№ 11510
гр. София, 16.06.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 82 СЪСТАВ, в публично заседание на
трети юни през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:АНЕТА ИЛЧ. ИЛЧЕВА
при участието на секретаря КРИСТИНА Д. НИКОЛОВА
като разгледа докладваното от АНЕТА ИЛЧ. ИЛЧЕВА Гражданско дело №
20251110123677 по описа за 2025 година
Производство е по реда на чл. 145 и сл. АПК.
Жалбоподателят А. К. С. е оспорил като незаконосъобразен Протокол-Списък по чл.
37и, ал. 8, т. 2 ЗСПЗЗ на лицата, допуснати до участие в разпределението на пасища, мери и
ливади от държавния и поземлен фонд, находящи се в землището на „Г....“ и „С.....“.
Жалбоподателят поддържа, че незаконосъобразно не е бил допуснат до разпределение,
установено в протокола на назначената комисия, доколкото отговаря на всички законови
изисквания за това.
Ответникът по жалбата кмета на С...., район „...“ счита жалбата за неоснователна.
Излага, че жалбоподателят е недобросъвестен, доколкото е обжалвал издадени срещу него
актове на С...., имащи различен предмет. Сочи, че по отношение на жалбоподателя има
издадени заповед, която последният не спазва, с оглед на което и допускането му до участие
в разпределението на пасища, мери и ливади от Държавния поземлен фонд, находящи се в
землището на „Г....“ и „С.....“, е нецелесъобразно и неправилно.
След като прецени поотделно и в съвкупност събраните по делото доказателства и
взе предвид доводите на страните, съдът констатира следното от фактическа и правна
страна:
Съдът приема, че жалбата е подадена от легитимирано лице, срещу акт, подлежащ на
съдебен контрол и в рамките на законоустановения срок за това по чл. 37и, ал. 11 ЗСПЗЗ,
поради което се явява процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е
основателна.
С оспорения по делото Протокол-Списък по чл. 37и, ал. 8, т. 2 ЗСПЗЗ на лицата,
допуснати до участие в разпределението на пасища, мери и ливади от Държавния поземлен
1
фонд, находящи се в землището на „Г....“ и „С.....“, А. К. С. не е допуснат до участие в
разпределението на пасища, мери и ливади от Държавния поземлен фонд. Мотивите на
комисията за постановения отказ са, че заявителят е недобросъвестен спрямо С...., район „...“
поради висящи съдебни дела между страните, образувани по жалби на А. К. С. срещу актове
на С..... В протокола на комисията е посочено, че заявителя отговора на законовите
изисквания.
Съгласно чл. 37м, ал. 1 ЗСПЗЗ ежегодно, в срок до 20 април, комисията по чл. 37и, ал.
7 ЗСПЗЗ извършва проверки за спазване на условията по чл. 37и, ал. 1 и 4 ЗСПЗЗ по
сключените договори за наем на пасища, мери и ливади от държавния и общинския
поземлен фонд.
Според чл. 37и, ал. 1 ЗСПЗЗ пасищата, мерите и ливадите от държавния и общинския
поземлен фонд се отдават под наем без търг на собственици или ползватели на
животновъдни обекти, които отглеждат пасищни селскостопански животни, регистрирани в
ИИС на БАБХ, нямат данъчни задължения, както и задължения към Д.....", държавния
поземлен фонд, общинския поземлен фонд и за земите по чл. 37в, ал. 3, т. 2 ЗСПЗЗ и по чл.
37ж, ал. 5 ЗСПЗЗ. Пасищата, мерите и ливадите се разпределят съобразно броя и вида на
регистрираните животни.
Съгласно чл. 37и, ал. 4 ЗСПЗЗ пасищата, мерите и ливадите се разпределят между
лицата, които имат регистрирани животновъдни обекти в съответното землище в същата или
в съседна община, независимо от областта, в която се намира, съобразно броя и вида на
регистрираните пасищни селскостопански животни, в зависимост от притежаваните или
ползвани на регистрирано правно основание пасища, мери и ливади, но не повече от 15 дка
за 1 животинска единица в имоти от първа до седма категория и/или до 30 дка за 1
животинска единица в имоти от осма до десета категория. На лицата, които отглеждат едри
и дребни преживни селскостопански животни с предназначение за производство на мляко
или месо и животни от местни (автохтонни) породи, и/или биологично сертифицирани едри
и дребни преживни селскостопански животни, се разпределят до 20 дка за 1 животинска
единица в имоти от първа до седма категория и до 40 дка за 1 животинска единица в имоти
от осма до десета категория.
Съобразно чл. 37и, ал. 5 ЗСПЗЗ лицата подават заявление до общинската служба по
земеделие по местонахождението на животновъдния обект в срок до 10 март. Заявлението е
по образец, утвърден от министъра на земеделието и храните, и се отнася за следващата
календарна година. Към заявлението лицата прилагат декларация, че не са свързани лица по
смисъла на ТЗ с лица, които не са изплатили задълженията си по чл. 34, ал. 6 ЗСПЗЗ, по чл.
37в, ал. 7 ЗСПЗЗ за земите по чл. 37в, ал. 3, т. 2 ЗСПЗЗ и по чл. 37ж, ал. 11 ЗСПЗЗ за земите
по чл. 37ж, ал. 5 ЗСПЗЗ за предходните стопански години, както и задълженията си към
държавния и общинския поземлен фонд.
Чл. 37и, ал. 7 и ал. 8 ЗСПЗЗ разпореждат, че разпределянето на пасища, мери и
ливади се извършва за всяко землище на територията на общината от комисия, която въз
основа на справката извършва проверките по чл. 37м, ал. 1 ЗСПЗЗ; съставя списък на
2
допуснатите до участие в разпределението лица, които отговарят на условията; определя
необходимата площ за допуснатите лица в списъка в срок до 20 април; разпределя
едновременно имоти или части от имоти от държавния и общинския поземлен фонд до
достигане на нормата.
Съобразно чл. 37и, ал. 10 ЗСПЗЗ комисията съставя протокол за разпределение на
имотите в срок до 20 май, който се обявява и се публикува в областната дирекция
"Земеделие", общинските служби по земеделие, общините и кметствата и на интернет
страницата на областната дирекция "Земеделие" и на общината.
Съдът констатира, че комисията е в състав от пет члена, като списъкът е подписан с
особено мнение на трима от тях. По арг. чл. 21 ГПК актовете на колективен орган се приемат
с мнозинство на гласовете на техните членове, като взетото решение отговаря на
формираната от мнозинството воля. В случая мнозинството от членовете на комисията е
подписало Протокол-Списъка при особено мнение, поради което съдът приема, че по
същество липсва валиден акт, доколкото обективираната воля не е на мнозинството от
членовете на комисията.
Поради изложеното съдът намира, че обжалваният Протокол-Списък по чл. 37и, ал. 8,
т. 2 ЗСПЗЗ е незаконосъобразен и като такъв следва да бъде отменен, като съобразно чл. 173,
ал. 2 АПК преписката следва да се изпрати на кмета на С...., район „...“ като председател на
комисията, съгласно Заповед № РД-07-3322/11.03.2025 г. на Директора на ОД „... по реда на
чл. 37и, ал. 7 ЗСПЗЗ за постановяване на акт, взет с мнозинство от членовете на комисията,
като се съобрази, че жалбоподателят отговаря на изискванията на чл. 37и, ал. 5 ЗСПЗЗ.
Воден от горното, Софийски районен съд, 82 състав
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Протокол-Списък по чл. 37и, ал. 8, т. 2 ЗСПЗЗ на лицата, допуснати до
участие в разпределението на пасища, мери и ливади от Държавния поземлен фонд,
находящи се в землището на „Г....“ и „С.....“, с който А. К. С. не е допуснат до участие в
разпределението на пасища, мери и ливади от Държавния поземлен фонд.
ИЗПРАЩА преписката на кмета на С...., район „...“ като председател на комисията,
съгласно Заповед № РД-07-3322/11.03.2025 г. на Директора на ОД „... по реда на чл. 37и, ал. 7
ЗСПЗЗ за постановяване на акт, взет с мнозинство от членовете на комисията, като се
съобрази, че А. К. С. отговаря на изискванията на чл. 37и, ал. 5 ЗСПЗЗ
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд София-град в
четиринадесетдневен срок от връчването му на страните.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
3