Определение по дело №2096/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2643
Дата: 9 декември 2020 г. (в сила от 30 март 2021 г.)
Съдия: Веселина Тенчева Чолакова
Дело: 20207050702096
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 септември 2020 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ ……….

Гр. Варна,  ………………...  2020 година

 

Административен съд – гр. Варна, ІІ състав, в открито съдебно заседание на първи декември през  две хиляди и двадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:     Веселина Чолакова

 

            при секретаря Камелия Александрова , като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 2096 по описа на Административен съд – гр. Варна за 2020 година, за да се произнесе взе предвид следното:

           

 

            Производството по делото е по реда на чл.27,ал.4  от ЗУСЕСИФ.

Производството е образувано по жалба на Д.А.Д. с адрес *** против Решение за прекратяване на производство по оценка на проектно предложение № 03-РД/2910 от 15.09.2020 г. от Изпълнителния директор на Държавен фонд земеделие. С жалбата се сочат доводи на допуснати в хода на административното производство по издаване на решението нарушения на процесуалните правила, нарушения на материалния закон и нарушаването на основни принципи на административното производство изведени с Административно-процесуалния кодекс. Сочи се, че неправилно административният орган прилага правилата за връчване на съобщения в производствата на участие в процедура чрез подбор. Счита, че в случая се прилагат тези установени в АПК, във вр. с чл.26,ал.2 от Закона за електронното управление и документите се смятат за връчени в момента на тяхното изтегляне от получателя. В този смисъл счита, че срокът за отстраняване на нередовности по предложението не е бил изтекъл. Сочи се, че е представил необходимите документи преди приключването на процедурата за подбор, поради което е следвало да бъде допуснат до техническа и финансова оценка. Направено е искане обжалваното решение да бъде отменено и да се върне преписката на административният орган за решаване по същество. В съдебно заседание се представлява от адв. Н., който поддържа жалбата и претендира сторените по делото разноски. Представя писмени бележки.

Ответникът- Изпълнителен директор на Държавен фонд „земеделие“ се представлява от глевен юрисконсулт Б. . Жалбата се оспорва с доводи за нейната неоснователност и недоказаност. Сочи се , че в процесното производство на процедура чрез подбор правилата за узнаване са специални и датата на изпращане на съобщението е идентична с тази на получаването му. Сочи се, че кандидатът е следвало да полага грижа и да проверява електронната си поща. Претендира юрисконсултско възнаграждание.

            По допустимостта на жалбата:

            Жалбата е подадена в срок пред местно и родово компетентен съд срещу акт, който подлежи на обжалване по съдебен ред и от лице с правен интерес, поради което е процесуално допустима.

            По основателността на жалбата:

            Съдът, след като се съобрази с изложените в жалбата основания, доводите на страните и събраните доказателства, приема за установено следното:

            Предмет на съдебен контрол е Решение за прекратяване на производство по оценка на проектно предложение № 03-РД/2910 от 15.09.2020 г. от Изпълнителния директор на Държавен фонд земеделие, с което е прекратено производството по оценка на проектно предложение подадено на 20.10.2018 г. с № BG06RDNP001-4.002-0185 в ИСУН и ид.№ 03/04/1/2/00088 в ИСАК на Д.А.Д. с УРН 641123.

            На 20.10.2018 г. жалбоподателят е подал проектно предложение с идентификационен № BG06RDNP001-4.002-0185 в ИСУН „Създаване на трайни насаждения и модернизация на съществуващите активи в стопанството“ в село Тополи, община Варна,    област Варна ,  по Процедура чрез подбор № BG06RDNP001-4.002 по подмярка 4.1.2. „Инвестиции в материални активи“ от ПРСР 2014-2020 г.

            Със Заповед № 03-РД/4107/01.10.2019 г. на изпълнителния директор на ДФЗ е определен състава на Оценителната комисия за разглеждане , извършване на оценка, класиране на подадените проектни предложения и изготвяне на административните договори по процедурата чрез подбор, с указан срок на изготвяне на оценителния доклад -30.12.2019 г. Посочената заповед е изменена с последващи заповеди от изпълнителния директор, като крайният определен срок за изготвянето на оценителния доклад е определен до 31.10.2020 г.

            В процеса на оценка на административното съответствие и допустимостта на проектното предложение , в резултат на извършените административни проверки на представените документи , заявените данни и други обстоятелства, са установени непълноти и несъответствия. На основание т.7 от Раздел 21.2 „Оценка на административното съответствие и допустимост“ от Условията за кандидатстване за установените несъответствия до жалбоподателя е изпратено Уведомително писмо № BG06RDNP001-4.002-0185.-М002 на 30.01.2020 г. от председателя на Оценителната комисия. В писмото е указано да отстрани констатираните нередовности на проектното предложение в 15-дневен срок, с посочен краен срок на отговор 14.02.2020 г. Поради обстоятелството , че жалбоподателят не е подал отговор в срок до 14.02.2020 г.  от оценителната комисия е взето решение да не допусне проектното предложение до техническа и финансова оценка, за което жалбоподателят е уведомен с писмо от  председателя на оценителната комисия. В писмото е указаната възможността да се подадат възражения през изпълнителния директора на ДФЗ-РА в едноседмичен срок от уведомяването.

            На 18.07.2020 г. жалбоподателят е подал възражение до изпълнителния директор на ДФЗ, ведно с изисканите с уведомлението от 30.01.2020 г. документи. Във възражението е посочил, че не е уведомен за отстраняване на нередовности на приетата дата 30.01.2020 г., тъй като на тази дата не е отворил и не се е запознал със съдържанието на електронната си поща. Отделно е посочил, че след подаване на проектното предложение редовно е проверявал пощата си, но писмото е било изпратено почти година след изтичането на срока, в който предложението му е трябвало да бъде оценено. Отправил е молба да бъде допуснат до техническа и финансова оценка. Решаващият орган - директора на ДФЗ е разгледал възражението и го е приел за неоснователно. Основните му съображения се изразяват в изтичането на срока за отстраняване на нередовностите на предложението съгласно Уведомително писмо № BG06RDNP001-4.002-0185.-М002 от  30.01.2020 г.

            От събраните допълнителни доказателства – писмо от изпълнителния директор на ДФЗ , подадено чрез юрисконсулт Ламбев  изх.№ 01-1100/608/10.11.2020 г. и разпечатка от ИСУН  / л.44-45 от делото/ , се установява, че датата на изпращане на Уведомително писмо № BG06RDNP001-4.002-0185.-М002 е 30.01.2020 г., а датата на отваряне е 02.04.2020 г.

            Предвид установеното от фактическа страна, съдът намира от правна страна следното:

            Решението е издадено на основание чл. 34 от ЗУСЕСИФ. Съгласно чл. 27, ал. 4 от ЗУСЕСИФ в случай на прекратяване по чл. 34, ал. 4, т. 2 решението може да се оспорва в едноседмичен срок от съобщаването по реда на глава десета, раздел IV от Административнопроцесуалния кодекс.

            Оспореното решение е издадено от компетентен орган в кръга на неговите правомощия и в изискуемата писмена форма, поради което липсват основания да бъде прогласено за нищожно.

            Първият етап от процедурата по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор е визиран в чл. 34, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, което представлява т. нар. проверка за административно съответствие и допустимост. Тази проверка се извършва от комисия, назначена от ръководителя на УО съгласно чл. 33 ЗУСЕСИФ. Структурният състав на комисията за оценка на проектни предложения в процедура чрез подбор, изискванията към лицата, участващи в нея, както и правилата за работа на комисията са уредени с Постановление  № 162 на МС от 5.07.2016 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове за периода 2014 – 2020 г. бн., ДВ, бр. 53 от 12.07.2016 г., с последващи изменения и допълнения/. В случая оценителната комисия е назначена съгласно правилата на чл.12,ал.1 от ПМС от ръководителя на УО и в необходимия съгласно чл.12,ал.2 състав.

            Съгласно разпоредбата на чл. 34, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, въз основа на извършената проверка за административно съответствие и допустимост комисията по чл. 33 изготвя списък на проектните предложения, които не се допускат до техническа и финансова оценка. В списъка се посочват и основанията за недопускане. Списъкът се публикува на интернет страницата на съответната програма и в ИСУН, а за недопускането се съобщава на всеки от кандидатите, включени в него, съответно по реда на чл. 22, ал. 3 или 4 (в случая - чрез ИСУН). Ал. 2 на цитираната разпоредба, задължава комисията, когато при проверката по ал. 1 се установи липса на документи и/или друга нередовност, да изпрати на кандидата уведомление за установените нередовности и определя разумен срок за тяхното отстраняване, който не може да бъде по-кратък от една седмица, като уведомлението съдържа и информация, че неотстраняването на нередовностите в срок може да доведе до прекратяване на производството по отношение на кандидата. Аналогична разпоредба се съдържа и в чл.18,ал.2 от ПМС.

            Със ЗУСЕСИФ са въведени и специални правила по отношение на уведомяването на участниците в процедурата за подбор за издадените административни актове. Съгласно чл.22,ал.3 от ЗУСЕСИФ, когато производствата пред управляващите органи по този закон се провеждат посредством ИСУН, съобщаването на индивидуалните административни актове, издадени в тези производства, се извършва чрез съобщение в ИСУН до съответния кандидат или бенефициент, като към съобщението е прикачен съответния акт. Актът се счита за връчен с изпращането на съобщението в ИСУН.  Съобразно ал.4  на посочената разпоредба когато производствата пред управляващите органи по този закон не се провеждат посредством ИСУН, съобщаването на индивидуалните административни актове, издадени в тези производства, се извършва по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

            В раздел 24 от Условията за кандидатстване в Процедура чрез подбор № BG06RDNP001-4.002 по подмярка 4.1.2. "Инвестиции в земеделски стопанства по Тематична подпрограма за развитие на малки стопанства" от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от ПРСР 2014-2020 се съдържа списъка на документите, които се подават при кандидатстване / Посочените условия са достъпни на Интернет адрес https://eumis2020.government.bg/bg/s/Procedure/InfoEnded/c2458163-5d3a-401a-96ec-746c3fceac9b/. Според раздел 21 от Условията оценката на проектните предложения се извършва при спазване на реда, определен в Закона за подпомагане на земеделските производители, ЗУСЕСИФ, ПМС № 162/2016 г. и приложимото Европейско законодателство. Оценката и класирането на проектните предложения по настоящата процедура се извършват от оценителна комисия, а в случаите на предварителна оценка – и от комисия, назначени с акт на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция.

            В настоящия случай, редовно назначената оценителна комисия правилно е установила липсата на изискуеми съгласно условията документи по т.4,т.8,т.31 и т.36, за което е изпратено  Уведомително писмо № BG06RDNP001-4.002-0185.-М002 от 30.01.2020 год. В уведомлението е указано, че при непредставяне на изисканите документи, производството по оценяване може да бъде прекратено.  По правилата на чл.22,ал.3 от ЗУСЕСИФ уведомлението е редовно връчено на датата на неговото изпращане, тъй като настоящето производство за участие в процедурата за подбор, се провежда посредством ИСУН. Безспорно е, че жалбоподателят не е предоставил изискуемите документи и информация в срок до 14.02.2020 г., който е посочен като краен срок в уведомлението. Дори да приемем, че жалбоподателят е фактически уведомен на 02.04.2020 г., когато е отворено електронното съобщение, също не е спазил 15-дневния срок за отстраняване на нередовностите.  Документите са представени едва на 18.07.2020 г. с подаване на възражението  до изпълнителния директор на ДФЗ.

            В резултат на изложеното, съдът намира, че се установяват фактическите основания за прекратяване на производството по отношение на жалбоподателя и при издаване на оспореното решение не са нарушени процесуалните правила и правилата на материалния закон.

            При този изход на спора в полза на ответника следва да се присъди юрисконсултско възнаграждание в размер на 100,00 лева. на основание чл.78,ал.8 от ГПК, във вр. с чл.144 от АПК.

 

            Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предл.3-то  от АПК, съдът

 

             

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Д.А.Д., ЕГН **********,с адрес *** против Решение за прекратяване на производство по оценка на проектно предложение № 03-РД/2910 от 15.09.2020 г. от Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“.

 

ОСЪЖДА Д.А.Д., ЕГН **********,с адрес *** да плати в полза на Държавен фонд „Земеделие“ юрисконсултско възнаграждение в размер на 100,00 /сто/ лева.

 

     Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-мо срок от съобщаването му на страните.

 

                                                                                 

Съдия: