Решение по дело №1905/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 152
Дата: 15 февруари 2023 г.
Съдия: Христо Йорданов Христов
Дело: 20227040701905
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 ноември 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

        152                                         15.02.2023 г.                                      гр. Бургас

 

   В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Бургаският административен съд двадесети състав, в публично заседание на двадесет и трети януари две хиляди двадесет и трета година, в състав

                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ХР. ХРИСТОВ

при секретаря И.Л., като разгледа докладваното от съдия Хр. Христов административно дело № 1905 по описа за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

         Производството е по реда на чл. 44 от Регламент на Европейския парламент и на Съвета (ЕС) № 952/2013 за създаване на Митническия кодекс на Съюза (Регламент 952/2013), във връзка с чл. 220 от Закона за митниците (ЗМ) и чл. 145 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

         Делото е образувано по жалба от И.И.С., ЕГН **********, с адрес: ***, срещу Решение № 32-176444/31.05.2022 г., издадено от директора на ТД Митница - Бургас, с което е определен „...нов размер на митническата стойност на стоката по МД - MRN 19BG001007012263R7/25.11.2019 г.“, като е „определено за вземане под отчет и досъбиране вносно мито и ДДС общо в размер на 4000,65 лева“, както следва: вносно мито в размер на 1 250,20 лв. и ДДС в размер на 2 750,45 лв. и за задължено лице по така установените митнически задължения е определен И.И.С..

         Иска се отмяната на оспореното решение като незаконосъобразно, издадено при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и  неправилно приложение на материалния закон. Излага доводи, че не са налице основания за повторно определяне на митническата стойност, като от митническите органи не са посочени обстоятелствата, породили съмнения в действителността на договорната стойност. Възразява, че информацията от уебсайта autoauctions.io не е събрана по законоустановения ред. Претендира присъждане на разноски.

В съдебно заседание  жалбоподателят С. се представлява от адвокат К., който поддържа жалбата съобразно изложените в нея аргументи и доводи. Претендира присъждане  на направените по делото разноски, като представя списък на същите. Допълнителни съображения по съществото на спора излага в писмени бележки.

Ответната страна Директорът на ТД Митница Бургас, чрез процесуалния си представител юрисконсулт Т., изразява становище, че жалбата е неоснователна и следва да бъде оставена без уважение. Твърди, че оспорваното решение е издадено от компетентен орган, в законоустановената форма и с изискуемите реквизити, съобразно разпоредбите на ЗМ и законодателството на ЕС. Ангажира доказателства. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

         Съдът, като взе предвид разпоредбата на чл. 168 от АПК и  прецени събраните по делото доказателства, ведно с доводите  и изразените становища прие за установено следното:

         На 25.11.2019 г. в МП Пристанище Бургас е приета митническа декларация с основен референтен номер (MRN) 19BG001007012263R7/25.11.2019 г. с декларатор в ел. д. 3/18 и вносител в ел. д. 3/15 И.И.С., ЕОРИ BGB**********ZZZ9 и пряк представител в ел. д. 3/19 и ел. д. 3/21 „ЕМ консулт“ ЕООД, за режим допускане за свободно обращение на стока с описание в ел. д. № 6/8: „НАИМ: УПОТР. ПЪТН. АВТОМОБИЛ-КАТАСТРОФИРАЛ; МАРКА БМВ; МОДЕЛ: Х5; ТИП: БР.МЕСТА: 5; ТОВАРОНОСИМОСТ: 0;; ПЪРВ. РЕГ.: 20150101; ЦВЯТ: ЧЕРЕН; РАБ.ОБЕМ: 3000 КУБ СМ; МОЩНОСТ: 306 HPSAE; ДВИГ. БЕНЗИН;; ШАСИ №:5UXKR0C51F0K57987“.

         Посочено е, че автомобилът е внос от САЩ, с цена на стоката 7040,00 USD, с разходи за транспорт, застрахователни разходи и товаро-разтоварни и обработващи операции в размер на 879,19 лева; разходи за транспорт след пристигане на мястото на въвеждане 298,34 лев.

         Към датата на приемане на МД, размерът на митническата стойност е определен съгласно чл. 70, пар. 1 от Регламент /ЕС/ № 952/2013, а именно на база договорената стойност, съобразно представения договор за продажба (bill of sale) от 21.07.2019 г. с продавач “SATYRUS AUTO SALE”. Митническата стойност на стока по МД - MPH 19BG001007012263R7/25.11.2019 г. е определена в размер на 13 258,11 лева, размерът на митото – 1 325,81 лева и ДДС в размер на 2 976,45 лева.

         Поради възникнали съмнения относно стойността на автомобила, на основание чл. 48 от Регламент /ЕС/ № 952/2013, във връзка с чл. 84, ал. 1, т. 1 от ЗМ бил извършен последващ контрол на митническа декларация за допускане за свободно обращение с MPH 19BG001007012263R7/25.11.2019 г.

При проверката митническите органи открили информация за автомобил със същите характеристики и идентичен VIN (номер на шаси) на ел. страница https://autoauctions.id, с обявена продажна цена на аукцион от 22 юли 2019 г. статус „Продадена“ (SOLD) за автомобил със същия VIN номер на шаси и „odometer 78 971 actual miles“ в страната на износа. Като продавач е посочена застрахователна компания – Playmouth Rock Assurance Corp. Публикуваната продажна цена е в размер на 14 150 USD, която превишава декларираната пред митническите органи цена в размер на 7 040 USD при допускане за свободно обращение.

Във връзка с осъществяване на последващия контрол с писмо рег. № 32-241249/27.07.2021 г. /л. 4748 от делото/ от И.С. била изискана допълнителна информация, документи и доказателства и всякакви други данни относно покупката на процесния автомобил. С. отговорил с писмо вх. № 32-389978/03.12.2021 г. /л.46/ без да представи допълнително документи и доказателства относно закупуването на автомобила, предмет на внос.

След анализ на представените с МД - MPH 19BG001007012263R7/25.11.2019 г. документи и информацията, съдържаща се на ел. страница https://autoauctions.id, за автомобил със същите характеристики и идентичен VIN (номер на шаси), митническите органи приели за достоверна продажната цена на автомобила, посочена в цитирания сайт, а именно 14 150 USD. При тази цена и на основание чл. 71, пар. 1, буква д) i) от Регламент /ЕС/ № 952/2013, изчислили митническата стойност на процесния автомобил – стоката, допусната до свободно обращение с MPH 19BG001007012263R7/25.11.2019 г. в размер на 25 760,13 лева. На тази база изчислили мито в размер на 2 576,01 лева и ДДС – в размер на 5 726,90 лева. Съобразно това вносителят С. е следвало да доплати мито в размер 1 250,20 лева и ДДС – в размер на 2 750, 45 лева.

На 10.12.2021 г. с рег.№ 32-401272 /л. 36 – 43 от делото/ е изпратено съобщение по чл. 22, § 6 от Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 9 октомври 2013 г. за създаване на Митнически кодекс на Съюза, с което И.С. е уведомен, че предстои издаване на решение на Директора на ТД Митница Бургас, с което ще се определи нов размер на митническа стойност за стоката по МД с 19BG001007012263R7/25.11.2019 г. и мотивите, на които ще се основава. Същото е получено от С. на 23.01.2022 г., видно от направеното върху писмото отбелязване.   

         Предвид разпоредбата на чл. 22, § 6 във връзка с чл. 29 от Регламент (ЕС) 952/2013 г. на Европейския парламент и на Съвета от 9 октомври 2013 г. за създаване на Митнически кодекс на Съюза и на основание чл. 8, § 1 от ДЕЛЕГИРАН РЕГЛАМЕНТ на Комисията (ЕС) 2015/2446 /правото на изслушване/ е даден срок от 30 /тридесет/ дни от получаване на съобщението по чл. 22 § 6, в който И.С. може да изрази становище.     

         На 16.02.2022г. с писмо с вх.№ 32-52533 /л. 32 – 35 от делото/ С. е представил становище, че не е съгласен с изложените мотиви на съобщението по чл. 22, § 6 във връзка с чл. 29 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г. на Европейския парламент, без да представя нови доказателства във връзка с декларираната цена на стоката по МД с MRN 19BG001007012263R7/25.11.2019 г.

         На основание извършената проверка била изготвена Докладна записка рег.№ 32-170556/26.05.2022 г. /л. 24 – 31 от делото/ от Павлин Куртев – началник на МП Пристанище Бургас, с предложение да бъде издадено решение на основание чл. 29 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г. на Европейския парламент и чл. 19, ал. 7 от ЗМ, с което да бъде определен нов размер на митническата стойност на стоката, поставена под режим допускане за свободно обращение с МД с MRN 19BG001007012263R7/25.11.2019 г.

         В резултат на проведеното административно производство Директорът на ТД Митница - Бургас издал оспореното решение Решение № 32-176444/31.05.2022 г., с което определил нов размер на митническата стойност на стоката по МД - MPH 19BG001007012263R7/25.11.2019 г.“, като е „определено за вземане под отчет и досъбиране вносно мито и ДДС общо в размер на 4000,65 лева“, както следва: мито в размер на 1 250,20 лв. и ДДС в размер на 2 750,45 лв. и за задължено лице по така установените митнически задължения е определен И.И.С..       

         Решението е връчено на С. лично на 13.10.2022 г. /л. 21 от делото/. В законоустановения срок срещу него е подадена жалба до Административен съд – Бургас, чрез административния орган с вх.№ 32-365627/26.10.2022 г., във връзка с която е образувано настоящото производство.

         С писмо 32-350304/21.10.2022 г. (л.9) на  директора на ТД Митница – Бургас, е уведомен жалбоподателя, че съгласно т. 10 от Решение № 32-176444/31.05.2022  г., на основание чл.114 § 2 от Регламент (ЕС) № 952/2013 и чл. 59, ал. 2 от ЗДДС, върху размера на установените за заплащане вносни мита и ДДС за стоката, поставена под режим допускане за свободно обращение с МД - MPH 19BG001007012263R7/25.11.2019 г. се дължи лихва за забава, считано от датата на възникване на митническото задължение 25.11.2019 г. до датата на уведомяване на длъжника.

         Ответникът е представил по делото превод на документите, изготвени на чужд език, съдържащи се в административната преписка, а именно: документ за собственост ST309517 (л.117); договор за продажба (bill of lading) от 21.07.2019г. с продавач “SATYRUS AUTO SALE” (л.129); товарителница (bill of lading) № HLCUBSC1909BSWU3 (л.124), Писмо за намерение за износ на превозни средства, Пристанище Саванах, Джорджия от 26.09.2019г. (л.119); фактура № 3484/15.10.2019 г. (л.121), Док разписка 66018892 (л.127) и информация от уебсайта www.autoauctions.io., касаеща лек автомобил с VIN: 5UXKR0C51F0K57987 (л.112). Представени са също и Заповед № ЗТ2-1000-425/24.06.2021 г. на Директора на ТД „Южна морска“ (понастоящем ТД „Митница“ Бургас) (л.86); служебна бележка от Началник на отдел „Митническа Дейност“ към Заповед № ЗТД -1000-425/30.08.2022 г. (л.107); доклад peг. № 32-208102/30.06.2021 г. (л.89); Заповед № ЗТД-1000-451/06.07.2021 г. на директора на ТД „Южна морска“ и извлечение от Приложение № 1, неразделна част към заповедта (л.104); Заповед № ЗТД-1000-265/15.04.2022 г. на директора на ТД „Митница“ Бургас (л.106); разпечатка от профила, през който е била достъпна информацията в сайта autoauctions.io (л.108); заповед № ЗТД-1000-426/24.06.2021 г. на Директора на ТД „Южна морска“ (л.88); Представена е също така заповед за изменение на служебно правоотношение  № 2387/30.07.2021 г. на директора на Агенция „Митници“ (л.85).

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в срока по чл.149, ал.1 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. Разгледана по същество същата се явява основателна поради следните съображения:

         Оспореният акт е издаден от компетентен административен орган, по аргумент от чл. 19, ал. 7 от Закона за митниците. Съгласно посочената норма, за целите на прилагане на чл. 29 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г. решения, взети без предварително заявление, се издават от началника на митницата, където са възникнали фактите и обстоятелствата, изискващи вземането на решение. От своя страна, според чл. 29 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г., освен когато даден митнически орган действа като правораздавателен орган, разпоредбите на член 22, параграфи 4, 5, 6 и 7, член 23 параграф 3 и членове 26, 27 и 28 се прилагат и за решения, взети от митническите органи, без съответното лице да е подало предварително заявление. Следователно, оспореното решение на Директор на ТД Митница Бургас в Агенция "Митници", е издадено от компетентен административен орган, в границите на неговата териториална и материалноправна компетентност, съобразно чл. 101, § 1 и чл. 29 от Регламент /ЕС/ № 952/2013 г. /МКС/, вр. чл. 19, ал. 1 и чл. 15, ал. 2, т. 8 от ЗМ, вр. чл. 5, т. 39 от Регламент № 952/2013 г. и предвид представената по делото заповед № 2387/30.07.2021 г. на директора на Агенция „Митници“.

         Оспореният административен акт е обективиран в изискуемата писмена форма и е мотивиран от фактическа и правна страна, като е спазена и разпоредба на чл. 22, § 6, алинея първа от Регламент (ЕС) № 952/2013 за уведомяване на лицето относно мотивите, на които ще се основава решението и е предоставена възможност да се изрази становище в 30 дневен срок.

         При издаването на оспореното решение обаче са допуснати други съществени нарушения на административнопроизводствените правила, както и нарушение на приложимия материален закон, поради което то се явява незаконосъобразно.

         Митническата стойност е определената за митнически цели стойност на стоките, която подлежи на деклариране от вносителя при представяне на стоките пред компетентното митническо учреждение и служи за база за определяне на възникващите от вноса митнически задължения. Предвид значението на митническата стойност за определяне на размера на възникналите от вноса митнически задължения, Регламент (ЕС) № 952/2013 г. за създаване на Митнически кодекс на Съюза издаден от ЕП и Съвета на ЕС и Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/2447 на Комисията от 24 ноември 2015 година за определяне на подробни правила за прилагането на някои разпоредби на Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Митнически кодекс на Съюза, както и вътрешното митническо законодателство, въвеждат правила и мерки за контрол и определяне елементите на облагане, гарантиращи, както добросъвестното деклариране на относимите към вноса обстоятелства, така и установяването, обезпечаването и събирането на действителния размер на митническите задължения.

         Правната уредба на Съюза относно митническото остойностяване цели да установи справедлива, еднообразна и неутрална система, която изключва използването на произволно определени или фиктивни митнически стойности. В разпоредбата на чл. 70 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г.  е установен общия принцип за определяне на митническата стойност въз основа на договорната стойност, т. е. въз основа на действително платената или подлежаща на плащане цена на стоките при продажбата им за износ с местоназначение митническата територия на Съюза. Когато митническата стойност не може да бъде определена по правилата на чл. 70 от Регламент (ЕС) № 952/2013, остойностяването на внасяните стоки се извършва по реда на чл. 74 от регламента при последователно прилагане на методите в чл. 74, § 2, букви а) до г), докато се стигне до първата от тези букви, по която може да се определи митническата стойност на стоките.

         Съгласно чл. 74, § 3 от Регламент (ЕС) № 952/2013, когато митническата стойност не може да се определи съгласно параграф 1, тя се определя въз основа на наличните данни на митническата територия на Съюза, като се използват разумни способи, съответстващи на принципите и общите разпоредби на Споразумението за прилагане на член VII от Общото споразумение за митата и търговията, Член VII от Общото споразумение за митата и търговията и Глава 3 от Дял II на регламента.

         Цитираните критерии за определяне на митническата стойност са в отношение на субсидиарност, както по отношение на метода, посочен в чл. 70 от Кодекса, така и помежду си и само когато митническата стойност не може да бъде определена чрез прилагането на дадено правило, следва да се приложи систематично следващото правило в установената поредност (в този см. решение по дело С-1/18 на СЕС, т. 24; Решение № 3699/18.04.2022 г. по адм. д. № 11027/2021 г. на ВАС и др.)

         За да се премине към тези субсидиарни методи, следва да са налице основателни съмнения относно декларираната от въвеждащия стоката на територията на общността стойност. Тези съмнения следва да бъдат доведени до знанието на вносителя на стоки и едва ако не бъдат разсеяни, е налице възможност за определяне на митническата стойност по субсидиарно предвидените методи. Терминът основателни съмнения няма хармонизирана дефиниция в Кодекса или в Регламента за изпълнение, при което следва проявлението му да се установява във всеки отделен случай съобразно конкретно установени факти и обстоятелства.

         В конкретния случай, процесната МД – MRN7 19BG001007012263R7/25.11.2019 г. е била предмет на последващ контрол, относно верността на данните за реално платената цена за автомобила, посочен в същата, релевантна за определяне на митническата му стойност, съответно и за дължимите публични държавни вземания - мито и ДДС по реда на чл. 48 от МК във вр. чл. 84 от ЗМ. Разпоредбата на чл. 48 от Регламента предвижда, че за целите на митническия контрол, митническите органи могат, след вдигане на стоките, да проверяват точността и пълнотата на информацията, подадена в митническа декларация, декларация за временно складиране, обобщена декларация за въвеждане, обобщена декларация за напускане, декларация за реекспорт или уведомление за реекспорт, както и наличието, автентичността, точността и валидността на всички придружаващи документи, и могат да проверяват счетоводната отчетност на декларатора и други видове отчетност, която се отнася до операциите с въпросните стоки или до предварителни или последващи търговски операции, включващи тези стоки. Тези органи могат да извършват и проверка на стоките и/или да вземат проби, ако това все още е възможно.

         В чл. 140 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 2015/2447 за определяне на подробни правила за прилагането на някои разпоредби на Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Митнически кодекс на Съюза е предвидена възможност за неприемане на декларираните договорни стойности – в случаите когато митническите органи имат основателни съмнения дали договорната стойност представлява общата платена или подлежаща на плащане сума, посочена в чл. 70, § 1 от Митническия кодекс, и тези съмнения не са отпаднали след изискване на допълнителна информация от декларатора.

         В случая мотивите на органа за прилагане на чл. 140 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 2015/2447 по отношение на процесния автомобил е извършено без достоверни доказателствени източници, на които митническата администрация да се позове. В тежест на органа е, при условията на относимото съюзно право, да докаже приложимостта на избрания метод по оспореното решение. Основателните съмнения по смисъла на решение на СЕС по дело С-291/15, следва да са подкрепени с данни за разлика в цените на стоките, достатъчна за обоснове съмненията. От друга страна, практиката на съда на ЕС по приложението на чл. 140, § 1 от Регламента за изпълнение налага виждането, че процедурата следва да се прилага с уточнението, че за да не изглежда намесата на администрацията непропорционална, съмненията в справедливостта на декларираната митническа стойност следва да са надлежно мотивирани /вж. Решение от 28.02.2008 г., Carboni, С-263/06, EU: С: 2008: 128, т. 52/.

         В конкретния случай административният орган се е позовал на разпечатка от произволен интернет сайт, за да обоснове извод, че действителната договорна стойност на процесния автомобил е по-висока от декларираната. Посочената информация не е част от митническите информационни системи и данните не са събрани по надлежния ред, разписан в закона, за да могат да се ползват с доказателствена сила. При това положение следва да се приеме, че липсват каквито и да са сравнителни данни, които да обосноват извода на решаващия орган относно по-ниската цена, декларирана при първоначалното определяне на митническата стойност, а това лишава съда от възможност да направи преценка и относно законосъобразността на тези изводи на митническия орган.

         На следващо място, договорът за продажба, представен от жалбоподателя С. е от дата 21.07.2019г. т. е. преди провеждането на самия аукцион, на който митническите органи се позовават и в същия като продавач е посочен “SATYRUS AUTO SALE”, докато от разпечатките на аукциона, приложени по делото, е видно, че продавач на автомобила с цена 14 150 USD е Plymouth Rock Assurance Corp.

         Не могат да бъдат споделени, изложените в процесното решение мотиви, че не са налице доказателства в подкрепа на точността на декларираната цена, като приложения договор за продажба (bill of sale) не е подкрепен с никакви доказателства и плащания и не може да служи в подкрепа на декларираните данни в МД относно митническата стойност. Доколкото договорът е подписан от жалбоподателя С., то за настоящия състав не са налице съмнения, че С. е бил запознат и се е съгласил с посочените в поръчката условия, включително с посочената в същия продажна цена.

         Административният орган без да оспорва автентичността на представения договор за покупко-продажба на автомобила между “SATYRUS AUTO SALE” като продавач  и И.С. като купувач,  включително уговорената между страните продажна цена на автомобила, е приел, че е възникнало основание за отхвърляне на декларираната митническа стойност в същата. От страна на административния орган не е посочена причина за незачитане на данните за платената сума по договора, при условие, че не се отрича автентичността му. Доколкото административният орган не е оспорил договора, то настоящият състав приема, че по делото не е спорно извършването на сделка с предмет процесния автомобил, не  са спорни и страните по сделката в качеството им на продавач и купувач, а единственият спорен елемент е продажната цена на автомобила.

         В представената по делото информация под формата на разпечатки от сайта www.autoauctions.io не е отразено, че именно жалбоподателят е закупил процесния автомобил за сумата от 14 150 USD, а от страна на ответника не са ангажирани други доказателства в тази насока. Следва да се има предвид, че информацията, представена под тази форма,  не представлява служебна и/или официална такава, за да се разчита на нейната достоверност, респ. да се използва като база данни или за сравнение. Информативния и неангажиращ характер на тези данни е отбелязано в общите условия на самия сайт. В случая, предвид преценката на органа за наличието на основателно съмнение дали декларираната договорна стойност представлява общата платена или подлежаща на плащане сума и доколкото не може еднопосочно и безпротиворечиво да се установи каква е действителната договорна стойност на стоката, е било налице основанието за пристъпване към прилагане на методите по чл. 74, § 2, респективно по чл. 74, § 3 от Регламент (ЕС) № 952/2013 за определяне на митническата стойност.

         Като не е спазил предвидения в регламента ред за определяне на митническата стойност на внесения автомобил, органът е допуснал нарушение, както на материалния закон и неговата цел, така и на процесуалните норми.

         Безспорно митническата стойност е договорната стойност на стоките, поради което е необходимо да се изследва само и единствено действителната воля на страните по покупко-продажбата, още повече, че вносителят е представил своевременно на митническите органи документи, които доказват цената на стоката.

         От представения по делото договор за покупко-продажба се установява по категоричен начин осъществена сделка с предмет процесния автомобил; вида и техническите характеристики на същия; цената на придобиване; размерът на разходите, формиращи договорната стойност по чл. 71 от Регламент (ЕС) № 952/2013.  Съгласно трайната практика на ВАС, застъпена в Решение № 9350 от 13.07.2020 г. на ВАС по адм. д. № 14433/2019 г., VIII о., Решение № 15563 от 15.11.2019  г. на ВАС по адм. д. № 6328/2019 г., VIII о., в тежест на митническите органи е, при условията на приложимото общностно право, да докажат основателността на съмненията, което да обоснове извършеното увеличаване на стойността на процесната стока. Тежестта за доказване на наличието на основателни съмнения е за митническите органи, като последното е и предпоставка за неприемането на декларираната митническа стойност. Гореизложеното сочи на необоснованост на съмненията в достоверността на декларираната митническа стойност, в нарушение на чл. 140 от Регламент за изпълнение /ЕС/ № 2015/2447.

         При процедурата по определяне на по-високата стойност, следва да се съобрази, че във всички случаи при прилагането на методите за определяне на митническа стойност, митническите органи имат задължение да положат необходимата грижа, за да установят справедливата стойност на внасяните стоки, а не произволно определена или фиктивна такава. На това принципно положение е основана и процедурата по чл. 140 пap. 1 от Регламента за прилагане.

         С оглед изложеното, съдът намира, че като не е приел декларираната договорна стойност на процесната стока и е определил нова такава единствено съобразно публикуваната информация за проведен аукцион за процесния автомобил в интернет сайт на трета държава, директорът на ТД Митница Бургас към Агенция "Митници" е постановил незаконосъобразен административен акт, който следва да се отмени. Не са били налице предпоставките, установени в чл. 140 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/2447, за да бъде определена митническата стойност на внесената стока на основание чл. 70, § 1 във вр. с чл. 71, § 1, б."д", подб. i) от Регламент (ЕС) № 952/2013г. Предвид незаконосъобразното определяне на митническата стойност на стоката, незаконосъобразно са и определени с оспорения акт и сочените като възникнали задължения за мита и ДДС.

         По изложените съображения, жалбата се явява основателна, а оспореният административен акт, като незаконосъобразен, следва да бъде отменен.

         С оглед изхода на спора, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, на жалбоподателя следва да се присъдят направените от него разноски по делото, които са своевременно поискани и доказани в размер на 310,00 лева, от които адвокатско възнаграждение в размер на 300,00 лева и заплатена държавна такса в размер на 10,00 лева. 

         Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Бургаският административен съд, двадесети състав,

 

Р  Е  Ш  И   :

 

         ОТМЕНЯ Решение № 32-176444/31.05.2022 г., издадено от директора на ТД Митница - Бургас, с което е определен „...нов размер на митническата стойност на стоката по МД - MRN 19BG001007012263R7/25.11.2019 г.“, като е „определено за вземане под отчет и досъбиране вносно мито и ДДС общо в размер на 4000,65 лева“, както следва: вносно мито в размер на 1 250,20 лв. и ДДС в размер на 2 750,45 лв. и за задължено лице по така установените митнически задължения е определен И.И.С..

         ОСЪЖДА Агенция „Митници“ да заплати на И.И.С., ЕГН **********, с адрес: *** сума в размер на 310.00 /триста и десет/ лева.

 

         Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

                                              

СЪДИЯ: