Решение по дело №232/2020 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 876
Дата: 14 юли 2020 г. (в сила от 27 октомври 2020 г.)
Съдия: Анатоли Йорданов Бобоков
Дело: 20202120200232
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 януари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 876

 

гр.Бургас, 14.07.2020г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 БУРГАСКИ РАЙОНЕН СЪД, 17–ти наказателен състав, в публично заседание на петнадесети юни две хиляди и двадесета година в състав:

                                                                                

                          РАЙОНЕН СЪДИЯ: АНАТОЛИ БОБОКОВ

 

 при участието на секретаря Д.М., като разгледа НАХД № 232 по описа на БРС за 2020г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

           Производството е по чл.59 и сл. ЗАНН и е образувано по повод жалба на Я.А. Б. с ЕГН: **********, чрез адв. В., против Наказателно постановление № 19-0769-004081/27.08.2019г., издадено от Началник група в Сектор „ПП“ към на ОДМВР-гр.Бургас, с което за нарушение на чл. 139, ал.1, т. 2 ЗДвП, на основание чл. 177, ал.3, т. 1 ЗДвП на жалбоподателя е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 1000 лева.

С жалбата се моли за отмяна на атакуваното НП, като незаконосъобразно и издадено при съществени нарушения на административнонаказателната процедура. В открито съдебно заседание жалбоподателя не се явява и се представлява от адв.В., която поддържа жалбата.

Административнонаказващият орган – ОДМВР-гр.Бургас, надлежно призован, не изпраща представител. В писмено становище, подадено от упълномощен юрисконсулт, се поддържа, че жалбата е неоснователна, поради което и следва да се остави без уважение.

Съдът приема, че жалбата е подадена в рамките на преклузивния срок за обжалване по чл. 59, ал.2 ЗАНН. Жалбата е подадена от легитимирано да обжалва лице срещу подлежащ на обжалване акт, поради което следва да се приеме, че същата се явява процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е  основателна, като съдът след като прецени доказателствата по делото и съобрази закона в контекста на правомощията си по съдебния контрол намира за установено следното:

На 30.07.2019г. полицейски служители от Сектор „ПП“-Бургас, сред които и св. К. извършвали проверка в гр. Бургас, ул. „Крайезерна“ в посока към Пристанище-Запад. В тази връзка полицейските служители отишли на място и около 15,00 часа спрели за проверка товарен автомобил *** с рег. № *** и прикачено полуремарке *** с рег. № ***, който се движел в посока към Пристанище – Запад и видимо бил претоварен. С цел проверка на това обстоятелство полицейските служители извършили измерване на масата на МПС-то на близкия кантар на „Порт Ойл“ ООД, при което установили, че общата маса на състава е 567600 килограма, при максимално допустима, съгласно свидетелството за регистрация – 44000 кг.  

За констатираното актосъставителя съставил на място АУАН с бл. № 449868, описвайки горните факти и квалифицирайки ги като нарушение по чл. 139, ал. 1, т. 2 ЗДвП. Изрично в ката било упоменато, че общата маса надвишава нормите, установени от министъра на МРРБ в Наредба № 11/2001г., в нарушение на чл.  3, вр. с чл. 6 от Наредбата, както и че съставът е с обща маса по-голяма от допустимата по свидетелство за регистрация.

Актът бил предявен на жалбоподателя, който го пописал и получил препис от него без да направи възражения. В срока по чл. 44, ал.1 ЗАНН писмени възражения не били депозирани.

Въз основа на АУАН на 27.08.2019г. било издадено и процесното НП, като АНО възприел фактическата обстановка, описана в акта, поради което и на основание чл. 177, ал.3, т. 1 ЗДвП наложил на жалбоподателя наказание „Глоба” в размер на 1000 лева.

Горната фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните по делото материали по АНП, както и писмените и гласните доказателства и доказателствени средства, събрани в хода на съдебното производство, които съдът кредитира изцяло. От обстоятелствената част на акта за нарушение, който като съставен по надлежния ред представлява годно доказателствено средство, съобразно чл. 189, ал. 2 от ЗДвП за констатациите в него, се установява гореописаната фактическа обстановка, в каквато насока са и показанията на актосъставителя, които са еднопосочни и безпротиворечиви, и които съдът кредитира изцяло.

Административнонаказателното производство е строго формален процес, тъй като чрез него се засягат правата и интересите на физическите и юридически лица в по-голяма степен. Предвиденият в ЗАНН съдебен контрол върху издадените от административните органи наказателни постановления е за законосъобразност. От тази гледна точка съдът не е обвързан нито от твърденията на жалбоподателя, нито от фактическите констатации в акта или в наказателното постановление (арг. чл.84 от ЗАНН във вр.с чл.14 ал.2 от НПК и т.7 от Постановление № 10 от 28.09.1973 г. на Пленума на ВС), а е длъжен служебно да издири обективната истина и приложимия по делото закон.

На база на така възприетата фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

           Съдът счита, че наказателното постановление е издадено от компетентен орган – Р.П. – Началник Група към Сектор „Пътна Полиция” към ОДМВР-гр.Бургас, която е била оправомощена да издава НП за нарушения по ЗДвП, видно от приложената Заповед Рег. № 8121з-515/14.05.2018г. на министъра на вътрешните работи и на основание чл. 189, ал. 12 ЗДвП. АУАН е съставен от компетентно (териториално и материално) лице – младши автоконтрольор към Сектор „ПП” – ОДМВР-Бургас, който безспорно е длъжностно лице на службите за контрол, предвидени в ЗДвП и който по силата на чл. 189, ал. 1 ЗДвП е компетентен да съставя АУАН за нарушения по този закон. До извод различен от изложения не би могло да се стигне, въпреки че съгласно разпоредбите на  чл. 36 и чл. 37 от Наредба № 11/03.07.2001 г. общата маса, осовото натоварване и габаритните размери на пътните превозни средства се контролират от длъжностни лица на Агенция "Митници" и на Агенция "Пътна инфраструктура", но този контрол е единствено с оглед правилната експлоатация на пътищата и предпазването им от разрушаване. Също така, съгласно нормата на чл. 139, ал.1 от ЗДвП, движението на ППС с размери, маса и натоварване на ос, надвишаващи нормите, определени по реда на ал. 1, т. 2, както и движението на ППС, превозващи опасни товари се извършват по ред, определен от министъра на регионалното развитие и благоустройството съгласувано с министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията, с министъра на околната среда и водите и с министъра на вътрешните работи. Тази норма делегира правомощия за приемане на наредба която да определи реда за движение на посочените ПТП, но не и за определяне на контролни органи които да имат правомощията да осъществяват контролни функции по ЗДвП, различни от тези които са предвидени в закона (Решение № 549 от 22.03.2018 г. на АдмС - Бургас по к. а. н. д. № 44/2018 г).

       Административнонаказателното производство е образувано в срока по чл. 34 от ЗАНН, а наказателното постановление е било издадено в шестмесечния срок.

       Въпреки това съдът счита, че в конкретния случай е допуснато съществено нарушение на закона, което е довело до неяснота и невъзможност да се разбере какво точно е била волята на наказващия орган.

       Това е така защото в АУАН и НП от фактическа страна е посочено, че наказанието се налага едновременно за това, че МПС е било с маса по-голяма от максимално допустимата съгласно СРМПС и за това, че наред с това масата му е надвишавала нормите, установени в Наредбата и по –точно в чл. 3, вр. с чл. 6. Настоящият състав счита, че така описаните факти изпълват състава на две отделни и напълно самостоятелни нарушения, като обаче в НП е дадена квалификация само на едно. Управлението на МПС с маса по-голяма от максимално допустимата съгласно СРМПС е нарушение на чл. 126 от ЗДвП, съгласно която - при превозване на товари масата на натовареното пътно превозно средство не трябва да надвишава допустимата максимална маса, отразена в свидетелството му за регистрация. На това нарушение съответства санкционната норма на чл. 185 ЗДвП, а не тази на чл. 177, ал.3, т. 1 ЗДвП (Решение № 216 от 11.02.2020 г. на АдмС - Бургас по к. а. н. д. № 2884/2019 г.). Последната правна норма в действителност е приложима за нарушения по чл. 139, ал. 1, т. 2 ЗДвП, която предписва, че  движещите се по пътя пътни превозни средства трябва да бъдат с размери, маса и натоварване на ос, които не надвишават нормите, установени от министъра на регионалното развитие и благоустройството, и с товари, които не представляват опасност за участниците в движението. Нормата обаче е бланкетна и препраща към Наредба № 11/03.07.2001 г., като в чл. 6 в пет алинеи, повечето от тях съдържащи по няколко точки, а те на свой ред по няколко букви, са предвидени различни хипотези в зависимост от това с колко оси е МПС, колко от тях са задвижващи, с колко оси е полуремаркето, какво е разстоянието между тях и т.н.  В случая актосъставителят и АНО не са посочили, която от множеството хипотези считат, че е нарушил водачът, като е управлявал МПС с прикачено полуремарке с общо пет оси (не става ясно дали петте оси касаят общо състава или само полуремаркето) с обща маса от 56760кг., като настоящият състав и жалбоподателят няма как да гадаят каква е била волята на наказващия орган, респективно съдът няма как да извърши проверка дали вмененото от АНО нарушение е осъществено или не. Законосъобразното ангажиране на отговорността на водача чл. 139, ал. 1, т. 2 ЗДвП е изисквало освен да се цитира чл. 6 от Наредбата да се посочи точно коя от множеството хипотези според АНО е била осъществена, като тя се посочи както словесно, така и като правна квалификация. В случая това не е сторено, поради което и съдът счита, че е нарушено правото на жалбоподателя да разбере, какво точно нарушение му се вменява, а от там и издадения санкционен акт е незаконосъобразен.

           С оглед всичко гореописано, настоящият състав счита, че са допуснати нередовности, които са опорочили цялото производство и са довели до незаконосъобразно издаване на НП, поради което и то следва да се отмени.

Така мотивиран, на основание чл.63, ал.1, предл.3 ЗАНН, Бургаският районен съд

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 19-0769-004081/27.08.2019г., издадено от Началник група в Сектор „ПП“ към на ОДМВР-гр.Бургас, с което за нарушение на чл. 139, ал.1, т. 2 ЗДвП, на основание чл. 177, ал.3, т. 1 ЗДвП на Я.А.Б. с ЕГН: ********** е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 1000 лева.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд – гр.Бургас в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: / А. Бобоков/

 

Вярно с оригинала: Д.М.