№ 841
гр. Бургас, 18.10.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, LI НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на четиринадесети октомври през две хиляди двадесет и четвърта
година в следния състав:
Председател:АНДОН В. ВЪЛКОВ
при участието на секретаря МИЛИЦА Т. Д.А
като разгледа докладваното от АНДОН В. ВЪЛКОВ Административно
наказателно дело № 20242120203738 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл. 58д - 63д от ЗАНН.
Образувано е по жалба на Д. С. П., ЕГН **********, срещу Електронен фиш за
налагане на глоба Серия К № 9619898, издаден от ОД МВР - Бургас, с който за нарушение на
чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, на основание чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, вр. чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП, на
жалбоподателя е наложено административно наказание глоба в размер на 400 лв.
Жалбоподателят, редовно уведомен, не се явява и не се представлява. По делото е
постъпило писмено становище за отмяна на ЕФ.
Административнонаказващият орган - ОД МВР - Бургас, редовно уведомен, не
изпраща представител. По делото е изразено писмено становище за неоснователност на
жалбата.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и като съобрази доводите на
страните, намира за установено следното от фактическа страна:
На 02.08.2024 г., в 14:33 ч., с. К.............., по път II-79, км. 77+764, до разклона за с.
Т...., автоматизирано техническо средство - мобилна система за контрол на скоростта - TFR1-
M 644, засякло и заснело движещ се със скорост от 89 км/ч лек автомобил Н.... с рег. № .....,
при максимално допустима скорост за движение в населено място до 50 км/ч. Въпросното
нарушение било зап....о на файл с наименование „Клип № 94950“. Заснетият автомобил е
собственост на жалбоподателя Д. С. П. (л. 13 - гръб). Установено е, че скоростта следва да се
счита на 86 км/ч (след приспаднатия толеранс от 3 км/ч в полза на водача) или с 36 км/ч над
разрешената скорост.
Техническото средство - мобилна система за контрол на скоростта TFR1-M 644, към
датата на заснемане на нарушението, било годно и калибрирано, видно от приложените по
делото документи - протокол от проверка (л. 15), удостоверение за одобрен тип средство за
измерване и писмо (л. 14).
За използването на мобилното техническо средство бил изготвен и надлежен
протокол (л. 16) по реда на чл. 10 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г., съдържащ всички
1
законоустановени реквизити.
Електронният фиш е издаден за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, и на основание
чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, вр. чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП, на жалбоподателя e наложено
наказание глоба в размер на 400 лв.
По делото липсват данни жалбоподателят да е представил писмена декларация за
друго лице, което да е управлявало автомобила в деня на нарушението.
Горната фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните по
делото материали, които съдът кредитира изцяло. Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 15
от ЗДвП - изготвените с технически средства или системи, заснемащи или записващи датата,
точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство,
снимки, видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в
административнонаказателния процес, поради което и съдът кредитира изцяло, приложената
по преписката снимка.
От правна страна:
Жалбата е подадена в рамките на 14-дневния срок за обжалване по чл. 59, ал. 2 от
ЗАНН, вр. чл. 189, ал. 8 от ЗДвП, от легитимирано да обжалва лице и срещу подлежащ на
обжалване акт, поради което следва да се приеме, че същата се явява процесуално
допустима. Разгледана по същество жалбата е неоснователна по следните съображения.
Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, при нарушение, установено и
заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено
наказание лишаване от право да се управлява МПС или отнемане на контролни точки, се
издава ЕФ в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер,
определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за териториалната
структура на МВР, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния
час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно
средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, оп....ие на
нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за
доброволното й заплащане. Образецът на ЕФ се утвърждава от министъра на вътрешните
работи. Съгласно разпоредбата на § 6, т. 65 от ДР на ЗДвП, автоматизирани технически
средства и системи са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани,
одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично
заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат:
стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган;
мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от
пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и
край на работния процес. В конкретния случай, видно от протокола от проверката и
удостоверението за одобрен тип средство за измерване, мобилната система за видеоконтрол
на нарушенията на правилата за движение е автоматизирано техническо средство по
смисъла на закона.
От протокола за използване на АТСС (л. 16) безспорно се установява, че към датата
на нарушението в процесния участък е имало въведено общо ограничение на скоростта за
населено място до 50 км/ч.
Електронният фиш е издаден от компетентен орган и съдържа всички предвидени в
чл. 189, ал. 4, изр. 2-ро от ЗДвП задължителни реквизити, поради което не са допуснати
съществени процесуални нарушения, които да водят до отмяна на електронния фиш на това
основание. Посочено е, че същият е издаден от ОД МВР - Бургас, като компетентността на
наказващия орган произтича по силата на закона - териториалната структура на МВР, на
чиято територия е установено нарушението. В ЕФ точно е посочено мястото на извършване
на нарушението, отразено е обстоятелството, че в този участък важи забрана за движение с
2
по-висока от 50 км/ч скорост, както и точната измерена от АТС скорост. Посочена е също
така и разликата между засечената и разрешената скорост - 36 км/ч, като коректно е
приспаднат в полза на нарушителя толерансът от 3 км/ч, който представлява допустимата
техническа грешка при измерването на скоростта.
По делото е представена снимка (л. 12 - гръб), изготвена чрез системата за
видеоконтрол, от която става ясно, че скоростта е била засечена на 02.08.2024 г. в 14:33:07 ч.
Доколкото снимката е изготвена със система, заснемаща и записваща датата, точния час на
нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, то същата се явява
веществено доказателство по смисъла на чл. 189, ал. 15 от ЗДвП.
Всичко това кара съда да приеме, че нарушението е безспорно доказано, като не са
допуснати нарушения на материалния закон или процесуалните правила по издаване на ЕФ.
Правилно е определен и субектът на административнонаказателната отговорност в
лицето на жалбоподателя. От представената по делото справка за регистрация на МПС (л. 13
- гръб) се установява, че с посочения номер в системата на сектор ПП е регистриран
автомобил Н.... с рег. № ....., собственост на жалбоподателя Д. С. П.. Разпоредбата на чл. 188,
ал. 1 ЗДвП предвижда административнонаказателна отговорност за собственика или за този,
на когото е предоставено МПС, а разпоредбата на ал. 2 гласи, че когато нарушението е
извършено при управление на МПС, собственост на юридическо лице, предвиденото по този
закон наказание се налага на неговия законен представител или на лицето, посочено от него,
на което е предоставил управлението на МПС. В разпоредбата на чл. 189, ал. 5 от ЗДвП пък
е разп....а процедурата по която следва да процедира собственикът, ако друго лице е
управлявало автомобила - в 14-дневен срок от получаването на ЕФ да предостави в
съответната териториална структура на МВР писмена декларация с данни за лицето,
извършило нарушението, и копие на свидетелството му за управление на МПС. В
конкретния случай не се ангажираха надлежни доказателства, които да изключват
отговорността на жалбоподателя. Поради това, съдът приема, че за извършеното с
автомобила нарушение следва да бъде ангажирана отговорността на жалбоподателя, в
качеството му на собственик на това МПС.
За така констатираното нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, на жалбоподателя е
наложено административно наказание глоба в размер на 400 лв., на основание чл. 182, ал. 1,
т. 4 от ЗДвП.
Съдът намира, че е осъществен състава на чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП - водач, който
превиши разрешената максимална скорост в населено място, се наказва за превишаване от
31 до 40 km/h - с глоба от 400 лв. С оглед на което правилно е наложено административно
наказание глоба от 400 лв., който размер е точно определен в закона и не може да се
обсъжда въпроса за намаляването му.
Управлението на МПС е дейност с повишен риск и една от най-честите причини за
настъпването на ПТП е именно движението с несъобразена или превишена скорост, поради
което извършеното се явява деяние със завишена обществена опасност и приложението на
чл. 28 от ЗАНН в конкретния случай би било незаконосъобразно.
Предвид гореизложеното, съдът счита, че атакуваният ЕФ следва да се потвърди.
С оглед изхода на спора, разноски принципно се следват в полза на АНО, но
доколкото същият не е претендирал такива, то и съдът не дължи произнасяне.
Така мотивиран, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на глоба Серия К № 9619898, издаден
3
от ОД МВР - Бургас, с който на жалбоподателя Д. С. П. е наложено административно
наказание глоба в размер на 400 лв.
РЕШЕНИЕТО може да бъде обжалвано пред Административен съд - Бургас в 14 -
дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
4