Решение по дело №260/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 434
Дата: 12 март 2020 г.
Съдия: Наталия Георгиева Дичева
Дело: 20207050700260
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 януари 2020 г.

Съдържание на акта

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

         /           ….2020 година, гр. Варна

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВАРНА, Х КАСАЦИОНЕН СЪСТАВ в публично заседание на двадесети февруари през две хиляди и двадесета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕВГЕНИЯ БАЕВА

ЧЛЕНОВЕ : 1. РАЛИЦА АНДОНОВА

2. НАТАЛИЯ ДИЧЕВА

 

при секретаря НАТАЛИЯ ЗИРКОВСКА и при участието на прокурора СИЛВИЯН ИВАНОВ, като разгледа докладваното от съдия НАТАЛИЯ ДИЧЕВА к. адм. д. № 260 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на глава ХІІ от АПК във вр. с чл.63 от ЗАНН.

Образувано е по жалба на С.Н.С., против Решение № 2305/13.12.2019 година, постановено по НАХД № 4074/2019 година по описа на Районен съд – Варна, с което е потвърдено Наказателно постановление № 23-000493/13.08.2019 година на директора на Областен отдел „Автомобилна администрация „– Варна.

В жалбата са изложени твърдения, че решението на ВРС е постановено при неправилно приложение на материалния закон и процесуалния закон– отменително основание по чл.348, ал.1 от НПК. Сочи се, че неправилно ВРС се е произнесъл по фактическата обстановка, която е подкрепена с доказателствен материал. Изтъква се, че доказателствата са ценени неправилно поотделно и в съвкупност, с което е допуснато нарушение на съдопроизводствените правила. Моли за отмяна на решението на ВРС и за отмяна на  НП.

Ответната страна ОО“АА“ Варна оспорва жалбата.

Представителят на ВОП счита жалбата за неоснователна.

Касационната жалба е редовна и допустима - подадена е от страна, участвала във въззивното съдебно производство и в срока по чл.211, ал.1 от АПК.

След преценка на изложените от страните доводи и извършената по реда на чл.218 от АПК проверка, съдът намира жалбата за процесуално допустима като подадена в срок от надлежна страна, против подлежащ на касационен контрол съдебен акт, а разгледана по същество тя е  неоснователна.

С обжалваното Наказателно постановление № 23-000493/13.08.19г. на Директора на РД АА-Варна, на С.Н.С.   на осн. чл.93 ал.1 т.1 от Закона за автомобилните превози му е наложено наказание глоба в размер на 2000 лева.

От фактическа страна е установено, че на 02.07.2019г. в гр.Варна, около 19.20 часа, водачът С. С. престоявал с автомобила си с рег. №  В **** ВТ, лична собственост , на автобусна спирка „Козирката“ в посока Община –Варна, когато му била извършена проверка от служители на ИА“АА“. В момента на проверката автомобилът бил без поставен знак „ такси“ и без пътници. При разпечатка на фискалната памет на ЕТАфп в превозното средство, се установило , че на същата дата – 02.07.2019 г., С. С. е извършил шест таксиметрови  превоза на пътници. На  превозвача С. С. било издадено разрешение № 7960/20.12.2018 г., чийто срок на валидност бил изтекъл на 30.06.2019 г.

За това, че извършвал таксиметрова дейност без разрешение, срещу Ст.  С. бил съставен АУАН, предявен и връчен на нарушителя срещу подпис. Въззивникът С. не оспорил нарушението, не е твърдял повреда на превозното средство и/или на автомобила и не направил възражения.

С оглед на това  съдът е установил, че от страна на С. е допуснато описаното в акта и постановлението нарушение.

ВРС приема, че е приложен правилно материалния закон. На 02.07.2019г., като извършил 6 броя таксиметрови превози на пътници без разрешение за извършване на превоз на територията на Община – Варна, въззивникът Ст. С. нарушил чл.45 т.1 от Наредба 34/99 г. за таксиметров  превоз на пътници, която е подзаконов акт по прилагането на ЗАвтПр. Извършеното е обявено за наказуемо по чл.93 ал.1 т.1 от този закон, предвиждащ минимум на глобата 2000 лв.

Обжалваното решение е  правилно  като постановено при  отсъствието   на наведеното  с жалбата касационно  основание  по чл.348,ал.1,т.1 и т.2  от НПК – нарушение на материалния и процесуалния закон.

Съставомерността на извършеното деяние и вината на нарушителя са били правилно установени от съда, който е обсъдил всички твърдения на жалбоподателя и аргументирано ги е приел за неоснователни.

В нормата на  чл. 45, т. 1 от Наредба № 34 от 1999 г. за таксиметров превоз на пътници е предвидена забрана за водачите на таксиметрови автомобили да извършват таксиметров превоз на територията на община, за която нямат издадено разрешение, като е предвидено, че в курортни комплекси, разположени на територията на две и повече общини, таксиметров превоз може да извършва всеки превозвач, който е получил разрешение за извършване на такава дейност от една от общините, на чиито територии е разположен комплексът. Съответно в чл. 93, ал. 1, т. 1 от Закона за автомобилните, е предвидено налагане на административно наказание глоба в размер на 2000. 00лева, на водач на моторно превозно средство, който извършва обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници и товари без редовно издадени лиценз, разрешение, документ за регистрация или други документи, които се изискват от регламент на европейските институции, от този закон и от подзаконовите нормативни актове по прилагането му и в случай че това нарушение е първо.

Не е спорно между страните, че на 02.07.2019г. касаторът е управлявал таксиметров автомобил. Безспорно от събраните гласни и писмени доказателства по делото се установява, че автомобила е извършил 6бр. таксиметрови превози без валидно разрешение.

Правилно ВРС се е позовал на разпоредбата на чл. 18. ал.1 и ал.2 от Наредба № 35/1999 за функционалните и технически изисквания към електронните таксиметрови апарати с фискална памет. Констатирано е, че при повреда на фискалната памет, която не позволява нейното отчитане, сервизният специалист след констатация на повредата и отразяването й в паспорта в присъствие на данъчно задълженото лице съставя протокол (приложение № 9) за събитието в четири екземпляра. Сервизният специалист заедно с данъчно задълженото лице представят повредената фискална памет и протокола за проверка и подпис пред регионалните отдели на Главна дирекция “Автомобилна администрация”. Тази процедура не е изпълнена и от представената служебна бележка на С.А не може да се направи извод, че ЕТАФП е отчело несъществуващи шест броя превози.

 Следователно, несъмнено от обективна страна касаторът е осъществявал "обществен превоз" по смисъла на § 1, т. 1 от Закона за автомобилните превози. След като осъществения превоз на пътници е извършен на територията на Община Варна, а на касатора липсва издадено разрешение, то правилни и обосновани са изводите на въззивният съд, че е всички елементи от фактическият състав на обективираното в санкционният акт административно нарушение са налице, поради което и законосъобразно е ангажирана административно-наказателната отговорност на касатора.

При извършената от касационния съд служебна проверка не се констатираха пороци относно допустимостта и валидността на обжалваното решение, поради което същото следва да бъде оставено в сила.

Водим от горното, Варненският административен съд,  на основание чл.221, ал.2 от АПК

РЕШИ :

          ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 2305/13.12.2019 година, постановено по НАХД № 4074/2019 година по описа на Районен съд – Варна.

Решението е окончателно.

 

Председател:                                               Членове:     1……

                                                                                         2……