Определение по дело №1129/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 2355
Дата: 9 декември 2022 г.
Съдия: Десислава Димитрова Кривиралчева
Дело: 20227150701129
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 декември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

№ 2355/9.12.2022г.

 

гр. Пазарджик, 09.12.2022 г.

               

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД–ПАЗАРДЖИК, ІІІ – административен състав, в закрито съдебно заседание на девети декември, две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

              

               СЪДИЯ: ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

 

като разгледа докладваното от съдия Кривиралчева адм. дело № 1129 по описа за 2022 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 88, ал. 1 от Изборния кодекс (ИК) и е образувано по жалбата на Коалиция „Алтернативата на гражданите“, представлявана от А. В. Р., подадена чрез адв. Б. *** против Решение № 62-ЧМИ/27.11.2022 г. на Общинска избирателна комисия Ракитово.

В жалбата се твърди, че обжалваното решение е неправилно и незаконосъобразно. Моли се да бъде отменено, съответно върната преписката на административния орган с указания по прилагането на закона.

Предмет на оспорване е Решение № 62-ЧМИ/27.11.2022 г. на Общинска избирателна комисия Ракитово, с което на основание чл. 87, ал. 1, т. 23 и 24, чл. 85 от Изборния кодекс, чл. 42, ал. 1, т. 5 във връзка с чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА, е отхвърлено искането за предсрочно прекратяване на пълномощията на Г. К. Х., избран за кмет на Община Ракитово на частични местни избори за избор на кмет на община на 03.07.2022 г., обявен за избран кмет на Община Ракитово с Решение № 58-ЧМИ/11.07.2022 г. на ОИК Ракитово, поради липса на квалифицирано мнозинство 2/3 от присъстващите, съгласно чл. 85, ал. 4 от ИК.

Въз основа на тази фактическа обстановка, от правна страна съдът намира, че спорът не му е подведомствен по следните съображения:

По силата на специалната норма на чл. 88, ал. 1 от ИК, решенията на общинската избирателна комисия може да се оспорват в тридневен срок от обявяването им пред Централната избирателна комисия, която се произнася в тридневен срок с решение. Съобразно релевантното за спора изречение второ, решението на общинската избирателна комисия, потвърдено с решение на Централната избирателна комисия, подлежи на обжалване по реда на чл. 98, ал. 2 от АПК пред тричленен състав на административния съд по местонахождение на съответната общинска избирателна комисия.

Съобразно разпоредбата на чл. 97, ал. 5 от АПК когато компетентният да разгледа жалбата или протеста орган не се произнесе в срок, законосъобразността на административния акт може да се оспори чрез административния орган, издал акта, пред съда, ако актът подлежи на оспорване по съдебен ред. В този смисъл е и нормата на чл. 145, ал. 2, т. 2 от АПК, според която на оспорване по съдебен ред подлежи решението на по-горестоящия административен орган, с който е изменен или отменен първоначалния индивидуален административен акт и въпросът е решен по същество. По аргумент на противното, когато първоначалният административен акт не е отменен или изменен от по-горестоящия административен орган, на обжалване подлежи първоначалният индивидуален административен акт, като оспорването се осъществява пред съответния административен съд.

С посочената правна норма на чл. 88, ал. 1 от ИК е въведена абсолютна процесуална предпоставка за провеждане на обжалване пред съд, като е предвиденото задължително обжалване по административен ред пред по – горестоящия административен орган. В случая не е налице изборност на реда за оспорване, тъй като е налице императивен процесуален ред, регламентиран в специален закон и обжалването по административен ред е абсолютна процесуална предпоставка за съдебно атакуване на конкретния административен акт. Жалбата срещу решение на ОИК не подлежи на пряко съдебно разглеждане, а на задължително такова по административен ред пред по – горестоящия административен орган.

В конкретната хипотеза се установява от представената административна преписка, а също така изрично е заявено и от ОИК Ракитово в писмо с вх. № 9870/06.12.2022 г., че Решение № 62-ЧМИ/27.11.2022 г. не е обжалвано пред Централната избирателна комисия. Против същото е постъпила жалба директно до съда с вх. № 9834/05.12.2022 г. С оглед на това съдът намира, че жалбата против посоченото решение на ОИК е процесуално недопустима.

С оглед на гореизложеното и на основание чл. 130, ал. 4 от АПК, жалбата на Коалиция „Алтернативата на гражданите“, представлявана от А. В. Р., подадена чрез адв. Б. *** против Решение № 62-ЧМИ/27.11.2022 г. на Общинска избирателна комисия Ракитово, следва да бъде оставена без разглеждане, а образуваното съдебно производство да се прекрати, като делото се изпрати като преписка на Централната избирателна комисия за произнасяне по същество по жалбата след преценка на редовността и допустимостта й.

По изложените съображения и на основание чл. 130, ал. 4 от АПК, Административен съд – Пазарджик, ІІІ - състав

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Коалиция „Алтернативата на гражданите“, представлявана от А. В. Р., подадена чрез адв. Б. *** против Решение № 62-ЧМИ/27.11.2022 г. на Общинска избирателна комисия Ракитово.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 1129/2022 г. по описа на Административен съд – Пазарджик, ІІІ - състав.

ИЗПРАЩА преписката по компетентност на Централната избирателна комисия, за произнасяне по същество по жалбата след преценка на редовността и допустимостта й.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7 - дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                                 

                                                      СЪДИЯ: /п/