РЕШЕНИЕ №
гр.В., 12.07.2022г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Врачански районен съд, 3-ти гр.състав , в публично заседание на 11.07.2022 година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:БИЛЯНА РОСАЛИНОВА
При секретаря Стефка Радева в присъствието на прокурора :
като разгледа докладваното от СЪДИЯТА гр.дело № 1200 по описа на 2021г.
за да се произнесе взе предвид следното:
Б.В.Н. с ЕГН:********** *** е предявил при
условията на обективно съединяване искове против Областна дирекция на
Министерство на вътрешните работи/ОДМВР-В./,гр.В., улП.К.Б.представлявано от
директора Ц.Н.,с които иска да бъде осъден ответника да заплати на ищеца сумата
от 1050.12 лв. допълнително възнаграждение за положен извънреден труд за
периода 10.03.2018г.до 06.07.2020г.,така също сумата от 160.09 лв. мораторна
лихва за забавено плащане на главницата за периода 01.04.2018г. до предявяване
на иска-18.03.2021г./съгласно допуснато изменение на исковете в първото с.з./,ведно
със законната лихва върху главницата,считано от предявяване на иска до
окончателното изплащане и направените по делото разноски.
Предявените искове са с правно основание чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 179, ал. 1 от ЗМВР и чл.86 ЗЗД.
В срока по чл.131 ГПК ответника е депозирал
писмен отговор, с който оспорва исковите претенции по съображения подробно
изложени в отговора с искане за отхвърлянето им като неоснователни и недоказани
с присъждане на разноски, като се прави възражение за прекомерност на
претендираните от ищеца разноски.
Съдът с оглед събраните по делото
доказателства и като взе предвид заключението на изслушаната съдебно-счетоводна
експертиза,приема следното:
Видно от приложените по делото платежни
бележки за заплатено на ищеца трудово възнаграждение и заключението на
изслушаната съдебно-счетоводна експертиза, което се възприема от съда като
компетентно страните са в трудово-правни отношения като ищеца е работил през
исковия период при ответника на длъжност „младши
- 2 -
инспектор”, старши полицай в сектор „Охранителна полиция”-районно управление АЕЦ-Козлодуй-ОДМВР В. .
Дневното работно време е обичайното работно
време. Нощен е трудът, който се полага от 22. 00 ч. до 06. 00 ч. – съгласно чл. 140, чл. 141, ал. 2 КТ.
Положеният нощен труд се отчита и се заплаща увеличено в сравнение с дневния.
Увеличението се изразява на първо място в запазването на ставката за дневното
работно време, като изравняването се извършва със съответни коефициенти в
зависимост от начина на изчисляване и отчитане на работното време /подневно или
сумирано/ – виж чл. 9, ал. 2 НСОРЗ и на второ място – в заплащане на
допълнително трудово възнаграждение към така увеличеното възнаграждение, чийто
минимален размер е установен в чл. 8 НСОРЗ. Оправданието за това допълнително
заплащане на нощния труд е в по-големия разход на умствена и физическа енергия
от престираната работна сила от работника или служителя и необичайното за
биологичния ритъм на човека време от денонощието, през което трудът се полага
/така решение № 14 от 27.03.2012 г. на ВКС по гр. дело № 405/2011 г., IV ГО/.
Съгласно разпоредбата на чл. 176 ЗМВР,
брутното месечно трудово възнаграждение на държавните служители на МВР се
състои от основно месечно възнаграждение и допълнителни възнаграждения. В чл.
179, ал. 1 ЗМВР е предвидено, че на държавните служители се изплаща
допълнително възнаграждение за полагане на труд през нощта от 22: 00 ч. до 6:
00 ч., а в чл. 187, ал. 5, т. 2 и ал. 6 ЗМВР /приложима редакция на закона –
изм. и доп. ДВ, бр. 81 от
Нормалната продължителност на работното време
на държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна
работна седмица – чл. 187, ал. 1 ЗМВР /приложима редакция на закона – изм. и
доп. ДВ, бр. 81 от
Според чл. 187, ал. 9 ЗМВР /приложима редакция
на закона – изм. и доп. ДВ, бр. 81 от
- 3 -
работи. През процесния период е действала Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. за реда за организация и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерство на вътрешните работи, издадена от министъра на вътрешните работи, обн., ДВ, бр. 60 от 02.08.2016 г., в сила от 02.08.2016 г., отм., бр. 3 от 10.01.2020 г., в сила от 10.01.2020 г., Решение № 16766 на ВАС на РБ – бр. 4 от 14.01.2020 г. В чл. 3, ал. 3 от Наредбата е предвидено, че за държавните служители от МВР е възможно полагането на труд и през нощта между 22: 00 ч. и 06: 00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период, а в чл. 31 – че отработеното време между 22: 00 ч. и 06: 00 ч. се отчита с протокол, като са посочени лицата, които го изготвят, сроковете за това и начинът на отчитане на броя отработени часове. В посочения подзаконов нормативен акт обаче липсва правило за трансформиране на нощния труд в дневен /за разлика от чл. 31, ал. 1 от Наредба № 8121з-407 от 11.08.2014 г., отм. с Наредба № 8121з-592 от 25.05.2015 г., съгласно който при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд между 22. 00 ч. и 06. 00 ч. за отчетния период се умножава по 0. 143, като полученото число се сумира с общия брой отработени часове за отчетния период/. Това обаче не следва да се тълкува като въведена забрана или изключение от правилото, установено в КТ и издадените подзаконови нормативни актове. Посоченият пропуск в приложимата наредба е празнота в уредбата на реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсиране на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките. Да се приеме противното означава служителите на МВР да бъдат поставени в по-неблагоприятно положение от другите държавни служители – по отношение заплащането на допълнителни възнаграждения. Това тълкуване е в съответствие с основния принцип на равенство на правата на лицата, предоставящи наемен труд без оглед на спецификите на правоотношението, в рамките на което реализират правото си на труд, поради което следва да бъдат поставени при еднакви условия всички служители, полагащи труд. Поради това включеният в рамките на дежурството нощен труд на ищеца следва да бъде приравнен на дневно работно време, на която основа следва да бъде определен реално положеният от него труд за исковия период.
Съгласно
нормата на чл. 188, ал. 2 ЗМВР, държавните служители, полагащи труд за времето
между 22: 00 ч. и 06: 00 ч., се ползват със специална закрила по КТ. При
липсата на правило за отчитане на нощния труд в специалния закон – ЗМВР /до
изменението на чл. 187, ал. 4 със ЗИДЗМВР от м. юли
- 4 -
сумирано отчитане на работното време на служителите от МВР,работещи по служебно правоотношение, следва да се прилага субсидиарно правилото за трансформиране на нощните часове в дневни, установено в чл. 9, ал. 2 НСОРЗ. Да се приеме противното би означавало да се допуснат различни системи на отчитане на нощния труд от служителите в МВР и от работниците по трудово правоотношение, въпреки че те изразходват психическа и физическа енергия и извършват полезна трудова дейност в една и съща част от денонощието /работно време/ и при едни и същи вредни за здравето последици, което би довело до нарушаване на принципа за равностойно третиране, закрепен в чл. 6 от Конституцията на Република България и чл. 14 ЕКЗПЧОС /така Решение № 311 от 08.01.2019 г. на ВКС по гр. дело № 1144/2018 г., ІV ГО/. В този смисъл неоснователни се явяват възраженията на ответника за неприложимост на установения в чл. 9, ал. 2 НСОРЗ коефициент за отчитане на положения от ищеца нощен труд.
Приложението
на правилото на чл. 9, ал. 2 НСОРЗ не се изключва от обстоятелството, че
ответникът е изпълнил задължението си да заплати на ищеца допълнително
възнаграждение за нощен труд в размер на 0. 25 лв. за всеки отработен час през
нощта. Съгласно нормата на чл. 8 от НСОРЗ за всеки отработен час или за част от
него между 22: 00 ч. и 06: 00 ч. на работниците и служителите се заплаща
допълнително трудово възнаграждение за нощен труд в размер не по-малък от 0, 25
лева. Тази уредба налага извод, че двете разпоредби се прилагат едновременно,
т. е. при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в
дневни с коефицент 1. 143 и за същите тези нощни часове се заплаща допълнително
трудово възнаграждение
за нощен труд. Ето защо наведените от ответника доводи, че ако се допусне
заплащане и на възнаграждение, определено по реда на чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ, ще
се стигне до неоснователно обогатяване, тъй като на ищеца вече е заплатено
допълнително възнаграждение за положен нощен труд в размер на 0, 25 лева на
час, са неоснователни.
При сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място /чл. 9, ал. 2 НСОРЗ/. Нормалната продължителност на работното време на държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица /чл. 187, ал. 1 ЗМВР/. Следователно нормалната продължителност от 8 часа на работното време, установена при подневно отчитане на работното време на държавните служители в МВР, е първата от двете величини, необходими за изчисляване на приложимия коефициент. По отношение на втората от тези величини настоящият съдебен състав приема следното: За работещите на
- 5 -
8-, 12- или 24-часови смени в системата на МВР работното време се изчислява сумирано за тримесечен период с възможност за полагане на труд и през нощта между 22: 00 ч. и 06: 00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период /чл. 187, ал. 3, изр. 3 ЗМВР в приложимата редакция/. От тази норма е видно, че 8-часовото ограничение при полагане на нощен труд на смени се отнася за случаите на сумирано изчисляване на работното време за тримесечен период, а не за случаите на подневно отчитане на работното време, която е различна форма на отчитане на труда. През исковия период в ЗМВР липсва норма, която да установява нормалната продължителност на нощното работно време при подневно отчитане на работното време. Навеждат се доводи, че в процесния период разпоредбата на чл. 179, ал. 1 ЗМВР предвижда нормална продължителност на нощното работно време от 8 часа. Настоящият съдебен състав намира тези доводи за неоснователни, тъй като посочената норма урежда единствено правото на допълнително възнаграждение за полагане на труд през нощта, като посочва часовия диапазон, в чийто рамки положеният труд се счита за нощен. Нито в тази разпоредба, нито в разпоредбата на чл. 187 ЗМВР /в относимата към процесния период редакция/ не се урежда нормалната продължителност на работното време през нощта при подневно отчитане. Ето защо при подобна празнота в специалния закон следва да се приложи общото правило на чл. 140, ал. 1 КТ, съгласно което нормалната продължителност на работното време през нощта при 5-дневна работна седмица е до 7 часа. Следователно отношението между нормалната продължителност на дневното работно време /8 часа/ и нормалната продължителност на нощното работно време /7 часа/, установени за подневно отчитане на работното време на служителите в МВР, е 1. 143.
Съгласно чл. 143, ал. 1 КТ, извънреден е трудът, който се полага по разпореждане или със знанието и без противопоставянето на работодателя или на съответния ръководител от работника или служителя извън установеното за него работно време. Работодателят може да установява сумирано изчисляване на работното време – седмично, месечно или за друг календарен период – чл. 142 КТ. Както вече бе посочено, работното време на държавните служители в МВР, работещи на 8-, 12- или 24-часови смени, се изчислява сумирано за тримесечен период. Сумираното изчисляване на работното време е форма на отчитане на работното време, при която установената нормална продължителност на работното време се спазва средно за определен по-продължителен период от време, който в процесния случай е тримесечен. При сумираното изчисляване продължителността на работния ден не е еднаква, поради което за работодателя не съществува задължение през всеки календарен период /седмица, месец/ да осигурява отработване на пълния размер на законоустановеното работно време, което за държавните служители е 8 часа дневно
- 6 -
и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица, съгласно чл. 187, ал. 1 ЗМВР. В този случай продължителността на работното време през отделните дни може да надвишава нормалната, но работата в повече се компенсира с почивка в границите на отчетния период. Когато в края на отчитане, нормата свободно време е превишена, ще е налице извънреден труд.
Сумираното
работно време се установява в полза на работодателя за работници и служители,
които извършват работа със специфичен характер и/или организация на труда /чл.
154а КТ/, но изчисляването му се основава на продължителността, установена при
подневното отчитане на работното време / арг. чл. 142, ал. 1 КТ/ - т. 2 от
Тълкувателно решение № 8 от 14.11.2014 г. на ВКС по тълк. дело № 8/2013 г.,
ОСГК.
Съгласно чл. 9, ал. 5 от Наредбата за
трудовата книжка и трудовия стаж, трудовият стаж на работниците и служителите,
работещи при сумирано изчисляване на работното време, се определя, като
изработените часове по графика за периода на сумирането, след превръщане на
нощните часове в дневни за смените с повече от 4 нощни часа, се разделят на
установената за тях нормална продължителност на дневното работно време.
Определеният по този начин трудовия стаж не може да е по-голям от броя на
работните дни за периода на сумирането. В чл. 18, ал. 3 НСОРЗ е предвидено, че
при сумирано изчисляване на работното време броят на отработените дни се
установява, като отработените часове през месеца след превръщането на нощните
часове в дневни се разделят на дневната продължителност на работното време,
установена за работното място при подневно отчитане на работното време.
Съответно в чл. 96, ал. 1 /Нов – ДВ, бр. 41 от
Съгласно нормата на чл. 26, ал. 1 от Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 г., при сумирано отчитане на работното време общият брой на отработените часове по график се сравнява с
- 7 -
нормата работни часове за отчетния период, получена от броя
календарни работни дни за периода, умножени по цифрата осем.
Получените часове над тази норма се отчитат
като положен труд извън редовното работно време. Посочената Наредба не
предвижда превръщане на нощните часове в дневни с кофициент 1. 143 за
изчисляване на отработените дни и за отчитането и заплащането на извънредния
труд. С оглед изложените вече по-горе съображения за приложимост на установения
в чл. 9, ал. 2 НСОРЗ коефициент за отчитане на положения от ищеца нощен труд и
доколкото правилото за преизчисляване на нощните часове в дневни е в синхрон с
правилата за заплащане на труда и зачитането на трудовия стаж, настоящият
съдебен състав приема, че за процесния период нощните часове, преизчислени в
дневни с коефициент 1. 143, следва да се вземат предвид при решаването на спора дали е положен извънреден труд от
страна на ищеца.
Видно е от заключението на вещото лице по
допусната и изслушана в съдебно-счетоводна експертиза, че през процесния период
ищецът е положил извънреден труд като часовете положен нощен труд не са
преобразувани към дневен труд за всеки тримесечен период с коефицент 1.143 или
следва да бъде осъден ответника да заплати на ищеца за исковия период нетна
сума за получаване като законоустановените удръжки са приспаднати в размер на 1050.12 лв.
допълнително възнаграждение за положен извънреден труд за периода
10.03.2018г.до 06.07.2020г.,така също сумата от 160.09 лв. мораторна лихва за
забавено плащане на главницата за периода 01.04.2018г. до предявяване на
иска-18.03.2021г.,ведно със законната лихва върху главницата,считано от
предявяване на иска -18.03.2021г. до окончателното изплащане .
С оглед уважаване на исковите претенции следва да бъде осъден ответника да заплати на ищеца и деловодни разноски за настоящата инстанция за адвокатска защита в размер на 350 лв.Неоснователно е възражението на ответника за прекомерност на адвокатското възнаграждение с оглед факта, че същото е в минималния размер установен в чл.7, ал.1, т.1 във вр.с чл.7, ал.2,т.2 от Наредба №1/2004г. за Минималните размери на адвокатските възнаграждения.
Следва да бъде осъден ответника да заплати в полза на бюджета на съдебната власт по сметка на Вр.районен съд държавна такса върху присъдените суми в размер на 50.00 лв.-по присъдената главница и държавната такса върху присъдената лихва в минималния размер от 50 лв. или общо 100.00 лв. и разноски за експертиза в размер на 250 лв.
Водим от гореизложеното,съдът
- 8 -
Р Е Ш И :
ОСЪЖДА Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи/ОДМВР-В./,гр.В.,
улП.К.Б.представлявано от директора Ц.Н. да заплати на Б.В.Н. с ЕГН:********** *** сумата от 1050.12
лв./нето за изплащане законоустановените удръжки са приспаднати/ допълнително
възнаграждение за положен извънреден труд за периода 10.03.2018г.до
06.07.2020г.,така също сумата от 160.09 лв. мораторна лихва за забавено плащане
на главницата за периода 01.04.2018г. до предявяване на иска-18.03.2021г. ,ведно
със законната лихва върху главницата считано от предявяване на иска-18.03.2021г.
до окончателното изплащане и направените по делото разноски за адвокатска
защита в размер на 350 лв.
ОСЪЖДА Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи/ОДМВР-В./,гр.В., улП.К.Б.представлявано от директора Ц.Н. ДА ЗАПЛАТИ в полза на бюджета на съдебната власт по сметка на Вр.районен съд държавна такса върху присъдените суми в размер на 100.00 лв. и разноски за експертиза в размер на 250 лв.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Вр.окръжен съд в дву седмичен срок от съобщението до страните за изготвянето му.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: