Решение по дело №1946/2023 на Районен съд - Дупница

Номер на акта: 189
Дата: 23 април 2024 г.
Съдия: Мирослав Руменов Саневски
Дело: 20231510101946
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 7 ноември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 189
гр. Дупница, 23.04.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ДУПНИЦА, V-ТИ СЪСТАВ ГО, в публично
заседание на двадесет и осми март през две хиляди двадесет и четвърта
година в следния състав:
Председател:Мирослав Р. Саневски
при участието на секретаря Деа Д. И.ова
като разгледа докладваното от Мирослав Р. Саневски Гражданско дело №
20231510101946 по описа за 2023 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството по делото е образувано по жалба на „ФЛОРИМИС“ ЕООД, ЕИК:
*********, със седалище и адрес: гр. София, район „Възраждане“, ж.к. „Сердика“, бл. 16А,
вх. Е, ет. 7, ап. 121, представлявано от управителя Д. И.ов Б., с посочен адрес за
призоваване: ***, срещу Заповед № РД-04-220/02.10.2023г. на Директора на ОД
„Земеделие“-Кюстендил, с която е одобрен проект за разпределение на масивите за
ползване на обработваеми земи в землището на ***, ЕКАТТЕ 15446, *, *, изготвен на
основание чл. 37в, ал. 3 ЗСПЗЗ за стопанската 2023/2024 година.
Ответникът по жалбата – Областна дирекция „Земеделие“ (ОДЗ) – Кюстендил чрез
процесуалния си представител е изразил становище за неоснователност на жалбата –
предмет на настоящото производство.
На основание чл. 157, ал. 2, чл. 154 и чл. 170 от Административно-процесуалния
кодекс (АПК) съдът, с определение, постановено по делото на 13.11.2023г. е конституирал
като заинтересовани страни в производството А. К. А., ***, *, *; „АЛМО-Р“ ЕООД, гр.
Бобов дол, ул. „Свети Спас“ № 17 и И. К. Б., ***, съответно е разпорено да им се изпратят
преписи от жалбата с указания за възможността им в 14 – дневен срок от получаването на
съобщението да представят отговор по жалбата, респ. да ангажират доказателства.
Заинтересованите страни „АЛМО-Р“ ЕООД, А. К. А. и И. К. Б. изразяват становище
за неоснователност на жалбата.
В жалбата се излагат подробни съображения за незаконосъобразност на оспорваната
заповед с твърдения, че не са спазени правилата по чл. 37в от ЗСПЗЗ, че при издаването й са
1
допуснати нарушения, описани подробно в жалбата: публикувана е само в интернет-
страницата на ОДЗ-Кюстендил, непълно и некоректно е изготвено разпределение на
масивите, в заповедта липсват части или цели масиви с правно основание, неправилно е
отчетен изготвения баланс по ползватели, а освен това оспорваната заповед е немотивирана,
издадена е в противоречие с целта на закона, при неспазване на законоустановената форма.
Предвид посочените нарушения, се иска отмяна на оспорваната заповед като
незаконосъобразна, поради противоречието й с националното и европейско
законодателство, поради допуснатите съществени нарушения на процесуалния и
материалния закон при постановяването й, и необоснованост, алтернативно - нищожна, с
произтичащите от това законови последици и връщане преписката на административния
орган с указания за произнасяне със законосъобразен административен акт. Претендират се
разноски.
Съдът, като разгледа събраните по делото доказателства и като съобрази
становищата на страните, приема за установено следното от фактическа страна:
От материалите по представената от административния орган преписка се
установява, че съобразно разпоредбата чл. 37в, ал. 1 от ЗСПЗЗ, Директорът на ОД
„Земеделие“ гр. Кюстендил е издал Заповед № РД-07-52/24.07.2023г., с която е определен
съставът на комисиите по чл. 37в, ал. 1 ЗСПЗЗ за землищата на територията на *** (в т.ч. и
за землището на ***) за стопанската 2023/2024г. с посочване персонално на лицата, нейни
членове за съответното землище и заеманите от тях длъжности, като посочените им в
посочената заповед задачи са: да ръководят сключването на споразумения между
собствениците и/или ползвателите, създаване на масиви за ползване на земеделски земи в
съответните землища за стопанската 2023/2024г. и в случай, че не се постигнат доброволни
такива да състави проект за служебно разпределение на ползването на земите по масиви по
определения в ЗСПЗЗ и ПП ЗСПЗЗ ред. Посочената заповед, съгласно разпоредбата на чл.
72б, ал.1 от ППЗСПЗЗ е публикувана на интернет страницата на ОДЗ-Кюстендил.
Изготвеният от ОСЗ-Бобов дол предварителен регистър на масивите за ползване за
землището на *** е публикуван на интернет страницата на ОДЗ-Кюстендил на 01.08.2023г.
Жалбоподателят „Флоримис“ ЕООД е участник в процедурата по чл. 37в от ЗСПЗЗ за
стопанската 2023/2024 година в землището на ***, като е подало в ОСЗ-Бобов дол заявление
по чл.70, ал. 1 от ППЗСПЗЗ за участие в масиви за ползване на обработваеми земи. От
Обобщен баланс по ползватели е видно, че от 110.860 дка общо декларирана площ от
дружеството с желание за участие в споразумение, негодна за разпределение е площ в
размер на 74.260 дка, а 36.581 дка са годни за разпределение. Годната за разпределение
земеделска земя е включена в масивите за ползване, определени от комисията за изготвяне
на споразумение за обработваеми земи, съгласно специализирания слой „Площи, допустими
за подпомагане“. Негодната за разпределение земеделска земя е извън определените масиви
за ползване на обработваеми земи, но същата е правно основание съгласно представените от
дружеството в ОСЗ - Бобов дол документи и може да бъде заявена за подпомагане в
реалните й граници.
2
Безспорно е установено, че в определения от закона срок, а именно – 30.08.2023г., не
е постигнато споразумение между ползвателите на земеделската земя по смисъла на чл.37в,
ал. 1 от ЗСПЗЗ в землището на ***, поради което комисията е приела решение, съобразно
подадените заявления по чл. 70, ал. 1 от ППЗСПЗЗ и декларации по чл. 69, ал. 1 от
ППЗСПЗЗ, да изготви проект за разпределение на ползването по реда на чл. 37в, ал. 3 от
ЗСПЗЗ.
На 15.09.2023 г. в ОСЗ - Бобов дол, комисията по чл. 37в, ал. 1 от ЗСПЗЗ, в
присъствието управителя на „Флоримис“ ЕООД е съставила проект за разпределение на
масивите за ползване на обработваеми земи в землището на *** за стопанската 2023/2024
година, който е приет с решение, обективирано в Протокол № 3 от 15.09.2023г. на
комисията. Проектът за разпределение е входиран в ОСЗ - Бобов дол с вх. № ПО-09-1447 от
15.09.2023 г. и същият е послужил като фактическо основание при издаване на крайния
административен акт, завършващ процедурата по чл. 37в от ЗСПЗЗ, а именно: заповедта на
директора по чл. 37в, ал. 4 от ЗСПЗЗ. Проектът е изготвен на основание чл. 37в, ал. 3 от
ЗСПЗЗ, съгласно утвърдения от министъра на земеделието и храните образец. В него са
включени всички заинтересовани лица, които имат годна за разпределение декларирана
площ с желание за участие в споразумение и квота за получаване на правно основание.
Имотите по чл. 37в, ал. 3, т. 2 от ЗСПЗЗ (т.нар. „бели петна“) са разпределени
пропорционално на база ползването на правно основание на всеки ползвател. В съставения
проект за разпределение не са разпределени имоти от държавния и общинския поземлен
фонд като имоти по чл. 37в, ал. 3, т. 2 от ЗСПЗЗ, както и няма включени имоти с начин на
трайно ползване: „трайни насаждения“, „пасища, мери“ и „ливади“. Средното годишно
рентно плащане за землището на *** за земеделски земи с начин на трайно ползване: „ниви“
е определено съгласно §2е от ДР на ЗСПЗЗ и е в размер на 12.00 лв./дка.
Проектът за разпределение за землището на *** е обявен на интернет страницата на
ОД „Земеделие“ - Кюстендил на 19.09.2023г.
Съгласно разпоредбата на чл. 74, ал. 4 от ППЗСПЗЗ промени в проекта на регистъра
и картата за разпределението могат да се правят в срок до 25 септември по инициатива на
комисията или на заинтересованите лица. В посочения срок са постъпили възражения (в т.ч.
и от „Флоримис“ ЕООД) срещу съставения проект за разпределение на масивите за ползване
на обработваеми земи в землището на ***, с искане за извършване на промени /корекции/ в
същия. Във връзка с постъпилите възражения, на 28.09.2023г. комисията по чл. 37в, ал. 1 от
ЗСПЗЗ е провела в ОСЗ - Бобов дол заседание, на което са присъствали участниците в
процедурата. С решение, обективирано в Протокол № 4 от същата дата, комисията е счела,
че подадените възражения са неоснователни, поради което не следва да бъдат извършвани
промени в съставения проект за разпределение на масиви за ползване на обработваеми земи
в землището на *** за стопанската 2023/2024 година.
Спазвайки разпоредбата на чл. 37в, ал. 4 от ЗСПЗЗ, комисията по чл. 37в, ал. 1 от
ЗСПЗЗ за землището на *** е изготвила доклад с вх. № РД-08-323 от 02.10.2023г. до
директора на ОД „Земеделие“ - Кюстендил, съдържащ изискуемите реквизити, посочени в
3
цитираната разпоредба. Въз основа на доклада на комисията по чл. 37в, ал. 1 от ЗСПЗЗ за
землището на ***, на основание чл. 37в, ал. 4 от ЗСПЗЗ, във вр. с чл. 75а, ал. 1, т. 3 от
ППЗСПЗЗ, директорът на ОД „Земеделие“ - Кюстендил е издал оспорената Заповед № РД-
04-220 от 02.10.2023г., с която е одобрил проекта за разпределение на масивите за ползване
на обработваеми земи в землището на ***, *, изготвен съгласно чл.37в, ал. 3 от ЗСПЗЗ за
стопанската 2023/2024 година. Неразделна част от заповедта, с която е одобрен проекта за
разпределение за землището на *** са Приложение 1 - опис на разпределените масиви за
ползване и включените в тях имоти по ползватели и карта на масивите за ползване за
землището на ***.
Съгласно разпоредбата на чл. 37в, ал. 5 от ЗСПЗЗ, процесната заповед е публикувана
на интернет страницата на ОД „Земеделие“ - Кюстендил на 06.10.2023г. Също така с писма с
изх. №№ РД-12-02-467 и РД-12-04295 от 05.10.2023г., ОД „Земеделие“ - Кюстендил е
изпратила заповедта до кмета на *** и до началника на ОСЗ - Бобов дол за изпълнение на
изискванията, визирани в разпоредбата на чл. 37в, ал. 5 от ЗСПЗЗ.
От приетата съдебно-техническа експертиза /СТЕ/, изготвена от вещото лице инж. Д.
Х. се установява, че общата площ на разпределените масиви за ползване съгласно Заповед
№ РД-04-220/02.10.2023г. на Директора на ОД „Земеделие“ - Кюстендил е 167.233 дка, от
които 106.510 дка са имоти с регистрирано правно основание, а 60.723 дка са имоти по чл.
37в, ал. 3, т. 2 от ЗСПЗЗ (земеделските земи, за които няма сключени договори и не са
подадени декларации от собствениците им - „бели петна“).
Площтите, определени за всеки собственик и/или ползвател в процесната
заповед, са установени като от/на база декларираната площ с желание за участие в
споразумение по чл. 37в от ЗСПЗЗ се: премахнат имотите, попадащи извън масивите е
правно основание; премахнат имотите, е начин на трайно ползване пасища, ливади и
мери; се определят квотите на всички ползватели в съответствие с наличните и годни за
предоставяне „бели петна“ в землището. С оспорената Заповед и Приложение № 1,
представляващо неразделна част от нея, се разпределят масивите за ползване на
обработваемите земи в землището на ***, при което на всеки собственик/ползвател, заявил
желание за участие в процедурата, по възможност се предоставя масив за ползване съгласно
местоположението на имотите, за които е доказал правно основание. Разпределението на
масивите се извършва автоматизирано чрез специализиран софтуерен продукт и не е
възможно дублиране (предоставяне) на една и съща площ на повече от един
собственик/ползвател.
При определяне на имотите, които са годни за участие в процедурата по чл. 37в от
ЗСПЗЗ, се изключват двойно декларираните. Използваният софтуер не поддържа
извличането на информация за отминал период, касаеща неразрешени застъпвания, тъй като
работи с динамичен регистър в реално време. Справката за останалите двойно декларирани
площи към 25.09.2023г. (крайна дата за нанасяне на промени в проекта за разпределение по
инициатива на комисията или на заинтересованите лица) следва да се осъществи ръчно,
което би отнело неоправдано много време и финансови ресурси.
4
Вещото е установило, че за „Флоримис“ ЕООД, към 31.07.2023г., съгласно
представените декларации и заявления има регистрирани правни основания за 167.233 дка
дка (в площта са включените всички: имоти, заявени за стопанската 2023/2024 година по
всички схеми и мерки, имоти с различни НТП и имоти с двойно декларирани площи, а не
само заявените за участие в процедурата по чл. 37в, ал. 3, т.2 от ЗСПЗЗ); има изявено
желание за участие в процедурата по служебно разпределяне на земеделски земи за 110.860
дка; 74.260 дка от декларираните за участие в процедурата по служебно разпределяне на
земеделски земи са негодни (т.е. попадат извън първоначалния масив с правно основание);
на база годните 36.581 дка и наличните „бели петна“ в землището на ***, които могат да
бъдат предоставени на собствсииците/ползвателите – 60.723 дка, е изчислена квота в размер
на 34.346 % или 57.437 дка; след корекция контурите на масивите е правно основание на
база цифров модел, съдържащ имотите от КВС и КК, установената декларирана площ е ПО е
в размер на 231.680 дка; предвид наличните годни за разпределяне „бели петна“ (съгласно
описаните критерии в констативно-съобразителната част) е изчислена квота в размер на
25.85 % или 26.307 дка; установено е превишаване площта на квотата в размер на -0.801 дка,
представляващо разликата между получената площ за ползване и квота площ.
Анализът на горната фактическа обстановка води до следните правни изводи:
Жалбата – предмет на производството е процесуално допустима - депозирана в
установения в чл. 149, ал. 1 от АПК 14-дневен срок, против годен за оспорване
административен акт и от надлежна страна, за която е налице правен интерес от търсената
защита, поради което следва да се разгледа по същество.
Производството по чл. 37в от ЗСПЗЗ представлява процедура за създаване на масиви
за ползване по споразумение между собствениците и/или ползвателите, което се ръководи от
комисия за всяко землище на общината, назначена със заповед на съответния директор на
ОД „Земеделие”. Собствениците на земеделски земи декларират в общинската служба по
земеделие по местонахождението на имотите формата на стопанисване и начина на трайно
ползване на всеки от имотите. В случай, че собствениците не желаят имотите им или някои
от тях да се включват в масиви за ползване, те изрично посочват това обстоятелство в
декларацията. Декларацията се подава за всяка година. Отказът да се приеме заявление,
подадено по реда на чл. 69, ал. 2 и чл. 70, ал. 1 ППЗСПЗЗ представлява отказ за извършване
на административна услуга и подлежи на обжалване – определение 11640 от 24.09.2012 г. по
адм.д. № 8927/2012 г., ІV отд. на ВАС. Ползвателите на земеделски земи също могат да
подават в общинската служба по земеделие по местонахождението на имотите заявление за
участие в споразумение за ползване по чл. 37в ЗСПЗЗ, за всяка календарна година. Въз
основа на декларациите и заявленията и регистъра на земеделските имоти, ОСЗ изготвя
предварителен регистър на имотите и карта на масивите. Регистърът и картата съдържат
данни за всички имоти по КВС, включително и за тези, за които не са подадени декларации
и заявления – по аргумент от чл. 37, ал. 3, т. 2 ЗСПЗЗ. От масивите се изключват само
имотите, за които собствениците са декларирали, че ще ги обработват самостоятелно.
Съгласно чл. 75, ал. 1 от ППЗСПЗЗ, комисията по чл. 37в, ал. 1 от ЗСПЗЗ съставя протокол
5
за приемане на картата и регистрите по образец, утвърден от министъра на земеделието и
храните, като протоколът се подписва от членовете на комисията и от ползвателите на
масивите и се одобрява от директора на областната дирекция „Земеделие”. В случай, че
между ползвателите не се постигне споразумение в съответствие с чл. 37в, ал. 3 от ЗСПЗЗ
комисията по ал. 1 съставя проект за разпределение на ползването при спазване на
изискванията по т. 1 и т. 2, в зависимост от характера на земите в масива, липса на
сключени договори и неподадени декларации от собственици по чл. 37б от ЗСПЗЗ. За
дейността си комисията изготвя доклад до директора на Областната дирекция „Земеделие”,
който съдържа сключеното споразумение, разпределението на масивите за ползване, данни
за земите по ал. 3, т. 2, за техните собственици и дължимото рентно плащане, въз основа на
който директорът на Областна дирекция „Земеделие” издава заповед за разпределение на
масивите в землището в срок до 1 октомври на съответната година.
Съгласно чл. 168 във връзка с чл. 142 от АПК, съдът проверява законосъобразността
на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл. 146 от АПК, без
да се ограничава само с тези, посочени от оспорващия. В чл. 146 от АПК са посочени
основанията за оспорване на административните актове липса на компетентност, неспазване
на установената форма, съществено нарушение на административно-производствени
правила, противоречие с материалноправни разпоредби и несъответствие с целта на закона.
В случая съдът намира, че обжалваната заповед е издадена от административен орган,
разполагащ със съответна материална и териториална компетентност. Правомощията на
директора на Областната дирекция „Земеделие“ по местонахождението на имотите да
издава заповед за разпределение на масивите в землището, следват директно от
разпоредбата на чл. 37в, ал. 4 от ЗСПЗЗ, като землището на ***, за което се отнася
разпределението на ползването на масивите, попада в териториалния обхват на ОД
„Земеделие” – гр. Кюстендил.
Заповедта е издадена на 02.10.2023г. в съответствие и съгласно чл. 37в ал. 4 от
ЗСПЗЗ. Редът за издаване на оспорваната заповед е регламентиран в чл. 37в ЗСПЗЗ,
съответно чл. 69 - чл. 75а от ППЗСПЗЗ (Правилника за прилагане на ЗСПЗЗ). Съгласно чл.
37в, ал. 1, изр. посл. ЗСПЗЗ при изготвянето на проекта за разпределение в работата на
комисията по тази разпоредба участват и собствениците и/или ползвателите на земеделски
имоти в съответното землище, заявили изричното си желание за участие в процедурата за
създаване на масиви за ползване по чл. 37в, ал. 3 от ЗСПЗЗ. Тази е първата разпоредба, която
изрично предвижда осигуряване на възможност за участие на съответните лица в работата
на комисията, т.е. при изготвяне на предварителните карти и регистри, на проектите въз
основа на тях и на окончателните карта и регистър, неразделна част от крайния акт. В
рамките на процедурата такова участие е гарантирано с разпоредбите на чл. 72, ал. 4 и 5 от
ППЗСПЗЗ, които предвиждат, че изготвените предварителни регистри и карти в съответната
общинска служба по земеделие се обявяват по определен начин, а промени в тях могат да се
правят до 15 август на съответната година с участие на заинтересуваните лица – техни по
искания и заявления. Чл. 74, ал. 3 от ППЗСПЗЗ предвижда изготвеният от комисията по чл.
6
37в, ал. 1 от ЗСПЗЗ проект на картата на масивите за ползване и регистърът към нея да бъдат
съобщени на заинтересуваните лица по реда, предвиден в чл. 72, ал. 3 (вече разгледан по
горе). Това следва да бъде сторено до 25 август в хипотезата на постигнато споразумение и
до 10 септември в хипотезата на разпределение от комисията по чл. 37в, ал. 1 ЗСПЗЗ. Въз
основа на обявяването в посочените срокове заинтересуваните лица в последващи
императивно определени срокове могат да искат промени в проектите на регистъра и
картата към споразумението, респективно разпределението. Следва да се отбележи по повод
възражението на жалбоподателя относно противоречие на заповедта с материалния закон
(поради обстоятелството, че не е спазено изискването за концентрация в създаването на
масивите за ползване като същите се предоставят на собствениците респ. ползвателите с
най-голямо количество земеделски земи в него), че същото е неоснователно, не са
ангажирани доказателства в тази насока – напротив от установеното по делото чрез
заключението на назначената съдебно – техническа експертиза се установява, че няма
несъответствие между площите, получени от жалбоподателите в резултат от служебното
разпределение и полагащите им се по закон. В тази връзка следва да се посочи, че
законодателят акцентира върху разпределение при спазване на пропорцията съобразно
правата на собствениците, арендатори и наематели на земеделски земи. Прилагането на
предвиденото в чл. 37в, ал. 3 т. 1 ЗСПЗЗ правило е факултативно (Решение
№1044/21.02.2012г. на ВАС), доколкото по този начин на разпределение не се засягат
доказаните права на всички правоимащи за съответното землище.
Не са налице неправомерни и незаконосъобразни действия, от страна на определената
по чл, 37в, ал. 1 от ЗСПЗЗ комисия за землището на *** при провеждане на процедурата по
създаване на масиви за ползване на обработваеми земи за стопанската 2023/2024 година,
както и не са допуснати нередности и закононарушения от комисията в процеса на
съставяне на проекта за служебно разпределение на масивите за ползване, изготвен на
основание чл. 37в, ал. 3 от ЗСПЗЗ. Процедурата е проведена правилно и законосъобразно
съгласно действащата нормативна уредба, а оспорената от жалбоподатсля заповед
представлява стабилен административен акт, който не следва да бъде отменян или изменян.
При издаването на заповедта, предмет на настоящия съдебен спор, не са допуснати
нарушения на предвидените адмииистративнопроизводствени правила, както и същата не с
издадена в противоречие с материалноправни разпоредби. Именно, в съответствие с целта
на закона, при съобразяване на предвидения в чл. 37в от ЗСПЗЗ ред, административният
орган е извършил предвиденото разпределение на масивите за ползване в землището на ***,
като в съответствие с целта на закона е извършил разпределението между всички надлежни
ползватели по отношение на земеделски земи, попадащи в обхвата на същия текст от ЗСПЗ
и при относително точно спазване на пропорцията.
С оглед горното, съдът приема, че обжалваната заповед е законосъобразна, поради
което жалбата следва да се отхвърли.
Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът
7
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ жалбата, депозирана от „ФЛОРИМИС“ ЕООД , ЕИК: *********, със
седалище и адрес: гр. София, район „Възраждане“, ж.к. „Сердика“, бл. 16А, вх. Е, ет. 7, ап.
121, представлявано от управителя Д. И.ов Б., срещу Заповед № РД-04-220/02.10.2023г. на
Директора на ОД „Земеделие“-Кюстендил, с която е одобрен проект за разпределение на
масивите за ползване на обработваеми земи в землището на ***, ЕКАТТЕ 15446, *, *,
изготвен на основание чл. 37в, ал. 3 ЗСПЗЗ за стопанската 2023/2024 година, като
неоснователна.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му
на страните пред Административен съд - Кюстендил.
Съдия при Районен съд – Дупница: _______________________
8