Решение по дело №2811/2021 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 518
Дата: 30 август 2021 г. (в сила от 23 ноември 2021 г.)
Съдия: Росица Шкодрова
Дело: 20213110202811
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 юли 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 518
гр. Варна , 30.08.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВАРНА, 38 СЪСТАВ в публично заседание на двадесет и
шести август, през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Росица Шкодрова
при участието на секретаря Петя В. Георгиева
като разгледа докладваното от Росица Шкодрова Административно
наказателно дело № 20213110202811 по описа за 2021 година
МОТИВИ: Производството е образувано по жалба на санкционираното лице против
Наказателно постановление № 11-01-34/21.06.2021г. на зам. Директор на Агенцията за
държавна финансова инспекция- София, с което му е наложено административно наказание
"Глоба“.

С жалбата се сочи, че издаденото Наказателно постановление е незаконосъобразно и
необосновано. Счита се, че административнонаказващия орган не е изпълнил задълженията
си, произхождащи от чл. 52, ал. 4 от ЗАНН, като не е проверил акта с оглед неговата
основателност и законосъобразност, не е събрал допълнителни доказателства за
извършеното нарушение, преди да се произнесе по преписката. Не е спазена императивната
разпоредба на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, като не са посочени датата и мястото, където е
извършено нарушението, обстоятелствата при които е извършено, както и доказателствата,
които потвърждават извършеното административно нарушение. Липсва индивидуализация
на административното нарушение, доколкото в НП не са посочени конкретните действия
или бездействия на нарушителя по извършеното нарушение, посредством изложени
конкретни фактически обстоятелства, при които е извършено нарушението. Сочи се, че в
обстоятелствената част на обжалваното Наказателно постановление се посочва, че със
Заповед № ОС-80820.03.2019 г., флотилен адмирал проф. д.в.н. Б. К. М., в качеството си на
възложител, е разпоредил провеждането на обществена поръчка, чрез публично състезание с
предмет: „Строително-монтажни работи по обособени позиции, както следва:
Обособена позиция 1 - Строително-монтажни работи на обект сграда № 14 - битов корпус
във войскови район № 1315 - ВВМУ „Н.Й.Вапцаров" -гр. Варна, съгласно утвърдена
техническа спецификация с peг. № 889/14.03.2019 г.;
Обособена позиция 2 - Текущ ремонт стълбище към сутерен изток, санитарни възли
централен корпус обект 1315/1 във ВВМУ „Н.Й.Вапцаров";
1
Обособена позиция 3 - текущ ремонт стълбище стълбище централен корпус северен вход
към сутерен и помещение под централно фоайе обект 1315/1 във ВВМУ „Н.Й.Вапцаров";
Обособена позиция 4 - Реновиране на кабинет 42034 в обект и коридор втори етаж обект
ВР1315/7, кабинети 4205, 4212 и фоайе в обект BP 1315/5 във ВВМУ „Н.Й.Вапцаров";
Обособена позиция 5 - Реновиране на кабинет 4208 и коридор втори етаж в обект ВР1315/5
във ВВМУ „Н.Й.Вапцаров";
Обособена позиция 6 - Реновиране на пет броя помещения и два броя санитарни възли и
коридор в обект ВРИ 15/5 във ВВМУ „Н.Й.Вапцаров";
Обособена позиция 7 - Авариен ремонт на козирка североизточен вход към сутерен и сграда
на обект ВР1315/9 във ВВМУ „Н.Й.Вапцаров";
Обособена позиция 8 - Вертикално планиране около обект BP 1315/15, BP 1315/1, ВР1315/2
и ВР1315/3".
Посочва се още, че във връзка със стойността на определените обособени позиции №№
2, № 3, № 4, № 5, № 6, № 7 и № 8, която не надхвърля 1 000 00 лв., включително и общата
им стойност не надхвърля 20 на сто от общата стойност на поръчката, възложителят се е
позовал на чл. 21, ал. 6 от ЗОП и е разпоредил всяка една от тях да бъде възложена по реда,
валиден за индивидуалната й стойност - по чл. 20, ал. 4, т. 1 от ЗОП, чрез директно
възлагане.
Установено е още, че определената обща стойност на обществената поръчка е в размер
на 1 766 400 лева, а стойностите по обособени позиции са следните: Обособена позиция 1 - 1
485 000 лв.; Обособена позиция 2 -49 900 лв.; Обособена позиция 3 - - 40 000 лв.; Обособена
позиция 4-41 000 лв.; Обособена позиция 5 - 49 700 лв.; Обособена позиция 6 - 41 000 лв.;
Обособена позиция 7-9 000 лв. и Обособена позиция 8-49 800 лева.
Със Заповед № ОС-80/20.03.2019 г. възложителят е разпоредил: Обособена позиция 1 да
се възложи с провеждане на процедура чрез публично състезание по ЗОП. Обществената
поръчка е приключила с Решение № 1883/20.05.2019 г., с което възложителят е обявил
класирането на участниците и е определил изпълнител.
Дейностите по обособени позиции от № 2 до № 8 са възложени отделно и директно,
така както е разпоредил възложителят със Заповед № "ОС-80/20.03.2019 г., чрез сключване
на договори за обособена позиция № 4 за 40 966 лв., за обособена позиция № 5 на стойност
46 690.34 лв., без ДДС с изпълнител „Есто" ООД и за обособена позиция № 6 на стойност 41
939.97 лв., без ДДС с изпълнител „Вип билдингс" ООД.
Посочва се, че в резултат на директното възлагане на строително-монтажни работи са
договорени по-високи единични цени от договорената такава след проведената обществена
поръчка чрез публично състезание, като по този начин не е спазена целта на закона за
осигуряване на ефективност при разходване на публичните средства, регламентирано в чл.
1, ал. 1, т. 1 от Закона за обществените поръчки.
Според легалната дефиниция па пар. 2, т. 29 от допълнителните разпоредби на ЗОП,
„Обособена позиция" е такава част от предмета на обществената поръчка, която въпреки, че
може да бъде самостоятелен предмет на обществена поръчка е систематично свързана с
другите позиции от предмета на обществената поръчка. Законът за обществените поръчки
предоставя възможност на възложителите самостоятелно да преценяват възможността за
разделяне на поръчката на обособени позиции, да определят предмета на всяка една позиция
и нейната прогнозна стойност. Редът и условията за определяне на обособените позиции е
2
регламентиран в разпоредбата на чл. 21 ал. 16 от ЗОП, според която „не се смята за
разделяне възлагането в рамките на 12 месеца на две или повече поръчки с обект
изпълнение на строеж или проектиране и изпълнение на строеж".
Обособените позиции от 1 до 8 в обществената поръчка представляват отделни строежи
по смисъла на ЗОП и не е необходимо и целесъобразно някои от тях да бъдат обединявани,
тъй като са със специфично техническо предназначение. Още повече, че за всички са
изготвени отделни технически спецификации, имат отделен бюджет, прогнозни стойности,
количествено-стойностна сметка.Планираните строително-монтажни работи са отделени в
обособени позиции с оглед специфичните особености за всеки отделен обект с цел постигне
максимален икономически ефект, като се договорят максимално ниски цени за всяка
отделна обособена позиция и това не може да се приеме за нарушение на Закона за
обществените поръчки.
Не представлява нарушение и обстоятелството, че за едни и същи дейности по
различните обособени позиции се договорят различни цени, тъй като спецификата на всяка
обособена позиция, като напр. количество, трудност при доставката на материали,
използване на технически средства и др. определя и различна цена на видовете работи.
Именно затова законодателят е предоставил възможност на възложителите да определят
възлагането на обществени поръчки в обособени позиции, като по този начин отчитат
спецификата и трудностите при изпълнението на различните видове строително-монтажни
работи и постигайки максимален икономически ефект. С разделянето на обществената
поръчка на обособени позиции и възлагането на изпълнението им на различни изпълнители
не е извършено нарушение на разпоредбата на чл. 21, ал. 15 от Закона за обществените
поръчки, с оглед изключението, предвидено в ал. 6 от същия закон.
Формулира се искане за отмяна на наказателното постановление.

В съдебно заседание въззивникът поддържа жалбата си чрез процесуален
представител.
По същество поддържа и доразвива доводите за отмяна на наказателното
постановление, наведени с жалбата.
Процесуален представител на въззиваемата страна моли съда да потвърди
обжалваното наказателно постановление, като правилно и законосъобразно.Моли съда да
възложи разноски.

След преценка на събраните доказателства по делото, съдът прие за установено от
фактическа страна следното:

Със Заповед №ФК-10-1445/14.10.2020г. и последващи, Директор на АДФИ възложил
на св. Е. – финансов инспектор в АДФИ да извърши финансова инспекция на ВВМУ
«Никола Йонков Вапцаров». Инспекцията следвало да обхваща проверка за
законосъобразност относно спазване на нормативната уредба в областта на обществените
поръчки за проведени през 2018г.и 2019г. процедури по ЗОП.
В изпълнение на възложените й задачи св. Е. извършила проверка на
документацията, водена от ВВМУ «Никола Йонков Вапцаров» и приела за установено
3
следното:
ВВМУ „Н. И. Вапцаров", гр. Варна е държавно специализирано висше училище,
което е юридическо лице. Финансовото осигуряване на дейностите му е за сметка на
бюджета на Министерството и отбраната, както и за сметка на бюджетите на съответните
министерства и ведомства.
ВВМУ «Н. И. Вапцаров» гр. Варна се представлява и управлява от флотски адмирал,
професор, доктор на военните науки Б. К. М. - началник на ВВМУ, който е и второстепенен
разпоредител с бюджет по бюджета на Министерство на отбраната.
ВВМУ „Н. Й. Вапцаров", гр. Варна е публичноправна организация по смисъла на § 2,
т. 43 от Допълнителните разпоредби (ДР) на Закона за обществените поръчки (ЗОП), а
аачалникът на ВВМУ „Н. Й. Вапцаров", гр. Варна е публичен възложител по смисъла на чл.
5, ал. 2, т. 14 от ЗОП, който на основание чл. 5, ал. 1 от ЗОП е отговорен за правилното
прогнозиране, планиране, провеждане, приключване и отчитане на резултатите от
обществените поръчки.
При проверката на проведена обществена поръчка с № ВВМУ-2019-0004
„Строително-ремонтни и монтажни дейности по обособени позиции" св. Е. установила
следното:
С докладни записки, началникът на отделение „Логистика" е докладвал на
възложителя за необходимостта от ремонтни дейности и стартиране на процедури по ЗОП
по обекти, както следва: с Докладна записка № 437/15.02.2019 г. за сграда № 14 във BP №
1315, за основен ремонт; с Докладна записка № 691/18.03.2019 г. за сграда № 1 във BP №
1315, за текущ ремонт на стълбище към сутерен изток, санитарни възли централен корпус и
текущ ремонт стълбище централен корпус северен вход към сутерен и помещение под
централно фоайе; с Докладна записка № 693/18.03.2019 г. за сграда № 9 - битов корпус във
BP № 1315, за авариен ремонт на козирка североизточен вход към сутерен и сграда и за
вертикално планиране около обект BP 1315/15, BP 1315/1, BP 1315/2 и BP 1315/3; с
Докладна записка № 692/18.03.2019 г. за сграда № 5 административна със столова във BP №
1315 за реновиране на кабинети 4204, 4205, 4212 и фоайе, реновиране на кабинет 4208 и
коридор втори етаж и реновиране на пет броя помещения и два броя санитарни възли и
коридор в обект BP 1315.
Със Заповед № ОС-80/20.03.2019 г. флотилен адмирал проф.д.в.н. Б. К. М.. в
качеството си на възложител, е разпоредил провеждането на обществена поръчка чрез
публично състезание с предмет: „Строително - монтажни работи по обособени позиции,
както следва:
Обособена позиция 1 - Строително - монтажни работи на обект сграда № 14 - битов корпус
във войскови район № 1315 - ВВМУ „Н.Й.Вапцаров" - гр. Варна, съгласно утвърдена
техническа спецификация с per. № 889/14.03.2019 г.
Обособена позиция 2 - Текущ ремонт стълбище към сутерен изток, санитарни възли
централен корпус обект 1315/1 във ВВМУ „Н.Й.Вапцаров"
Обособена позиция 3 - Текущ ремонт стълбище централен корпус северен вход към сутерен
и помещение под централно фоайе обект 1315/1 във ВВМУ „Н.Й.Вапцаров"
Обособена позиция 4 - Реновиране на кабинет 4204 в обект и коридор втори етаж обекг
ВР1315/7, кабинети 4205, 4212 и фоайе в обект ВР1315/5 във ВВМУ „Н.Й.Вапцаров"
4
Обособена позиция 5 - Реновиране на кабинет 4208 и коридор втори етаж в обект ВР1315/5,
във ВВМУ «Н.Й.Вапцаров».
Обособена позиция 6 - Реновиране на пет броя помещения и два броя санитарни възли и
коридор в обект ВР1315/5 във ВВМУ „Н.Й.Вапцаров"
Обособена позиция 7 - Авариен ремонт на козирка североизточен вход към сутерен и сграда
на обект ВР1315/9 във ВВМУ „Н.Й.Вапцаров „
Обособена позиция 8 - Вертикално планиране около обект ВР1315/15 ВР1315/1, ВР1315/2 и
BP 1315/3".
Във връзка със стойността на определените обособени позиции № 2, № 3, № 4, № 5,
№ 6, № 7 и № 8, която не надхвърля 1 000 000 лв., включително и общата им стойност не
надхвърля 20 на сто от общата стойност на поръчката, възложителят се е позовал на чл. 21,
ал. 6 от ЗОП и разпоредил, всяка една от тях да бъде възложена по реда, валиден за
индивидуалната й стойност -чл.20, ал. 4, т. 1 от ЗОП, чрез директно възлагане.
Определената обща стойност на обществената поръчка е в размер 1 766 400 лв. и
стойностите по обособени позиции са следните: Обособена позиция 1 -1 485 000 лв.;
Обособена позиция 2 - 49 900 лв.; Обособена позиция 3 - 40 000 лв.; Обособена позиция 4 -
41 000 лв.; Обособена позиция 5 - 49 700 лв.; Обособена позиция 6 - 42 000 лв.; Обособена
позиция 7 - 9 000 лв. и Обособена позиция 8 -49 800 лв.
Със Заповед № ОС-80/20.03.2019 г. Възложителят е разпоредил: обособена позиция
№ 1 да се възложи с провеждане на процедура чрез публично състезание по ЗОП; срок за
изпълнение на обществената поръчка, до 120 календарни дни след откриване на
строителната площадка; условия, ред и срок за получаване на документацията за участие в
процедурата; условия и ред за подаване на оферти; критерий за оценка, най-ниска
предложена цена; разглеждане, оценяване и класиране на офертите; други. Със заповедта
възложителят е одобрил обявлението за откриване на обществената поръчка, решението за
откриване на обществената поръчка и документацията за участие в процедурата.
В изпълнение на Заповед № ОС-80/20.03.2019 г„ с Решение № ОС-80 /20.03.2019 г.
капитан I ранг проф. д-р К. С. К. - заместник-началник по учебната и научна част, с
правомощия за възлагане на обществени поръчки по смисъла на чл. 7, ал. 2 от ЗОП,
съгласно Заповед № ЕД-66/19.03.2019 г. на началника на ВВМУ „Н.Й.Вапцаров", е открил
процедура за възлагане на обществена поръчка по чл. 18, ал. 1, т. 12 от ЗОП, чрез публично
състезание, с предмет: „Строително - монтажни работи на обект сграда № 14 - битов корпус
във войскови район № 1315 - ВВМУ „Н.Й.Вапцаров" - гр. Варна, съгласно утвърдена
техническа спецификация с peг. № 889/14.03.2019 г".
Съгласно решението, обществената поръчка се възлага като част (обособена позиция)
от обществена поръчка с предмет: „Строително-ремонтни и монтажни дейности по
обособени позиции", така както е определено със Заповед № ОС-80/20.03.2019 г. на
възложителя.
Решението за откриване на процедурата е регистрирано в електронния регистър на
АОП под номер 00909-2019-0003.
В решението, длъжностното лице по чл. 7, ал. 2 от ЗОП, във връзка с определените от
възложителя осем обособени позиции, също се е позовало на чл. 21, ал. 6 от ЗОП и обявило
откриване на обществената поръчка по обособена позиция 1, като са вписани следните
мотиви: „... тъй като всяка една от прогнозните стойности по обособени позиции № 2, № 3,
5
№ 4, № 5, № 6, № 7 и № 8 са под 50 000 лв., то същите попадат в приложното поле на чл. 20,
ал. 4, т. 1 от ЗОП, чрез директно възлагане".
Информацията, че обществените поръчки по обособени позиции от № 2 до № 8 ще
бъдат възлагани отделно и директно, ведно с предмета и стойността е налична също в
обявлението и в документацията за участие.
Обществената поръчка е приключила с Решение № 1823/20.05.2019 г., с което
възложителят е обявил класирането на участниците в публичното състезание за възлагане на
обществена поръчка по първа обособена позиция и определил за изпълнител на
обществената поръчка класирания на първо място участник „Академично строителство 98"
АД.
С второ Решение № 1886/27.05.2019 г. възложителят е изменил Решение №
1823/20.05.2019 г., като за изпълнител на обществената поръчка е определил класирания на
второ място участник ЕТ „АС-Строй-Янко Славчев". Правното основание за изменението е
чл. 112, ал. 3 от ЗОП, във връзка с чл. 112, ал. 2, т. 1 от ЗОП.
На 02.07.2019 г. флотилен адмирал проф.д.в.н. Б. К. М., в качеството си на възложител,
сключил Договор № 2405/02.07.2019 г., с който е възложил на изпълнителя ЕТ «АС-Строй-
Янко Славчев" да извърши строително-монтажни и ремонтни дейности ма „Сграда № 14 -
битов корпус във войскови район BP 1315, съгласно утвърдената от възложителя Техническа
спецификация. Предложение за изпълнение от Изпълнителя, посочените от изпълнителя в
Ценовото предложение и Количествени сметки цени, съставляващи Приложения №№ 1. 2, 3
и 4, които са неразделна част от договора. Стойността на договора е в размер 1 244 684.21
лв. без ДДС и 1 493 621.05 лв. с ДДС.
Дейностите по обособени позиции от № 2 до № 8 са възложени отделно и директно,
така както е разпоредил възложителят флотилен адмирал проф.д.в.н. Б. К. М. със Заповед №
ОС-80/20.03.2019 г., респективно така са обявени за възлагане в решението, обявлението и
документацията за участие.
Изпълнението на обществената поръчка по обособени позиции № 2 и № 3 е
възложено директно, чрез сключване на договори, както следва:
Обособена позиция № 2

На 04.11.2019 г. флотилен адмирал проф.д.в.н. Б. К. М., в качеството си на възложител, е
сключил Договор per. № 3819/04.11.2019 г., с който е възложил на изпълнителя „Есто" ООД
да изпълни със собствени средства, материали, ресурси и техника: „Текущ ремонт стълбище
към сутерен изток, санитарни възли централен корпус обект 1315/1 във ВВМУ „I
ТИ.Вапцаров". Обемът и вида на възложените работи, техните количества и цени са
съгласно Приложение № 1 - Техническа спецификация per. № 954/18.03.2019 г. и
Приложение № 2 - Оферта за изпълнение на СМР, и двете приложения са неразделна част от
договора. Стойността на договора е в размер 49 894.50 лв. без ДДС и 59 873.40 лв. с ДДС.
Обособена позиция № 3
На 16.08.2019 г. флотилен адмирал проф.д.в.н. Б. К. М., в качеството си на възложител, е
сключил Договор per. № 2930/16.08.2019 г., с който е възложил на изпълнителя „Войнов"
ЕООД да изпълни със собствени средства, материали, ресурси и техника: „Текущ ремонт
стълбище централен корпус северен вход към сутерен и помещение под централно фоайе
6
обект 1315/1 във ВВМУ „Н.Й.Вапцаров". Обемът и вида на възложените работи, техните
количества и цени са съгласно Приложение № 1 - Техническа спецификация peг. №
952/18.03.2019 г. и Приложение № 2 - Оферта за изпълнение на СМР, и двете приложения са
неразделна част от договора. Стойността на договора е в размер 39 982 лв. без ДДС и 47
978.40 лв. с ДДС.

При проверката св. Е. приела, че дейностите/видове работи по Обособена позиция 2 и 3
от ОП ВВМУ - 2019 - 0004 „Строително-ремонтни и монтажни работи по обособени
позиции" са за текущ ремонт на стълбище към сутерен изток, санитарни възли централен
корпус, текущ ремонт стълбище централен корпус северен вход към сутерен и помещение
под централно фойае, всички на обект 1315/1 във ВВМУ „Н.Й.Вапцаров" неоснователно са
били разделени, като същите представляват дейност по текущ ремонт.

В пози смисъл и в резултат директното възлагане на Обособена позиция с предмет:
„Текущ ремонт на стълбище към сутерен изток, санитарни възли централен корпус, текущ
ремонт стълбище централен корпус северен вход към сутерен и помещение под централно
фоайе на обект 1315/1 във ВВМУ „Н.Й.Вапцаров" - директно чрез сключване на два
договора, вместо чрез събиране на оферти с обява, за дейност: „Пренос и извозване на
строителни отпадъци видове" (с мярка м3) с изпълнителите „Есто" ООД и „Войнов" ЕООД
са договорени по-високи единични цени от договорената такава след проведената
обществена поръчка чрез публично състезание, с изпълнителя ЕТ „АС-Строй-Янко
Славчев" - по обособена позиция 1. Съответно единична цена от 94.50 лв. за м3 без ДДС по
Договор peг. № 3819/04.11.2019 г. с изпълнителя „Есто" ООД, единична цена от 95 лв. за м3
по Договор peг. № 2930/16.08.2019 г. с изпълнителя „Войнов" ЕООД и единична цена от
26.04 лв. за м3 по Договор № 2405/02.07.2019 г. с изпълнителя ЕТ „АС-Строй-Янко
Славчев".
С договаряне на различни единични цени за едни и същи дейности не е спазена целта на
ЗОП, за осигуряване на ефективност при разходване на публичните средства,
регламентирано с чл. 1,ал. 1,т. 1 от ЗОП.
Предвид обекта на Обособена позиция с предмет: „Текущ ремонт на стълбище към
сутерен изток, санитарни възли централен корпус, текущ ремонт стълбище централен
корпус северен вход към сутерен и помещение под централно фоайе на обект 1315/1 във
ВВМУ „Н.И.Вапцаров" и разпореждането за възлагането й, едновременно като две
обособени позиции -№ 2 и № 3 със Заповед № ОС-80/20.03.2019 г., не са налице хипотезите
на чл. 21, ал. 16 от ЗОП -не е изпълнение на строеж или проектиране и изпълнение и така
определените от възложителя две обособени позиции № 2 и № 3 са стартирани за възлагане
едновременно.
С ГОРНОТО СВ. Е. приела, че на 20.03.2019 г., във ВВМУ „Н.И.Вапцаров", гр.
Варна, флотилен адмирал проф.д.в.н. Б. К. М., началник на ВВМУ „Н.И.Вапцаров" и
възложител по смисъла на чл. 5, ал. 2, т. 14 от ЗОП, със Заповед № ОС-80/20.03.2019 г. е
разпоредил провеждането на обществена поръчка № ВВМУ-2019-0004 „Строително-
ремонтни и монтажни дейности по обособени позиции. Възползвайки се от възможността
по чл. 21, ал. 6 от ЗОП и за да приложи ред за възлагане за по-ниски стойности,
възложителят неоснователно е разделил Обособена позиция с предмет: „Текущ ремонт на
стълбище към сутерен изток, санитарни възли централен корпус, текущ ремонт стълбище
централен корпус северен вход към сутерен и помещение под централно фоайе на обект
7
1315/1 във ВВМУ „Н.И.Вапцаров" със стойност в размер 89 900 лв. без ДДС на две части -
Обособена позиция 2 със стойност в размер 49 900 лв. без ДДС и Обособена позиция 3 със
стойност в размер 40 000 лв. без ДДС и разпоредил тяхното директно възлагане.

След извършената инспекция, на 14.01.2021г. св. Е. съставила против въззивника М.
акт за установяване на административно нарушение. В него описала установеното при
проверката и приела, че е нарушена разпоредбата на чл. 21, ал. 15 от ЗОП. При предявяване
на акта не били наведени възражения. Възражения били депозирани в срока по чл.44 ал.1 от
ЗАНН.
Въз основа на съставеният акт било издадено и атакуваното наказателно
постановление, в което административно-наказващият орган възприел изцяло описаната в
акта фактическа обстановка. Било прието, че на 20.03.2019 г.. във ВВМУ «Н.Й.Вапцаров»
гр. Варна, област Варна, в качеството си на възложител по смисъла на чл. 5, ал. 2, т. 14 от
ЗОП, със Заповед № ОС-80/20.03.2019 г. въззивникът М. е разпоредил провеждането на
обществена поръчка № ВВМУ-2019-0004 „Строително- ремонтни и монтажни дейности по
обособени позиции". Възползвайки се от възможността по чл. 21, ал. 6 от ЗОП и за да
приложи ред за възлагане за по-ниски стойности, възложителят неоснователно е разделил
Обособена позиция с предмет: ..Текущ ремонт на стълбище към сутерен изток, санитарни
възли централен корпус, текущ ремонт стълбище централен корпус северен вход към
сутерен и помещение под централно фоайе на обект 1315/1 във ВВМУ „Н.Й.Вапцаров" със
стойност в размер 89 900 лв. без ДДС на две части - Обособена позиция 2 със стойност в
размер 49 900 лв. без ДДС и Обособена позиция 3 със стойност в размер 40 000 лв. без ДДС
и разпоредил тяхното директно възлагане, с което е нарушил разпоредбата на чл. 21, ал. 15
от Закона за обществените поръчки (ЗОП) /обн. ДВ. бр. 13 от 16.02.2016 г., в сила от
15.04.2016 г., изм. и доп. ДВ,бр. 17 от 26.02.2019 г./.

На основание чл.247 ал.1 от ЗОП наложил на въззивника М. административно
наказание “Глоба” в размер на 2 157, 04 лева.
Гореописаната фактическа обстановка се установява от събраните по делото
доказателства по административно наказателната преписка, които като последователни,
взаимно обвързани и безпротиворечиви съдът кредитира изцяло.

От показанията на св. Е. се установява, че нарушението е констатирано при
извършване на проверка на документацията на дружестовто.
По администартивно наказателната преписка са приложени заповеди № ФК-10-
1445/14.10.2020 г. и № ФК-10-1687/27.11.2020 г. на директора на АДФИ;Справка за
отговорните длъжностни лица; Докладна записка № 437/15.02.2019 г.; Докладна записка №
691/18.03.2019 г. ; Докладна записка № 693/18.03.2019 г.; Докладна записка №
692/18.03.2019 г.; Заповед № ОС-80/20.03.2019 г. на възложителя флотилен адмирал
проф.д.в.н. Б. К. М.; Решение № ОС-80/20.03.2019 г. за откриване на обществена поръчка
със Заповед № ЕД-66/19.03.2019г. ; Обявление за оповестяване откриването на процедурата ;
Решение № 1823/20.05.2019 за обявяване на резултатите от проведената ОП ; Решение№
1886/27.05.2019 г. за изменение на Решение № 1823/20.05.2019 г. ; Договор №
2405/02.07.2019 г. с ЕТ „АС-Строй-Янко Славчев", обособена позиция 1 с приложения ;
договор peг. № 3819/04.11.2019 г. с „Есто" ООД с приложения ; Договор peг. №
8
2930/16.08.2019 г. с „Войнов" ЕООД с приложения и др., които кореспондират с
показанията на св. Е. относно извършената документална проверка.

При проверка на съставения акт за установяване на административно нарушение и
издаденото въз основа на него наказателно постановление, съдът констатира, че същите са
издадени при спазване на всички срокове и процедури, предвидени в ЗАНН : Акта за
установяване на административно нарушение е съставен в тримесечния срок от откриване
на нарушителя, съобразно изискването на чл.34 ал.1 от ЗАНН; наказателното постановление
е било издадено в предвидения в ЗАНН шестмесечен срок за издаването му. И акта за
установяване на административно нарушение и наказателното постановление съдържат
реквизитите по чл.42 и чл.57 от ЗАНН.
Проверяващите обективно и пълно са изяснили фактическата обстановка, като по
административнонаказателната преписка са били приложени писмени доказателства,
подробно изброени по- горе, с което по АНП са събрани доказателства в подкрепа на
твърдяното за извършено административно нарушение. В съдържанието на съставения акт
за установяване на административно нарушение се съдържа подробно описание на самото
нарушение, както и на обстоятелствата на извършването му. Посочена е и правилната
правна квалификация по ЗОП.
Административно наказващият орган обаче неправилно, въз основа на събраните
доказателства е приел, че се касае за извършено административно нарушение, което следва
да бъде санкционирано по смисъла на закона.
В настоящия казус, от приложените по делото доказателства се установява, че
нарушение е извършено за първи път. Видно от доказателствата по делото, за определяне на
начина на провеждане на обществената поръчка са били използвани услугите на консултант,
което сочи на изключително отговорното поведение на въззивника М. при определяне на
вида на обществената поръчка.
Факта, че се касае за първо извършено нарушение, като извършителят е изградил
критично отношение към стореното . Липсват каквито и да било данни , сочещи на
завишена степен на обществена опасност на нарушението или нарушителя.
Безспорно е налице неизпълнение на задължението на въззивника да приложи реда за
възлагане чрез събиране на оферти, но изложеното по- горе очертава извършеното
нарушение като такова с изключително ниска степен на обществена опасност в сравнение с
обичайните случаи от този вид и в този смисъл е налице хипотезата на „маловажен случай”
на административното нарушение.

Що се отнася до наведените с жалбата и в съдебно заседание основания за отмяна на
наказателното постановление извън довода за маловажност на случая, съдът намери същите
за неоснователни предвид на следното :
С жалбата се изразява позиция, че са изпълнени изискванията на закона.
Съдът не споделя подобна позиция, тъй като в настоящия казус по безспорен начин е
установено, че неправомерно е била приложена възможността на чл.21 ал.6 от ЗОП и е било
извършено директно възлагане.
Счита се, че административнонаказващия орган не е изпълнил задълженията си,
9
произхождащи от чл. 52, ал. 4 от ЗАНН, като не е проверил акта с оглед неговата
основателност и законосъобразност, не е събрал допълнителни доказателства за
извършеното нарушение, преди да се произнесе по преписката.
Съдът, изхождайки от съдържанието на АНП констатира, че не е допуснато такова
нарушение – проведено е задълбочено разследване на спорните обстоятелства и подробно е
мотивирана позицията на наказващия орган по неприемане на възраженията на въззивника.
Счита се още, че не е спазена императивната разпоредба на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН,
като не са посочени датата и мястото, където е извършено нарушението, обстоятелствата
при които е извършено, както и доказателствата, които потвърждават извършеното
административно нарушение. Липсва индивидуализация на административното нарушение,
доколкото в НП не са посочени конкретните действия или бездействия на нарушителя по
извършеното нарушение, посредством изложени конкретни фактически обстоятелства, при
които е извършено нарушението.
Съдът при проверка на съдържанието на АУАН и НП не констатира да са
допуснати нарушения от категорията на сочените, като в АУАН и НП се съдържа изрично
посочване на датата и мястото, където е извършено нарушението, обстоятелствата при които
е извършено, както и доказателствата, които го потвърждават. В НП са посочени
конкретните действия или бездействия на нарушителя по извършеното нарушение,
посредством изложени конкретни фактически обстоятелства, при които е извършено
нарушението.

Водим от горното, съдът отмени НП като необосновано.
РЕШИ:
ОТМЕНЯ НП № 11-01-34/21.06.2021г. на зам. Директор на Агенция за държавна финансова
инспекция- София, с което на Б. К. М. е наложено административно наказание "Глоба" в
размер на 2 157,04 лв. на основание чл. 247 ал.1 от ЗОП .


Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от получаване
на съобщението за изготвяне на мотивите.

Съдия при Районен съд – Варна: _______________________
10