Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 163
гр. Сливен, 14. 07. 2022 г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание
на седми юли, две хиляди двадесет и втора година, в състав:
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: ГАЛЯ
ИВАНОВА
При участието на секретаря Галя Георгиева, като
разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 109 по описа на съда за 2022 година, за да се
произнесе, съобрази следното:
Производството е по
реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 33а, ал. 6 от Закона за подпомагане
на земеделските производители /ЗПЗП/.
Образувано е по жалба от Г.Д.П. с ЕГН: **********,***,
подадена против Заповед № РД09-150 от 25.02.2022 г., издадена от Министъра на
земеделието, с която са одобрени окончателни специализирани слоеве „Физически
блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ /ПДП/ за кампания 2021 като част
от Система за идентификация на земеделските парцели /СИЗП/, актуализирани за
2021 г., В ЧАСТТА относно парцели с идентификатори: № 16688-1-1-2, № 16688-1-2-3,
№ 16688-7-2-2, № 16688-23-1-1, № 16688-55-1-1, № 16688-102-1-1, № 62061-15-17-1,
№ 62061-22-27-1, № 62061-22-29-1, № 62061-261-1-1, № 62061-261-2-1 и № 62061-261-4-1.
В жалбата си оспорващият твърди, че площи от
посочените парцели са останали извън специализирания слой ПДП. Изразява
несъгласие с причините, поради които площите са счетени за недопустими. Моли
заповедта на Министъра на земеделието да бъде отменена В ЧАСТТА, в която извън
одобрения окончателен специализиран слой ПДП за кампания 2021 са останали
следните площи: част от 0,35 ха от парцел № 16688-1-1-2; част от 2,97 ха от
парцел № 16688-1-2-3; част от 0,38 ха от парцел № 16688-7-2-2; част от 0,32 ха
от парцел № 16688-23-1-1; част от 0,44 ха от парцел № 16688-55-1-1; част от 1,87
ха от парцел № 16688-102-1-1; част от 1,00 ха от парцел № 62061-15-17-1; част
от 0,19 ха от парцел № 62061-22-27-1; част от 16,16 ха от парцел № 62061-22-29-1;
част от 0,13 ха от парцел № 62061-261-1-1; целият парцел № 62061-261-2-1 и
целият парцел № 62061-261-4-1. Счита заповедта в оспорената й част за
незаконосъобразна, като издадена при неспазване на установената форма и съществени
нарушения на административнопроизводствените правила. Претендира присъждане на
направените по делото разноски.
В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, се
представлява от упълномощен процесуален представител. Поддържа жалбата и моли
да бъде уважена.
Административният орган – Министъра на земеделието,
редовно призован, се представлява в съдебно заседание от упълномощен
процесуален представител, който оспорва жалбата като неоснователна, моли да
бъде отхвърлена, счита оспорената заповед за законосъобразна, претендира
присъждане на разноски. В представена писмена защита излага съображения в
подкрепа на твърденията си за законосъобразност на заповедта в оспорената й
част.
Административният съд, след като обсъди и прецени
наведените в жалбата доводи, становищата на страните и събраните по делото
относими към спора доказателства, приема за установено от фактическа страна
следното:
Оспорващият Г.Д.П. е регистриран с Уникален
регистрационен номер /УРН/ ****** в Интегрираната система за администриране и
контрол /ИСАК/. За кампания 2021 г. е заявил за подпомагане по схеми и мерки за
плащане на площ 36 парцела, сред които и процесните 12 парцела, заявени с
култура „пасища и мери за паша“.
За кампания 2021 г. границите на слоя ПДП за физическите
блокове на шест от процесните парцели са определени въз основа на дешифриране
на актуална цифрова ортофотокарта /ЦОФК/, изготвена чрез заснемане, извършено
на 30.06.2021 г. Дешифрирането е следното:
Относно парцел № 16688-1-1-2, целият с площ 1,74 ха, извън
слоя е определена площ от 0,35 ха – неподдържани терени, група дървета;
Относно парцел № 16688-1-2-3, целият с площ 5,16 ха, извън слоя е определена площ от 2,97 ха – територии заети от
ерозирали и оголени терени, с камъни/чакъл, без или с бедна тревна покривка;
Относно парцел № 16688-7-2-2, целият с площ 0,78 ха, извън слоя е определена площ от 0,35 ха – територии заети от
дървесна, храстовидна и нежелана растителност; части от гора; полски път; без
следи от земеделска дейност /паша или косене/; непочистена и неподдържана площ;
Относно парцел № 16688-23-1-1, целият с площ 0,83 ха, извън слоя е определена площ от 0,28 ха – територии заети от
дървесна, храстовидна растителност, без следи от земеделска дейност /паша или
косене/; непочистена и неподдържана площ; полски път;
Относно парцел № 16688-55-1-1, целият с площ 1,67 ха, извън слоя е определена площ от 0,44 ха – територии заети от
дървесна, храстовидна и нежелана растителност; части от гора; полски път;
ерозирали и оголени терени, без следи от земеделска дейност /паша или косене/;
непочистена и неподдържана площ;
Относно парцел № 16688-102-1-1, целият с площ 2,41 ха,
извън слоя е определена площ от
1,90 ха – територии
заети от полски път, ерозирали и оголени терени, с камъни/чакъл, без или с бедна
тревна покривка.
По отношение на
част от заявените площи са извършени специализирани теренни проверки на 27.09.2021
г. и 30.09.2021 г., за резултатите от които са съставени съответно Протокол № 1 / ФБл:
62061-15 от 27.09.2021 г., Протокол № 1 / ФБл: 62061-22 от 27.09.2021 г. и Протокол
№ 1 / ФБл: 62061-261 от 30.09.2021 г. по описа на ОДЗ Сливен. За физическите
блокове, включващи шест от описаните в жалбата парцели, а именно: №
62061-15-17-1, № 62061-22-27-1, № 62061-22-29-1, № 62061-261-1-1, № 62061-261-2-1
и № 62061-261-4-1, са посочени следните резултати от проверките: относно
физически блок 62061-15 е констатирано, че земеделската площ е изоставена – повече
от допустимите дървета/храсти, площта е
непригодна за земеделска дейност /заета от трайно недопустими
елементи/нежелана растителност; относно физически блок 62061-22 е констатирано,
че земеделската площ е изоставена – неземеделски площи, пустееща земя, повече
от допустимите дървета/храсти, площта е
непригодна за земеделска дейност/заета от трайно недопустими
елементи/нежелана растителност; и относно физически блок 62061-261 е
констатирано, че земеделската площ е изоставена – повече от допустимите
дървета/храсти, площта е непригодна за
земеделска дейност/заета от трайно недопустими елементи/нежелана растителност.
Със Заповед № РД 09-1194 от 15.12.2021 г. на Министъра
на земеделието, издадена на основание чл. 25, ал. 4 от Закона за
администрацията /ЗА/ и чл. 16б, ал. 1 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за
условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на ИСАК, са
одобрени проекти на специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи,
допустими за подпомагане“ за кампания 2021 като част от СИЗП, обновени за 2021
г. В заповедта са посочени срокът и начинът за подаване на възражения от земеделските
стопани срещу обхвата на проекта на специализирания слой ПДП.
От оспорващия е подадено в срок Възражение Вх. № РД-12-05-408
от 21.12.2021 г. по описа ОД „Земеделие“ – Сливен, срещу обхвата на проектите
на специализираните слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за
подпомагане“ за кампания 2021 в частта относно 14 от заявените за подпомагане
парцели, включително и процесните. По подаденото възражение е извършена
проверка, в резултат на която са потвърдени първоначалните данни за допустими и
недопустими площи, с изключение на площите относно три от парцелите, за които е
извършена минимална корекция.
С оспорената Заповед № РД09-150 от 25.02.2022 г. на
Министъра на земеделието, издадена на основание чл. 25, ал. 4 от ЗА, чл. 33а,
ал. 2 от ЗПЗП и чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и
реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на ИСАК /Наредба № 105 от
22.08.2006 г./, са одобрени окончателни специализирани слоеве „Физически
блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021 като част от
СИЗП, актуализирани за 2021 г. Заповедта е подписана с валиден електронен
подпис от издателя й– Министъра на земеделието.
Оспорената заповед е обнародвана в „Държавен вестник“
– бр. 20 от 11.03.2022 г.
По делото е назначена, изслушана и приета, неоспорена
от страните, съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лице и. П.Ж.З.
със с. „г., к. и ф.”, чието заключение съдът възприема като изготвено
компетентно, обосновано и кореспондиращо с останалия доказателствен материал.
Вещото лице дава заключение, че: За кампания 2021 г. Г.Д.П., УРН ******, е
заявил за подпомагане по схеми и мерки за директни плащания на площ 36 парцела,
включително и процесните 12 парцела, които са заявени с площ, както следва: №
16688-1-1-2 с площ 1,74 ха, № 16688-1-2-3 с площ 5,16 ха, № 16688-7-2-2 с площ 0,78 ха, №
16688-23-1-1 с
площ 0,83 ха,
№ 16688-55-1-1 с
площ 1,67 ха, № 16688-102-1-1 с площ 2,41 ха, № 62061-15-17-1 с площ 1,08 ха, № 62061-22-27-1 с площ 14,63 ха, №
62061-22-29-1 с
площ 16,96 ха, № 62061-261-1-1 с площ 0,33 ха, № 62061-261-2-1 с площ 0,13 ха и №
62061-261-4-1 с
площ 0,15 ха;
За кампания 2021 г. границите на слоя ПДП са определени чрез дешифриране на
актуална ЦОФК и чрез отразяване на резултати от специализирани теренни проверки;
В границите на физически блокове, които са били част от специализирани теренни проверки, попадат
следните 6 процесни парцела, находящи се в з. на с. Р.: № 62061-15-17-1, № 62061-22-27-1,
№ 62061-22-29-1, № 62061-261-1-1, № 62061-261-2-1 и № 62061-261-4-1; Границите
на слоя ПДП за ФБ на останалите 6 от процесните парцели, находящи се в з. на с.
Г. А.: № 16688-1-1-2, № 16688-1-2-3, № 16688-7-2-2, № 16688-23-1-1, №
16688-55-1-1 и № 16688-102-1-1, са определени чрез дешифриране на актуална
ЦОФК; Относно парцелите, обхванати от специализирани теренни проверки на място
на физически блок, извън границите на слоя ПДП са останали площи, както следва:
№ 62061-15-17-1 със заявена площ 1,08 ха, от които 1,00 ха извън слоя, №
62061-22-27-1 със
заявена площ 14,63 ха, от които 0,19 ха извън слоя, № 62061-22-29-1 със заявена площ 16,96
ха, от които 16,16 ха извън слоя, № 62061-261-1-1 със заявена площ 0,33 ха, целият извън
слоя, № 62061-261-2-1 със заявена площ 0,13 ха, целият извън слоя, и № 62061-261-4-1 със
заявена площ 0,15 ха, целият извън слоя; Относно парцелите, попадащи във ФБ с
изчертани граници на слоя ПДП от дешифриране на актуална ЦОФК, извън границите
на слоя ПДП са останали площи, както следва: № 16688-1-1-2 със заявена площ 1,74
ха, от които 0,35 ха извън слоя, № 16688-1-2-3 със заявена площ 5,16
ха, от които 2,97 ха извън слоя, №
16688-7-2-2 със заявена площ 0,78 ха, от които 0,35 ха извън слоя, № 16688-23-1-1 със заявена площ
0,83 ха, от
които 0,28 ха
извън слоя, № 16688-55-1-1 със заявена площ 1,67 ха, от които 0,44 ха извън слоя, и № 16688-102-1-1 със заявена площ 2,41 ха, от които 1,90 ха извън слоя; Извадките
от ЦОФК отговарят на изискванията и могат да се използват за дешифриране и
изчертаване на слоя ПДП; Извършеното от вещото лице дешифриране е следното:
Парцел 16688-1-1-2 – в северозападния край на парцела група дървета в слята
повърхност с площ значително надхвърляща допустимата е изключена от слоя ПДП; в
централната и източната част изключени площи с оголени петна; Парцел
16688-1-2-3 – в северозападната част изключени площи с оголени петна и заети от
купчини /вероятно пръст, добре се наблюдава сянката им, показваща височината/;
в централната част, освен оголените участъци, дървета и храсти в разпръсната
конфигурация с брой по-голям от допустимия /100 бр./ха/; Парцел 16688-7-2-2– като
недопустими са определени площи /в северната, източната и югозападната част/,
заети от множество дървета и храсти в разпръсната или слята конфигурация с площ
и брой по-голям от допустимия; Парцел 16688-23-1-1– като недопустими са
определени северозападната част, заета от дървета и храсти в слята повърхност,
и източната част, заета от дървета и храсти в слята повърхност и оголени и
ерозирали участъци, вкл. вървища на животни; Парцел 16688-55-1-1 – от западната
част на парцела са изключени руини на сгради и заградено дворно място, в
централната част на парцела са изключени участъци, заети от дървета и храсти в
слята повърхност и ерозирали участъци; и Парцел 16688-102-1-1 – западната и
източната част са заети от ерозирали и оголени площи; За всички парцели в з. на
с. Г. А. дешифрирането на актуална ЦОФК е правилно извършено и правилно са
определени границите на слоя ПДП за ФБ; За пет от парцелите в з. на с. Р., за
които границите на слоя ПДП за ФБ са определени от извършените специализирани
теренни проверки /СТП/, становището на експертите от ОДЗ и ОСЗ Сливен,
извършили СТП, и на експерта от МЗ, извършил изчертаване на границите на слоя
ПДП, се различават диаметрално; експертът, извършил изчертаване на границите на
слоя, не се е съобразил с изводите и доказателствата, приложени към
протоколите; основната разлика се състои в това, че експертът от МЗ е приел за
недопустими площи, в които са видни изсъхнали папрати, макар и изкосени, а експертите
от ОСЗ са приели, че след като са окосени папратите, площите са допустими за
подпомагане; площи с окосени папрати следва да се приемат за допустими за
подпомагане, тъй като периодичното косене е единственият начин за справяне с
нежеланата растителност, в случая орлова папрат; третирането с хербициди и
други не е допустимо, а разораване и други обработки на пасища и мери за паша
са забранени; Въз основа на проверка на протоколите, приложените земни снимки и
крокита, от вещото лице е констатирано следното: Парцел 62061-15-17-1–
експертът от МЗ, разглеждайки направените снимки, на които ясно се вижда
изкосената папрат, не е приел предложените граници и е чертал нова граница в
южния край на парцела, въпреки че от снимките добре се вижда, че папратта е
окосена и изсъхнала на терена; границата на слоя ПДП за парцела следва да се
определи по линиите, изчертани от експерта, извършил СТП; Парцел 62061-22-27-1
– в парцела има 4 точки на заснемане, които показват полския път, правилно
изключен от слоя ПДП; Парцел 62061-22-29-1 – независимо от съдържанието на
протокола, експертът от МЗ е определил недопустима за подпомагане площ, като е
ползвал същото основание: „наличие на нежелана растителност, макар и покосена“;
допустимата и недопустима площ на парцела следва да се определи, използвайки
границите на слоя ПДП, определен от експерта на ОСЗ; Парцели 62061-261-1-1,
62061-261-2-1 и 62061-261-4-1– независимо от съдържанието на протокола,
експертът от МЗ е определил трите парцела във ФБ № 62061-261 изцяло недопустими
за подпомагане, като е ползвал същото основание: „наличие на нежелана
растителност, макар и покосена“; за трите парцела в границите на ФБ 62061-261,
следва да се приложи границата на слоя ПДП, определена от експерта на ОСЗ; За посочените
5 парцела в з. на с. Р., границите на слоя ПДП е следвало да бъдат определени
по резултатите от извършените СТП, но същите са определени според решението на
експерта от МЗ; определянето на границите на слоя от експерта от МЗ е извършено,
без да има направено измерване, поради което местоположението им не може да се
обоснове, като определянето на тези граници не отразява резултатите от
извършените СТП. Изслушан в открито съдебно заседание на 07.07.2022 г., вещото
лице посочва относно парцелите, за които е констатирал неправилно изчертаване на
граници, следните изчислени площи, въз основа на границите, изчертани от
експерта от ОСЗ: относно парцел 62061-15-17-1 – допустима площ 0,80 ха и извън слоя 0,28 ха; относно
парцел 62061-22-29-1 – допустима площ 10.94 ха и извън слоя 6,02 ха; относно парцел
62061-261-1-1 – допустима площ 0,28 ха и извън слоя 0,05 ха; относно парцел
62061-261-2-1 – допустима площ 0,12 ха и извън слоя 0,01 ха; и относно парцел 62061-261-4-1 – допустима
площ 0,13 ха и извън
слоя 0,02 ха.
Въз основа на установените по делото факти, съдът
прави следните правни изводи:
Жалбата е частично допустима.
Оспорената заповед е обнародвана в „Държавен вестник“
на 11.03.2022 г. Жалбата срещу заповедта е входирана в деловодството на съда на
25.03.2022 г. и следователно е подадена в предвидения в чл. 149, ал. 1 от АПК
преклузивен срок.
Жалбата в частта относно следните площи: площ от 0,03
ха, попадаща в парцел № 16688-7-2-2, и площ от 0,04 ха, попадаща в парцел № 16688-23-1-1,
е недопустима, тъй като в тази част оспорващият няма правен интерес от
оспорването. Посочените площи са включени в обхвата на одобрения окончателен
специализиран слой ПДП за кампания 2021. Общият размер на площите, за които
жалбата е недопустима, е 0,07 ха. В тази част жалбата следва да бъде оставена
без разглеждане, на основание чл. 159, т. 4 от АПК, а производството по нея –
прекратено.
Жалбата в
частта относно следните площи: част от 0,35 ха от парцел № 16688-1-1-2, част от
2,97 ха от парцел № 16688-1-2-3, част от 0,35 ха от парцел № 16688-7-2-2, част
от 0,28 ха от парцел № 16688-23-1-1, част от 0,44 ха от парцел № 16688-55-1-1, част
от 1,87 ха от парцел № 16688-102-1-1, част от 1,00 ха от парцел № 62061-15-17-1,
част от 0,19 ха от парцел № 62061-22-27-1, част от 16,16 ха от парцел №
62061-22-29-1, част от 0,13 ха от парцел № 62061-261-1-1, парцел №
62061-261-2-1 с площ 0,13 ха и парцел № 62061-261-4-1 с площ 0,15 ха, е
допустима. В тази част жалбата е подадена от надлежна страна, при наличие на
правен интерес и срещу акт, който подлежи на съдебен контрол за
законосъобразност. В посочената част оспорващият има правен интерес от
оспорването, тъй като изброените площи са останали извън обхвата на одобрения окончателен
специализиран слой ПДП за кампания 2021. Общият размер на площите, за които
жалбата е допустима, е 24,02 ха.
Разгледана по същество в допустимата й част, жалбата е
частично основателна.
Съгласно чл. 33, ал. 1 от ЗПЗП, СИЗП е географска
информационна система с послойна структура на данните, която се създава въз
основа на ортоизображения и действа на ниво референтен парцел – физически блок.
В чл. 33, ал. 4 от ЗПЗП е предвидено, че за отразяване на реалното състояние и
ползване на площите, данните в СИЗП ежегодно се актуализират чрез: 1.
дешифриране /компютърно подпомогнато разчитане/ на актуалната ЦОФК, и/или 2.
отразяване на резултатите от специализираните теренни проверки на референтни
парцели, които се извършват след уведомяване на бенефициентите при условия и по
ред, определени с наредбата по чл. 30, ал. 6, и/или 3. отразяване на
резултатите от проверките на място по чл. 37. Съгласно чл. 33а, ал. 1 от ЗПЗП, Министерството
на земеделието, храните и горите /сега Министерството на земеделието/ създава в
СИЗП специализиран слой ПДП, който включва площите, допустими за подпомагане в
рамките на всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в Наредба № 2 от
26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане
по схеми и мерки за плащане на площ /Наредба № 2 от 26.03.2018 г./.
Оспорената заповед е издадена от компетентен
административен орган по смисъла на чл. 33а, ал. 2, изр. 1 от ЗПЗП, съгласно
която разпоредба данните в СИЗП, които се отнасят до физическите блокове и
обхвата на специализирания слой ПДП, се одобряват със заповед на министъра на
земеделието, храните и горите /сега министъра на земеделието/.
Процесната заповед в оспорената й част е мотивирана,
като в производството по издаването й не са допуснати съществени нарушения на
административнопроизводствените правила. Мотивите на заповедта, послужили за
издаването й, се съдържат в приложенията към нея, а именно в дешифрираните
самолетни снимки и в протоколите от специализираните теренни проверки на
процесните площи и в придружаващите ги снимки. С оглед спецификата на
оспорената заповед – одобряване на окончателния специализиран слой ПДП за
територията на цялата страна, е достатъчно административната преписка да
съдържа данни и доказателства за начина, по който е определен специализираният
слой ПДП, включително чрез посочване на изключените от слоя площи, като от тези
доказателства да може да се направи извод за причините, поради които дадени
площи не са попаднали в одобрения слой. В този смисъл е и установената съдебна
практика на Върховния административен съд /Решение № 8396 от 05.06.2019 г. на
ВАС по адм. д. № 5391/2017 г., IV о.; Решение № 8511 от 06.06.2019 г. на ВАС по
адм. д. № 5870/2018 г., IV о.; Решение № 6577 от 18.05.2018 г. на ВАС по адм.
д. № 4415/2017 г., IV о.; Решение № 5572 от 12.04.2019 г. на ВАС по адм. д. №
5263/2017 г., IV о./.
В Наредба № 2 от 26.03.2018 г. са регламентирани
условията за допустимост за подпомагане на земеделските площи. В Раздел III от
Наредбата са предвидени изискванията към земеделските площи, за да бъдат
допустими за подпомагане, които са различни в зависимост от характеристиките и
начина на ползване на земеделските земи. В
чл. 8 от Наредбата са определени изискванията за допустимост за подпомагане на постоянно затревените площи,
представляващи пасища за паша на животни, а в чл. 10 от Наредбата са посочени
кои земеделски площи или части от тях са трайно или временно неподходящи за
подпомагане.
Оспорената заповед е издадена от компетентен орган и в
предвидената от закона форма, но е частично незаконосъобразна, като издадена в
нарушение на материалния закон по отношение на следните площи: част от 0,80 ха
от парцел
62061-15-17-1; част от 10,94 ха от парцел 62061-22-29-1; част от 0,13 ха от парцел
62061-261-1-1; част от 0,12 ха от парцел 62061-261-2-1; и част от 0,13 ха от
парцел 62061-261-4-1. Общият размер на тези площи е 12,12 ха. Относно тези
части, по делото е установено, въз основа на протоколите от специализираните
теренни проверки и приложените към тях снимки, както и от неоспореното
заключение на вещото лице, че не се наблюдават повече от допустимите дървета
и/или храсти на хектар, извършвано е косене на тревата, включително и
периодично косене на нежелана растителност, и следователно тези части са
поддържани в добро земеделско състояние, поради което и с оглед разпоредбата на
чл. 8, ал. 2 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г., са допустими за подпомагане и
следва да бъдат включени в специализирания слой ПДП.
По отношение на всички други площи от процесните
парцели, които са останали извън одобрения специализиран слой ПДП, оспорената
заповед е издадена в съответствие с материалния закон и с целта на закона, тъй
като по делото е установено, че:
Относно част от 0,35 ха от парцел № 16688-1-1-2, от
актуалната ЦОФК и от заключението на вещото лице, е установено, че тази част от
парцела представлява площ с дървета в слята повърхност, значително надхвърляща
допустимата от 100 бр. дървета и/или храсти на хектар, както и неподдържани терени -
площи с оголени петна, поради което и съгласно чл. 10, ал. 1, т. 1 и ал. 2, т.
1 във връзка с чл. 8, ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г., е
неподходяща за подпомагане и правилно не е била включена в специализирания слой
ПДП;
Относно част от 2,97 ха от парцел № 16688-1-2-3, от
актуалната ЦОФК и от заключението на вещото лице, е установено, че тази част от
парцела представлява площи с оголени петна и заети от купчини пръст, както и площ
с дървета и храсти в разпръсната конфигурация с брой по-голям от допустимия,
поради което и съгласно чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 4 и ал. 2, т. 1 във връзка с
чл. 8, ал. 2, т. 1 и т. 2 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г., е неподходяща за
подпомагане и правилно не е била включена в специализирания слой ПДП;
Относно част от 0,35 ха от парцел № 16688-7-2-2, от
актуалната ЦОФК и от заключението на вещото лице, е установено, че тази част от
парцела представлява площи, заети от множество дървета и храсти в разпръсната или
слята конфигурация с площ и брой по-голям от допустимия, както и непочистена и
неподдържана площ, поради което и съгласно чл. 10, ал. 1, т. 1 и ал. 2, т. 1
във връзка с чл. 8, ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г., е неподходяща
за подпомагане и правилно не е била включена в специализирания слой ПДП;
Относно част от 0,28 ха от парцел № 16688-23-1-1, от актуалната ЦОФК и от
заключението на вещото лице, е установено, че тази част от парцела представлява
площи, заети
от дървета и храсти в слята повърхност, както и оголени и ерозирали участъци, без
следи от земеделска дейност /паша или косене/, поради което и съгласно чл. 10,
ал. 1, т. 1 и ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г., е неподходяща за
подпомагане и правилно не е била включена в специализирания слой ПДП;
Относно част от 0,44 ха от парцел № 16688-55-1-1, от актуалната ЦОФК и от
заключението на вещото лице, е установено, че тази част от парцела представлява
площи, заети от дървета и храсти в слята повърхност, ерозирали и оголени терени
- без следи от земеделска дейност /паша или косене/, непочистени и неподдържани
площи, както и заети от руини на сгради, поради което и съгласно чл. 10, ал. 1,
т. 1 и т. 4 и ал. 2, т. 1 във връзка с чл. 8, ал. 2, т. 1 и т. 2 от Наредба № 2
от 26.03.2018 г., е неподходяща за подпомагане и правилно не е била включена в
специализирания слой ПДП;
Относно част от 1,87 ха от парцел № 16688-102-1-1, от актуалната ЦОФК и от
заключението на вещото лице, е установено, че тази част от парцела представлява
ерозирали и оголени площи, поради което и съгласно чл. 3, ал. 1, т. 7 и чл. 10,
ал. 1, т. 4 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г., е неподходяща за подпомагане и
правилно не е била включена в специализирания слой ПДП;
Относно: част от 0,20 ха от парцел 62061-15-17-1, част
от 5,22 ха от парцел 62061-22-29-1, част от 0,01 ха от парцел 62061-261-2-1 и
част от 0,02 ха от парцел 62061-261-4-1, от специализираните теренни проверки и
приложените към протоколите снимки, и от заключението на вещото лице, е
установено, че тези части представляват изоставени земеделски площи – повече от допустимите
дървета/храсти, неземеделски площи, площи, непригодни за земеделска дейност, пустееща
земя, поради което и съгласно чл. 10, ал. 1, т. 1, т. 2 и т. 4 от Наредба № 2
от 26.03.2018 г., тези площи са неподходящи за подпомагане и правилно не са
били включени в специализирания слой ПДП;
Относно част от 0,19 ха от парцел № 62061-22-27-1, от специализираната
теренна проверка и приложените към протокола снимки, и от заключението на
вещото лице, е установено, че тази част представлява полски път, поради което и
съгласно чл. 3, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г., не е земеделска
площ и правилно не е била включена в специализирания слой ПДП.
Общият размер на площите, които правилно не са били
включени в специализирания слой ПДП, е 11,90 ха.
По изложените съображения, оспорената заповед е
незаконосъобразна и следва да бъде отменена в частта й, в която от одобрения
окончателен специализиран слой ПДП необосновано са изключени: част от 0,80 ха
от парцел 62061-15-17-1, част от 10,94 ха от парцел 62061-22-29-1, част от 0,13
ха от парцел 62061-261-1-1, част от 0,12 ха от парцел 62061-261-2-1 и част от 0,13
ха от парцел 62061-261-4-1, с общ размер на необосновано изключените площи:
12,12 ха. Тъй като естеството на спора не позволява решаването му от съда,
преписката следва да се изпрати на административния орган за ново произнасяне,
съобразно установеното от съда.
Заповедта в частта й относно: част от 0,35 ха от парцел
№ 16688-1-1-2, част от 2,97 ха от парцел № 16688-1-2-3, част от 0,35 ха от
парцел № 16688-7-2-2, част от 0,28 ха от парцел № 16688-23-1-1, част от 0,44 ха
от парцел № 16688-55-1-1, част от 1,87 ха от парцел № 16688-102-1-1, част от
0,20 ха от парцел 62061-15-17-1, част от 0,19 ха от парцел № 62061-22-27-1, част
от 5,22 ха от парцел 62061-22-29-1, част от 0,01 ха от парцел 62061-261-2-1 и част
от 0,02 ха от парцел 62061-261-4-1, с общ размер на площите 11,90 ха, е
законосъобразна, а подадената срещу нея в тази част жалба е неоснователна и
като такава следва да бъде отхвърлена.
С оглед изхода на спора, претенцията на оспорващия за
присъждане на направените по делото разноски е частично основателна. Претендираните и действително
направени от оспорващия разноски по делото са в общ размер на 810 лева, от
които: 10 лева – внесена държавна такса, 500 лева – договорено и платено
адвокатско възнаграждение, и 300 лева – внесен депозит за вещо лице. Съразмерно
на уважената част от жалбата, претенцията на оспорващия за присъждане на разноски е основателна в
размер на 405 лева /12,12 ха : 24,02 ха = 0,50 х 810 лева = 405 лева/, която
сума следва да бъде присъдена на оспорващия.
С оглед изхода на спора, претенцията на
административния орган за присъждане на разноски е частично основателна. Претендираните
и направени от административния орган разноски по делото са в общ размер на 400
лева, от които: 100 лева – юрисконсултското възнаграждение, определено по реда
на чл. 37 от Закона за правната помощ, и 300 лева – внесен депозит за вещо лице.
Съразмерно на отхвърлената част от жалбата, претенцията на административния
орган за присъждане на разноски е основателна в размер на 196 лева /11,90 ха :
24,02 ха = 0,49 х 400 лева = 196 лева/, която сума следва да бъде присъдена на Министерство
на земеделието.
Следователно по компенсация Министерство на
земеделието следва да бъде осъдено да заплати на оспорващия разноски по делото
в размер на 209 лева.
Воден от гореизложеното и на основание чл. 159, т. 4,
чл. 172, ал. 2 и чл. 173, ал. 2 от АПК, Административен съд – Сливен
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Г.Д.П.
с ЕГН: **********,***, подадена против Заповед № РД09-150 от 25.02.2022 г.,
издадена от Министъра на земеделието, В ЧАСТТА, в която в обхвата на одобрените окончателни
специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“
за кампания 2021 са включени следните площи: площ от 0,03 ха, попадаща в парцел
№ 16688-7-2-2, и площ от 0,04 ха, попадаща в парцел № 16688-23-1-1.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 109 / 2022 г.
по описа на Административен съд – Сливен, в горепосочената ЧАСТ, в която
жалбата е оставена без разглеждане.
ОТМЕНЯ Заповед № РД09-150 от 25.02.2022 г., издадена
от Министъра на земеделието, В ЧАСТТА, в която извън одобрените окончателни
специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“
за кампания 2021 са останали следните площи: част от 0,80 ха от парцел №
62061-15-17-1; част от 10,94 ха от парцел № 62061-22-29-1; част от 0,13 ха от
парцел № 62061-261-1-1; част от 0,12 ха от парцел № 62061-261-2-1 и част от 0,13
ха от парцел № 62061-261-4-1.
ИЗПРАЩА преписката в отменената част на Министъра на
земеделието за ново произнасяне при спазване на дадените в
мотивите указания.
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Г.Д.П. с ЕГН: **********,***,
подадена против Заповед № РД09-150 от 25.02.2022 г., издадена от Министъра на
земеделието, В ЧАСТТА, в която извън одобрените окончателни специализирани
слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021
са останали следните площи: част от 0,35 ха от парцел № 16688-1-1-2; част от 2,97
ха от парцел № 16688-1-2-3; част от 0,35 ха от парцел № 16688-7-2-2; част от 0,28
ха от парцел № 16688-23-1-1; част от 0,44 ха от парцел № 16688-55-1-1; част от
1,87 ха от парцел № 16688-102-1-1; част от 0,20 ха от парцел № 62061-15-17-1;
част от 0,19 ха от парцел № 62061-22-27-1; част от 5,22 ха от парцел №
62061-22-29-1; част от 0,01 ха от парцел № 62061-261-2-1 и част от 0,02 ха от
парцел № 62061-261-4-1.
ОСЪЖДА Министерство на земеделието да заплати на Г.Д.П. с
ЕГН: **********,***, разноски по делото в размер на 209 /двеста и девет/ лева,
определени след компенсация.
Решението подлежи на касационно оспорване пред Върховен
административен съд на Република България, както следва: в частта, в която има
характер на определение – в 7-дневен срок от съобщаването му на страните, а в
останалата част – в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: