РЕШЕНИЕ
№ 879
Разград, 21.10.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Разград - IV състав, в съдебно заседание на двадесет и пети септември две хиляди двадесет и пета година в състав:
| Съдия: | ЮЛИЯНА ЦОНЕВА |
При секретар ПЛАМЕНА МИХАЙЛОВА като разгледа докладваното от съдия ЮЛИЯНА ЦОНЕВА административно дело № 20257190700166 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във вр. с чл. 32 във вр. с чл. 21, т. 1 от Постановление № 114 на МС от 08.06.2022 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на средства на крайни получатели от Механизма за възстановяване и устойчивост (ПМС № 114/2022 г.).
Постъпила е жалба, уточнена с молба вх.№ 790 от 02.07.2025г., от „Хепи чик“ ЕООД, [ЕИК], със седалище и адрес на управление: с. Брестовене, общ. Завет, обл. Разградска, ул. „Н.Й.Вапцаров“ № 48А, представлявано от управител Е. Н. А., против Решение № 03-РД/2589 от 30.05.2024 г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ – РА, с което се отказва предоставянето на средства от Механизма за възстановяване и устойчивост по Процедура № BG-RRP-6.004 „Инвестиции в технологична и екологична модернизация“ по подадено от дружеството предложение за изпълнение на инвестиции (ПИИ) № BG-RRP-6.004-4262 от 20.12.2023г. От съда се иска да отмени оспорения административен акт по съображения за неговата незаконосъобразност поради допуснати съществени процесуални нарушения, несъответствие с материалния закон и неговата цел. Жалбоподателят твърди, че при издаването на акта не са спазени основни принципи, прокламирани в чл. 6 и чл. 35 от АПК, като административният орган не е упражнил правомощията си по разумен начин, добросъвестно и справедливо. Основните съображения са за липса на мотиви относно определящия момент за преценка дали едно предприятие е в затруднено положение, като счита, че преценката за това следва да се извърши към датата на издаване на акта за одобряване на ПИИ, а не възприетия от ответната страна произволен момент. Заявява претенция за присъждане на разноски.
Ответникът – Изпълнителен директор на Държавен фонд "Земеделие", чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата като неоснователна. Счита, че постановеният акт е законосъобразен и правилен, поради което моли жалбата да бъде отхвърлена. Претендира за присъждане на юрисконсултско възнаграждение в минимален размер, като в условията на евентуалност прави и възражение за прекомерност относно размера на поисканото от жалбоподателя за присъждане адвокатско възнаграждение.
Съдът, като взе предвид направените в жалбата оплаквания, доводите на страните и доказателствата по делото, както и след цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт, прие за установено от фактическа страна следното:
На 20.12.2023 г. жалбоподателят „Хепи чик“ ЕООД – с. Брестовене, [ЕИК], подал предложение за изпълнение на инвестиция (ПИИ) № BG-RRP-6.004-4262 „Закупуване на технологично оборудване и мобилна автономна ФЕЦ за съществуващи оранжерии в ПИ № 06481.80.293 и № 06481.57.48 по КК на с. Брестовене, общ. Завет, обл. Разград“ по процедура № BG-RRP-6. 004 "Инвестиции в технологична и екологична модернизация" в изпълнение на НПВУ към компонент "Устойчиво земеделие", инвестиция "Фонд за насърчаване на технологичния и екологичен преход на селското стопанство", ведно с приложения към него.
Предложението е подадено по реда на раздел 20 "Начин на подаване на предложения за изпълнение на инвестиции" от Условията за кандидатстване по процедурата, утвърдени със Заповед № РД09-1030 от 27.09.2023 г. на министъра на земеделието и храните, с която са утвърдени и приложенията към условията за кандидатстване, съответно образци на необходимите документи за попълване от кандидатите, всичките публично достъпни на интернет страницата на ДФ „Земеделие“. Крайният срок за подаване на предложения според раздел 22, т. 2 от същите Условията за кандидатстване (УК) е 20.12.2023 г.
Един от критериите за допустимост на кандидатите за финансово подпомагане, според раздел 11.1, т. 2, б. “г“ от Условията, е регистрираните земеделски стопани да не са предприятия в затруднено положение, съгласно чл. 1, § 5 от Регламент (ЕС) № 2022/2472 на Комисията от 14 декември 2022 г.
В отметката "Важно", в т. 4 от посочения раздел е отразено: "В раздел 21 "Списък на документи, които се подават на етап кандидатстване" от Условията за кандидатстване са посочени документите, които трябва да бъдат представени, за да се удостовери допустимостта на кандидата. Условията, за които не е предвиден документ, се проверяват служебно“.
Съгласно раздел 21 "Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване", т. 3 от раздел 21.1. "Списък с общи документи" е утвърден образец на Декларация при кандидатстване (Приложение № 1), а в т. 7 като изискуем документ на етап кандидатстване е посочена и Декларация по чл. 4а, ал. 1 от ЗМСП във формата на образеца (Приложение № 7) за 2020, 2021 и 2022 г. като изрично е посочено, че кандидатът представя декларации за завършените финансови години.
В раздел 18, т. 5 от Условията за кандидатстване е указано, че когато при проверките се установи липса на документи или друга нередовност, съответната комисия по чл. 10 от ПМС № 114/2022 г. изпраща на кандидата уведомление чрез ИСМ-ИСУН 2020, раздел НПВУ за установените липси/нередовности и определя срок, който не може да бъде по-кратък от седем дни за тяхното отстраняване. Представените след този срок данни и/или документи, както и такива, които не са изрично изискани от оценителната комисия, не се вземат предвид.
Съобразно горните Условия, към подаденото по електронен път ПИИ жалбоподателят „Хепи чик“ ЕООД представил Декларация при кандидатстване (Приложение № 1), в която декларирал, че не е предприятие в затруднено положение. Декларирал и съгласие НСИ да предостави на МЗХ и ДФЗ данни от Годишния отчет за дейността на предприятието за 2019 г., 2020 г., 2021 г. и 2022 г. с цел извършване на документална проверка на декларираните обстоятелства в подаденото предложение за изпълнение на инвестиция по процедура за подбор, в това число отчет за приходите и разходите и счетоводен баланс за тези години.
Така, в хода на процедурата за подбор и при извършената оценка на административното съответствие и допустимостта по отношение на ПИИ на жалбоподателя, оценителната комисия, назначена със Заповед № 03-РД/598 от 08.02.2024 г. на Изпълнителния директор на ДФ "Земеделие", изменена със Заповеди №М 03-РД/598#1 от 23.02.2024 г., № 03-РД/1056 от 13.03.2024 г., № 03-РД/598#2 от 29.03.2024 г. и № 03-РД/598#3 от 19.04.2024 г., изпратила до дружеството-жалбоподател Уведомително писмо (УП) относно констатирани липси на документи и други нередовности, представени в пет точки. В т. 4 от УП е посочено, че след извършени административни проверки е установено, че кандидатът се намира в затруднено положение, съгласно чл. 1, § 5 от Регламент (ЕС) № 2022/2472 на Комисията от 14 декември 2022 г., поради което не отговаря на изискванията на т. 2, буква "г" от Раздел 11. 1. "Критерии за допустимост на кандидатите" от Условията за кандидатстване. В тази връзка е поискана обяснителна записка, в която да бъде пояснено как е преценено, че кандидатът отговаря на посоченото изискване.
В дадения му с писмото 7-дневен срок, жалбоподателят представил обяснение, като представил финансови отчети към 30.09.2023г. и към 31.12.2023г. с възражението, че проверката по допустимост на кандидата следва да се извърши, съобразно данните за изтеклата вече 2023 финансова година и предвид липсата на изискване в Условията за кандидатстване да се проверява финансовото състояние на кандидатите към 2022г. Позовал се на поставени запитвания № 22 от 06.10.2023г., № 138 от 03.11.2023 г. и № 193 от 19.11.2023г. относно постъпили въпроси от кандидати и последвалите разяснения от УО, които не указвали да се проверява финансовата 2022г., а условията за допустимост на кандидатите да са изпълнени към датата на подаване на ПИИ.
По делото, като част от представената административна преписка, е налично Писмо рег.№ 10-290 от 08.04.2024 г. на министъра на земеделието и храните, адресирано до Изпълнителния директор на ДФ "Земеделие", с което последният е уведомен, че при извършване на преценката за допустимост на кандидатите и в частност по отношение това дали същите се намират в затруднено положение, по смисъла на чл. 1, § 5 от Регламент (ЕС) № 2022/2472 на Комисията от 14 декември 2022 г., следва да се вземат предвид данните от последната приключила финансова година - 2022 г., преценена спрямо годината на подаване на предложението – 2023 г., посредством извършването на служебна проверка.
Резултатите от работата на оценителната комисия по отношение на постъпилите ПИИ са отразени в изготвен оценителен доклад, одобрен от ръководителя на структурата за наблюдение и докладване (СНД) на 25.04.2024 г., който съдържа и Списък на предложените за отхвърляне предложения, които не се допускат до техническа и финансова оценка. В този Списък под № 117 фигурира и предложението на "Хепи чик" ЕООД, а в основанието за отхвърляне е записано, че кандидатът не отговаря на изискванията по т. 2, буква "г" от Раздел 11. 1 „Критерии за допустимост на кандидатите“ от Условията за кандидатстване.
Въз основа на оценителния доклад с Решение № 03-РД/2589 от 30.05.2024 г. ръководителят на СНД - Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ – РА, на основание чл. 20 и чл. 20а от ЗПЗП и чл. 21, т. 1 от Постановление на МС № 114 от 08.06.2022 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на средства на крайни получатели от Механизма за възстановяване и устойчивост, отказал да бъдат предоставени средства от МВУ на кандидата "Хепи чик" ЕООД по процесното ПИИ по процедура № BG-RRP-6. 004 "Инвестиции в технологична и екологична модернизация". Според мотивите на решението проверката на оценителната комисия дали кандидатът не е в затруднено положение, съгласно в т. 2, б. "г" от раздел 11. 1. "Критерии за допустимост на кандидатите" на Условията за кандидатстване по процедурата, се извършва спрямо последната приключена финансова година - 2022 г., преценена спрямо годината на подаване на предложението за извършване на инвестиция - 2023 г. посредством извършването на служебна проверка. В тази връзка е взето предвид и обсъдено, макар и формално, подаденото от кандидата възражение. При проверка на данни в Счетоводния баланс на „Хепи чик“ ЕООД към 31.12.2022 година, предоставен по служебен път от Национален статистически институт, е установено, че след приспадане на натрупаните загуби от резервите и всички други елементи, които по принцип се считат за част от собствения капитал на дружеството, се получава отрицателен резултат в размер на 171 (-171) хиляди лева, който надвишава половината от записания дружествен капитал на обща стойност 5 хиляди лева. Органът посочва, че независимо от допълнително предоставената информация и/или документи и следвайки регламентацията, определена в приложимото европейско законодателство, "предприятия в затруднено положение" са изключени от допустимите за подпомагане кандидати по процедура BG-RRP-6.004 "Инвестиции в технологична и екологична модернизация", както е посочено в раздел 11.1. "Критерии за допустимост на кандидатите" на УК. Според органа, в съответствие с утвърдените УК на етап кандидатстване, кандидатът декларира, че не е предприятие в затруднено положение с Декларация при кандидатстване - Приложение № 1. Проверката за съответствие на декларираните обстоятелства с това условие към датата на подаване на ПИИ се извършва на база предоставени по служебен път от Националния статистически институт счетоводни документи на кандидата за 2019 г., 2020 г., 2021 г. и 2022 г., за което същият дава своето съгласие с цитираната по-горе декларация.
Решението е съобщено на дружеството чрез ИСУН 2020 на 31.05.2024 г. (л. 15 от делото).
Въз основа на така изложеното от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи:
Жалбата срещу оспорения административен акт е процесуално допустима. Подадена е в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от лице с правен интерес от оспорването и срещу акт, подлежащ на съдебен контрол за законосъобразност по аргумент от чл. 32 от ПМС № 114/2022 г., съобразно който административните актове, издадени в производствата по това Постановление, се оспорват по реда на АПК.
Разгледана по същество – жалбата е неоснователна.
В съответствие с чл. 168, ал. 1 АПК съдът провери оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 АПК.
Обжалваното решение е издадено от компетентен орган – Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ в кръга на неговите правомощия по чл. 21, т. 1 от ПМС № 114/08.06.2022 г. като ръководител на структура за наблюдение и докладване по смисъла на т. 6 във вр. с т. 7 от § 1 от ДР на същото ПМС.
Спазена е установената от закона форма – актът е писмен и мотивиран, като формално са посочени фактическите и правни основания за издаването му. Същият съдържа разпоредителна част с ясно изразяване на волята на административния орган. Въз основа на конкретните фактически установявания е направен извод за наличие на основания за отказ от предоставяне на средства по МВУ поради недопустимост на кандидата като неотговарящ на едно от изискванията по процедурата, а доколко този извод е съответен на събраните доказателства и на приложимия закон е въпрос на материална законосъобразност на акта.
В хода на проведеното административно производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които да представляват самостоятелно основание за отмяна. Спазена е разписаната законова процедура, съгласно ПМС № 114/2022 г. и утвърдените Условия за кандидатстване.
Процесното решение е съответно и на материалноправните разпоредби.
Предмет на оспорване е мотивирано решение по чл. 21, т. 1 от ПМС № 114/2022 г. на ръководителят на СНД, с което отказва предоставянето на средства от МВУ за всяко предложение, включено в списъка по чл. 18, ал. 1, т. 4, като няма спор по делото, че предложението на жалбоподателя е включено в този списък.
В случая страните не спорят по фактите. Спорът е правен и е относно това към коя дата следва да се извърши проверка дали дружеството-жалбоподател се намира в затруднено положение, съгласно чл. 1, § 5 от Регламент (ЕС) № 2022/2472 на Комисията от 14 декември 2022 г. – дали към датата на подаване на ПИИ, съобразно данните за последната 2022 финансова година, предхождаща подаването на ПИИ или съобразно данните за финансовата 2023 година, когато е подадено ПИИ, респ. е изтекла изцяло към датата на издаване на оспорения акт.
Както беше обсъдено в обстоятелствената част на решението, според Условията за кандидатстване кандидатът изрично декларира с Декларацията при кандидатстване (Приложение № 1), че не е предприятие в затруднено положение и е запознат, че проверката за съответствие на декларираните обстоятелства с това условие към датата на подаване на ПИИ се извършва на база предоставени по служебен път от НСИ счетоводни документи на кандидата за 2019 г., 2020 г., 2021 г. и 2022 г., за което същият дава своето съгласие с цитираната декларация. Отделно от това е предвидено и представянето на етап кандидатстване на Декларация по чл. 4а, ал. 1 от ЗМСП във формата на образеца (Приложение № 7) за 2020, 2021 и 2022 г. като е изрично посочено, че кандидатът представя декларации за завършените финансови години. Процедурата за подбор на ПИИ е с краен срок за кандидатстване 20.12.2023 г. и към тази дата финансовата 2023 г. не е приключила.
По правната си природа Условията за кандидатстване представляват общ административен акт по смисъла на чл. 65 от АПК, имащи еднократно правно действие само за конкретната процедура, като с влизането им в сила те са задължителни както за участниците в процедурата, така и за водещия административното производство орган. Тези условия се отнасят до всички кандидати и е ясно, че кандидатите следва да отговарят на критериите за допустимост по т. 11. 1. от УК и да представят документите, посочени в т. 21. 1. "Списък с общи документи" при подаването на ПИИ на етап кандидатстване.
Съобразно горното съдът счита, че преценката дали кандидатът се намира в затруднено положение не може да се основава на данни за финансовото състояние на предприятието, формирани след датата на подаване на ПИИ и след изтичане на крайния срок за кандидатстване по процедурата – 20.12.2023 г. Всякаква друга преценка, включваща друга година, следваща и по-благоприятна за заявителя го поставя в неравностойно положение с останалите кандидати, които също подават заявленията си към 20.12.2023 г. Единствената завършена счетоводна година към момента на подаване на ПИИ е 2022 г. В случая се касае за механизъм за възстановяване и устойчивост и следователно получавайки възможност по този механизъм, следва заявителят към момента на подаване на документите си да посочи и представи такива, които са актуални, коректни и да не се променя проверявания период, тъй като е факт, който подлежи на оценяване.
По никакъв начин не би могло да се приеме, че следва към момента на издаване на административния акт да се преценява наличието на условия, които биха променили направеното вече заявление като се включва следващата година. По този начин условията за кандидатстване на заявителя във всичките им варианти биха могли да бъдат подменяни до момента на издаване на административния акт и всеки път биха могли да бъдат все по-благоприятни за заявителя, което го поставя в по-благоприятна позиция спрямо другите, на които още при подаване на заявлението документацията е била изрядна. Противното би било промяна и подмяна на факт, който подлежи на оценка от административния орган при предоставяне на съответните средства.
Съгласно чл. 2, ал. 2 от ПМС № 114 от 08.06.2022 г. средствата от Механизма се предоставят в съответствие с принципите на свободната конкуренция, равно третиране, публичност и недопускане на дискриминация. Изместването на преценката относно задължително предоставяни от Националния статистически институт официални данни, същите да са за годината следваща заявлението на молителя към момента на издаване на акта, променя изцяло посочените принципи, още повече, че е предвиден краен срок за подаване на заявление за предоставяне на средства на крайните потребители. След изтичането на този срок (чл. 10, ал. 1 от ПМС № 114/2022г.) ръководителят на структурата назначава със заповед комисия, която да извърши оценяване и класиране на предложенията по процедурата. Следователно всички тези предложения трябва да са били подадени при предварително утвърдените условия и да бъдат вече преценявани. Към момента на подаване на ПИИ не е бил налице счетоводен баланс за 2023 г., поради което и такъв не би могъл да се преценява към момента на подаване на предложението за изпълнение на инвестиция.
В тази връзка съдът не споделя доводите на жалбоподателя, че административният орган не е упражнил по разумен начин, добросъвестно и справедливо правомощията си, както и не е изпълнил служебното си задължение по чл. 35 от АПК да събере относимите доказателства за финансовото състояние на дружеството към датата на подаване на проектното предложение, т.е. такива за 2023 финансова година. Процедурата за подбор на проекти е с краен срок за кандидатстване 20.12.2023 г. и следователно последната приключила финансова година е 2022-ра. Именно затова правилно административният орган е разглеждал данни от 2022 г. Проверката, извършена от оценителната комисия за съответствие на декларираните обстоятелства с условието към датата на подаване на ПИИ кандидатът да не е в затруднено положение, е извършена на база предоставени по служебен път от Националния статистически институт счетоводни документи на дружеството за 2019 г., 2020 г., 2021 г. и 2022 г., за което кандидатът е дал своето съгласие в декларация.
Дори по реда на чл. 15, ал. 5 от ПМС № 114/2022г., отстраняването на някаква нередовност, свързана с представяне на липсващи документи, не може да е свързано с подмяна на периода, за който изрично се изискват официални данни от НСИ, съобразно предварително обявените Условия за кандидатстване.
Съобразно тези УК, на база декларираните от жалбоподателя данни и съответните сведения, служебно предоставени от НСИ, е безспорно установеното, че в счетоводния баланс на кандидата към 31.12.2022 г., след приспадане на натрупаните загуби от резервите и всички други елементи, които по принцип се считат за част от собствения капитал на дружеството, се получава отрицателен резултат в размер на 171 (-171) хиляди лева, който надвишава половината от записания дружествен капитал на обща стойност 5 хиляди лева. При това положение правилно е прието в оспореното решение, че кандидатът не отговаря на изискванията на т. 2, буква "г" от Раздел 11.1 "Критерии за допустимост на кандидатите" от Условията за кандидатстване, тъй като е предприятие, което се намира в затруднено положение съгласно чл. 1, § 5 от Регламент (ЕС) № 2022/2472 на Комисията от 14.12.2022 г.
Решението е съобразено и с целта на закона – предоставяне на безвъзмездни средства по Механизма за възстановяване и устойчивост единствено на кандидати, които са доказали по съответния ред и в предвидените срокове, че отговарят на изискванията за крайни получатели, при стриктно спазване на предварително обявените условия.
По изложените съображения съдът прецени, че обжалваното решение е законосъобразно и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК жалбата срещу него следва да бъде отхвърлена.
С оглед изхода на спора претенцията на ответника за присъждане на разноски следва да се уважи. Същият е представляван по делото от упълномощен юрисконсулт, поради което и на основание чл. 143, ал. 3 от АПК, следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение, определено при условията на чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ в претендирания минимален размер от 100.00 лева, съобразно редакцията на цитираната разпоредба от ДВ, бр. 74 от 2021 г., действала към момента на осъщественото процесуално представителство. Тези деловодните разноски следва да бъдат присъдени в полза на ДФ "Земеделие", който има качеството на юридическо лице съгласно чл. 11, ал. 1 от ЗПЗП.
Така мотивиран и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът
ОТХВЪРЛЯ оспорването на „Хепи чик“ ЕООД, [ЕИК], със седалище и адрес на управление: с. Брестовене, общ. Завет, обл. Разградска, ул. „Н.Й.Вапцаров“ № 48А, представлявано от управител Е. Н. А., против Решение № 03-РД/2589 от 30.05.2024 г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ – РА, с което се отказва предоставянето на средства от Механизма за възстановяване и устойчивост по Процедура № BG-RRP-6.004 „Инвестиции в технологична и екологична модернизация“ по подадено от дружеството предложение за изпълнение на инвестиции (ПИИ) № BG-RRP-6.004-4262 от 20.12.2023г.
ОСЪЖДА „Хепи чик“ ЕООД - с. Брестовене, общ. Завет, обл. Разградска, [ЕИК], представлявано от управител Е. Н. А., ДА ЗАПЛАТИ на ДФ „Земеделие“ – РА, сумата от 100.00 (сто) лева - направени деловодни разноски за юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.
| Съдия: | |