№ 1291
гр. Плевен, 29.08.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, III ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в публично
заседание на тридесети юли през две хиляди двадесет и пета година в следния
състав:
Председател:Дияна Ат. Николова
при участието на секретаря Габриела Ст. Василева
като разгледа докладваното от Дияна Ат. Николова Гражданско дело №
20254430100367 по описа за 2025 година
Производството е по иск с правно основание чл.422 ал.1 вр.чл.415 ал.1
от ГПК вр. чл. 79 ЗЗД и иск на основание чл.92 ЗЗД.
Делото е образувано въз осонва на депозирана искова молба от
„ЙЕТТЕЛ БЪЛГАРИЯ“ ЕАД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление:
гр.София, ж.к.Младост 4“ Бизнес Парк София, сграда 6, чрез адв. В. П. Г.,
САК, Съд, адрес: гр. София, бул.,.България” № 81, ет. 8,ап. 22 против Д. Т. Н.,
ЕГН **********, адрес: ***, в която се твърди следното : след дадени
указания на заповедния съд се предявява настоящият установителен иск на
основание чл.422 от ГПК, който се обосновава със следното : между мобилния
оператор „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД- сега Йеттел и ответника са сключени
договори за предоставяне на мобилни услуги, по силата на които ответника е
абонат на дружеството, както следва:
- Договор за мобилни услуги от дата 09.06.2022 г. сключен за мобилен
номер ***. Отношенията между страните са подновени, като настоящата
претенция се основава на подписаното Допълнително споразумение от дата
22.09.2022 г., като абонатът избира ползването на абонаментна програма
Тотал + 26.99 лв., с промоционален месечен абонамент в размер па 20.99 лв., с
уговорен срок на действие 24 месеца до 22.09.2024 г.
1
- Абонатът е сключил и Договор за лизинг от същата дата- 22.09.2022 г.,
по силата на които е влез мобилно устройство TCL 306 32GB Blue IMEI:*** на
изплащане посредством 23 месечни лизингови вноски в размер на 7.79 лв.
(седем лв. и 79 ст.) всяка. Длъжникът не е заплатил 20 бр. лизингови вноски на
обща стойност в размер на 155.8 лв. (Сто петдесет и пет лв. и 80 ст.), дължими
за периода от месец 1/2023 г. до месец 8/2024 г., нито е върнал мобилното
устройство на Лизингодателя при условията на чл.1, ал. 3 от договора за
лизинг, поради което е дължима и допълнителната сума в размер на 7.79 лв.
(седем лв. и 79 ст.) по чл.1, ал.2 от договора. Общодължимата от длъжника
сума възлиза в размер на 163.59 лв. (Сто шестдесет и три лв. и 59 ст.).
Въз основа на посочения договор ответникът е ползвал предоставяните
от Дружеството мобилни услуги, като потреблението е фактурирано под
клиентския номер на абоната №***.
Съгласно чл.26 от Общите условия на мобилния оператор „ при ползване
на услуги чрез индивидуален договор заплащането на ползваните услуги се
извършва въз основа на фактура, която се издава ежемесечно на името на
потребителя. При сключване на индивидуален договор всеки потребител -
страна по договора бива уведомен за датата от месеца, на която ще му бъде
издавана фактура. Иеполучаването на фактурата не освобождава потребителя
от задължението му за плащане на дължимите суми. “.
За потребените от абоната-ответник услуги за периода от дата 20.09.2022
до дата 19.12.2022г., Теленор е издал:
- Фактура №**********/20.10.2022 г. за отчетния период на
потребление от 20.09.2022- 19,10.2022 с дължима стойност за плащане в
размер на 28.06 лв. (двадесет и осем лв. и 6 ст.) за месечни абонаментни такси
за потребените от абоната по договора услуги.
Дължимата сума е платима в срок 04.11.2022 г.
- Фактура №**********/20.11.2022 г. за отчетния период на
потребление от 20.10,2022- 19,11.2022 с дължима стойност за плащане в
размер на 29,73 лв. (двадесет и девет лв. и 73 ст.) за месечни абонаментни
такси за потребените от абоната по договора услуги. Дължимата сума е
платима в срок 05.12.2022 г.
- Фактура №**********/20.12,2022 г. за отчетния период на
потребление от 20.11,2022- 19,12.2022 с дължима стойност за плащане в
2
размер на 2.19 лв. (два лв. и 19 ст.) за месечни абонаментни такси за
потребените от абоната по договора услуги
Дължимата сума е платима в срок 04.01.2023 г.
Абонатът е потребил и не е заплатил мобилни услуги на обща стойност
59.98 лв. (петдесет и девет лв. и 98 ст.) за периода от дата 20.09.2022 до дата
19.12.2022г. Към всяка от фактурите има приложено извлечен ие-
детайлизирана справка от потреблението на ползвания номер.
Неизпълнението на абоната-ответник да заплати стойността на
потребените и фактурирани услуги на стойност 59.98 лв. (петдесет и девет лв.
и 98 ст.) е ангажирало договорната отговорност на абоната по т.11 от
процесния договор за услуги, като във връзка с чл.75, вр.с чл. 196, в) от ОУ на
мобилния оператор, Теленор е прекратил едностранно индивидуалните
договори на ответника за ползваните абонаменти.
След прекратяване на отношенията операторът издава крайна фактура
№ фактура № **********/20.01.2023 г.. в която са начислени суми в размер,
както следва:
- 59.98 лв. (петдесет и девет лв. и 98 ст.), представляваща дължими и
незаплатени месечни абонаментни такси и мобилни услуги.
- 163.59 лв. (Сто шестдесет и три лв. и 59 ст.), представляваща
незаплатени лизингови вноски.
- 170.41 лв. (Сто и седемдесет лв. и 41 ст.). неустойка за предсрочно
прекратяване на договорен абонамент.
С оглед изложеното, в настоящото производство интерес за ищеца
представляват начислените суми за незаплатени далекосъобщителни услуги и
за незаплатени лизингови вноски, които претендира на основание
едностранното прекратяване на индивидуалните договори за мобилни услуги
- чл.75, вр.с чл. 196, в), вр. с чл.12. ал.2 от ОУ.
В настоящото производство интерес за ищеца представлява и
начислената неустойка за предсрочно прекратяване на процесиите договори за
мобилни услуги, която претендира на основание т.11 от договора за мобилни
услуги, която е уговорена съобразно постигнатата с КЗП СПОГОДБА от
11.01,2018г„ по която страна е „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД.
Датата на деактивация на процесния абонамент е 12.12.2022 г., като
3
същата се генерира автоматично по вградената електронна система на
Оператора при нерегистрирано плащане и наличието на незаплатени суми
след изтичането на предвидените в месечните фактури срокове за заплащане и
съобразно уговорения краен срок на действие на ползвания абонамент.
Така, абонатът е в неизпълнение на договорите си. като същият не е
спазил крайния срок за ползване на договорните абонаменти, както следва:
- Тотал + 21.99 лв., с промоционален месечен абонамент в размер на
15.99 лв. за мобилен номер *** уговорен срок на действие 24 месеца до
09.06.2024 г., съгласно Договор за мобилни услуги от дата 09.06.2022 г.
- Тотал + 26.99 лв. с промоционален месечен абонамент в размер на
20.99 лв. за мобилен номер *** уговорен срок на действие 24 месеца до
22.09.2024 г.. съгласно Договор за мобилни услуги от дата 22.09.2022 г.
След датата на деактивация на процесния абонамент, на абоната е
изпратена покана за доброволно изпълнение, в която е посочен размерът на
общата стойност на незаплатените задължения на абоната, последният е
поканен в 10-дневен срок от последната да заплати доброволно процесната
сума, като му е указана и последицата от неизпълнение- а именно, че
процесиите договори за предоставяне на мобилни/фиксирани услуги ще бъде
прекратен/и.
Поканата за изпълнение е доставена на абоната- длъжник.
Неизпълнението на ответника е обусловило правото на мобилния
оператор да ангажира договорната отговорност на абоната, съгласно
изричната клауза, съдържаща се и в т. 11 от индивидуалния договор за
мобилни услуги, като начисли в крайната издадена фактура неустойка за
предсрочно прекратяване на сключения абонамент. Предвид влизане в сила на
постигната Спогодба между Теленор и Комисия за защита на потребителите
относно начина на формиране на неустойките, претендирани при предсрочно
прекратяванае на договорен абонамент, начислената на абоната неустойка е
формирана съобразно новите правила за изчисление, уговорен в в т.11 от
индивидуалния договор за мобилни услуги.
Съгласно т.11 от Договора за мобилни услуги, в случай на прекратяване
на подписан договор преди изтичане на уговорения срок по вина или
инициатива на Потребителя или по нарушение на задълженията му по
договора или приложения/документи свързани с него, същият е длъжен да
4
заплати за всяка СИМ карта, по отношение па която е налице прекратяване:
(а) неустойка при предсрочно прекратяване за периода от прекратяване
до изтичане на уговорения срок в размер на всички най - високи според
условията на плана месечни абонаменти, но за не повече от ТРИ месеца. В
случай, че са били налице отстъпки и/или различна стойност на месечни
абонаменти. ПОТРЕБИТЕЛЯТ дължи и възстановяване на част от разликата
между най — ниския и най - високия месечен абонамент за плана,
съответстваща на оставащия срок до края на договора: и
(б) в случаите, в които на абоната е предоставено устройство за ползване
на услуги, съгласно посоченото в подписания договор или по предходно
подписан документ, чийто срок не е изтекъл, Потребителят дължи такава част
от разликата между стандартната цена на устройството (в брой и без
абонамент) съгласно ценовата листа, действаща към момента на сключване на
договора и заплатената от него при предоставянето му (в брой или съответно
обща лизингова цена по договора за лизинг), какъвто съответства на
оставащия срок на договора.
Неустойката в размер на 170.41 лв. (Сто и седемдесет лв. и 41 ст.)- е
формирана, както следва: -За абонаментен план Тотал + 26.99 лв. за мобилен
номер *** се дължи неустойка в размер на 79.18 лв. (седемдесет и девет лв. и
18 ст.), представляваща стойността на 3 месечни абонаментни такси.
-Към абонаментен план Тотал + 26.99 лв. за мобилен номер *** е
начислена и фиксирана неустойка за ползване на устройство TCL 306 32GB
Blue IMEI:***, в размер на 91.23 лв. (деветдесет н един лв. и 23 ст.),
представляваща такава част от разликата между стандартната цена на
устройството (в брой, без абонамент), съгласно действащата към момента на
сключване на договора ценова листа, и заплатената от него при
предоставянето му (в брой или обща лизингова цена по договора за лизинг),
съответстваща на оставащия срок на договора.
Освен това, поради прекратяване на договорите на мобилни услуги и
преустановяване на предоставяните услуги, на основание т.12, ал.2 от Общите
условия, приложени към лизинговите договори дължимите месечните вноски
за предоставените на абоната устройства са обявени за предсрочно изискуеми,
както следва:
(в) Договор за лизинг от дата 22.09.2022 г., сключен във връзка с
5
договорен абонамент за номер *** по силата на които е влез мобилно
устройство TCL 306 32GB Blue IMEI:***.
Съгласно чл.3(2) от договора за лизинг, сключен към абонамента за
номер *** „Месечните лизингови вноски се фактурират от лизингодателя и
заплащат от лизингополучателя съгласно сроковете, условията и начина за
плащане на задълженията на лизингополучателя в качеството му на абонат на
мобилни услуги, съгласно сключения между страните договор за предоставяне
на такива услуги и Общите условия на „Теленор България“ ЕАД“.
При сключване на процесния договор е посочена предпочетена дата на
фактуриране на услугите 20-то число от месеца. Така, падежът на лизинговите
вноски е указания в месечните фактури срок за заплащане на фактурираните
услуги.
Поради изтичането на сроковете предвидени за плащане на всички
месечни погасителни лизингови вноски, както и предвид липсата на данни
ответникът да е върнал мобилното устройство на ищеца като лизингодател,
нито да е лишен от възможността да я ползва и при прекратен договор с
лизингодателя- ищец, то претендираме незаплатени лизингови вноски, както
следва:
(г) 163.59 лв. (Сто шестдесет и три лв. и 59 ст.) по Договор за лизинг от
дата 22.09.2022 г„ сключен във връзка с договорен абонамент за номер ***, по
силата на който абонатът е взел мобилно устройство TCL 306 32GB Blue
IMEI:*** на изплащане посредством 23 месечни лизингови вноски в размер на
7.79 лв. (седем лв. и 79 ст.) всяка. Длъжникът не е заплатил 20 бр. лизингови
вноски на обща стойност в размер на 155.8 лв. (Сто петдесет и пет лв. и 80
ст.), дължими за периода от месец 1/2023 г. до месец 8/2024 г., нито е върнал
мобилното устройство на Лизингодателя при условията на чл.1, ал. 3 от
договора за лизинг, поради което е дължима и допълнителната сума в размер
на 7.79 лв. (седем лв. и 79 ст.) по чл.1, ал.2 от договора. Общодължимата от
длъжника сума възлиза в размер на 163.59 лв. (Сто шестдесет и три лв. и 59
ст.).
Този факт следва да бъде съобразен от съда при решаването на спора, с
оглед императивното правило на чл. 235. ал. 3 от ТПК, както и с оглед
разясненията, дадени в ТР №8/02.04.2019г. по тълк.д. № 8/2017 г. на ОСГТК на
ВКС, които намират приложение, а именно: „Поначало предсрочната
6
изискуемост не може да бъде приложена по отношение на вече падежираните
към момента на обявяването й вноски, а само спрямо тези, чиято изискуемост
не е настъпила. По отношение на вноските с настъпил падеж по погасителния
план към датата на подаване на заявлението, предсрочна изискуемост не се
твърди и съответно тяхното присъждане в последващото производство по
чл.422, ал. 1 ГПК не може да се разглежда като произнасяне извън заявеното
от кредитора основание на иска“.
Като абонат на обществената телекомуникационна мрежа на мобилния
оператор „ЙЕТТЕЛ БЪЛГАРИЯ“ ЕАД Д. Т. Н. с ЕГН/ЕИК: ********** се е
съгласил и е приел Общите Условия на Оператора за взаимоотношения с
потребителите на мобилни телефонни услуги. Съгласно чл. 49 от Общите
Условия. Йеттел има право да получава в срок всички плащания, дължими от
потребителя в уговореното количество и на уговореното място. Според чл.71
..Потребителят е длъжен да заплаща определените от Йеттел цени по начин и
в срокове за плащане, посочени в т. 27 от тези Общи условия, а именно в
срока, указан на фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на
издаването й“. Незаплащането в срок на издадените от Оператора на абоната
фактури за ползваните мобилни услуги с обусловило правото на Йеттел /чл.75
от ОУ/ да прекрати едностранно индивидуалния договор на Д. Т. Н. с
ЕГН/ЕИК: ********** ..При неспазване на което и да е задължение по част
XIII от тези Общи условия или в случай, че е налице неизпълнение на някое от
другите задължения на потребителя, Йеттел има право незабавно да ограничи
предоставянето на услугите, или при условията на т. 196, в) да прекрати
едностранно индивидуалния договор с потребителя или да откаже сключване
на нов договор с него“.
Съгласно сключения договор за мобилни услуги, страните имат права и
задължения, описани в него и общите условия на доставчика на мобилни
услуги. Към индивидуалния договор се прилагат клаузите на публикуваните
общи условия и те са неразделна част към него. По силата на същите,
индивидуалният договор влиза в сила от момента на подписването му от
страните, а за неуредените случаи в индивидуалния договор са в сила общите
условия на договора за предоставяне на мобилни услуги.
В чл.20 от Общите условия е посочено, че. всички услуги се заплащат в
зависимост от техния вид и специфика по цени, съгласно действащата ценова
7
листа на Теленор. Съгласно чл. 23, б) месеченния абонамент осигурява достъп
до услугите, за които е сключен индивидуален договор и включва разходите за
поддръжка на Мрежата и се предплаща от потребителя ежемесечно, в размери
съобразно избрания от потребителя абонаментен план/програма/пакет. По
силата на чл. 26 неполучаването на фактура, не освобождава потребителя от
задължението му за плащане на дължимата сума. Потребителят отговаря и
дължи връщане на оператора и на всякакви допълнителни /извънредни/
разходи, свързани със събирането на вземания, които са присъдени по съдебен
ред. Съгласно чл. 27 от Общите условия плащането на посочената във
фактурата сума се извършва в срока указан на фактурата, но не по-късно от 18
дни след датата на издаването й. При неспазване на срока, потребителят
дължи неустойка за забава в размер на законната лихва за всеки ден
закъснение.
В конкретният случай ответникът Д. Т. Н. с ЕГН/ЕИК: ********** е
подписал договор за услуги с мобилния оператор, ползвал процесния мобилен
номер и не е изпълнил задължението си по договор да заплаща стойността на
предоставените услуги, като с това си поведение е изпаднал в забава.
Издадени са фактури и в срок не ги е заплатил. Изпълнен е фактическият
състав на едно договорно неизпълнение по чл.79 ЗЗД. за което ответникът
следва да понесе отговорността си.
Представените фактури сами по себе си. не са основание за плащане, но
длъжникът-ответник е сключил договор и е ползвал съответната
далекосъобщителна услуга, задължил се е да заплаща цената на
предостовеното устроойство. съгласно уговорения погасителен план, респ.
същият е в неизпълнение на договора си.
Съдът е сезиран с искане да постанови решение, което да признае за
установено по отношение на ответника, че към него съществува изискуемо
вземане на ищеца в общ размер на 393.98 лв. (Триста деветдесет и три лв. и 98
ст.) от които:
1. 59.98 лв. (петдесет и девет лв. и 98 ст.), представляваща дължими и
незаплатени месечни абонаментни такси и мобилни услуги, за които са
издадени фактури **********/20.10.2022 г., **********/20.11.2022 г..
**********/20.12.2022 г. за периода от 20.09.2022 г. до 19.12.2022 г.
2. 163.59 лв. (Сто шестдесет и три лв. и 59 ст.) - незаплатени лизингови
8
вноски по договор за лизинг, от които:
- 163.59 лв. (Сто шестдесет и три лв. и 59 ст.) по Договор за лизинг от
дата 22.09.2022 г., сключен във връзка с договорен абонамент за номер ***, по
силата на който абонатът е взел мобилно устройство TCL 306 32GB Blue
IMEI:*** на изплащане.
3. 170.41 лв. (Сто и седемдесет лв. и 41 ст.) за неустойка за предсрочно
прекратяване на договорен абонамент от дата 22.09.2022 г. за мобилен номер
***, от които 79.18 лв. (седемдесет и девет лв. и 18 ст.) представляваща
стойността на 3 месечни абонаментни такси и 91.23 лв. (деветдесет и един лв.
и 23 ст.) представляваща неустойка за предоставено за ползване устройство
TCL 306 32GB Blue IMEI:*** , с отстъпка от стандартната цена, съгласно
Раздел II. т.1 от Допълнителното споразумение от дата 22.09.2022 г.;
Претендират се и разноски.
В срок е депозиран писмен отговор от адв. П. Г. П. от ПлАК, съдебен
адрес за призоваване : гр.Плевен ул."Гена Димитрова" № 19, ап.2, назначен за
особен представител в хода на делото, който оспорва исковете.
В о.с.з. не се явява представител на ищцовата страна, но е депозирано
подробно писмено становище от адв.Г..
В о.с.з. ответникът се представлява от адв.П., преупълномощен от
адв.П., който оспорва иска , не оспорва размера на исковите претенции.
Съдът, като взе предвид доказателствата по делото, доводите на
страните и разпоредбите на закона намира за установено следното от
фактическа и правна страна страна:
Искът с правно основание чл.422 от ГПК е предявен в
законоустановения едномесечен срок, допустим е и по същество е изцяло
основателен.
От приложеното към настоящото дело ч.гр.д.№ 4887/2024год. по описа
на ПлРС се установява,че предметът на вземането по същето е идентичен с
предмета на взмането по образуваното по реда на чл.422 от ГПК исково
производство.
Съдът приема, че в хода на делото се установява по несъмнен начин, че
на 09.06.2022год. между ищеца, като доставчик, и ответника – като
потребител, е сключен описаният в исковата молба Договор за мобилни
9
услуги, за мобилен номер ***, с клиентски номер, като на същата дата е
сключен и договор за лизинг , по силата на който на ответника е предоставено
мобилно устройство TCL 30632GB Blueqна изплащане на 23 месечни
лизингови вноски, и при параметрите, описани в обстоятелствената част ан
исковата молба. Фактическото предавана ена устройството на ответника е
отразено в самия договор, който е подписан от него, като е налице и
саморъчно изписване на собстевно и фамилно име. Съдът приема за
необходимо да отбележи, че съществувалата между страните облигационна
връзка се доказва от представените от ищеца писмени доказателства, които не
са оспороени по надлежния ред от особения представител на ответника. Не е
налице оспорване по реда на чл.193 и сл. от ГПК, не е оспорен подписът на
ответника, положен в представените от ищеца писмени доказателства.
Установява се, че ищецът е изпратил до ответника покана за доброволно
изплащане на задълженията по издадените процесни фактури - приложена на
л.22 от делото, като със същата е предупреден, че при неплащане договорът
ще бъде прекратен, ще се дължи неустойка и ще се обяви предсрочна
изискуемост на незаплатените лизингови вноски. Не се оспорва факта на
получаване на тази покана. По делото са представени фактури относно
неизплатени задължения на ответника в срок, в резултат на което се явява
доказано твърдението на ищеца, че договорът е едностранно прекратен
предсрочно на основание чл.75 вр. чл.19б б.“в“ от Общите условия /ОУ/, без
да е необходимо предизвестие.
С оглед изложеното от фактическа страна съдът намира, че между
страните е сключен валиден договор за предоставяне на мобилни услуги и
договор за лизинг, по който ищецът е изправна страна и който обвързва
страните по него в рамките на посочените в същия права и задължения. Съдът
намира, че ответникът дължи насрещно изпълнение на договорните си
задължения, отразени в издадените и представени с исковата молба фактури, с
издадена обобщена фактура от 20.01.2023год. – л.26 от делото. По делото не се
установява плащане от страна на ответника, съобразно разпределената
доказателствена тежест.
Съдът намира, че претенцията на ищеца за признаване за установено, че
ответникът дължи сумата от общо 170,41лв. - неустойка, за предсрочно
прекратяване на договора за мобилни услуги, от които 91,23лв.- неустойка за
предоставено ползване устлройство, е основателна и следва да бъде уважена.
10
Налице е предсрочно прекратяване на договор за услуги от страна на ищеца,
като резултат от неизпълнение от страна на ответника на задължението му за
заплащане на дължимите месечни абонаментни такси. Задължението за
неустойка се предпоставя от неизпълнение на задължения от потребителя.
След като са предоставени мобилни телефонни услуги с осигуряване на
достъп до мрежата на оператора и потребителят не ги е заплатил, е налице
уреденото в Общите условия основание за прекратяване на по-нататъшното
предоставяне на услугите. Размерът на неустойката е уреден в самия договор
за мобилни услуги - трикратният размер на месечната абонаментна такса и
същият не противоречи на добрите нрави. В случая, размерът на
претендираната неустойка е формиран като сбор от три месечни абонаментни
такси и неустойка за предоставено устройство - 79,18лв. и 91,23лв. – общо
170,41лв. Видно от клаузата в договора е, че максималният размер на
неустойката не може да надвишава трикратния размер на месечните
абонаменти и такова надвишаване не е налице. Съгласно чл.92 ал.1 от ЗЗД
неустойката обезпечава изпълнението на задължението и служи като
обезщетение за вредите от неизпълнението, без да е нужно те да се доказват.
Правната доктрина и установената съдебна практика приемат, че по своята
правна същност неустойката е договорна клауза, с която предварително се
определят последиците на евентуалното длъжниково неизпълнение.
Следователно неустойка се дължи тогава, когато е уговорена. В настоящия
случай кредиторът „Йеттел България“ ЕАД е посочил изрично, че
неустойката за предсрочно прекратяване на договорения абонамент на услуги
поради виновно неизпълнение на договорните задължения от страна на
ответника, се претендира само в размер на три месечни такси, и е начислена
съобразно новите правила за изчисление на дължимите от абонатите
неустойки при предсрочно прекратяване на сключени договорни абонаменти,
приети от „Йеттел България“ ЕАД в постигната с Комисията за защита на
потребителите извънсъдебна спогодба от 12.01.2018 г., с която е уговорено, че
максималният размер на неустойката не може да надвишава трикратния
размер на стандартните месечни абонаменти. При тези данни, се налага извод,
че претендираната в случая неустойка е съобразена изцяло с клаузите на
цитираната по-горе извънсъдебна спогодба между „Теленор България“ ЕАД и
КЗП, която има обвързваща сила за страните по същата. Така претендираната
в случая неустойка в размер на три месечни стандартни абонаментни такси се
11
явява справедливо обезщетение за оператора при предсрочното прекратяване
на договорите с абоната и осъществява определената от закона /чл.92 от ЗЗД/
обезщетителна функция на неустойката при неизпълнение на договорно
задължение. Приложените в случая от оператора клаузи от спогодбата при
начисляването на дължимата от абоната неустойка за предсрочното
прекратяване договорите за мобилни услуги поради виновно неизпълнение на
поетите от абоната задължения, които клаузи са част и от договорното
правоотношение между тях, се явяват изцяло в интерес на ответника,
доколкото от страна на КЗП, в качеството й на специализиран държавен орган,
прилагащ законодателството за защита на потребителите в България и
осъществяващ административен контрол върху целия вътрешен пазар,
спогодбата е сключена за охраняване интересите на всички потребители на
такива услуги. Ето защо, основателна е и претенцията за неустойка в размера,
посочен по-горе.
Основателна се явява и претенцията за сумата от 163,59лв.,
представляваща незапхлатени лизингови вноски. В случая в тежест на
ответната страна е да докаже, че е извършил плащане на посочената по-горе
сума, а това не е направено.
С оглед изложеното, съдът приема исковите претенции за доказани,
поради окето следва да уважи предявените искове.
При този изход на делото на ищеца следа да се присъдят разноски
изцяло – за исковото производство в общ размер 1005лв. и за заповедното
производство – общо 505лв.
Воден от горното, съдът
РЕШИ:
ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО на основание чл.422 ал.1 от ГПК вр. чл.
чл.415 ал.1 от ГПК вр. чл.79 ЗЗД и чл.92 ЗЗД, че Д. Т. Н., ЕГН **********,
адрес: ***, представляван оп делото от особен предсатвител – адв.П.П. от
ПлАК ДЪЛЖИ на „ЙЕТТЕЛ БЪЛГАРИЯ“ ЕАД, ЕИК ***, със седалище и
адрес на управление: гр.София, ж.к.Младост 4“ Бизнес Парк София, сграда 6,
чрез адв. В. П. Г., САК, Съд, адрес: гр. София, бул.,.България” № 81, ет. 8,ап.
22 в общ размер на 393.98 лв. от които:
12
- 59.98 лв. (петдесет и девет лв. и 98 ст.), представляваща дължими и
незаплатени месечни абонаментни такси и мобилни услуги, за които са
издадени фактури **********/20.10.2022 г., **********/20.11.2022 г..
**********/20.12.2022 г. за периода от 20.09.2022 г. до 19.12.2022 г.
- 163.59 лв. (Сто шестдесет и три лв. и 59 ст.) - незаплатени лизингови
вноски по договор за лизинг, от които:
- 163.59 лв. (Сто шестдесет и три лв. и 59 ст.) по Договор за лизинг от
дата 22.09.2022 г., сключен във връзка с договорен абонамент за номер ***, по
силата на който абонатът е взел мобилно устройство TCL 306 32GB Blue
IMEI:*** на изплащане.
- 170.41 лв. (Сто и седемдесет лв. и 41 ст.) за неустойка за предсрочно
прекратяване на договорен абонамент от дата 22.09.2022 г. за мобилен номер
***, от които 79.18 лв. (седемдесет и девет лв. и 18 ст.) представляваща
стойността на 3 месечни абонаментни такси и 91.23 лв. (деветдесет и един лв.
и 23 ст.) представляваща неустойка за предоставено за ползване устройство
TCL 306 32GB Blue IMEI:*** , с отстъпка от стандартната цена, съгласно
Раздел II. т.1 от Допълнителното споразумение от дата 22.09.2022 год., ведно
със законната лихва върху главницата от 393,98лв. - считано от 16.01.2025год.,
за които суми е издадена заповед за изпълнение по ч.гр.д. №4887/2024год. по
описа на Плевенски районен съд.
ОСЪЖДА на основание чл.78 ал.1 от ГПК Д. Т. Н., ЕГН **********,
адрес: *** ДА ЗАПЛАТИ на „Йеттел България“ ЕАД, предходно
наименование Теленор България ЕАД), ЕИК ***, разноски за заповедното
производство по ч.гр.д. №4887/2024год. по описа на Плевенски районен съд –
505лв. и разноски за исковото производство - 1005лв.
Решението може да се обжалва с въззивна жалба чрез Плевенски районен
съд пред Плевенски окръжен съд в двуседмичен срок от връчването му на
страните.
Съдия при Районен съд – Плевен: _______________________
13