Номер 180805.08.2020 г.Град Варна
Окръжен съд – Варна
На 05.08.2020 година в закрито заседание в следния състав:
Председател:Даниела И. Писарова
като разгледа докладваното от Даниела И. Писарова Частно търговско дело №
20203100900987 по описа за 2020 година
Производството е с правно основание чл.390 ГПК вр.чл.364а КТК и чл.2 от
Международна Конвенция за арест на кораби от 1999г.
Постъпила е молба от ДЪРЖАВНО ПРЕДПРИЯТИЕ „ПРИСТАНИЩНА
ИНФРАСТРУКТУРА”, София, ЕИК *********, представлявано от изп.директор Ангел
Забуртов, за допускане обезпечение на бъдещи искове на молителя срещу НИКА ФОРЧЪН
ШИПИНГ С.А., рег. в Република **********рег.№*********, със седалище и адрес на
управление в гр.**********Глоубъл Плаза Тауър, Кале 50, етаж 20, ап.Д и Е, собственик на
м.к.Ника Форчън, за осъждане на ответното дружество да заплати на ищеца суми за
дължими незаплатени пристанищни такси, както следва: сумата от 2 814.44 лева, по фактура
№********** от 26.11.2018г.; сумата от 11 750.63 лева, по дебитно известие №**********
от 04.01.2019г.; сумата от 11 281.23 лева по фактура №********** от 30.01.2019г. и фактура
№********** от 18.02.2019г. за сумата от 8 339.66 лева, или общо задължение на стойност
от 34 185.96 лева, ЧРЕЗ АРЕСТ на м/к НИКА ФОРЧЪН, официален номер на
Международна морска организация IMO 8933095, плаващ под знамето на Република Палау,
1861 бр.тона, позивни Т8А2041, собственост на НИКА ФОРЧЪН ШИПИНГ С.А., рег. в
Република **********рег.№*********.
В молбата се излага, че молителят възнамерява да предяви бъдещия осъдителен иск
за заплащане дължима пристанищна такса по отношение корабособственика на м/к „Ника
Форчън" („Nika Fortune"), ИМО N 8933095, флаг Палау („Кораба") [приложение 3].
В молбата се излагат съществените за бъдещите искове обстоятелства относно
влизането на процесния кораб в Пристанище Варна –Запад първоначално на 06.12.2018г., за
който престой му е издадена фактура от 04.01.2019г. на стойност от 11 750.63 лева.
Първоначално е издадена фактура от 26.11.2018г. за 30 прогнозни часа престой на
пристанището, на стойност от 2 814.44 лева. Твърди се, че тези такси се заплащат от кораба
преди отплаването му. Същинските часове престой с точните дати се установяват след
отплаване на кораба въз основа на данните, извлечени от платформа, поддържана от
Дирекция „Ръководство на корабния трафик – Черно море” към ДП”Пристанищна
инфраструктура”. Въз основа на тези коригиращи данни се издава дебитно или кредитно
известие към издадените фактури. В тази връзка се твърди, че тъй като корабът не е
напуснал пристанището, продължили да начисляват кейови такси като са издадени
следващите фактури, съответно от 30.01.2019г. на стойност от 11 281.23 лева и от
18.02.2019г. на стойност от 8 339.66 лева, или общо вземане на стойност от 34 185.96 лева.
Твърди се, че на 04.01.2019г. Дирекцията е уведомена, от корабния агент Меритим груп
ООД, че са налице неплатени портови такси за предоставените кейови услуги от
Пристанището. На 15.02.2019г. агентът на м/к Ника Форчън, Меритим груп ООД е
уведомил ДП, че вече агентира процесния кораб поради липса на каквато и да е
комуникация с корабособственика. Считат, че следва да предявят исковете на основание
чл.103в, ал.1 от КТК и чл.20 от Тарифата за пристанищните такси, събирани от ДП
Пристанищна инфраструктура поради настъпил падеж на плащането и очевидно
неизпълнение. Твърди се уведомяване на корабособственика чрез капитана на кораба с
писмо от 08.07.2020г. Твърди се, че корабът е на кей в терминал Варна –Запад. Поддържа се
искане за обезпечаване на бъдещия иск чрез арест на кораба за претедирания мат.интерес.
Съдът прецени, че молбата е подадена до компетентния съд съобразно специалното
правило на чл.364а, ал.4, т.2 КТК за обезпечаване на бъдещ иск, независимо от цената му.
Молбата е подадена от надлежно легитимирана страна чрез пълномощник с надлежно
учредена представителна власт, видно от пълномощното към молбата. Към същата е
представено доказателство за заплатена държавна такса за производство пред съд. Молбата
е редовна като ясно сочи бъдещия иск и обезпечителната мярка по арг. и от чл.395 ГПК.
Характера на бъдещия иск е от значение и за определянето му като морски иск по смисъла
на Международната конвенция за арест на кораби.
Съдът, след преценка на твърденията на молителя съобразно представените с
молбата писмени доказателства, по вътрешно убеждение и въз основа на закона, приема
следното:
За основателността на молба за допускане на обезпечение чрез налагане „арест" на
търговски кораб, освен общите предпоставки на обезпечителното производство -
допустимост и вероятна основателност на обезпечавания иск, обезпечителна нужда и
адекватност на посочената обезпечителна мярка, съдът следи да са налице и специалните
предпоставки, предвидени в чл.364а КТК.
Съгласно разпоредбата на чл. 364а, ал. 1 КТК, търговски кораб, който се намира в
българско морско пристанище, независимо от знамето, под което плава, може да бъде
арестуван само за обезпечаване на морски иск по смисъла на чл. 1, ал. 1 от Международната
конвенция за арест на кораби. Съобразно твърденията в молбата за арест са налице
обстоятелства, които сочат на квалифициране на бъдещия иск като морски иск по смисъла
на чл.1, б.”н” от Международната Конвенция за арест на кораби, а именно за събиране на
вземане, представляващо дължими пристанищни такси /кейови услуги/.
Установява се от приложените доказателства, обстоятелството, че м/к “Ника
Форчън” е търговски кораб, собственост на ответника Ника Форчън Шипшинг СА, което
дружество е регистрирано с търговски адрес в Панама. Корабът плава под флага на
Република Палау с ИМО 8933095, регистриран в Пристанищния регистър на Малакал.
Съгласно твърденията и доказателствата е налице съвпадение между корабособственик и
корабопритежател по см. на чл.9, ал.3 КТК. Съгласно т.24 от § 1а от ДР на КТК
корабособственик е собственикът на плавателното средство, посочен като такъв в регистъра
на корабите, а чл.9, ал.3 КТК сочи, че корабопритежателят е лице, което експлоатира кораба
от свое име независимо от това, дали е собственик на кораба или го ползва на друго законно
основание.
От останалите писмени доказателства: уведомление за издаване на фактура;
фактури, изд. от ДП Пристанищна инфраструктура 4 бр.; писмо от 04.01.2019г. на корабния
агент Меритим груп ООД; ел.поща от 15.02.2019г. на същия агент; уведомление до капитана
на кораба Ника Форчън за дължимите пристанищни такси и издадените във връзка със
същите първични счетоводни документи; разпечатка относно срока на пребиваване на
кораба в Пристанище Варна-запад; оф.справка на СП Дирекция Ръководство на корабния
трафик – Черно море относно местонахождението на процесния кораб, се установяват
релевантните обстоятелства за преценка на съда допустимостта и вероятната основателност
на бъдещия иск. Установява се, че корабът е за посочения период в акваторията на
Пристанище Варна-Запад, че корабното агентство е преустановено, поради което
уведомления за задълженията са отправени до корабособственика чрез капитана на кораба.
Въз основа на изложеното съдът квалифицира бъдещия иск като такъв по чл.1, б.”н” от
МКАК, т.е. морски иск. Установена е и легитимацията на страните. Представени са
доказателства за собствеността на кораба и регистрацията му в отдел Търговско
корабоплаване на Република Палау. По повод преценка компетентността си, съдът
констатира и представено доказателство за местонахождението на кораба в акваторията на
пристанище Варна-запад.
Обезпечителната нужда за кредитор с твърдяно неудовлетворено парично вземане
се презюмира доколкото при едно бъдещо осъдително решение в полза на ищеца се
предполага, че ще бъде невъзможно или поне значително затруднено осъществяването на
правата му по това решение, ако длъжникът предприеме действия по намаляване на
имуществото си чрез разпореждане с наличните активи или напусне територията на
пристанището. Този извод съдът прави въз основа качеството на ответника на чуждестранно
лице, което не разполага с имущество в Република България, което предопределя интереса
от искането по чл.364а КТК. Предложената мярка съдът намира за подходяща с оглед
предвиденото изрично относно морските искове в чл.364а КТК.
С оглед на горното, а така също и с оглед представените с молбата достатъчно
писмени доказателства, съдът намира искането за основателно.
Поради това, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ДОПУСКА ОБЕЗПЕЧЕНИЕ в полза на ДЪРЖАВНО ПРЕДПРИЯТИЕ
„ПРИСТАНИЩНА ИНФРАСТРУКТУРА”, София, ЕИК *********, представлявано от
изп.директор Ангел Забуртов, обезпечение на бъдещи искове на молителя, които същия
възнамерява да предяви срещу НИКА ФОРЧЪН ШИПИНГ С.А., рег. в Република
**********рег.№*********, със седалище и адрес на управление в гр.**********Глоубъл
Плаза Тауър, Кале 50, етаж 20, ап.Д и Е, в качеството му на собственик на м.к.Ника Форчън,
за осъждане на ответното дружество да заплати на ищеца дължими незаплатени
пристанищни такси за времето на престой на кораба в Пристанище Варна –Запад
/06.12.2018г. – 15.02.2019г./, както следва: сумата от 2 814.44 лева, по фактура №**********
от 26.11.2018г.; сумата от 11 750.63 лева, по дебитно известие №********** от 04.01.2019г.;
сумата от 11 281.23 лева по фактура №********** от 30.01.2019г. и фактура №**********
от 18.02.2019г. за сумата от 8 339.66 лева, или общо задължение на стойност от 34 185.96
лева, ЧРЕЗ АРЕСТ на м/к НИКА ФОРЧЪН, официален номер на Международна морска
организация IMO 8933095, плаващ под знамето на Република Палау, 1861 бр.тона, позивни
Т8А2041, собственост на НИКА ФОРЧЪН ШИПИНГ С.А., рег. в Република **********рег.
№*********, до размера на обезпеченото вземане, на основание чл.364а от КТК и чл.4 от
Международната Конвенция за арест на кораби вр.чл.390 ГПК.
ДАВА ЕДНОМЕСЕЧЕН СРОК за предявяване на бъдещия иск и представяне на
доказателства за това, считано от постановяване на настоящото определение – 05.08.2020г.,
като в противен случай определението ще бъде отменено и заповедта обезсилена.
ДА СЕ ИЗДАДЕ на молителя обезпечителна заповед.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба пред Варненски
апелативен съд, съобразно правилата, установени в чл.396, ал.1 ГПК, а именно - в
едноседмичен срок от връчването на препис от настоящото определение - за молителя,
съответно в едноседмичен срок от деня, в който е връчено уведомление за извършеното
изпълнение на наложеното обезпечение от Морска администрация - за ответника.
Съдия при Окръжен съд – Варна: _______________________