№ 21709
гр. София, 29.11.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 52 СЪСТАВ, в закрито заседание на
двадесет и девети ноември през две хиляди двадесет и четвърта година в
следния състав:
Председател:Н. ИЛ. НИКОЛОВ
като разгледа докладваното от Н. ИЛ. НИКОЛОВ Гражданско дело №
20221110109950 по описа за 2022 година
Предявен е иск с правно основание чл. 79, ал. 1 от ЗЗД.
Ищецът „........“ твърди, че между него като Национална агенция по програма „Еразъм
+“ на ЕС и ответника, в качеството на координатор е сключен Договор за отпускане на
финансова подкрепа № 2017-1-BG01-KA105-035933, съобразно Проект № KA105/YOUTH-
344/21.07.2017 г., който е за безвъзмездно финансиране и сключен при Общи и Специални
условия. Заявява, че според чл. I.4.2 от договора е уговорен механизмът на плащането -
авансово към координатора - ответник в размер на 80 % от максималния размер на
безвъзмездните средства и балансовото плащане след представяне на краен отчет и ако са
налице предпоставки за балансово плащане, като същото е извършено с нареждане за
презграничен превод № 100/03.07.2017 г. за сумата от 69 204 евро. Поддържа, че съобразно
чл. I.4.4 и чл. I.2.2 в рамките на 60 календарни дни от крайната дата на проекта - 31.03.2018
г. следва да бъде подаден и краен отчет за изпълнението на проекта - в срок до 01.06.2019 г.
Твърди, че по процесния договор е подаден краен отчет, който е оценен с 48 точки от 100
възможни. Заявява, че от направената проверка на отчета и съдържанието на Писмо (изх. №
КА105/Youth344/11/11.10.2019 г.) координатора - ответник следва да възстанови сумата от 23
939.75 евро, поради: отчетени са разходи по-малки от направеното авансово плащане и е
направено намаляване на отчетената сума за организационна подкрепа с 25% поради лошо
изпълнение на част от дейностите. За сумата от 13 659 евро има произнасяне с Решение №
260752/13.05.2021 г. по търговско дело № 1013/2020 г. по описа на СГС, ТО, VI-23 състав,
влязло в сила на 29.06.2021 г. Претендира сумата от 10 280.75 евро, представляваща
обезщетение за некачествено извършена дейност по Договор за отпускане на финансова
подкрепа № 2017-1-BG01-KA105-035933, съобразно Проект № KA105/YOUTH-
344/21.07.2017 г., ведно със законната лихва от датата на исковата молба - 03.06.2020 г. до
1
окончателното изплащане. Претендира разноски.
Ответникът Фондация „........“ е получил на основание чл. 50, ал. 4, във връзка с чл. 47
ГПК препис от исковата молба и в срока по чл. 131 от ГПК не е подал писмен отговор.
Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства и обсъди доводите
на страните, с оглед разпоредбата на чл. 235, ал. 2 ГПК, приема за установено от
фактическа страна следното:
Представен е като писмено доказателство по делото Договор за отпускане на
финансова подкрепа № 2017-1-BG01-KA105-035933, съобразно Проект № KA105/YOUTH-
344/21.07.2017 г., който е за безвъзмездно финансиране и сключен при Общи и Специални
условия.
По делото са приложени Общите и Специалните условия на договора за
предоставяне на финансова подкрепа. В чл. II. 26, озаглавен „Събиране на средства“ е
уредено задължението и механизмите, по които то се реализира за това бенефициентите по
проекта и координатора да върнат дължимите от тях суми при неправилно изпълнение или
нарушаване на други задължения.
Представено е Нареждане за банков превод № 100/30.07.2017 г., видно от което ........ е
наредил авансовото плащане в размер на 69204.00 евро към ответника на 30.07.2017 г.
По делото е приложено Допълнително споразумение № 1/10.01.2018 г. и №
2/22.03.2018 г., с които срокът за дейностите по проекта е бил продължен съответно до
31.03.2019 г., а другите разпоредби от договора са останали непроменени. След сключените
споразумения крайният отчет за изпълнение на проекта е трябвало да бъде представен в
срок до 01.06.2019 г.
Представен е Отчет на Х.К. – главен експерт в дирекция „Акредитация, мониторинг и
проверка“ и К.Б. – главен експерт в дирекция „Акредитация, мониторинг и проверка“,
относно резултатите от извършена извънредна проверка по проекта.
С Писмо от 09.08.2018 г. резултатите от проверката са били изпратени до
координатора с изискване на документи, както и Писмо от 09.10.2018 г.
Съставена е била Докладна записка (вх. № РД-19-381/08.02.2019 г.) от Директора на
дирекция „Акредитация, мониторинг и проверки“, ЦРЧР за наличието на констатирани
оплаквания от партньорски организации по процесния проект.
С Писмо от 18.06.2019 г. е бил предоставен нов 30 дневен срок на ответника за
представяне на краен отчет по проект, като с писмо от 11.10.2019 г. е бил подаден отчет,
оценен с 48 точки от 100 възможни.
По делото са приложени Писма от ищеца до ответника за възстановяване на сумата
от 23 939.75 евро, поради отчетени по-малки разходи от направеното авансово плащане и
направено намаляване на отчетената сума за организационна подкрепа с 25% поради лошо
изпълнение на част от дейностите, съобразно Раздел ІV Правила и условия за намаляване
на безвъзмездните средства заради лошо, частично или забавено изпълнение от Приложение
2
№ ІІІ – Финансови и договорни правила към договора между страните, като в последствие са
били изпратени още две Писма, включително по електронна поща, съгласно чл. ІІ. 3. 2 от
Общите условия към договора.
С оглед така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна
страна следното:
Видно от представените доказателства, страните са обвързани от Договор за
отпускане на финансова подкрепа № 2017-1-BG01-KA105-035933, съобразно Проект №
KA105/YOUTH-344/21.07.2017 г., който е за безвъзмездно финансиране и сключен при
Общи и Специални условия, като съобразно чл. I.4.4 и чл. I.2.2 в рамките на 60 календарни
дни от крайната дата на проекта - 31.03.2019 г. следва да бъде подаден и краен отчет за
изпълнението на проекта - в срок до 01.06.2019 г.
В чл. І. 4 от Договора е предвидено, че Националната агенция в срок до 30 дни от
влизане в сила на договора превежда на ответника, в качеството му на координатор, сумата
от 69 204.00 евро, представляваща 80 % от максималния размер на авансовата подкрепа за
авансово финансиране на бенефициентите. В срок до 60 – календарни дни от крайната дата
на проекта следва да изготви и представи краен отчет за изпълнението, да въведе
резултатите от проекта в информационната система „Mobility tool+“ и на хартиен носител
(ако е приложимо), като отчетът следва да съдържа информацията, оправдаваща размера на
исканата сума и да придружен със съответните документи относно извършването и
допустимостта на разходите, като крайния отчет се счита за искане за плащане на остатъка
от безвъзмездната финансова подкрепа.
Установява се по делото, че към 01.06.2019 г. не е бил представен краен отчет по
проекта, с Писмо 18.06.2019 г. ищецът е предоставил нов 30 дневен срок. Изрично е било
напомнено, че в случай на непредставяне на отчета, договорът подлежи на прекратяване, а
цялата авансово платена сума ще подлежи на възстановяване. Впоследствие е бил подаден
отчет, оценен с 48 точки от 100 възможни, за което ответникът - координатор е бил уведомен
за резултатите от проверката на отчета с Писмо от 11.10.2019 г. Съобразно Раздел IV
Правила и условия за намаляване на безвъзмездните средства заради лошо, частично или
забавено изпълнение от Приложение № III - Финансови и договорни правила към договора
между страните, ако проектът не е изпълнен или е изпълнен лошо, частично или със забава,
националната агенция може да намали одобрената безвъзмездна финансова подкрепа в
съответствие с действителното изпълнение и съгласно условията на Приложение ІІІ, което
предвижда към окончателния размер на допустимите разходи с 25 % ако крайният отчет
получи между 41 и 50 точки, включително, с 50 % за оценка между 26 и 40 точки и 75 % при
оценка между 0 и 25 точки, включително.
При отсъствието на специфична вътрешна уредба, отношенията във връзка с
предоставянето на финансова помощ се уреждат от общите правила на гражданското и
административното право, според правното естество на волеизявленията на участниците в
правоотношението и според правното естество на последиците на приетите актове. Според
общите правила на гражданското право фактическият състав на договора за предоставяне на
3
безвъзмездна финансова помощ е смесен, тъй като съдържа както гражданско-правни
елементи (волеизявленията на страните), така и административно-правен елемент
(властническото волеизвяление на органа по предоставяне на финансовата помощ), но
правните последици на сключения гражданско-правен договор с административен елемент,
свързани с изпълнение и неизпълнение на договорните задължения, са гражданско-правни.
По силата на договора получателят на помощта е длъжен да изпълни проекта, за който е
предоставено финансирането и да отчете изпълнението на органа по предоставяне на
финансовата помощ.
В доказателствена тежест на ответника по иска е установяването на пълното и точно
изпълнение на проекта, за който е получено финансиране и то при условията на пълно
главно доказване на фактите, сочещи на това изпълнение.
Установява се от съставената Докладна записка (вх. № РД-19-381/08.02.2019 г.) от
Директора на дирекция „Акредитация, мониторинг и проверки“, ЦРЧР, че по проекта са
направени оплаквания от страна на партньорски организации относно настаняване и
изхранване на доброволците, липса на ментор, искане от страна на ответника доброволците
да подписват декларации с конкретни условия, за да получават средства, и други
нередности. Поради това при ответника е била инициирана процедура по проверка на
текущото изпълнение на проекта, като резултатите от проверката са били изпратени до
координатора с Писмо от 09.08.2018 г. с изискване на документи, както и Писмо от
09.10.2018 г. От приложения по делото отчет на Х.К. – главен експерт в дирекция
„Акредитация, мониторинг и проверка“ и К.Б. – главен експерт в дирекция „Акредитация,
мониторинг и проверка“ се установява, че нивото на задоволеност сред доброволците по
проекта е средно.
В случая съвкупния анализ на събраните доказателства и установените факти,
подведени под релевантните правни норми, налагат извод, че е налице съществено
неизпълнение на договорните задължения от страна на ответника като е налице неточно и
некачествено изпълнение на задълженията, наложени от съдържанието на договорното
правоотношение.
С оглед гореизложеното предявеният иск се явява основателен и следва да бъде
уважен изцяло.
По разноските:
При този изход на спора ответникът следва да бъде осъден да заплати на ищеца
сумата от 1834.13 лева, представляваща разноски за държавна такса от 837.14 лева и
адвокатско възнаграждение от 996.99лева с ДДС.
По изложените съображения Софийски районен съд
РЕШИ:
ОСЪЖДА Фондация „........“, БУЛСТАТ ............, със седалище и адрес на управление:
4
гр. София, ул. „Трепетлика“ № 12, да заплати на „........“, БУЛСТАТ ............., със седалище и
адрес на управление: гр. София, ул. „Граф Игнатиев“ № 15, ет. 4, на основание чл. 79, ал. 1
ЗЗД, сумата от 10 280.75 евро, представляваща обезщетение за некачествено извършена
дейност по Договор за отпускане на финансова подкрепа № 2017-1-BG01-KA105-035933,
съобразно Проект № KA105/YOUTH-344/21.07.2017 г., ведно със законната лихва от датата
на исковата молба - 03.06.2020 г. до окончателното изплащане.
ОСЪЖДА Фондация „........“, БУЛСТАТ ............, със седалище и адрес на управление:
гр. София, ул. „Трепетлика“ № 12, да заплати на „........“, БУЛСТАТ ............., със седалище и
адрес на управление: гр. София, ул. „Граф Игнатиев“ № 15, ет. 4, на основание чл. 78, ал. 1
ГПК, сумата от 1 834.13 лева, представляваща разноски в производството.
РЕШЕНИЕТО може да бъде обжалвано с въззивна жалба пред Софийски градски
съд, в двуседмичен срок от връчване на препис от него на страните.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
5