Р Е Ш Е Н И Е
№267 23.07.2019 год. гр. Стара Загора
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Старозагорски административен съд, публично съдебно заседание на осемнадесети
юли две хиляди и деветнадесета год., в състав
Председател: ГАЛИНА ДИНКОВА
Членове: МИХАИЛ РУСЕВ
СТИЛИЯН МАНОЛОВ
при секретаря Николина
Николова и в
присъствието на прокурора Петко Г., като разгледа докладваното от Михаил
Русев КАН
дело №263
по описа
за 2019 год., за да се произнесе, съобрази следното:
Производството е по реда на чл. 70-73 от Закона за
административните нарушения и наказания /ЗАНН/.
Образувано е по
предложение на прокурор в Районна прокуратура - Стара Загора, за възобновяване
по реда на чл.72, ал.1 във вр. с чл.70, б.„д“ от ЗАНН на
административнонаказателното производство, приключило с влязло в сила Наказателно
постановление №8245а-1000/13.06.2019 год., издадено от Началник Второ Районно
управление към Областна дирекция на МВР – Стара Загора. От фактическа страна предложението е обосновано с обстоятелството, че
въз основа на съставен Акт за установяване на административно нарушение №Д0647215/07.06.2019
год., е било издадено Наказателно постановление №8245а-1000/13.06.2019 год., с
което на основание чл.257, ал.1 от ЗМВР, на Д.Г.А. е наложено административно
наказание глоба в размер на 300.00 лева, за нарушение на чл.64, ал.4 от ЗМВР,
за това, че на 07.06.2019 год. около 10.50 часа в гр. Стара Загора по ул.“ Д-р
Тодор Стоянович“№30 при подаден сигнал от контролните органи водача на товарен
автомобил „Дачия Логан“ рег.№*****възприема сигнала, но не спира като се
отправя в посока юг. Насочва се към кв.“Три чучура север“ до бл.75, където
тръгва по черен път свършващ срещу блок 61. Водачът слиза от МПС и побягва.
Същият не изпълнява многократно издадени устни полицейски разпореждания – „Стой!
Полиция!“, които е възприел, като с действията си А. осуетява извършването на
полицейска проверка, отказа да изпълни разпореждане на орган на МВР и пречи на
полицейските служители да изпълнят задълженията си, с което виновно е нарушил
чл.64, ал.4 от ЗМВР. Наказателно постановление №8245а-1000 от 13.06.2019 год. на
Началника на Второ Районно управление е влязло в законна сила на 24.06.2019 год.,
видно от приложената преписка от наказващият орган. Сочи се, че е образувано и досъдебно
производство №8245 зм 488/2019 год. по описа на 02 РУ МВР – Стара Загора, за извършено престъпление по
чл.354, ал.3, т.1 и чл.270, ал.1 от НК. В предложението, във връзка с което е
образувано настоящото съдебно производство, се поддържа, че е налице приключило
административнонаказателно производство с реализирана
административнонаказателна отговорност по реда на ЗАНН за деяние извършено на 07.06.2019
год. и което съставлява престъпление по смисъла на НК. С оглед на което е
направено предложение за възобновяване на административнонаказателното
производство, приключило с влязло в сила Наказателно постановление №8245а-1000/2017
год., издадено от Началник Второ Районно управление към ОД на МВР – Стара
Загора и на основание чл.70, б.„д“ от ЗАНН наказателното постановление да бъде
отменено.
В съдебно заседание представителят на Районна прокуратура – Стара
Загора поддържа направеното предложение и моли същото да бъде уважено.
Ответникът – Началник Второ
Районно управление при ОД на МВР – Стара Загора, редовно и своевременно призован
за съдебно заседание, не изпраща представител по делото и не изразява становище
по внесеното предложение с искане за възобновяване на
административнонаказателното производство по влязло в сила Наказателно постановление
№8245а-1000/13.06.2019 год.
Заинтересованата страна – Д.Г.А.,
редовно и своевременно призован за съдебно заседание, чрез процесуалния си
представител адв. К. изразява подробно становище за неоснователност на
направеното от прокурор
в Районна прокуратура - Стара Загора предложение за възобновяване на
административнонаказателното производство по реда на чл.72, ал.1 във вр. с
чл.70, б. „д“ от ЗАНН.
Окръжна прокуратура – Стара Загора, чрез
участващия по делото прокурор, дава заключение че внесеното от Районна
прокуратура – Стара Загора предложение е мотивирано и основателно и предлага да
бъде уважено.
Съдът, след преценка на доказателствата по делото, приема
за установено следното от фактическа страна:
С Наказателно постановление №8245а-1000 от 13.06.2019 год.,
издадено от Началник Второ Районно управление към Областна дирекция на МВР –
Стара Загора, въз основа на съставен Акт за
установяване на административно нарушение №Д0647215 от 07.06.2019 год., на Д.Г.А.
е наложено административно наказание глоба в размер на 300.00 лева на основание
чл.257, ал.1, от ЗМВР, за нарушение на
чл.64, ал.4 от ЗМВР, за това, че на 07.06.2019 год. около 10.50 часа в гр.
Стара Загора по ул.“ Д-р Тодор Стоянович“№30 при подаден сигнал от контролните
органи водача на товарен автомобил „Дачия Логан“ рег.№*****възприема сигнала,
но не спира като се отправя в посока юг. Насочва се към кв.“Три чучура север“
до бл.75, където тръгва по черен път свършващ срещу блок 61. Водачът слиза от
МПС и побягва. Същият не изпълнява многократно издадени устни полицейски
разпореждания – „Стой! Полиция!“, които е възприел, като с действията си А.
осуетява извършването на полицейска проверка, отказа да изпълни разпореждане на
орган на МВР и пречи на полицейските служители да изпълнят задълженията си, с
което виновно е нарушил чл.64, ал.4 от ЗМВР. Наказателното постановление е
връчено на Д.А. на 17.06.2019 год., не е било обжалвано по съдебен ред и е
влязло в законна сила на 24.06.2019 год..
Същевременно с Постановление за образуване на
досъдебно производство е образувано досъдебно производство №8245 зм 488/2019 год. по описа на 02 Районно
управление към ОД на МВР Стара Загора, за това, че на 07.06.2019 год. в гр.
Стара Загора без надлежно разрешително
държал високорискови наркотични вещества: коноп /марихуана, канабис/ със
съдържание на активен наркотичнодействащ компонент тетрахидроканабинол 9.5 %
/тегловни процента/ с нетно тегло 0.94 грама на стойност 5.64 лв., коноп
/марихуана, канабис/ със съдържание на активен наркотичнодействащ компонент
тетрахидроканабинол 5.4 % /тегловни процента/ с нетно тегло 7.26 грама на
стойност 43.56 лв., всичко на обща стойност 49.20 лв. – престъпление по престъпление по чл.354, ал.3, т.1 от НК и за това, че
на 07.06.2019 год. в град Стара Загора противозаконно пречил – осуетил
извършването на проверка, чрез активно бягство, неподчинявайки се на издадените
разпореждания със звуков и светлинен сигнал, и устни разпореждания на орган на
властта – младши инспектор С.Н.К.старши полицай в група „Охрана на обществения
ред“ на сектор „Охранителна полиция“ към Второ РУ МВР при ОД на МВР Стара
Загора и младши инспектор Г.Н.Г.старши полицай в група „Охрана на обществения
ред“ на сектор „Охранителна полиция“ към Второ РУ МВР при ОД на МВР Стара
Загора, да изпълнят задълженията си – да извършат проверка на МПС и лице при
полицейски наряд, осъществяващ патрулно постова дейност за опазване на
обществения ред и разкриване и предотвратяване на престъпления – престъпление
по чл.270, ал.1 от НК. Предвид обстоятелството, че е налице приключило
административнонаказателно производство с влязло в сила наказателно
постановление за деяние, което съставлява престъпление по см. на ЗАНН, с
Постановление от 26.06.2019 год. на прокурор в Районна прокуратура – Стара
Загора, на основание чл.25, ал.1, т.5 от НПК, образуваното наказателно
производство по досъдебно производство №8245
зм 488/2019 год. по описа на 02 Районно управление на МВР - Стара Загора, е
спряно.
Предложението по чл.70, б.„д” от ЗАНН за възобновяване на
административно-наказателното производство по влязло в сила наказателно
постановление №8245а-1000/13.06.2019
год. на Началник Второ Районно управление
към ОД на МВР - Стара Загора е направено от компетентния по смисъла на чл.72 от ЗАНН орган - наблюдаващия досъдебно производство №8245 зм 488/2019 год. по
описа на 02 Районно управление към ОД на МВР Стара Загора прокурор от Районна
прокуратура – Стара Загора и е процесуално допустимо.
С оглед
установеното от фактическа страна съдът намира, че разгледано по същество,
направеното на основание чл.72, ал.1 във вр. с чл.70, б.„д” от ЗАНН предложение
за възобновяване на административно-наказателното производство, се явява
основателно, по следните съображения:
За да се
възобнови приключило с влязло в сила наказателно постановление
административнонаказателно производство, следва да е осъществено някое от
материалноправните основания, регламентирани в разпоредбата на чл. 70 от ЗАНН.
В
случая от доказателствата по делото се установява, че е налице образувано
наказателно производство срещу лице, по отношение на което за същото деяние е
било проведено и приключило с влязъл в сила акт административнонаказателно
производство с характер на наказателно по смисъла на чл.6, §1 от Конвенцията за
защита на правата на човека и основните свободи /ЕКПЧ/.
С
Тълкувателно решение №3 от 22.12.2015 год. на ОСНК на ВКС по тълк. дело №3/2015
год., чието разрешение е потвърдено с Тълкувателно решение №4/06.02.2019 год.
на ОСНК на ВКС по тълк. дело №4/2017 год., постановено по повод констатирана
противоречива практика на съдилищата по прилагането на чл.24, ал.1,
т.6 от НПК при конкуренция между наказателна отговорност и
административно наказателна отговорност спрямо едно и също лице за едно и също
деяние, е прието, че в случаите, когато след приключване на
административнонаказателно производство и санкциониране на извършителя с административно
наказание, се стига до преследването му за същото деяние и по реда на НПК,
когато административнонаказателното производство и нарушението се определят
като наказателни по смисъла на ЕКПЧ, образуването и провеждането на последващо
наказателно производство за същото деяние срещу същия деец нарушава принципа „nе
bis in idem“, защитен в по-широк обем от разпоредбата на чл.4 от Протокол №7,
отнасяща се както до повторното осъждане на извършителя, така и до повторното
му наказателно преследване за същото деяние. С оглед на което и предвид
практиката на ЕСПЧ е прието, че преодоляването на повторното наказателно
преследване на деец, спрямо когото за същото деяние е било проведено
окончателно приключило административнонаказателно производство с наказателен
характер по смисъла на ЕКПЧ, което съставлява нарушение на чл.4, §1 от Протокол
№7, може да бъде постигнато чрез: прекратяване на първото по ред наказателно
производство, образувано и/или проведено срещу дееца за същото деяние след
окончателното приключване на административнонаказателното производство с
наказателен характер, съответно с отмяна на постановените по него съдебни
актове и прекратяването му на основание чл.4, §1 от
Протокол № 7 във вр. чл.24, ал.1, т.6 НПК; възобновяване на
окончателно приключилото административнонаказателно производство с наказателен
характер по смисъла на чл. 4 от
Протокол №7 към ЕКПЧ при наличие на предпоставките на чл.70, б.„в" ЗАНН, отмяна на постановените по него актове и прекратяването му;
възобновяване на прекратеното наказателно производство на основание чл.422, ал.1,
т.3 от НПК или отмяна на постановлението на прокурора за
прекратяване на наказателното производство по реда на чл.243, ал.9 НПК и провеждане на наказателното производство след отпадане на
процесуалната пречка по чл.4, §1 от Протокол №7.
След постановяване на посоченото ТР са последвали изменения в
НПК и ЗАНН, с които в законодателството са регламентирани система от мерки за
разрешаване на конкуренцията между административно-наказателна и наказателна
отговорност. С разпоредба на чл.70, б.„д"
от ЗАНН / §106, т.3 от
ПЗР на ЗИД на НПК, обн. в ДВ, бр.63/ 2017 год., в сила от 05.11.2017
год./, е въведено ново основание за
възобновяване на административнонаказателните производства. С посочената норма
е предвидено, че административнонаказателните производства, по които
наказателните постановления са влезли в сила, както и решените и прекратените
от съда дела, образувани във връзка с обжалване на наказателни постановления,
подлежат на възобновяване, когато деянието, за което е приключило
административнонаказателното производство, съставлява престъпление. Съгласно
мотивите към проекта на ЗИД на НПК изменението е част от комплекс от норми в
НПК, целящи адекватно прилагане на принципа "ne bis in idem" при конкуренция
между административнонаказателна и наказателна отговорност в смисъла, вложен в
ТР №3/22.12.2015 год. на ВКС по тълк. дело №3/2015 год., ОСНК и в практиката на
ЕСПЧ по прилагане на Протокол №7 от ЕКПЧ. Новото основание по чл.70, б.„д"
от ЗАНН не позволява да се избегне налагане на съответното на
степента на обществена опасност на деянието наказание, предвидено в закон или
указ. Така се постига превеса на наказателната пред административнонаказателната
отговорност, заложен в нормите на чл.33, ал.2
и чл.36, ал.2
от ЗАНН и същевременно се спазва принципът на чл.4, §1 от
Протокол №7 към ЕКПЧ за забрана за повторно осъждане или наказание
за едно и също деяние във връзка с възприетия автономен характер на понятието
"наказателно обвинение" в практиката на ЕСПЧ. Нормата на чл.70, б.„д"
от ЗАНН е процесуална, поради което се прилага и за заварените
правоотношения, каквото е настоящото, поради липса на изрично уредено друго в
изменителния закон на НПК.
В случая е налице приключило първо по ред
административнонаказателно производство с наказателен характер с влязло в сила наказателно
постановление №8245а-1000/13.06.2019 год. и образувано за същото деяние и срещу
същото лице досъдебно наказателно производство. Доколкото съществува
идентичност на фактите, въз основа на които е ангажирана
административнонаказателната отговорност на нарушителя и същевременно е
образувано посоченото по-горе наказателно производство, съдът приема, че са
налице нормативно регламентираните материалноправни предпоставки и основание по
чл.70, б. „д“
от ЗАНН за възобновяване на административнонаказателното производство.
С оглед на което предложението на
наблюдаващия досъдебно производство №8245 зм 488/2019 год. по описа на 02
Районно управление към ОД на МВР Стара Загора прокурор от Районна прокуратура –
Стара Загора, за възобновяване на административно-наказателното производство по
влязло в сила Наказателно постановление №8245а-1000/13.06.2019 год. на
Началник Второ Районно управление към ОД на МВР – Стара Загора, се явява основателно и следва да бъде уважено. Наказателното
постановление следва да бъде отменено и съответно да се прекрати административнонаказателното производство,
тъй като е недопустимо двойното санкциониране от наказателноправно естество,
респ. двойното използване на репресия по отношение на едно и също лице при
еднородност на фактите и обстоятелствата относно деянието за което е издадено наказателното
постановление и съответно е започнало наказателно преследване. Д.Г.А. е
осъществил фактическия състав на престъплението по чл.270, ал.1 от НК, като едновременно с това и фактическия състав на административното
нарушение на чл.64, ал.4 от ЗМВР. При изпълнение на своите служебни задължения,
полицейските органи имат право да спират пътните превозни средства, да
проверяват документите за самоличност и свидетелството за управление на водача,
както и всички документи, свързани с управляваното превозно средство, съгласно
чл.165, ал.2, т.1 от ЗДвП. Във връзка с изпълнението на тези свои задължения,
същите имат право да издават разпореждания до държавни органи, организации,
юридически лица и граждани, като разпорежданията се издават писмено. При
невъзможност да се издадат писмено разпорежданията могат да се издават устно
или чрез действия, чийто смисъл е разбираем за лицата, за които се отнасят, а
когато изпълняват функциите по контрол на правилата за движение по пътищата
разпорежданията могат да се издават чрез положение на тялото и/или ръцете,
действия или знаци, посочени в закон. Тези разпореждания са задължителни за
изпълнение, освен ако налагат извършването на очевидно за лицето престъпление
или нарушение, или застрашават живота или здравето му/чл.64 от ЗМВР/. С оглед
на гореизложеното, съдът намира, че А., чрез активните си действия, изразяващи
се в не спиране на подаден сигнал със стоп палка, не изпълнение на полицейските
разпореждания да спре да бяга, е попречил полицейските органи да изпълнят
задълженията си по чл.165, ал.2, т.1 от ЗДвП.
Съдът намира, изложените от адв. К.
възражения като неоснователни. За
осъщественото престъпление по чл.270, ал.1 от НК, е повдигнато обвинение към Д.А.
на 20.06.2019 год., което не е спорно между страните. Към него момент обаче не
е налице влязло в сила наказателно постановление за извършено от А.
административно нарушение по чл.64, ал.4 от ЗМВР. Същото му е връчено на
17.06.2019 год. и от следващия ден – 18.06.2019 год. започва да тече
седемдневният срок за неговото обжалване съгласно правилата на чл.183, ал.2 от НПК и изтича в последния ден – 24.06.2019 год. Следователно наказателното
постановление е влязло в законна сила на 25.06.2019 год. /а не както и
отбелязано от наказващият орган на 24.06.2019 год./ В този смисъл към момента
на привличането му като обвиняем за престъпление по чл.270, ал.1 от НК, спрямо Д.А.
е налице издадено наказателно постановление, но административнонаказателното
производство не е приключило. Същото ще приключи след влизането в сила на
наказателното постановление, което става пет дена след привличането му като
обвиняем. Всъщност при издаването на наказателното постановление е допуснато
нарушение на чл.33, ал.2 от ЗАНН от страна на наказващият орган, който е
следвало да прекрати образуваното административнонаказателно производство и да
изпрати материалите на прокурора, а не да издава наказателно постановление. Ето
защо първото допуснато нарушение на процесуалните правила е от страна на
наказващият орган, в случая Началника на Второ Районно управление изразяващо се
в издаването на наказателното постановление, а не на прокурора при Районна
прокуратура Стара Загора, изразяващо се в привличането на Д.А. за извършено от
него престъпление по чл.270, ал.1 от НК.
Водим
от горните мотиви и на основание чл.73, ал.2 във вр. с чл.70, б. „д” от ЗАНН,
Старозагорският административен съд
РЕШИ:
ВЪЗОБНОВЯВА
административнонаказателното производство по влязло в сила Наказателно постановление
№8245а-1000/13.06.2019 год., издадено от Началник Второ Районно управление към
Областна дирекция на МВР – Стара Загора.
ОТМЕНЯ Наказателно постановление №8245а-1000/13.06.2019
год., издадено от Началник Второ Районно управление към Областна дирекция на
МВР – Стара Загора, с което на Д.Г.А. ***, ЕГН **********, е наложено
административно наказание глоба в размер на 300.00 лева, на основание
чл.257, ал.1 от ЗМВР за нарушение на чл.64, ал.4 от ЗМВР.
ПРЕКРАТЯВА
административнонаказателното
производство, образувано срещу Д.Г.А. ***,
ЕГН ********** с Акт за установяване
на административно нарушение №Д0647215 от 07.06.2019 год. за нарушението по чл.64,
ал.4 от ЗМВР.
Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.