Решение по дело №188/2023 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 544
Дата: 23 май 2023 г.
Съдия: Веселин Валентинов Енчев
Дело: 20237040700188
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 февруари 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 544 /23.05.2023 година, град Б.

 

Административен съд – Б., в публично заседание на двадесет и пети април две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

Съдия: В. Енчев

 

при секретар Гергана Славова,

разгледа адм. дело № 188/2023 година.

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба от М.Г.Е., ЕГН ********** с адрес ***, против решение, взето с протокол № 10/25.11.2022 година на комисията по чл. 8 от Наредбата за условията и реда за установяване на жилищните нужди на граждани, настаняване под наем и продажба на общински жилища (Наредбата) на Общински съвет – Б. (лист 5).

С оспореното решение, на основание чл. 37 ал. 1 т. 4 във връзка с чл. 19 ал. 1 т. 1 от Наредбата, комисията е отказала да предложи за продажба на жалбоподателя общинско жилище в град Б., улица „*****, с идентификатор ***.1 в КК на град Б., с обща площ 87 м², полезна площ 70,87 м² и посочена жилищна площ по чл. 19 ал. 1 т. 1 от Наредбата  - 40,70 м² (лист 5 – 8).

            В жалбата се твърди, че оспореното решение е незаконосъобразно. Твърди се, че комисията не е изследвала, съобразно нормите на Наредбата, каква е жилищната площ на процесното общинско жилище, което Е. иска да закупи. Иска се отмяна на заповедта.

В съдебното заседание процесуалният представител на жалбоподателя поддържа жалбата. Ангажира доказателства. Претендира разноски и представя писмени бележки.

            Ответникът, чрез процесуален представител, оспорва жалбата. Представя административната преписка. Излага съображения за законосъобразност на административния акт. Ангажира доказателства. Иска жалбата да бъде отхвърлена. Претендира присъждане на разноски.

 

Жалбата - предмет на настоящото производство, е подадена в срока по чл. 149 ал. 1 от АПК, от надлежно легитимирано лице и е процесуално  допустима.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства, от фактическа страна приема следното:

С искане с регистрационен индекс 94-01-38139/8/16.05.2022 година до кмета на община Б., М.Е. е направила писмено искане за закупуване на общинското жилище в което е настанена на улица „А.“ ** в град Б. (лист 31). Към искането са приложени удостоверение от ТД – Б. на НОИ за получените от нея пенсии за периода от месец декември 2021 година до месец май 2022 година (лист 37); справка от Агенция по вписванията за периода от 28.01.1997 година до 13.05.2022 година (лист 39); удостоверение, издадено от Окръжен съд – Б. на М.Е., в уверение на това, че бракът ѝ е прекратен с решение по гражданско дело № 484/1983 година, влязло в сила на 01.12.1983 година (лист 41); удостоверение за липса на задължения, издадено от „ЕВН България Електроснабдяване“ ЕАД (лист 59); удостоверение за липса на задължения, издадено от „ВиК“ ЕАД (лист 60); служебна бележка, издадена от ОП „Общински имоти“ при Община Б., в уверение на това, че М.Е. заплаща наема и такса смет за общинското жилище (лист 61); удостоверение за липса на задължения (лист 64); справка за недвижимо имущество, издадена от Община Б., съгласно която госпожа Е. е собственик на гараж с обща площ от 16,11 м² (лист 65).

Към искането са приложени и заповед № 1904/11.11.1994 година за настаняване на М.Е. и Г.К.Е.(неин баща) в процесното общинско жилище (лист 42) и заповед № 304/03.02.2022 година за настаняване на М.Е. в същото общинско жилище, посочено с полезна площ 70,87 м² (жилищна площ 40,70 м²), като е определена месечна наемна цена в размер на 164,50 лева (лист 67), ведно с договор за отдаване под наем на общински недвижим жилищен имот от 10.05.2022 година (лист 69).

Във връзка с направеното искане за закупуване на общинското жилище, на 02.06.2022 година до община Б. е подадена и декларация по чл. 6 ал. 3 от Наредбата (лист 32), ведно с фактура № **********/02.06.2022 година за заплатена такса за закупуване на общинско жилище (лист 62) и молба за закупуване на жилището (лист 36), към която допълнително са приложени следните документи: обяснителна записка относно размера на жилищната площ на жилищните помещения на апартамент в сграда на улица „А.“ № 45, град Б., изготвена от инж. З.А.(лист 43); протокол № 45 от 28.05.1999 година на Общински съвет – Б., с който общинско жилище на улица „А.“ **, с наемател М.Е. е определено за продажба (лист 46); протокол № 8/06.10.2021 година на комисията по чл. 8 ал. 1 от Наредбата, с който по заявлението на М.Е. с вх. № 08-00-11794/21.07.2021 година е взето решение да се изиска от дирекция „Управление на общинска собственост“ извършване на замерване на жилищната площ на жилището от независим специалист, както и да се предприемат действия за изготвяне на докладна записка, с която да се предложи на Общински съвет – Б. жилището да бъде определено като жилище за настаняване под наем на граждани с установени нужди.

Комисията по чл. 8 ал. 1 от Наредбата е разгледала депозираното от М.Е. искане с вх. № 94-01-38139/8/16.05.2022 година, за което е изготвен протокол № 7 от 24.06.2022 година. Приела е, че  Е. отговаря на условията по чл. 37 ал. 1 т. 2 т. 3 т. 5 т. 6 и т. 7 от  Наредбата, но е решила, че ще вземе окончателното си решение по депозираното искане за закупуване на общинското жилище, след като получи становище от компетентната общинска администрация във връзка с отправеното възражение на наемателката относно жилищната площ на общинското жилище (лист 28).

В изпълнение на взетото с протокол № 7 от 24.06.2022 година решение, директорът на „ОП – Общински имоти“ при Община Б. е поискал от директора на дирекция „Управление на общинската собственост“ (УОС) да изиска измерване на жилищната площ на общинското жилище, обитавано от М.Е.. В отговор с писмо № 53-00-314/2/27.10.2022 година  по описа на Община Б. (лист 80), директорът на дирекция „УОС“ приложено е изпратил писмо с рег. № 53-00-314(1)/20.09.2022 година на главен експерт в отдел „Устройствено планиране и архитектура“ (лист 77), ведно с цялата административна преписка по искането за закупуване на общинското жилище. Съгласно приложеното писмо, по строителните книжа за ПИ 07079.610.107 по КК на град Б. е констатирано, че на първи жилищен етаж са разположени два самостоятелни обекта с функционално отреждане за жилища. С последващо писмо рег. № 53-00-314(1)/18.10.2022 година е посочено, че в писмо с изх. № 53-00-314/1/20.09.2022 година е допусната фактическа грешка и съгласно строителните книжа за ПИ 07079.61107 по КК на град Б., се констатира, че на първи жилищен етаж е разположено едно жилище отразено като обект с идентификатор *** в КК на град Б. с площ 87 м² (лист 76).

С протокол № 10/25.11.2022 година, на основание чл. 37 ал. 1 т. 4 във връзка с чл. 19 ал. 1 т. 1 от Наредбата, комисията по чл. 8 от Наредбата е отказала да предложи продажба на жалбоподателя, на общинското жилище с идентификатор ***.1 в КК на град Б., с обща площ 87 м², полезна площ 70,87 м² и жилищна площ по чл. 19 ал. 1 т. 1 от Наредбата  - 40,70 м². В мотивите на решението е прието, че предоставеното жилище (под наем на М.Е.), надвишава с 15,70 м² нормите за жилищно задоволяване по чл. 19 ал. 1 т. 1 от Наредбата, като за едночленно семейство се полага – до 25 м² жилищна площ, а общинското жилище е с жилищна площ от 40,70 м², съгласно заповед № 304/03.02.2022 година на кмета на община Б. (лист 9 - 13). Препис-извлечението от протокол № 10/25.11.2022 година е получено от жалбоподателя на 17.12.2023 година, съгласно известие за доставяне  на лист 14.

По делото са представи още акт № 910 от 30.07.1998 година за частна общинска собственост по отношение на дворно място – 100/263 м² и жилище на първи етаж, застроено на 87,19 м² със съответните идеални части от общите части на сградата (лист 78), препис-извлечение от протокол № 30 от 20.12.2021 година, с което е взето решение общинско жилище, намиращо се в град Б., улица „А.“ № 45, етаж 1, да премине от фонда за продажба във фонда „Настаняване под наем на граждани с установени жилищни нужди“ (лист 98) и заповед № 221/26.01.2021 година на кмета на община Б., с която назначава комисия за установяване на жилищните нужди и картотекиране на граждани (лист 101).

В съдебното производство по проверка законосъобразността на заповедта е допусната и приета съдебно – техническа експертиза (СТЕ).

В приетото заключение вещото лице е установило, че общинското жилище, в което е настанена М.Е. се състои от входно и изолационно преддверие, вестибюл без пряко осветление, две спални, кухня-трапезария и баня-тоалетна - с обща полезна площ 70,87 м² по документите, приложени по делото. От вещото лице е изготвена схема на разпределение на помещенията в жилището, като входното и изолационното предверие са с площ 14,80 м², банята и тоалетната – 1,40 м², кухня - трапезария – 11,50 м², спалнята към улица „Славянска“ – 12,41 м², вестибюлът без пряко осветление – 18,00 м² и спалнята към улица „А.“ – 12,76 м².

 

При така описаната фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи.

Решението е издадено от компетентен орган.

Според чл. 47 ал. 3 от Закона за общинската собственост (ЗОС) условията и редът за продажба на общински жилища се определят от общинския съвет в наредбата по чл. 45а, ал. 1, която в настоящият случай е Наредбата за условията и реда за установяване на жилищните нужди на граждани, настаняване под наем и продажба  на общински жилища, приета с решение на Общински съвет - Б. по т. 6 от заседанието, проведено на 17 и 18.12.2009 година, протокол № 29/17 и 18.12.2009 година.

Разпоредбата на чл. 39 ал. 1 от Наредбата предвижда, че исканията за покупка на общинско жилище по чл. 37 т. 5, каквото е настоящото искане на жалбоподателя, се разглеждат от комисията по чл. 8 ал. 1.

Съгласно ал. 2 на чл. 39 от Наредбата, комисията разглежда постъпилите искания в тримесечен срок, извършва проверка за наличието на условията за продажба и прави предложение до кмета на общината.

В случая именно комисията по чл. 8 ал. 1 от Наредбата, назначена със заповед № 221 от 26.01.2021 година от кмета на община Б., е разгледала искането по чл. 37 ал. 5 от Наредбата на М.Е. и след извършена проверка за наличието на условията за продажба по чл. 37 ал. 1 т. 2 - 7 от Наредбата, на основание чл. 37 ал. 1 т. 4 от Наредбата, е отказала да предложи продажба на М.Е. на общинското жилище.

Предвид изложеното в конкретния случай, издател на решението по разглеждане искането на жалбоподателя за закупуване на общинско жилище по чл. 37 ал. 5 от Наредбата е комисията по чл. 8 ал. 1 от  Наредбата, явяваща се компетентен административен орган по смисъла на чл. 39 от Наредбата.

Решението е мотивирано, като от комисията са изложени мотиви, защо е прието, че госпожа Е. не отговаря на нормите за настаняване по чл. 19 от Наредбата.

Жилищната площ по смисъла на § 1 т. 2 от ДР на Наредбата е определена съгласно изложеното в заповед № 304/03.02.2022 година, а именно в размер на 40,70 м², която площ е прието, че е над нормата за едночленно семейство по чл. 19 ал. 1 т. 1 от  Наредбата. Посочено е, че по отношение на госпожа Е. не са налице предпоставките по ал. 2 и ал. 3 на чл. 19 от Наредбата. Изложени са мотиви и затова, че М.Е. отговоря на всяко едно от условията по чл. 37 ал. 1 т. 2 т. 3 т. 5 т. 6 и т. 7 от Наредбата, а именно:

по т. 2 – отговаря на условията за настаняване по чл. 4 ал. 1 от Наредбата, съгласно представената декларация по чл. 6 ал. 3 от НАРЕДБАТА и приложените по нея документи;

по т. 3 – настанена е общинско жилище през 1994 година (заповед № 1904/11.11.1994 година) и е наемател в жилището до настоящия момент без прекъсване въз основа на заповед № 304/03.02.2022 година;

по т. 5 – направила е писмено искане за закупуване до кмета на общината (искане с вх. № 94-01-38139/8/16.05.2022 година);

по т. 6 – няма задължения за наем и консумативни разноски; т. 7 – няма задължения към общинския бюджет, което не е спорно между страните.

Спорно по делото е отговаря ли М.Е. на условието на чл. 37 ал. 1 т. 4 от Наредбата – да отговаря на нормите за настаняване по чл. 19 от Наредбата.

С разпоредбата на чл. 19 ал. 1 т. 1 от Наредбата са определени следните норми за жилищно настаняване на едночленно семейство (какъвто е настоящият случай) - до 25 м² жилищна площ.

Съгласно § 1 т. 2 от ДР на Наредбата „жилищна площ” е сборът от площите на помещенията в жилището с основно предназначение - дневни, спални, детски стаи и столови (без кухни - столови), измерени по контура на съответните вертикални конструктивни елементи - стени и колони.

От заключението на изготвената и приета съдебно - техническа експертиза се установява, че общинското жилище, което жалбоподателката желае да закупи, се състои от следните помещения – входно и изолационно преддверие с площ от 14,80 м², баня с тоалетна с площ от 1,40 м², кухня - трапезария с площ от 11,50 м², спалня към улица „Славянска“ с площ от 12,41 м², вестибюл без пряко осветление с площ от 18,00 м² и спалня към улица „А.“ с площ от 12,76 м² С оглед разпоредбата на § 1 т. 2 от ДР на Наредбата, жилищната площ на общинското жилище обхваща спалнята към улица „Славянска“ с площ от 12,41 м² и спалнята към улица „А.“ с площ от 12,76 м², или общата жилищна площ е в размер на 25.17 м², която площ надвишава с 0.17 м² жилищната площ за жилищно настаняване на едночленно семейство по чл. 19 ал. 1 т. 1 от Наредбата.

Предвид изложеното, съдът приема, че комисията – ответник законосъобразно е приела, че госпожа Е. не отговаря на условието по чл. 37 ал. 1 т. 4 във връзка с чл. 19 ал. 1 т . 1 от Наредбата.

Неоснователни са възраженията на процесуалния представител на жалбоподателя, че, доколкото превишението е само 0,17 м², то е незначително и не може да обоснове отказ имотът да бъде закупен, тъй като смисълът на закона, респективно на нормата на Наредбата е да разреши радикално и окончателно жилищен въпрос, а не да обоснове формалното приложение на правото. В този смисъл, от него е цитирано решение № 12387 от 11.12.2006 година, постановено по адм. д. № 5643/2006 година по описа на ВАС. Така постановеното решение е свързано със случаите на настаняване под наем на граждани с установени жилищни нужди в общинско жилище, респективно с прекратяването на наемните правоотношения. Настоящият случай, обаче, е свързан с искане за продажба на общинско жилище, при разписани конкретни условия в чл. 37 от Наредбата, които е необходимо да са налице, за да може съответното жилище да бъде продадено на своя наемател. Едно от тези условия, именно, е той да отговаря на нормите за настаняване по чл. 19 от Наредбата – за едночленно семейство - жилищната площ на имота да е до 25 м², а в случая жилищната площ е 25,17 м² (сборът от площта на двете спални).

Всичко изложено дотук обосновава извод за законосъобразност на атакуваното решение, взето с протокол № 10/25.11.2022 година на комисията по чл. 8 от Наредбата. Жалбата е неоснователна с следва да се отхвърли.

Изходът от оспорването обуславя възлагането на разноските по делото върху жалбоподателя. От страна на ответника своевременно е поискано присъждане на извършените разноски, както и присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Предвид правната сложност на спора, на основание чл. 78 ал. 8 от ГПК във връзка с чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 25 ал.1 от Наредбата за заплащането на правната помощ, жалбоподателят следва да заплати на Община Б. (в чиято структура е органът - ответник) разноски в размер на 100 (сто) лева, дължимо юрисконсултско възнаграждение и 100 (сто) лева платен депозит за вещо лице (лист 143), или общо 200 (двеста) лева.

С протоколно определение от 25.04.2023 година, в присъствието на процесуален представител на ответника, съдът е определил допълнително възнаграждение на вещото лице в размер на 195 (сто деветдесет и пет) лева, вносимо от Община Б. в десетдневен срок от постановяването му. Процесуалният представител на ответника е предупреден, че при неизпълнение ще бъде постановен отделен осъдителен диспозитив. До настоящия момент допълнително определеното възнаграждение не е внесено, а това обстоятелство обуславя осъждането на Община Б. за сумата от 195 (сто деветдесет и пет) лева.  Затова, на основание чл. 172 ал. 2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И

 

ОТХВЪРЛЯ жалба на М.Г.Е., ЕГН ********** с адрес ***, против решение, взето с протокол № 10/25.11.2022 година на комисията по чл. 8 от Наредбата за условията и реда за установяване на жилищните нужди на граждани, настаняване под наем и продажба на общински жилища на Общински съвет – Б..

 

            ОСЪЖДА М.Г.Е., ЕГН ********** с адрес *** да заплати на Община Б. сумата от 200 (двеста) лева – разноски по делото.

 

            ОСЪЖДА Община Б. да заплати по сметка на Административен съд – Б. сумата от 195 (сто деветдесет и пет) лева – разноски, допълнително възнаграждение на вещо лице.

 

            Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщаването му.

 

СЪДИЯ: