Решение по дело №784/2024 на Районен съд - Несебър

Номер на акта: 28
Дата: 7 март 2025 г. (в сила от 8 юли 2025 г.)
Съдия: Йорданка Георгиева Майска Иванова
Дело: 20242150200784
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 декември 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 28
гр. Несебър, 07.03.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – НЕСЕБЪР, I-ВИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на десети февруари през две хиляди двадесет и пета
година в следния състав:
Председател:Йорданка Г. Майска Иванова
при участието на секретаря Маринета Д. Шаренкова
като разгледа докладваното от Йорданка Г. Майска Иванова
Административно наказателно дело № 20242150200784 по описа за 2024
година
Производството е по реда на чл. 59д и сл. от ЗАНН.
Сложено е за разглеждане, след като с Решение № 9478/22.11.2024г. по КАНД
№ 1784/2024г. по описа на Административен съд – Бургас е постановено
възобновяване на производството по обжалване на наказателно постановление № РД-
05-7/15.06.2023г. на директора на РЗИ-Бургас и делото е върнато за ново разглеждане
от друг състав на РС-Несебър от стадия на администриране на жалбата против
наказателното постановление.
Образувано е по жалба на подадена от директора на ЦДГ „М." гр. Несебър
срещу наказателно постановление № РД-05-7/15.06.2023г. на директора на РЗИ Бургас,
с което за извършено нарушение на чл.44 от Закона за здравето/ЗЗ/ и на основание
чл.212, ал.1, вр.ал.3 от ЗЗ, на жалбоподателя е наложено наказание „имуществена
санкция" в размер на 1000 лв..
По жалбата е образувано АНД № 542/2024г. по описа на РС-Несебър, по което
е постановено решение № 211/27.11.2023г..
По повод постъпила против това решение касационна жалба е образувано
КАНД № 78/2024г. по описа на Административен съд-Бургас, по което с решение №
2557/29.03.2024г. касационната инстанция е обезсилила решение № 211/27.11.2023г. по
АНД № 542/2024г. на РС-Несебър и е прекратила производството по обжалването на
наказателно постановление № РД-05-7/15.06.2023г. на директора на РЗИ-Бургас.
1
Производството по обжалване на наказателно постановление № РД-05-
7/15.06.2023г. на директора на РЗИ-Бургас е възобновено по реда на чл.70-чл.73 от
ЗАНН с Решение № 9478/22.11.2024г. по КАНД № 1784/2024г. по описа на
Административен съд – Бургас.
С жалбата се иска отмяна на наказателното постановление поради допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила и неправилно приложение на
материалния закон. Счита, че административнонаказателното производство е
проведено извън 3-месечния срок по чл.34, ал.1, изр.2 от ЗАНН от датата на откриване
на нарушителя, доколкото нарушителят е бил известен на наказващия орган към
22.10.2022г., когато е било издадено Предписание с изх.№ ДЗК-210 от РЗИ-Бургас, с
което е даден срок за изпълнение до 31.01.2023г., а АУАН е съставен едва на
17.05.2023г.. На следващо место се посочва, че в НП, издателят не е изложил мотиви
защо приема, че не са налице предпоставките на чл.28 от ЗАНН, с което е допуснал
нарушение на чл.53 от ЗАНН, тъй като преценката на наказващия орган в тази насока
подлежи на съдебен контрол. Твърди се, че сочените в предписание № ДЗК-
210/22.10.2022г. на РЗИ-Бургас норми не очертават състав на административно
нарушение, а освен това посочените норми не кореспондират със словното изражение
на предписанието, поради което липсва яснота неизпълнението на кое точно
задължение се предписва да бъде изпълнено от ръководството на детската градина.
Поради това се счита, че издаденото предписание от служител на РЗИ-Бургас е
незаконосъобразна предпоставка за започването на административнонаказателно
производство. Навежда, че посоченото в предписание № ДЗК-210/22.10.2022г. на РЗИ-
Бургас „преустановяване дейността на пункт за раздаване на храна – детска млечна
кухня“ по съществото си представлява принудителна административна мярка по чл.11,
ал.1 от Наредба № 36/21.07.2019г. за условията и реда за упражняване на държавен
здравен контрол, която не е в правомощията на държавен здравен инспектор, а е
следвало да бъде наложена със Заповед на Директора на РЗИ, каквато не е издавана.
В о.с.з. процесуалният представител по пълномощие на жалбоподателя-
адв.Василева от БАК поддържа жалбата и пледира за отмяна на обжалваното НП на
посочените основания. Допълва, че пунктът за раздаване на детска млечна кухня за
деца от 0-3г. е преминал регистрационен режим още през 2018г., когато е било
издадено удостоверение за регистрация на обект за обществено хранене, касаещ детска
млечна кухня, а е вписан в регистъра на БАБХ като пункт за раздаване в сградата но
детска градина „М.“ от 02.02.2022г., съгласно удостоверение № 739, представено по
делото. По тези съображения счита, че директорът на детската градина няма
правомощия и компетентност да преустанови дейността на пункта за млечна кухня,
както му е било предписано от РЗИ-Бургас.
За административнонаказващият орган/АНО/, при констатирано редовно
2
уведомяване, в о.с.з. представител не се явява.
Съдът, като взе предвид становищата на страните, събраните по делото
доказателства и разпоредбите на закона, намира за установено следното:
На 19.10.2022г. от св. Д. К. - старши инспектор в отдел ДЗК при РЗИ Бургас е
извършена проверка на Детска градина „М." в гр.Несебър. При проверката е
констатирано, че в обособено помещение във фоайето на детската градина е
разположен пункт за раздаване на храна, приготвена в детска млечна кухня. Св.К.
посочва в показанията си, че по време на проверката е било извършвано раздаване на
храна на родители с деца извън детската градина, които посещавали обекта. Св. К.
отчела наличието на установения пункт за раздаване на детска млечна кухня като
нарушение на чл. 31, ал. 2 от ЗЗ, вр.чл.9 от Наредба № 3/2007г. на МЗ за здравните
изисквания към детските градини, Заповед № РД-01-435/09.09.2022г., изм. и доп. със
заповед № РД-01-513/13.10.2022г. на МЗ. Поради тази констатация св.К. е издала
предписание изх. № ДЗК-210 от 20.10.2022г., а именно: „Да се преустанови дейността
на пункта за раздаване на храна - детска млечна кухня" със срок на изпълнение -
10.12.2022г.“. Предвид подадено от директора на детската градина писмено искане за
удължаване срока на предписанието, с изрично писмо на РЗИ срокът е бил удължен до
31.01.2023г..
На 17.05.2023г. св. К. извършила проверка в детската градина и установила, че
пунктът за детска млечна кухня обособен във фойето на градината все още
функционира и в него се раздава храна на родители, които са външни за детската
градина лица. При така констатираното, К. приела, че към датата на проверката
даденото предписание не е изпълнено и съставила срещу директора на детска градина
„М." АУАН № 2-56 от 17.05.2023г. за нарушение на чл. 44 от ЗЗ. Въз основа на АУАН е
издадено и обжалваното НП, с което за извършено нарушение на чл.44 от Закона за
здравето/ЗЗ/ и на основание чл.212, ал.1, вр.ал.3 от ЗЗ, на жалбоподателя е наложено
наказание „имуществена санкция" в размер на 1000 лв..
По силата на трудов договор № 101 от 11.09.2020г. с кмета на Община
Несебър, за директор на детската градина е била назначена М.И.а.
Считано от 19.07.2024г. е сключен трудов договор № 93 с кмета на Община-
Несебър, с който на длъжност директор на детската градина е назначена Христина
Страхилова Стратиева.
Детската градина е регистрирана в публичния регистър БУЛСТАТ под №
*********, с вписано 100 процента участие в собствеността на Община Несебър от
30.01.2014г. и принадлежност на детската градина към висшестояща структура -
Община Несебър.
Съгласно представена справка, Детска млечна кухня, поделение Несебър също
е вписана под № 0000571220207 в Регистър БУЛСТАТ с директор Живка Кръстева
3
Коршутова и принадлежност към висшестояща структура - Община Несебър.
С удостоверение за регистрация № 594 от 17.04.2018г. от директора на ОДБХ
Бургас е открит обект „Детска млечна кухня" гр. Несебър с адрес в гр. Несебър, ул.
„Любен Каравелов" № 1/л.41 по АНД № 542/23г. на НРС/.
Видно от констативен протокол № 0002001/08.02.2021г. на ОБДХ-Бургас /л.42-
43 по АНД № 542/23г. на НРС/ е извършена проверка на пункт за детска млечна кухня
в гр.Несебър, кв.“Ч.М.-1“ № 112 и е констатирано, че пунктът отговаря на
нормативните изисквания за извършваната дейност и може да продължи да работи.
Горната проверка на ОБДХ-Бургас е извършена на процесния пункт за детска
млечна кухня, тъй като видно от Решение № 592 от 15.10.2013г. на Общински съвет-
Несебър/л.40 по АНД № 542/23г. на НРС/ е било дадено съгласие за откриване на
целодневна детска градина с четири възрастови групи в гр. Несебър, ж.к. „Ч.М.-1" №
112, с наименование „М.".
Видно от извлечение от регистър на ОБДХ /л.44 по АНД № 542/23г. на НРС/ е
регистриран пункт за раздаване на храна в ж.к.“Ч.М.-1“ № 112 към детска млечна
кухня Несебър, ул.Любен Каравелов № 1 с удостоверение за регистрация №
739/02.02.2022г., като обекта е вписан под № ********* в регистъра.
Горната фактическа обстановка се установява от събраните по делото гласни и
писмени доказателства. Посочените по-горе доказателства кореспондират помежду си
и от тях описаната фактическа обстановка се установява по безспорен начин.
От правна страна съдът приема следното:
Жалбата е депозирана в срока за обжалване по чл. 59, ал. 2 ЗАНН, подадена от
легитимирано да обжалва лице срещу подлежащ на обжалване акт, поради което
същата е допустима.
Не се констатират съществени нарушения на процесуалните правила, които да
са довели до ограничаване правото на защита на жалбоподателя при образуване на
административнонаказателното производство и издаване на оспореното НП.
Обжалваното наказателно постановление е издадено от компетентен орган,
оправомощен по силата на чл. 231, ал. 1 от Закона за здравето, в 6-месечния срок по
чл.34, ал.3 от ЗАНН и съдържателно отговаря на изискванията на чл.57 от ЗАНН.
АУАН е съставен от териториално и материално компетентно лице – старши инспектор
в отдел ДЗК при дирекция ОЗ към РЗИ-Бургас, като при издаването му е спазена
разпоредбата на чл. 42 от ЗАНН.
Доколкото нарушението по чл.44 от ЗЗ / за неизпълнение на предписание/ е
констатирано при проверка на 17.05.2023г., на която дата е и съставен АУАН,
настоящият съдебен състав приема, че е спазен 3-месечния срок по чл.34 от ЗАНН за
образуване на административнонаказателното производство, а възражението на
4
жалбоподателя в тази насока-съответно за неоснователно.
Според съда разгледана по същество жалбата е основателна, тъй като при
издаването на обжалваното наказателно постановление са допуснати нарушения на
материалния закон поради следните съображения:
Основанието за издадените АУАН и НП е предписание изх. № ДЗК-210 от
20.10.2022г. до директора на детската градина „Да се преустанови дейността на пункта
за раздаване на храна - детска млечна кухня", тъй като се извършва в нарушение на чл.
31, ал. 2 от ЗЗ, вр.чл.9 от Наредба № 3/2007г. на МЗ за здравните изисквания към
детските градини, Заповед № РД-01-435/09.09.2022г., изм. и доп. със заповед № РД-01-
513/13.10.2022г. на МЗ.
С нормата на чл.31, ал.2 от ЗЗ законодателят е указал „При осъществяване на
дейността си юридическите и физическите лица са длъжни да спазват установените
здравни изисквания.“
Посочената в предписанието разпоредба на чл.9 от Наредба № 3/2007г. на МЗ
за здравните изисквания към детските градини съдържа две алинеи, които касаят
правилата и изискванията за проектиране на сгради за детски градини. Посочените две
заповеди на МЗ/л.66-л.81 по АНД № 542/23г. на НРС/посочват продължаването на
множество временни противоепидемични мерки на територията на страната във връзка
с пандемията Ковид-19 и са със срок от 15.09.2022г. до 16.11.2022г.. Предписанието е с
първоначален срок за изпълнение до 10.12.2022г., като срокът е бил продължен до
31.01.2023г..
При преглед на относимите правни норми и съдържанието на издадения от
св.К. в качеството й на държавен здравен инспектор документ изх. № ДЗК-210 от
20.10.2022г. до директора на детската градина, не се установява последното да
представлява именно предписание по смисъла на чл. 19, ал. 2, т. 6 от ЗЗ и чл. 38, ал. 1
от ЗЗ, както е наименовано. Съобразно разпоредбата на чл. 19, ал. 2, т. 7 от ЗЗ
инспекторите имат правомощието да спират експлоатацията на обекти с обществено
предназначение, на части от тях или на съответната дейност в случаите по чл. 38, ал. 3,
като уведомят незабавно директора на регионалната здравна инспекция. Случаите по
чл. 38, ал. 3 от ЗЗ са тези, когато е налице непосредствена опасност за живота и
здравето на хората, за разпространение на заразни заболявания или за възникване на
отравяния /в такива случаи директорът на регионалната здравна инспекция, в срок до
48 часа от спирането на обекта издава заповед, с която потвърждава или отменя
даденото предписание за спиране експлоатацията на обекта или на съответната
дейност - чл. 38, ал. 4 от ЗЗ). Т.е. следва да се извърши необходимото разграничение
между чл. 38, ал. 1 и ал. 3 от ЗЗ, респ. между чл. 19, ал. 2, т. 6 и т. 7 от ЗЗ. За да се
квалифицира даден акт на здравен инспектор като „предписание" по смисъла на чл.
38, ал. 1 от ЗЗ, с него следва да се дадат съответните предписания за спазване на
5
хигиенни и противоепидемични мерки. Обективно погледнато предписаното в случая
„преустановяване“ на определена дейност, която се провежда в обект с обществено
предназначение, не може да се квалифицира като хигиенна мярка, а представлява по
естеството си спиране експлоатацията на съответната дейност по смисъла на чл. 19, ал.
2, т. 7 вр. чл. 38, ал. 3 от ЗЗ. В този случай предписанието по чл. 38, ал. 3 от ЗЗ
представлява предварително изпълнение на принудителна административна мярка,
която следва да бъде наложена от директора на РЗИ при условията на чл. 38, ал. 4 от
ЗЗ. Впрочем и в чл. 38, ал. 2 от ЗЗ е предвидено спиране на експлоатация - при
неизпълнение на задължителните предписания в определения срок. Следователно в ЗЗ
е направено ясно разграничение между предписанията, които се дават и които следва
да са насочени към определяне на конкретни хигиенни или противоепидемични мерки
по смисъла на чл. 19, ал. 2, т. 6 от ЗЗ и принудителните административни мерки,
изразяващи се в спиране експлоатацията на съответната дейност предвидени в чл. 19,
ал. 2, т. 7 вр. чл. 38, ал. 2 и ал. 3 от ЗЗ. В случая, макар актът да е нименован
предписание, с него не са дадени указания по изпълнението на изпълнението на
хигиенни и противоепидемични мерки, а е указано единствено спиране
експлоатацията на съответната дейност - раздаване на храна в детска млечна кухня и
то обосновано с възможно разпространение на остри заразни заболявания, доколкото
това се установява от съдържанието на посочените в допълнение две заповеди на
МЗ/л.66-л.81 по АНД № 542/23г. на НРС/. Налага се извод, че макар здравният
инспектор да е изложил в акта, наречен предписание, мотиви по смисъла на чл. 38, ал.
3 от ЗЗ, които предполагат налагане на принудителна административна мярка и да е
възложил преустановяване на съответната дейност, то той е наименовал своя акт
„предписание", но по смисъла на чл. 38, ал. 1 от ЗЗ. По същество обаче е наложена
принудителна административна мярка, която е от компетентността на РЗИ, а не от
компетентността на съответната детска градина.
Предвид изложеното се налага извод, че „предписанието" от 20.10.2022г.
представлява по съществото си принудителна административна мярка, която се налага
от съответните компетентни органи - държавни здравни инспектори и впоследствие -
директора на РЗИ. Органите на РЗИ са разполагали с нужната компетентност и не е
имало пречка да приложат изискуемата според преценката им принудителната
административна мярка, но вместо това са разпоредили чрез издаденото предписание
на директора на детската градина да извърши действия по преустановяване дейността
на отделен обект, върху която той няма власт, доколкото тази структура е
самостоятелна и има отделен ръководител. По същество с т. нар. предписание е
възложено на директора на детска градина „М." да извърши действия, които са от
компетентността на РЗИ - да преустанови дейността на детска млечна кухня, която
представлява съвсем отделен от детската градина обект, регистриран в регистър
Булстат и БАБХ-Бургас. След като не притежава нужната компетентност по смисъла
6
на ЗЗ, директорът на детска градина е бил поставен в обективна невъзможност да
извърши незаконосъобразно разпореденото му действие по преустановяване
извършването на пункт за детска млечна кухня. Както се посочи подобно
разпореждане е в правомощията на посочените вече органи на РЗИ. Следователно,
доколкото не се установява да е издаден акт, който да има своето правно основание по
чл.38, ал.1 от ЗЗ и с който по свето съдържание и правна същност да представлява
предписание по смисъла на посочената норма, то обективно няма как да е извършено
нарушение на чл. 44 от Закона за здравето.
При всичко изложено до тук съдът намира, че не е извършено посоченото
нарушение, поради което обжалваното НП следва да бъде отменено като
незаконосъобразно. С оглед изхода по делото и на основание чл. 63д, ал. 1 ЗАНН
жалбоподателя има право на съдебни разноски и такова искане е сторено, но
доколкото нито в настоящото производство, нито в предходните, развили се във връзка
с обжалваното НП не са представени доказателства за действително извършени
съдебни разноски, то искането се явява неоснователно.
Така мотивиран и на осн.чл. 63, ал. 3, т. 1 вр. ал. 2, т. 1 ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № РД-05-7/15.06.2023г. на директора на
РЗИ Бургас , с което на Детска градина „М.", БУЛСТАТ: *********, със седалище и
адрес на управление в гр.Несебър, ж.к.Ч.М. 1 №112 , на основание чл. 212, ал. 1 вр. ал.
3 от Закона за здравето, за извършено нарушение на чл. 44 от Закона за здравето, е
наложено наказание „имуществена санкция" в размер на 1000 лв..
ОТХВЪРЛЯ искане на Детска градина „М.", БУЛСТАТ: ********* за
присъждане на съдебни разноски като неоснователно.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба в 14-дневен срок от
съобщаването му пред Административен съд - Бургас.
Съдия при Районен съд – Несебър: _______________________
7