Определение по дело №2740/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2738
Дата: 23 декември 2020 г. (в сила от 22 януари 2021 г.)
Съдия: Таня Райкова Димитрова Стоянова
Дело: 20207050702740
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 декември 2020 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

гр. Варна, 23.12.2020 г.

 

            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВАРНА, ХХV състав, в закрито заседание на двадесет и трети декември през две хиляди и двадесета година, в състав :

                  СЪДИЯ: ТАНЯ ДИМИТРОВА

след като разгледа докладваното от съдия Т. Димитрова адм.д. № 2740/2020 г., установи следното :   

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано по жалба на Б.Т.А. ***.12.2020 г.

С жалбата се прави искане, на основание Заповед за изменение на заповед за възлагане на ревизия № Р-03000320002901-020-002/12.10.2020 г., съдът да постанови завършване на ревизията до 11.12.2020 г., като се възразява срещу всякакво спиране, удължаване на ревизията и т.н., доколкото всички документи по ревизията са представени от оспорващата, но не са разгледани от НАП Варна. Прави се искане и за вдигане на запорите.

С Разпореждане на съда № 14704/17.12.2020 г., доколкото жалбата не е постъпила чрез административния орган, на основание чл. 152, ал. 4, във вр. с ал. 2 от АПК е изискано от ТД на НАП Варна представянето в съда на заверено копие на преписката, във връзка с въпросната ревизия, включително информация дали е продължен срокът на ревизията или предстои издаване на ревизионен доклад, респ. доказателства за съобщаването на ревизионния доклад, ако такъв е издаден, както и доказателства за наложени запори и за датата на налагане на първата обезпечителна мярка и евентуално за продължаване срока на мерките.

Със същото разпореждане е оставена без движение жалбата като нередовна и е указана на оспорващия възможността да отстрани нередовността на оспорването в 7-дневен срок от получаване на съобщението за разпореждането, а именно да представи в АдмС – Варна: 1. уточнение на жалбата, като ясно означи кой акт, действие или бездействие на кой орган се обжалва - дали се оспорва бездействието на органите по приходите да приключат ревизията в срок до 11.12.2020 г. или/и акта за спирането или удължаването на срока на ревизията (като се посочи актът с номер, дата и издател), както и дали се оспорва конкретно постановление за налагане на запор и на какво основание се иска отмяната на постановление за налагане на запор; 2. документ за плащане на дължимата държавна такса в размер на 10 лева по сметка на АдмС - Варна за държавни такси.

Съобщението за Разпореждане № 14704/17.12.2020 г. е получено от оспорващия на 18.12.2020 г., като на 22.12.2020 г. оспорващият представя в съда доказателства за заплащане на държавната такса и уточнение (с.д. № 16122), с което сочи следното:

Оспорва се бездействието на органите по приходите да приключат в срок до 11.12.2020 г. процесната ревизия, тъй като срокът вече е бил продължаван, а и се твърди, че въпросната ревизия е поредната от производствата срещу оспорващата с една и съща задача, а документите са представени от оспорващата още в Проверката № П-03000318139971-040-001/17.09.2018 г.

Сочи се, че се оспорва Решението на Директора на Дирекция „ОДОП“ Варна, с което се връща преписката на органа и се указва да се издаде нова заповед за извършване на ревизия, като се настоява, че това е в нарушение на чл. 155, ал. 5 от ДОПК, недопускащ повторно връщане на преписка за нова ревизия.

Изтъква се, че на оспорващия не са връчвани постановления за налагане на обезпечителни мерки, а за запора върху банковата му сметка е разбрал от служител на Пощенска банка.

Твърди се, че последният връчен акт на оспорващия е Заповед за изменение на заповед за възлагане на ревизия от 12.10.2020 г., като се прави искане съдът да постанови прекратяване на ревизията от 20.05.2020 г. и незаконните действия на органите по приходите, поради изтичане на времето за извършване на незаконно назначената ревизия.

На 23.12.2020 г. ответникът представя по делото Постановление за налагане на обезпечителни мерки от 15.10.2020 г., от което се установява, че във връзка с възложена ревизия със Заповед от 12.10.2020 г. е наложен запор върху налични и постъпващи суми по банкови сметки на оспорващата и запор върху лек автомобил на оспорващата, като са представени и доказателства за връчване на запорните съобщения.

Съдът намира, че оспорващият е отстранил нередовността на оспорването, но жалбата е недопустима, предвид следните съображения:

На обжалване пред административните съдилища подлежат административните актове, с които се създават права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси, а право да оспорват административния акт имат гражданите и организациите, чиито права, свободи или законни интереси са нарушени или застрашени от него или за които той поражда задължения.

По аргумент от чл. 21, ал. 5 от АПК не са индивидуални административни актове волеизявленията, действията и бездействията, когато са част от производствата по издаване или изпълнение на индивидуални или общи административни актове или са част от производствата по издаване на нормативни актове.

В случая очевидно става въпрос за провеждана ревизия на оспорващата, като преценката за законосъобразността във връзка с възлагането й, провеждането й, както и спазването на административнопроизводствените правила се прави при оспорване на издадения краен акт – ревизионния акт.

Недопустимо е искането на оспорващия за постановяване от съда на прекратяване на ревизия и незаконните действия на служителите на НАП Варна, както и да постановява вдигане на запори по постановления за налагане на обезпечителни мерки, без да са налице данни за отмяната им при обжалване по реда на ДОПК. Недопустимо е и обжалването на решението на Директора на Дирекция „ОДОП“ Варна, с което е постановено връщане на преписката за нова ревизия, доколкото същото не се явява потвърждаващо ревизионен акт, създаващ задължения за оспорващия.

Гореизложеното обосновава извод, че оспорването е насочено срещу акт, който не подлежи на обжалване и за оспорващия не е налице правен интерес от оспорването му.

Наличието на годен за обжалване административен акт е положителна процесуална предпоставка за допустимостта на образуваното съдебно производство от категорията на абсолютните, за чието съществуване съдът следи служебно.

 

Предвид изложеното и на основание чл. 159, т. 1 и т. 4 от АПК, съдът

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   И   :

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Б.Т.А. ***.12.2020 г. с искане съдът да постанови прекратяване на ревизията от 20.05.2020 г. и незаконните действия на органите по приходите, поради изтичане на времето за извършване на незаконно назначената ревизия.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 2740/2020 г. на АдмС-Варна.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС на РБ, в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                                        СЪДИЯ :