Определение по дело №18/2022 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 51
Дата: 3 февруари 2022 г.
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20227080700018
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 януари 2022 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

51

 

гр. Враца, 03.02.2022 г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, V състав, в закрито заседание на 03.02.2022 г., през две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

 

като разгледа докладваното от съдия М. РАДЕНКОВА адм. дело № 18 по описа на АдмС – Враца за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по жалба на „Г.Б.“ ЕООД *** против Заповед № 1897/21.12.2021 г. на Кмета на Община Враца, с която е определен спечелил търга за отдаване под наем на имоти частна общинска собственост, представляващи земеделски земи от общинския поземлен фонд (ОПФ) в землището на с.***, общ.***, обл.***.

В жалбата са изложени доводи, че оспорената заповед е незаконосъобразна, поради противоречие с материалноправните разпоредби, съществено нарушение на административнопроизводствените правила и несъответствие с целта на закона. Твърди се, че към момента жалбоподателят е ползвател на посочените в заповедта имоти, а именно ПИ с идентификатор 54496.30.700 и ПИ с идентификатор 54496.30.850, по силата на договор за отдаване под наем на земеделски имоти от ОПФ от 14.08.2018 г.

Съдът счита жалбата за подадена в срок – оспорената заповед е публикувана на 22.12.2021 г., а жалбата срещу нея е подадена по пощата на 04.01.2022 г., видно от известие за доставянето й – л. 17 от делото, но недопустима за разглеждане по същество по следните съображения:

Към жалбата е приложен договор за отдаване под наем на земеделски имоти от ОПФ от 14.08.2018 г., видно от който Община Враца е предоставила на жалбоподателя за временно и възмездно ползване под наем земеделска земя от общинския поземлен фонд в землището на с.***, общ.***, обл.*** ПИ с идентификатор 54496.30.700 и ПИ с идентификатор 54496.30.850, за срок от 5 години, считано от 01.10.2018 г.

От страна на административния орган е представена административната преписка по опис.

Жалбоподателят обосновава правния си интерес с накърняване на правата му на наемател, които съдът счита, че не могат да бъдат защитени по реда на административното правораздаване.

Право да обжалва административния акт има лицето, което е пряко и непосредствено засегнато от него, съгласно чл. 147, ал. 1 от АПК. Абсолютна процесуална предпоставка за атакуване на административен акт пред съда е наличието на интерес от обжалване. Интересът трябва да е правен, т.е. обжалването следва да е насочено към премахване на неблагоприятни правни последици, респ. към предотвратяването им или към постигане на положителни правни резултати.

Видно от представената административна преписка, административното производство е протекло по реда на Закона за общинската собственост (ЗОС), вр. с чл. 24а, ал. 5 от Закона за собствеността и ползването на земеделски земи (ЗСПЗЗ) и Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество (НРПУРОИ), приета с Решение № 292/2008 г.; изм. и доп. с Решение № 331/19.02.2009г.; изм. и доп. с Решение № 146/ 24.04.2012 г.; изм. и доп. с Решение № 159/ 22.05.2012г.; изм. и доп. с Решение № 658/25.02.2014 г;, изм. и доп. с Решение № 72/ 22.02.2016 г.; изм. и доп. с Решение № 200/28.06.2016 г.; изм. и доп. с Решение № 231/ 26.07.2016 г.; изм. и доп. с Решение № 449/25.04.2017 г.; изм.и доп. с Решение № 502/27.06.2017 г.; изм. и доп. с Решение № 613/31.10.2017г. на Общински съвет – Враца. Финализирано с акт, постановен в условията на чл. 64 и следващите от НРПУРОИ.

Действията по управление на недвижимите имоти – частна общинска собственост на Община Враца е регламентирано с НРПУРОИ, приета от Общинския съвет на основание чл. 8, ал. 2 от ЗОС. Изрично определяне на реда за оспорване на заповедта не е регламентиран в цитираната Наредба. Като индивидуален административен акт, тази заповед се оспорва по реда и условията на АПК. По общото правило, правото на жалба за неспазването на изискванията за провеждането на конкурса е само за участниците в него и те са активно легитимирани да сезират съда със своя жалба. Следователно жалбоподателят не е активно легитимирано лице да подава жалба срещу този акт, тъй като не е бил участник в тръжната процедура.

Безспорно е в конкретния казус, че жалбоподателя оспорва административния акт не в качеството си на участник в процедурата, а на общо основание, като лице, чиито права според него се засягат от обжалвания административен акт. Обстоятелството, че имотът е бил отдаден под наем не е пречка за провеждане на процедура по управлението му. Евентуални вреди за наемателя могат да настъпят едва при иницииране на производство по прекратяване на наемните отношения между страните.

Въпросите кога и при какви условия може да се прекрати наемен договор, правилно ли е прекратен този договор, изпълнени ли са задълженията по договора, налице ли са и дължи ли се обезщетение за направените подобрения от наемателя в имота, могат да намерят разрешение в общия исков процес. Към този ред за разрешаване на спора изрично препраща разпоредбата на чл. 15, ал. 3 от ЗОС, която гласи, че наемните правоотношения по чл. 14, ал. 7 от същия закон се прекратяват по реда на ЗЗД. Видно от представените към жалбата доказателства, оспорващият е от кръга на субектите, с които се учредяват наемни правоотношения в тази хипотеза. По реда на гражданското производство се разрешават и споровете, възникнали вследствие на прекратения договор за наем, включително и овъзмездяването на наемателя за направените от него подобрения. Всички свои права и накърнени интереси, с които жалбоподателят обосновава правния си интерес, следва да бъдат потърсени и защитени по реда на гражданското съдопроизводство.

По изложените съображения, настоящият съдебен състав приема, че жалбоподателят „Г.Б.“ ЕООД ***, в качеството му на наемател на общински имот, предмет на публичен търг, не разполага с активна процесуална легитимация да оспорва Заповед № 1897/21.12.2021 г. на Кмета на Община Враца, с която е определен спечелил търга за отдаване под наем на имоти частна общинска собственост, представляващи земеделски земи от общинския поземлен фонд (ОПФ) в землището на с.***, общ.***, обл.***.

Правният интерес е процесуална предпоставка от категорията на абсолютните, за която съдът следи служебно.

При това положение съдът намира, че жалбата на следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото – прекратено.

Препис от настоящото определение следва да се изпрати на страните, на основание чл. 138 от АПК.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 159, т. 4 от АПК,  съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „Г.Б.“ ЕООД *** против Заповед № 1897/21.12.2021 г. на Кмета на Община Враца, с която е определен спечелил търга за отдаване под наем на имоти частна общинска собственост, представляващи земеделски земи от общинския поземлен фонд (ОПФ) в землището на с. ***, общ.*** , обл.*** .

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. № 18/2022 г. по описа на АдмС – Враца.

 

Определението подлежи на обжалване пред ВАС, в 7-дневен срок от уведомяването.

 

Да се уведомят страните, чрез изпращане на препис от настоящото определение.

 

 

 

 

АДМ. СЪДИЯ: