Решение по дело №178/2019 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 29 май 2019 г. (в сила от 29 май 2019 г.)
Съдия: Бисерка Любенова Бойчева
Дело: 20197140700178
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 април 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

245 /29.05.2019г.

                                                              В ИМЕТО НА НАРОДА

                      

АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪД  -  МОНТАНА ,ІІІ СЪСТАВ, в ОТКРИТО заседание на двадесет и седми май  ,  през две хиляди и деветнадесета  година в състав :

                                                                                   

 

                                                Административен съдия : БИСЕРКА БОЙЧЕВА

 

при секретаря А*** Л*** ,като разгледа докладваното от съдия БОЙЧЕВА , административно дело№178/2019г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Съдебното производство е по чл.171,т.2а  от ЗДвП във връзка с чл.145 и сл. от АПК.

 Делото е образувано по жалба на К.П.Н. *** против Заповед за прилагане на ПАМ№18-0370-000047/27.08.2018г.на началник-група  към ОД на МВР-Монтана,РУ-Вършец  ,с която на жалбоподателя е наложена ПАМ по чл.171,т.2А от ЗДвП-прекратяване на регистрацията на ППС-лек  автомобил „В*** 2107“ с рег.№М*** , за срок от 6месеца.В жалбата си иска отмяна на заповедта,с която е наложена ПАМ ,поради допуснати съществени нарушения на административно-производствените  правила при нейното издаване .В съдебно заседание не се явява , но е депозирал писмено становище вх.№910/21.05.2019г., в което изтъква аргументи за отмяна на заповедта за ПАМ ,като незаконосъобразна.

Ответникът по жалбата – Началник- група  към ОД на МВР-Монтана,РУ-Вършец   ,не се явява и не изпраща представител,не взема становище.

 Административният съд,след преценка на оспорената заповед,доводите на страните и представените писмени доказателства,установи следното:

 Жалбата е допустима ,като подадена от легитимирано лице и в срока по чл.149,ал.1 от АПК.Заповедта е връчена лично на жалбоподателя на 21.03.2019г. /л.4/ ,а жалбата срещу заповедта е депозирана чрез административния орган до съда на 21.03.2019г./л.3/,тоест в срок, което я прави  допустима за разглеждане. Разгледана по същество се явява и основателна.Доводите на съда в този смисъл са следните:

 От данните по делото се установява,че на В*** В*** А*** от с.С*** ,обл.Софийска е съставен акт за установяване на административно нарушение №896181/25.08.2018г.за това,че на 25.08.2018г. около 16,20ч. в с.Д*** Б*** Р*** на кръстовището на ул.“П*** “ с ул.“Ш*** “ водачът управлява л.а. „В*** “2107 с рег.№М*** -собственост на К.П.Н. *** ,без да е правоспособен водач /не притежава СУМПС/,с което е нарушил чл.150 от ЗДвП .Въз основа на акта е издадена оспорената в настоящето производство Заповед за прилагане на ПАМ№18-0370-000047/27.08.2018г.на началник-група  към ОД на МВР-Монтана,РУ-Вършец ,с която на жалбоподателя К.П.Н.  е наложена ПАМ по чл.171,т.2А от ЗДвП-прекратяване на регистрацията на ППС-лек  автомобил „В*** 2107“ с рег.№М*** , за срок от 6месеца и тази заповед се обжалва от нея и е предмет на настоящето съдебно административно производство.

При тази фактическа обстановка от правна страна съдът приема следното:

Предмет на съдебно оспорване е Заповед за прилагане на ПАМ№18-0370-000047/27.08.2018г.на началник-група  към ОД на МВР-Монтана,РУ-Вършец ,с която на жалбоподателя К.П.Н.  е наложена ПАМ по чл.171,т.2А от ЗДвП-прекратяване на регистрацията на ППС-лек  автомобил „В*** 2107“ с рег.№М*** , за срок от 6месеца и нейната законосъобразност.

 При служебна проверка за законосъобразността на оспорената заповед при условията на чл.168 от АПК на всички основания по чл.146,т.1-5 от АПК съдът констатира следното.Съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т. 5, буква "а", т. 6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. На основание чл.172,ал.1 от ЗДвП заповедта е издадена от компетентен орган-Началник група към ОД на МВР-Монтана,РУ-Вършец ,комуто са делегирани правомощия по издаване на заповеди за налагане на ПАМ по ЗДвП,на основание заповед на министъра на вътрешните работи№8121з-1524/09.12.2016г. ,издадена „за министъра“на вътрешните работи Румяна  Бъчварова  от зам.-министъра Филип Гунев,и подписана от него ,на основание заповед за заместване №8121з-1496/06.12.2016г.на министъра на вътрешните работи и издадена на основание тези заповеди, последваща заповед на директора на ОД на МВР-Монтана№301з-1411/07.06.2017г.Целта на приложената принудителна административна мярка има превантивен характер - да осуети възможността на дееца да извърши други противоправни деяния, като тази мярка не съставлява административно наказание (арг. от чл. 12 и чл. 13 от ЗАНН). Именно затова тя се прилага за определен срок-за срок от 6м. Следва да се има в предвид,че целта на принудителните административни мерки е предотвратяването, преустановяването на административни нарушения или премахването на вредните последици от тях,съгласно чл.22 от ЗАНН. Съгласно чл. 171, т. 2а ,б“а“ от ЗДвП/ДВ,бр. 2 от 2018 г., в сила от 3.01.2018 г./ за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки: прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство:а) без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година;

В конкретния случай мярката е наложена на К.П.Н. ,който на 08.05.2018г. е продал автомобила си ,на когото впоследствие е прекратена регистрацията ,на трето лице-А*** Н*** А*** ,съгласно представения по делото и приет като доказателство договор за покупко –продажба на МПС/л.6/,при което същият не е бил собственик на автомобила  към момента на съставяне на АУАН и на заповедта за ПАМ.Видно от делото същите са съставени на 25.08.2018г.,респ. на 27.08.2018г., тоест месеци след извършената покупко –продажба ,при което не е определен правилно субекта на отговорността от административния орган в заповедта ,което е винаги съществено процесуално нарушение.От друга страна ,административния орган не е посочил коя от хипотезите на чл.171,т.2А от ЗДвП е била налице към момента на издаване на оспорената заповед за ПАМ-дали тази на б.“а“ или тази на б.“б“ на посочената разпоредба.Непосочването на фактически и правни основания в заповедта за ПАМ , е особено съществено нарушение на административно-производствените правила ,което прави оспорената заповед за ПАМ незаконосъобразна на основание чл.146,т.3 АПК.Основавайки се на АУАН ,съставен на лицето В*** В*** А*** ,който е управлявал МПС –то на 25.08.2018г. без да е правоспособен водач ,вероятно се касае за хипотезата на чл.171,т.2а,б.“а“ от ЗДвП ,а именно: прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство:а) без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година,но съда не може да борави с предположения .Непосочването на  точната хипотеза ,при която е извършено нарушението е винаги съществено нарушение на процесуалните правила ,доколкото води до ограничаване на правото на защита на лицето ,което не знае коя е хипотезата, при която му е съставена заповедта за ПАМ ,респ. срещу коя от хипотезите в закона следва да изгради защитата си.Ограничаване правото на защита на лицето е винаги съществено процесуално нарушение, водещо до отмяна на заповедта за ПАМ.Съвсем бланкетно е описано в заповедта за ПАМ, че В*** А*** не притежава СУМПС  и е неправоспособен водач.Не става ясно разполагал ли е изобщо със СУМПС ,или същото му е отнето и по кой начин-дали по административен или по съдебен ред и с какъв акт,не е приложена и разпечатка за всички нарушения на лицето .Не на последно място ,невярното посочване на субекта на заповедта за ПАМ-истинския собственик на автомобила ,а не предходния такъв ,който вече е прехвърлил същия на трето лице също е особено съществено процесуално нарушение ,водещо до незаконосъобразност на заповедта за ПАМ. Отделно от този факт ,не са представени доказателства от административния орган за предоставяне на лицето на материалите по преписката , дали му е разяснено правото да участва в административното производство по издаване на акта,и в тази връзка нарушен е чл.26  и чл.36 ,ал.1-3 от АПК ,като няма данни по делото  да е уведомен за започване на административно производство против него ,за да може да представи доказателства,да даде възражения и др.тоест нарушено е правото на защита на лицето.Не са изяснени фактите и обстоятелствата по случая,съгласно чл.35 от АПК,което води до необоснованост на акта и представлява съществено нарушение на административно-производствените правила ,което винаги е основание за отмяна на акта по чл.146,т.3 от АПК.

Предвид гореизложеното  съдът намира,че заповедта ,макари постановена от компетентен орган , е издадена при неспазване на установената форма на акта, при съществено нарушение на  административно-производствените правила, и несъобразяване с  целта на закона, при което се явява незаконосъобразна и следва да се отмени.Жалбата ,като основателна,следва да се уважи. Водим от гореизложеното административния съд

                                  

                                                     Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ по жалба на К.П.Н. ***, Заповед за прилагане на ПАМ№18-0370-000047/27.08.2018г.на началник-група  към ОД на МВР-Монтана,РУ-Вършец  ,с която на жалбоподателя е наложена ПАМ по чл.171,т.2А от ЗДвП-прекратяване на регистрацията на ППС-лек  автомобил „В*** 2107“ с рег.№М*** , за срок от 6месеца, КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНА.

 РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване ,на основание чл.172,ал.5 ЗДвП.

Препис от решението да се изпрати на страните на основание чл.138 от АПК.

                                                                  

  

                                                  Административен съдия: