Решение по дело №152/2022 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 26 април 2022 г. (в сила от 26 април 2022 г.)
Съдия: Биляна Стефанова Икономова
Дело: 20227260700152
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 278

 

 от 26.04.2022 г., гр. Хасково

 

Административен съд - Хасково, в открито съдебно заседание на шести април, две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВАСИЛКА ЖЕЛЕВА

ЧЛЕНОВЕ: ЦВЕТОМИРА ДИМИТРОВА

БИЛЯНА ИКОНОМОВА

 

като разгледа АНД /К/ № 152/2022 г. по описа на Административен съд – Хасково, докладвано от съдия Икономова, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 63в от ЗАНН във връзка с чл. 208 и следващите от АПК.

          Образувано е по касационна жалба на Н.Т.К. срещу Решение № 1 от 07.01.2022 г. по АНД № 70/2021 г. по описа на Районен съд – Ивайловград. С решението е потвърдено наказателно постановление /НП/ № 21-0276-000134/02.08.2021 г. на Началник Група към Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи /ОДМВР/ - Хасково, Районно управление - Ивайловград, с което на касатора са наложени следните административни наказания: „глоба“ в размер на 2 000 /две хиляди/ лева и лишаване от право да управлява моторно превозно средство /МПС/ за срок от 24 /двадесет и четири/ месеца на основание чл. 174, ал. 3, предл. Второ във връзка с чл. 174, ал. 3 от ЗДвП.

          В жалбата са изложени съображения за отмяна на постановеното съдебно решение и потвърденото с него НП. Твърди се, че са допуснати съществени процесуални нарушения, ограничаващи правото на защита на административнонаказаното лице. Не била спазена разпоредбата на чл. 57, ал. 1, т. 6 ЗАНН, доколкото се сочи нарушение на чл. 174, ал. 3 ЗДвП, но е наложено наказание съгласно чл. 174, ал. 3, предл. Второ ЗДвП. Не се оспорва, че касаторът е бил задържан и конвоиран до сградата на РУ - Ивайловград, както и, че е заявил желание за допълнително лабораторно изследване чрез биологична проба. Същият бил възпрепятстван да изпълни предписанието на талона за изследване, тъй като е освободен около десет часа след изтичане срока за изследването – 120 минути. Акцентира се върху обстоятелството, че издаденият талон за изследване не е по образец на действащата към датата на нарушението Наредба № 1 от 19 юли 2017 г. за реда за установяване концентрацията на алкохол в кръвта и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози /Наредбата/. Отделно, РС - Ивайловград неправилно бил приел, че отказът за даване на проби за изследване може да бъде обективиран по друг начин, различен от императивно указания в Наредбата. При напълно неизяснена фактическа обстановка не можело да се обоснове извод относно субективното отношение на К. за възможността доброволно да се яви и да й бъдат взети проби за изследване или до откаже тяхното вземане и извършване на лабораторно изследване. Когато се установи, че административното нарушение не е извършено или че наказаното лице не е автор на същото, то НП се счита за незаконосъобразно, издадено в противоречие с материалния закон. Моли решението и потвърденото с него НП да бъдат отменени. Претендира направените пред двете съдебни инстанции разноски, представляващи адвокатско възнаграждение.

          В съдебно заседание касаторът - Н.Т.К., не се явява и не се представлява. Постъпило е писмено становище, като са изложени подробно съображения за отмяна на оспорения съдебен акт и потвърденото с него НП. Претендират се разноски.

          Ответникът – Районно управление - Ивайловград, редовно призован, не се представлява. В молба от процесуалния представител на Директора на ОДМВР - Хасково е изразено становище за неоснователност на жалбата. Претендира се юрисконсултско възнаграждение.

          Представителят на Окръжна прокуратура – Хасково, изразява становище за неоснователност на жалбата.

          Административен съд - Хасково, като прецени събраните по делото доказателства и наведените касационни основания, прилагайки нормата на чл. 218 от АПК, приема следното от фактическа и правна страна:

          Касационната жалба е депозирана в законоустановения срок от активно легитимирано лице срещу акт, който подлежи на оспорване, поради което същата е процесуално допустима. Разгледана по същество, тя е неоснователна.

          Решението на Районния съд е валидно и допустимо, доколкото същото е постановено по подадена в срок жалба срещу акт, който подлежи на съдебен  контрол, като произнасянето е извършено от компетентен съд в рамките на правомощията му.

          Районният съд е установил следната фактическа обстановка: на 30.06.2021 г., около 20:55 часа, на път III-597, м. Трите чуки, до ГПУ – Ивайловград, с посока на движение гр. Ивайловград, Н.Т.К. управлявала лек автомобил „Тойота Ланд Круизер“, с рег. СА **** НС, собственост на Т.Д. К.. На водача е отправена покана за извършване на проверка с тест Дрегер Дръг чек 3000 STK 6 за установяване употребата на наркотични вещества и техните аналози, но същият отказва. Издаден е талон за медицинско изследване № 0027415, като лицето първоначално било заявило, че желае да даде кръвна проба в ЦМСП-Ивайловград, но впоследствие отказва, отразено в екземпляра на талона изследване. За извършеното нарушение на чл. 174, ал. 3 ЗДвП е съставен акт № 572406/01.07.2021 г. Въз основа акта е издадено оспореното в настоящото производство НП, като в него изрично е посочено, че наказанието по т. 1 се налага за отказ на водача да бъде тестван с техническо средство за употреба на наркотични вещества или техни аналози. Тази фактическа обстановка е установена въз основа на събрания и кредитиран от РС-Ивайловград доказателствен материал.

          Съдът констатира, че АУАН и НП са издадени от компетентни органи, чиято контролна функция е предоставена по силата на чл. 189, ал. 1 и ал. 12 от ЗДвП във връзка със Заповед № 8121з-515/14.05.2018 г. на Министъра на вътрешните работи. Спазени са сроковете по чл. 34, ал. 1 и ал. 3 от ЗАНН, както и срокът за абсолютната погасителна давност по чл. 81, ал. 3 във връзка с чл. 80, ал. 1, т. 5 от НК.

          Не са допуснати съществени процесуални нарушения и противоречие с материалния закон, основание за отмяна на съдебното решение.

          Презумптивната доказателствена сила на акта не е оборена в хода на съдебното производство /чл. 189, ал. 2 от ЗДвП/. Обективираното не се опровергава и от събрания и проверен по делото доказателствен материал. Едностранни и безпротиворечиви са изслушаните свидетелски показания, от които ведно с писмените доказателства се установява соченото за извършено нарушение, поради което изложените от РС-Ивайловград мотиви в тази посока не следва да се преповтарят. Последователността на извършените от Н.К., в качеството й на водач по смисъла на § 6, т. 25 ДР ЗДвП, действия е ясна, непротиворечива, като е посочено изрично кое от тях е съставомерно по смисъла на чл. 6 ЗАНН, така че за същото да се наложат административни наказания в предвидения от законодателя вид и размер.

          По безспорен начин са посочени елементите от обективната и субективната страна на нарушението. В АУАН и НП се съдържат задължителните реквизити по чл. 42, т. 3-т. 5 и чл. 57, ал. 1, т. 5-т. 6 от ЗАНН: описание на нарушението, датата и мястото на извършването му, обстоятелствата, при които е извършено, доказателствата, които го потвърждават, както и законните разпоредби, които са нарушени виновно. Налице е пълно съответствие между отразената в АУАН фактическа обстановка и възпроизведената въз основа на цялата административнонаказателна преписка такава в НП. Нарушението е формално, като за осъществяването му не е необходимо настъпването на определен противоправен резултат.

          Съгласно чл. 174, ал. 3 ЗДвП „водач на моторно превозно средство, трамвай или самоходна машина, който откаже да му бъде извършена проверка с техническо средство за установяване употребата на алкохол в кръвта и/или с тест за установяване употребата на наркотични вещества или техни аналози или не изпълни предписанието за изследване с доказателствен анализатор или за медицинско изследване и вземане на биологични проби за химическо лабораторно изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му, и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на употребата на наркотични вещества или техни аналози, се наказва с лишаване от право да управлява моторно превозно средство, трамвай или самоходна машина за срок от две години и глоба 2000 лв.“.

          Разпоредбата на чл. 174, ал. 3 ЗДвП разписва няколко хипотези, които обуславят налагането на предвидените с нея кумулативно административни наказания. Алтернативно са посочени съставите на различни по вид административни нарушения – 1. отказ на водача на МПС да му бъде извършена проверка с техническо средство за установяване употребата на алкохол в кръвта; 2. отказ на водача на МПС да му бъде извършена проверка с тест за установяване употребата на наркотични вещества; 3. неизпълнение от водач на МПС на предписание за изследване с доказателствен анализатор; 4. неизпълнение от водач на МПС на предписание за медицинско изследване и вземане на биологични проби за химическо лабораторно изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му; 5. неизпълнение от водач на МПС на предписание за химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на употребата на наркотични вещества или техни аналози.

          В разпоредбата на чл. 174, ал. 3 ЗДвП се формират две групи нарушения – отказ да се извърши проверка и неизпълнение на предписание /ТР № 13/20.12.2021 г. по тълк. дело № 1/2021 г., ОСС на ВАС, I и II колегия/.

          Тук е мястото да се посочи, че отказът /първата група нарушения/ да се извърши проверка по т. 1 и т. 2 може да бъде обективиран едновременно или поотделно, тъй като двете хипотези са поставени, както в условията на алтернативност, така и в условията на кумулативност. Контролните органи имат правомощията да извършат проверка на водача на МПС досежно употреба на алкохол, но и на наркотични вещества или техни аналози. Тяхна е преценката в какво се изразява проверката, т.е. те действат в условията на оперативна самостоятелност и не е необходимо присъстващите полицаи да са установили някакви външни признаци у водача, негово поведение или реакции, които да са ги довели до извода, че следва да му бъде направен и тест за наркотици /вж. чл. 5, ал. 1 от Наредбата/.

          Втората група нарушения включва неизпълнение на предписание, която група е разграничена от първата със съюза „или“, т.е. тези нарушения могат да бъдат осъществени самостоятелно, но и едновременно с първата група нарушения. Втората група нарушения – т. 3 са свързани със съюза „или“ спрямо нарушенията по т. 4 и т. 5, за което важат и твърденията по-горе, като нарушенията по т. 4 и т. 5 едно спрямо друго също могат да бъдат извършено едновременно, но и поотделно.

          Следователно, за всеки един от отказите по т. 1 и т. 2 и при неизпълнение на предписанието по т. 3, т. 4 и т. 5 може да бъде ангажирана отговорността на водача на МПС. В конкретния случай се установява безспорно, че Н.Т.К. е отказала да бъде изпробвана за употреба на наркотични вещества или техни аналози с тест Дрегер Дръг чек 3000 STK 6 /заповед № 8121з-1186/13.09.2017 г. на „За Министъра на вътрешните работи“; § 1, т. 4 ДР от Наредбата/, с което поведение е извършила нарушение по чл. 174, ал. 3, предл. Второ ЗДвП, посочено изрично в АУАН и НП. Законосъобразно и явно справедливо административнонаказващият орган е наложил кумулативно предвидените административни наказания - „глоба“ в размер на 2 000 /две хиляди/ лева и лишаване от право да управлява моторно превозно средство /МПС/ за срок от 24 /двадесет и четири/ месеца в техния абсолютен размер за деяние, което съставлява нарушение по смисъла на чл. 6 от ЗАНН, спазвайки нормите на чл. 27, ал. 2 и ал. 3 от ЗАНН, с цел да се предупреди и превъзпита нарушителя /чл. 12 от ЗАНН/, при липсата на предпоставки за освобождаване от отговорност поради маловажност на случая /чл. 3 ЗАНН, чл. 28, б. „а“ от ЗАНН – в редакцията от ДВ, бр. 105 от 19 Декември 1991 г./.

В допълнение следва да бъде посочено: съгласно чл. 174, ал. 4 ЗДвП редът, по който се установява концентрацията на алкохол в кръвта на водачите на моторни превозни средства, трамваи или самоходни машини и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози, се определя с наредба на министъра на здравеопазването, министъра на вътрешните работи и министъра на правосъдието. На това основание е издадена Наредба № 1 от 19 юли 2017 г. за реда за установяване концентрацията на алкохол в кръвта и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози. Съгласно чл. 3, ал. 2 от цитираната наредба „при съставянето на акт за установяване на административно нарушение за установена с техническо средство концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и при попълване на протокол за установяване употребата на наркотични вещества или техни аналози контролният орган попълва и талон за изследване по образец съгласно приложение № 1“. Съгласно чл. 3а от цитираната наредба „установяването на концентрацията на алкохол в кръвта се извършва с доказателствен анализатор, показващ концентрацията на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух и отчитащ съдържанието на алкохол в горните дихателни пътища (доказателствен анализатор), или с медицинско и химическо лабораторно изследване, а на употребата на наркотични вещества или техни аналози - с медицинско и химико-токсикологично лабораторно изследване, когато: 1. лицето откаже извършване на проверка с техническо средство или тест; 2. лицето не приема показанията на техническото средство или теста; 3. физическото състояние на лицето не позволява извършване на проверка с техническо средство или тест“. Така разписаните хипотези по т. 1, т. 2 и т. 3 са в условията на алтернативност.

На основание чл. 6 от Наредба № 1 от 19 юли 2017 г. е изготвен талон за медицинско изследване № 0027415/01.07.2021 г., по образец Приложение № 1 към чл. 4, ал. 3 от Наредбата, приложим на основание § 25 ПРНИД на Наредбата. В талона е посочено словом основанието по чл. 3а, т. 1 от цитираната наредба - отказ на лицето да му бъде извършена проверка с тест, поради което и същото е насочено към ЦСМП-Ивайловград за медицинско и химическо или химико-токсикологично изследване. Екземпляр от талона е връчен на лицето, удостоверено с подпис на последното. На гърба на талона е отразено, че същото това лице впоследствие отказва да даде кръвна проба – обстоятелство, удостоверено с неговия подпис. В действителност в АУАН и НП е посочено и неизпълнение на предписание за химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на употребата на наркотични вещества или техни аналози. Въпреки това за ангажиране отговорността по чл. 174, ал. 3, предл. Второ от ЗДвП на Н.Т.К. е достатъчно, че е формирала отказ да й бъде извършена проверка с тест за установяване употребата на наркотични вещества. В този смисъл и доводите й, изложени в касационната жалба, относно спазването на процедурата за попълване и съставяне на протокол и талон за изследване съгласно Наредба № 1 от 19 юли 2017 г. биха били релевантни само ако наказанията бяха ангажирани за неизпълнение на предписанието за химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на употребата на наркотични вещества или техни аналози. Отказите – да бъде извършен тест или изследване, макар и изразени заедно, се формират и обективират през определен период от време и имат самостоятелен вербален и конклудентен израз. Деецът взема отделно решение за всеки отказ и преследва различни, макар и сходни цели, доколкото доказаната употреба на наркотично вещество при доказан пряк умисъл винаги ще доведе до ангажиране на наказателната му отговорност.

Въпреки че в НП е цитирана санкционната разпоредба чл. 174, ал. 3 от ЗДвП и в частта, включваща неизпълнение на предписание от лицето, административнонаказващият орган е конкретизирал за кое поведение на К. са наложени административните наказания. Фактите, които могат да бъдат подведени под правната квалификация на чл. 174, ал. 3 от ЗДвП – неизпълнение на предписание, посочени в АУАН, НП и оспорения съдебен акт, са елемент от състава на друго по вид нарушение, макар и за него да се предвиждат на същото правно основание същите по вид и размер административни наказания като процесните. Евентуално осъществяване съставите на двете отделни нарушения предпоставя кумулативното налагане на наказанията по чл. 174, ал. 3 от ЗДвП, т.е. наложените наказания да се изтърпят поотделно за всяко едно от тези две нарушения. В случая наказващият орган не се е възползвал от това свое правомощие /чл. 18 ЗАНН/, като наказаното лице е могло да упражни адекватно правната си защита, разбирайки в какво се изразява обвинението спрямо него, вкл. и още при съставянето на АУАН по чл. 36, ал. 1 ЗАНН, поради което НП не подлежи на отмяна като незаконосъобразно издадено.      

          Доколкото направените от Районен съд - Ивайловград изводи съответстват на фактическата обстановка и не са налице основанията на чл. 63в от ЗАНН във връзка с чл. 348 от Наказателно-процесуалния кодекс, то съдът констатира, че касационната жалба следва да бъде отхвърлена като неоснователна, а постановеното съдебно решение – оставено в сила. В тази връзка искането на касатора за присъждане на разноски се оставя без уважение.

          Въпреки изхода от спора в полза на ответника не се дължи присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Постъпилото по делото становище е подписано от пълномощник на ОДМВР Хасково и неговия директор, който пълномощник няма пълномощията да представлява РУ – Ивайловград във връзка с образуваните от или срещу него дела.

          По изложените съображения и на основание чл. 63в от ЗАНН във връзка с чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд – Хасково,

 

Р Е Ш И:

 

          ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 1 от 07.01.2022 г. по АНД № 70/2021 г. по описа на Районен съд – Ивайловград.

          Решението е окончателно.

         

                                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                                                 ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                                                                                         2.