Решение по дело №263/2019 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 279
Дата: 24 юли 2019 г. (в сила от 24 юли 2019 г.)
Съдия: Михаил Драгиев Русев
Дело: 20197240700263
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 юни 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

267                                        23.07.2019 год.                     гр. Стара Загора

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорски административен съд, публично съдебно заседание на осемнадесети юли две хиляди и деветнадесета год., в състав         

                                                                 

Председател: ГАЛИНА ДИНКОВА

 

                                                          Членове: МИХАИЛ РУСЕВ

                                                                   СТИЛИЯН МАНОЛОВ

 

при секретаря Николина Николова и в присъствието на прокурора Петко Г., като разгледа докладваното от Михаил Русев КАН дело №263  по описа  за 2019 год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 70-73 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.      

 Образувано е по предложение на прокурор в Районна прокуратура - Стара Загора, за възобновяване по реда на чл.72, ал.1 във вр. с чл.70, б.„д“ от ЗАНН на административнонаказателното производство, приключило с влязло в сила Наказателно постановление №8245а-1000/13.06.2019 год., издадено от Началник Второ Районно управление към Областна дирекция на МВР – Стара Загора. От фактическа страна предложението е обосновано с обстоятелството, че въз основа на съставен Акт за установяване на административно нарушение №Д0647215/07.06.2019 год., е било издадено Наказателно постановление №8245а-1000/13.06.2019 год., с което на основание чл.257, ал.1 от ЗМВР, на Д.Г.А. е наложено административно наказание глоба в размер на 300.00 лева, за нарушение на чл.64, ал.4 от ЗМВР, за това, че на 07.06.2019 год. около 10.50 часа в гр. Стара Загора по ул.“ Д-р Тодор Стоянович“№30 при подаден сигнал от контролните органи водача на товарен автомобил „Дачия Логан“ рег.№*****възприема сигнала, но не спира като се отправя в посока юг. Насочва се към кв.“Три чучура север“ до бл.75, където тръгва по черен път свършващ срещу блок 61. Водачът слиза от МПС и побягва. Същият не изпълнява многократно издадени устни полицейски разпореждания – „Стой! Полиция!“, които е възприел, като с действията си А. осуетява извършването на полицейска проверка, отказа да изпълни разпореждане на орган на МВР и пречи на полицейските служители да изпълнят задълженията си, с което виновно е нарушил чл.64, ал.4 от ЗМВР. Наказателно постановление №8245а-1000 от 13.06.2019 год. на Началника на Второ Районно управление е влязло в законна сила на 24.06.2019 год., видно от приложената преписка от наказващият орган. Сочи се, че е образувано и досъдебно производство №8245 зм 488/2019 год. по описа на 02 РУ МВР  – Стара Загора, за извършено престъпление по чл.354, ал.3, т.1 и чл.270, ал.1 от НК. В предложението, във връзка с което е образувано настоящото съдебно производство, се поддържа, че е налице приключило административнонаказателно производство с реализирана административнонаказателна отговорност по реда на ЗАНН за деяние извършено на 07.06.2019 год. и което съставлява престъпление по смисъла на НК. С оглед на което е направено предложение за възобновяване на административнонаказателното производство, приключило с влязло в сила Наказателно постановление №8245а-1000/2017 год., издадено от Началник Второ Районно управление към ОД на МВР – Стара Загора и на основание чл.70, б.„д“ от ЗАНН наказателното постановление да бъде отменено.

В съдебно заседание представителят на Районна прокуратура – Стара Загора поддържа направеното предложение и моли същото да бъде уважено.

Ответникът – Началник Второ Районно управление при ОД на МВР – Стара Загора, редовно и своевременно призован за съдебно заседание, не изпраща представител по делото и не изразява становище по внесеното предложение с искане за възобновяване на административнонаказателното производство по влязло в сила Наказателно постановление №8245а-1000/13.06.2019 год.

Заинтересованата страна – Д.Г.А., редовно и своевременно призован за съдебно заседание, чрез процесуалния си представител адв. К. изразява подробно становище за неоснователност на направеното от прокурор в Районна прокуратура - Стара Загора предложение за възобновяване на административнонаказателното производство по реда на чл.72, ал.1 във вр. с чл.70, б. „д“ от ЗАНН.

Окръжна прокуратура – Стара Загора, чрез участващия по делото прокурор, дава заключение че внесеното от Районна прокуратура – Стара Загора предложение е мотивирано и основателно и предлага да бъде уважено.

Съдът, след преценка на доказателствата по делото, приема за установено следното от фактическа страна:

 С Наказателно постановление №8245а-1000 от 13.06.2019 год., издадено от Началник Второ Районно управление към Областна дирекция на МВР – Стара Загора, въз основа на съставен Акт за установяване на административно нарушение №Д0647215 от 07.06.2019 год., на Д.Г.А. е наложено административно наказание глоба в размер на 300.00 лева на основание чл.257, ал.1,  от ЗМВР, за нарушение на чл.64, ал.4 от ЗМВР, за това, че на 07.06.2019 год. около 10.50 часа в гр. Стара Загора по ул.“ Д-р Тодор Стоянович“№30 при подаден сигнал от контролните органи водача на товарен автомобил „Дачия Логан“ рег.№*****възприема сигнала, но не спира като се отправя в посока юг. Насочва се към кв.“Три чучура север“ до бл.75, където тръгва по черен път свършващ срещу блок 61. Водачът слиза от МПС и побягва. Същият не изпълнява многократно издадени устни полицейски разпореждания – „Стой! Полиция!“, които е възприел, като с действията си А. осуетява извършването на полицейска проверка, отказа да изпълни разпореждане на орган на МВР и пречи на полицейските служители да изпълнят задълженията си, с което виновно е нарушил чл.64, ал.4 от ЗМВР. Наказателното постановление е връчено на Д.А. на 17.06.2019 год., не е било обжалвано по съдебен ред и е влязло в законна сила на 24.06.2019 год..

Същевременно с Постановление за образуване на досъдебно производство е образувано досъдебно производство №8245 зм 488/2019 год. по описа на 02 Районно управление към ОД на МВР Стара Загора, за това, че на 07.06.2019 год. в гр. Стара Загора  без надлежно разрешително държал високорискови наркотични вещества: коноп /марихуана, канабис/ със съдържание на активен наркотичнодействащ компонент тетрахидроканабинол 9.5 % /тегловни процента/ с нетно тегло 0.94 грама на стойност 5.64 лв., коноп /марихуана, канабис/ със съдържание на активен наркотичнодействащ компонент тетрахидроканабинол 5.4 % /тегловни процента/ с нетно тегло 7.26 грама на стойност 43.56 лв., всичко на обща стойност 49.20 лв. – престъпление по престъпление по чл.354, ал.3, т.1 от НК и за това, че на 07.06.2019 год. в град Стара Загора противозаконно пречил – осуетил извършването на проверка, чрез активно бягство, неподчинявайки се на издадените разпореждания със звуков и светлинен сигнал, и устни разпореждания на орган на властта – младши инспектор С.Н.К.старши полицай в група „Охрана на обществения ред“ на сектор „Охранителна полиция“ към Второ РУ МВР при ОД на МВР Стара Загора и младши инспектор Г.Н.Г.старши полицай в група „Охрана на обществения ред“ на сектор „Охранителна полиция“ към Второ РУ МВР при ОД на МВР Стара Загора, да изпълнят задълженията си – да извършат проверка на МПС и лице при полицейски наряд, осъществяващ патрулно постова дейност за опазване на обществения ред и разкриване и предотвратяване на престъпления – престъпление по чл.270, ал.1 от НК. Предвид обстоятелството, че е налице приключило административнонаказателно производство с влязло в сила наказателно постановление за деяние, което съставлява престъпление по см. на ЗАНН, с Постановление от 26.06.2019 год. на прокурор в Районна прокуратура – Стара Загора, на основание чл.25, ал.1, т.5 от НПК, образуваното наказателно производство по досъдебно производство №8245 зм 488/2019 год. по описа на 02 Районно управление на МВР - Стара Загора, е спряно.

Предложението по чл.70, б.„д” от ЗАНН за възобновяване на административно-наказателното производство по влязло в сила наказателно постановление №8245а-1000/13.06.2019 год. на Началник Второ Районно управление към ОД на МВР - Стара Загора е направено от компетентния по смисъла на чл.72 от ЗАНН орган - наблюдаващия досъдебно производство №8245 зм 488/2019 год. по описа на 02 Районно управление към ОД на МВР Стара Загора прокурор от Районна прокуратура – Стара Загора и е процесуално допустимо.

 С оглед установеното от фактическа страна съдът намира, че разгледано по същество, направеното на основание чл.72, ал.1 във вр. с чл.70, б.„д” от ЗАНН предложение за възобновяване на административно-наказателното производство, се явява основателно, по следните съображения:

 За да се възобнови приключило с влязло в сила наказателно постановление административнонаказателно производство, следва да е осъществено някое от материалноправните основания, регламентирани в разпоредбата на чл. 70 от ЗАНН.

 В случая от доказателствата по делото се установява, че е налице образувано наказателно производство срещу лице, по отношение на което за същото деяние е било проведено и приключило с влязъл в сила акт административнонаказателно производство с характер на наказателно по смисъла на чл.6, §1 от Конвенцията за защита на правата на човека и основните свободи /ЕКПЧ/.

 С Тълкувателно решение №3 от 22.12.2015 год. на ОСНК на ВКС по тълк. дело №3/2015 год., чието разрешение е потвърдено с Тълкувателно решение №4/06.02.2019 год. на ОСНК на ВКС по тълк. дело №4/2017 год., постановено по повод констатирана противоречива практика на съдилищата по прилагането на чл.24, ал.1, т.6 от НПК при конкуренция между наказателна отговорност и административно наказателна отговорност спрямо едно и също лице за едно и също деяние, е прието, че в случаите, когато след приключване на административнонаказателно производство и санкциониране на извършителя с административно наказание, се стига до преследването му за същото деяние и по реда на НПК, когато административнонаказателното производство и нарушението се определят като наказателни по смисъла на ЕКПЧ, образуването и провеждането на последващо наказателно производство за същото деяние срещу същия деец нарушава принципа „nе bis in idem“, защитен в по-широк обем от разпоредбата на чл.4 от Протокол №7, отнасяща се както до повторното осъждане на извършителя, така и до повторното му наказателно преследване за същото деяние. С оглед на което и предвид практиката на ЕСПЧ е прието, че преодоляването на повторното наказателно преследване на деец, спрямо когото за същото деяние е било проведено окончателно приключило административнонаказателно производство с наказателен характер по смисъла на ЕКПЧ, което съставлява нарушение на чл.4, §1 от Протокол №7, може да бъде постигнато чрез: прекратяване на първото по ред наказателно производство, образувано и/или проведено срещу дееца за същото деяние след окончателното приключване на административнонаказателното производство с наказателен характер, съответно с отмяна на постановените по него съдебни актове и прекратяването му на основание чл.4, §1 от Протокол № 7 във вр. чл.24, ал.1, т.6 НПК; възобновяване на окончателно приключилото административнонаказателно производство с наказателен характер по смисъла на чл. 4 от Протокол №7 към ЕКПЧ при наличие на предпоставките на чл.70, б.„в" ЗАНН, отмяна на постановените по него актове и прекратяването му; възобновяване на прекратеното наказателно производство на основание чл.422, ал.1, т.3 от НПК или отмяна на постановлението на прокурора за прекратяване на наказателното производство по реда на чл.243, ал.9 НПК и провеждане на наказателното производство след отпадане на процесуалната пречка по чл.4, §1 от Протокол №7.

След постановяване на посоченото ТР са последвали изменения в НПК и ЗАНН, с които в законодателството са регламентирани система от мерки за разрешаване на конкуренцията между административно-наказателна и наказателна отговорност. С разпоредба на чл.70, б.„д" от ЗАНН / §106, т.3 от ПЗР на ЗИД на НПК, обн. в ДВ, бр.63/ 2017 год., в сила от 05.11.2017 год./, е въведено  ново основание за възобновяване на административнонаказателните производства. С посочената норма е предвидено, че административнонаказателните производства, по които наказателните постановления са влезли в сила, както и решените и прекратените от съда дела, образувани във връзка с обжалване на наказателни постановления, подлежат на възобновяване, когато деянието, за което е приключило административнонаказателното производство, съставлява престъпление. Съгласно мотивите към проекта на ЗИД на НПК изменението е част от комплекс от норми в НПК, целящи адекватно прилагане на принципа "ne bis in idem" при конкуренция между административнонаказателна и наказателна отговорност в смисъла, вложен в ТР №3/22.12.2015 год. на ВКС по тълк. дело №3/2015 год., ОСНК и в практиката на ЕСПЧ по прилагане на Протокол №7 от ЕКПЧ. Новото основание по чл.70, б.„д" от ЗАНН не позволява да се избегне налагане на съответното на степента на обществена опасност на деянието наказание, предвидено в закон или указ. Така се постига превеса на наказателната пред административнонаказателната отговорност, заложен в нормите на чл.33, ал.2 и чл.36, ал.2 от ЗАНН и същевременно се спазва принципът на чл.4, §1 от Протокол №7 към ЕКПЧ за забрана за повторно осъждане или наказание за едно и също деяние във връзка с възприетия автономен характер на понятието "наказателно обвинение" в практиката на ЕСПЧ. Нормата на чл.70, б.„д" от ЗАНН е процесуална, поради което се прилага и за заварените правоотношения, каквото е настоящото, поради липса на изрично уредено друго в изменителния закон на НПК.

В случая е налице приключило първо по ред административнонаказателно производство с наказателен характер с влязло в сила наказателно постановление №8245а-1000/13.06.2019 год. и образувано за същото деяние и срещу същото лице досъдебно наказателно производство. Доколкото съществува идентичност на фактите, въз основа на които е ангажирана административнонаказателната отговорност на нарушителя и същевременно е образувано посоченото по-горе наказателно производство, съдът приема, че са налице нормативно регламентираните материалноправни предпоставки и основание по чл.70, б. „д“ от ЗАНН за възобновяване на административнонаказателното производство. С оглед на което предложението на наблюдаващия досъдебно производство №8245 зм 488/2019 год. по описа на 02 Районно управление към ОД на МВР Стара Загора прокурор от Районна прокуратура – Стара Загора, за възобновяване на административно-наказателното производство по влязло в сила Наказателно постановление №8245а-1000/13.06.2019 год. на Началник Второ Районно управление към ОД на МВР – Стара Загора, се явява основателно и следва да бъде уважено. Наказателното постановление следва да бъде отменено и съответно да се прекрати  административнонаказателното производство, тъй като е недопустимо двойното санкциониране от наказателноправно естество, респ. двойното използване на репресия по отношение на едно и също лице при еднородност на фактите и обстоятелствата относно деянието за което е издадено наказателното постановление и съответно е започнало наказателно преследване. Д.Г.А. е осъществил фактическия състав на престъплението по чл.270, ал.1 от НК, като едновременно с това и фактическия състав на административното нарушение на чл.64, ал.4 от ЗМВР. При изпълнение на своите служебни задължения, полицейските органи имат право да спират пътните превозни средства, да проверяват документите за самоличност и свидетелството за управление на водача, както и всички документи, свързани с управляваното превозно средство, съгласно чл.165, ал.2, т.1 от ЗДвП. Във връзка с изпълнението на тези свои задължения, същите имат право да издават разпореждания до държавни органи, организации, юридически лица и граждани, като разпорежданията се издават писмено. При невъзможност да се издадат писмено разпорежданията могат да се издават устно или чрез действия, чийто смисъл е разбираем за лицата, за които се отнасят, а когато изпълняват функциите по контрол на правилата за движение по пътищата разпорежданията могат да се издават чрез положение на тялото и/или ръцете, действия или знаци, посочени в закон. Тези разпореждания са задължителни за изпълнение, освен ако налагат извършването на очевидно за лицето престъпление или нарушение, или застрашават живота или здравето му/чл.64 от ЗМВР/. С оглед на гореизложеното, съдът намира, че А., чрез активните си действия, изразяващи се в не спиране на подаден сигнал със стоп палка, не изпълнение на полицейските разпореждания да спре да бяга, е попречил полицейските органи да изпълнят задълженията си по чл.165, ал.2, т.1 от ЗДвП.

Съдът намира, изложените от адв. К. възражения като неоснователни.  За осъщественото престъпление по чл.270, ал.1 от НК, е повдигнато обвинение към Д.А. на 20.06.2019 год., което не е спорно между страните. Към него момент обаче не е налице влязло в сила наказателно постановление за извършено от А. административно нарушение по чл.64, ал.4 от ЗМВР. Същото му е връчено на 17.06.2019 год. и от следващия ден – 18.06.2019 год. започва да тече седемдневният срок за неговото обжалване съгласно правилата на чл.183, ал.2 от НПК и изтича в последния ден – 24.06.2019 год. Следователно наказателното постановление е влязло в законна сила на 25.06.2019 год. /а не както и отбелязано от наказващият орган на 24.06.2019 год./ В този смисъл към момента на привличането му като обвиняем за престъпление по чл.270, ал.1 от НК, спрямо Д.А. е налице издадено наказателно постановление, но административнонаказателното производство не е приключило. Същото ще приключи след влизането в сила на наказателното постановление, което става пет дена след привличането му като обвиняем. Всъщност при издаването на наказателното постановление е допуснато нарушение на чл.33, ал.2 от ЗАНН от страна на наказващият орган, който е следвало да прекрати образуваното административнонаказателно производство и да изпрати материалите на прокурора, а не да издава наказателно постановление. Ето защо първото допуснато нарушение на процесуалните правила е от страна на наказващият орган, в случая Началника на Второ Районно управление изразяващо се в издаването на наказателното постановление, а не на прокурора при Районна прокуратура Стара Загора, изразяващо се в привличането на Д.А. за извършено от него престъпление по чл.270, ал.1 от НК.

   

 

Водим от горните мотиви и на основание чл.73, ал.2 във вр. с чл.70, б. „д” от ЗАНН, Старозагорският административен съд

 

 

  РЕШИ:

 

ВЪЗОБНОВЯВА административнонаказателното производство по влязло в сила Наказателно постановление №8245а-1000/13.06.2019 год., издадено от Началник Второ Районно управление към Областна дирекция на МВР – Стара Загора.   

  ОТМЕНЯ Наказателно постановление №8245а-1000/13.06.2019 год., издадено от Началник Второ Районно управление към Областна дирекция на МВР – Стара Загора, с което на Д.Г.А. ***, ЕГН **********, е наложено административно наказание глоба в размер на 300.00 лева, на основание чл.257, ал.1 от ЗМВР за нарушение на чл.64, ал.4  от ЗМВР.

ПРЕКРАТЯВА административнонаказателното производство, образувано срещу Д.Г.А. ***, ЕГН ********** с Акт за установяване на административно нарушение №Д0647215 от 07.06.2019 год. за нарушението по чл.64, ал.4 от ЗМВР.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  

 

                      ЧЛЕНОВЕ: 1.

         

                                                                                               2.