Решение по дело №379/2019 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 328
Дата: 19 декември 2019 г. (в сила от 23 януари 2020 г.)
Съдия: Николета Антонова Карамфилова
Дело: 20197110700379
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 август 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е  № 328

гр.Кюстендил, 19.12.2019г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

             Кюстендилският административен съд, в публично съдебно заседание на осемнадесети декември две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИЛЕНА АЛЕКСОВА - СТОИЛОВА

                                           ЧЛЕНОВЕ: НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА

                                                                АСЯ СТОИМЕНОВА

 

секретар И. С.и с участието на прокурор Йордан Георгиев, като разгледа докладваното от съдия Карамфилова адм.д.№379/2019г., за да се произнесе взе предвид:

 

Йордан Георгиев – прокурор в Кюстендилска окръжна прокуратура е депозирал протест срещу разпоредбите на чл.8, чл.29, ал.1 и чл.31, ал.1 в частта относно думите „събиране и транспортиране“, както и срещу разпоредбите на чл.27, ал.1 и чл.32, ал.1 в частта относно думата „събиране“ от Наредбата за управление на отпадъците на територията на Община Дупница, приета с решение №16 по Протокол №2/22.02.2013г. и допълнена с решение №37/27.02.2015г. на Общински съвет Дупница, изменена с решение №192/01.10.2018г. и решение №137/05.06.2019г. на Кюстендилски административен съд. Иска се отмяната им като незаконосъобразни, поради противоречието им с нормативен акт от по-висока степен. Претендират се разноски.

             Ответникът не изразява становище по протеста.

             Във връзка с императивните изисквания на АПК, раздел ІІІ, гл.Х, съдът е съобщил оспорването по реда на чл.181, ал.1 и 2 във вр.с чл.188 от АПК чрез обявление в ДВ бр.82/18.10.2019г., чрез поставяне на копие от него на определеното място в КАС и публикуване на интернет страницата на ВАС. Няма присъединили се лица към оспорването, нито встъпили като страни при условията на чл.189, ал.2 от АПК.

                Кюстендилският административен съд след като обсъди събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното:

На 22.02.2013г. след проведено заседание на Общински съвет Дупница, обективирано в Протокол №2/22.02.2013г., е взето решение №16 за приемане на Наредба за управление на отпадъците на територията на Община Дупница. Процедурата, предхождаща разглеждането и приемането на Наредбата включва докладна записка №85/05.02.2013г. на кмета на Община Дупница за приемане на процесния подзаконов нормативен акт. Проекторешението е мотивирано с приемането на нов ЗУО и с изпълнение на целите, свързани с предотвратяването и намаляването на вредното въздействие на отпадъците върху човешкото здраве и околна среда; за подобряване реда и условията за изхвърлянето, събирането, транспортирането, оползотворяването и обезвреждането на битови, строителни, производствени и масово разпространени отпадъци на територията на общината; поддържането чистотата на територията на общината. Представени са и решения на ПК за обсъждане и приемане на проекта за Наредба. Приобщено е като доказателство извадка от сайта на общината за публикуване на мотивите и проект на акта на 21.01.2013г. Приетата Наредба е разгласена на 04.03.2013г. /вж. извадка от сайта на общината/.

С оглед така установената фактическа обстановка по делото съдът намира протеста за допустим, като подаден от надлежна страна, имаща право и интерес от оспорването срещу акт, подлежащ на оспорване по съдебен ред-гл.Х, раздел ІІІ от АПК, пред компетентен да го разгледа съд. След служебна проверка за законосъобразността на оспорения подзаконов нормативен акт, съдът счита следното:

   Съгласно чл.185, ал.2 от АПК, подзаконовите нормативни актове могат да бъдат оспорени изцяло или в отделни техни разпоредби. Съгласно разпоредбата на чл.186, ал.1 от АПК правото на оспорване на подзаконов нормативен акт принадлежи на гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той поражда задължения. А съгласно ал.2 на същата разпоредба прокурорът може да подаде протест срещу акта. В този аспект прокурорът при КОП притежава процесуалната легитимация за оспорване на Наредбата за управление на отпадъците на територията на Община Дупница, тъй като съгласно чл.16, ал.1, т.1 от АПК във вр.с чл.127, т.5 от Конституцията на РБългария прокурорът следи за спазване законността в административния процес, като предприема действия за отмяна на незаконосъобразни административни и съдебни актове; започва или встъпва във вече образувани производства когато прецени, че това се налага от важен държавен или обществен интерес.

  Наредбата за управление на отпадъците на територията на Община Дупница е подзаконов нормативен акт по см. на чл.7, ал.2 от ЗНА, приемането на който е от компетентността на Общинския съвет като орган на местната власт и местното самоуправление. Същата е приета по делегация на чл.22 от ЗУО. Редът за издаване на нормативни административни актове е регламентиран в чл.75-80 от АПК, а за неуредените въпроси се прилага субсидиарно ЗНА /арг. чл.80 от АПК/.

   При приемане на подзаконовия нормативен акт не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила във вр.с изискването на чл.26, ал.2 от ЗНА /ред. ДВ бр.46/2007г./. Проектът и мотивите са публикувани на интернет страницата на институцията, като по този начин е дадена възможност на заинтересованите лица в 14-дневен срок за предложения и становища по проекта.  По този начин са зачетени и спазени принципите при изработване на проектите за нормативни актове - обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност.

  Оспорените разпоредби на чл.8, чл.29, ал.1 и чл.31, ал.1 в частта относно думите „събиране и транспортиране“, както и разпоредбите на чл.27, ал.1 и чл.32, ал.1 в частта относно думата „събиране“ съдът намира за материално незаконосъобразни, по следните съображения: Съгласно нормата на чл.7, ал.2 от ЗНА Наредбата е нормативен акт, който се издава за прилагане на отделни разпоредби или подразделения на нормативен акт от по-висока степен. С оглед това правило Общинските съвети следва да приемат наредбите съобразно нормативния акт от по-висока степен и да уреждат с тях отношения с местно значение. Наредбата за управление на отпадъците на територията на Община Дупница е издадена на основание чл.22 от ЗУО, т.е. с нея се уреждат обществените отношения с местно значение в областта на управлението на отпадъците.

Разпоредбата на чл.8 от подзаконовия нормативен акт предвижда, че дейностите по събиране, съхранение, транспортиране, оползотворяване и обезвреждане на битови отпадъци имат право да извършват само лица, притежаващи съответно разрешение по чл.35, ал.1 от ЗУО.

Разпоредбата на чл.27, ал.1 от Наредбата дава право дейностите по събиране, съхранение, преработване и/или обезвреждане на негодни за употреба батерии и акумулатори да извършват само лицата, притежаващи съответното разрешение по чл.35 от ЗУО.

Разпоредбата на чл.29, ал.1 от подзаконовия нормативен акт предвижда, че дейностите по събиране, съхранение, транспортиране, преработване и/или обезвреждане на излязло от употреба електрическо или електронно оборудване /ИУЕЕО/ имат право да извършват само лица, притежаващи съответно разрешение по чл.67 от ЗУО.

Разпоредбата на чл.31, ал.1 от Наредбата дава право дейностите по събиране, съхранение, транспортиране, и/или обезвреждане на отработени масла и отпадъчни нефтопродукти да извършват само лица, притежаващи съответно разрешение по чл.67 от ЗУО.

Разпоредбата на чл.32, ал.1 от подзаконовия нормативен акт предвижда, че дейностите по събиране, съхранение, преработване и/или обезвреждане на излезли от употреба пневматични гуми имат право да извършват само лица, притежаващи съответно разрешение по чл.67 от ЗУО.

 С нормата на чл.35, ал.1 от ЗУО се въвежда изискването за притежаване на разрешение за извършване на дейностите по третиране на отпадъци,  издадено по реда на гл.V, раздел І или комплексно разрешително, издадено по реда на гл.VІІ, раздел ІІ от Закона за опазване на околната среда. В чл.35, ал.2 от ЗУО са посочени случаите, в които не се изисква разрешение, както и съответните изключения, а именно: 1. събиране и предварително съхраняване на отпадъци на мястото на образуване, включително на отпадъци от черни и цветни метали (ОЧЦМ); 2.събиране и транспортиране на отпадъци по смисъла на §1, т.41 и т.43 от ДР; 3.дейности по оползотворяване на неопасни отпадъци, обозначени с кодове R3, с изключение на газификация и пиролиза, когато компонентите, образувани от дейността, се използват като химикали, R5, R11, R12 и R13 по смисъла на приложение №2 към §1, т.13 от допълнителните разпоредби, с изключение на ОЧЦМ, отпадъци от метални опаковки, излязло от употреба електрическо и електронно оборудване (ИУЕЕО), негодни за употреба батерии и акумулатори (НУБА), излезли от употреба моторни превозни средства (ИУМПС) и дейности по разглобяване на употребявани автомобилни компоненти или на цели автомобили с цел получаване на части, детайли и вещества с последващото им съхранение и/или продажба; 4.дейности по обезвреждане на собствени неопасни отпадъци на мястото на образуването им, обозначени с код D2, D3, D8, D9, D13 и D14 по смисъла на приложение №1 към §1, т.11 от ДР на закона; 5. дейност, обозначена с код R1 по смисъла на приложение №2 към §1, т.13 от ДР, отнасяща се до изгаряне с оползотворяване на получената енергия в специализирани за целта съоръжения на неопасни отпадъци, по определението за "биомаса" по смисъла на §1, т.1 от допълнителните разпоредби; 6.дейности по обратно приемане на територията на търговски обекти на масово разпространени отпадъци от опаковки, за които има организирана депозитна или друга система за многократна употреба, батерии и акумулатори, електрическо и електронно оборудване (ЕЕО) и гуми; 7.дейност по предварително обработване, обозначена с код R12 по смисъла на приложение №2 към §1, т.13 от ДР, на собствени неопасни отпадъци от опаковки на мястото на образуването им, включително на територията на търговски обекти; 8.дейности по разделно събиране на отпадъци, които не се извършват по занятие, като събиране на лекарства с изтекъл срок на годност от аптеките или кампании на общините за събиране на отпадъци в училищата; 9.дейности като търговец и/или брокер на отпадъци, когато същите не включват дейности с отпадъци на определена площадка. За извършване на дейностите по ал.2, т.2-5 се изисква регистрация и издаване на документ по реда на гл.V, раздел ІІ, като регистрационният документ за дейности по ал.2, т.2 се издава самостоятелно от останалите разрешителни и регистрационни документи.

Съгласно §1, т.17 от ДР ЗУО „отпадък“ е всяко вещество или предмет, от който притежателят се освобождава или възнамерява да се освободи, или е длъжен да се освободи. В §1, т.41 от ДР ЗУО е посочено, че „събиране“ е натрупване на отпадъци, включително предварително сортиране и предварително съхраняване на отпадъци с цел транспортирането им до съоръжение за третиране на отпадъци. А съгласно §1, т.43 от ДР ЗУО „транспортиране“ е превозът на отпадъци, включително съпътстващите го дейности по товарене, претоварване и разтоварване, когато се извършва от оператора като самостоятелна дейност.

  Анализът на законовите норми и подзаконовите разпоредби сочи, че с нормативен акт – закон, са уредени първично обществените отношения, които се поддават на трайна уредба, според предмета или субектите в един или няколко института на правото или техни подразделения. В този смисъл законодателят е приел, че дейностите по събиране и транспортиране на отпадъци по смисъла на §1, т.41 и т.43 от ДР ЗУО – чл.35, ал.2, т.2 могат да се извършват само при наличие на регистрация. Те не попадат в кръга на дейностите по чл.35, ал.1 от ЗУО, за извършването на които се изисква разрешение или комплексно разрешително. Следователно с нормите на чл.8, чл.29, ал.1 и чл.31, ал.1 в частта относно думите „събиране и транспортиране“, както и разпоредбите на чл.27, ал.1 и чл.32, ал.1 в частта относно думата „събиране“  от Наредбата е въведено утежняващо изискване към лицата осъществяващи тези дейности, като по този начин се ограничават правата им свързани със събиране и транспортиране на отпадъци по смисъла на §1, т.41 и т.43 от ДР ЗУО при наличие на единствено изискващата се от закона регистрация и издаване на съответния документ. Наредбата не може да съдържа разпоредби, които противоречат на нормативен акт от по-висок ранг, тъй като съгласно императивното изискване на чл.15, ал.1 от ЗНА нормативният акт трябва да съответства на Конституцията и на другите нормативни актове от по-висока степен. Налице е основанието по чл.146, т.4 от АПК, което води до отмяна на разпоредбите в оспорената част.

  С оглед изхода от спора, на основание чл.143, ал.1 от АПК, съдът присъжда разноски в полза на оспорващия в размер 20 лв. такса за обявление в ДВ, платими от ответника.

  Воден от горното и на основание чл.193 от АПК, Административен съд

                                       

                                                Р  Е  Ш  И:

 

             ОТМЕНЯ като незаконосъобразни разпоредбите на чл.8, чл.29, ал.1 и чл.31, ал.1 в частта относно думите „събиране и транспортиране“, както и разпоредбите на чл.27, ал.1 и чл.32, ал.1 в частта относно думата „събиране“ от Наредбата за управление на отпадъците на територията на Община Дупница, приета с решение№16 по Протокол №2/22.02.2013г. и допълнена с решение №37/27.02.2015г. на Общински съвет Дупница, изменена с решение №192/01.10.2018г. и решение №137/05.06.2019г. на Кюстендилски административен съд.

              ОСЪЖДА Общински съвет Дупница, пл.“Свобода“ №1 да заплати на Кюстендилска окръжна прокуратура  разноски по делото в размер на 20 лв. /двадесет/.

             Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в 14 дневен срок от връчването му на страните.             

                                                    

                                             

                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                     

                                                           

                                                 ЧЛЕНОВЕ: