Решение по дело №219/2021 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 юни 2021 г. (в сила от 14 юни 2021 г.)
Съдия: Лора Рангелова Стефанова
Дело: 20217160700219
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 април 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 133

гр. Перник, 14.06.2021 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЕРНИК, в публично съдебно заседание на трети юни две хиляди двадесет и първа година, в състав:

                                              

                                                                           СЪДИЯ: ЛОРА СТЕФАНОВА

 

         При секретаря НАТАЛИЯ СИМЕОНОВА, като разгледа административно дело № 219/2021 г. по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл. 145 – чл. 178 от АПК, във вр. с чл. 172, ал. 5 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/.

         Образувано е по жалба, подадена от И.Л.Б., ЕГН ********** *** против заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 21-1158-000286/28.03.2021 г., издадена от началник сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР – Перник, с която на основание чл. 171, т. 2А, б. „а“ от ЗДвП е прекратена регистрацията на МПС, с рег. ****, със свидетелство за регистрация на МПС ****за срок от 6 месеца.

         Жалбоподателят излага съображения за незаконосъобразност на оспорения акт. Твърди, че е немотивиран, че не е издаден на отразената в него дата, че не е посочена точно приложената правна норма, че разпоредителната му част е неясна. Сочи, че административното нарушение, послужило като основание за прилагане на принудителната мярка е извършено без знание и съгласие на собственика на МПС.  Искането към съда е да отмени оспорената заповед.

         В съдебно заседание, жалбоподателят, чрез пълномощника си – адвокат С., поддържа жалбата. Излага съображения за нейната основателност. Моли съда да я отмени и претендира присъждане на направените разноски.

         Ответният административен орган – С.Г.Л.- началник сектор „Пътна полиция” към ОДМВР – Перник, чрез процесуалния си представител юрисконсулт В., изразява становище за неоснователност на жалбата. Искането към съда е да я отхвърли по съображения, подробно изложени в съдебно заседание.        

Административен съд – Перник, в настоящия съдебен състав, като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК приобщените по делото доказателства, намери за установено от фактическа страна следното:

         На 28.03.2021 г. командир на отделение при ОДМВР – Перник, 01 РУ - Перник е съставил АУАН серия GA, № 254052/28.03.2021 г. В него е отразено, че на 28.03.2021 г. в 13.23 ч. в гр. Перник, по ул. Софийско шосе, М.Б.М., ЕГН **********, управлява лек автомобил марка „Фолксваген Голф”, с рег. ****, собственост на И.Л.Б., след като свидетелството му за управление на моторно превозно средство е отнето. Деянието е квалифицирано като нарушение по чл. 150А, ал. 1 от ЗДвП. АУАН е подписан от нарушителя без възражения. С него, на място, са иззети СРМПС ****и два броя регистрационни табели с рег. № ****.

Въз основа на съставения АУАН серия GA, № 254052/28.03.2021 г. С.Г.Л.– началник сектор „Пътна полиция” към ОДМВР - Перник е издал оспорения административен акт – заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 21-1158-000286/28.03.2021 г., с която на основание чл. 171, т. 2А, б. А от ЗДвП е приложена принудителна административна мярка прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство, с рег. № **** и СРМПС ****за срок от шест месеца. Препис от нея е връчен лично на жалбоподателя на 05.04.2021 г. Срещу административния акт е постъпила жалба в вх. № 115800-6573/21.04.2021 г., изпратена чрез пощенски оператор на 19.04.2021 г.

         В хода на съдебното производство е признато за безспорно между страните обстоятелството, че длъжностното лице, издало заповедта работи при условията на ненормиран работен ден, на петдневна работна седмица/от понеделник до петък/, с определено работно време от 08.30 ч. до 17.30 ч.

При така установеното от фактическа страна, Административен съд – Перник, в настоящия състав, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните и на основание чл. 168, ал. 1 от АПК въз основа на събраните по делото доказателства провери законосъобразността на оспорения акт на всички основания по чл. 146 от АПК, намери следното:

         Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, във вр. с чл. 172, ал. 5 от ЗДвП, от лице по чл. 147, ал. 1 от АПК, срещу подлежащ на съдебно оспорване индивидуален административен акт, поради което е процесуално допустима.

         Разгледана по същество е неоснователна по следните съображения:

         Оспорената заповед за прилагане на принудителна административна мярка е индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК. По аргумент от чл. 146 от АПК, за да бъде законосъобразна следва да е издадена от компетентен орган, при спазване на установените форма и процедура, да съответства на материално правните разпоредби и на целта на закона.

         Съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП принудителната административна мярка по чл. 171, т. 2а от ЗДвП се прилага с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица.

         Видно от заповед № 313з-328/18.02.2020 г. на директора на ОДМВР – Перник, той е оправомощил, посочените в т. 1 длъжностни лица да прилагат с мотивирана заповед принудителните административни мерки по реда на глава VІ от ЗДвП. Сред тях/т.1.2/ е началникът на сектор „Пътна полиция” при ОДМВР - Перник. Това е издателят на оспорената заповед. Следователно по отношение на нея е спазено изискването за компетентност.

         Заповедта за прилагане на принудителна административна мярка е обективирана в изискуемата по аргумент от чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, писмена форма и съдържа мотивите за издаването и. Изискването на чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, във вр. с чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК за мотивираност е изпълнено, когато са посочени фактическите основания и правната норма, която предвижда последиците от настъпването им. В конкретния случай подробно, ясно и конкретно са изложени обстоятелствата, които са послужили за основание на административния орган да приложи разпоредбата на чл. 22 от ЗАНН, във вр. с чл. 171, т. 2А, б. „а“ от ЗДвП. Те са достатъчни, за да може да се осъществи съдебен контрол за законосъобразност на административния акт и същевременно неговият адресат да разбере причините, поради които е издаден и свързаните с тях правни последици. Не представлява отсъствие на мотиви посочването в заповедта на номера на съставения акт, с който е установено нарушението, без да бъда преповторено съдържанието му. По този начин АУАН се приобщава като писмено доказателство по административната преписка, а изложените в него обстоятелства са част от мотивите за издаването на административния акт. С оглед изложеното неоснователни са оплакванията на жалбоподателя за немотивираност на оспорената заповед.

         Срокът на принудителната административна мярка е определен конкретно от административния орган и е в предвидения от закона минимум от шест месеца.

         Оспорената заповед отговаря и на останалите изисквания за съдържание и реквизити, предвидени в чл. 59, ал. 2 от АПК. Посочено е наименованието на акта, издателят и адресатът и. Разпоредителната част е обективирана ясно, датирана и подписана е. Твърдението на жалбоподателя за неяснота на разпореждането на административния орган, поради отсъствие на индивидуализация на МПС, по отношение, на което е приложена принудителната административна мярка, не се подкрепя от доказателствата по делото. Видно от оспорената заповед, както в мотивната част, така и в разпоредителната, МПС е индивидуализирано с регистрационния си номер. В мотивите са посочени и марката и моделът му, а в диспозитива и номерът на свидетелството на неговата регистрация. От изложеното следва, че индивидуализацията на МПС е извършена по начин, който не създава съмнение или неяснота.

         Необсновано е и оплакването за отсъствие на дата. Видно от ЗПАМ, върху същата е отразена дата на издаване – 28.03.2021 г. и дата на завеждане в регистъра – 31.03.2021 г., с № 1158-3112.

         Отделен е въпросът, свързан с твърдението, че заповедта е подписана от издателя и не на датата, посочена като дата на издаване, а в първия работен ден след нея. Той е относим към преценката за спазване на процесуалните правила.

         В конкретния случай не е спорно между страните, че датата 28.03.2021 г. е неделя, който ден е неработен за издателя на заповедта – началник сектор на ОДМВР – Перник. Няма спор и по отношение на обстоятелството, че неговият подпис е положен в следващия работен ден. Индивидуалният административен акт е изрично волеизявление на административен орган. Той се счита за издаден в момента, когато това волеизявление е обективирано. Подписването му от издателя е елемент от обективиране на волята и датата, на която той се счита за издаден не може да го предшества. Т. е. датата на издаване на акта съвпада с датата, на която материалният носител върху който волеизявлението е обективирано е подписан.

         Както вече беше посочено, в настоящия случай датата, посочена в заповедта – 28.03.2021 г. не е датата на полагане на подписа на издателя и. Това нарушение, обаче не е съществено и по тази причина не обосновава незаконосъобразност на административния акт. Това е така, тъй като, дори и да не бе допуснато/т. е. ако беше посочена вярната дата на полагането на подписа на административния орган – 29.03.2021 г. – понеделник, или дори да се приеме, че това е достоверно удостоверената дата на входирането и в регистъра – 31.03.2021 г. - сряда/, това не би било основание за различен извод на съда относно законосъобразността и. Съображенията се основават на нормата на чл. 172, ал. 2, т. 3, във вр. с чл. 165, ал. 2, т. 2 от ЗДвП и чл. 172, ал. 4 от ЗДвП.

         Чл. 165, ал. 2, т. 2 от ЗДвП предвижда като правомощие на службите за контрол, определени със заповед на министъра на вътрешните работи, отнемането на табелите с регистрационен номер в допустимите от закона случаи. Такъв случай урежда нормата на чл. 172, ал. 2, т. 4 от ЗДвП, според която един от способите за налагане на принудителна административна мярка е отнемането на табелите с регистрационен номер. Съгласно чл. 172, ал. 4 от ЗДвП по този начин се прилага принудителната административна мярка по чл. 171, т. 2А, б. „а“ от ЗДвП и това става със съставянето на АУАН на лицето, управлявало моторното превозно средство. От цитираните разпоредби следва, че фактическото прилагане на ПАМ се извършва едновременно с установяването на административното нарушение, представляващо нейно основание, независимо, че към този момент волеизявлението на компетентния орган по чл. 172, ал. 1 от ЗДвП не е обективирано в изискуемата според същата разпоредба, мотивирана заповед. Т. е. законът допуска издаването на административния акт да следва фактическото му приложение – отнемането на регистрационните табели. Този извод следва и от целите на ПАМ, посочени в чл. 171, ал. 1 от ЗДвП -  да се осигури безопасността на движението по пътищата и да се преустанови административното нарушение. За да бъдат постигнати те е необходимо в момента на установяване на нарушението да бъде отнета възможността на нарушителя да продължава да го осъществява. В случая преустановяване управлението на МПС след като СУМПС на водача е отнето се постига чрез отнемане на регистрационните табели на управляваното от него МПС и това се извършва в момента, в който нарушението е констатирано.

         В настоящия случай видно от АУАН и в съответствие с чл. 172, ал. 4 от ЗДвП – принудителната административна мярката е приложена със съставянето му. Видно от отразяването в него на 28.03.2021 г. са отнети СРМПС № **** и 2 бр. регистрационни табели с ****. На посочената дата ПАМ следва да се счита за приложена. От тази дата тече и определения в заповедта 6 месечен-срок.

         Предвид изложеното съдът счита, че с оглед предвидената от закона възможност оспорената заповед да бъде издадена след фактическото прилагане на ПАМ, то без значение за законосъобразността и е, че обективирането на волята на издателя и  полагане на подписа му е извършено в ден, следващ дата, посочена като дата на издаването и.  

         Затова настоящият състав намира, в хода на административното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, представляващи отменително основание по чл. 146, т. 3 от АПК.

Оспорената заповед е материално законосъобразна. Издадена е на основание чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП. Разпоредбата, в относимата и част предвижда, че за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилага принудителна административна мярка - прекратяване на регистрацията на моторно превозно средство за срок от шест месеца до една година на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, на което свидетелството за управление на МПС е отнето по реда на чл. 171, т. 1 или т. 4 от ЗДвП.

Не е спорно между страните и се установява от материалите по делото, че жалбоподателят е собственик на МПС – марка „Фолксваген”, модел „Голф”, с рег. № ****.

От представената справка картон на водач се установява, че М.Б.М. притежава СУМПС № ****, което е отнето на основание чл. 171, т. 4 от ЗДвП със ЗППАМ № 17-4332-000971/06.03.2017 г.

         От АУАН серия GA, № 254052/28.03.2021 г. се установява, че М.Б.М. на 28.03.2021 г. в гр. Перник, ул. Софийско шосе е управлявал лек автомобил марка „Фолксваген Голф”, с рег. ****, собственост на И.Л.Б., след като свидетелството и за управление на моторно превозно средство му е отнето - нарушение по чл. 150а, ал. 1 от ЗДвП. АУАН е съставен от длъжностно лице, в кръга на правомощията му. Съдържа всички изискуеми реквизити по чл. 42 от ЗАНН. Отразени са фактите, включени в състава на нарушението по чл. 150а, ал. 1 от ЗДвП и е посочена относимата към тях законова разпоредба. Подписан е от съставителя, свидетеля при установяване нарушението и нарушителя. Препис от АУАН е връчен на последния. Следователно, спазен е редът, установен в ЗАНН за съставянето му и на основание чл. 189, ал. 2 от ЗДвП в съдебното производство се ползва с доказателствена сила за описаните в него факти. Оборването им е в тежест на жалбоподателя. Той не е ангажирал доказателства в тази насока.

С оглед изложеното настоящият състав намира, че оспорената заповед е издадена при наличие на една от алтернативно предвидените предпоставки в чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП, поради което е материално законосъобразна.

Наведените от жалбоподателя доводи, че нарушенето е извършено без негово знание и съгласие са ирелевантни за законосъобразността на ПАМ.

Оспорената заповед съответства на целта на закона, посочена в чл. 171 от ЗДвП – осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения. Мярката има превантивен и преустановителен характер – да осуети възможността за извършване на други правонарушения по ЗДвП и да преустанови осъществяваното нарушението. Оспореният административен акт е издаден при съблюдаване на тези цели, поради което по отношение на него не е налице отменително основание по чл. 146, т. 5 от АПК.

         Предвид всичко изложено, настоящият състав намира, че оспорената заповед е издадена от компетентен орган, в изискуемата от закона форма, при спазване на административно-производствените правила, в съответствие със закона и неговата цел, поради което е законосъобразен. Подадената жалба е неоснователна и следва да се отхвърли.

         Ответникът не е заявил претенция за разноски, поради което такива не следва да му бъдат присъждани.

         Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд - Перник

 

Р  Е  Ш  И

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата, подадена от И.Л.Б., ЕГН ********** *** против заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 21-1158-000286/28.03.2021 г., издадена от началник сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР – Перник, с която на основание чл. 171, т. 2А, б. „а“ от ЗДвП е прекратена регистрацията на МПС, с рег. ****, със свидетелство за регистрация на МПС ****за срок от 6 месеца, като неоснователна.

         РЕШЕНИЕТО на основание чл. 172, ал. 5, изр. 2 – ро от ЗДвП не подлежи на обжалване.                                     

                                                                 

                                                        СЪДИЯ:/п/