Решение по дело №227/2022 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 18
Дата: 15 февруари 2023 г.
Съдия: Борис Огнянов Борисов
Дело: 20227070700227
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 октомври 2022 г.

Съдържание на акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

РЕШЕНИЕ № 18

гр. Видин, 15.02.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Видин,

административен състав

в открито заседание на тттридесетиддвадеседва

шестнадесети януари

през две хиляди двадесет и трета година в състав:

Председател:

Антония Генадиева

Членове:

Николай Витков

Борис Борисов

при секретаря

Мария Иванова

и в присъствието

на прокурора

Кирил Кирилов

като разгледа докладваното

от съдия

Борис Борисов

 

 АД №

227

по описа за

2022

година

и за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е с правно основание чл.45, ал.5 и ал.8 от ЗМСМА.

Делото е образувано по жалба на Кмета на община Белоградчик, с която се оспорва решение № 445, взето с протокол № 38/23.09.2022 г. на Общински съвет Белоградчик.

В жалбата се развиват съображения, че решението на общинския съвет е незаконосъобразно и постановено в нарушение на разпоредби от ЗМСМА и Правилника за организацията и дейността на общински съвет Белоградчик, неговите комисии и взаимодействието му с общинска администрация.

Иска се да бъде постановено решение, с което да се отмени обжалваното решение на Общинския съвет.

Ответникът по делото – Общински съвет – Белоградчик /ОбС /, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата и моли съда да я остави без уважение.

Становището на Окръжна прокуратура – Видин е, че жалбата, като неоснователна следва да се остави без уважение и да се остави в сила обжалваното решение.

Въз основа на събраните по делото доказателства, съдът намира за установено следното от фактическа страна:

С оспореното решение № 445, взето с протокол № 38/23.09.2022г.,  ОбС Белоградчик е одобрил вътрешни компенсирани промени в поименния списък за капиталови разходи за 2022 година, като мотивите за това са: „Предлага се да отпадне финансирането на водопровода 145000.00 лева, в гробищния парк да останат 40000.00 лева. Остатъка от 476000.00 лева да отидат за закупуване на 1100 бр. кофи, 300 бр. контейнери и 3 бр. сметосъбирачни машини.“.

Доказателствата от административната преписка установяват, че предложението от кмета на общината до Председателя на ОбС Белоградчик е с вх.№ 264/15.09.2022г. (л.44-51) и е за одобрение на вътрешни компенсирани промени в поименния списък за капиталови разходи за 2022г., съгласно Приложение № 1. Предложението за решение е мотивирано с това, че предлаганата корекция е с цел усвояване на утвърдения със ЗДБРБ за 2022г. размер на целевата субсидия за капиталови разходи в размер на 715000.00 лв., както и на допълнително одобрените целеви средства с ПМС в размер на 2479000.00 лв. Иска се разпределение на тези средстава за обособяване на нов гробищен парк на с.Дъбравка, общ.Белоградчик - 371956.00 лв.; подмяна на вътрешната водопроводна мрежа на общината при споделено финансиране, при което тя да участва със сумата от 144841.00 лв.;  подготовка и внасяне на проект с краен срок до 25.11.2022г. по Програма за развитие на селските райони 2020-2024г. за цялостно асфалтиране на улици, с включени два нови обекта на стойност 58000.00лв. и 84000.00 лв.; вътрешни компенсаторни промени в годишните задачи на обектите, предвидени за 2022г. В мотивите е посочено, че ако не бъде извършена исканата промяна, за общината ще настъпят пропуснати ползи в размер на 2724208.00лв.

На 21.09.2022г., така направеното предложение е разгледано от постоянната комисия (ПК) по бюджет, финанси, европейски фондове и туризъм. (л.52-53). ПК е взела решение за корекция на направеното предложение на кмета, като отпадне финансирането на водопровода 145000.00 лв., в гробищния парк да останат 40000.00 лв., а остатъка от 476000.00 лв. да отидат за закупуването на 1100 бр. кофи, 300 бр. контейнери и 3 бр. сметосъбирачни машини.

На 23.09.2022г., на заседанието на ОбС Белоградчик, на което видно от протокола присъстват и граждани (л.54), след направеното обсъждане, е гласувано и прието предложението по начинът, по който е гласувано в ПК по бюджет, финанси, европейски фондове и туризъм, а именно: да отпадне финансирането на водопровода 145000.00 лв., в гробищния парк да останат 40000.00 лв., а остатъка от 476000.00 лв. да отидат за закупуването на 1100 бр. кофи, 300 бр. контейнери и 3 бр. сметосъбирачни машини.

Предложението, така както е направено от кмета на общината, не е гласувано.

В срока по чл.45, ал.5 от ЗМСМА, протоколът от заседанието на ОбС от 23.09.2022г. е получен от Кмета на общината на 29.09.2022г. (л.97) и на същата дата всички решения, взети с този протокол, включително и обжалваното са публикувани на електронната страница на общината (л.100). С Възражение вх.№ 280/03.10.2022г., в законоустановения срок, на основание чл.45, ал.5 от ЗМСМА, кметът е върнал за ново разглеждане процесното решение. В срока по ал.8 на чл.45 от ЗМСМА, ОбС не е преразгледал върнатото решение, поради което, на 18.10.2022г. е депозирана жалба срещу него, сложила начало на настоящето съдебно производство.

В преписката не се съдържат други доказателства във връзка с процесния административен акт.

Горната фактическа обстановка се доказва от събраните писмени доказателства, между които няма противоречие и си кореспондират.

Жалбата е подадена от процесуално легитимиран субект и е допустима за разглеждане по същество.

От данните по делото, във връзка с оплакванията в жалбата, Административният съд намира същите за основателни.

Според чл.168, ал.1 от АПК съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен въз основа на представените от страните доказателства да провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 от АПК - липса на компетентност, неспазване на установената форма, съществено нарушение на административно производствени правила, противоречие с материалния закон и несъответствие с целта на закона.

От събраните по делото доказателства се установява, че в хода на административното производство са допуснати съществени нарушения на императивни разпоредби, които обуславят незаконосъобразност на процесното решение.

Първоначалното предложение за решение на ОбС, след като е внесено от Кмета, при условията на чл.52, ал.1 от Правилника за организацията и дейността на общински съвет Белоградчик, неговите комисии и взаимодействието му с общинска администрация (Правилника), е разгледан от ПК по бюджет, финанси, европейски фондове и туризъм.

Внесеното предложение е мотивирано и са посочени очакваните последици от проекта за разходите, съгласно разпоредбата на чл.95, ал.1 във вр. с ал.3 от Правилника.

При разглеждането му от ПК, тя е коригирала направеното предложение, без да се мотивира на какво основание и по съществото си е дала становище за нещо  различно от внесеното предложение, независимо, че е гласувала, че подкрепя предложението. Като не е посочила мотиви за направеното изменение, ПК е нарушила разпоредбата на чл.99, ал.1 от Правилника, според който становището й следва да е мотивирано.

При условията на чл.65, ал.2 от Правилника, предложението е включено в дневния ред за заседанието на ОбС за 23.09.2022г. като т.11.“Приемане на решение относно корекция на поименни списъци за капиталови разходи за 2022 година.“.

Обсъдено и гласувано е единствено становището на ПК, но не и направеното предложение за решение, което е в нарушение на чл.99, ал.3 изр.2 от Правилника, според което „Проектът за решение се разглежда и подлага на гласуване, независимо от становището на водещата комисия.“.

Съгласно чл.89, ал.2 от Правилника: “Когато има две или повече предложения от едно и също естество, те се гласуват по реда на постъпването им.“. В случая е имало едно направено предложение от кмета и едно предложение от ПК. При това положение, съгласно ал.1, т.3-7, е следвало да се гласува първо предложението на ПК, след което да се гласува предложението на кмета, което е основното предложение. Това не е направено, а е гласувано само предложението на ПК.

Отделно от това, от приложеният протокол отново не следва кое е наложило изменение на направеното предложение. Основание може и да е имало и то да е логично и целесъобразно, но след като не е обсъдено на заседанията на ПК и на ОбС и направо е прието решение, което не е съобразено с направеното предложение, то оспореното решение е прието при нарушение на административно - производствените правила.

Изложеното налага извода за допуснати съществени процесуални нарушения в процеса на издаване на обжалвания административен акт, които са достатъчни същия да бъде отменен като незаконосъобразен.

Ангажираните от административния орган ОбС - Белоградчик доказателства, не установяват спазването на административно-производствените правила по приемането на оспореното решение за одобрените вътрешни компенсирани промени в поименния списък за капиталови разходи за 2022 година. Съгласно чл.170, ал.1 от АПК административният орган и лицата, за които оспореният административен акт е благоприятен, трябва да установят съществуването на фактическите основания, посочени в него, и изпълнението на законовите изисквания при издаването му.

С оглед гореизложеното обжалваното решение е незаконосъобразно, издадено при неспазване на процесуалните правила и следва да бъде отменено, а подадената срещу него жалба на Кмета на общината е основателна и следва да бъде уважена.

Поради описаните по – горе съображения съдът намира, че не следва да обсъжда останалите доводи, изложени от страните, тъй като това не би могло да промени крайния извод за незаконосъобразност на акта.

Всички доводи на жалбоподателя, които са в насока липса на целесъобразност на оспореното решение не подлежат на обсъждане в настоящето производство пред Административният съд.

Поради липсата на претенция за направени разноски, Съдът не следва да се произнася по отношение на тях.

Воден от горното, Административният съд

 

 

                                         Р Е Ш И:

 

 

ОТМЕНЯ решение № 445, взето с протокол № 38/23.09.2022г. на Общински съвет Белоградчик, като незаконосъобразно.

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщението на страните.

Решението да се обнародва по реда на чл.194 от АПК след влизането му в законна сила.

 

Председател:                                     Членове: 1.

 

 

                                                                            2.