Решение по дело №878/2021 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 205
Дата: 17 март 2022 г. (в сила от 7 април 2022 г.)
Съдия: Богдан Здравков Велев
Дело: 20211720200878
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 юни 2021 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 205
гр. Перник, 17.03.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЕРНИК, III НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на десети ноември през две хиляди двадесет и първа
година в следния състав:
Председател:Богдан Здр. Велев
при участието на секретаря Наташа Т. Динева
като разгледа докладваното от Богдан Здр. Велев Административно
наказателно дело № 20211720200878 по описа за 2021 година
взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59-63 от ЗАНН.
Образувано е по жалба на Община ПЕРНИК с ЕИК ****/адрес: гр.
Перник пл. "Св. Ив. Рилски" № 1А срещу наказателно постановление №
120/07.05.2021 година, издадено от Директор РИОСВ-София, с което на
основание чл. 166, т.3 във вр. с чл. 165, ал. 2 от Закона за опазване на
околната среда е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лв./ две
хиляди лева/, за осъществен състав на административно нарушение по чл.
155, ал. 2 от Закона за опазване на околната среда.
Страната-жалбоподател Община ПЕРНИК с ЕИК **** представлявано
кмета на град Перник С. В., обжалвал наказателното постановление в
законоустановения срок.
В жалбата, депозирана срещу него се изтъкват доводи, че същото е
неправилно и незаконосъобразно и като такова следва да бъде изцяло
отменено.
В съдебно заседание, редовно призован изпраща за представител адв. В.,
който излага защитна теза, че постановеното НП следва да бъде отменено
като незаконосъобразно и неправилно. Моли съда и за присъждане на
сторените разноски.
Въззиваемата страна–РИОСВ–гр. София, редовно призована не изпраща
1
за представител.
Пернишкият районен съд, като взе предвид събраните по делото
писмени и гласни доказателства и доводите на страните по реда на чл. 14
и чл. 18 от НПК намира за установено следното:
На първо място, жалбата е подадена в законоустановения срок по чл. 59,
ал. 2 от ЗАНН от надлежно процесуално легитимирано лице с правен интерес,
поради което е и процесуално допустима.Разгледана по същество се явява
неоснователна.
От фактическа страна:
На 23.07.2020 година от служители на РИОСВ София била извършена
извънредна проверка, във връзка с постъпило писмо в РИОСВ- София с вх.
№08-00-130/16.06.2020г. от Областно пътно управление- Перник за
замърсяване на АМ „Струма“ в района на входа и изхода на кариерите в
землището на с. Студена.
С оглед на това била и извършената проверка в м. „Тумбето“, с. Студена,
община Перник, област Перник, при която било констатирано от
инспекторите, че път ,излизащ на АМ „Струма“ се използва от товарни
автомобили, превозващи инертни материали, добити в концесионните площи,
разположени в землището на с. Студена.
В хода на проверката било установено, че част от пътя, находящ се в
поземлен имот с идентификатор *****е общинска публична собственост на
община Перник, като същия е неасфалтиран, покрит с чакъл, изронен с
наличие на отлагания от прах и дребни фракции от инертни материали по
целия участък.
При преминаване на тежкотоварните автомобили натрупаната прах по
пътя се повдига вторично и се образуват неорганизирани прахови емисии в
района.
Към момента на проверката не било осъществявано оросяване на пътя,
посредством водоноска и/или оросителна система или по друг начин.
За извършената проверка/извършена от експерти на РИОСВ-София и
специалисти от „звено Общински инспекторат“към Община Перник / бил
съставен констативен протокол/КП/ № ККФОС-СГ-8/23.07.2020г. с който
било, на основание чл. 155, ал. 2 от ЗООС, дадено задължително предписание
под т.2“Община Перник да уведоми писмено РИОСВ-София за предприетите
действия по изпълнение на предписанието по т.1 от констативния протокол
със срок на изпълнение 24.08.2020г. и отговорник-Кмета на община Перник.
На 21.10.2020г. била извършена проверка в деловодната система на
РИОСВ-София,отразена в Протокол №20/21.10.2020г., при което било
установено,че в периода от 23.07.2020г. до 21.10.2020г. не е постъпвала
писмена информация от община Перник относно изпълнение на даденото
предписание под т.2 от КП № ККФОС-СГ-8/23.07.2020г.
Като нарушена законова разпоредба се сочи чл.155,ал.2 от Закона за
2
опазване на околната среда.
Представителят на жалбоподателя изложил възражения в констативния
протокол, като посочил, че доколкото процесния имот се намира на около
400м от АМ „Струма“ не е възможно да е осъществено твърдяното
замърсяване. На същата дата бил връчен и препис от констативния протокол
на същото лице.
На 10.11.2020г. СВ. Т. Г. в качеството на главен експерт Дирекция "КПД"
отдел "ККФОС" при РИОСВ София е съставила на Община ПЕРНИК с ЕИК
****/адрес: гр. Перник пл. „Св. Ив. Рилски“ № 1А , акт за установяване на
административно нарушение № 197/2020 година.
АУАН е подписан от съставителя. Предявен е, подписан и връчен на
датата на неговото съставяне на упълномощен представител от Община
Перник, лицето А.А..
При съставянето на акта са направени бланкетни възражения, доколкото
е посочено, че жалбоподателят не е осъществил вмененото му нарушение.
Възражения не се постъпили и в законоустановения тридневен срок по
чл. 44, ал. 1 от ЗАНН пред административно наказателния орган.
Въз основа на съставения акт Директор РИОСВ София е издал
наказателно постановление № 120/07.05.2021 година, с което на Община
ПЕРНИК с ЕИК ****/адрес: гр. Перник пл. "Св. Ив. Рилски" № 1А, с което на
основание чл. 166, т.3 във вр. с чл. 165, ал. 2 от Закона за опазване на
околната среда е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лв./ две
хиляди лева/, за осъществен състав на административно нарушение по чл.
155, ал. 2 от Закона за опазване на околната среда.
По доказателствата:
Горната фактическа обстановка се установява доказателствените средства
и доказателства,преценявани в съвкупност и взаимна връзка:показанията на
С. Т. Г.- актосъставител,показанията на Б. Д. М.- свидател по АУАН,
приложените по административно наказателната преписка писмени
доказателства:акт за установяване на административно нарушение №
197/2020 година /л.10,/ Заповед №115 /23.10.2018г. /л.9/ относно
компетентността на административно наказващия орган, констативен
протокол № ККФОС-СГ-8 /л.17-18/, протокол № 20/21.10.2020г. /л.16 /;
Заповед № РД-71/ 17.06.2020г. за компетентността на актосъставителя /л.13 /
изпратено писмо с изх. № 6822/29.10.2020г. /л.14/ ,сигнал за замърсяване с
изх. № 0600-35/ 15.06.2020г./л.21/.
При така установеното от фактическа страна, от правна страна съдът
намери за установено следното:
На първо място, с оглед служебно извършената проверка от
съдържателна страна на АУАН и НП, настоящият състав счита, че при
тяхното съставяне няма допуснати процесуални нарушения от категорията
съществени, поради което счита и че са пазени императивните изисквания на
3
чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН.
И актът за установяване на административно нарушение и наказателното
постановление са издадени от компетентни за това органи-"главен експерт"
Дирекция "КПД" отдел "ККФОС" при РИОСВ София.
При съставяне на АУАН са посочени точни данни и за свидетелите в
присъствието, на които е извършена проверката и съответно е съставен
АУАН, като същите са положили подпис на съответните места. В този смисъл
следва да се отбележи, че са спазени изискванията на разпоредбата на чл. 43,
ал. 1 от ЗАНН актът да е подписан от актосъставителя както и от свидетелите
по акта.
При спазване на разпоредбата на чл. 43, ал. 5 от ЗАНН на нарушителя е
връчен препис от акта срещу разписка. Съдът не констатира нередовности,
водещи до опорочаване на АУАН, свързани с предявяването му на
нарушителя.
На следващо място, посочената като неизпълнена разпоредба на чл. 155,
ал. 2 от Закона за опазване на околната среда регламентира, че в протоколите,
съставяни по време на извършване на текущ контрол се отразяват
констатираните факти и обстоятелства и се дават задължителни предписания
с посочване на сроковете и отговорници за изпълнението им.
Всъщност,според съдебния състав,на 23.07.2020г. година е съставен при
извършена проверка констативен протокол № ККФОС-СГ-8 /л.17-18/с който :
-дадени са три предписания,от които според вмененото нарушение са
релевантни две:т.1 и т.2.
С т.1-Община Перник да предприеме необходимите мерки и действия за
почистване на пътя,собственост на община Перник,намиращ се в поземлен
имот *****,описан в раздел констатации на протокола,с цел ограничаване и
недопускане на неорганизирани прахови емисии,
С т.2 –Община Перник да уведоми писмено РИОСВ-София за
предприетите действия по изпълнение на предписанието по т.1 от
констативния протокол.
При което, според съдебния състав същината на вмененото
административно нарушение е свързано не с непредприети мерки и действия
за почистване на пътя,а със недокладването в указания срок-т.е. до
24.08.2020г., поради което е прието,като дата на нарушението,като
задължителен реквизит 25.08.2020г.
Нарушението е доказано по несъмнен, безспорен и категоричен начин.
Следва да се отбележи, че от обективна страна нарушението се осъществява с
бездействие, каквото в случая е констатирано.
По размера на наказанието:
На Община ПЕРНИК с ЕИК ****/адрес: гр. Перник пл. "Св. Ив. Рилски"
№ 1А е наложена "имуществена санкция" в размер на 2000 лв. /две хиляди
лева/. Същата е индивидуализирана въз основа на препращащата норма на чл.
4
166, ал. 1, т.3 ЗООС, която предписва, че с наказанията предвидени в чл. 165
се наказват и лицата, които: не изпълняват предписанията, дадени в
индивидуалните административни актове и констативните протоколи по чл.
155 или 157б, издавани от министъра на околната среда и водите,
директорите на РИОСВ, директорите на басейновите дирекции, директорите
на националните паркове или от упълномощени от тях длъжностни лица.
Следва да се отбележи, че размера на имуществената санкция е
определен в минималния размер за същата, определен в чл. 165, ал.2 ЗООС, а
именно 2000 лева.
Предвид изложеното наказателното постановление, издадено от
Директор РИОСВ София следва да бъде изцяло потвърдено.
Водим от гореизложеното, на основание чл. 63, ал. 2,т.5 от ЗАНН съдът:

РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 120/07.05.2021 година,
издадено от Директор РИОСВ-София, с което на основание чл. 166, т.3 във
вр. с чл. 165, ал. 2 от Закона за опазване на околната среда на Община
ПЕРНИК с ЕИК ****/адрес: гр. Перник пл. "Св. Ив. Рилски" № 1А, е
наложена имуществена санкция в размер на 2000 лв./ две хиляди лева/, за
осъществен състав на административно нарушение по чл. 155, ал. 2 от Закона
за опазване на околната среда
Решението подлежи на касационно обжалване на основанията, визирани в
НПК и по реда на глава 12-та от Административния процесуален кодекс пред
Административен съд –гр. Перник в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните.
Съдия при Районен съд – Перник: _______________________
5