№
……….
Гр.
Варна, ………………... 2022 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен
съд – Варна, ІІІ състав, в открито съдебно заседание на двадесет и втори февруари две хиляди двадесет и втора година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Дарина РАЧЕВА
при секретаря Калинка Ковачева, като разгледа
докладваното от съдията адм. дело № 64 по описа на Административен съд – Варна
за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс, вр.
чл. 13, ал. 6 от Закона за социално подпомагане.
В жалбата се твърди, че
жалбоподателят живее в самостоятелно домакинство, отделно от домакинството на
бившата си съпруга и сина им, който е неработоспособен, което не е било взето
предвид при разглеждане на заявлението му. Оспорва констатацията, че живее на
семейни начала с бившата си съпруга, като посочва, че обитават помещения в една
къща, за да се грижат за болния си син. Твърди, че жилището му не е било
посещавано за целите на социалния доклад, поради което са направени неверни
фактически констатации и неправилни правни изводи. Моли за отмяна на обжалваната
заповед и връщане на преписката на административния орган с указания за
отпускане на еднократна помощ за отопление.
Ответникът в производството, Директор
на Дирекция „Социално подпомагане“ – гр. Провадия изразява становище за
неоснователност на жалбата. Посочва, че в заявлението жалбоподателят сам е
посочил както своите доходи, така и доходите на бившата си съпруга, а при
посещението в дома бившата съпруга е казала, че заради климатика живеят в една
стая. Моли жалбата да бъде отхвърлена като неоснователна.
Съдът,
след като се съобрази с изложените в жалбата основания, доводите на страните и
събраните доказателства, приема за установено следното:
Предмет
на обжалване в производството е Заповед
№ ЗСП/Д-В-П/4452/30.11.2021 г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане“
– Провадия. Заповедта е издадена по заявление от Д.Т.Д. за подпомагане по чл. 6
от Постановление на Министерския съвет № 368/04.11.2021 г. – еднократна
финансова подкрепа за отопление в размер на 300 лева. Според мотивите на
обжалваната заповед, не е изпълнено условието средномесечният доход за 6
последователни месеца да не е по-висок със сума, по-малка или равна на 30 лева
диференцирания доход за отопление по Наредба № РД-07-516.05.2008 г. за
условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление, а семейството не
отговаря на условията на чл. 2, ал. 1 от същата наредба.
В
административната преписка е представено заявление-декларация за отпускане на
еднократна финансова подкрепа за отопление по ПМС № 368/04.11.20201 г. от Д.Т.Д..
Данните в заявлението се отнасят както до заявителя, така и до Г. Желева Д.,
отразена в графа „съпруга“. В графа „семейно положение“ Д. е отразил, че е
разведен и живеят в различни домакинства с Г. Д., както и че съжителства със
сина си Д. Д. Т.. Данните за брутните доходи на двамата са дадени общо, като от
пенсии същите са получили 4 140 лева, а трудовите доходи на Г. Д.
(удостоверени отделно) са 4 624,80 лева. Въз основа на тези данни е
направен социален доклад, в който диференцираният доход за отопление на двамата
общо е определен на 516 лева. При съпоставката на този диференциран доход за
отопление със средномесечния доход на двамата за последните шест месеца - 1460,80 лева е установено, че не е
изпълнено условието по чл. 8 от ПМС № 368/04.11.2021 г. диференцираният доход
за отопление да не е превишен с повече от 30 лева.
Съдът
намира, че в хода на съдебното производство не са представени доказателства,
които да променят извода на административния орган. Заявлението-декларация,
подадено от Д. съдържа данни за доходите общо за двамата с Г. Д.. Независимо,
че е отбелязал, че са в различни домакинства, не е попълнил отделно своите
доходи от доходите на Г. Д.. В същото заявление Д. е посочил, че съжителства
със сина си Д. Т., което е в противоречие с посоченото в жалбата до съда, че
синът му и бившата му съпруга са в едно домакинство, отделно от неговото. Обстоятелството,
че преценката на административния орган е извършена въз основа на декларираните
данни, не може да бъде квалифицирано като административнопроцесуално нарушение.
Във
всеки случай, дори въз основа на посещение в жилището на Д. преди издаване на
обжалваната заповед социалните работници да бяха установили, че той е в отделно
домакинство, а не в едно общо с бившата си съпруга и сина им, това не променя
крайния извод, че Д. не отговаря на условието за подпомагане по чл. 8 от ПМС №
368/04.11.2021 г.
Ако
се приеме, че Д. е в отделно домакинство, по посочените от него в жалбата данни
за размера на пенсията му – 325 лева, средномесечният му доход е в същия размер
и надхвърля диференцирания доход за отопление, определен само за него по реда
на Наредба № РД-07-516.05.2008 г. Съгласно чл. 2, ал. 4 от Наредбата,
диференцираният доход за отопление се определя въз основа на базовия доход за
отопление, който от своя страна с § 6 от Допълнителните разпоредби на Наредбата
е фиксиран на двойния размер на гарантирания минимален доход. За 2021 г.
гарантираният минимален доход е 75 лева, а базовият доход за отопление е 150
лева. Диференцираният доход за отопление се определя по реда на чл. 2, ал. 4 от
Наредбата, като за Д.Д. – лице с трайно намалена работоспособност 90 и над 90
на сто – приложимият коефициент е най-благоприятният – 1,72 по чл. 4, ал. 4, т.
20 от тази наредба. Съответно диференцираният доход за отопление на Д., ако
живее в самостоятелно домакинство, е 258 лева, а доходите му от пенсия са 325
лева, и съответно надхвърлят с повече от 30 лева този диференциран доход. Ето
защо, дори в случай че преценката бъде извършена по отношение само на Д., като
лице, живеещо в отделно от Г. Д. домакинство, той няма да отговаря на условието
по чл. 8 от ПМС № 268/04.11.2021 г. за еднократна финансова подкрепа по чл. 6
от това постановление.
Предвид
това, изводите на административния орган за неизпълнение на изискването по чл.
8 от ПМС № 368/04.11.2021 г. са правилни и в съответствие с приложимите правни
норми. Жалбата следва да се отхвърли като неоснователна.
Претенции
за разноски от страна на административния орган не са предявени и такива не
следва да се присъждат.
Предвид
гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от Административнопроцесуалния кодекс,
съдът
Р Е
Ш И :
ОТХВЪРЛЯ
жалбата
на Д.Т.Д. ***, ЕГН **********, срещу Заповед № ЗСП/Д-В-П/4452/30.11.2021 г. на
Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – Провадия, потвърдена с Решение №
03-РД06-0208/22.12.2021 г. на Директора на Регионална дирекция за социално
подпомагане – Варна.
На основание чл. 13, ал. 6 от Закона за социално
подпомагане, решението на административния съд е окончателно.
Съдия: