на административното нарушение е продължавало) започва да тече срока
по чл. 34 ал.1 ЗАНН , който срок не е изтекъл към датата на съставяне на АУАН.
След извършената цялостна служебна проверка на акта за установяване на
административно нарушение и наказателното постановление не се установиха допуснати
нарушения на процесуалния закон, които да водят до тяхната отмяна.
2
От събраните по делото доказателства по безспорен начин се установява, че на
жалбоподателя са били издадени задължителни предписания, обективирани в протокол №
09-01-196/29.11.23г. Последните са издадени от компетентен орган, в предвидената в закона
форма и са били връчени на представител на жалбоподателя. Доколко дадените
предписания са законосъобразни не е предмет на разглеждане в настоящото производство,
тъй като последните не са били оспорени от жалбоподателя по предвидения ред и като
такива са придобили задължителен характер за него. От материалите по делото се
установява, че предписанията са останали неизпълнени от страна на Община Тунджа, факт
който не се оспорва от страните по делото. По този начин е осъществен състава на две
нарушения по чл. 190а ал.2 вр. ал.1 т.3 ЗВ и е осъществен административнонаказателния
състав на чл. 200 ал.1 т.39 от ЗВ , в каквато насока жалбоподателят е санкциониран.
Наложените наказания са определени в минималния, предвиден в текста на закона размер,
поради което и на осн. чл. 27 от ЗАНН не могат да бъдат намалявани.
Съдът намира, че в случая не следва да намери приложение разпоредбата на чл. 28 от
ЗАНН. При определяне на маловажните случаи при административните нарушения следва
да се съобразяват разпоредбите на чл. 11 от ЗАНН и чл. 93, т. 9 от НК. Действително по
делото не се установява да са настъпили някакви вредни последици за хората, околната среда
или инфраструктурата от така извършеното нарушение, но това само по себе си не води
автоматично до маловажност на нарушението, още повече че законодателят не диференцира
това дали едно неизпълнено предписание е нарушение или не според това дали е свързано с
настъпването на някакви вредни последици. За да се прецени приложението на чл. 28 от
ЗАНН, релевантни са не само липсата на вредни последици или тяхната незначителност, но
и другите обстоятелства, които могат да обосноват изводи в тази насока. В случая безспорно
обаче вредни последици, при това значителни и касаещи живота и здравето на хората, както
и за публично или частно имущество, могат да настъпят вследствие на неизпълнение на
конкретни предписания за отстраняване на пропуски. С оглед на това съдът счита, че
случаят не е маловажен и жалбоподателят следва да понесе следващата се административно
наказателна отговорност за така извършеното нарушение.
С оглед на изложеното и на основание чл.63д, ал.3 от ЗАНН вр. чл.143, ал.3 от
АПК вр. чл.63д, ал.5 от ЗАНН, искането на представителя на въззиваемата страна за
присъждане на юрисконсулскто възнаграждение. се явява основателно и следва да се уважи
в размер на 80лв.
Водим от изложеното, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № НЯСС-18/10.02.2025г. на
Председателя на ДАМТН гр.София, с което, на осн. чл. 201 ал.12 и чл. 200 ал.1 т.39 ЗВ на
Община Тенджа е наложена имуществена санкция в размер на 2000лв. за две нарушения на
чл. 190а ал.2 вр. ал.1 т.3 от ЗВ
3
ОСЪЖДА Община Тунджа Ямбол ЕИК********* да заплати на ДАМТН
София юрисконсултско възнаграждение в размер на 80лв.
Решението подлежи на касационно обжалване пред АС-Ямбол в 14-дневен
срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Ямбол: _______________________
4