Решение по дело №2639/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2233
Дата: 25 ноември 2022 г.
Съдия: Недялко Георгиев Бекиров
Дело: 20227180702639
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 октомври 2022 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 2233

 

гр. Пловдив, 25 ноември 2022 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Пловдив, VIIІ-ми състав, в открито заседание на десети ноември, две хиляди двадесет и втора година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                                      НЕДЯЛКО БЕКИРОВ,

 при секретаря Таня Костадинова, като разгледа административно дело №2639 по описа на съда за 2022г., за да се произнесе, взе предвид следното:

            Производството е по реда на чл.145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка със Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) и Наредба №5 от 27.02.2009г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания (Наредба №5/27.02.2009г.).

А.С.Б., ЕГН **********,***, представляван от адвокат А.Ч.- пълномощник, обжалва Уведомително писмо с Изх.№02-160-6500/2961#6 от 05.10.2022г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2020, издадено от заместник изпълнителен директор на Държавен фонд “Земеделие” (ДФ”З”), в частта му, с която на жалбоподателя е отказано изплащането на субсидия (наложени са намаления) в общ размер на 493,25 лв. по заявление за подпомагане с уникален идентификационен номер (УИН) ****за кампания 2020, от които 153,27 лв. по схема за единно плащане на площ (СЕПП); 168,12 лв. по схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания (ЗДП); 131,48 лв. по схема за преразпределително плащане (СПП); 40,38 лв. по схема за обвързано подпомагане за протеинови култури (СПК).

Претендира се отмяна на оспорената част от акта поради незаконосъобразност, както и присъждане на направените по делото разноски.

Ответникът- заместник изпълнителен директор на ДФ”З”, чрез юрисконсулт П.М.- пълномощник (лист 27), изразява становище за неоснователност на жалбата, претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

            Окръжна прокуратура- Пловдив- редовно уведомена за възможността да встъпи в производството, не се представлява и не изразява становище по жалбата.

По допустимостта на жалбата съдът констатира следното:

Според приетото по делото заверено копие на известие за доставяне (лист 39), екземпляр от процесното уведомително писмо (листи 6-18, 32-38) е получен от жалбоподателя на 07.10.2022г. От своя страна, жалбата (листи 2-5) постъпва в съда на 12.10.2022г. или в рамките на законоустановения срок. Освен това, жалбата е подадена и при наличието на правен интерес, поради което се явява допустима.

Разгледана по същество, жалбата е частично основателна.

Въз основа на приетите по делото доказателства, настоящият състав на съда приема за установено от фактическа страна следното:

Според разпоредбата на чл.11, ал.2, т.4 от ЗПЗП, ДФ”З” изпълнява функциите на Разплащателна агенция (РА) от датата на издаване на акта за акредитация. Според разпоредбите на чл.20а, ал.ал.1, 3, 4 от ЗПЗП, 1) изпълнителният директор на ДФ”З” е такъв (изпълнителен директор) и на РА; 3) изпълнителният директор може да делегира със заповед част от предоставените му от управителния съвет правомощия за сключване на административни договори и/или за издаване на административни актове по чл.12, ал.7 на заместник изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда; 4) изпълнителният директор може да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, както и такива, делегирани на основание чл.2д, ал.2, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ, а считано от 01.07.2022г. Закон за управление на средствата от Европейските фондове при споделено участие (ЗУСЕФСУ)) и по подадени заявки и искания за плащане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда.

Като доказателство по делото е прието заверено копие на Решение по точка 2., съгласно Протокол №197 от 19.08.2022г., на Управителния съвет (УС) на ДФ“З“ (лист 66), с което решение за изпълнителен директор на фонда е назначен Георги Щерев Тахов.

Прието е заверено копие на Заповед №03-РД/3088 от 22.08.2022г. (листи 64-65) на изпълнителния директор на ДФ“З“ (Г.Т.), с която заповед делегира редица свои правомощия на В.И.К.- заместник изпълнителен директор на ДФ“З“, издала Уведомително писмо с Изх.№02-160-6500/2961#6 от 05.10.2022г., между които и правомощието да издава и подписва всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане до кандидатите за финансово подпомагане, които са подали заявления по реда на Наредба №5/27.02.2009г. (точка I.1. от заповедта).

Така посоченото делегиране на правомощия на изпълнителния директор на ДФ“З“ на заместник изпълнителен директор на фонда настоящият състав на съда намира за надлежно направено, поради което актът, част от който се оспорва по делото, се явява издаден от компетентен за целта орган, което обстоятелство не е спорно и между страните по делото.

Жалбоподателят е земеделски стопанин по смисъла на §1, т.23 от ДР на ЗПЗП, респективно по смисъла на чл.4, §1, б.“а“ от Регламент (ЕС) №1307/2013.

Жалбоподателят е регистриран под уникален регистрационен номер (УРН) 236578 в Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК).

Подадено е общо заявление за подпомагане с Вх.№19294429 от 12.05.2020г. и УИН ****(листи 22-25, дело №966/2022г.), в което са декларирани използвани парцели през 2019г. общо 9 на брой, с обща площ от 41,96 ха.

Подадено е Заявление за подпомагане 2020 с УИН ****от 12.05.2020г. (листи 32-45, дело №966/2022г.), с което се заявява подпомагане по СЕПП; по СПП; по ЗДП; по СПК; по Схемата за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар (ПНДП); както и по мярка 12 “Натура 2000“. Заявени за подпомагане са общо 8 парцела (блокове на земеделско стопанство (БЗС)), с обща площ от 43,23 ха и култури “мека пшеница- зимна“ (код 111011), “пасища“ (код 314000), “люцерна“ (код 132021), съгласно Таблица на използваните парцели 2020 и Таблица на заявените площи по схеми и мерки 2020 (листи 36-37, дело №966/2022г.). Съответно за подпомагане по СЕПП са заявени общо 43,23 ха; за подпомагане по СПП са заявени 30,00 ха (чл.43б, ал.1 от ЗПЗП); за подпомагане по ЗДП са заявени 43,23 ха и за подпомагане по СПК са заявени 5,36 ха.

С Уведомително писмо с Изх.№02-160-6500/2961 от 10.03.2022г. (листи 17-20, дело №966/2022г.) за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2020, на заместник изпълнителен директор на ДФ”З”, на жалбоподателя Б. е отказано изплащането на субсидия (наложени са намаления) в общ размер на 493,25 лв. по заявление за подпомагане с УИН ****за кампания 2020, от които 153,27 лв. по СЕПП; 168,12 лв. по ЗДП; 131,48 лв. по СПП и 40,38 лв. по СПК.

По жалба на А.Б. против Уведомително писмо с Изх.№02-160-6500/2961 от 10.03.2022г. е образувано административно дело №966 по описа на Административен съд- Пловдив за 2022г., XXV-ти състав. С Решение №1275 от 30.06.2022г. (листи 58-61, дело №966/2022г.) Уведомително писмо с Изх.№02-160-6500/2961 от 10.03.2022г. е отменено и преписката по заявление с УИН ****за кампания 2020 на жалбоподателя се изпраща на ДФ“З“ за ново произнасяне в едномесечен срок, при спазване на изложените в съдебното решение съображения. Решение №1275 от 30.06.2022г. влиза в сила на 23.07.2022г.

По делото не са ангажирани доказателства за датата, на която преписката постъпва в ДФ“З“, след което е издадено уведомителното писмо, част от което е оспорена по делото.

При така установената фактическа обстановка, настоящият състав на съда намира производството за проведено при липсата на допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, противно на направеното в жалбата възражение в тази насока.

Според процесното писмо (лист 11, таблица 13), всички заявени за подпомагане от жалбоподателя площи са оторизирани, както следва: 43,23 ха по СЕПП, 30,00 ха по СПП, 43,23 ха по ЗДП и 5,36 ха по СПК.

Определени са суми за подпомагане, както следва: 9 185,51 лв. по СЕПП (43,23 ха * ставка 212,48 лв.ха); 5 785,04 лв. по ЗДП (43,23 ха /* ставка 133,82 лв./ха); 4 524,00 лв. по СПП (30,00 ха * ставка 150,80 лв./ха) и 1 389,42 лв. по СПК (5,36 ха * ставка 259,22 лв./ха).

Съгласно чл.43, ал.4 от ЗПЗП, Разплащателната агенция (ДФ“З“) намалява размера на плащането или отказва плащане по ал.3 съгласно критериите, установени в законодателството на Европейския съюз (ЕС).

Съгласно чл.25 “Резерв за кризи в селскостопанския сектор“ от Регламент (ЕС) №1306/2013, Създава се резерв, предназначен за предоставяне на допълнителна подкрепа за сектора в случай на значими кризисни ситуации, които засягат селскостопанското производство или дистрибуция (“резерв за кризи в селскостопанския сектор“), чрез прилагане в началото на всяка година на намаление на директните плащания с механизма за финансова дисциплина, посочен в член 26.

Съгласно чл.26 “Финансова дисциплина“ от Регламент (ЕС) №1306/2013, (§1) За да се гарантира спазването на посочените в член 16 годишни тавани по отношение на финансирането на свързани с пазара разходи и директни плащания, се определя ставка на корекция на директните плащания („ставка на корекция"), когато прогнозите за финансирането на мерките в рамките на този подтаван за дадена финансова година показват, че приложимите годишни тавани ще бъдат надвишени.

Съгласно чл.8 “Финансова дисциплина“ от Регламент (ЕС) №1307/2013, (§1) Ставката на корекцията, определена в съответствие с член 26 от Регламент (ЕС) №1306/2013, се прилага само за директни плащания, надвишаващи 2 000 EUR, които се отпускат на земеделски стопани през съответната календарна година.

А съгласно чл.1, §1 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2020/2018, За целите на определянето на ставката на корекция, предвидена в членове 25 и 26 от Регламент (ЕС) №1306/2013, и в съответствие с член 8, §1 от Регламент (ЕС) №1307/2013, директните плащания по изброените в приложение I към Регламент (ЕС) №1307/2013 схеми за подпомагане, които се отпускат на земеделските стопани над сумата от 2 000 евро по заявление за помощ, подадено за календарната 2020 година, се намаляват със ставка на корекция 2,906192 %.

Видно от приложение I към Регламент (ЕС) №1307/2013, в същото са включени СЕПП, СПП и ЗДП, но не и СПК.

Тъй като общо определената за подпомагане сума от 20 883,97 лв. (9 185,51 лв. + 5 785,04 лв. + 4 524,00 лв. + 1 389,42 лв.) e по-голяма от 2 000,00 €, чиято левова равностойност е 3 911,60 лв. (при курс от 1,9958 лв./€), то определената за подпомагане сума от 9 181,51 лв. по СЕПП е намалена със сумата от 3 911,60 лв. (2 000,00 €), при което се получава сумата от 5 273,91 лв. Върху сумата от 5 273,51 лв. е определена “финансова дисциплина“ в размер на 153,27 лв. (0,02906192 * 5 273,51 лв.). Съответно, на жалбоподателя се оторизира сума за подпомагане по СЕПП в размер на 9 032,24 лв., представляваща разликата между общо определената за подпомагане сума от 9 185,51 лв. и намалението (“финансова дисциплина“) от 153,27 лв.

Аналогично, върху определената за подпомагане сума от 5 785,04 лв. по ЗДП се определя намаление (“финансова дисциплина“) в размер на 168,12 лв. (0,02906192 * 5 785,04 лв.) и на жалбоподателя се оторизира сума за подпомагане по ЗДП в размер на 5 616,92 лв., представляваща разликата между общо определената за подпомагане сума от 5 785,04 лв. и намалението (“финансова дисциплина“) от 168,12 лв.

Върху определената за подпомагане сума от 4 254,00 лв. по СПП се определя намаление (“финансова дисциплина“) в размер на 131,48 лв. (0,02906192 * 4 524,00 лв.) и на жалбоподателя се оторизира сума за подпомагане по СПП в размер на 4 392,52 лв., представляваща разликата между общо определената за подпомагане сума от 4 524,00 лв. и намалението (“финансова дисциплина“) от 131,48 лв.

Върху определената за подпомагане сума от 1 389,42 лв. по СПК се определя намаление (“финансова дисциплина“) в размер на 40,38 лв. (0,02906192 * 1 389,42 лв.) и на жалбоподателя се оторизира сума за подпомагане по СПК в размер на 1 349,04 лв., представляваща разликата между общо определената за подпомагане сума от 1 389,42 лв. и намалението (“финансова дисциплина“) от 40,38 лв.

При това положение, настоящият състав на съда приема за установено, че налагането на жалбоподателя на намаления (“финансова дисциплина“) по СЕПП, ЗДП и СПП се явява направено при правилно прилагане на относимите материалноправни разпоредби на чл.26 от Регламент (ЕС) №1306/2013, на чл.8, §1 от Регламент (ЕС) №1307/2013 и на чл.1, §1 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2020/2018, както и при наличието на фактическо основание за целта, доколкото на жалбоподателя са определени общо средства за подпомагане (20 883,97 лв.), чийто размер надвишава 2 000,00 € (3 911,60 лв.).

Що се отнася до направеното на жалбоподателя намаление (“финансова дисциплина“) в размер на 40,38 лв. по СПК, то същото настоящият състав на съда намира за направено при липсата на фактическо основание за целта и съответно в противоречие с относимите разпоредби на правото на ЕС, тъй СПК не е включена в приложение I към Регламент (ЕС) №1307/2013 и за плащанията по тази схема не е предвидено налагането на намаления (“финансова дисциплина“).

Следователно, процесното писмо е незаконосъобразно в частта му, с която на жалбоподателя е наложено намаление в размер на 40,38 лв. по СПК.

Настоящият състав на съда намира процесното писмо за издадено в съответствие с изискванията за форма на административния акт по смисъла на чл.59, ал.2 от АПК, предвид посочването в същото на фактическите и правни основания, послужили за издаването му, както и редът за обжалването му, поради което възражението на жалбоподателя в тази връзка е неоснователно.

Процесното уведомително писмо е издадено в съответствие с целта на закона, а именно прилагането на схемите за директни плащания да се осъществява в съответствие с Общата селскостопанска политика на ЕС и в частност за създаването на “резерв за кризи в селскостопанския сектор“, средствата в който резерв се осигуряват чрез прилагане на “финансова дисциплина“.

Предвид гореизложеното, процесното писмо следва да бъде отменено в незаконосъобразната му част, с която на жалбоподателя Б. е наложено намаление в размер на 40,38 по СПК.

С оглед очерталия се изход на делото, в полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени разноски, съразмерно на уважената част от жалбата му (40,38/493,25 части), а в полза на ДФ“З“ следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение, съразмерно на отхвърлената част от жалбата (452,87/493,25 части), върху размер, определен съгласно чл.37 от Закона за правната помощ (ЗПП), респективно по реда на чл.25, ал.1 от Наредбата за заплащането на правната помощ (НЗПП) и чл.143, ал.3 от АПК.

Най-сетне за пълнота на изложението трябва да се посочи, че в част от процесното писмо (лист 17, таблица 15) е направено удържане (прихващане) от оторизирани средства в общ размер на 13 651,84 лв., от които общо 8 935,28 лв. по СЕПП, 4 392,52 лв. по СПП и 324,04 лв. по СПК, за погасяване на санкции за бъдещ период, за което жалбоподателят Б. е уведомен с Уведомително писмо с Изх.№02-160-6500/17223#5 от 29.07.2022г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019 (листи 40-53) на заместник изпълнителен директор на ДФ“З“, но тъй като в жалбата (лист 5) няма изрично заявено оспорване на процесното уведомително писмо в тази му част, то същата не следва да бъде обсъждана.

Така мотивиран, съдът

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Уведомително писмо с Изх.№02-160-6500/2961#6 от 05.10.2022г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2020, издадено от заместник изпълнителен директор на Държавен фонд “Земеделие“, в частта му, с която на А.С.Б., ЕГН **********, е отказано изплащането на субсидия (наложено е намаление) в размер на 40,38 лв. по СПК, по заявление за подпомагане с УИН ****за кампания 2020.

ОТХВЪРЛЯ жалбата в останалата ѝ част.

ОСЪЖДА Държавен фонд “Земеделие”, ЕИК *********, да заплати на А.С.Б., ЕГН **********, сумата от 41,75 (четиридесет и едно цяло и седемдесет и пет стотни) лева, представляваща направени по делото разноски, съразмерно на уважената част от жалбата.

ОСЪЖДА А.С.Б., ЕГН **********, да заплати на Държавен фонд “Земеделие”, ЕИК *********, сумата от 91,81 (деветдесет и едно цяло и осемдесет и една стотни) лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение, съразмерно на отхвърлената част от жалбата.

Решението може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Адм. съдия:/п/.........................

/Н.Бекиров/