Р Е Ш Е Н И Е
№……………./………………
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – Г. Наказателен състав
На 19.11.2019г.
В публично заседание, в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ХРИСТО АНГЕЛОВ
Секретар Белослава Колева,
като разгледа докладваното от съдия Ангелов АН Дело № 76 по описа за 2019г. и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл.59-63 от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № НЯСС-72 от 07.03.2019г. на К.М.В.– заместник председател на ДАМТН, упълномощен със заповед № А-5/02.01.2018г. на Председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, с което на О. Г., ЕИК ***, представлявана от Н.Т.К.– Кмет на О.та, на основание чл.201, ал.12 и чл.200, ал.1, т.39 от Закона за водите са наложени административни наказания „имуществена санкция” в размер на по 3500 /три хиляди и петстотин/ лева – за извършени две нарушения по чл.190а, ал.2 от Закона за водите.
В жалбата си и в с.з., жалбоподателя – чрез пълномощник моли НП да бъде отменено, тъй като същото е незаконосъобразно и неправилно. В с.з.изразява становище, че НП е незаконосъобразно и моли същото да се отмени.
Въззиваемата страна изразява становище, че НП е правилно и законосъобразно и моли да бъде потвърдено
Районна прокуратура-гр.Г., не е изпратила представител и не е взела становище по жалбата.
По делото бяха
събрани писмени доказателства: Писмо с изх.№ 85-03-95/11.03.2019г. от гл.директор на
ГД „НЯСС“ до г-н Н.К.- Кмет на О. Г., относно Връчване на препис от наказателно
постановление; Наказателно постановление № НЯСС-72 от 07.03.2019г.; АУАН №
07-203/26.11.2018г.; Констативен протокол № 07-06-108 от 10.10.2018г. от
проверка и контрол и язовирна стена и съоръженията към нея и документацията за
експлоатацията Наказателно постановление № НЯСС-72 от 07.03.2019г. – оригинал;
обратна разписка; Писмо с изх.№ 85-03-95/11.03.2019г. на Гл.директор на ГД
„НЯСС“ до г-н Н.К.– Кмет на О. Г., относно връчване на препис от наказателно
постановление; Заповед № А-5/02.01.2018г. на Председателя на ДАМТН; Покана за
съставяне на АУАН с Изх.№ 85-02-354/05.11.2018г. от Началник РО НЯСС-ЮЦБ до г-н
Н.Т.К.– Кмет на О. Г.; обратна разписка; АУАН № 07-203/26/11.2018г. – оригинал;
Писмо с изх.№ 85-01-1095/22.10.2018г. на инспектор РО НЯСС-ЮЦБ до г-н Н.Т.К.–
Кмет на О. Г.; Констативен протокол № 07-06-108/10.10.2018г. от проверка и
контрол и язовирна стена и съоръженията към нея и документацията за
експлоатацията; Заповед № 517/12.07.2018г. на Председателя на ДАМТН; Писмо с №
АП-07-49/09.07.2018г. на Гергана Микова – Областен управител на област Стара
Загора до г-н Н.Т. – Кмет на О. Г. с копие до г-н П.Г. – Председател на „ДАМТН“
гр.С.; известие за доставяне; Протокол № 47 от 22.06.2018г. от оглед на
язовирна стена и съоръженията към нея; Заповед № 92/05.02.2011г. на
Председателя на ДАМТН и Акт № 30 за публична общинска собственост на недвижим
имот, находящ се в с.Мъдрец, обл.Хасковска.
Бяха разпитани в качеството на свидетели: актосъставителя С.Г.К., В.В.В. - свидетел при установяване на нарушението, М.Ц. Георгиоев и Г. Т.П..
След преценка поотделно и в съвкупност на събрания по делото доказателствен материал, доводите и становищата на страните, РС - Г. намира за установено следното от фактическа и правна страна:
От фактическа страна:
На 10.10.2018г., на основание чл.190, ал. 4, т.2 от Закона за водите, В.В. и С.К. – служители в Регионален отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях” – Южна Централна България /РО НЯСС- ЮЦБ/ в Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях” /ГД НЯСС/, извършили проверка и контрол на язовирна стена и съоръженията към нея на яз.„ яз. „Дерменка“ - имот № 000528 и имот № 000527 в землището на с. М.ЕКАТТЕ 49535. Видно от Акт № 30 от 15.09.1998 г. за публична общинска яз. „Дерменка“ е собственост на О. Г..
Проверката била извършена за установяване изпълнението на дадените в Протокол № 47/22.06.2018г. от оглед на язовирната стена и съоръженията към нея в изпълнение на Заповед № АП-07-ЗД-103/25.04.2018г. на Областния управител на Област Стара Загора, подписания по осъществяване на безопасна техническа експлоатация: 1.Да се премахне храстовидната растителност от въздушния откос - срок на изпълнение 30.09.2018г. и 2.Да се почисти енергогасителя след бързотока от растителност и наноси - срок на изпълнение 30.09.2018г.
Проверката на 10.10.2018г. била извършена чрез обхождане и оглед на язовирната стена и съоръженията към нея, както и преглед на документацията за експлоатацията на яз. „Дерменка“. По време на проверката било установено, че
1. Въздушният откос е обрасъл с храстовидна растителност, не може да се извърши оглед. Състоянието на откоса е същото, както е констатирано в Протокол № 47/22.06.2018г. Поради гъстото обрастване с храстовидна растителност на въздушния откос не може да се извърши оглед на откоса.
2. Енергогасителят е гъсто обрасъл с растителност, не е възможен оглед. Състоянието на енергогасителя е същото, както е констатирано в Протокол №47/22.06.2018г.
Невъзможността за оглед на основен елемент па язовирната стена и на съоръженията към нея, възпрепятства визуалното установяване на поява на качествени и количествени признаци за нарушаване на показателите за сигурност (конструктивна и технологична) на язовирната стена и съоръженията към нея, което не позволява да се определи и техническото й състояние. Обрастването на енергогасителя с гъста растителност не позволява съоръжението ла изпълнява своите функции - да погасява енергията в долния участък.
Гореописаната фактическа обстановка е обективирана в Констативен протокол № 07-06-108/10.10.2018 год. от проверка и контрол на язовирна стена и съоръженията към нея и документацията за експлоатацията. Съшият е регистриран в деловодството на О. Г. с вх. № 24-00-466/23.10.2018г.
С.К. – служител в Регионален отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях” – Южна Централна България /РО НЯСС- ЮЦБ/ в Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях” /ГД НЯСС/ преценила, че е извършено нарушение и съставила АУАН № 07-203/26.11.2018г.
Актосъставителя е приел, че на на 01.10.2018г. О. Г., в качеството си на собственик на яз. „Дерменка“:
l. He е изпълнила даденото на основание чл.138а. ал.3, т.2 от Закона за водите (чл.138а, ал.3, т.5 (нова - ДВ, бр.55 от 3 юли 2018г.) в Протокол № 47/22.06.2018г. предписание „Да се премахне храстовидната растителност от въздушния откос“ със срок за изпълнение 30.09.2018г., което е нарушение на чл.190а. ал.2 от Закона за водите.
2. Не е изпълнила даденото на основание чл,138, ал.3, т.2 от Закона за водите (чл.138, ал.3, т.5 (нова - ДВ, бр.55 от 3 юли 2018г.) в Протокол № 47/22.06.2018г. предписание „Да се почисти енергогасителя след бързотока от растителност и наноси“ със срок на изпълнение 30.09.2018г., което е нарушение на чл. 190а, ал.2 от Закона за водите.
АУАН № 07-203/26.11.2018г. бил съставен в отсъствието на нарушителя и/или негов представител. АУАН е връчен на надлежно упълномощен представител на санкционираното лице. В законоустановения срок не били направени възражения по АУАН.
Въз основа на АУАН № 07-203/26.11.2018г. е издадено обжалваното Наказателно постановление № НЯСС-72 от 07.03.2019г. на К.М.В.– заместник председател на ДАМТН, упълномощен със заповед № А-5/02.01.2018г. на Председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, в обстоятелствената част, на което, административно – наказващия орган напълно е възприел описаната в АУАН, фактическа обстановка.
Нарушенията били квалифицирани като такива по чл.190а, ал.2 от Закона за водите – неизпълнение на дадените на основания чл.138а, ал.3, т.5 от ЗВ, предписания и административно наказващия орган /АНО/, на основание чл.201, ал.12 и чл.200, ал.1, т.39 от Закона за водите е определил и наложил на О. Г., ЕИК ***, представлявана от Н.Т.К.– Кмет на О.та, административни наказания „имуществена санкция” в размер на 3500 / три хиляди и петстотин/ лева – за всяко от тях.
От правна страна:
Жалбата е подадена от надлежно лице, срещу което е издадено атакуваното НП. Същата е подадена и до надлежния съд /по местоизвършване на твърдяното нарушение/. Съдът намира също така и че жалбата е подадена в установения седмодневен срок. По изложените съображения, съдът намира, че жалбата е процесуално допустима и следва да бъде разгледана по същество, тъй като е подадена в законовия срок и от лице, имащо правен интерес.
По изложените съображения, съдът намира, че жалбата е ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество, жалбата е ЧАСТИЧНО ОСНОВАТЕЛНА.
Настоящото производство е от административно - наказателен характер. Същественото при него е да се установи има ли извършено деяние, което да представлява административно нарушение, дали това деяние е извършено от лицето, посочено в акта и в НП, и дали е извършено от него виновно. Освен това, за да бъде наказателното постановление правилно и законосъобразно, е необходимо стриктно да бъдат спазени и изискванията на ЗАНН за съставянето на акта и издаването на наказателното постановление.
Съдът намира, че актът за установяване на административно нарушение е съставен от компетентен орган, а издалият обжалваното наказателно постановление К.М.В.– заместник председател на ДАМТН, упълномощен със заповед № А-5/02.01.2018г. на Председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор е компетентно длъжностно лице да издава НП.
Съдът не установи процесуални нарушения или материалноправни пропуски при издаване на АУАН и НП, които да обуславят отменително решение. Както АУАН, така и НП съдържат всички необходими реквизити съгласно чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН.
Описаната фактическа обстановка се установява от безпротиворечиви относно горните факти и обстоятелства, показания на свидетелите, както и от приетите с определение писмени доказателства по делото.
Административно-наказателно производство е образувано със съставяне против О.та-жалбоподател на АУАН от компетентно длъжностно лице по смисъла на чл. 201, ал. 11 от Закона за водите. Актът е съставен в присъствието на свидетели по установяване на твърдяното нарушение.
Съдът намира, че при издаване на обжалваното НП са спазени всички изисквания по ЗАНН – същото е издадено от компетентен орган и съдържа всички изискуеми съгласно чл. 57, ал.1 от ЗАНН, реквизити – отново са описани вменените нарушения и обстоятелствата, при които те са извършени, посочени са датата и мястото на извършване на нарушенията. В случая всяко от тях е извършено чрез бездействие – на датата, следваща срокът за изпълнение на дължимото действие, съгласно дадените на основание чл.138а, ал.3, т.5 от ЗВ, предписания. Правилно, съобразно нормата на чл.18 от ЗАНН, са наложени две наказания, за две извършени нарушения. Правилно е посочена нарушената законова разпоредба - чл.190а ал. 2 от Закона за водите и санкционната норма - чл.200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите, въз основа на която са наложени административните наказания.
По изложените съображения, съдът намира, че в случая не са налице никакви формални предпоставки за отмяна на обжалваното НП, тъй като при реализиране на административно-наказателната отговорност на жалбоподателя не са допуснати съществени процесуални нарушения, водещи до порочност на административно-наказателното производство, респективно - до формална незаконосъобразност на съставения АУАН и/или на издаденото въз основа на него НП.
Безспорно е, че О. Г. е собственик на язовира и следва да е отговорна за изпълнение на дадените на осанование чл.138а, ал.3, т.5 от ЗВ, предписания на ДАМТН.
Безспорно е, че предписанията: „Да се премахне храстовидната растителност от въздушния откос” със срок на изпълнение 30.09.2018г. и „Да се почисти енергогасителя след бързотока от растителност и наноси” със срок на изпълнение 30.09.2018г., не са изпълнени.
Със Закона за водите се уреждат обществените отношения, свързани с техническото състояние и безопасната експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях са пряко и непосредствено свързани с тяхната безопасна експлоатация. Преките и непосредствени последици от неизправно техническо състояние на язовирните стени и съоръженията към тях, са свързани с човешкия живот и здраве, околната среда, културното наследство и стопанска дейност. Настоящият състав намира, че случая не може да бъде квалифициран като такъв по чл. 28 от ЗАНН.
Съгласно чл.200, ал.1, т. 39 от Закона за водите /действащ към момента/ - Наказва се с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което не изпълни предписание по чл. 138а ал.3, т. 2 и чл. 190а ал. 1, т. 3. Предвиденото административно наказание е по вид "имуществена санкция" в размер от 1 000 лева до 20 000 лева. В обжалваното НП няма никакви мотиви защо размера не е в минимума по закон. Доколкото няма данни за други подобни нарушения, то настоящия състав намира основание за изменение на обжалваното НП до минималния предвиден в закона размер от 1 000 лева – за всяко от нарушенията.
Воден от горните мотиви, съдът
Р
Е Ш И :
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № НЯСС-72
от 07.03.2019г. на К.М.В.– заместник председател на ДАМТН, упълномощен със
заповед № А-5/02.01.2018г. на Председателя на Държавна агенция за метрологичен
и технически надзор, с което на О. Г., ЕИК ***, представлявана от Н.Т.К.– Кмет
на О.та, на основание чл.201, ал.12 и чл.200, ал.1, т.39 от Закона за водите са
наложени административни наказания „имуществена санкция” в размер на по 3500 /три
хиляди и петстотин/ лева – за извършени две нарушения по чл.190а, ал.2 от
Закона за водите, в частта, на наложените административни наказания, като определя административно наказание -
„имуществена санкция” в размер на 1000 /хиляда/ лева - за всяко от нарушенията.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14 /четиринадесет/ дневен срок от съобщението, че е изготвено пред Административен Съд – Стара Загора.
РАЙОНЕН СЪДИЯ:...............................
/Хр. Ангелов/