Решение по дело №154/2021 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 159
Дата: 19 август 2021 г. (в сила от 16 септември 2021 г.)
Съдия: Виктор Динев Атанасов
Дело: 20217120700154
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 юни 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ … … …

 

град Кърджали, 19.08.2021 год.

 

В     И М Е Т О     Н А     Н А Р О Д А

 

Кърджалийският административен съд, ...……...…………...………….. в публично ….…………………

заседание на трети август .....................................................................................................................

през 2021/две хиляди двадесет и първа/ година, в състав:

 

                                                                                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ:   ВИКТОР  АТАНАСОВ

                                                                        

 

при секретаря …………………………………………………..…….. Мариана  Кадиева, .……….…...……...……....

като разгледа докладваното от .....…………........................ съдията Виктор Атанасов  ...........................

административно дело ........... №154  ……… по  описа  за  .……..…..… 2021 година ...........................

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

          Производството е административно, по реда на Раздел І/първи/ на Глава Х /чл.145 и следв./ от Административно-процесуалния кодекс/АПК/, във вр. с чл.76, ал.5 от ЗЗО.

Образувано е по жалба от МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД ***, със седалище и адрес на управление ***, с ЕИК ***, представлявано от изпълнителния му директор Т. Д. Ч. от ***, против Заповед за налагане на санкции №РД-21-130 от 01.06.2021 год., издадена от директора на Районна здравноосигурителна каса/РЗОК/ - град Кърджали, с която, заповед, на жалбоподателя е наложена санкция - финансова неустойка, в размер общо на 600.00/шестстотин/ лева, за констатирани общо 3/три/ броя нарушения, от които, 1/един/ брой нарушение на условията и реда за оказване на медицинска помощ и 2/два/ броя нарушения на установените изисквания за работа с медицинска документация, за всяко едно от които е наложена санкция – финансова неустойка, в размер на 200.00/двеста/ лева, като със същата заповед, директорът на РЗОК - Кърджали е разпоредил сумата от 600.00 лева да се преведе по банков път, по посочената банкова сметка , по посочената банкова сметка, в срок от 14/четиринадесет/ дни от получаването на заповедта с указание, че ако същата не бъде внесена доброволно в този срок, ще бъде прихваната от следващото плащане по договора на изпълнителя на медицинска помощ с НЗОК.

Жалбодателят заявява в жалбата, че счита така издадената заповед за налагане на санкции за незаконосъобразна, поради което я обжалва, с молба съдът да я отмени изцяло, като постановена при неправилно приложение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, ведно с всички законни последици от това, както и да му бъда присъдени направените разноски по делото. Твърди, че дейностите в описаните и обжалвани в заповедта случаи са действително и реално извършени при спазване изискванията на НРД за медицинските дейности за 2020 - 2022 год. и ЗЗО, както и че са спазени изискванията за хоспитализация и дехоспитализация на пациенти, заложени в диагностично лечебния алгоритъм на съответните клинични пътеки. Твърди също, че при извършването на проверката, по повод на която е издадена атакуваната заповед, административният орган е допуснал съществени нарушения на процесуалните правила, които опорочават цялото административно производство и налагат отмяна на индивидуалния административен акт, без дори съдът да се произнася по съществото на спора. С оглед на изложеното, жалбодателят моли съда да отмени изцяло атакуваната Заповед за налагане на санкции №РД-21-130 от 01.06.2021 год. на директора на РЗОК - Кърджали, като постановена при неправилно приложение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, ведно с всички законни последици от това, както и да му бъдат присъдени и направените по делото разноски. В жалбата заявява, че допълнителни съображения в подкрепа на твърденията си ще представи в съдебно заседание, а за изясняване на делото от фактическа и правна страна, моли да се изиска от РЗОК - Кърджали цялата преписка по повод извършената проверка на дружеството. В жалбата не са направени никакви други доказателствени искания и към същата не са представени никакви писмени доказателства.

Редовно призован за съдебно заседание,  жалбоподателят - Многопрофилна болница за активно лечение/МБАЛ/ „Д-р Атанас Дафовски” АД, със седалище и адрес на управление ***, с ЕИК ***, не се представлява. От упълномощения му процесуален представител – адв.Н.М. от АК-***, преди съдебното заседание, е депозирана молба, в която заявява, че поддържа подадената жалба против заповедта за налагане на санкции по изложените в нея съображения. В молбата е направено доказателствено искане, за допускане на съдебно-медицинска експертиза по случая,описан в т.1 от оспорената заповед.

Ответникът по жалбата - директорът на РЗОК – Кърджали, редовно призован за съдебно заседание, не се явява, представлява се редовно упълномощен процесуален представител – гл.юрк.К. С., която оспорва жалбата и счита същата за неоснователна, като намира оспорената заповед за законосъобразна. Моли съда да постанови решение, с което да отхвърли жалбата на МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД *** като неоснователна и да потвърди изцяло Заповед за налагане на санкции №РД-21-130 от 01.06.2021 год. на директора на РЗОК – Кърджали, като законосъобразна, издадена при спазване на материалния закон и на административнопроизводствените правила. Подробни съображения в подкрепа на оспорената заповед излага в писмена защита, която представя в съдебно заседание.

Административният съд, като прецени събраните по делото доказателства и доводите на страните и въз основа на тях извърши проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 от АПК, прие за установено следното:

По допустимостта на жалбата:

Съгласно приложимата редакция на разпоредбата на чл.76, ал.5 от Закона за здравното осигуряване/ЗЗО/ (Предишна ал. 3 – ДВ, бр.102 от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г.), санкциите, наложени по реда на чл.74 и на чл.76, ал.2, във вр. с ал.1 от ЗЗО, подлежат на съдебно обжалване по реда на Административно-процесуалния кодекс, т.е. пред съответния административен срок и в 14-дневен срок от съобщаването й, съгласно нормата на чл.149, ал.1 от АПК. В случая, видно от приложения по делото заверен препис от разписка от 03.06.2021 год. към оспорената заповед/л.7/, последната е връчена срещу подпис на заместник-директор на МБАЛ „Д-р Ат.Дафовски” АД *** – д-р М. З., на същата дата - 03.06.2021 год., като връчването е удостоверено с посочване на трите имена и подписа на длъжностното лице от РЗОК – Кърджали, което е връчило екземпляр от заповедта на представляващия дружеството - жалбоподател. Следва да се отбележи, че лицето, на което е връчен екземпляр от заповедта, е упълномощено от изпълнителния директор на МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД ***, с пълномощно, валидно до 31.12.2021 год./л.8/, с изричното правомощие да съгласува, получава и подписва от името на изпълнителния директор на лечебното заведение съставите от НЗОК/РЗОК – Кърджали АУАН, издадени заповеди за налагане на санкции, наказателни постановления и други документи, издадени от НЗОК/РЗОК – Кърджали, свързани с работния процес на лечебното заведение.

Видно от положения върху самата жалба щемпел, същата е постъпила при административния орган, чийто акт се оспорва, на 14.06.2021 год., регистрирана в деловодството му с Вх.№94-01-7/л.3/, т.е. жалбата е подадена на 11-ия/единадесетия/ ден след връчването и получаването на екземпляр от заповедта. При това положение съдът намира, че жалбата е подадена в законоустановения 14/четиринадесет/ - дневен срок по чл.149, ал.1 от АПК, по предвидения в закона ред и от лице – в случая търговско дружество - АД, което е лечебно заведение и което е изпълнител по договор за оказване на болнична помощ по клинични пътеки, чиито имуществени интереси са пряко засегнати от оспорения административен акт, т.е. налице е типичната процесуална легитимация. Ето защо съдът счита, че така подадената жалба е допустима – подадена е в срок, по предвидения в закона ред и форма и от лице, което с оглед на гореизложеното, има право и интерес от оспорването, след като са засегнати негови законни интереси.

От събраните и приобщени по делото доказателства, от фактическа страна е установено следното:

По делото е безспорно и видно от приложеното извлечение от 24.06.2021 год. от Търговския регистър и регистър на юридическите лица с нестопанска цел/л.90-л.91/ , че жалбоподателят „Многопрофилна болница за активно лечение - Д-р Атанас Дафовски” АД, със седалище и адрес на управление ***, с ЕИК ***, е акционерно дружество, с посоченото наименование, седалище и адрес на управление ***, с ЕИК *** и е с основен предмет на дейност „Осъществяване на болнична помощ”, като същият се управлява от тричленен съвет на директорите и се представлява от изпълнителния му директор - д-р Т. Д. Ч. от ***.

По преписката е приложен и е приет като доказателство по делото Договор №*** от *** год. за оказване на болнична помощ по клинични пътеки и/или извършване на амбулаторни процедури и/или извършване на клинични процедури /л.43-л.80/, сключен на основание чл.59, ал.1 от ЗЗО и в съответствие с НРД за медицинските дейност за 2020 - 2022 год., между НЗОК, представлявана от директора на РЗОК - Кърджали от една страна, като възложител и „Многопрофилна болница за активно лечение - Д-р Атанас Дафовски” АД, със седалище и адрес на управление ***, с ЕИК ***, с Разрешение №***/*** год. за осъществяване на лечебна дейност, издадено от министъра на здравеопазването, представлявано от изпълнителния му директор д-р Т. Д. Ч. от друга, като изпълнител, от чл.1, ал.1 на който се установява, че изпълнителят - жалбоподател в настоящото производство, е поел задължението да оказва на здравноосигурени лица(ЗОЛ), на здравнонеосигурени лица по §2, ал.1 от Закона за бюджета на НЗОК за 2018 год. (за интензивни грижи) и на лицата по §9, ал.1 от Закона за бюджета на НЗОК/ЗБНЗОК/ за 2020 год., (за акушерска помощ по чл.82, ал.1, т.2 от Закона за здравето (ЗЗ) и на лицата по §8, ал.1 от ЗБНЗОК за 2020 год., медицинска помощ по Клинични пътеки от Приложение №17 „Клинични пътеки” на НРД за медицинските дейности за 2020 - 2022 год., в т.ч. по КП №39 „***”, по КП №56.1 „*** *** *** ***” и по КП №163 „*** ***”. Съгласно чл.1, ал.2 от този договор, Възложителят се задължава да заплаща дейностите по ал.1 съгласно глава деветнадесета, раздел VI, VIII и IX от НРД за медицинските дейности за 2020 - 2022 год., а съгласно ал.3, Изпълнителят осъществява дейността по ал.1 съгласно изискванията на ЗЛЗ, ЗЗО, ЗЗ, ЗБНЗОК за 2020 год., подзаконовите нормативни актове по прилагането им, Кодекса на професионалната етика, НРД за медицинските дейности за 2020 - 2022 год. Съгласно т.3 на чл.3 от договора, възложителят се е задължил да заплаща извършените и отчетени медицински дейности по ред и условия, в обеми и по цени, определени с НРД за медицинските дейности за 2020 - 2022 год. и в самия договор. В чл.85 е посочено, че договорът се сключва за срока на действие на НРД за медицинските дейности за 2020 - 2022 год. и е в сила до приемането на нов НРД, съответно на анекс към него или при промяна на действащия НРД, съответно на анекса към него. В §2, т.1 от ПЗР на този договор е посочено, че същият влиза в сила от 1 януари 2020 год. На 15.02.2021 год. между НЗОК, представлявана от директора на РЗОК - Кърджали от една страна, като възложител и „Многопрофилна болница за активно лечение - Д-р Атанас Дафовски” АД, със седалище и адрес на управление ***, с ЕИК ***, с Разрешение №***/*** год. за осъществяване на лечебна дейност, издадено от министъра на здравеопазването, представлявано от изпълнителния му директор д-р Т. Д. Ч. от друга, като изпълнител, на основание чл.59, ал.3, изречение второ от Закона за здравното осигуряване (ЗЗО) и в съответствие с Договор №РД-НС-01-4-7 от 30 декември 2020 год. за изменение и допълнение на Националния рамков договор за медицинските дейности между Националната здравно осигурителна каса и Българския лекарски съюз за 2020 - 2022 год.(обн., ДВ, бр.4 от 15.01.2021 год.), е сключено Допълнително споразумение №39 към Договор №090229/25.02 2020 год. за оказване на болнична помощ по клинични пътеки и/или извършване на амбулаторни процедури и/или извършване на клинични процедури/л.36-л.42/.

Видно от приложената и приета като доказателство по делото Заповед №РД-20-121 от 12.04.2021 год. на директора на РЗОК - Кърджали/л.34/, със същата, на основание чл.20, ал.1, т.2, във връзка с чл.72, ал.2 и ал.3 от ЗЗО, чл.93, чл.94 и чл.95, чл.392 и чл.393 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022 год., §8 и §10 от ПЗР на НРД за медицинските дейности за 2020 - 2022 год., е било разпоредено извършването на пълна проверка от служители на РЗОК - Кърджали, за времето от 13.04.2021 год. до 30.06.2021 год., на лечебното заведение за болнична помощ „Многопрофилна болница за активно лечение „Д-р Атанас Дафовски” АД, с месторазположение – ***, представлявано от изпълнителния му директор д-р Т. Ч., по изпълнението на Индивидуалния договор/ИД/ №*** от *** год. за извършване на клинични процедури, със задача: „Проверка по изпълнение на изискванията на НРД за медицинските дейности за 2020 – 2022 год.,  Индивидуалния договор/ИД/ №*** от *** год. и ЗЗО”, като със същата заповед е определен поименно и персоналния състав на проверяващия екип, както и е разпоредено, проверката да се извърши при спазване изискванията на Инструкция №РД-16-43 от 09.06.2020 год. на НЗОК за условията и реда за осъществяване на контрол по чл.72, ал.2, 3, 4, 5, 6, 7 и 8 от ЗЗО и ЗАНН. Така издадената заповед е връчена, срещу подпис, на упълномощен представител на проверяваното лечебно заведение – д-р М. З., на датата 14.04.2021 год., видно от извършеното отбелязване върху самата заповед.

От приложения и приет като доказателство по делото Протокол №ПП-133 от 14.05.2021 год./л.12-л.13/ е видно, че проверяващият екип, състоящ се от четирима контрольори в РЗОК - Кърджали, при извършената проверка на дейността на лечебното заведение за периода 01.10.2020 год. – 31.10.2020 год., е проверил дейността по 799 броя клинични процедури, описани в протокола и е установил общо 3/три/ нарушения, първото от които - нарушение на условията и реда за оказване на медицинска помощ при отчетен случай по КП №56.1„*** *** *** ***”, описан в точка 1.1. от протокола, а вторите две – нарушения на установените изисквания за работа с медицинска документация, при отчетен случай по КП №163 „*** ***” и по КП №39 „***”. Екземпляр от изготвеният протокол е бил връчен, срещу подпис, на упълномощен представител на лечебното заведение, обект на проверката, а именно – на д-р М. З. – заместник-директор, на датата 14.05.2021 год., като тук следва да се посочи, че д-р М. З. – заместник-директор на МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД ***.

Към административната преписка е представен и приет като доказателство и Протокол за неоснователно получени суми №РД-32-82 от 14.05.2021 год., изготвен от извършилия проверката екип/л.11/, в който е отразено, че при извършената проверка и въз основа на Протокол №ПП-133 от 14.05.2021 год. на РЗОК – Кърджали, проверяващият екип е констатирал неоснователно получена сума за отчетения случай по КП №56.1„*** *** *** ***”, поради нарушение на условията и реда за оказване на медицинска помощ, описано в т.1 от протокола. В същия протокол е прието, че на основание чл.76б, ал.1 от ЗЗО и чл.410, ал.1, във връзка с чл.352, ал.1, т.3 и чл.354, ал.1 от НРД за медицинските дейности 2020 -2022 год., изпълнителят на медицинска помощ следва да възстанови неоснователно получената сума, в размер на 628.10 лева. Екземпляр от изготвеният протокол за неоснователно получени суми е бил връчен, срещу подпис, на упълномощен представител на лечебното заведение, обект на проверката, а именно – на д-р М. З. – заместник-директор, на датата 14.05.2021 год., видно от оформената и подписана разписка към същия.

Към административната преписка по издаване на оспорения акт е представен и приет като доказателство и Доклад до директора на РЗОК – Кърджали, регистриран с Вх.№ДЗ-135/25.05.2021 год., изготвен от проверяващия екип, в състав: д-р К. П. Г., А. Д. Т., М. Г. П. и К. К., и четиримата на длъжност „***” в РЗОК - Кърджали/л.9-л.10/, в който е описано, че в изпълнение на Заповед №РД-20-121 от 12.04.2021 год. на директора на РЗОК – Кърджали, е била извършена пълна медицинска проверка на Многопрофилна болница за активно лечение „Д-р Атанас Дафовски” АД ***, с посочените в заповедта задачи и в който доклад, всъщност, само е възпроизведено изцяло и буквално съдържанието на съставения от същия проверяващ екип Протокол №ПП-133 от 14.05.2021 год. на РЗОК - Кърджали, касаещ установените общо 3/три/ нарушения, първото от които - нарушение на условията и реда за оказване на медицинска помощ при отчетен случай по КП №56.1„*** *** *** ***”, описан в точка 1.1. от протокола, а вторите две – нарушения на установените изисквания за работа с медицинска документация, при отчетен случай по КП №163 „*** ***” и по КП №39 „***”. В края на този доклад е отразено, че ИБМП не е направил писмено възражение в законоустановения срок по чл.74, ал.4 от ЗЗО, по констатациите в протокола от проверката, както и че не направил писмено възражение в законоустановения срок по протокола за неоснователно получени суми.

Тук следва да се посочи, че лицето – обект на проверката, т.е. в случая жалбоподателят МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД ***, действително не се е възползвал от даденото му право по чл.74, ал.4 от ЗЗО, да даде писмено становище пред управителя на НЗОК, съответно пред директора на РЗОК – Кърджали, по направените от длъжностните лица по ал.3 на чл.74 от ЗЗО констатации, в 7-дневен срок от връчването на протокола по ал.3 на същия текст, т.е. в случая в 7-дневен срок от връчването на Протокол №ПП-133 от 14.05.2021 год. от извършената проверка. Поради липса на такова становище, съдържащо оспорване на констатациите на съответното длъжностно лице по чл.72, ал.2 от ЗЗО, с решаването на този спор не е била ангажирана Арбитражната комисия при РЗОК – Кърджали.

При това положение и предвид нормата на чл.74, ал.5, предл.І/първо/ (Изм. и доп., ДВ, бр.98 от 2015 г., в сила от 01.01.2016 г.) от ЗЗО, съгласно което, когато лицето – обект на проверката, не изрази становище по ал.4, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, издава заповед, с която налага санкция, в изпълнение и на основание на тази норма и на основание чл.422, ал.1, чл.414, ал.3 и чл.416, ал.3 от НРД за медицинските дейности за 2020 – 2022 год., директорът на РЗОК – Кърджали е издал и оспорената Заповед №РД-21-130 от 01.06.2021 год./л.5-л.6/, с която е наложил санкции за всички 3/три/ констатирани нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ и на установените изисквания за работа с медицинска документация, описани в Протокол №ПП-133 от 14.05.2021 год. от извършената пълна медицинска проверка, в размер на 200.00/двеста/ лева за всяко едно от тях или общо е наложил на жалбодателя МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД ***, санкция „финансова неустойка”, в размер на 600.00/шестстотин/ лева. Със същата заповед, директорът на РЗОК - Кърджали е разпоредил сумата от 600.00 лева да се преведе по банков път, по посочената в заповедта банкова сметка, в срок от 14/четиринадесет/ дни от получаването на заповедта, с указание, че ако същата не бъде внесена доброволно в този срок, ще бъде прихваната от следващото плащане по договора с изпълнителя на медицинска помощ с НЗОК.

В мотивите на заповедта, т.е. като фактически основания за издаването на същата, във всички 3/три/ точки, са възпроизведени дословно описаните в Протокол №ПП-133 от 14.05.2021 год. констатации и изводи на проверяващия екип, както следва:

По т.1 - При отчетен случай по КП№56.1 „*** *** ***”, с основна диагноза „*** ***”, на ЗОЛ А. A. Х., с ИЗ №***, с пролежани леглодни от *** год. до *** год. е установено, че на 22.10.2020 год. е извършено нарушение в „*** отделение” на МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД ***, ***, като е констатира, че пациентът е приет без индикации за хоспитализация по КП №56.1. Посочено е, че в приложена медицинска документация към ИЗ на пациента липсват данни за проведено лечение в амбулаторни условия, които да обективизират неповлияването на *** на ЗОЛ от това лечение и че при извършената проверка проверяващият екип е установил, че няма проведено лечение на пациента в доболнична помощ, като това е квалифицирано като нарушение на изискванията на чл.292, т.6, б.„а” и чл.275, ал.1, т.1 от НРД за медицинските дейности за 2020 - 2022 год., чл.13, ал.1, т.1 от Индивидуалния договор, във връзка с чл.55, ал.2,т.2 и 3 от ЗЗО.

По т.2 – при отчетен случай по КП №163 „*** ***”, на ЗОЛ Е. С. А., с ИЗ №***, с пролежани леглодни от *** год. до *** год. е посочено, че Документ №2 „Лист за *** консултация”, който е задължителен за всяка КП с *** дейност, не е попълнен в част І „Въпросник за пациента”, като не са отразени отговорите на въпроси 8, 9, 10 и 11, като това е квалифицирано като нарушение на изискванията на чл.294, ал.2, т.1 от НРД за медицинските дейности за 2020 - 2022 год., във връзка с чл.55, ал.2, т.5 от ЗЗО.

По т.3 – при отчетен случай по КП №39 „***”, на ЗОЛ Б. Р. Ю., с ИЗ №***, с пролежани леглодни от *** год. до *** год. е посочено, че в направлението за хоспитализация бл.МЗ-НЗОК №7, липсва подпис на пациента, като това е квалифицирано като нарушение на изискванията на чл.385, ал.1 от НРД за медицинските дейности за 2020 - 2022 год., във връзка с чл.55, ал.2, т.5 от ЗЗО.

И за трите описани нарушения в заповедта е посочено, че не са извършени при условията на повторност.

При така установеното от фактическа страна и след преценка и анализ на приобщените по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, при извършената служебна проверка, съгласно чл.168 от АПК, за законосъобразност на оспорената заповед за налагане на санкции, на всички основания по чл.146 от АПК, съдът намира жалбата за НЕОСНОВАТЕЛНА.

Съображенията в тази насока са следните:

Съдът намира най-напред, че не се установяват пороци, обосноваващи нищожност на оспорения административен акт.

Съгласно разпоредбата на чл.72, ал.2 от ЗЗО, контролът по изпълнение на договорите с НЗОК за оказване на медицинска и/или дентална помощ се осъществява чрез проверки, извършени от длъжностни лица – служители на НЗОК, определени със заповед на управителя на НЗОК или от оправомощено от него длъжностно лице, и от длъжностни лица от РЗОК – контрольори, като управителят на НЗОК или оправомощено от него длъжностно лице може със заповед да разпореди извършване на проверка от контрольори от РЗОК с участието на служители на НЗОК. Според разпоредбата на чл.72, ал.3 от ЗЗО, служителите на НЗОК по ал.2 могат да извършват проверки на територията на цялата страна по заповед на управителя на НЗОК или на оправомощено от него длъжностно лице, съответно, служителите на РЗОК – контрольори, могат да извършват проверки на територията на съответната РЗОК по заповед на нейния директор или на оправомощено от него длъжностно лице, както и проверки на територията на съответната РЗОК или на територията на друга РЗОК по заповед на управителя на НЗОК или на оправомощено от него длъжностно лице, като за издаване на заповедта на управителя на НЗОК за извършване на проверка на територията на друга РЗОК, контрольорите се определят по предложение на директора на РЗОК, на която са служители.

На 23.12.2019 год. е сключен и подписан Национален рамков договор №РД-НС-01-4 от 23.12.2019 год. за медицинските дейности за 2020 – 2022 год., между Националната здравноосигурителна каса, от една страна и Българския лекарски съюз, от друга, като договорът е обнародван в ДВ,  бр.7 от 24.01.2020 год., като в разпоредбата на §2, ал.1 от ПЗР на същия изрично е посочено, че този Национален рамков договор влиза в сила от 1.01.2020 год. и отменя Националния рамков договор за медицинските дейности за 2018 год., а в ал.2 на §2 от ПЗР е посочено, че този Национален рамков договор се приема за срок от три години. Съгласно §4, т.1 от ПЗР на този Национален рамков договор, договорите с изпълнители на болнична помощ влизат в сила, както следва: 1. от 1 януари 2020 год., при условие че съответният изпълнител до момента на сключване на новия договор е работил по договор с НЗОК за оказване на същия вид медицинска помощ, като настоящият жалбоподател МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД *** е именно такъв изпълнител на болнична медицинска помощ, поради което сключеният с него индивидуален договор е в сила от 01.01.2020 год. Предвид това, за проверените и описани в оспорената заповед отчетени случаи по посочените клинични пътеки, по които ЗОЛ са били хоспитализирани през месец октомври 2020 год. и в който период се твърди да са извършени посочените нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ, приложение намират разпоредбите на Националния рамков договор за медицинските дейности за 2020 - 2022 година.

В Глава ХХ на НРД за МД за 2020 - 2022 год. са регламентирани условията и реда за контрол по изпълнението на договорите за оказване на медицинска помощ, като в чл.392, ал.2 от същия е посочено, че директорът на РЗОК упражнява контрол върху изпълнението на договорите чрез длъжностни лица на РЗОК – контрольори, а в чл.396, ал.1 е регламентирано, че длъжностните лица – служителите на НЗОК, извършват проверка по изпълнение на договорите за оказване на медицинска помощ на основание заповед на управителя на НЗОК, или от оправомощено от него длъжностно лице, в която се посочват правните и фактическите основания за издаването й, и се определят проверяващото лице (лица), обектът – наименование и месторазположение, срокът, видът и задачата на проверката, съответно нормата на чл.398, ал.1 регламентира, че по заповед на управителя на НЗОК или на оправомощено от него длъжностно лице, служителите на РЗОК – контрольори, могат да извършват проверки на територията на съответната РЗОК или на територията на друга РЗОК. Така, в изпълнение на правомощията си по чл.74, ал.5 от ЗЗО и по чл.422, ал.1, чл.414, ал.1 и чл.416, ал.1 от НРД за МД за 2020 - 2022 год., директорът на РЗОК – Кърджали е издал оспорената заповед, с която е наложил на лечебното заведение – ИБМП, санкция „финансова неустойка”, за описаните в заповедта нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ и на установените изисквания за работа с медицинска документация, с посочен период на извършването им – месец октомври 2020 година.

Предвид тази нормативна уредба, при така събраните по делото и обсъдени по-горе доказателства съдът намира, че оспорената Заповед за налагане на санкции №РД-21-130 от 01.06.2021 год. на директора на РЗОК – Кърджали, е издадена от материално и териториално компетентен орган, в кръга на правомощията му, в предвидената от закона форма, т.е. при спазване на законовите изисквания за форма и съдържание, при спазване на административнопроизводствените правила при издаването й и в съответствие с целта на закона. В тази връзка следва да се отбележи, че съдът намира за неоснователно оплакването за допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които да опорочават цялото административно производство и да налагат отмяна на индивидуалния административен акт, без дори съдът да се произнася по съществото на спора. В жалбата, всъщност, и в допълнително подадената писмена молба, от жалбоподателя не се сочат никакви конкретни нарушения на тези правила, а не се констатира и от съда такива да са допуснати в хода на проведеното административно производство. Оспорената заповед е издадена след извършена пълна медицинска проверка, разпоредена с цитираната по-горе Заповед №РД-20-121 от 12.04.2021 год. на директора на РЗОК – Кърджали, която също е издадена от материално и териториално компетентен орган, съобразно нормата на чл.72, ал.2 и ал.3 от ЗЗО, чл.93, чл.94 и чл.95, чл.392 и чл.393 от НРД за медицинските дейности за 2020 -2022 год. и §8 и §10 от ПЗР на НРД за медицинските дейности за 2020 -2022 год., с точно посочени задачи на проверката и с точно посочен период на проверяваната медицинска дейност, както и изпълнението на кой индивидуален договор за оказване на болнична медицинска помощ се проверява, като тази заповед е връчена срещу подпис, на 14.04.2021 год., на оправомощено лице – д-р М. З., представляващ проверяваното дружество - изпълнител по договор за извършване на клинични процедури, съгласно изискването на чл.399, ал.2 от НРД за МД за 2018 година.

На следващо място, проверката е извършена от оправомощени длъжностни лица, съгласно изискването на чл.72, ал.2, предл.І/първо/ от ЗЗО, съгласно която норма, контролът по изпълнение на договорите с НЗОК за оказване на медицинска и/или дентална помощ се осъществява чрез проверки, извършени от длъжностни лица – служители на НЗОК, определени със заповед на управителя на НЗОК или от оправомощено от него длъжностно лице, и от длъжностни лица от РЗОК – контрольори, както и съгласно нормата на чл.72, ал.3, предл.ІІ/второ/ от ЗЗО, съгласно което, служителите на РЗОК – контрольори, могат да извършват проверки на територията на съответната РЗОК по заповед на нейния директор/както в настоящия случай/ или на територията на друга РЗОК по заповед на управителя на НЗОК или на оправомощено от него длъжностно лице.

На следващо място, за резултатите от проверката е съставен протокол, съобразно изискването на чл.74, ал.3 от ЗЗО и на чл.401, ал.1 от НРД за МД за 2020 – 2022 год., който протокол има изискуемото се от тази норма съдържание и също е връчен срещу подпис на лице, оправомощено да представлява проверяваното дружество - изпълнител на болнична медицинска помощ, съгласно изискването на предл.ІІ/второ/ от ал.3 на чл.74 от ЗЗО, на чл.401, ал.2 от НРД за МД за 2020 - 2021 година.

Тук отново следва да се упомене, че лицето - обект на проверката, не се е възползвало от правото си да даде писмено становище, т.е. да оспори констатациите на извършилите проверката длъжностни лица от РЗОК – Кърджали, пред директора на РЗОК - Кърджали, в 7-дневен срок от връчването на протокола по чл.74, ал.3 от ЗЗО, съобразно нормата на чл.74, ал.4 от с.з. и чл.402 от НРД за МД за 2020 – 2022 год. и съответно, този спор не е бил поставен за разглеждане и решаване от Арбитражната комисия при РЗОК - Кърджали. При това положение и съгласно нормата на чл.74, ал.5, предл.І/първо/ от ЗЗО, когато лицето – обект на проверката, не изрази становище по ал.4 на чл.74 от ЗЗО, респ. по чл.402 от НРД за МД за 2020 - 2022 год., или изразеното от него становище не съдържа възражения по направените от длъжностното лице по ал.3 констатации, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, издава заповед, с която налага санкция. Така, в крайна сметка, след изпълнението на всички тези, разписани в ЗЗО и в НРД за медицинските дейности за 2020 - 2022 год., административнопроизводствени правила, в изпълнение на правомощията си по чл.74, ал.5 от ЗЗО и по и по чл.422, ал.1, чл.414, ал.1 и чл.416, ал.1 от НРД за МД за 2020 - 2022 год., директорът на РЗОК – Кърджали е издал оспорената заповед, с която е наложил на лечебното заведение – ИБМП, санкция „финансова неустойка”, в минимално предвидения в чл.414, ал.3 и в чл.416, ал.3 от НРД за МД за 2020 - 2022 год., размер от 200 лева, за всяко едно от описаните в заповедта 3/три/ нарушения – едно на условията и реда за оказване на медицинска помощ и две на установените изисквания за работа с медицинска документация.

За пълнота на изложението следва да се посочи, че съгласно чл.414, ал.3 от НРД за МД за 2020 - 2022 год., когато изпълнител на болнична медицинска помощ наруши условията и реда за оказване на медицинска помощ по чл.55, ал.2, т.2 от ЗЗО, определени в този НРД, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, налага санкция „финансова неустойка”, в размер от 200 до 500 лева/т.1 от оспорената заповед/, а съгласно чл.416, ал.3 от НРД за МД за 2020 - 2022 год., когато изпълнител на болнична медицинска помощ наруши установените изисквания за работа с медицинска или финансова документация, с изключение на случаите на явна фактическа грешка, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, налага санкция „финансова неустойка”, в размер от 200 до 500 лева/т.2 и т.3 от оспорената заповед/.

По тези кратки съображения съдът в настоящия състав намира, че в случая не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, които да налагат отмяна на оспорения индивидуален административен акт, без да се налага произнасяне по същество на спора, каквото голословно твърдение се съдържа в жалбата, а точно обратното – заповедта е издадена при спазване на административно-производствените правила, разписани в съответните разпоредби на ЗЗО и на НРД за медицинските дейности за 2020 – 2022 год., от материално и териториално компетентен административен орган – директора на РЗОК - Кърджали, в кръга на правомощията му, като съдът намира също така, че заповедта е издадената в предвидената от закона форма и съдържа и всички изискуеми се реквизити, съгласно чл.59, ал.2 от АПК.

При проверката за съответствие на оспорения административен акт с приложимите материалноправните разпоредби на закона, съдът намира следното:

С оспорената заповед, санкцията „финансова неустойка” по първия отчетен случай, описани в т.1 от заповедта, е наложена заради констатирано нарушение на условията и реда за оказване на медицинска помощ по КПр №56.1 „*** *** ***”, към Приложение №17 „Клинични пътеки” от НРД за медицинските дейности за 2020 - 2022 година. Съдът намира, че в частта му по т.1, оспореният административен акт - Заповед за налагане на санкции №РД-21-130 от 01.06.2021 год., издадена от директора на Районна здравноосигурителна каса/РЗОК/ – град Кърджали, се явява правилен и материално законосъобразен.

Като мотив, обосноваващ извършено нарушение на условията и реда за оказване на медицинска помощ по тази точка е прието, че пациентът – ЗОЛ А. A. Х., с ИЗ №***, е приет без индикации за хоспитализация по КП №56.1 и съответно е описано, че в приложена медицинска документация към ИЗ на пациента липсват данни за проведено лечение в амбулаторни условия, които да обективизират неповлияването на *** на ЗОЛ от това лечение и че при извършената проверка проверяващият екип е установил, че няма проведено лечение на пациента в доболнична помощ. В мотивите към тази точка е описано също, че видно от приложения към ИЗ амбулаторен лист №** от *** год., издаден от д-р Р. М. - ***, в частта „терапия” е записано, че пациентът се насочва за хоспитализация и няма предписано лечение при извършения първичен консултативен амбулаторен преглед. Отразено е също, че при проверка в информационната система на НЗОК е установено, че ОПЛ д-р А. М. М. е извършил първичен консултативен амбулаторен преглед, отразен в амбулаторен лист №*** от *** год., не е предписал терапия по повод диагнозата, с която ЗОЛ се приема в ЛЗБП/МБАЛ „Д-р Ат.Дафовски” АД *** и е издал „Медицинско направление за консултация или провеждане на съвместно лечение” (бл.МЗ-НЗОК №3) №***/*** год., с което насочва ЗОЛ към лекар специалист - ***. В мотивите е описано, че съгласно т.11.1. „Индикации за хоспитализация” от алгоритмите на КП №56.1 към Приложение №17 „Клинични пътеки” на НРД за медицинските дейности за 2020 – 2022 год., които са задължителни за изпълнение, е посочено „*** *********; ***”. Така описаното е квалифицирано като нарушение на чл.292, т.6, б.„а” и чл.275, ал.1, т.1 от НРД за медицинските дейности за 2020 – 2022 год., чл.13, ал.1, т.1 от Индивидуалния договор, във връзка с чл.55, ал.2, т.2 и 3 от ЗЗО.

От представената и приета като доказателство по селото ИЗ №***/л.14-л.22/ на ЗОЛ А. A. Х. е видно, че същата е хоспитализирана на 22.10.2020 год., с диагноза – „*** ***”, с МКБ код ***. В представената и приета като доказателство по делото ИЗ е наличен амбулаторен лист №*** от *** год. от първоначално посещение при СИМП/л.15/, извършил първичен консултативен амбулаторен преглед, от който е видно, че ОПЛ д-р А. М. М. е извършил първичен консултативен амбулаторен преглед на ЗОЛ А. A. Х., като е вписал в амбулаторния лист водеща диагноза „*** ***”, с МКБ код ***, но не е предписал никаква терапия по повод тази диагноза/в графа „терапия” не е вписано абсолютно нищо/, като е издал „Медицинско направление за консултация или провеждане на съвместно лечение” (бл.МЗ-НЗОК №3) №*** от *** год., с което е насочил ЗОЛ към лекар специалист - ***. В ИЗ е наличен и амбулаторен лист №** от *** год., издаден от д-р Р. М. - ***/л.16/, за извършен преглед на същото ЗОЛ А. A. Х., като и в този амбулаторен лист, като водеща диагноза е вписано „*** ***”, с МКБ код ***. В частта „терапия” на този амбулаторен лист също няма предписано никакво лечение, а е вписано единствено „ХОСПИТАЛИЗАЦИЯ”, т.е. че пациентът се насочва за хоспитализация. Тези обстоятелства, между впрочем, не се оспорват от жалбоподателя. Тук следва да се посочи, че действително, съгласно т.II.1. Индикации за хоспитализация” от диагностично лечебния алгоритъм на тази КП №56.1 е посочено: *** *********; ***.”, т.е. ясно е, че като индикация за хоспитализация при тази диагноза е въведено неповлияването от медикаментозното лечение, което следва да е провеждано в амбулаторни условия, съчетано с появата на някои от другите посочени симптоми. От това следва, че преди хоспитализацията на това ЗОЛ е следвало да бъде назначена терапия с медикаменти, т.е. медикаментозно лечение в амбулаторни условия, но в приложената медицинска документация категорично липсват данни за проведено такова лечение преди хоспитализацията и респ. липсват данни, които да обективизират неповлияването на болковия синдром от това лечение, така, както изисква алгоритъмът на тази клинична пътека №56.1, който е задължителен за изпълнение, а освен това, няма и твърдения от страна на жалбоподателя това изискване да е било спазено в конкретния случай, т.е. тези обстоятелства не се и оспорват от жалбоподателя. Предвид това съдът намира, че оспорената т.1 от Заповед за налагане на санкции №РД-21-130 от 01.06.2021 год., издадена от директора на Районна здравноосигурителна каса/РЗОК/ – град Кърджали, се явява правилна и материално законосъобразна, като освен това, описаното деяние правилно е квалифицирано като нарушение на чл.292, т.6, б.„а” и чл.275, ал.1, т.1 от НРД за медицинските дейности за 2020 – 2022 год., т.к. това ЗОЛ е било прието за болншично лечение без индикации за хоспитализация по тази КП №56.1. Първата от тези норми – на чл.292, т.6, б.„а”, регламентира, че клиничните пътеки се състоят от няколко основни компоненти, които са задължителни за изпълнение от лечебните заведения, в т.ч. индикации за хоспитализация, диагностично-лечебен алгоритъм, поставяне на окончателна диагноза и критерии за дехоспитализация, включващи: а) индикации за хоспитализация, включващи задължително обективни критерии за заболяването, диагностично доказани и аргументиращи необходимостта от хоспитализация, а другата посочена норма – на чл.275, ал.1, т.1 повелява, че за да бъде хоспитализиран/приет пациент за лечение по дадена КП, АПр и КПр, следва да е с непрекъснати здравноосигурителни права и да са налице следните обстоятелства: 1. индикациите за хоспитализация/лечение, включени КП, АПр и КПр.

Предвид горното съдът намира, че правилно и законосъобразно, директорът на РЗОК - Кърджали е наложил за това нарушение санкция „финансова неустойка”, в предвидения минимален размер от 200 лева, поради което оспорването на тази т.1 от заповедта, следва да бъде отхвърлено, като недоказано и неоснователно.

С оспорената т.2 от заповедта, санкцията „финансова неустойка” е наложена заради констатирано нарушение на установените изисквания за работа с медицинска документация по КП №163 „*** ***”, на ЗОЛ Е. С. А., с ИЗ №***, с пролежани леглодни от *** год. до *** год., като в мотивите към тази точка е описано, че Документ №2 „Лист за *** консултация”, който е задължителен за всяка КП с *** дейност, не е попълнен в част І „Въпросник за пациента”, като не са отразени отговорите на въпроси 8, 9, 10 и 11, като това е квалифицирано като нарушение на изискванията на чл.294, ал.2, т.1 от НРД за медицинските дейности за 2020 - 2022 год., във връзка с чл.55, ал.2, т.5 от ЗЗО. Посочено е, че съгласно чл.294, ал.2, т.1 от НРД за медицинските дейности за 2020 – 2022 год., на дейности по КП се отразява в медицинската болнична документация и в документ №2 „*** консултация”, който е задължителен за всяка КП с *** дейност, *** и се прикрепва към лист „История на заболяването” (ИЗ) на пациента, като става неразделна част от него.

По административната преписка е представена и приета като доказателства по делото посочените в тази т.2 от заповедта, история на заболяването/ИЗ/ №*** на *** при МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД ***/л.23-л.30/, като в същата се съдържа Документ №2 „Лист за *** консултация” – на л.25 – л.27, при прочита на който се установява, че действително, в част І на същия - „Въпросник за пациента”, като не са отразени отговорите на въпроси 7, 8, 9, 10 и 11. Предвид изложеното, съдът в настоящия състав намира, че описаното в оспорената т.12 от заповедта, нарушение на установените изисквания за работа с медицинска документация, е доказано, т.е. налице е описаното в тази точка нарушение на изискванията на чл.294, ал.2, т.1 от НРД за медицинските дейности за 2020 - 2022 год., поради което, правилно и законосъобразно, директорът на РЗОК - Кърджали е наложил и за това нарушение санкция „финансова неустойка”, в предвидения минимален размер от 200 лева, предвид което оспорването на тази т.2 от заповедта, също следва да бъде отхвърлено, като недоказано и неоснователно.

С оспорената т.3 от заповедта, санкцията „финансова неустойка” е наложена заради констатирано нарушение на установените изисквания за работа с медицинска документация по КП №39 „***”, на ЗОЛ Б. Р. Ю., с ИЗ №***, с пролежани леглодни от *** год. до *** год., като в мотивите към тази точка е посочено, че в направлението за хоспитализация бл.МЗ-НЗОК №7, липсва подпис на пациента и това съответно е квалифицирано като нарушение на изискванията на чл.385, ал.1 от НРД за медицинските дейности за 2020 - 2022 год., във връзка с чл.55, ал.2, т.5 от ЗЗО. Посочено е, че съгласно чл.385, ал.1 от НРД за медицинските дейности за 2020 – 2022 год., „Направление за хоспитализация/лечение по амбулаторни процедури” (бл.МЗ-НЗОК №7), „Медицинско направление за клинични процедури/амбулаторни процедури” (бл.МЗ-НЗОК №8) и „Медицинско направление за провеждане на клинични процедури/амбулаторни процедури” (бл.МЗ-НЗОК №8А) се изготвят съгласно изискванията и реквизитите, посочени в приложение №2.

По административната преписка е представена и приета като доказателства по делото посочената в тази т.3 от заповедта, история на заболяването/ИЗ/ №*** на *** при МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД ***/л.31-л.32/, като в същата се съдържа „Направление за хоспитализация/лечение по амбулаторни процедури” (бл.МЗ-НЗОК №7)/л.32/, от който е видно, че ЗОЛ Б. Р. Ю. е бил хоспитализиран на *** год. в това отделение, с приемна диагноза „***”, както и е видно, че в Раздел „Постъпил в лечебното заведение” липсва подпис на хоспитализирания пациент. В Приложение №2 „Първични медицински документи” към НРД за МД за 2020 - 2022 год. се съдържат указания за попълване на направление за хоспитализация/лечение по амбулаторни процедури, като по отношение Част трета „Данни, попълвани при постъпване на пациент в лечебното заведение”, Блок „Постъпил в лечебното заведение”, изрично е указано, че се попълват всички полета. В плриложеното към ИЗ на това ЗОЛ „Направление за хоспитализация/лечение по амбулаторни процедури” (бл.МЗ-НЗОК №7) липсва подпис на пациента в предвиденото за това поле именно в Част трета „Данни, попълвани при постъпване на пациент в лечебното заведение”, Блок „Постъпил в лечебното заведение” на направлението. Предвид изложеното, съдът в настоящия състав намира, че описаното в оспорената т.3 от заповедта, нарушение на установените изисквания за работа с медицинска документация, е доказано, т.е. налице е описаното в тази точка нарушение на изискванията на чл.385, ал.1 от НРД за медицинските дейности за 2020 - 2022 год., поради което, правилно и законосъобразно, директорът на РЗОК - Кърджали е наложил и за това нарушение санкция „финансова неустойка”, в предвидения минимален размер от 200 лева, с оглед на което, оспорването на тази т.3 от заповедта, също следва да бъде отхвърлено, като недоказано и неоснователно.

Ето защо съдът в настоящия състав намира, че при всички описани в оспорената заповед 3/три/ случая, по отношение на посочените ЗОЛ, е налице посоченото нарушение, като така описаните нарушения, с оглед времето на извършването им, правилно са квалифицирани като нарушения на посочените текстове от НРД за МД за 2020 – 202 год., поради което съдът намира че оспорената заповед е и материално законосъобразна и не е налице основанието по чл.146, т.4 от АПК за отмяната й в която и да е нейна част.

Така, по така изложените по-горе съображения, Административен съд - Кърджали намира, че обжалваната Заповед за налагане на санкции №РД-21-130 от 01.06.2021 год., издадена от директора на Районна здравноосигурителна каса/РЗОК/ - град Кърджали, е законосъобразна, т.к. същата е издадена от материално и териториално компетентен административен орган, при спазване на установената форма и с определеното от закона съдържание, в съответствие с приложимите материалноправни разпоредби, като при издаването й не са допуснати никакви нарушения на административнопроизводствените правила и същата е съобразена и с целта на закона, т.е. по отношение на същата не е налице което и да е от отменителните основания по чл.146 от АПК. Предвид това, жалбата на МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД, със седалище и адрес на управление:***, с ЕИК ***, представлявано от изпълнителния му директор Т. Д. Ч., се явява неоснователна и недоказана и като такава, следва да бъде отхвърлена с решението по настоящото дело.

При този изход на делото съдът не следва да се произнася по въпроса за съдебните разноски, тъй като такива не са претендирани, а и реално не са сторени от ответника по жалбата.

Ето защо, с оглед всичко изложено по-горе и на основание чл.172, ал.2, предл.ІV/четвърто/, във връзка с ал.1 от АПК, съдът

 

Р      Е      Ш      И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Многопрофилна болница за активно лечение/МБАЛ/ „Д-р Атанас Дафовски” АД, със седалище и адрес на управление:***, с ЕИК ***, представлявано от изпълнителния директор Т. Д. Ч., против Заповед за налагане на санкции №РД-21-130 от 01.06.2021 год., издадена от директора на Районна здравноосигурителна каса/РЗОК/ - град Кърджали, с която, Многопрофилна болница за активно лечение/МБАЛ/ „Д-р Атанас Дафовски” АД, със седалище и адрес на управление:***, с ЕИК ***, е наложена санкция - финансова неустойка, в размер общо на 600.00/шестстотин/ лева, за констатирани общо 3/три/ броя нарушения, от които, едно нарушение на условията и реда за оказване на медицинска помощ и две нарушения на установените изисквания за работа с медицинска документация, за всяко едно от които е наложена санкция – финансова неустойка, в размер на 200.00/двеста/ лева.

Препис от решението, на основание чл.138, ал.3, във вр. с чл.137, ал.1 от АПК, да се изпрати или връчи на страните по делото.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд на РБ, чрез Административен съд – Кърджали, в 14/четиринадесет/ - дневен срок от съобщаването или връчването му на страните.

 

 

                                               С Ъ Д И Я: