Решение по дело №219/2022 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 158
Дата: 26 септември 2022 г.
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20227280700219
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 август 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 158/26.9.2022 г.

 

гр. Ямбол

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, пети състав, в публично заседание на четиринадесети септември две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

Съдия: Ст. Вълчев

 

при секретаря Ст.Гюмлиева, разгледа докладваното от съдията адм. дело № 219 по описа за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

         

Производството е образувано на основание чл.73, ал.4 от Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ)  по жалба на В.Н.П., чрез адв.Х.К. ***, * против Решение №1/19.07.2022 г. за налагане на финансова корекция на Директора на Областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие“-Ямбол, с което е отказано на В.Н.П. пълно изплащането на финансовата помощ общо в размер на 24447,50 лева, представляваща второ плащане по Административен договор BG06RDNP001-6.001-1214-С01 от 21.10.2019 г. и е определена на В.Н.П., финансова корекция в размер 24447,50 лева (словом двадесет и четири хиляди четиристотин четиридесет и седем лева и петдесет стотинки), съгласно таблица 1, като посочената сума е доброволно платена и е постъпила по банковата сметка на ДФ „Земеделие“ на 26.01.2022 г. и Решение за поправяне на очевидна фактическа грешка № **/**/*/*/*****/*/**/**/** от 05.08.2022 г. на Директора на Областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие“-Ямбол.

В жалбата се твърди, че постановените актове  са нищожни, незаконосъобразни, поради съществено нарушение на административнопроизводствените правила, поради противоречие с материално правните разпоредби на закона, и поради несъответствието им с целта, която преследва закона. Претендира се постановявяне на решение, с което да се отмени Решение № 1 от 19.07.2022г. за налагане на финансова корекция и Решение за поправяне на очевидна фактическа грешка № **/**/*/*/*****/*/**/**/** от 05.08.2022 г. издадени от директора на ОД на ДФЗ като нищожни, а ако се разгледа спора по същество да се отмени Решение № 1 от 19.07.2022г. за налагане на финансова корекция и Решение за поправяне на очевидна фактическа грешка № **/**/*/*/*****/*/**/**/** от 05.08.2022 г. издадени от директора на ОД на ДФЗ като неправилни и незаконосъобразни.

С нарочна молба оспорващият посочва, че жалбата му обхваща и решението за поправяне на очевидна фактическа грешка, като изрично заявява, че не е внасял доброволно сума по издаденото Решение №1 от 19.07.2022 г. за налагане на финансова корекция на Директора на Областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие“-Ямбол, а сумата е внесена по повод воденето на предходно административно производство и е депозирал молба за възстановяването й.

В съдебно заседание жалбоподателя се явява лично и с адв.К., като подържа жалбата на посочените в нея основания с искане за уважаването й и за присъждане на разноските, сторени в настоящото производство.

За ответната страна в съдебно заседание се явява гл. юрисконсулт Б., която оспорва жалбата като неоснователна и недоказана с твърдение, че административният орган изцяло се е съобразил с решението на Върховен административен съд от 07.07.2022 г. постановено по адм. дело № 12410/2021 г., в което е прието, че в процесния случай е следвало да бъде наложена финансова корекция съгласно ЗУСЕСИФ, като се обосновава и защо и е прието, че са правилни изводите на административния орган за констатираното и доказано неизпълнение на целите и резултатите съгласно бизнес плана, приложен към заявлението за кандидатстване. Претендира се за отхвърляне на жалбата подадена срещу процесното решение и за присъждане на направените по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение, като в условия на евентуалност се прави възражение за прекомерност на адвокатския хонорар.

След преценка на събраните по делото доказателства, становищата на страните и приложимия закон съдът приема следното:

С Акт за установяване на публично държавно вземане №27/21.06.2021 г. на Директора на Областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие“-Ямбол е отказано на В.Н.П. пълно изплащането на финансовата помощ общо в размер на 24447,50 лева (словом двадесет и четири хиляди четиристотин четиридесет и седем лева и петдесет стотинки), представляваща второ плащане по Административен договор BG06RDNP001-6.001-1214-С01 от 21.10.2019 г. и е определено подлежащо на възстановяване публично държавно вземане в същия размер 24447,50 лева (словом двадесет и четири хиляди четиристотин четиридесет и седем лева и петдесет стотинки), поради установено неизпълнение на одобрения бизнес план.

С Решение №186/27.10.2021 г. по адм.дело № ***/2021 г. Адмистративен съд-Ямбол е отменил Акт за установяване на публично държавно вземане №27/21.06.2021 г. на Директора на Областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие“-Ямбол.

С Решение № 5440/07.06.2022 г. по адм. дело № 12410/2021 г. Върховният административен съд на Република България е оставил в сила Решение №186/27.10.2021 г. по адм.дело № ***/2021 г. на ЯАС.

С Писмо с уникален №28/06/1/0/00773/3/01/22/02 на Директора на Областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие“-Ямбол е уведомена В.Н.П., че на основание чл.73, ал.2 от Закона за управление на средствата от структурните и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ), ДФ „Земеделие” открива производство по налагане на финансови корекции. В писмото е посочено, че производството се открива в изпълнение на влязло в сила решение №186/ 27.10.2021 г. по адм. дело № ***/2021 на AC-Ямбол, потвърдено с решение № 5440/07.06.2022 г. по адм.дело № 12410/2021 г. по описа на ВАС, във връзка с цитираните констатации, направени по подадено от П. искане за второ плащане № 28/06/1/0/00773/3/01 по подмярка 6.1 „Стартова помощ за млади земеделски стопани“ от мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия“ от Програма за развитие на селските райони 2014-2020 г., входирана във връзка с Административен договор № BG06RDNP001-6.001-1214-C01 в ИСУН, на 10.03.2021 г.

С Решение №1/19.07.2022 г. за налагане на финансова корекция на Директора на Областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие“-Ямбол е отказано на В.Н.П. пълно изплащането на финансовата помощ общо в размер на 24447,50 лева, представляваща второ плащане по Административен договор BG06RDNP001-6.001-1214-С01 от 21.10.2019 г. и е определена на В.Н.П., финансова корекция в размер 24447,50 лева), съгласно таблица 1, като посочената сума е доброволно платена и е постъпила по банковата сметка на ДФ „Земеделие“ на 26.01.2022 г.

С Решение за поправяне на очевидна фактическа грешка № **/**/*/*/*****/*/**/**/** от 05.08.2022 г. на Директора на Областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие“-Ямбол е допусната поправка на очевидна фактическа грешка в Решение за налагане на финансова корекция с изх. № BG06RDNP001-6.001-1214-C01-M019 от 27.07.2022г., издадено от Директор на ОД на ДФ „Земеделие“ гр. Ямбол по следния начин:

Текстът в акта, на стр. 5, абзац: „ II. ОПРЕДЕЛЯМ на В.Н.П., финансова корекция в размер 24447,50 лева (словом двадесет и четири хиляди четиристотин четиридесет и седем лева и петдесет стотинки), съгласно таблица 1.“

 

таблица 1

 

Размер на наложената финансова корекция

     Погасена сума

   Остатък за възстановяване

   1

24447,50

24447,50

0

да се чете, както следва:

„ II. ОПРЕДЕЛЯМ на В.Н.П., финансова корекция в размер 25582,17 лева (словом двадесет и пет хиляди петстотин осемдесет и два лева и седемнадесет стотинки), съгласно таблица 1.

таблица 1

 

Размер на наложената финансова корекция

    Погасена сума

  Остатък за възстановяване

  1

25582,17 лева

25582,17 лева, от които 24447,50 лв. /главница/ и 1134,67 лв. /лихви за периода от 14.07.2021 г. до 26.01.2022 г.

0,00 лева

 

Предмет на оспорване пред Административен съд Ямбол са Решение №1/19.07.2022 г. за налагане на финансова корекция и Решение за поправяне на очевидна фактическа грешка № **/**/*/*/*****/*/**/**/** от 05.08.2022 г. на Директора на Областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие“-Ямбол.

Жалбата против тях е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.149, ал.1 АПК.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна по следните съображения:

Съгласно чл.168 АПК във връзка с чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.

Необходимо е да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а именно да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административно-производствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да съответства с целта на закона.

Липсата на някоя от предпоставките води до незаконосъобразност на административния акт и е основание за отменянето му.

В настоящия случай оспорвания акт е издаден от компетентен административен орган в рамките на правомощията му съгласно Заповед №03-РД/1759/21.06.2021 г. на изпълнителния директор на  ДФ „Земеделие“, в изискуемата писмена форма с мотивирано решение и при спазване на процедурата визирана в закона.

Неоснователно е твърдението в жалбата, че решенията са нищожни поради противоречието им с влязло в сила съдебно решение, т.к. обстоятелството, че за констатираните нарушения първо е бил издаден Акт за установяване на публично държавно вземане №27/21.06.2021 г. на Директора на Областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие“-Ямбол, който е отменен с Решение №186/27.10.2021 г. по адм.дело № ***/2021 г. на ЯАС, оставено в сила с Решение № 5440/07.06.2022 г. по адм. дело № 12410/2021 г. на ВАС не е пречка за реализиране на производство по налагане на финансова корекция, доколкото предвидената в Регламент (ЕО, Евратом) № 2988/95 на Съвета от 18 декември 1995 г. относно защитата на финансовите интереси на Европейските общности давност не е изтекла.

Не може да бъде споделено становището на оспорващия за допуснато нарушение на чл.36, ал.2 от Наредба № 14 от 28.05.2015 г. за прилагане на подмярка 6.1 "Стартова помощ за млади земеделски стопани" от мярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г., че в случай на нередовност на документите или непълнота и неяснота на заявените данни и посочените факти РА уведомява с мотивирано писмо ползвателя, който в срок до 10 работни дни от уведомяването може да отстрани констатираните нередовности, непълноти или неясноти, чрез представяне на допълнителни и/или нови документи, включително документи извън посочените в приложение № 7, които са свързани с извършване на подпомаганата дейност, защото понастоящем не е констатирана нередовност на документите или непълнота и неяснота на заявените данни и посочените факти, за да възникне задължението на РА да уведомява ползвателя с мотивирано писмо за това.

Не следва да се разглежда и направеното в жалбата позоваване за допуснато нарушение на разпоредбите на Наредба № 10/10.06.2016 г., която касае прилагането на подмярка 6.3 "Стартова помощ за развитието на малки стопанства" от мярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. и е неотносима в разглеждания казус.

Не са налице и противоречия с материалноправните норми или несъответствие с целта на закона.

За да се мотивира Директора на Областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие“-Ямбол е счел, че имот №35028.8.36 е недопустим и не следва да се взема предвид при изчисляване икономическия размер на стопанството, т.к. въпроснияимот е бил собственост на съпруга на ползвателя към датата на подаване на проектното предложение и не е деклариран в таблица  1А – Данни за земеделски площи, които кандидатът не обработва или е предоставил на други лица за обработка, но има документ за собственост и/или наем и/или аренда, поради което приема, че ползвателя на помощта не е изпълнил част от целите и специфичните резултати, заложени в Приложение №3 „Таблица за специфични цели и резултати“ от Административен договор № BG06RDNP001-6.001-1214-С01 от 21.10.2019 г., а именно:Увеличаване на икономическия размер на стопанството, измерен в СПО (минимум с 4000 евро СПО). В тази връзка се позовава на  т. 11.5 от Условията за изпълнение на  одобрени проекти по процедура чрез подбор № BG06RDNP001-6.001 по подмярка 6.1 „Стартова помощ за млади земеделски стопани“ от мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия“ от ПРСР за периода 2014-2020, Раздел „Финансово изпълнение на проектите и плащане“ от Условията за изпълнение, че бенефициера няма право да получи второ плащане и дължи връщане на полученото първо плащане по административния договор заедно със законната лихва към него, изчислена за период, посочен в административния договор, когато същият не е увеличил икономическият размер на стопанството спрямо първоначалния размер с най-малко левовата равностойност на 4000 евро, измерен в СПО. Отразил е, че неизпълнението на задължението на ползвателя за увеличаване на икономическия размер на стопанството с минимум с 4000 евро СПО, както и неизпълнението на заложените специфични резултати, се явяват и нарушение на чл.6, ал.1, т.1 от Административен договор № BG06RDNP001-6.001-1214-С01 от 21.10.2019г., съгласно която бенефициерът се задължава в срок до изтичане на пет години от сключването на този договор да спазва точно одобрения бизнес план.

С решение по адм.дело № 12488/2019 г. ВАС приема, че законодателят не е дал легална дефиниция на понятието "индикатор" и последния представлява нещо, чрез което се измерва осъществяването на одобрения проект при определени параметри – инвестиционно намерение, което включва структура, стойност, източници на финансиране, място на извършване на инвестицията, както и анализ на приходите и разходите след реализация на проекта.

В тази връзка е трайно схващането в съдебната практика, обективирано в решение №5872/21.05.2020 г. по адм.д.№ 11774/2019 г., решение №2709/19.02.2020 г. по адм.д.№ 9703/2018 г., решение №3184/28.02.2020 г. по адм.д. №7468/2018 г., решение № 5040/04.04.2019 г. по адм.д. №4307/2018 г., решение №5317/24.04.2018 г. по адм.д. №1945/2018 г., решение № 4933/03.04.2019 г. по адм.д. №4912/2018 г., всички на ВАС, четвърто отделение, че непостигането на заложените финансови показатели в бизнес плана е неизпълнение на одобрените индикатори и в този случай е налице материалноправната хипотеза на чл.70, ал.1, т.7 ЗУСЕСИФ, която представлява основание за налагане на финансова корекция с издаването на решение по реда на чл.73 от същия закон.

Видно от сключен с Държавен фонд“Земеделие“ Административен договор BG06RDNP001-6.001-1214-С01 от 21.10.2019 г., В.Н.П. *** е ползвател на безвъзмездна финансова помощ по подмярка 6.1.“Стартова помощ на млади земеделски стопани“ от мярка 6“Развитие на стопанства и предприятия“, във връзка с което е представила проектно предложение.

Съгласно договора проектното предложение получава безвъзмездна финансова помощ 48895лв., предоставяна на два етапа - първо плащане на левовата равностойност на 12 500 евро (сума 24 447.50 лв.) в срок до два месеца от датата на сключване на договора и второ плащане в размер на  левовата равностойност на 12 500 евро в срок до три месеца от подаване на искане за второ плащане, като П. потвърждава, че е получила първо плащане  от безвъзмездната финансова помощ сума в размер на  24 447.50 лв., както и че е подала заявка за второ плащане на останалата сума също в размер на  24 447.50 лв.

При заявката за второ плащане П. е декларирала, че към момента за подаване на искането стопанството се състои от три имота, сред които е и спорният имот ПИ с идентификатор  *******, за който е сключила договор за наем за земеделска земя на 22.07.2020 г. с П.С.П. и С.С.П..

От представените по приетото като доказателство дело №***/2021 г. ЯАС нотариален акт №88, том ІV, рег.02843, дело 464/14.06.2011 г. вписан на 15.06.2011 г. в СП-Ямбол, удостоверение №26/17.02.2021 г. и удостоверение №24/17.02.2021г. на община Тунджа, и удостоверение за сключен граждански брак серия ГБ 000306/18.08.2001г. на община Ямбол, се установява, че имота е станал собственост на братята П.С.П. и С.С.П. през 2011 г., а П.С.П. е съпруг на В.Н.П. от 18.08.2001 г.

От доказателствата по делото се установява, че при извършени справки в регистър правни основания за стопанската 2020/2021 се констатира, че са регистрирани правни основания за три имота с № *******, № ******** и № *******, находящи се в землището на с.Кабиле, общ.Тунджа, обл.Ямбол. като имоти № ******* и № ******* са декларирани при кандидатстването, посочени са в таблица 1–налична за стопанството земя и с тях се формира началният икономически размер на стопанството докато с имот № ******, с площ 8. 000 дка, ползвателят участва в увеличението на икономическия размер на стопанството с минимум 4000 евро СПО, но последния имот-съпружеска имуществена общност, с който имот ползвателя доказва нарастване, не е бил деклариран към датата на кандидатстване по мярката 11.06.2018 г. в таблица 1А като имот, собственост на ползвателя.

Посоченото формира правилността на изводите на административния орган, че в резултат на това имотът е недопустим, защото когато към датата на подаване на искането за второ плащане бенефициентът е бил в брак и съпругът му е бил съпруг и към датата на подаването на проектното предложение, а според т.11.5.2 от условията за изпълнение на подмярка 6. 1 при изчисляване на увеличението на икономическия размер на стопанството не се включва земята, която към датата на подаване на проектното предложение е била собственост или е ползвана на друго правно основание от съпруга.

Освен това по силата на т. 13. от условията за кандидатстване с проекти предложения за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура чрез подбор на проектни предложения по подмярка 6.1 "Стартова помощ за млади земеделски стопани" от мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия“ от ПРСР 2014 - 2020 г., при изчисляване на общия начален икономически размер на стопанството по т. 1. 2. 3 (допустими за подпомагане са кандидати, които имат икономически размер на стопанството, измерен в стандартен производствен обем (СПО) в границите между левовата равностойност на 8000 евро и 16 000 евро включително;) се взема предвид цялата налична в земеделското стопанство земя.

Няма спор между страните, че имот № ****** е придобит от съпруга на П. по време на гражданския брак, преди датата на подаване на проектното предложение, което обстоятелство обосновава извода, че за нея е съществувало задължението да декларира този имот в таблица 1А. В процесния случай стопанството на П. е следвало да нарастне с имот, който да се придобие или наеме в периода на договора, за да се приеме, че е налице изпълнението на условията по договора.

Поради това са правилни изводите на административния орган, че ползвателят на помощта не е изпълнил част от целите и специфичните резултати, заложени в Приложение № 3 "Таблица за специфични цели и резултати" от административен договор № BG06RDNP001-6.001-1214-С01 от 21.10.2019 г., а именно: Увеличаване на икономическия размер на стопанството, измерен в СПО (минимум с 4000 евро СПО).

В тази връзка следва да се вземе под внимание и че според т. 1.12 от условията за кандидатстване, не се счита за изпълнено условието по т. 1. 2. 3, когато съпругът на кандидата физическо лице, на едноличния собственик на капитала на ЕООД или на собственика на предприятието на ЕТ има отделно земеделско стопанство, включително като собственик на ЕТ или ЕООД и/или като притежател на мажоритарен дял в юридическо лице, и общият икономически размер на двете земеделски стопанства надвишава 16 000 евро СПО; 1. 12. 2. кандидатът физическо лице или кандидатът ЕООД, или собственикът на капитала на кандидата ЕООД, или собственикът на предприятието на кандидата ЕТ притежава мажоритарен дял в юридическо лице, което има отделно земеделско стопанство, както и когато кандидатът е ЕООД и едноличният собственик на капитала има отделно земеделско стопанство като физическо лице или ЕТ, и общият икономически размер на тези земеделски стопанства заедно с икономическия размер на земеделското стопанство на кандидата надвишава 16 000 евро СПО.

На следващо място съгласно чл.75, ал.1 от ЗУСЕСИФ финансовата корекция се извършва от плащания по проекта, в които са включени засегнатите от нарушението разходи. Когато решението за определяне на финансовата корекция е издадено след съответното плащане, финансовата корекция се извършва чрез доброволно изпълнение от страна на бенефициента в 14-дневен срок, а за програмите за Трансгранично сътрудничество по външните граници на Европейския съюз в 30-дневен срок. След изтичане на срока за доброволно плащане финансовата корекция се извършва от следващо плащане по проекта заедно с дължимите лихви за просрочие, а когато това е неприложимо – чрез упражняване на права по дадените от бенефициента обезпечения по чл.61, ал.2, по ред и начин, определени в нормативния акт по чл.7, ал.4, т.4. Ал.2 на чл.75 от ЗУСЕСИФ предвижда, че след окончателното плащане по проект неизвършените финансови корекции са публично вземане съгласно чл.162, ал.2, т.8 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. Тълкуването на посочената разпоредба съобразно чл.46, ал.1 от ЗНА във връзка с другите алинеи на същия законов текст сочи, че под „извършване“ на финансова корекция се разбира „изпълнение“ в смисъл на възстановяване на средствата от съответния бенефициент, а не „установяване“ по смисъла на чл.27, ал.6 от ЗПЗП.

С оглед на посочената регламентация в настоящия случай следва да се съобрази, че определената като окончателна подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ за констатираните нарушения, ведно с дължимата лихва върху главницата, към момента на издаване на решението за налагане на финансова корекция не е била възстановена, т.е. задължението продължава да съществува.

Горното обстоятелство безспорно се констатира от нарочната молба на оспорващият, в която сочи, че не е внасял доброволно сума по издаденото Решение №1/19.07.2022 г. за налагане на финансова корекция на Директора на Областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие“-Ямбол, а сумата е внесена по повод воденето на предходно административно производство, т.е. в изпълнение на задължението вменено му с Акт за установяване на публично държавно вземане №27/21.06.2021 г. на Директора на Областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие“-Ямбол, и е депозирал молба за възстановяване на внесената сума.

При това положение следва да се приеме, че са налице материалноправните предпоставки за издаване на процесното решение и оспорения акт се явява законосъобразно издаден в съответствие с установената от законодателя цел да се предприемат необходимите действия за събирането на недължимо платените и надплатените суми по схеми за плащане и проекти, финансирани от европейските фондове и държавния бюджет, както и глобите и другите парични санкции, предвидени в законодателството на Европейския съюз.

Предвид посоченото атакуваните решения са валидни, като издаден от оправомощено лице, в кръга на неговите пълномощия, без да са налице нарушения на процесуалните норми и в съответствие с посочената нормативна уредба, поради което съдът счита, че жалбата е неоснователна и като такава следва да се отхвърли.

При този изход на делото и с оглед направеното искане жалбоподателят следва да заплати на ответната страна направените по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 (сто) лева.

Водим от горното, Я А С, пети административен състав

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на В.Н.П. ***, чрез адв.Х.К. ***, * против Решение №1/19.07.2022 г. за налагане на финансова корекция и Решение за поправяне на очевидна фактическа грешка № **/**/*/*/*****/*/**/**/** от 05.08.2022 г., издадени от Директора на Областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие“-Ямбол.

ОСЪЖДА В.Н.П. ***, чрез адв.Х.К. ***, * да заплати на Областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие“-Ямбол направените по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 (сто) лева.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14–дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

                                            СЪДИЯ: /п/ не се чете