№ 1078
гр. Варна, 10.07.2025 г.
ОКРЪЖЕН СЪД – ВАРНА, V СЪСТАВ ТО, в публично заседание на
осми юли през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Галина Чавдарова
Членове:Ралица Ц. Райкова
мл.с. Гинка Т. И.
при участието на секретаря Мария Д. Манолова
Сложи за разглеждане докладваното от Галина Чавдарова Въззивно
гражданско дело № 20253100500663 по описа за 2025 година.
На именното повикване в 15:32 часа се явиха:
Въззивникът СДРУЖЕНИЕ НАЦИОНАЛНО БЮРО НА
БЪЛГАРСКИТЕ АВТОМОБИЛНИ ЗАСТРАХОВАТЕЛИ, редовно
призован, не се явява законен представител, представлява се от адвокат Р. Ц.,
редовно упълномощена и приета от съда от първа инстанция.
Въззиваемият А. Б. П., редовно призован, не се явява, представлява се
от адвокат Й. А., редовно упълномощен и приет от съда от първа инстанция.
Вещото лице Й. Л. М., редовно призован, явява се лично.
Адв. Ц.: Да се даде ход на делото.
Адв. А.: Моля да дадете ход на делото.
СЪДЪТ, с оглед редовното призоваване на страните, не намира
процесуални пречки по хода на делото, поради което
О П Р Е Д Е Л И:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО
СЪДЪТ докладва постъпило коригирано заключение с вх. №
18780/30.06.2025г. по допуснатата съдебно - автотехническа експертиза и
констатира, че същото е депозирано в срока по чл.199 от ГПК.
СЪДЪТ пристъпва към изслушване на допълнителното заключение на
съдебно-автотехническа експертиза на вещото лице Й. М. със снета по делото
самоличност:
1
В.л. М.: Поддържам така предаденото заключение, в което направих
корекция на средната пазарна стойност на автомобила с оглед допуснатата от
мен грешка в производствената година на автомобила, а именно, че тя е била
2006г., а не 2008г., откъдето се получи малко по - ниска средна пазарна
стойност на автомобила.
Адв. Ц.: Доколкото вещото лице в допълнителното заключение е
съобразило годината на производство и експлоатацията на автомобила като
период, съответно са нанесени корекции с дадени стойности при съобразяване
на тези обстоятелства, нямам въпроси на този етап.
Адв. А.: Може ли да кажете каква е средната пазарна стойност на
процесния автомобил към настоящия момент и към датата на ПТП, тъй като
на стр. 5 и 6 сте посочил много цени и не става ясно каква е пазарната? Имаме
9825 лв., 7221 лв., 8541 лв., 15,12,13, 16….. едни суми сте посочвали,
посочвали и не става ясно коя приемате, как я приемате?
В.л. М.: От приложените обяви има автомобили, които са 2 литра
двигател и такива, които са 2400 кубика. Изключил съм категорично тези,
които са с по-малката кубатура двигател, т.е. 2.0, както е дадено на стр. 5.
Извадката е от интернет платформата „Cars.bg“. Там не е възможно да бъде
дадено с абсолютна точност каква е мощността на двигателя на автомобила,
който разглеждаме, а съответно се приема диапазон. Примерно от 120 конски
сили до 160. И тъй като диапазонът е такъв, че покрива както мощността на
двигатели 2.0 , т.е. 2000 кубика и такива, които са 2.4 – 2400 кубика, е
наложило да изключа и да не вземам предвид тези, които са с по-малката
мощност. Изключил съм най-скъпите автомобили, които участват в извадката,
като считам, че конкретните обяви не са реални и не са представени в
България.
На стр.5 има съответно сметната каква е средната пазарна стойност от
обявите, които са приети като реални. Посочил съм на стр. 5 цените поотделно
на автомобилите, които съм възприел, тъй като в двете платформи има обяви,
които се застъпват. Т.е. един и същ автомобил, пуснат в „Mobile.bg“ и в
„Cars.bg“. Стойността от 9825 лв. е средната пазарна стойност на процесния
автомобил към настоящия момент. След корекция по изложения предходно
начин спрямо проценти, достигам до стойността от 7221 лв. като средна
такава към датата на ПТП.
Както е дадено по-надолу, в случай, че възприемем обяви включително
от платформа „Mobile.de“ в Германия е възможно да достигне до малко по-
висока стойност, тъй като включително имаме и доставка на тези автомобили.
Давам го като пълнота в експертизата, но считам, че това не е правилно, тъй
като автомобилите, които се внасят от Германия са с доказан пробег
километри, със сервизна история и именно поради този факт цените в сайта са
по-високи от крайните цени за продажба в България, което е естествен факт, че
те са с по-високо качество.
Изрично казах, че съм изключил и някои от най-скъпите автомобили,
тъй като включително и в момента, преди да вляза в заседание прозвъних
отново няколко обяви, които са няколкото обяви, които съм изключил,
2
продължава да е абсолютно същото положение – или телефонът е с
ограничени входни обаждания, или централата изключва при самото
набиране, което за мен означава, че това не е реална обява. В снимковия
материал се вижда, че заобикалящата среда около автомобила не е от
България, няма заснети регистрационни табели. Оставам по преценка на съда
какво означава това – да се вземат тези, за мен нереални обяви и защо те
показват средната пазарна стойност в нашата методика, която използваме и в
чия полза може да бъде това.
Адв. А.: На стр.6 сумата от 15213 лв. какво е това? Каква стойност на
автомобила е?
В.л. М.: Както е посочено в самото изречение, това е крайната стойност
на автомобили, които не се използвани в България и бидейки те внесени в
България. Т.е. за да внесем един автомобил от Германия с реални километри и
значително по-добро качество, спрямо автомобилите, които се внасят от
други членки на Европейския съюз, тази кола би възлязла на средна стойност
около 15 213 лв. към настоящия момент, което е приблизително около 5500
лв. по-скъпо от средната пазарна стойност към настоящия момент към нашия
български вътрешен пазар.
В последния абзац на стр. 6 съм направил една кратка обосновка за това
как мои колеги вещи лица дали поради незнание, дали поради някакви
неустановени от мен интереси, завишават стойностите и бихме могли да
достигнем до стойност към настоящия момент от 16 300 лв., което казах, че е
практически необосновано и ако се прозвънява в обявите и се спазват
правилните методи, не би следвало да се стигне до такава стойност.
Считам, че средната пазарна стойност, която е била равностойна на
автомобила, който не сме огледали и я взимаме просто като средна пазарна
стойност към датата на ПТП е 7 221лв.
Тя е получена от обявите, които са реални, разделени на 4, получили сме
стойността към настоящия момент, към датата на изготвяне на заключението,
коригирали сме тази стойност към датата на настъпване на ПТП.
Адв. А.: А взехте ли предвид разпечатката, която е представена от
ответника?
В.л. М.: Взел съм само предвид обявите, които съм имал възможност аз
да наблюдавам, аз да прозвъня, за да мога да преценя дали се касае за реален
автомобил, автомобил, който е с повреди или не.
Адв. А.: С колко процента намалихте тук стойността?
В.л. М.: С 25 %.
Адв. А.: А кога поскъпват автомобилите в България?
В.л. М.: Масово периода, в който може да се отчете ръст на
употребяваните автомобили, както на внос, така и на вътрешния пазар е след
Ковид пандемията, където се говори за до 50% ръст на цените. Аз съм взел
средно ръст на цените до 30%, където съответно съм определил, че ръстът на
цените е бил 10% на година. За конкретна дата, трябва да си направя
допълнителна извадка за съответните предавания и списания, които излязоха с
3
конкретната информация, че автомобилите на вътрешния пазар поскъпват
ежегодно, ежедневно и са достигнали ръст средно от 40 до 50 % спрямо
предходния период.
Към датата на ПТП считам, че там е започнал един плавен ръст, но не
може да се каже дали той е бил 1, 2, 3 или 5 %. Както съм взел предвид и съм
приложил, към настоящия момент се забелязва връщане на обичайното
спадане на цените годишно с около 5%, тъй като всяка стока, която се
използва се амортизира. Предходно е начислено 30% с това, с което се
установи скока на цените след пандемията. Не мога да бъда точен в ден или
месец в това, кога са били конкретните предавания. Бих могъл да направя
извадка, ако това е важно, за да се каже точно кога е съобщено от Камарата на
вносителите на употребявани автомобили, че има рязък скок на стойностите.
Считам, че в рамките на пандемията не се забелязваше това увеличение,
беше ограничено изключително много търсенето, предлагането. Имаше
конкретен срив бих казал, на пазара за автомобили, т.е. цените се запазиха
приблизително еднакви от началото до края на пандемията. След това се
наблюдава покупателна способност, но нямаше възможност за представяне на
нови автомобили, тъй като имаше и липса на работна ръка. Липсата на
работна ръка беше допринесло до липса на суровини. И поради тази причина
ред собственици предпочетоха да не продават старите си автомобили, да се
възстановят. Това доведе до един относителен скок на вътрешния брутен
продукт, тъй като се започна ремонтиране на по-старите автомобили. И
поради тази причина скочи и тяхната цена.
Адв. А.: Как установихте, че процесният автомобил в целокупно
състояние би бил изкупен на стойност 30% от пазарната ме стойност, а
именно 2464 лв.?
В.л. М.: Наблюденията ми са, че подобен тип автомобили, като имам
предвид лекия удар, който е понесъл автомобила, се изкупуват до 50% под
средната си пазарна стойност. Все пак не съм направил оглед на автомобила,
възможно е той да бъде и в по-лошо състояние, отколкото се вижда от
снимковия материал, заложил съм, че той би бил изкупен гарантирано на
около 30% от стойността си. Това се наблюдава и в автомобилите, които се
внасят и от членки на ЕС – Германия, Италия, Австрия - леко ударени
автомобили, които се ремонтират и се предлагат в автокъщите като
употребявани.
На тази цена би го изкупила всяка една от разкомплектоващите
компании, т.нар. „морги“, тъй като тук се касае за автомобил, който е със
здрава предна част – двигател и скоростна кутия. Както ни е известно на
всички, автомобилите масово се удрят в предната част, много по-малко в
странична или задна част. Т.е. максималните детайли, които могат да бъдат
употребени за продажба са намират здрави в конкретния автомобил.
Към настоящия момент, конкретните такива компании, които
продължават да работят и в годините са се доказали, като изключим „Надин“ –
фирмата спря да работи може би малко преди пандемията, те изкупуваха коли
както за скраб, така и за разкомплектоване, като имаха подфирми, които
изкупуваха колите за разкомплектоване. Фирма „Трансинс“, която е ситуирана
в южна промишлена зона под Аспарухов мост, изкупуват както коли за скраб,
4
така и за разглобяване. Съответно договорката е на момента, като се предава
автомобила да се огледа и дават конкретната оценка. Затова казвам, че аз съм
вземал най-ниската възможна стойност, на която би бил изкупен автомобилът.
Отделно в близката една година не съм проверявал, но до скоро „Пито кар“,
който е ситуиран на ул. Прилеп сто седемдесет и някой номер, имаше лиценз
за изкупуване от вътрешния пазар на автомобили и за тяхното
разкомплектоване. Голяма част от разкомплектоващите фирми, т.е. морги,
изкупуват автомобили, но нямат лиценз. Т.е. малко скришно ги разглобяват.
„Трансинс Аксаково“ също изкупува автомобили.
Работя все още в сервиз и много пъти се налага автомобили, които не
могат да бъдат направени до средната си пазарна стойност, да бъдат
предадени за скраб. Когато се предават за скраб, аз свързвам клиента с няколко
от тези компании, които изредих, за да има възможност той да вземе
максималната стойност, а не просто да бъде изхвърлен като купчина желязо.
От тази гледна точка имам наблюдения, как се изкупуват автомобилите.
Адв. А.: А те как я определят тази цена? Определят първо пазарната
стойност ли?
СЪДЪТ отклонява въпроса.
Адв. А.: Нямам други въпроси.
На въпроси на Съда:
В.л. М.: На стр.13 стойността 6 640 лв. – тя се появи, тъй като както е
видно в приложението, направих допълнително запитване към официалния
представител на марката Хонда, които са Бултрако и имаме такъв център
отскоро във Варна, отново работещ, и ми отговориха категорично, че не се
касае за моментно спадане на цените, т.е. промоционални цени в проформата,
която са ми дали. Категорично ми отговориха, че не може да бъде извършена
справка 2, 3 или 4 години по-назад какви са били цените на частите, с което
просто обективирам мнението, което изказвах в рамките на протокола, т.е. не е
моя измишльотина, а нещо, което е конкретно и се дирижира от пазара. В
допълнение направих и проверка в „Тандер Корпорация“ кога и при какви
условия би могло изобщо да се поръчат тези части, като изрично ми
отговориха, и съм приложил тази кореспонденция, че след поръчка на частите
може да се говори за конкретна стойност. Т.е. всичко, което е дадено там е
хипотетично, тъй като тук влязохме в една колизия между по-евтините части в
Бултрако- официалния вносител на марката и неофициалния внос през
„Тандер Корпорация“. Но както казах и в предния протокол, след като
официалният представител на марката не може да поръча дадена част,
изключено е подвносител да намери откъде да внесе тази част.
Всички детайли, които могат да бъдат поръчани, включително с
употребяваните, които бихме вложили в колата, за да може все пак тя да бъде
възстановена + направените разходи за вторичен оглед, към тях се прибавя
стойността на сервизния труд и стигаме до стойността от 6 640,85 лв., като
считам, че са били реалните разходи към датата на ПТП за възстановяване на
автомобила.
5
Адв. А.: Представили сте разпечатка от Тандер на задния мост, която
предния път не представихте. Там пише, че е възможна доставка за 20 дни, за
15 дни и за 9 дни. Сега твърдите, че не можели да доставят.
В.л. М.: Изрично в разпечатката се вижда, че съм приложил и части,
които не касаят процесния случай. Те са само илюстративни, с оглед
доказателството на факта, че частите, които могат да бъдат поръчани,
примерно както е на стр. 17 – илюстрацията под № 8 в долния десен край
пише „Срок за доставка“ и имаме кръгче, което ако експертизата е цветна, ще
се види, че е зелено. Това показва, че тези неоригинални части, в случая
„Подкалник ПВЦ ляв“ могат да бъдат доставени. Но независимо от това, че е
отбелязано, че най-вероятно тази част ще бъде доставена, както е видно по-
надолу от проведената кореспонденцията – изрязани екранни снимки от
Вайбър кореспонденцията и от приложената справка, която изготвих по
случая запитването, частите могат да бъдат установени дали ще пристигнат и
на каква цена, само и единствено след като бъде завършена поръчката. Т.е.
трябва да направим поръчка, да ги пуснем, да очакваме, че трябва да ги
платим когато пристигнат, за да разберем каква ще бъде тяхната им стойност.
Да, тя няма да бъде по 2, но най-вероятно ще има 10-12 % разлика. Тъй като
имаме и части поръчани от сервиза от близо 30 дни и все още не пристигат.
Най- вероятно няма и да пристигнат, тъй като ги има, но интересното в
илюстрациите – екранните снимки, които са изрязани от програмата там,
където имаме замятане, т.е. ако клиентската цена е по-ниска от цената, която е
към сервиза, това означава, че тези ценови листи не са обновявани с години,
откъдето е ясно, че тези части няма и да пристигнат.
Проведох допълнителна кореспонденция по имейл, която също е
илюстрована и ми беше отговорено, че в рамките на една, две или три години,
това е на стр. 17 под илюстрация № 10 - няма възможност за изминал период
в рамките на една, две или три години да се извърши справка на какви цени са
продавани тези части. В по-горната илюстрация под № 9 е отговорено, защо
трябва да смятам, че цените, които са дадени в проформата фактура са били
обект на някаква отстъпка, преференциални и т.н. Тъй като това беше
зададено към мен в предходния протокол и аз нямах възможност да отговоря
на адв. А.. Допълнил съм експертизата.
Адв. А.: Нали всички цени са Ви дадени към настоящия момент и Вие с
коефициент на овехтяване, т.е. % сте ги намалили към него период?
В.л. М.: Абсолютно всички цени, които проверявам, както е видно и от
кореспонденцията, това са цени само и единствено към настоящия момент.
Което и вещо лице да каже, че взима официална оферта от който и да е склад
към настоящия момент за изминал период от време, това означава, че най-
грубо лъже съда.
Адв. А.: Въпросът ми е такъв: за задния мост и за тапицерията, които
казвате, че към настоящия момент не могат да се доставят, като Вие нямате
такава задача, дали могат да се доставят, към момента на ПТП те могли ли са
да бъдат доставени?
В.л. М.: Не мога да отговоря на този въпрос към датата на ПТП дали са
били доставими или не. Както разбрахме, официалният представител на
6
марката също не може да ни отговори за това, тъй като трябва да има
възможност да проследи дали такива части са били поръчвани и дали са
пристигали в страната.
На въпроси на Адв. Ц.:
В.л. М.: Декември месец 2022г. е датата на ПТП. Непосредствено след
края на пандемията.
Адв. Ц.: Не възразявам да се приеме експертизата. Считаме, че е
обоснована.
Адв. А.: Оспорваме заключението.
СЪДЪТ намира, че представеното и днес изслушано коригирано
заключение на вещото лице по съдебно-автотехническата експертиза с вх.
18780/30.06.2025г., ведно с първоначалното заключение с вх. №
16451/09.06.2025г. следва да бъдат приети и приобщени, като доказателство
по делото, поради което
О П Р Е Д Е Л И:
ПРИЕМА и ПРИЛАГА като доказателство по делото изслушаните
заключения на съдебно-автотехническата експертиза с вх. №
16451/09.06.2025г. и вх. № 18780/30.06.2025г., ведно с представената справка-
декларация.
ОПРЕДЕЛЯ окончателно възнаграждение за изготвянето на
съдебномедицинската експертиза в размер на 826,00 /осемстотин двадесет и
шест/ лева, съгласно представената Справка-декларация от вещото лице.
ДА СЕ ИЗПЛАТИ на вещото лице понастоящем възнаграждение, в
размер на внесения от страните депозит (издаден РКО за сумата от 400,00 лева
по вн.б. 11.04.2025г. за 200,00 лева и по вн.б. 12.06.2025г. за 200,00 лева).
ЗАДЪЛЖАВА въззивника в едноседмичен срок, считано от днес, да
довнесе сумата от 426,00 /четиристотин двадесет и шест/ лв. за изплащане
на окончателното възнаграждение на вещото лице, като при неизпълнение ще
бъде приложена разпоредбата на чл. 77 от ГПК.
Адв. Ц.: Нямам други доказателствени искания.
Адв. А.: Оспорвам така изготвената експертиза. Представям на съда
разпечатки видно, че от 11.08.2022г., много по-рано и от това, наблюдаваме
голям ръст на автомобилите, тъй като нямаше доставка на някои електронни
компоненти, новите автомобили преустановиха производство, забави им се
производството и масово нараснаха старите автомобили. Има много статии в
интернет с по-ранни дати. Просто горе-долу най-близката дата вземах преди
ПТП, откъдето е видно, че автомобилите са нараснали драстично, още повече,
че ответникът представи разпечатка на драстично по-висока цена – 13 760 лв.
В тази връзка оспорвам така изготвената експертиза. Считам, че същата
е и необоснована. Възниква съмнение за нейната правилност. Видно от така
7
изготвената и защитата и в днешно съдебно заседание се усеща от вещото
́
лице едно небезпристрастно отношение при изготвяне на заключението.
Вещото лице всячески се стреми да намали дължимото обезщетение, като
намали стойността на ремонта, като твърди, че не може да се доставят към
настоящия момент процесните детайли, а задачата му беше да изготви
експертизата към датата на ПТП. Същото драстично намали цената на
автомобила, като пазарна с намаляване към настоящия момент за предходен
период, който видимо от интернет, ноторно известно е на Съда – много статии
има - за драстично покачване на цените на автомобили втора употреба, поради
липса на производство на нови употреба. Всички собственици си запазиха
автомобилите, покачиха се цените.
В тази връзка, моля да допуснете повторна тройна съдебно-
автотехническа експертиза, като вещите лица отговорят на същите поставени
първоначално въпроси.
Адв. Ц.: Не възразявам да бъде приета въпросната справка, но
дотолкова – доколкото това отразява медийна публикация - една единствена и
в нея прави впечатление, доколкото успях да прочета за тези няколко минути,
коментират се като най-търсени на българския пазар колите до 10 години.
Предвид обстоятелството, че автомобилът, който се обсъжда в момента далеч
надхвърля тази възраст то считам, че същият не попада в автомобилите, които
са се вдигнали с близо 50% за изминала година, която и да е тя. Предполага се
въпросната 2022г., с оглед на което считам, че така представената извадка от
медии не опровергава твърденията и обоснованите отговори на вещото лице,
изготвило оспорваното от ищеца заключение.
Възразявам срещу допускането на повторна автотехническа експертиза
дотолкова, доколкото както устните отговори в съдебно заседание предходния
път, така и в настоящото съдебно заседание и подробните обяснения, които
далеч надхвърлят поставените от страните задачи, вещото лице е съумяло да
даде наистина един обоснован и подробен отговор.
СЪДЪТ, по отношение на представеното в днешно съдебно заседание
писмено доказателство намира, че същото следва да се приеме като
допустимо.
По отношение на направеното искане за допускане на повторна тройна
съдебно–автотехническа експертиза, СЪДЪТ като съобрази изложеното в
днешно съдебно заседание от вещото лице, както и предходно изготвената по
делото експертиза, намира, че искането е допустимо и следва да бъде
уважено, като бъде допусната повторна тройна съдебно-автотехническа
експертиза, която да даде отговор на въпросите, идентични на допуснатата
първоначална съдебно-автотехническа експертиза пред настоящия съд, а
именно:
1.Какъв е размерът на действителната стойност на щетите по
автомобила по средни пазарни цени на труд и материали към момента на
настъпване на застрахователното събитие и какъв е размерът на сумата,
необходима за тяхното възстановяване?
8
2.Каква е средната пазарна стойност на процесния автомобил към датата
на ПТП – 15.12.2022г.?
3.Каква е стойността на запазените части на процесния автомобил
поотделно и като обща стойност?
С оглед горното, СЪДЪТ
О П Р Е Д Е Л И :
ПРИЕМА И ПРИЛАГА като доказателство по делото представената в
днешно съдебно заседание от процесуалния представител на въззиваемата
страна разпечатка от интернет страница от сайта на GLASnews.bg.
ДОПУСКА ПОВТОРНА ТРОЙНА СЪДЕБНО-
АВТОТЕХНИЧЕСКА ЕКСПЕРТИЗА със задачи към вещите лица:
1.Какъв е размерът на действителната стойност на щетите по
автомобила по средни пазарни цени на труд и материали към момента на
настъпване на застрахователното събитие и какъв е размерът на сумата,
необходима за тяхното възстановяване?
2.Каква е средната пазарна стойност на процесния автомобил към датата
на ПТП – 15.12.2022г.?
3.Каква е стойността на запазените части на процесния автомобил
поотделно и като обща стойност?
ОПРЕДЕЛЯ първоначално възнаграждение за вещите лица в размер на
900 /деветстотин/ лева, вносими от въззиваемата страна А. П. в
едноседмичен срок, считано от днес.
ВЕЩИТЕ ЛИЦА ще бъдат определени в закрито заседание, след
представяне на доказателство за внесен депозит.
СЪДЪТ намира, че делото не е изяснено от фактическа страна и следва
да бъде отложено за друга дата за изслушване на назначената повторна тройна
съдебно-автотехническата експертиза, с оглед на което
О П Р Е Д Е Л И :
ОТЛАГА и НАСРОЧВА производството по делото за разглеждане на
16.09.2025 година.
Адв. А.: Не ми е удобно като дата. Имам осем дела.
С оглед изявлението на процесуалния представител на въззиваемата
страна, СЪДЪТ
О П Р Е Д Е Л И :
ОТЛАГА и НАСРОЧВА производството по делото за разглеждане на
07.10.2025 година от 13:00часа, за която дата и час страните ще се считат за
редовно уведомени от съдебно заседание чрез процесуалните си
9
представители.
Протоколът е изготвен в съдебно заседание, което приключи в 16:03
часа.
Председател: _______________________
Секретар: _______________________
10