Решение по дело №492/2019 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 7 февруари 2020 г.
Съдия: Стилиян Кирилов Манолов
Дело: 20197240700492
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е    6

 

       гр. Стара Загора, 07.02.2020г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Старозагорският административен съд, в публично съдебно заседание на петнадесети януари през две хиляди и двадесета година в състав:

                                           Председател: БОЙКА ТАБАКОВА

Ч                                                                                                                            Членове: КРЕМЕНА КОСТОВА-ГРОЗЕВА

                                                                                                                                                 СТИЛИЯН МАНОЛОВ

при секретаря Ива Атанасова

и с участието на прокурора Нейка Тенева

като разгледа докладваното от  съдия  МАНОЛОВ к.а.н. дело № 492 по описа за 2019 г., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл.63, ал.1, изр. второ  от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

 

Образувано е по касационна жалба на Г.П. *** против Решение №540/22.10.2019г., постановено по  АНД №2186/2019г. по описа на Районен съд Стара Загора. В жалбата са изложени оплаквания за незаконосъобразност на решението, като постановено в противоречие с материалния закон и съществени процесуални нарушения касационни основания по чл.348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК. Според касатора районният съд е потвърдил наказателното постановление без да вземе предвид издаването му при съществено нарушение на процесуалните правила и липса на доказателства за извършено  нарушение. Въз основа на подробно изложените в жалбата съображения по наведените касационни основания е направено искане за отмяна на решението и постановяване на друго, с което издаденото  наказателно постановление да бъде отменено.   

 

Ответникът по касационната жалба – Община Стара Загора, редовно и своевременно призован за съдебно заседание, не изпраща представител по делото и не взема становище по жалбата.

 

Представителят на Окръжна прокуратура – Стара Загора дава заключение за неоснователност на жалбата и предлага съдебното решение да бъде оставено в сила като правилно и законосъобразно.

Касационният състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведеното от жалбоподателя касационно основание и като извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:

         

          Касационната жалба е подадена в законоустановения срок, от надлежна страна, за която съдебният акт е неблагоприятен и е процесуално допустима.

          

           Разгледана по същество, се явява основателна.

 

Производството пред Районен съд – Стара Загора се е развило по жалба на Г.П.П. срещу наказателно постановление №376/20.06.2019г., издадено от Заместник-кмета на Община Стара Загора, с което въз основа на АУАН №23839/376 от 05.04.2019г., на П. е наложено административно наказание „глоба” в размер на 600 лв., на основание чл.13, буква „б“ от ЗАНН, във вр. с чл.50, ал.1, т.15  от Наредба за изграждане, поддържане и опазване на зелената система на Община Стара Загора (Наредбата).

 

От фактическа страна административнонаказателното обвинение се основава на това, че на 05.04.2019г., около 17:40 часа, в гр.*** източно от магазина „Билла“, П. е поставил един брой  маса, два броя пейки от дърво, забити в тревната площ. Бетонирана е и един брой дървена греда с височина около 50 см и заковани хоризонтални дъски към нея. Съоръженията са поставени в непосредствена близост до мантинелата на пътното платно под дърветата, като за поставянето им няма издадено  разрешение от Община Стара Загора. Посочено е, че в конкретния случай нарушението е извършено в озеленената площ. Деянието е квалифицирано като нарушение по чл.35, ал.15 от Наредба за изграждане, поддържане и опазване на зелената система на Община Стара Загора.

 

С решението си Районен съд Стара Загора е потвърдил наказателното постановление. Прието е, че в хода на административнонаказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, налагащи отмяната на обжалвания санкционен акт на това основание. Посочено е, че от събраните по делото доказателства се установява, че санкционираното лице е осъществило от обективна и субективна страна състава на нарушението по чл.35, т.5 от общинската наредба, като му е наложено наказание към минималния предвиден в закона размер. Обсъдени са възраженията от жалбата и са изложени доводи за липса на предпоставки за приложение на разпоредбата на чл.28 от ЗАНН.

 

Така постановеното решение е неправилно.

 

Наложената на Г.П. с обжалваното наказателно постановление санкция е на основание чл.35, ал.15 във вр. с чл.50, ал.1, т.15 от Наредбата за изграждане, поддържане и опазване на зелената система на Община Стара Загора. В чл.49, ал.4 от тази наредба е регламентирано, че наказателните постановления се издават от Кмета на Община Стара Загора или от упълномощен от него заместник-кмет. В обжалваното наказателно постановление е посочено, че същото е издадено от Заместник кмета на Община Стара Загора Йордан Николов, упълномощен със Заповед № 10-00-2512/23.11.2015г. на Кмета на Община Стара Загора. Видно от съдържанието на представената и приета като доказателство във въззивното съдебно производство Заповед № 10-00-2512/23.11.2015г. на Кмета на Община Стара Загора, на основание чл.44, ал.2 във вр. с чл.39, ал.4 от ЗМСМА, Йордан Николов - Заместник кмет „Общинска собственост, стопанска политика, транспорт и екология“, е упълномощен да изпълнява правомощия на Кмета на общината, вкл. да издава и подписва наказателни постановления за налагане на административни наказания за нарушения по Закона за защита на потребителите, Закона за местните данъци и такси, Закона за гражданската регистрация, както и по Наредбите, приети от Общински съвет – Стара Загора. Съдът намира, че тази заповед не представлява надлежно основание за упражняване от Заместник кмета на Община Стара Загора Йордан Николов при условията на делегирана компетентност на административнонаказващи правомощия по издаване на наказателни постановления и налагане на административни санкции за нарушения на Наредбата за изграждане, поддържане и опазване на зелената система на Община Стара Загора, тъй като последната е приета с Решение № 1196/25.10.2017г. на Общински съвет – Стара Загора и е в сила от 26.11.2017г. Следователно посочената наредба не е била приета към датата на издаване на Заповед № 10-00-2512/23.11.2015г. на Кмета на Община Стара Загора и съответно не е включена в предметния обхват на делегираната със заповедта компетентност на заместник кмета на общината. След като делегиращата правомощия заповед е издадена преди приемането и влизането в сила на Наредбата за изграждане, поддържане и опазване на зелената система на Община Стара Загора, обективно тя не би могла да включи в оправомощаването издаването на наказателни постановления по посочената наредба. Този извод следва и от съдържанието на овластителното волеизявление за възлагане на правомощия за реализиране на административнонаказателна отговорност. Ето защо Заповед № 10-00-2512/23.11.2015г. на Кмета на Община Стара Загора не представлява надлежно основание за възникване на материална компетентност и за упражняване на административнонаказващи правомощия от Заместник кмета на Община Стара Загора за нарушения на приетата през 2017г. Наредбата за изграждане, поддържане и опазване на зелената система на Община Стара Загора, а е било необходимо издаването на нарочен писмен акт за оправомощаване, каквото е и изискването по чл.49, ал.4 от тази Наредба. В случая няма надлежен писмен акт, който да делегира на Заместник кмета на Община Стара Загора административнонаказващи правомощия по Наредбата за изграждане, поддържане и опазване на зелената система на Община Стара Загора.

 

Издаването на наказателното постановление от некомпетентен административнонаказващ орган е абсолютно основание за неговата отмяна. Въззивния съд е постановил решението си без да съобрази посочения порок при изготвянето на санкционния акт. Като не го е констатирал районният съд е постановил решение в нарушение на материалния закон – касационно основание за отмяна по чл.348, ал.1, т.1 от НПК, което решение подлежи на отмяна наред с потвърденото наказателно постановление.

 

Водим от тези мотиви и на основание чл.221, ал.2, предл. второ от АПК, Старозагорският административен съд

 

Р     Е     Ш     И :

 

ОТМЕНЯ решение № 540/22.10.2019г., постановено по АНД № 2186/2019г. по описа на Районен съд – гр.Стара Загора, като ВМЕСТО ТОВА ПОСТАНОВЯВА:

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление №376/20.06.2019г., издадено от Заместник-кмета на Община Стара Загора.

 

          Решението не подлежи на обжалване и/или протестиране.

 

                              ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                                                      

                                      ЧЛЕНОВЕ: 1.                           2.