МОТИВИ ПО ПРИСЪДА ПОСТАНОВЕНА
ПО НОХД-69/2020 год.
Подсъдимият М.К.П., ЕГН:**********
*** на 24.септември.1992г., български гражданин, със средно образование, неженен,
общ работник в „******** гр.*****, с адрес за призоваване в *****, водач на
моторни превозни средства кат В, А, М от 12.10.2010г., до момента наказван с
наказателни постановления както следва :
1. 5 пъти за административни
нарушения на ЗДвП,
2. 10 пъти е санкциониран с
глоба с фиш, от които общо 6 пъти (2 НП и 4 с фиш) е санкциониран за нарушения
на правилата за движение по пътищата, свързани със скоростта.
ШОС, след като се запозна с
материалите по делото и след преценка на доказателствата поединично и в тяхната
съвкупност и като отчете обстоятелството, че производството притича по реда на
чл.371 т.2 от НПК, намира за установено от към фактическа страна следното
На 30.01.2014г., преди обяд,
подсъдимият управлявал моторно превозно
средство – лек автомобил „*****“ с ДК№ *****, собственост на „*****.“ ЕООД, по
главен път ІІ 07 в посока от гр. Шумен към гр.Карнобат. В автомобила, на предна
дясна седалка се возел баща му К.К.П. /св.П. – л.8-9 от Т1/, а на задната
седалка, на мястото зад водача – Х.С.Х. /св.Х. – л.89-90 от Т1/.
По същото време, от гр.Котел към гр. Смядово, в посока
с.Тушовица и с.Риш, се е движел лекотоварен автомобил „*****“, с ДК№*****, собственост
на Х.В.М.от с.****, управляван от К.К.П. /св.П. – л.18-20 от Т1/, като на
предната седалка се возели, до него –
съпругата му Д.С.П. /св.П. – л.27-29 от Т1/ и в края синът им К.К.К. /св.К. – л.24-26 от Т1/.
Автомобилът е бил без седалки в каросерията, като в нея се возели, седнали на столчета, щайги, отрязани
дървета, или на пода: Р.С.П. /св.П. /л.15-17 и 344-345/, Б.Б.П.. /св.П. –
л.21-23/, Д.Д.Д. /св.Д. – л.30-32 от Т1/, К.А.К. /св.К. – л.35-35/, А. Б.А.
/св.А. – л.57-58/, А.Д.Д. /св.Д. – л.59-60/, Х.И.Т. /св.Т. – л.61-62/, А.М.Ш./св.Ш.–
л.63-64/, Р.Б.Ч./св.Ч.л.65-66/, Д.Я.Т. /св.Т. – л.68-68/, Д.С.Й. -/св.Й. –
л.69-70/ и И.К.К. /св.К. – л.71-72/.
Малко след 9.00ч. на 30.01.2015г.,
двата автомобила се приближили към кръстовището на пътя по който се движели –
ІІ-07 (Шумен – Карнобат) с главен път ІІІ – 7302 (отклонение за гр.Смядово)
Пътят пред управлявания от подсъдимия автомобил бил с две платна, с изкачване
до кръстовището, а пътят пред управлявания от св.П., преди кръстовището се
разделял на три платна, като средното било обозначено с хоризонтална
сигнализация, че е предназначено за завиващи в ляво моторни превозни средства.
Преди кръстовището, за приближаващи моторни превозни средства и от двете посоки
на път ІІ-07, скоростта на движение била ограничена със знак В26 до 70 км/ч.,
като за превозните средства, движещи се в посоката, в която се е движел подсъдимият
е имало и предупредителен знак за приближаване на кръстовище и за завой на ляво,
а в тази на свидетеля – за приближаване на кръстовище.
В района на кръстовището,
3.69сек. преди произшествието, св.П., подавайки ляв мигач, се преустроил в
средната лента за движение, като същевременно намалил скоростта на автомобила
от 70км/ч, до около 24км/ч.(скоростта му в момента на удара според тройната
автотехническа експертиза/АТЕ/ – л.935-983 – Т8). В това време, подсъдимият,
който управлявал автомобила със скорост
от 98 км/ч, навлязъл в кръстовището, като се намирал на разстояние 100.5м. от
мястото на удара и не е имал техническа възможност, да забележи приближаващото
се към кръстовището превозно средство управлявано от свидетеля.
Навлизайки в кръстовището,
подсъдимият променил траекторията на
движение на управлявания от него автомобил, като завивайки на ляво е навлязъл в
лентата за насрещно движение в нарушение на правилата за движение,
регламентирани в чл.6, т. 1 ЗДвП –
„Участниците в движението: съобразяват своето поведение с...пътната маркировка”, чл. 15, ал. 1 ЗДвП – “На пътя
водачът на пътно превозно средство се движи възможно най-вдясно по платното за
движение, а когато пътните ленти са очертани с пътна маркировка, използва
най-дясната свободна лента” . Видно от цитираната АТЕ, навлизането е станало не
по-късно от 76 метра преди мястото на удара, като в момента на навлизането,
подсъдимият е имал техническа възможност да възприеме, че срещу него идва бяло
на цвят моторно превозно средство, но не и да определи напречното му
разположение на пътното платно. Видно от същата АТЕ, при движение със скорост
от 70км/ч., управлявания от подсъдимия автомобил, при конкретните условия, би
спрял за 51м., докато движейки се с избраната от него скорост е можел да спре,
изминавайки 85м.по този начин, към момента на навлизане в лявата лента по
посоката му за движение, подсъдимият М.К.П., с нарушаването на правилата за
движение по пътищата – чл. 21, ал. 2 ЗДвП – „Когато стойността на скоростта, която не трябва да се превишава, е
различна от посочената в ал. 1, това се сигнализира с пътен знак” – движел се е
с 98 км /ч, въпреки ограничението на скоростта с пътен знак В26 със 70 км/ч,
сам се е поставил в положение на техническа невъзможност да предотврати
настъпването на пътнотранспортно произшествие.
Последвал удар между двата
автомобила, като първоначалния контакт между тях е бил: челно, с предните десни
челни повърхнини на двата автомобила. Мястото на удара между двата автомобила –
управлявания от св.П. „******“ с ДК№ ***** и от подсъдимия „*****“ с ДК№ ***** се намира, по дължина на
пътя на 29.30м. от най-издадената част на последния остров с триъгълна форма по посока гр.Карнобат, а по ширина – от 10-15м.
От лентата за движение на моторни превозни средства в посока Шумен, до 1.5м. в
лентата за престрояване. Непосредствено преди удара, възприемайки опасността,подсъдимият
е задействал спирачната система на автомобила, а св.П. се е опитал, да завие вдясно – да се прибере в
неговата лента за движение. В момента на удара, скоростта на автомобил „*****“
е била 24км/ч, а на управлявания от подсъдимия автомобил – 92км/ч. Видно от
цитираната АТЕ, водачът на автомобил „*****“ не е имал техническа възможност да
предотврати настъпването на пътнотранспортното произшествие.
При управление на моторно
превозно средство – автомобил „*****“,
подсъдимият е причинил смърт на едно и телесни повреди на повече от едно – на 7
лица, като е нарушил правилата за движение по пътищата, а именно: не използвал
най-дясната лента за движение, като навлязъл в средната и най-лявата лента и не
съобразил скоростта на управлявания от него автомобил с указаната му с пътен
знак В26, с което е осъществил състав на престъпление по чл. 343, ал. 4, вр. чл. 343, ал. 3, предл.
ІІ, б. „б”, предл. І, вр. ал. 1, б. “б” и б. „в”, вр. чл. 342, ал. 1, вр. 128,
ал. 2 и чл. 129, ал. 2 от НК и във вр. чл. 6, т. 1 ЗДвП, вр. чл. 15, ал. 1 ЗДвП, вр. чл. 21, ал. 2 ЗДвП.
Видно от съд.химическите
експертизи/л.36-42/ и двамата водачи не са били под въздействието на алкохол.
Деянието е
извършено по непредпазливост, като П. не е предвиждал настъпването на
общественоопасните последици, но е бил длъжен и е могъл да ги предвиди.
След удара, автомобил „******“
се завъртял на около 180 градуса по посока на часовата стрелка, гледано отгоре
и преустановил движението си в средната лента за движение, а автомобил „*****“ продължил
движението си напред и спрял в лентата за насрещно движение. При удара и
последващото движение на автомобил „*****“, следствие на удари в купето на
автомобила, управляващия го и возещите се на седалката до него и в купето
пътници са получили наранявания, следствие на което, на едно лице е причинена
смърт, а на 7 телесни повреди, а именно:
Смърт на Б.Б.П..,*** /Съдебно медицински експертизи (СМЕ) както следва –
л.446-459, тройна СМЕ – л.472-486 и повторна тройна СМЕ – л.599-613/ и
телесна повреда както следва:
тежка
телесна повреда
на К.К.П., ЕГН ********** ***,
изразяваща се в загуба на слезката /СМЕ – л.305-307/,
средна
телесна повреда
на Д.С.П., ЕГН ********** ***,
изразяваща се в трайно затруднение в движението на десния долен крайник,
вследствие на многофрагментно закрито счупване в долния край на дясната бедрена
кост и счупване на двете кости на дясната подбедрица /СМЕ 309 -312/,
средна
телесна повреда
на К.К.К.,***, изразяваща се в
трайно затруднение на движението на долните крайници за период от 8 – 10
месеца, което обуславя и постоянно разстройство на здравето неопасно за живота,
вследствие на многофрагментно счупване на горно и долно рамо на срамната /
пубисна / кост в дясно, счупване на седалищните кости и сакрума / кръстеца /,
деформиран тазов пръстен и симфизиолиза, счупване на голямопищялната кост на
левия крак /СМЕ л.314-317 и 737 - 742/,
средна
телесна повреда
на Д.Д.Д., ЕГН ********** ***, изразяваща
се в трайно затруднение в движението на врата, долни и горни крайници, което
обуславя и разстройство на здравето, временно опасно за живота и постоянно общо
разстройство на здравето неопасно за живота / след отзвучаване на острия период
/, вследствие на многофрагментни фактури на ставни израстъци на телата на
Четвърти и Пети шиен прешлен / С4 и С5 / и листеза / приплъзване / на Трети и
Четвърти шиен прешлен / С3 и С4 / с данни за квадрипариетичен синдром /,
многофрагментно счупване в долната трета на големия пищял на левия крак /СМЕ
л.319-322 и л.719 - 728/,
средна
телесна повреда
на Д.Я.Т., ЕГН ********** ***, изразяваща
се в трайно затруднение на движението на десния долен крайник, вследствие на
счупване на горното рамо на дясната пубисна / срамна / кост и счупване на
шийката на дясната бедрена кост /СМЕ л.324-327/,
средна
телесна повреда
на К.А.К., ЕГН ********** ***,
изразяваща се в трайно затруднение в движението на левия горен крайник, следствие
на счупване на лява ключица и разстройство на здравето, временно опасно за
живота, вследствие на травматичния хемоторакс и пневмоторакс /СМЕ л.328 - 331/
и
средна
телесна повреда
на Р.С.П., ЕГН ********** ***, изразяваща
се в трайно затруднение на движението на левия горен крайник, вследствие на
счупване на лява ключица /СМЕ л.357 - 362/.
Нараняване са получили и А. Б.А.,
А.Д.Д., Х.И.Т., А.М.Ш., Р.Б.Ч.и И.К.К..
След като автомобилите
преустановили движението си,подсъдимият слязъл от автомобила и като видял, че
има ударени се обадил на тел.112. Видно от писмо от Нац.система 112-МВР,
Районен център - Варна /стр.555/, хронологично първото обаждане на тел.112,
постъпило в 9.19ч. на 30.01.2015г. е от мобилния телефон на подсъдимия.
Изпратените по установения ред екипи от „Бърза помощ“ откарали пострадалите в
МБАЛ Шумен, където им е била оказана медицинска помощ.
На 30.01.2015г. пострадалия Б.Б.П..,
на 63г. е постъпил в МБАЛ Шумен с получена при катастрофата съчетана травма,
изразяваща се в гръдна травма – счупване на ребра по мишнична линия 3-6-то,
вляво, 4-то и 5-то откъм гърба, контузия на ляв бял дроб, хемопневмоторакс
/кръв и въздух в гръдната кухина/ и подкожен емфизем и охлузване на кожата в лявата гръдна
половина, коремна травма изразяваща се в разкъсване на слезката с кръвоизлив в
коремната кухина, травма на крайниците – счупване на лакътна и лъчева кост на
лявата предмишница и остра следкръвоизливна анемия.
В болницата той престоял до
13.02.2015г. в отделение по реанимация и хирургично отделение, като на
02.02.2015г. П. е опериран, при което му е отстранена слезката. Поставен е
катетър на гръдния кош и е изписан за домашно лечение. В дома си е бил закаран
с автомобил, като го занесли до автомобила и от автомобила до дома му с
носилка. За него се грижела съпругата му Р.П. – също пострадала от
катастрофата. В дома си той лежал. Не можел да става. Изпитвал силни болки.
Хранел се малко. Според съпругата му, започнал да вдига кръвно, за което
личната му лекарка изписала медикаменти, които тя редовно му давала.
На 06.03.2015г. П. бил хоспитализиран наново в МБАЛ Шумен, от
където на 08.03 е приведен в МБАЛ“Света Ана“-Варна, където констатирали хронична артериална
недостатъчност на долните крайници. Тромбоза на лявата илиячна артерия с липса
на пулсации на лявата бедрена и двете задколянни артерии. На 09.03.2015г. е
получил исхемичен мозъчен инсулт и хематом в областта на отстранения далак.
Опериран е на 10.03.2015г., при което е установен кръвоизлив в коремната кухина
от около 1 литър и некроза на обширен участък на тънкото и дебело черво, като
засегнатите от некроза участъци са
отстранени. След операцията, П. е бил в тежко състояние, с нарастване на
размерите на мозъчния инсулт, хемипареза /парализиране на едната част от
тялото/, дихателни нарушения, нарушения в сърдечния ритъм и хипертония.
От болницата П. е изписан на
30.03.2015г. и е починал в дома си на 04.04.2015г.
Видно от допълнителната тройна
съдебно-медицинска експертиза /л.599-613/, заболяването причинено на П. при
катастрофата е довело до т.н.“травмена болест“, при която се развиват местни и
общи болестни прояви в резултат на действието на различни агенти – в случая
тежка механична травма с множество увреждания. Причинената травма е тежка,
съчетана с увреждания на органи в две телесни кухини и счупване на кости на
крайник.
Исхемичния мозъчен инсулт и
мезентералната тромбоза са едни от възможните неинфекциозни усложнения в
посттравматичния период, като в случая те, или в съчетание с възпаление на
белия дроб са най-вероятната причина за смъртта. От медицинска гледна точка,
развитието на заболяването при П. следва логичен ход, травмите и усложненията
са патогенетично свързани, не е налице период на възстановяване, което да
прекъсва причинно-следствената връзка.
Според тройната
съдебно-медицинска експертиза /л.472-486/ „…травмирането и отстраняването на
слезката са състояния, благоприятстващи образуването на тромби, поради участие
на този орган в поддръжката на баланса на клетъчните елементи в кръвта.“
Проследявйки хода на
заболяването на П. може да се направи категоричен извод покриващ се с този по
извършената тройна съдебно-медицинска експертиза, че при пострадалия се касае
за травмана болест причинена от увреждане на здравето в резултат на травма
причинена по непредпазливост от подсъдимия П.. До настъпването на смъртта не е
настъпило оздравяване на пострадалия и той е починал именно в резултат на
причинената травма.
Разпитан като подсъдим, П. дава
обяснения по обвинението, признава частично вина по обвинението – не счита, че
носи отговорност за смъртта на П. и изказва съжаление за извършеното. Защитната
му теза не се подкрепя от събраните по делото доказателства и противоречи на
двете тройни СМЕ.
Обвинението се
подкрепя и от събраните гласни и писмени доказателства, а именно: протокол за
оглед на местопроизшествие, фотоалбум и скица /л.2-7/, протокол за разпит на
обвиняем /л.528-529, л.760-761, л.803-804/, протоколи за разпит на свидетели
/л.8, л.14-34, л.55-72, л.88-90, л.342-356, л.654-655, л.671-718, л.736/,
справки от базата на телефон 112 /л.556/, справки за регистрацията на
автомобилите /л.9, 10/, справка за нарушения на водач /л.503/, данни за личността
на обвиняемия /л.132-133/, справка съдимост /л.47-48, л.512-513/, съдебномедицински
експертизи по писмени данни /280-340, л.357-363, л.446-458, л.471-490,
л.597-619, л.737-744/, съдебно-химически експертизи / л.35-46/, съдебно
автотехнически експертизи /л.109-117, л.935-983/, комплексна експертиза
/л.516-527/, протокол от следствен експеримент и фотоалбум/л.904-913/ и
служебна кореспонденция.
Като смекчаващи отговорността
обстоятелства, следва да се отчетат – чистото
съдебно минало, добрите характеристични данни, както и младата му възраст,
дадените обяснения и изказаното съжаление, семейното му положение, дългия срок
който е изтекъл от момента на деянието до настоящия момент, положените усилия
от подсъдимия след настъпването на ПТП да се осведоми за състоянието на другите
участници в ПТП.
Като Отегчаващо вината обстоятелство – многобройните
му административни наказания за нарушения на правилата за движение – 15 пъти за
общо 5г. стаж като водач на моторно превозно средство .
Поради гореизложеното ШОС
призна за виновен подсъдимия М.К.П. по възведеното обвинение, като му наложи
наказание от три години лишаване от свобода ,като на основание чл.66 ал.1 от НК
отложи изпълнението на така наложеното наказание за срок от пет години, считано
от датата на влизане на присъдата в сила.
На основание чл.343г от НК
съдът лиши подсъдимия от правото да управлява МПС за срок от три години
,считано от датата на изземване на свидетелството му за правоуправление на
МПС..
Съдът осъди подсъдимия П. да заплати
и направените по делото разноски по делото.
В този смисъл ШОС постанови
своя съдебен акт.
СЪДИЯ:
/ Светлин Стефанов/