Решение по дело №570/2020 на Районен съд - Димитровград

Номер на акта: 260086
Дата: 12 май 2021 г. (в сила от 2 юни 2021 г.)
Съдия: Иван Статев Маринов
Дело: 20205610200570
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 декември 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 


                                         12.05.2021г.                                  гр.Димитровград

 

 

 

 

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

 

Димитровградският Районен Съд, наказателна колегия, в публичното заседание на шести април през две хиляди и двадесет и първа година, в състав:

                                                                   РАЙОНЕН СЪДИЯ: Иван Маринов

 

с участието на секретаря Валентина Господинова и в присъствието на прокурора ......................., като разгледа докладваното от съдия Ив.Маринов АНД №570 по описа за 2020г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

 

Производството е на основание чл.59 и следващите от ЗАНН.

 

ЖАЛБОПОДАТЕЛЯ – П.А.И. ***, ЕГН **********, е депозирала жалба против Наказателно Постановление №254р-379/06.11.2020г. на Началника на РУ-МВР-Димитровград, с което за това, че на 11.07.2020г. около 23,50 часа в гр.Димитровград, на бул.”България” пред клуб „КДК“ използва музикално-усилвателна уредба на открито във времето, определено за отдих и почивка на гражданите от 23,00ч. до 08.00ч., с което за виновното нарушение на чл.16а, ал.3 от ЗЗШОС, на основание чл.53, ал.1 от ЗАНН и чл.34а, ал.1 от ЗЗШОС й е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 500 /петстотин/ лева.

Излага доводи за незаконосъобразност и необоснованост на наказателното постановление, неустановеност на нарушението, неосъществяване на такова.

В съдебно заседание жалбоподателя- редовно призован, не се явява. Упълномощеният процесуален представител поддържа депозираната жалба, счита, че са налице съществени нарушения, свързани с установяване на реалният нарушител.  Пледира за отмяна на наказателното постановление, алтернативно приемане на маловажност на случая.

ОТВЕТНИКА по жалбата- РУ-МВР-Димитровград- редовно призовани, не изпраща представител и не взема становище по депозираната жалба.

Районна Прокуратура- Хасково, ТО-Димитровград– редовно призовани, не изпраща представител и не взема становище по депозираната жалба.

С оглед представените по делото доказателства и събраните в съдебното заседание такива, съдът намира следното:

На 11.07.2020г. полицейските служители Н.Ш. и К.Т. изпълнявали служебните си задължения, когато след 23,00 часа били изпратени от дежурен при РУ-МВР-Димитровград, по сигнал за нарушение на нощната тишина в гр.Димитровград, на бул.”България” до клуб „КДК“.

Около 23,50 часа те били на посочения адрес, като установили, че на централна алея на бул.“България“, в непосредствена близост до питейно заведение „Клуб“КДК“, има музикант, изпълняващ на живо музикални изпълнения, като звука бил усилван от музикален усилвател и силата на звука била достатъчна, за да се чува на голямо разстояние. Полицейските служители се насочили към питейното заведение и се поинтересували кой е организирал това представление. От заведението излязла настоящата жалбоподателка П.И. и заявила, че тя била организатор на събитието, което било частно парти за разпускане от ограничителните мерки срещу разпространението на корона- вируса. След неколкократни забележки и приканвания от страна на полицейските служители, същата наредила на музиканта пред заведението да спре музиката.

За констатираното нарушение бил съставен Акт за установяване на административно нарушение №254р-379/12.07.2020г., в който акт е описано, че жалб.П.И. използва музикално-усилвателна уредба на открито във времето определено за отдих и почивка на гражданите, а като нарушен е описан текста на чл.16а, ал.3 от ЗЗШОС. Актът е съставен на същата дата и връчен на жалб.П.И., която описала, че няма възражения и подписала същия. 

Адм.-наказващият орган е пристъпил към издаването на процесното наказателно постановление №254р-379/06.11.2020г., с което за описаното нарушение на чл.16а, ал.3 от ЗЗШОС, на основание чл.53, ал.1 от ЗАНН и чл.34а, ал.1 от ЗЗШОС на П.И. й е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 500 /петстотин/ лева.

Постановлението било връчено на жалбоподателя на 23.11.2020г., видно от неразделна разписка към него, а жалбата против постановлението е изпратена до адм.-наказващия орган 30.11.2020г.- видно от пощенското клеймо- т.е. в законоустановения 7-дневен срок.

Горните факти се установяват от акта за установяване на административно нарушение №254р-379/12.07.2020г. и НП №254р-379/06.11.2020г. на Началник РУ-МВР-Димитровград, показанията на актосъставителя Н.Ш. и свидетеля по установяване на нарушението и по съставянето на акта К.Т., както и от приетите като доказателства писмени документи- приложени по делото, които доказателства са кредитирани от съда по начин и в обем- описан по-долу.

Производството е по чл.59 и следващите от ЗАНН. Подадена е жалба от лице, на което по реда на ЗАНН е наложена санкция за деяние, третирано като нарушение от ЗАНН, жалбата е подадена пред компетентен за това съд, спазени са общите и специални изисквания на ЗАНН и НПК в тази насока, предвид което съдът разгледа жалбата по същество.

Проверявайки по отделно съответствието на процесуалните предпоставки при издаване на обжалваното постановление и законосъобразността и обосноваността на наложеното наказание, в съответствие с материалните норми, съдът намира:

- При съставяне на акт за установяване на административно нарушение  №254р-379/12.07.2020г., както и при издаването на НП №254р-379/06.11.2020г. са спазени изискванията на чл.42 от ЗАНН и на чл.57 ЗАНН. Описанието на текста на нарушението в АУАН и в НП е достатъчно ясно и пълно, без да има съмнения. Установи се, че нарушението е за озвучаване на открити площи в зони за жилищно строителство в 23:50 часа на 12.07.2020г. Ето защо за жалбоподателя е станало ясно извършването на какво нарушение му се вменява. Самият обект също е конкретизиран достатъчно ясно като адрес- бул.“България“№8, пред клуб „КДК“, поради което не съществуват нарушения в тази насока. Липсва необходимост в АУАН и НП да се описват видът, марката, моделът и основните характеристики на озвучителната техника, тъй като нарушението на чл.16а, ал.3 от ЗЗШОС е формално и се свежда до "озвучаване", поради което без значение за точното му описание са обстоятелства, свързани с техниката, с която е извършва това озвучаване.

Съгласно разпоредбата на чл.16а, ал.3 от ЗЗШОС се забранява озвучаването на открити площи в зони и територии, предназначени за жилищно строителство, рекреационни зони и територии и зони със смесено предназначение от пътни транспортни средства, с изключение на моторни превозни средства със специален режим на движение и в случаите, определени с наредба на съответния общински съвет.

За установяване на нарушението е необходимо да се докаже, че жалбоподателят извършва озвучаване от обект, разположен в територии, предназначени за жилищно строителство. В АУАН са описани всички относими към това нарушение твърдения, като е посочено, че жалбоподателят използва музикално-усилвателна уредба пред питейно заведение, намиращо се в централната част на гр.Димитровград, на централна пешеходна алея, в зона и територия, предназначена за жилищно строителство, непосредствено разположено сред жилищни блокове. Според параграф 1, т.24 от ДР на ЗЗШОС, "зони и територии, предназначени за жилищно строителство, рекреационни зони и територии и зони със смесено предназначение", са зоните и териториите по смисъла на наредбата по чл.13, ал.1 от Закона за устройство на територията.

На следващо място е необходимо да се установи, че се извършва "озвучаване". По аргумент от параграф 1, т.22 от ДР на ЗЗШОС "Озвучаване" е излъчване на звук в околната среда, предаван чрез механични и електронни озвучителни средства и/или чрез гласово звукоизвличане и пеене. В случая двамата разпитани свидетели са категорични, че имало музикант-изпълнител, възпроизвеждащ музика, която според силата на усилването й се е възприемала на далечно разстояние. Т.е. установи се и се доказа по делото, че от открито място в близост до клуб „КДК“ е осъществено излъчване на звук в околната среда.

Следва да се посочи, че при описание на нарушението в АУАН, не е посочен терминът "озвучаване", а „използване на музикално-усилвателна уредба на открито“. Въпреки наличието на разминаване в тези термини, достатъчно ясно е според вложения смисъл, че се касае за едно и също деяние. В случая актосъставителят е установил "озвучаване" на база изискванията на пар.1, т.22 от ДР на ЗЗШОС, въпреки описанието за използвана озвучителна уредба. Достатъчни и пределно ясни са установените обстоятелства, че използването на тази музикално-усилвателна уредба всъщност представлява озвучаване на открити площи в рекреационна територия.

Нарушението по чл.16а, ал.3 от ЗЗШОС се извършва чрез всякакво излъчване на звук в околната среда, предавано в посочените територии. Поради което за съставомерността на нарушението е без значение какви са съответните нива на шум. Въпреки това, видно от свидетелските показания, музиката се е възприемала от далечно разстояние заради силата на звука, за което са били получени и множество оплаквания от живущи наоколо граждани (видно от показанията на полицейските служители).

Допълнението, че музикалната уредба се използва във времето, определено за отдих и почивка на гражданите от 23,00ч. до 08,00ч., не нарушава по никакъв начин правата на жалбоподателя,въпреки липсата на такова описание в разпоредбата на материалната норма. Това пояснения обаче не се отразява на същността на административното нарушение, доколкото не изменя и не променя установената фактическа обстановка и не е в противоречие с духа на нарушената разпоредба.

По делото са доказани и останалите елементи от състава на нарушението. Установява се, че озвучаването е организирано от физическо лице- П.И. (това обстоятелство не се оспорва). Адм.-наказващият орган извършва преценка кое да е наказаното лице и фактът, че нарушението може да е извършено и от други лица, не отменя отговорността на жалбоподателя. В случая правилно адм.-наказателната отговорност е насочена към организатора на събитието, а не към самият изпълнител, въпреки възможността и последния да бъде подведен под адм.-наказателна отговорност.

Субективната страна на нарушението също се установява категорично, като пред самите проверяващи именно жалбоподателят се е представил като организатор на събитието– т. е. безспорно е формирал съзнание за процесите, които се случват, вкл. и във връзка с озвучаването.

В тази връзка както АУАН, така и НП се явяват законосъобразни и правилни, като описанието на нарушението в АУАН и НП съответства като цяло на разпоредбата на материалната норма, описана като нарушена, налице е единство и относимост към санкционната норма. А като такава е описана тази на чл.34а, ал.1 от ЗЗШОС.

Видно от разпоредбата на този обаче „За нарушение по чл.16а, ал.1–5 физическите лица се наказват с глоба от 500 до 1000 лв., а на юридическите лица и на едноличните търговци се налага имуществена санкция в размер от 3000 до 6000 лв.“.

Относно размера на наказанието, наложеното адм.наказание е в минималния възможен размер, поради което съдът няма възможност за изменението му.

По отношение искането за приложението на чл.28 от ЗАНН: - при определяне на маловажните случаи при административните нарушения съгласно ТР №1 от 12.12.2007г. на ВКС по н.д. №1/2007г. на ОСНК, следва да се съобрази чл.93, т.9 от НК, съгласно която разпоредба маловажен случай е този, при който извършеното престъпление с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на престъпление от съответния вид. В случая обаче следва да се вземат предвид няколко обстоятелства- установени със свидетелските показания на свидетелите Ш. и Т.- а именно, музиката се е чувала от голямо разстояние, сигналите за силната музика са няколко, имало е укори от страна на посетители от съседни заведения, че органите на реда идвали с  голямо закъснение, тъй като тази музика звучала от доста време, и не на последно място- наложило се е полицейските служители няколко пъти да приканят жалб.И. да преустанови силната музика. Предвид и високата значимост на обществените отношения, свързани със здравословни условия на живот на населението и опазване на околната среда от шум (чл. 2 от ЗЗШОС), съдът намира, че конкретното нарушение не може да се характеризира като такова с ниска обществена опасност. Действително липсват данни жалбоподателят да е наказван за други нарушения на ЗЗШОС, но липсата на предходни наказания не е достатъчно основание за приложението на чл.28 от ЗАНН. Липсват обстоятелства, които да характеризират процесното нарушение като такова с по-ниска степен на обществена опасност от останалите нарушения от същия вид.

С оглед всичко изложено до тук съдът достигна до извод, че обжалваното наказателно постановление се явява законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Съдът

 

Р     Е    Ш    И :

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно Постановление №254р-379/06.11.2020г. на Началника на РУ-МВР-Димитровград, с което на П.А.И. ***, ЕГН **********, за това, че на 11.07.2020г. около 23,50 часа в гр.Димитровград, на бул.”България” пред клуб „КДК“ използва музикално-усилвателна уредба на открито във времето, определено за отдих и почивка на гражданите от 23,00ч. до 08,00ч., с което за виновното нарушение на чл.16а, ал.3 от ЗЗШОС, на основание чл.53, ал.1 от ЗАНН и чл.34а, ал.1 от ЗЗШОС й е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 500 /петстотин/ лева – като законосъобразно.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен Съд - Хасково в 14-дневен срок от съобщението до страните, че е обявено.

 

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ :

 

(Ив.Маринов)