Решение по дело №835/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 914
Дата: 12 юли 2022 г. (в сила от 13 март 2023 г.)
Съдия: Павлина Енчева Стойчева
Дело: 20227040700835
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 май 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 914                              дата  12 юли 2022г.               град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Бургас,   ІХ-ти състав,

в публично заседание на 30 юни 2022г.,  в следния състав:

 

                                                                                    Съдия:  ПАВЛИНА СТОЙЧЕВА

                                         

Секретар: Илияна Георгиева

Прокурор: …….…….…….……

 

разгледа адм. дело № 835 по описа за 2022г.

и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК, във вр. с чл.124 от ЗДСл.

Предмет на оспорване е Заповед № РД-16-94/03.05.2022г. на Областен управител на област Бургас, с която, на основание чл.106, ал.1, т.2, във вр. с чл.108 от Закона за държавния служител, е прекратено служебното правоотношение на Д.В.Х. на длъжност „Главен счетоводител“ (длъжностно ниво по КДА: 8, наименование на длъжностното ниво по КДА: Експертно ниво 4) в отдел „АФСД“, дирекция „АПОФУС“ в Областна администрация Бургас, считано от 04.05.2022г., на основание съкращаване на длъжността, както и са определени за изплащане съответните обезщетения.

Жалбоподателката Х. оспорва издадената заповед като незаконосъобразна поради допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила, противоречие с материалния закон и неговата цел. Възразява, че в процедурата по съкращаване на длъжността и изменение на щатното разписание, не са били спазени редът и условията предвидени в чл.14 от Наредба за прилагане на класификатора на длъжностите в администрацията, както и твърди, че  макар и да е заличена в длъжностното разписание, длъжността „Главен счетоводител“ реално не е престанала да съществува в Областна администрация Бургас. Посочва също, че процесната заповед е издадена, респ. й е връчена на 03.05.2022г., а утвърденото ново длъжностно разписание е в сила от 04.05.2022г., т.е към момента на прекратяване на служебното правоотношение фактическото  премахване на щатната бройка не е било извършено. Иска се отмяна на заповедта и присъждане на обезщетение в размер на 6612лв. за времето, през което не заема държавна служба за период от шест месеца, считано от 04.05.2022г. до 04.11.2022г.,  ведно със законната лихва от датата на подаване на жалбата до окончателното  изплащане. Претендира разноски.

В съдебно заседание жалбоподателката се представлява от пълномощник, който поддържа жалбата на сочените в нея основания. Представя писмена защита, в която е навел допълнителен довод, като посочва, че макар изменението на щатното разписание да е предоставено на преценката на органа по назначението в заповедта липсват мотиви защо измежду три съществуващи длъжности със сходни трудови функции именно длъжността „главен счетоводител“ съкратена.

Ответникът – областен управител на Област Бургас се представлява от юрисконсулт, който пледира за отхвърляне на жалбата, претендира юрисконсултско възнаграждение, също представя подробни писмени бележки.

Жалбата е процесуално допустима за разглеждане, като подадена от надлежна страна, засегната от действието на издадената заповед и депозирана в предвидения от закона срок.

Разгледана по същество е неоснователна.

Данните от административната преписка сочат, че жалбоподателката Х. е била назначена на длъжността „Главен счетоводител“ в отдел „Административни и финансови-стопански дейности“, дирекция "Административно-правно обслужване, финанси и управление на собствеността“ в Областна администрация Бургас.

Видно от съставена докладна записка вх.№ 80-00-147/28.04.2022г. изготвена от директора на Дирекция „АПОФУС“, на вниманието на областния управител е изложен анализ на дейността на отдел „ПНО“ в Дирекция „АПОФУС“, видно от който констатирана е висока настояща и предстояща натовареност на служителите юрисконсулти в този отдел, отговарящи за всички граждански, административни, изпълнителни дела, осъществяване на процесуално представителство по тях и свързаните с тях дейности по изготвяне на документи, участието им в процедури по ЗОП и ЗДС, консултиране на служителите в администрацията, изготвяне на становище по проекти за нормативни актове и др., както и очаквано допълнително натоварване във връзка с Решение № 3/24.02.2022г. по конст.дело № 16/2021г. на Конституционния съд.  Изложен е и анализ на дейността на отдел „АФСД“ в същата дирекция, видно от който, от 6-те налични броя длъжности една от тях – младши експерт е с трудови задължения на „човешки ресурси“, а останалите пет изпълняват задължения на счетоводители, като три от тях са оперативни счетоводители – старши експерт, специалист и главен счетоводител. Задълженията им са свързани с изпълнението на задачи относно правилното водене и осчетоводяване на документи, които подпомагат съставителя на ГФО – началника на отдела. Посочено е, че тези дейности, поради липса на натоварване, както и поради ползване на специализиран счетоводен софтуер, значително намаляват обема на работа и не се извършват ежедневно, а наведнъж за месеца. При тези фактически данни и при наличието на дублиращи се трудови функции в отдел „АФСД“ и неговия намален обем от работа в счетоводството, както и поради въвеждането на принципа на споделени услуги в работата на общата администрация, направено е предложение длъжността „главен счетоводител“ да се трансформира в длъжност „старши юрисконсулт“. 

На основание този доклад и с цел оптимизиране на работата, със Заповед № РД-10-102/29.04.2022г., областният управител на Област Бургас, на основание чл.32, ал.1 от Закона за администрацията, чл.7, ал.1, т.24 и ал.3 от Устройствения правилник на областните администрации, чл.11 и чл.14, ал.1 и ал.2, т.1 и т.3 от Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията, утвърдил ново длъжностно щатно разписание в сила от 03.05.2022г., с което е трансформирал длъжността "Главен счетоводител" в отдел "АФСД", дирекция "АПОФУС" в длъжност "Старши юрисконсулт“ в отдел „ПНО“, дирекция „АПОФУС“.

Последвало е издаването на процесната Заповед № РД-16-94/03.05.2022г., с която, на основание чл.106, ал.1, т.2, във вр. с чл.108 от Закона за държавния служител, областният управител на Област Бургас прекратил служебното правоотношение на жалбоподателката Д.Х., на длъжност „Главен счетоводител“ (длъжностно ниво по КДА: 8, наименование на длъжностното ниво по КДА: Експертно ниво 4) в отдел „АФСД“, дирекция „АПОФУС“ в Областна администрация Бургас, считано от 04.05.2022г. В мотивите на заповедта като основание за прекратяване е посочено - съкращаване на длъжността, както и са определени съответните за изплащане обезщетения.

Заповедта е законосъобразна.

Съгласно легалната дефиниция дадена в разпоредбата на чл.2, ал.1 от Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията, длъжност в администрацията е нормативно определена позиция, която се заема по служебно или по трудово правоотношение въз основа на определени изисквания и критерии, и се изразява в система от функции, задачи и задължения, описани в длъжностната характеристика. При приложение нормата на чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл, за да е налице хипотезата на "съкращаване на длъжността" е необходимо per argumentum a contrario кумулативно да са налице две предпоставки - длъжността да отпада като нормативно определена позиция, т.е. вече да не фигурира като наименование в длъжностното разписание, както и премахване като система от функции, задачи и задължения или намаляване броя на лицата, изпълняващи тези функции.

Отнесено към настоящия случай, видно от издадената Заповед № РД-10-102/ 29.04.2022г. на областния управител на Област Бургас, в утвърденото ново длъжностно щатно разписание от 03.05.2022г., длъжността "Главен счетоводител" в отдел "АФСД", дирекция "АПОФУС", която е заемала жалбоподателката Х., вече не съществува, следователно първата предпоставка е налице – длъжността отпада като нормативно определена позиция. Тя е трансформирана в длъжност "Старши юрисконсулт“ в отдел „ПНО“ в същата дирекция, при което не се запазват функциите на заеманата от жалбоподателката длъжност. Съпоставката на приложените длъжностни характеристики на двете длъжности сочи, че функциите, задачите, областите на дейност и задълженията им значително се различават. Видно от чл.7, ал.10 на Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията длъжността "счетоводител" е свързана с осъществяването на определени с нормативни актове функции по счетоводната дейност и отчетност в съответната администрация, като степенуването на длъжността в три групи, в първата от която е „главен счетоводител“ е само с оглед обхвата и обема на изпълняваната дейност, докато видно от алинея 9 на същата правна норма длъжността "юрисконсулт" е свързана с осъществяването на процесуално представителство на съответния орган на държавната власт или юридическото лице, както и с изразяването на становища или с разработването на предложения за решения на правни проблеми, свързани с дейността на съответната администрация, като отново степенуването на длъжността в три групи, втората от която е „старши юрисконсулт“ е само с оглед обхвата и обема на изпълняваната дейност. Различието в естеството и областта на упражняваните функции при двете длъжности е безспорно, вкл. различни са и приложимите за тях образователни изисквания.

Видно от новото щатно разписание, утвърдено със Заповед № РД-10-102/29.04.2022г. на областния управител на Област Бургас длъжностите в отдел "АФСД" са редуцирани в сравнение със старото щатно разписание от 02.11.2021г., като тази на главния счетоводител е заличена, същевременно при съпоставка на тези в отдел „ПНО“, числеността на персонала, в частност „старши юрисконсулт“ е увеличена от 2 на 3 бройки, т.е. с трансформирането й заеманата от жалбоподателката длъжност като нормативно определена позиция и система от функции, задължения и изисквания вече не съществува, поради което следва да се приеме, че с извършените промени е преустановено изпълнението на присъщите на заеманата длъжност функции и компетентности, като освободеният щат е трансформиран в новоразкритата длъжност "старши юрисконсулт", а за длъжността "главен счетоводител" липсва аналогична длъжност по наименование и/или идентификационни белези, към която да са прехвърлени в пълен обем функциите и задълженията на закритата длъжност, поради което следва да се приеме, че е налице съкращаването й.

В обхвата на оперативната самостоятелност на органа по назначението е да извършва такива промени в длъжностното разписание с цел оптимизиране работата на подчинената му администрация. Съобразно предоставените му правомощия с разпоредбата на чл.2, ал.3 от ЗДСл и чл.14 от НПКДА, органът разполага с възможността да внесе промяна в структурата на отделните звена и съответно във вида и броя на длъжностите, заемани от служителите, която дискреция е извън обхвата на съдебния контрол. 

Неоснователни са и възраженията за неспазване на процедурата по съкращаване на длъжността, в частност нарушаване на реда и условията предвидени в чл.14 от Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията. Според тази разпоредба промени в длъжностното разписание се предлагат само с писмен мотивиран доклад, като в случая такъв е изготвен с рег.№ 80-00-147/28.04.2022г. от директора на дирекция „Административно - правно обслужване, финанси и управление на собствеността“, макар и наименован „докладна записка“, в който са изложени подробни мотиви, налагащи необходимостта от извършване на трансформация на длъжността, вследствие на извършения анализ на натоварването на служителите в двата отдела - "АФСД" и „ПНО“. Неоснователно е и възражението за неизвършен подбор и в частност защо се съкращава именно длъжността на главния счетоводител. От една страна, преценката на органа по назначаването коя длъжност да бъде съкратена е дискреционна, а от друга страна подбор се извършва измежду служители, поради което в случая е неприложим, предвид обстоятелството, че съкращаваната длъжност е само с един щат. 

Неоснователно е и възражението за издаване и връчване на процесната заповед преди влизане в сила на новото длъжностно разписание. Видно от заповед № РД-10-102/29.04.2022г., с която е утвърдено ново длъжностно щатно разписание, то е в сила от 03.05.2022г., като няма пречка заповедта за прекратяване на служебното правоотношение да е издадена на същата дата, като от друга страна е видно, че прекратяването е считано от 04.05.2022г.

В процеса на цялостния контрол за законосъобразност не се констатираха отменителни основания – заповедта е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при липса на съществени нарушения на административнопроизводствените правила, при правилно приложение на материалния закон и не се отклонява от неговата цел, поради което жалбата следва да се отхвърли като неоснователна.

Обективно съединеният иск по чл.104, ал.1 от ЗДСл следва да се отдели в самостоятелно производство, доколкото настоящият спор по законосъобразността на административния акт се явява преюдициален за неговото предявяване.  

На основание изложените мотиви, жалбата, като неоснователна, следва да се отхвърли, като съобразно този изход на процеса в полза на ответната страна следва да се присъдят разноските за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, на основание  чл.78, ал.8 ГПК, във вр. чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредбата за заплащане на правната помощ.

Така мотивиран и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд Бургас,

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Д.В.Х. *** против Заповед № РД-16-84/03.05.2022г. на областен управител на Област Бургас.

ОСЪЖДА Д.В.Х. ***, с ЕГН **********, да заплати на Областна администрация на Област Бургас сумата от 100лв. разноски по делото.

РАЗДЕЛЯ производството по адм. дело № 835/2022г. по описа на Административен съд Бургас, като жалбата на Д.В.Х. ***, в частта й с характер на искова молба, с предявен иск с правно основание чл. 104, ал. 1 от ЗДСЛ, във връзка с чл. 121, ал. 1, т. 3 от ЗДСл, да се докладва на председателя на съда за образуване на самостоятелно дело, по което да се приложат наличните по настоящото дело писмени доказателства.

 

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните, с изключение на частта относно разделянето, с характер на определение, което не подлежи на обжалване..

 

 

                                                                             СЪДИЯ: